Урок "Поняття правовідносин та юридичні факти"

Про матеріал

Правові відносини--це ті відносини з якими людина постійно стикається у процесі свого життя. Діти повинні розуміти, які відносини є правовими, як виникають такі правовідносини, а також знати підстави для виникнення правових відносин.

Перегляд файлу

Тема: Правовідносини

Мета: розглянути структуру й  зміст правовідносин, удосконалити вміння учнів аналізувати зміст понять, наводити приклади, працювати з  різними джерелами інформації.

Очікувані результати: після цього уроку учні зможуть називати ознаки правовідносин; пояснювати та застосовувати поняття «правовідносини», «склад правовідносин», «юридичні факти»; характеризувати підстави виникнення, зміни та припинення правовідносин; розв’язувати правові ситуації з використанням знань про правовідносини; наводити приклади юридичних фактів.

Хід уроку

І. Організаційний момент

Повідомлення теми і мети уроку

ІІ. Актуалізація опорних знань

Завдання

Що таке соціальні норми? Які види соціальних норм ви знаєте?

Наведіть приклади відносин, які регульовано нормами права, та правовідносин, які регульовано одночасно нормами права та іншими видами соціальних норм.

У процесі свого життя кожна людина вступає і відносини з іншими людьми. Ці відносини регулюються соціальними нормами: в одному випадку це норми моралі; в іншому—традиції чи релігійні норми. У багатьох випадках суспільні відносини регулюються нормами права.

ІІІ. Мотивація до навчальної діяльності

Бесіда

Хлопчик прогуляв уроки.

Жінка купила хліб в магазині.

Чоловік влаштувався на підприємство працювати.

Що об’єднує усі ці ситуації?

Всі люди завжди знаходяться у відносинах один з одним, з організаціями; і всі  ці правовідносини регулюються нормами права.

IV. Вивчення нового матеріалу

Отже, правовідносини—це суспільні відносини, які регулюються нормами права, а їхні учасники наділені правами та обов’язками.

Склад правовідносин.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Елементи правосуб’єктності.

Проте, чи всі правовідносини можуть регулюватися нормами права?

Кілька людей зібрались для обговорення новин, чи про футбольну гру; діти уступили місце в автобусі.

Часто трапляється так, що відносини виникають між людьми, але вони не регулюються нормами права. Тому для виникнення правовідносин має бути фізична або юридична особа, яка є наділена елементами правосуб’єктності (правоздатністю та дієздатністю).

Норми права регулюють лише найважливіші відносини. Для виникнення правовідносин необхідні умови:

  • наявність правової норми
  • потрібні учасники
  • повинні відбуватися дії, що матимуть наслідки

Людина бере участь у правовідносинах від народження, однак є дії, які ви ще не можете вчиняти, бо ви не маєте повної дієздатності. Отже, чи можете ви придбати квартиру, або автомобіль? Чи можете ви керувати автомобілем, або подарувати його своєму товаришеві?

Правоздатність—здатність бути носієм суб’єктивних прав та юридичних обов’язків ( виникає із народження, а припиняється із смертю).

Дієздатність—здатність своїми діями набувати і самостійно здійснювати суб’єктивні права та виконувати юридичні обов’язки (залежить від віку та стану здоров’я).

Деліктоздатність—можливість самостійно нести відповідальність за протиправні вчинки.

Юридичні факти.

Отже, очевидним є той факт, що правовідносини неможливі без суб'єктів права — їх має бути не менше двох. Необхідною є також правова норма, без якої суспільні відносини не набувають правового характеру. Але цих двох умов замало. Наприклад, існують продавець і покупець — суб'єкти можливих правовідносин. Існує і норма цивільного права, що регулює договір купівлі-продажу. Але чи існують між ними правовідносини? Ні, оскільки не вистачає юридичного факту — поштовху до виникнення правовідносин. Таким фактом має виступити договір купівлі-продажу між продавцем і покупцем.

Юридичний факт — це конкретна життєва обставина, з якою норми права пов'язують виникнення, зміну або відміну правовідносин. Юридичні факти відображені в гіпотезах правових норм.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

V. Закріплення здобутих знань

Завдання

  1. Чи мали місце у зазначених випадках правовідносини:

А) учень заплатив 4 грн. за проїзд у маршрутному таксі і отримав квиток за проїзд від водія;

Б) батько оформив доручення на право водіння власного автомобіля для сина;

В) хлопець поступився місцем бабусі у тролейбусі;

Г) Семен і Світлана одружилися, оформивши шлюб у церкві.

2) Визначте структурні елементи правовідносин:

А) Громадянин А. продав будинок громадянину Б.;

Б) Письменник уклав договір із видавництвом про друк свого роману;

В) Громадянин К., власник автомобіля, звернувся до страхової компанії про виплату страховки на автомобіль, застрахований у згаданій компанії, на який впало дерево внаслідок буревію.

3) Визначте вид дієздатності осіб:

А) Громадянин В., 13 років;

Б) громадянин К., 19 років, інвалід І групи;

В) громадянка Ф., 16 років, хвора на шизофренію;

Г) громадянин Ш., 17 років, визнаний батьком дитини.

VІ. Домашнє завдання

  1. Опрацювати параграф 6 підручника.
  2. Виконати завдання, які містяться наприкінці теми.

 

docx
До підручника
Основи правознавства (підручник для загальноосвітніх навчальних закладів з поглибленим вивченням основ правознавства) 9 клас (Святокум О.Є., Святокум І.О.)
Додано
30 липня 2019
Переглядів
4323
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку