Розробка уроку на тему «Зорі та сузір’я»

Про матеріал
Мета: сформувати поняття «зоря», «сузір’я», «туманності», сформувати уявлення про особливості зірок, кількість зірок і відомих сузір’їв; навчитися розрізняти зорі, сузір’я та типи туманностей на небесній сфері; формувати наукову лексику, сприяти розвитку спостережливості; сприяти естетичному вихованню. Обладнання: підручники, зошити, мультимедійний проектор,ноутбук, презентація pptx до уроку 21.
Перегляд файлу

5 клас                                                       Урок 21 Дата:___________

Тема: «Зорі та сузір’я»

Мета: сформувати поняття «зоря», «сузір’я», «туманності», сформувати уявлення  про особливості зірок, кількість зірок і відомих сузір’їв; навчитися розрізняти зорі, сузір’я та типи туманностей на небесній сфері; формувати наукову лексику, сприяти розвитку спостережливості; сприяти естетичному вихованню.

Обладнання: підручники, зошити, мультимедійний проектор,ноутбук, презентація pptx до уроку 21.

Тип уроку: комбінований

Хід уроку

І. Організаційний момент

ΙΙ. Актуалізація опорних знань

А)«Конкурс ораторського мистецтва» (індивідуальне опитування)

  • Хто краще розкаже про небо?
  • Небесна сфера
  • Рух тіл по небу

Б)перевірка визначень термінів (прийом «чиста дошка»)


Небо

Небесна сфера

Вісь світу

Полюси світу

Зеніт

Небесний екватор

Небесний меридіан


 

ΙΙΙ. Мотивація навчальної діяльності 

З давніх часів уявлення українців про зорі були пов’язані з божественними силами:

Зорі — це діти сонця, уособлюванні в образі маленьких хлопчиків. Вони створені Богом для освітлення землі і влаштовані так, що вільно можуть переходити з одного місця на інше.

Зорі — це свічки, які запалюються тоді, коли хтось народжується. Бог запалює на небі свічку у вигляді нової зорі. Звідси вислів: «Така моя планида». Вважають, що скільки душ живе на землі, стільки й зірок горить на небі. Якщо людина веде доброчинне життя, то її свіча-зоря горить на небі ясним, чистим світлом; а коли вона веде негідне життя, то її свіча-зоря дуже тьмяна, слабка.

Зорі — це янголи, що сидять на сходинках неба із запаленими свічками в руках.

ΙV. Вивчення нового матеріалу 

На минулому уроці ми сформулювали поняття про небесну сферу та пояснили  рух по ній небесних тіл. Сьогодні ми ознайомимося детальніше з найбільшими небесними тілами – зорями, міжзоряним простором та сузір’ями.

 

План:

1. Зорі та їх класифікація.

2. Міжзоряний простір. Види туманностей.

3. Сузір’я

 

1. Зорі – розжарені небесні тіла кулеподібної форми, що випромінюють світло.

Класифікація зірок за розмірами, температурою та кольором (слайд 2)

Поняття про зоряні величини (слайд 3)

2. Міжзоряний простір. Види туманностей (слайди 4 - 5)

Зорі розташовані одна від одної на великих відстанях. Простір між ними заповнюють розріджений газ, пил, магнітні поля і космічні промені. Хмари міжзоряних газів і пилу називають туманностями (мал. 48). Існує кілька видів туманностей. Якщо в туманності розміщені зорі, то вона світиться. Якщо ж у хмарах газів і пилу зорі відсутні, то туманність називають темною. Газові туманності складаються з водню, гелію, азоту, кисню тощо.  Вони  мають різноманітний вигляд за яким і одержали назви, наприклад: Пелікан, Північна Америка,Розетка, Сова, Гантеля. Розміри туманностей величезні — від одного краю до іншого світло йде кілька років. Маленькі, округлої форми туманності отримали назву планетарних, бо за формою подібні до спостережуваних у телескоп дисків планет. Сьогодні відомо понад 1000 планетарних туманностей.

3. Сузір’я (слайди 6-8)

Сузір’я – ділянка зоряного неба з умовно, але чітко окресленими межами.

V. Закріплення  знань (слайд 9)

1.    Що називають зорею?

2.    За якими характеристиками розрізняють зорі?

3.    Як людина використовує знання про зорі?

4.    Що таке туманність і яких типів вона буває?

5.    Дайте визначення сузір'я.

6.    Як ви вважаєте, чи може до складу зір входити вода?

 

VΙ.  Підведення підсумків, самооцінювання: Що було важким? Що краще запам’ятали? Чому?

 

VΙΙ. Домашнє завдання.

 §18, повідомлення за темою «Моє сузір’я»

 

 

1

 

docx
Додано
26 квітня 2020
Переглядів
662
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку