Урок №62. Поняття про іменник. Г. Фалькович “Грип”.
3 клас
Мета: формувати уявлення про іменник як частину мови; розпізнавати іменники у тексті, самостійно добирати іменники та ставити до них питання; розпізнавати іменники назви істот і неістот; розвивати зв’язне мовлення учнів, увагу; виховувати любов та бережне ставлення до хліба; повагу до людей, які приклали свою працю до вироблення хліба.
Обладнання: мультимедійний комплект, конструктор LEGO
І. Організація класу
Діти до нас сьогодні завітали гості, Поверніться і привітайтесь.
Створення позитивного психологічного настрою.
Привітайте один одного
Посміхнись тому хто зліва
Посміхнись тому хто справа
Ми усі одна сім’я
Він ,вона і ти, і я.
- Ну що ж, з гарним настроєм
Розпочинаймо наш урок.
IІ. Мотивація навчальної діяльності.
Налаштування
Девіз
Ми веселі, креативні. Сто відсотків позитивні,
Витривалі і спортивні. Ще й до того ж ми активні.
- Щоб наш урок був гарним, цікавим, змістовним; щоб ви добре засвоїли знання, якими ще ви повинні бути на уроці?
- Старанними, уважними, впевненими, творчими, правильно і чітко висловлювати свої думки…
- Я згодна з вами. Мені приємно вчити того, хто хоче вчитися. То ж розпочнемо!
Засніжило в нашому дворі. Зима-чародійка розсипала сніжинки і в нашому класі. Кожна сніжиночка містить цікаве завдання. Ви готові їх виконати?
Завдання першої сніжинки..
III. Актуалізація опорних знань.
1. Каліграфічна хвилинка
Сс ос іс се сн жи ин ка сніжинка
- Доберіть до слова сніжинка споріднені слова,
(сніжинка, сніг, сніговий, сніговик, засніжений, засніжило, сніжно…)
Сьогодні ми помандруємо володіннями дуже відомої частини мови. Якої ж , ви скажете самі, коли розгадаєте кросворд.
Завдання другої сніжинки..
2. Кросворд
у білому кожусі.
Поля причепурила —
Пухнастим снігом вкрила.
Відгадайте, хто вона,
Ця бабуся чепурна?
(Зима)
Сонце пригріє – вона відпаде.(Бурулька)
- Отже, яке утворилося слово у виділених клітинках? (Іменник)
ІV. Вивчення нового матеріалу
- Сьогодні ми :
- розширити знання про іменник;
- самостійно навчимося добирати іменники та ставити до них питання;
- будемо розпізнавати іменники назви істот і неістот
Репродуктивна бесіда.
- Чи знайомі ви з іменником?
Працюємо із текстом. Підручник, с.95, завдання 1.
Читаємо та переказуємо в парі.
Завдання третьої сніжинки..
Завітав сьогодні в клас
На урок української мови до нас
М'ячик, діти, не простий.
М'ячик, діти, чарівний.
Він доріжку прокладає,
Знання ваші перевіряє.
(Вчитель кидає м'ячик комусь із дітей і зразу задає запитання, учень відповідає і повертає м'яч.)
- Що означає іменник?
- На які запитання відповідає іменник?
- Яке питання ставимо до людей і тварин? (Хто?)
- Як ще можна назвати іменники, які відподають на питання хто?
- Наведіть приклади іменників, що відповідають на питання «хто?»
- Яке питання ставимо до речей, явищ природи, рис характеру людини, стану? (Що?)
- Як ще можна назвати іменники, які відподають на питання що?
- Наведіть приклади іменників, що відповідають на питання «що?»
Завдання четвертої сніжинки..
Гра “ Дай сигнал”
Місяць, дівчинка, лікар, синичка, турист, сніг, іній, щедрість, дятел, трава, санчата, футболіст, футбол, доброта, школа, учениця, дерево, вікно, радість.
Завдання п’ятої сніжинки..
Гра «Навпаки»
Словникова робота
а) дівчата - від іменників назв неістот утворіть іменники назви істот.
б) хлопці-від іменників назв істот утворіть іменники назви неіст- аот.
Комбайн Велосипедист
Ферма Електрик
Космос Автомобіліст
Банк Адресант
Що за слова у вас утворилися? Що ми повинні знати про них?
Де можна перевірити?
- У мене є словник і я виписала ці слова на дошку, перевірте.
- А який іменник назви неістот утворите до слова лікар?
Закінчіть роботу з активностями на словах лікувати та лікування.
Спитайте дітей:
- У яких випадках людині потрібне лікування?
- Які ліки ви знаєте? Як вони допомагають?
- Доберіть спільнокореневі іменники до слова ліки: лікар, ліки, лікування, лікарня.
5. Досліджуємо творчість автора.
- Поети по-своєму бачать проблеми у лікуванні дітей.
Як ви гадаєте, чи завжди діти ретельно лікуються?
Чи дотримуються усіх рекомендацій?
Григорій Фалькович – знаний український дорослий і дитячий поет. Серед його книжок: «Чудер-наський Zоо», «Про жабку Гапку», «Засинає ліва ніжка», «СмикТиндик», «Фікулі», «Абетка», «Хвацькі вірші» та інші.
Дитяча збірка поезій Фальковича «Шалахмонеси» вшанована численними нагородами 2016 року.
6.Читаємо вірш.
Працюємо з римою. Обговорюємо проблему, підручник, с.96, завдання 4.
- Як називається вірш? Що таке грип?
- Вірш читає учитель.
- Читаємо самостійно
Працюємо за змістом:
- Про кого чи що цей вірш?
- Що відбувається з людиною, коли вона хворіє?
- Які засоби допомагають у лікуванні грипу?
- Хто такі Джульбарс та Мурко?
Повторне читання вірша (в парах чи самостійно).
Обговорення проблеми вірша.
- Яку проблему піднімає автор?
- Чому не можна нехтувати лікуванням?
- Чи можна давати пігулки тваринам?
Авторське бачення.
- Яку думку має автор з приводу хвороби хлопчика?
- Це авторське бачення.
- Чи згодні ви з думкою автора?
- Це ваше бачення.
- Чому кажуть, що грип – не гриб.
У корзині не заховаєш?
- Яку букву треба писати у слові, яке означає назву хвороби?
Яке перевірне слово до слова гриб?
- Чим відрізняється грип від застуди?
Продемонструвати дітям як задати ритм, читаючи пари слів, що римуються, виділяючи наголошений склад.
Плескаємо у долоні, стукаємо олівцем по парті чи цеглинка об цеглинку
V Підсумок уроку
Рефлексія.
Урок підходить до завершення.
- Яку частину мови ми вивчили?
- Які завдання вам було найцікавіше виконувати?
- Чи все вам вдалося?
- Зробимо самооцінювання? Хотіли б себе оцінити?
- Поставте ось так праву руку
- Якщо ви погоджуєтесь з моїм твердженням загинайте пальчик, починаючи з мізинчика
- Сьогодні на уроці я навчився самостійно добирати іменник.
- Сподіваюсь, що зможу виявити іменники у будь-якому тексті.
- Гадаю я зможу розрізняти, іменники істот від неістот.
- Обов’язково розкажу батькам, коли прийду додому, про сьогоднішній урок. Покажіть, що у вас вийшло? Отже, ви попрацювали ось так! Молодці!
VІІІ. Домашнє завдання.