Поурочне планування Курс “Громадянська освіта” для 10 Б класу
Урок № 20 Дата 20.11.2019
Тема: Поняття стереотипів і упереджень. Забобони.
Мета:Сформувати предметні компетентності; засвоїти поняття стереотипи, упередження, забобони; навчитися визначати причини виникнення стереотипів, їхній вплив на життя у багатоманітному суспільстві; навчитися пояснювати, що таке гендерна рівність та в чому полягає її значення; формувати критичне мислення під час роботи з різноманітними медіаповідомленнями (відеороликами, соціальною рекламою, плакатами) вміння декодовувати пропаганду в медіатекстах різних жанрів, долати стереотипи та упередження;формувати уявлення про зміст понять «стереотипи», «упередження», «дискримінація»; вміння аналізувати, висловлювати власну думку,застосовувати набуті знання та досвід в конкретних ситуаціях; сприяти формуванню активної життєвої позиції, вихованню взаємоповаги.
Навчальні ресурси: підручник, інформаційні-картки, рекламні плакати, роздаткові матеріали з медіатекстами, підбірка відеоматеріалів, проектор/ комп’ютер, записи на дошці
Основні поняття: стереотипи, упередження, забобони
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Формуваннян ключових компетентностей:
1) Спілкування державною мовами. Це вміння усно і письмово висловлювати й тлумачити поняття, думки, почуття, факти та погляди. Здатність реагувати мовними засобами на повний спектр соціальних і культурних явищ – у навчанні. Усвідомлення ролі ефективного спілкування.
2) Уміння навчатися впродовж життя. Здатність до пошуку та засвоєння нових знань, набуття нових вмінь і навичок, оцінювати власні результати навчання.
3) Соціальні і громадянські компетентності. Усі форми поведінки, які потрібні для ефективної та конструктивної участі у громадському житті, у школі. Уміння працювати з іншими на результат, попереджати і розв’язувати конфлікти, досягати компромісів.
ХІД УРОКУ
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ УРОКУ
Добрий день, шановні мої. Сьогодні в нас чудова тема котра відкриє завісу до розуміння багатьох аспектів у житті кожної людини. Повідомлення мети та теми уроку.
ІІ. КОМПЕТЕНТНІСТЬ І МОТИВАЦІЯ ОСВІТНЬОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Розповідь Притча «Хлопчик і морозиво»
Один хлопчик років десяти увійшов в кафе і сів за столик. Офіціантка підійшла до нього.
- Скільки коштує шоколадне морозиво з горішками? - запитав хлопчик.
- П'ятдесят центів, - відповіла жінка.
Хлопчик витягнув руку з кишені і перелічив монетки.
- Скільки коштує просте морозиво, без нічого? - запитав хлопчина.
У цей час деякі відвідувачі очікували за столиками, тому офіціантка почала висловлювати невдоволення:
- Двадцять п'ять центів, - кинула коротко у відповідь.
Хлопчик знову перерахував монетки.
- Хочу просте морозиво, - вирішив він.
Офіціантка принесла морозиво, кинула на стіл рахунок і пішла. Хлопчик закінчив їсти морозиво, оплатив в касі рахунок і пішов.
Коли офіціантка повернулася прибирати стіл, у неї став комок у горлі, коли вона побачила, що поруч з порожньою вазою лежали акуратно складені монетки, двадцять п'ять центів - її чайові.
Не варто робити висновки про людину, поки не дізнаєшся причини його вчинків.
Запитання
Сьогодні на уроці розглянемо стеротипи, упередження і забобони котрі існують у нашому суспільстві.Чи завжди ми праві у своїх судженнях. Маємо ми забобони чи ні та як їх за можливості позбузбутися.
IІІ. ФОРМУВАННЯ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ
План
Формування поняття
Стереотип (гр. Stereos — «твердий» і typos — «відбиток») — це спрощене, схематичне, часто викривлене уявлення про щось або про когось.
Особливо легко люди покладаються на стереотипи при:
- Дефіциті часу;
- Надмірну зайнятість;
- Втомі;
- Емоційному збудженні;
- В занадто молодому віці, коли людина ще не навчився розрізняти різноманіття буття.
Типи стереотипів за враженнями:
1. Позитивні – утворюються тоді, коли позитивні риси одного або кількох представників групи, класу, раси, національності чи держави у перебільшеному вигляді схематично переносяться на всю спільноту чи державу; (темношкірі спортсмени – найшвидші)
2. Негативні– коли негативні риси одного чи кількох представників групи, класу, раси, нації чи держави у перебільшеному вигляді схематично переносяться на всю спільноту чи державу; (роми – крадії)
3. Нейтральні – такі стереотипи, коли за людиною, групою, класом, расою, національністю чи державою закріплюється певна риса, ознака чи образ, який за своїм змістом не є ні позитивними ні негативними (часто використовує реклама)
Робота зі схемою «Створення стереотипу»
У нашому житті існують багато стереотипів.Вони поділяються на «Види стереотипів за сферами життя»
Робота зі схемою «Види стереотипів за сферами життя»
Фронатальна бесіда
Запитання
Групова робота за «Стереотипними картами України»
Завдання для группи 1-4
Слово вчителя. Не дивлячись на різноманітні стереотипи до українців інших областей, попри культурні та інші особливості, можна точна стверджувати що ми всі одна нація і одна країна, тому нам потрібно бути цілісними,неоупередженними та терпимішими.
Особливе місце займають гендерні стереотипи і ролі.
Формування понять
Гендерна роль— набір очікуваних зразків поведінки (норм) для чоловіків і жінок, що випливають з понять, пов’язаних з гендером, а також поведінки у вигляді мовлення, манер і жестів.
Перегляд відеоролика- презентації «Гендерні ролі» (1,37 хв.)
1. Де ми навчаємося гендерних ролей?
2. Звідкими отримуємо таку інформацію?
Ви вже знаєте що стереотипи бувають різними за враженнями,сферами життя, регіону де ви проживаєте. Давайте розглянемо як за допомогою стереотипів рекламні агенти, мас медія та компанії намагаються на нас заробити.
Дослідження «Рекламний плакат» Коллективна робота
Уважно роздивіться рекламні плакати проаналізуйте за запитаннями.
Коментар учителя
Сучасні рекламні технології – ефективне джерело впливу на аудиторію споживачів. Водночас реклама не лише пропагує товар чи послугу, а й формує уявлення про соціальні ролі чоловіка і жінки в сучасному суспільстві, їхній образ і стиль поведінки, визначає принципи їх взаємовідносин. Хоча сучасна роль жінки постійно змінюється, в рекламі жінка постає як домогосподарка, турботлива матуся і дружина, красуня, об’єкт бажання , жертва. А чоловік – здебільшого, мачо, експерт, успішний мандрівник, спортсмен. Так реклама закріплює соціальні ролі і спонукає до подальшого розподілу світу на «чоловічий і жіночий»
Людина — істота соціальна. Протягом усього життя її оточують інші люди. Тому, здійснюючи той чи інший вчинок, ми так чи інакше озираємося на суспільство, сподіваючись на його підтримку й уникаючи осуду з його боку. Тим самим ми визначаємо для себе рамки, обмежуємо себе.
Отже, стереотипізація – це механізм психіки людини, який може допомогти в деяких ситуаціях, але може принести шкоду і призвести до упередженого ставлення в інших. Усі люди мають стереотипи, і позбутися їх неможливо.
ІV.ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
Забобон - упередження, що полягає у тому, що індивід приймає за реальність невідомі сили, здатні провіщати події і навіть впливати на них.
Містить допущення, часто неусвідомлене, що від цих сил можна знайти захист, або досягнути з ними компромісу. Тому забобон, як правило, проявляє себе на поведінковому рівні у деяких обрядових формах: носінні талісманів, татуюванні, магічних жестах і ін. Особливе місце займають прикмети: певним подіям приписується прогностичне значення.
Психологічна специфіка виняткової стійкості забобону пов'язана з тим, що випадки їх підтвердження міцно фіксуються, а факти явної помилковості витісняються. Забобони мають глибоке історичне коріння і носять несистематизований характер; стародавні релігійні вірування, частину яких вони складали, давно пішли в минуле. Первинні наміри — бажання заглянути у найближче майбутнє, уникнути несприятливих ситуацій, деякі з інших — збереглися у психіці і можуть сприяти розповсюдженню упереджень, особливо за екстремальних обставин.
Наши пращури споконвіку вірили у всілякі забобони. Вони відносились до найрізноманітніших сфер життя. Деякі забобони і зараз доволі поширені, але все більша кількість людей визнає, що немає сенсу вірити у них. І це правильно, адже забобони впливають на життя тих, хто в них вірить. Наприклад, людина, що побачить перед собою чорного кота, може піти обхідною вулицею, а це - марна трата її особистого часу.
Містить допущення, часто неусвідомлене, що від цих сил можна знайти захист або досягнути з ними компромісу.
Перегляд відео «Забобони у світі» (1,38 хв.)
Запитання
Так звісно забобони бувають як позитивними так і негативними за своєю сутністю.
Але в будь – якій ситуації потрібно покладатись на свій досвід і знання.
Наступним пунктом нашого уроку є упередження.
Упередження — це негативне ставлення до людини чи будь-якої групи людей, про яких ви насправді нічого не знаєте.Це установка , що перешкоджає адекватному сприйманню певної соціальної етнічної групи, окремої людини, точки зору чи поведінки.
Схема «Формування упередження»
Є наприклад етнічне упередження . Це поняття не аналогічно расизму, хоча багато в чому і схоже з ним.
Етнічні упередження - це стійке уявлення про конкретні характеристики, властивих тій чи іншій народності.
Наприклад, переконаність в тому, що німці скупі і розважливі, англійці пунктуальні, а євреї хитрі, - це етнічні стереотипи. Найчастіше коріння виникнення подібних уявлень лежать в глибоку давнину і не мають нічого спільного з культурою і традиціями народів. Наприклад, ті риси, які європейці приписують євреям, в землях Закавказзя асоціюються з вірменами. Цей парадокс пояснюється просто. Забобони виникли через заняття, а не через національну приналежність. У прикладі з євреями і вірменами коріння забобонів лежать в відношенні людей до торговців, лихварів.
Робота з джерелом
Сьогодні в Європі серйозною проблемою є зростання недовіри, негативного ставлення до емігрантів з країн Азії та Африки. Щоб запобігти таким негативним явищам на замовлення місцевої влади у м.Кельн з’явився такий плакат.
ТВІЙ ХРИСТОС – ЄВРЕЙ
ТВОЄ АВТО – ЯПОНСЬКЕ
ТВОЯ ПІЦЦА – ІТАЛІЙСЬКА
ТВОЯ ДЕМОКРАТІЯ – ГРЕЦЬКА
ТВОЯ ВІДПУСТКА – У ТУРЕЧЧИНІ
ТВІЙ РАХУНОК – АРАБСЬКИЙ
ТВІЙ АЛФАВІТ – ЛАТИНСЬКИЙ…
ТАК ХТО ТУТ ІНОЗЕМЕЦЬ: ТВІЙ СУСІД ЧИ ТИ САМ?
Запитання
V. РЕФЛЕКСІЯ
Давайте ще раз поглянемо на на схему що ми створювали на уроці «Ставлення між людьми» і поглянемо чи правильно ми встановили її складові.
Вправа “Корзина для сміття”
Поміркуйте, яких негативних рис у собі ви спробуєте позбутися після сьогоднішнього уроку. Запишіть їх на аркуші паперу і одне,або два слова та викиньте в «корзину для сміття»
Вправа “Валіза досвіду”
Що корисного ви дізналися на сьогоднішньому уроці, напишіть на валізі й візьміть його з собою на майбутнє.
Слово вчителя. Основна шкода від суспільних стереотипів,упереджень та забобонів в тому, що вони у суспільній свідомості зводять штучні кордони, і, відповідно, обмежують можливості людини.
А вона повинна бути активною, здоровою, творчою щоб бачити світ без стереотипів, забобонів та упереджень.
VІІ. ПІДСУМКИ УРОКУ
Підводжу підсумки уроку, оцінюю роботу учнів
VІІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1. Опрацювати відповідний матеріал уроку § 17, с. 80-84
2. Написати твір-ессе «Суспільство без стереотипів».
3. Скласти схему«Приклади взаємовідносин між людьми»
Схема «Приклади взаємовідносин між людьми»