Тема. ПОНЯТТЯ ПРО ВІДОКРЕМЛЕННЯ
Мета: дати поняття про відокремлені члени речення, формувати вміння визначати їх у реченні, правильно інтонувати речення з відокремленими членами, поглибити знання учнів щодо вживання другорядних членів речення, розвивати навички грамотного вживання розділових знаків при відокремлених членах, розвивати мислення учнів, виховувати любов до природи.
Обладнання: підручник для 8 класу «Рідна мова» ( автори Заболотний О.В., Заболотний В.В.), мініпідручник, презентація
ПЕРЕБІГ УРОКУ
І. Емоційне налаштування
Учитель:
- Доброго ранку, мешканці прекрасної планети Земля! Привітайтеся, будь ласка, з нашими гостями!
- Наш урок я хочу розпочати з вправи «Національні вітання». Ваше завдання: бачите зображення країни – називайте слово-привітання та показуйте необхідні рухи. Потренуймося!
https://www.youtube.com/watch?v=P60bb7YBlKk
На нашій планеті живе приблизно 8 мільярдів людей, усім вистачає місця.
З космосу Земля здається блакитною, тому що більша частина поверхні вкрита водою.
https://www.youtube.com/watch?v=YU5_o2idl9Y
- Подивіться, яка ж все-таки прекрасна наша планета.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
- Прошу, заповніть пропуски в поданому реченні.
Наша … та … планета дивує своєю красою.
- Прочитайте речення в колонках, правильно їх інтонуючи.
Наша неповторна та прекрасна планета дивує своєю красою. |
Наша планета , неповторна та прекрасна, дивує своєю красою. |
- У яких реченнях виділені слова вимовляються з підсиленою інтонацією? Що вплинуло на зміну інтонації?
- Як виділяються слова, на яких мовець акцентує увагу, в усному мовленні й на письмі?
ІІІ. Актуалізація опорних знань
1.Бесіда
- Які члени речення називаються другорядними? (члени речення, які доповнюють головні члени речення, називаються другорядними членами речення)
- Чим може ускладнюватися просте речення?
- Чи знайомі ви з поняттям «відокремлення»?
- Як ви розумієте це поняття?
- Що таке дієприкметникові і дієприслівникові звороти?
- Розтлумачте значення слова «відокремлений», використовуючи синоніми. (Відмежований, відділений).
2.Вправа 311 (усно) на стор.144-145
- Сьогодні на уроці ми з'ясуємо значення поняття «відокремлення» та дізнаємося, які члени речення можуть відокремлюватися. Будь ласка, запишіть тему уроку
3.Запис теми
ПОНЯТТЯ ПРО ВІДОКРЕМЛЕННЯ
ІІІ. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу
1.Робота з підручником
Учитель:
Море – це частина океану. Слово «океан» походить від грецького «оkеапаs». У грецькій міфології Океан - божество найбільшої на світі річки з тією ж назвою. Вона омивала всю землю, яку тоді вважали плоскою.
Скульптура Океана на фонтані Треві (найбільший фонтан у Римі).
- Нагадайте мені, як називається предмет, у якому стоїть Океан? (черепашка, мушля).
- До речі, «тревіум» перекладається «перехрестя трьох доріг». Щоб не стояти на перехресті незнань , обираючи шлях, попрацюймо з підручником.
- Що таке відокремлення ми дізнаємося, коли прочитаємо теоретичний матеріал § 31 на сторінці 144
2.Робота біля дошки
- Запишіть речення, визначте головні та другорядні члени.
1. Море, таємниче, мінливе, неосяжне, завжди хвилює душу.
2. Сонячні промінчики, пронизуючи солону воду, сягають дна.
3. Я не знаю нічого кращого, окрім моря.
Висновки:
Методичний коментар.
Відокремлюватися можуть тільки другорядні члени, бо вони є додатковим повідомленням до основної думки, яка виражається головними членами речення. Тому головні члени не відокремлюються, бо вони є носіями основного повідомлення.
3.Робота з підручником
Учитель:
- Ви любити слухати шум моря?
(учні слухають звуки моря)
- Але море може бути іншим… (шторм). Це вже інше звучання, інша інтонація…
- Як же інтонуються відокремлені члени речення ?
Учитель:
Перші моряки плавали тільки вздовж берегів, використовуючи орієнтири на березі. Коли близько 4500 років тому кораблі почали виходити у відкрите море, мореплавці орієнтувалися за сонцем та зірками.
Виконуючи наступне завдання, ми орієнтуємося на зміст речення.
4.Лінгвістична гра «Вправний мореплавець»
- Прочитати текст. Поширити речення, вставляючи на місці пропусків відокремлені означення.
Море ,…….., поринало у вечірню тишу. На горизонті заходило сонце, ..., …, що останніми променями ніби прощалося з хвилями неосяжної стихії. Мрійливо погойдувалися хвилі ,……..., виблискуючи червоними фарбами вечірньої заграви. Водний простір, що вдень вигравав прудкими хвилями, які ніби навздогін приставали до берега, зараз перетворилися на безкрає дзеркало, ... і …, у яке вдивляється ранній місяць, що з настанням сутінок входить у свої права. Навколо тиша , …,…. Поступово море і обрій сповнюються ліхтариками світла, то зорі народжуються у небі. Ніч укриває стомлену землю, ... та …..
Довідка: загадкове, чарівне; втомлені за день; заколисане хвилями; мертва, холодна; гладке і рівне; спокійну та тиху .
Море, заколисане хвилями, поринало у вечірню тишу. На горизонті заходило сонце, загадкове, чарівне, що останніми променями ніби прощалося з хвилями неосяжної стихії. Мрійливо погойдувалися хвилі, втомлені за день, виблискуючи червоними фарбами вечірньої заграви. Водний простір, що вдень вигравав прудкими хвилями, які ніби навздогін приставали до берега, зараз перетворилися на безкрає дзеркало, гладке і рівне, у яке вдивляється ранній місяць, що з настанням сутінок входить у свої права. Навколо тиша, мертва, холодна. Поступово море і обрій сповнюються ліхтариками світла, то зорі народжуються у небі. Ніч укриває стомлену землю, спокійну та тиху.
Учитель
Навігація – наука кораблеводіння –допомагає орієнтуватися у відкритому морі й розраховувати маршрут так, щоб не заблукати, не наткнутися на рифи і привести корабель у порт вчасно .
Для того, щоб грамотно писати, нам необхідно досконало знати правила української орфографії.
5.Орфографічна навігація
- Правильно запишіть слова.
(Учні записують слова під диктовку вчителя)
Мертве море, Дніпро (Борисфен, Славутич, римляни називали річку Данаприс, турки — Узу або Узи), Світовий океан, Магелланова протока, Північний Льодовитий океан, Східно-Китайське море, Христофор Колумб, шхуна «Санта-Марія», острови Королеви Шарлотти, мис Капітана Джеральда, Жовте море.
Методичний коментар
Географічні назви, що починаються зі Східно-, Західно-, Північно-, Південно-, Центрально-, пишуться з великої літери (обидва слова) і через дефіс: Східно-Китайське море (раніше Східнокитайське), Південно-Західна залізниця, Західно-Казахстанська область.
На земній кулі налічується 63 моря.
- Які кольорові моря знаєте?
- Спробуйте за світлинами визначити, яке це море (Біле море, Чорне, Жовте , Червоне).
- Чи легко це зробити на око? (Треба мати певні знання)
|
|
|
|
З’ясуйте, який відокремлений член речення є в кожному прикладі
Відокремлений член Речення
речення
1 додаток |
А Море – це любов, оспівана в поезіях прекрасних. |
2 означення |
Б Крапля, потрапляючи в море, стає морем. |
3 обставина |
В Багато цікавого міг би нам розповісти сивий Дніпро – свідок нашої історії. |
4 прикладка (різновид означення) |
|
|
Д Усе втрачене, окрім часу, можна знайти й відновити. |
Учитель
- Щойно ви успішно виконали завдання ЗНО, а воно не за морями.
- Поясніть значення фразеологізмів
Не за моря́ми. Недалеко, близько.
Мо́ре по колі́на (рідше по колі́но) . Хтось нічого не боїться, ніщо не лякає кого-небудь; не страшно комусь.
Чека́ти з мо́ря пого́ди. Даремно надіятися на кого-, що-небудь, чекати чогось, залишаючись пасивним.
Жите́йське мо́ре, уроч. Життя з його турботами, неспокоєм
За си́нім мо́рем, нар.-поет.. У далеких краях; дуже далеко
Морський вовк. Досвідчений чоловік.
Море сліз. Багато горя.
Учитель
- На жаль, сьогодні в нашій країні проливається море сліз, але ми щиро віримо в нашу перемогу, тому що
В темному морі ми не одні.
На відстані руки
З нами небесні ліхтарі-
Маяки, маяки.
ЛУНАЄ УРИВОК З ПІСНІ «МАЯКИ» (у виконанні Юлії Саніної)
https://www.youtube.com/watch?v=ACDMXS4J8bM
Учитель
- Маяки завжди були овіяні романтикою. Вони супроводжують моряків з давніх-давен – яскраві вогні спрямовували, оберігали і давали надію.
- Сподіваюсь, що наступне завдання виконаєте легко.
7. Пунктуаційний практикум
- Розставте пропущені розділові знаки в поданих реченнях.
На Землі є п’ять океанів Тихий океан найбільший з усіх Атлантичний Індійський Північний Льодовитий та Південний.
Море це частина океану повністю або частково оточена сушею.
Деякі береги складені слабкими породами можуть щорічно відступати на відстань від 50см до 1,70м .
До речі середня глибина океану становить чотири тисячі метри.
Коралове море перлина Тихого океану містить численні коралові рифи.
Матеріал для вчителя
На Землі є п’ять океанів: Тихий океан, найбільший з усіх, Атлантичний, Індійський, Північний Льодовитий та Південний.
Море - це частина океану, повністю або частково оточена сушею.( Зробити синтаксичний розбір речення)
Деякі береги, складені слабкими породами, можуть щорічно відступати на відстань від 50см до 1,70м ( Провідміняти числівник 50) .
До речі, середня глибина океану становить чотири тисячі метри. (Що таке вставні слова?)
Коралове море, перлина Тихого океану, містить численні коралові рифи.
Учитель
Сучасні архітектори створюють проєкти підводних міст для вирішення кризи перенаселення в деяких країнах. Можливо, у майбутньому ми житимемо в підводних будинках. Фантастика ?! Усе починається з мрії, з творчого натхнення.
На нашому уроці - хвилина творчості.
8.Творче конструювання
- Сконструюйте речення з поданих слів, укажіть відокремлений член речення.
Вітрильники, морю, по, розкидані, пливли, легенькі, вітром.
(Пливли легенькі вітрильники, розкидані по морю вітром)
9.Тестове опитування
(Учні виконують тестові завдання)
1. Відокремленими називають...
а) члени речення, які відносяться до одного й того самого члена речення й виконують однакові синтаксичні функції;
б) другорядні члени, виділені в реченні для посилення їхнього змісту й значення;
в) слова або сполучення слів, які називають особу або предмет, до яких звертається мовець;
г) слова або сполучення слів, якими мовець виражає ставлення до того, про що він повідомляє.
2. Відокремлюються ...
а) лише присудки; б) лише підмети; в) лише обставини;
г) лише другорядні члени речення.
3. Виділіть речення з відокремленим членом.
а) Всі зійшлися: і хлопці, й дівчата - під крилом голубим тишини (В. Сосюра).
б) Весняне сонце заливало золотом ліс та садки ( І.Нечуй-Левицький).
в) Мої дні течуть тепер серед степу, серед долини, налитої зеленим хлібом (М.Коцюбинський)
г) Гасне зірка найясніша, ангел ангела втіша (П. Грабовський).
4. Укажіть речення з відокремленим означенням.
а) Іван стояв заквітчаний, як гільце на Купала (М. Коцюбинський).
б) І ось він, Київ, за валами він! (Л. Костенко).
в) Вона не могла вдовольнитися буденним життям, запрягтися до щоденної важкої праці (М. Коцюбинський).
г) Лише один Павло Степанович поздоровкався вишукано, як дійсний джентльмен, й урочисто поправив пенсне (М. Івченко).
5. Виділіть речення з відокремленим додатком.
а) Орися якийсь час дивилася вслід йому, вражена й збентежена (М. Івченко).
б) За винятком баби Оришки, малий Чіпка нікого не любив (Панас Мирний).
в) У глибокій долині, між мальовничих горбів, стоїть велика хата, біля якої ростуть три могутні дуби (Т. Шевченко).
г) Він застав у хаті Софію, першу сестру Мотрину, ще не стару, балакучу жінку (М. Коцюбинський).
6. Виділіть речення, у якому відокремлена обставина виражена дієприслівниковим зворотом.
а) І я зими крутий долаю норов, обличчя підставляючи вітрам (Н. Горик).
б) А пісня, наростаючи, пливла над берегом (О. Гончар).
в) Дівчата зачіпали Миколу, жартуючи, а він усе стояв похнюпившись (І. Нечуй-Левицький).
г) Жінка йде зігнувшись (О. Довженко).
Відповідь: 1б, 2г, 3в, 4б, 5б, 6а.
IV. Підсумки
Вправа «Чотири кути»
- Оберіть варіант рефлексії та додайте до кількості балів за тест.
V. Домашнє завдання: §31(вивчити), вправа 312.
ПОНЯТТЯ ПРО ВІДОКРЕМЛЕННЯ
Лінгвістична гра «Вправний мореплавець»
- Прочитати текст. Поширити речення, вставляючи на місці пропусків відокремлені означення.
Море ,…….., поринало у вечірню тишу. На горизонті заходило сонце, ..., …, що останніми променями ніби прощалося з хвилями неосяжної стихії. Мрійливо погойдувалися хвилі ,……..., виблискуючи червоними фарбами вечірньої заграви. Водний простір, що вдень вигравав прудкими хвилями, які ніби навздогін приставали до берега, зараз перетворилися на безкрає дзеркало, ... і …, у яке вдивляється ранній місяць, що з настанням сутінок входить у свої права. Навколо тиша , …,…. Поступово море і обрій сповнюються ліхтариками світла, то зорі народжуються у небі. Ніч укриває стомлену землю, ... та …..
Довідка: загадкове, чарівне; втомлені за день; заколисане хвилями; мертва, холодна; гладке і рівне; спокійну та тиху .
- З’ясуйте, який відокремлений член речення є в кожному прикладі
1 додаток |
А Море – це любов, оспівана в поезіях прекрасних. |
2 означення |
Б Крапля, потрапляючи в море, стає морем. |
3 обставина |
В Багато цікавого міг би нам розповісти сивий Дніпро – свідок нашої історії. |
4 прикладка (різновид означення) |
|
|
Д Усе втрачене, окрім часу, можна знайти й відновити. |
Пунктуаційний практикум
- Розставте пропущені розділові знаки в поданих реченнях.
1. На Землі є п’ять океанів Тихий океан найбільший з усіх Атлантичний Індійський Північний Льодовитий та Південний.
2. Море це частина океану повністю або частково оточена сушею.
3. Деякі береги складені слабкими породами можуть щорічно відступати на відстань від 50см до 1,70м .
4. До речі середня глибина океану становить чотири тисячі метри.
5.Коралове море перлина Тихого океану містить численні коралові рифи.
Творче конструювання
- Сконструюйте речення з поданих слів, укажіть відокремлений член речення.
Вітрильники, морю, по, розкидані, пливли, легенькі, вітром.
Тестове опитування
1. Відокремленими називають...
а) члени речення, які відносяться до одного й того самого члена речення й виконують однакові синтаксичні функції;
б) другорядні члени, виділені в реченні для посилення їхнього змісту й значення;
в) слова або сполучення слів, які називають особу або предмет, до яких звертається мовець;
г) слова або сполучення слів, якими мовець виражає ставлення до того, про що він повідомляє.
2. Відокремлюються ...
а) лише присудки; б) лише підмети; в) лише обставини; г) лише другорядні члени речення.
3. Виділіть речення з відокремленим членом.
а) Всі зійшлися: і хлопці, й дівчата - під крилом голубим тишини .
б) Весняне сонце заливало золотом ліс та садки .
в) Мої дні течуть тепер серед степу, серед долини, налитої зеленим хлібом.
г) Гасне зірка найясніша, ангел ангела втіша .
4. Укажіть речення з відокремленим означенням.
а) Іван стояв заквітчаний, як гільце на Купала .
б) І ось він, Київ, за валами він!
в) Вона не могла вдовольнитися буденним життям, запрягтися до щоденної важкої праці .
г) Лише один Павло Степанович поздоровкався вишукано, як дійсний джентльмен, й урочисто поправив пенсне .
5. Виділіть речення з відокремленим додатком.
а) Орися якийсь час дивилася вслід йому, вражена й збентежена .
б) За винятком баби Оришки, малий Чіпка нікого не любив .
в) У глибокій долині, між мальовничих горбів, стоїть велика хата, біля якої ростуть три могутні дуби .
г) Він застав у хаті Софію, першу сестру Мотрину, ще не стару, балакучу жінку.
6. Виділіть речення, у якому відокремлена обставина виражена дієприслівниковим зворотом.
а) І я зими крутий долаю норов, обличчя підставляючи вітрам.
б) А пісня, наростаючи, пливла над берегом .
в) Дівчата зачіпали Миколу, жартуючи, а він усе стояв похнюпившись .
г) Жінка йде зігнувшись .
Домашнє завдання: §31(вивчити), вправа 312.
Використані джерела:
https://www.youtube.com/watch?v=P60bb7YBlKk
https://www.youtube.com/watch?v=YU5_o2idl9Y
https://www.youtube.com/watch?v=ACDMXS4J8bM
https://uahistory.co/pidruchniki/unique-pages-of-geography-gilberg-2019/59.php
https://vseosvita.ua/test/vidokremleni-chleny-rechennia-135398.html