Тема: Поняття про полімери на прикладі поліетилену. Використання поліетилену.
Мета: формувати компетентності: ключові (вміння вчитися - вміння здійснювати вибір навчально-пізнавального завдання з урахуванням рівня навченості й научуваності; добирати відповідні знання й способи діяльності для виконання завдання; вміння працювати з хімічним обладнання, спостерігати, аналізувати, робити висновки до лабораторних дослідів; здійснювати самоконтроль і само оцінювання; інформаційні - вміння осмислювати й використовувати інформацію з різних джерел (мовлення вчителя, однокласників, зміст комп’ютерних презентацій, підручника); комунікативні – вміння вільно висловлюватися, оптимально використовувати власні знання й сприйняту на уроці інформацію для результативної комунікації; соціальні – вміння продуктивно співпрацювати з однокласниками, вчителем; предметні (сформувати поняття про полімери, розглянути особливості будови і властивості полімерів на прикладі поліетилену; ознайомити учнів з новим типом хімічної реакції - реакції полімеризації, розвивати вміння складати рівняння реакцій на прикладі реакції полімеризації; з’ясувати галузі застосування поліетилену як пластмаси; розглянути екологічні проблеми пов’язані з використанням поліетилену); розвивати психічні процеси: мовлення, увагу, спостережливість, слухове зосередження на інформації, креативне та логічне мислення, вміння аналізувати та узагальнювати; виховувати бережливе ставлення до оточуючого середовища, культуру поведінки учнів.
Обладнання:
Лабораторний дослід: поліетилен, пробірки,склянка з водою, сірники, металічна голка, розчини хлоридної кислоти (НCl), натрій гідроксиду (NaOH), калій перманганату (КМпО4).
Демонстрація: натрій гідроксид (NaOH), сульфатна кислота (H2SO4), калій перманганат (KMnO4), поліетиленові пакети, спиртівка, сірники, металічна голка, вироби із поліетилену, кулестержнові моделі.
Роздатковий матеріал : таблиця 1, таблиця 2, додаток 1, додаток 5.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу
Хід уроку .
Лабораторний дослід № 7
Тема: Ознайомлення зі зразками виробів із поліетилену
Мета: ознайомитися із властивостями полімерних матеріалів на прикладі поліетилену.
Обладнання і реактиви: поліетилен, пробірки,склянка з водою, сірники, металічна голка, розчини хлоридної кислоти НCl, натрій гідроксиду NaOH, калій перманганату КМпО4.
Правила техніки безпеки
Перед виконанням роботи повторіть правила техніки безпеки №
Виконання роботи
Інструкція
5. Шматочки поліетиленової плівки помістіть у пробірки з розчинами хлоридної кислоти НCl, натрій гідроксиду NaOH, калій перманганату КМпО4. Чи взаємодіє поліетилен з цими речовинами?
6. Обережно підпаліть шматочок поліетилену. Якщо полімер горить, зверніть увагу на колір полум’я.
7. Загасіть полум’я, спробуйте за допомогою стальної голки із розплаву витягти нитку. Чи можна назвати поліетилен термопластичним?
8. Із поліетилену роблять кожухи дротів. Як ви вважаєте, яку властивість поліетилену застосовують в даному випадку?
9. Чи можна назвати поліетилен токсичною речовиною?
Зробіть висновки щодо досліджених властивостей поліетилену.
Додаток 8
Цифровий диктант
Виберіть властивості характерні для поліетилену.
1) різкий запах;
2) діелектрик;
3) токсичний;
4) масний на дотик;
5) у тонких плівках прозорий;
6) хімічно стійкий,
7) розчиняється у воді.
Додаток 9
Хімічний диктант
Додаток 10
Тестове завдання «Встановіть відповідність»
Галузі використання поліетилену 1. Кожухи дротів; 2. Одноразовий посуд; 3. Каністри для хімічних реактивів; 4. Плівки для теплиць і пакувального матеріалу. 5. Виготовлення броні
|
Властивості поліетилену А. Не проводить електричний струм Б. Не пропускає гази і воду, але пропускають світло і ультрафіолетове проміння В. Хімічна стійкість Г. Легкість, не токсичність Д. Міцність |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Відповіді: 1-А, 2-Г, 3-В, 4-Б, 5- Д.
Додаток
Які екологічні проблеми безпосередньо зумовлені видобуванням, переробкою та використанням вуглеводневої сировини?
1 парниковий ефект2 надлишок нітратів у ґрунті
3 фотохімічний смог4 кислотні дощі
5 ерозія берегів6 зростання електромагнітного випромінювання
Варіанти відповіді:А 1,2,3Б 1,3,4В 3,4,5Г 4,5,6
Урок №10.Тема: Використання вуглеводнів
Мета: Ознайомити учнів з галузями використанням вуглеводнів. Показати зв’язок будови, властивостей, застосування. Розвивати вміння розв’язувати розрахункові задачі.
Обладнання: картки –завдання, мультимедійна презентація уроку.
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань
Метод « Хімічна естафета»
Перед учнями лежать питання з теми (або завдання висвітлюються на мультимедійній дошці). Вчитель кидає кубик одному з учнів. Учень зачитує перше питання і відповідає на нього, потім перекидає кубик іншому в будь якому напрямку.
1.Як називаються вуглеводні, в молекулах яких є лише прості (ординарні) зв’язки?
2 Назвіть загальну формулу насичених вуглеводнів.
3. Як називаються вуглеводні, в молекулах яких є один подвійний зв’язок?
4. Назвіть загальну формулу етиленових вуглеводнів.
5. Як називаються вуглеводні, в молекулах яких є один потрійний зв’язок?
6. Назвіть загальну формулу ацетиленових вуглеводнів.
7. До яких гомологічних рядів належать речовини, формули яких наведено нижче:
А) С2Н4; Б) С5Н12; В) С4Н6; Г) С3Н8; Д) С2Н2; Е) С8Н16.
Назвіть речовини.
8. Позначте суфікс, за допомогою якого утворюються назви гомологів метану:
А) –ан; Б). –ен; В). –ін (-ин); Г). –ил (-іл.); Д) –ол.
9. Позначте суфікс, за допомогою якого утворюються назви гомологів етану:
А) –ан; Б). –ен; В). –ін (-ин); Г). –ил (-іл.); Д) –ол.
10.Позначте суфікс, за допомогою якого утворюються назви гомологів ацетилену:
А) –ан; Б). –ен; В). –ін (-ин); Г). –ил (-іл.); Д) –ол.
11. Які реакції найтиповіші для насичених вуглеводнів?
12. Які реакції найтиповіші для ненасичених вуглеводнів?
13.Які реакції називаються реакціями гідрування (гідрогенізації)?
14. Які реакції називаються реакціями гідрогалогенування?
15. Які реакції називаються реакціями полімеризації?
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Ми з вами завершуємо вивчати тему «Вуглеводні». На попередніх уроках ми познайомилися з будовою алканів, алкенів, алкінів, їх фізичними і хімічними властивостями. Яке значення мають вуглеводні в нашому житті? В яких галузях ми їх використовуємо? Відповідь на ці запитання ми спробуємо дати на сьогоднішньому уроці.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Виступи учнів
Застосування насичених вуглеводнів
Як паливо
|
В медицині, побуті
(С17 – С40)
(до С15) в медицині, парфумерії , косметиці
Виготовлення мазей
|
Сировина хімічної промисловості СН4
Н2, С (сажа), С2Н2,
галогенпохідні алканів: СН3Сl –в холодильних установках;
СН2Сl2 – розчинник СНСl3 – розчинник;
ССl4 – розчинник;
|
ІV. Розв’язок задач.
Дано: Х г 198 г
m(С2Н4Сl2) = 198 г С2Н4+ Сl2 → С2Н4Сl2
28 г 99 г
m(С2Н4) - ?
28∙198
Х = = 56 г
99
Відповідь: m(С2Н4) = 56 г
6,8г ацетиленового вуглеводню повністю прореагували із 4,48л водню (н.у.). Знайдіть молекулярну формулу вуглеводню.
Дано:
V(Н2) = 4,48 л 6,8 г 4,48л
m(СnH2n-2) = 6,8 г СnH2n-2+ 2Н2→ СnH2n+2
(14n-2)г 2∙22,4 л
СnH2n-2-?
(14n-2)∙4,48 = 2∙22,4∙6,8
n = 5
Відповідь: С5Н8
1,4г алкену приєднують 0,746л бромоводню (н.у.). Знайдіть молекулярну формулу вуглеводню.
Дано:
m(СnH2n) = 1,4 г 1,4 г 0,746 л
V(НBr) = 0,746 л СnH2n+ НBr → СnH2n + 1Br
СnH2n-? 14n г 22,4 л
1,4∙22,4 = 14n∙0,746
n= 3
Відповідь: С3Н6
4☼. Яка маса кальцій карбіду з масовою часткою домішок 5% знадобиться для одержання 18л (н.у.)ацетилену, якщо вихід продукту реакції становить 80%.
Дано: Х г 22,5 л
W(дом.) = 5% СаС2 + 2Н2О → Са(ОН)2 + С2Н2
V(С2Н2)пр = 18 л 64 г 22,4 л
η(С2Н2) = 80% Vпр 18
1) Vтеор = = = 22,5 л
m (С2Н2)тех - ? η 0,8
64∙22,5
2)m(СаС2) : Х = = 64,29 г
22,4
3)W(СаС2) = 100% - 5% = 95%
m(СаС2) 64,29
4)W(СаС2) = ; m(СаС2) тех == 67,67 г
m(СаС2) тех 0,95
Відповідь: m (С2Н2)тех = 67,67 г
V. Домашнє завдання:
C3H8
C3H6Br2