Методична розробка
уроку
з української мови
Автор: Воробйова Галина Михайлівна
вчитель початкових класів
Ірпінського ліцею №2 Ірпінської міської ради Бучанського району Київської області
Українська мова
3 клас
Тема: Поняття про іменник як частину мови
Мета: Формувати ключові компетентності:
компетентність уміння вчитися:
– прагнути здобувати нові знання;
загальнокультурна компетентність:
– культура міжособистісних відносин;
інформаційно-комунікативна компетентність:
– уміння здобувати нові знання на основі наявних;
громадянська компетентність:
- уміти керувати своєю поведінкою й оцінювати свої та чужі вчинки.
Формувати предметні компетентності:
- ознайомити учнів з поняттям « іменник», навчити відрізняти іменники частини мови;
- розширити і активізувати словниковий запас, розвивати мовні здібності: уміння класифікувати, встановлювати причинно-наслідкові зв'язки, систематизувати;
- виховувати почуття патріотизму та любові до рідної мови.
Обладнання: комп’ютер, проєктор, відеоказка «Як з'явився Іменник», підручник «Українська мова, 3 клас» (М.С. Вашуленко),
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
І. Організація початку уроку
1.Привітання
Станьте дітки всі рівненько, усміхніться всі гарненько
Настрій на урок візьміть й працювати розпочніть.
Працюватимем старанно, щоб почути у кінці,
Що у 3-Г класі - діти просто молодці!
Сьогодні у нас незвичайний урок
Сьогодні ми зробимо ще один крок,
В країну відому, в країну чудову,-
Що так нас чекає й збагачує мову.
- Поясніть які частини слова змінили значення слова кущ, хмарний?
(слово кущик утворилось за допомогою суфікса -ик-; слово безхмарний утворилось за допомогою префікса без- .)
- Урок продовжим без зупинки з каліграфічної хвилинки.
Стало біло навкруги, я розтрушую сніги,
Погоняю холоди, води сковую в льоди.
В дружбі з дітьми я всіма, а зовуся я …(зима)
- Доберіть до слова ЗИМА спільнокореневе слово - (ЗИМОНЬКА);
- за допомогою яких частин слова утворилось нове слово?
( за допомогою суфікса – оньк - )
- Записуємо
число
Класна робота
Зз зим оньк зимонька
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку
1. Розгадування кросворду
- Щоб визначити тему нашого уроку, вам потрібно розв’язати кросворд.
Білий пух порозсипала,
Він на землю міцно ліг,
Називають його. (СНІГ).
Лід на річках.
Метелиця гуляє.
Коли це буває? (ВЗИМКУ)
3. Крил не має, скрізь літає та ще й куряву здіймає. (ВІТЕР)
4. Влітку відпочивають, взимку дітей катають. (САНИ)
5. По стежині, по дорозі
Бігти я у них не в змозі,
По снігу не йдуть як слід:
До вподоби – тільки лід. (КОВЗАНИ)
6. Дві дощечки, дві сестри
Несуть мене із гори. (ЛИЖІ)
7. Росте вона зимою
Донизу головою
Прозорою, тонкою,
Біло-голубою. (БУРУЛЬКА)
С Н І Г
В З И М К У
В І Т Е Р
С А Н Ч А Т А
К О В З А Н И
Л И Ж І
Б У Р У Л Ь К А
- Яке утворилося слово ? (Іменник)
- Сьогодні ми познайомимось з частиною мови іменником. Дізнаємось що вона називає, на які питання відповідає, навчимось визначати і добирати іменники.
2. Перегляд казки про Іменник
- Давайте переглянемо казку «Як з’явився Іменник»
https://www.youtube.com/watch?v=xjVVaLtGwgE
- Так що ж таке іменник? ( Чистина мови, яка називає предмети)
3. Опрацювання правила у підручнику.
- Давайте прочитаємо правило у підручнику на с.102
( Іменник – це частина мови, яка називає предмети і відповідає на питання хто? - діти, дівчинка, хлопчик, що? – зима, мороз, радість)
( До живих предметів ставимо питання хто?, а до неживих – питання що?)
ІІІ. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу.
Вправа 1 на с. 102.
Навкруги казкові шати –
сиве плетиво гілок.
Спробуй зразу відгадати,
де тут в’яз, а де дубок.
Де калина, де шипшина,
де черешенька мала?
Все зима запорошила,
запушила, замела.
(В’яз, гілка, дубок, зима, калина, плетиво, черешенька, шати, шипшина)
(Запорошила, запушила, замела)
( Ці слова не іменники, бо вони відповідають на питання що зробила?)
Пальчикова гімнастика
«Оцей пальчик – мій дідусь,
Оцей – моя бабуся,
Оцей пальчик – мій татусь,
Оцей – моя матуся,
А цей пальчик – оце я!
Ось і вся моя рідня!»
ІV. Засвоєння та формування знань, умінь і навичок
А ти знаєш?
Іменник – це перша частина мови, яка з’являється в мовленні кожної людини. Чому? Маленьких дітей оточує світ речей, предметів, і вони прагнуть дати назву всьому, що бачать.
Зимовий холод – літнє …тепло.
Яскраві …зорі на небі – буде мороз.
Зранку іній укрив …дерева – день без снігу.
Глибокий …сніг узимку – дощове літо.
Потріскує лід – на міцний…мороз .
(всі вставлені слова це іменники, бо вони називають предмети і відповідають на питання хто? що ?)
Снігопад – сніг - це спільнокореневі слова чи форма слова?
Фізкультхвилинка
Встаньте, діти, посміхніться,
Землі нашій уклоніться
За щасливий день вчорашній.
І до сонця потягніться,
Вліво, вправо нахиліться,
Веретенцем покрутіться.
Раз присядьте, два присядьте
І за парти тихо сядьте.
Галки, снігурі, синички,
горобці – пташата сірі –
всі, хто не летить у вирій!
Вам насиплемо насіння,
зерна, крихти й гарбузиння.
Як цього буде замало –
додамо шматочок сала.
спочатку з наголдосом на першому складі,
потім – на другому,
далі – на третьому.
(Галки, синички, снігурі, горобці)
Казка В. Сухомлинський «Зайчик і глробина».
https://www.youtube.com/watch?v=KbH2h5NbSBw
V. Заключна частина. Рефлексія.
2.Технологія « Незакінчене речення»
На уроці я дізнався, дізналась …
Для мене було цікавим ….
VІ. Завдання додому.