«Поняття сузір’я. Значення зоряного неба в історії людства». Практичне заняття № 4 «Визначення найвідоміших сузір’їв на карті зоряного неба»

Про матеріал
Мета: навчальна: формувати практичні вміння учнів орієнтуватися на місце¬вості за допомогою зірок нічного неба, використовувати наукові знан¬ня на практиці, ознайомити учнів з найвідомішими зорями, сузір'ями, навчити знаходити їх на карті зоряного неба; - розвивальна: розвивати вміння використовувати додаткові джерела природничо-наукових знань, практичність, організованість, цілеспря¬мованість; - виховна: виховувати прагнення досліджувати навколишній світ, потре¬бу в пізнанні нового, повагу і гордість до надбань людства в розвитку астрономічних досліджень.
Перегляд файлу

Урок 21                                                                                         Дата проведення___________

Тема уроку: «Поняття сузір’я. Значення зоряного неба в історії людства».

Практичне заняття № 4 «Визначення найвідоміших сузір’їв на карті зоряного неба»

Тільки у тиші можна почути слово. Тільки у темряві можна побачити зірки.

У.леГуін

Мета: навчальна: формувати практичні вміння учнів орієнтуватися на місце­вості за допомогою зірок нічного неба, використовувати наукові знан­ня на практиці, ознайомити учнів з найвідомішими зорями, сузір'ями, навчити знаходити їх на карті зоряного неба;

  •  розвивальна: розвивати вміння використовувати додаткові джерела природничо-наукових знань, практичність, організованість, цілеспря­мованість;
  •  виховна: виховувати прагнення досліджувати навколишній світ, потре­бу в пізнанні нового, повагу і гордість до надбань людства в розвитку астрономічних досліджень.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: карта зоряного неба, зошити, підручник, атлас.

Очікувані результати: учні навчаться застосовувати нові знання на прак­тиці, орієнтуватися по карті зоряного неба, вільно знаходити на ніч­ному небі ківш Малої та Великої Ведмедиці, Полярну зорю, визначати сторони горизонту за допомогою Полярної зорі.

ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Прийом «Приваблива мета»

Навряд чи можна назвати географом людину, яка не знає географічну карту. Аналогічно неможливо вважати ту людину астрономом, яка не знайома із сузір’ями та головними зірками. Знання зоряного неба, вміння користуватися зоряною картою — це перший та необхідний крок на шляху пізнання далеких зоря­них світів.

III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

 

Альтернативні варіанти

 

А Прийом «Інтелектуальна розминка»

Прийом

  1. Які відмінності між зорями вам відомі?

«Чомучка»

  1. Що ви знаєте про сузір’я?

Учні послідовно

  1. Назвіть зодіакальні сузір’я.

ставлять питання за

  1. Що таке зоря?

темами:

  1. Чим відрізняється зоря від інших небес­

1) небесна сфера;

них тіл?

2) зорі;

  1. Які вам відомі малі небесні тіла?

3) сузір’я;

  1. На скільки сузір’їв розділено зоряне

4) інші небесні

  1. небо?

тіла.

  1. Яким чином у давнину зоряне небо до­

Потім — запи­

     помагало людям проводити відлік часу?

тання, що об’єдну­

  1. Завдяки яким знанням були закладені

ють у собі кілька

основи календаря?

названих тем.

  1.  Що таке екліптика?

 

  1. Як зорі допомагають людям?

 

 

 

  •                 
    IV. УЗАГАЛЬНЕННЯ ЗНАНЬ, ЗАСВОЄННЯ ЗРАЗКА КОМПЛЕКСНОГО ЗАСТОСУВАННЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ

Протягом усіх видів діяльності етапу учні знаходять названі зорі та сузір’я на картах зоряного неба. Назви сузір’їв Великої і Малої Ведмедиць теж пов’язані із ле­гендами і міфами. Так, наприклад, у давніх греків існувала ле­генда, що всемогутній бог Зевс вирішив взяти собі за дружину прекрасну німфу Каллісто, одну із служниць богині Афродіти, всупереч бажанню богині. Щоб захистити Каллісто від переслі­дувань богині, Зевс перетворив німфу на ведмедицю і переніс на небо. Малу Ведмедицю давні греки вважали улюбленим собакою Каллісто, перетвореним на ведмедицю разом з господинею.

 Сузір’я Кассіопеї, Цефея, Андромеди, Пегаса і Персея названі на честь героїв іншого міфу. Колись, у незапам’ятні часи, в ефіоп­ського царя Цефея була красуня-дружина — Кассіопея. Одного разу цариця необережно похвалилася своєю красою в присутнос­ті нереїд — морських богинь. Нереїди поскаржилися богу моря Посейдону, який наслав на береги Ефіопії страшне чудовисько.

Щоб чудовисько не спустошило всієї країни, Цефей, за порадою Оракула, вимушений був віддати чудовиську улюблену доньку Андромеду. Її прикували до прибережної скелі, де нещасна дів­чина чекала на страшну смерть у пащі морської потвори. У цей час герой Персей повертався після перемоги над Медузою Горго­ною — жінкою, на голові якої замість волосся росли змії. Погляд Горгони перетворював на каміння усе живе. Але Персею вдало­ся відсікти їй голову, після чого з шиї медузи вилетів крилатий кінь Пегас. Пролітаючи на Пегасі над Ефіопією, Персей помітив прикуту до скелі Андромеду, до якої наближалось чудовисько. Персей вийняв із сідельної сумки голову мертвої Медузи, і чудо­висько закам’яніло, перетворившись на невеликий острів. Герой одружився на врятованій дівчині.

Прийом «Практична теорія»

Учитель. Найвідомішими сузір’ями є Велика і Мала Ведмеди­ця (наші пращури називали їх Великий і Малий Віз). Найвідоміші вони тому, що у складі Малої Ведмедиці є Полярна зоря, яка завжди розташована на півночі. А сузір’я Великої Ведмедиці досить легко знайти на небі. Його центральна частина має форму ковша і скла­дається з семи яскравих зір {рис. у підручнику § 18(1); § 16(11)). Для того щоб знайти на небі Полярну зорю, треба через дві зорі ковша Великої Ведмедиці (найдальші від ручки) провести уявну лінію та відрахувати п’ять таких відстаней, як між зорями — наприкінці буде зоря. Ця і є Полярна зоря. Вона є останньою зіркою в ручці ковша Малої Ведмедиці.

Полярна зоря розташована на напрямку північного полюса не­бесної сфери, тобто над географічним Північним полюсом. Тому для спостерігача на Землі (у Північній півкулі) визначення напрямку на Полярну зорю буде означати визначення напрямку на Північний полюс Землі. Чим ближче до нього перебуває спостерігач, тим вище над головою він побачить Полярну зорю. Отже, якщо стати до неї об­личчям, то попереду буде північ, позаду — південь, ліворуч — захід, а праворуч — схід. Так можна зорієнтуватися в нічний час у просто­рі, не маючи компасу.

 Розповідь учителя з елементами бесіди

А тепер звернемось до найпомітніших та найцікавіших об’єктів зоряного неба.

Сузір’я Оріона можна спостерігати в обох півкулях неба. У ліво­му кутку сузір’я розташована зірка Бетельгейзе, що за розмірами в 600 разів перевищує Сонце. У цьому ж сузір’ї розташовується одна з найяскравіших зірок — Рігель.

Ви, напевно, дивились на хмари на небі і бачили в них якісь предмети, фігури тварин. Так давні астрономи з багатою уявою спо­лучали зорі лініями й одержували певні фігури. Рисунки сузір’їв, перенесені на папір, є першими зоряними картами. Найдавнішою вважають карту з 800 зірок, складену китайським ученим Ши Ше- ном у IV ст. до н. е.

Прийом «Словникова робота»

Сузір'я — ділянка зоряного неба з певним розміщенням на ній яскравих зір, виділена для зручності орієнтування на небесній сфері і визначення зірок.

И Дорога Сонця серед зірок, показана пунктиром на карті зоря­ного піднебіння, називається екліптикою. Швидкість цього пе­реміщення становить десь 1° за добу або 30° за місяць.

Робота з підручником

Перегляд рисунків сузір’їв §

Зорі у міфології

Розповідь учителя з елементами бесіди

Поява мореплавства та рільництва призвела до обожнювання зірок. У давнину люди об’єднували групи зірок у сузір’я і дава­ли їм назви людей, тварин, рослин і речей. Чимало назв сузір’їв та зірок пов’язано з грецькою міфологією. Александрійські вче­ні у III ст. до н. е. звели в певну систему уявлення античності про сузір’я, дали їм назви, які збереглися досі. Велика Ведмедиця пов’язана з міфом про Каллісто; Візничий — кучер Еномая Міртіл; Волопас — Тріптолем, узятий на небо. Сузір’я Деви пов’язане з мі­фом про нещастя дочки Ікарія або з міфом про Астрею, що зали­шила землю. Сузір’я Геркулеса, Гіад, Дельфіна мають відношення до міфа про Аріона або Діоніса й тірренських розбійників, відомі сузір’я Дракона — до Ладона, який стеріг сад Гесперид, Змієнос­ця — до Асклепія. Кассіопея, Цефей, Персей, Андромеда — група сузір’їв, пов’язаних з міфом про Персея та Андромеду, корабель Арго — з міфом про аргонавтів. Молочний шлях пов’язували з мі­фами про дорогу з Олімпу на землю або з розлитим молоком Гери; Оріон — мисливець, якого вбила Артеміда; Пегас — крилатий кінь Беллерофонта; Плеяди — дочки Атланта. Таких міфів багато. На практичне заняття, що буде через урок, ви підготуєте інформацій­не повідомлення про міфічних героїв, на честь яких названі сузір’я.

Значення зоряного неба в історії людства

Зорі та сузір’я допомагають орієнтуватися на місцевості, в морі та океані, тому здавна мали важливе значення для мореплавців, мандрівників, купців. їхні схематичні зображення на папері утво­рювали зоряні карти. Сучасний розподіл Північного неба базуєть­ся на сузір’ях, які визначив грецький астроном Клавдій Птолемей, що мешкав у єгипетській Александрії. У II ст. до н. е. він визначив 48 сузір’їв, які були йому відомі. За пізніших часів Птолемеївдоповнювали з метою заповнити проміжки між його сузір’ями. Зір­ки, що утворюють сузір’я Південного неба, неможливо побачити в Греції. Ці зірки стали відомі європейцям у середньовіччі під час розвитку мореплавства, а сузір’я були окреслені лише у XV ст. З ча­сом почалася плутанина. Тому в 1922 р. зібралися астрономи всього світу і для зручності орієнтування на небосхилі «поділили» небо на 88 сузір’їв та провели між ними межі. Межі були проведені Еже- ном Дельпортом 1930 р. Особливе місце серед цих сузір’їв посідають 12 зодіакальних. Слово «зодіак» у перекладі з грецької мови означає «пояс звірів». Саме ці сузір’я перетинає екліптика. Це сузір’я Риб, Овен, Телець, Близнюки, Рак, Лев, Діва, Терези, Скорпіон, Стрі­лець, Козеріг, Водолій.

Робота з джерелами знань

Найяскравішою зіркою південного нічного неба є Сиріус, що на­лежить до сузір’я Великого Пса. Наша найближча «сусідка» — зір­ка Проксіма Центавра — лежить у сузір’ї Центавра. Орієнтуватися у Південній півкулі Землі допомагає сузір’я — Південний Хрест. Найяскравіші його зорі утворюють ніби хрест. Його довша «попере­чка» майже точно вказує напрямок північ-південь.

  1. КОНТРОЛЬ І САМОКОНТРОЛЬ ЗНАНЬ

Альтернативні варіанти

Прийом «Мікрофон»

Робота з картою

  1. Яка «основна» зоря в Північній півкулі?

Учні одне одному

  1. Як її визначити на небесній сфері?

дають завдання від­

  1. Що таке сузір’я?

шукати на карті зо­

  1. Які сузір’я вам відомі?

ряного неба певні зорі

  1. Яке ваше зодіакальне сузір’я?

та сузір’я.

Прийом «Природничий практикум»

Уявіть, що ви мандрівник і подорожуєте вночі по Південній пів­кулі, яким чином ви можете дізнатися про сторони горизонту, якщо подивитесь на зоряне небо? т А якщо ви мандрівник у Північній півкулі, що допоможе вам по нічному небу знайти правильний напрямок? Визначте, які сузір’я намальовані:

  1. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ
  2.  ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
  1. Опрацювати параграфи підручника: § 18(1), § 17(11).  
  2. Підготувати повідомлення: «Знаки зодіаку в моїй родині»

 

doc
Додано
26 квітня 2020
Переглядів
2032
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку