Поняття про прислівник як частину мови (значення, питання, роль у реченні, зв'язок з дієсловами)

Про матеріал
Мета: ознайомити учнів з прислівником як частиною мови; формувати вміння та навички розпізнавати прислівники серед інших частин мови, правильно їх писати та вживати в усному мовленні; розвивати фонематичний слух; збагачувати активний словник учнів; поповнювати знання учнів краєзнавчим матеріалом про рослини-символи України; виховувати бережне ставлення до рослинного світу, культуру мовлення та спілкування.
Перегляд файлу

Тема. Поняття про прислівник як частину мови (значення, питання, роль у реченні, зв'язок з дієсловами)      

Мета: ознайомити учнів з прислівником як частиною мови; формувати вміння та навички розпізнавати прислівники серед інших частин мови, правильно їх писати та вживати в усному мовленні; розвивати фонематичний слух; збагачувати активний словник учнів; поповнювати знання учнів краєзнавчим матеріалом про рослини-символи України; виховувати бережне ставлення до рослинного світу, культуру мовлення та спілкування.

 

 

                                  Хід заняття

І. Організаційний момент

(На партах конверти із завданнями на картках. Кожна картка має порядковий номер, або колір, щоб дітям було зручно ними користуватися. Завдання розраховані для роботи у парах та групах. На столі в учителя вирізані з паперу квіти та листочки рослин-символів: квітка яблуні, барвінку, соняшнику, гроно калини, квітка волошки, маку ,ромашки. На зворотньому боці кожного символу (квіточки чи листочка) прикріплено липку стрічку для клеєння на паперовий круг, який розміщено на дошці)

1. Вступне слово вчителя.

   Сьогодні у нас незвичайний урок.

   Сьогодні ми зробимо ще один крок

   в країну казкову, країну чудову,

   де ми досконало вивчаємо мову.

 

    – Діти, перевірте чи все ви підготували до уроку? Випряміть спинки, посміхніться один одному. Сідайте за парти.

(Діти сідають за парти, не відкривають зошитів та підручників, а далі уважно слухають вчителя)

– Сьогодні на уроці ми будемо плести віночок-символ молодості та кохання.

Кожна квіточка, яка має бути вплетена у віночок, принесла нам завдання, які ми повинні виконати. А для цього треба:

Не просто слухати, а чути.

Не просто дивитись, а бачити.

Не просто відповідати, а міркувати.

Дружно і плідно працювати.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

     На сьогоднішньому уроці ми познайомимося з новою частиною мови. А як вона називається, ви дізнаєтесь розгадавши шифр. На ваших партах у конвертах №1є табличка, у якій під кожною цифрою є літера. Підставивши кожну цифру під літеру ви зможете прочитати тему нашого сьогоднішнього уроку. Тож бажаю вам успіхів у роботі.

ІІІ Вивчення та осмислення нового матеріалу

  1. Слово вчителя

(Після того як діти розгадаи тему уроку прикріплюється перша квітка – яблуневий цвіт)

Перша квіточка, яку ми вплетемо у віночок, –  це яблуневий цвіт – символ материнської любові.

2. Робота за підручником.

 - Діти, відкрийте зошити та запишіть сьогоднішню дату. Не забувайте, що дата пишеться прописом. Та пропишіть каліграфічну хвилинку:

 

 

Також відкрийте підручник на с. 165

Прочитаємо назву нашої теми, чи співпадає вона із шифром?

Відкрийте конверти №2. У вас там є пазл. Зберіть його і ви побачите  питання. А відповідями на ці питання і будуть прислівники.

(Учні діляться на команди по 4 людини, збирають пазл із різними зображеннями з питаннями) Після цього вчитеь зачитує вірш.

Послухайте вірш про цю частину мови.

Ознаку дії називає.

А також місце, час, причину Цієї дії визначає,

І кожен цю частину знає.

Бо це прислівник - всім відомий. Незмінна ця частина мови.

На запитання «як?», «коли?» Готова всім відповісти.

 Сміється сонце як? – ласкаво,

мандрує небо величаво,

а небо голубіє дивно,

пливуть хмарини тихо, мирно.

 

Сади цвітуть коли? – весною,

улітку трав моря шовкові,

а восени врожай збирають,

узимку снігу всі чекають.

 

Завдання. Випиши словосполучення дієслів із прислівниками за зразком. Покажи зв'язок між словами у словосполученнях.

Зразок :

Сміється (як?) ласкаво

(Діти виписують такі словосполучення: Сміється (як?) ласкаво; мандрує (як?) величаво; голубіє (як?) дивно; пливуть (як?) тихо, мирно; цвітуть (коли?) весною, улітку; збирають (коли?)  восени; чекають (коли?) узимку.

– Коли ви виконаєте завдання, ми зможемо вплести другу квіточку до віночка. А це буде барвінок, який символізує віру в свої сили, всепереможність природи.

3. ( встановити зв'язок слів у реченн)

Високо в блакитному небі пливли кудлаті хмарки.

Хмарки(що роблять?)пливуть;

пливуть(де?)високо,в небі;

небі (якому?)блакитному;

хмарки (які?) кудлаті.

 

– Третя квіточка – це СОНЯШНИК - символ Сонця, праці й достатку, сили і добробуту. Він - чи не найсильніший серед квітів. Щоб вплести цю квіточку, ми повинні виконати наступну вправу.

Завдання. Прочитай текст.

       Люди від природи страшенно цікаві. Подивилися вони ліворуч, поглянули праворуч, роззирнулися довкола – і нарешті звели погляд угору.

        А там – матінко рідна! – блакитний купол з чистого кришталю, що десь далеко – далеко сперся на обрій. Удень на ньому вогняною колісницею впевнено роз’їжджає Сонце. Вночі повільно мандрує Місяць на срібному чумацькому возі…

Завдання. Які прислівники вжив автор? Доведи свою думку.

(. Після закінчення роботи прикріпляється квіточка до символічного віночка)

Прислівники: страшенно, ліворуч, праворуч, довкола, угору, далеко, удень, вночі.

4. Музична фізкультхвилинка.

 

5. - Четвертим у нашому віночку буде гроно калини. Калинові кущі ростуть по всій Україні. Садять їх біля криниці, щоб вода була чиста і холодна. Калина також має цілющі лікувальні властивості: рятує від застуди, знижує кров’яний тиск. Це символ краси та дівочої вроди.

– Дістаньте з конвертиків наступну картку. (На картці завдання замінити вислови синонімічними прислівниками, та записати ці прислівники у зошит.)

       Лягати разом з курми. (рано)

       Шукати по гарячих слідах. (одразу)

       Надворі, хоч в око стрельни. (темно)

       Працює як сонна муха. (повільно)

       Дав, як кіт наплакав. (мало)

       Прийде, коли рак свисне. (ніколи)

       З хвилини на хвилину. (незабаром)

(Завдання виконують діти у парах. Коли виконають – вплітається квіточка)

– Пята квіточка – волошка. Вона символізує людське прозріння, красу та велич неба.

Наступне для вас завдання  вирішити анаграми:

КУРЗАН (зранку), ЛОВЕСЕ (весело), ДНОХОЛО (холодно), НОРГА  (гарно), ОЛМА (мало),  КОЛЕГ (легко),  КОЖВА  (важко),  ЛОСНОГО (голосно).

(Завдання виконують учні індивідуально. Можна робити записи безпосередньо на картках. Після завершення завдання вплітається квіточка)

 Шоста квіточкамак, символ боротьби українського народу за волю. Дістаньте з конверта картку під номером 5 та виконайте завдання письмово в зошиті.

Завдання. Утворити від поданих прислівників (уночі, дзвінко, весело) іменники, прикметники та дієслова.

Відповіді дітей:

Уночі – ніч, нічний, ночує.

Дзвінко – дзвінок, дзвінкий, дзвонить.

Весело – весілля, веселий, веселиться.

(Учням з високим рівнем досягнень у навчанні можна запропонувати добрати по декілька варіантів відповідей. Коли виконано завдання—вплітаємо чергову квіточку.)

  • Сьома квіточка – ромашка, символ доброти та ніжності. Вона також має лікувальні властивості. Відвари та настої цієї рослини використовують при запальних процесах, під час застуди. А ще у відварі ромашки купають немовлят. Щоб і цю квіточку вплести до віночка, ми повинні виконати ось таке завдання: прочитати правило в підручнику на с. 165, дібрати приклади прислівників.

Прислівник — незмінна частина мови, яка називає ознаку дії або пояснює, як, де, коли відбувається дія, куди вона спрямована, і відповідає на питання як?     д е ? куди? коли?

ІІІ. Підсумок уроку

– Сьогодні, діти, ви гарно працювали. А результат вашої праці – сплетений віночок, знання які ви здобули на уроці.

 

– Чим зацікавив вас сьогоднішній урок? (Було почуто багато цікавого про рослини-символи, їх лікувальні властивості)

– Що нового ви дізналися? (Познайомилися з новою частиною мови)

  • Чи були труднощі на уроці? (Окремі учні мали труднощі під час  виконання таких завдань, як заміна висловів прислівниками, робота з анаграмами.
  • Оцінки за урок.

Домашнє завдання: виконати вправу 325 ст. 166.

doc
Додано
8 квітня 2020
Переглядів
1146
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку