ПАМ’ЯТКА ППД
При наданні першої психологічної допомоги необхідно:
- знайти для розмови тихе місце, де ніщо не відволікатиме;
- поважати конфіденційність і не розголошувати повідомлені особисті відомості;
- бути поруч із людиною, але дотримуватися необхідної дистанції з урахуванням її віку, статі та культури;
- показувати зацікавленість, наприклад, киваючи головою чи вимовляючи короткі підтверджувальні репліки;
- бути терплячим і спокійним;
- надавати фактичну інформацію, чесно говорити про свої знання: «Я не знаю, але постараюся для вас дізнатися»;
- надавати інформацію зрозумілою мовою, простими словами;
- висловлювати співпереживання: люди, які говорять вам про свої почуття, перенесену втрату чи важливі події (конфлікт, депресія, смерть близької людини тощо);
- надати людині можливість помовчати;
- забезпечити особі необхідну допомогу та психологічний супровід;
- визначити небезпечність дій постраждалого для оточуючих і нього самого. Прийняти рішення необхідність залучення додаткової фахової/медичної допомоги, постійного нагляду (для виключення можливості суїциду).
При наданні першої психологічної допомоги заборонено:
- змушувати людину розповідати про те, що з нею відбулося;
- перебивати і квапити співрозмовника (наприклад, дивитися на годинник, говорити занадто швидко);
- торкатися до людини, якщо немає впевненості про те, чи прийнято це в її культурному середовищі;
- давати оцінок тому, що людина зробила або не зробила, або її емоціям;
- вигадувати того, чого не знаєте;
- використовувати занадто спеціальні терміни;
- давати помилкові обіцянки;
- переказувати співрозмовнику оповідання, почуті від інших;
- розповідати про свої власні труднощі;
- думати і діяти так, немов зобов’язані вирішити за іншого всі його проблеми;
- позбавляти людину віри у власні сили і здатність самій подбати про себе;
- описувати людей, використовуючи негативні епітети (наприклад, називати їх «божевільними»).
Надання першої психологічної допомоги особі з агресивною поведінкою
Агресивна поведінка |
Засоби допомоги |
Ознаки: Роздратування, невдоволення, гнів, які особа нездатна стримувати. |
Оцінити небезпечність ситуації для себе і постраждалого. Убезпечитись. Усі наступні дії необхідно виконувати з врахуванням фактору небезпечності ситуації. |
Агресія не прив’язана до конкретного предмету – вона може бути перенесена на будь-кого чи будь-що, привід неважливий Нанесення оточуючим ударів руками, ногами, використання будь-який предметів для підвищення «руйнівної сили», неконтрольоване прагнення знищити вщент - нездатність зупинитися. |
|
Спробуйте перервати агресію будь-якою нейтральною пропозицією активної дії. |
|
Використайте вправу «захоплення» - просуньте свої руки під пахви потерпілого, пригорніть його до себе й злегка перекиньте на себе (Поясняйте потерпілому що ви робити, щоб ваші дії не сприйняли, як напад і привід для бійки). |
|
Словесні образи, прискіпливість, лайка, пошук приводу, щоб виплеснути лють. |
|
М’язове напруження (пружинна хода, можливо незначний тремор рук, ніг від напруження, різкі «рвані» рухи (нездатність робити плавні рухи), напружені м’язи обличчя. Мова різка, містить багато емоційних компонентів). |
Ізолюйте від оточення. |
Демонструйте доброзичливість, не сперечайтесь, не звинувачуйте, навіть якщо ви не згодні з потерпілим – не давайте йому приводу для розгортання суперечки. |
|
Допоможіть постраждалому усвідомити свої почуття і тим самим оволодіти ними і собою. Укажіть йому на те, що він відчуває: «Ти злишся, хочеш розтрощите все вщент. Давай разом подумаємо, як нам виходити з цієї ситуації…». |
|
Підвищення кров’яного тиску (спочатку обличчя може почервоніти, а з загостренням стану – зблідніти; набухання вен та артерій на шиї та руках). |
Коли напад люті взятий під контроль, але зберігається збудження, то доцільно використати засоби релаксації, заспокійливе дихання (глибокий вдих у живіт і повільний видих), вправи на розтягування м’язів, які знімають напруження та відпочинок, якщо бурна реакція привела до нервового виснаження. |
Залишатися поруч до покращення/відновлення стану людини. |
|
Організувати подальшу допомогу – повідомити класного керівника/ фахівця психологічної служби/ директора/ батьків/ медиків. |
Надання першої психологічної допомоги особі з ознаками ступору
Ступор |
Засоби допомоги |
Ознаки: Повне нервове виснаження, відсутність сил для контакту з оточуючим світом, байдужість. |
Оцінити небезпечність ситуації для себе і постраждалого. Убезпечитись. Усі наступні дії необхідно виконувати з врахуванням фактору небезпечності ситуації. |
Різке зниження або повна відсутність довільних рухів та мови.
|
|
Допоможіть отримати доступ до власних внутрішніх ресурсів сили, підвищити тонус – помасируйте потерпілому точки на чолі над очима рівно посередині між лінією росту волосся і бровами, чітко над зіницями. |
|
Відсутність реакції на зовнішні (шум, світло, дотик) подразники (очі не фокусуються на об’єктах, немає реакції повороту голови на звуки, немає зміни міміки та емоційного відгуку на будь-які за змістом повідомлення).
|
|
Намагайтесь будь-яким способом домогтись реакції від потерпілого. Людина в ступорі може чути і бачити, тому чітко, тихо, повільно говорити їй те, що може викликати в неї сильні емоції (навіть якщо ці емоції негативні). |
|
«Заціпеніння» у певній позі, стан повної нерухомості.
|
|
Залишатися поруч до покращення/відновлення стану людини. |
|
Організувати подальшу допомогу – повідомити класного керівника/ фахівця психологічної служби/ директора/ батьків/ медиків. |
Надання першої психологічної допомоги особі з ознаками апатії
Апатія |
Засоби допомоги |
Ознаки: Байдуже ставлення до оточення.
|
Оцінити небезпечність ситуації для себе і постраждалого. Убезпечитись. Усі наступні дії необхідно виконувати з врахуванням фактору небезпечності ситуації. |
Рухи мляві, загальмовані.
|
|
Проведіть потерпілого до місця відпочинку, допоможіть зручно влаштуватися (за можливістю знявши взуття). Дайте потерпілому поспати або просто полежати. Намагайтеся у розмові залучити постраждалого в будь-яку спільну діяльність.
|
|
Мова уповільнена, з паузами.
|
|
Напоїть постраждалого солодким чаєм, дайте шоколад (енергетичні батончики тощо), іншу їжу, яка дозволяє відновити сили. |
|
Залишатися поруч до покращення/відновлення стану людини. |
|
Організувати подальшу допомогу – повідомити класного керівника/ фахівця психологічної служби/ директора/ батьків/ медиків. |
Надання першої психологічної допомоги
особі з ознаками рухового збудження, дезорієнтації
Рухове збудження, дезорієнтація |
Засоби допомоги |
|
Ознаки: Втрата орієнтації в оточуючому світі (нерозуміння, що відбувається).
|
Оцінити небезпечність ситуації для себе і постраждалого. Убезпечитись. Усі наступні дії необхідно виконувати з врахуванням фактору небезпечності ситуації. |
|
Відсутність реагування на соціальне оточення (не реагує на зауваження, прохання, вмовляння, накази).
|
||
Дати можливість «випустити пару» (наприклад, поколотити «грушу»).
|
||
|
||
Прибрати зайвих «глядачів», оточуючих людей, які своїми діями можуть спровокувати перехід рухового збудження в агресивну поведінку, чи у подальшому актуалізувати у постраждалого почуття сорому (і стати підґрунтям для розвитку посттравматичних стресових реакцій). Не сперечайтеся, не задавайте питань, не надавайте команд, які починаються з «не» (наприклад, «Не біжи», «Не розмахуй руками», «Не кричи», так як це ще більше дезорганізує постраждалого: свідомість спочатку сприймає назву дії, а потім її заперечення, вказівку на необхідність утриматися від неї (це гальмівна функція волі), а при руховому збудженні воля не виконує гальмівної функції, тому команди з «не» лише погіршують становище постраждалого). |
||
Ненормальна голосова та мовна активність (голос високий, говорить швидко, безглуздо).
|
||
Допомогти постраждалому усвідомити свої почуття і тим самим оволодіти ними і через них собою. Укажіть йому на те, що він відчуває спокійним голосом: «Ти відчуваєш потребу щось робити, щоб все це закінчилося / Ти хочеш сховатися від того, що відбувається …».
|
||
Залишатися поруч до покращення/відновлення стану людини. |
||
Організувати подальшу допомогу – повідомити класного керівника/ фахівця психологічної служби/ директора/ батьків/ медиків. |
Надання першої психологічної допомоги особі з ознаками страху
Страх |
Засоби допомоги |
Ознаки: Захоплення уваги об’єктом, що викликає страх, нездатність самостійно «відволіктися» від нього («не бачить» інших стимулів, через що виглядає «неуважним», робить помилки, діє не зовсім відповідно до ситуації).
|
Оцінити небезпечність ситуації для себе і постраждалого. Убезпечитись. Усі наступні дії необхідно виконувати з врахуванням фактору небезпечності ситуації. |
Сильне серцебиття, збліднення, поверхневе дихання.
|
|
Зробіть припущення щодо стимулів (об’єктів), які в найбільшій мірі пов’язані з виникненням реакції страху. Спробуйте прибрати їх з поля уваги (з поля зору, слуху тощо).
|
|
Сильне напруження м’язів (особливо тих, що відповідають за згинання рук), яке заважає робити координовані, плавні рухи (рухи «рвані»).
|
|
Допоможіть постраждалому оволодіти собою: покладіть його руку собі на груди, щоб він відчував ваше спокійне дихання. Спонукайте його дихати з вами в одному ритмі. Керуйте процесом: «Вдих… видих… вдих… видих». Дихайте глибоко і рівно. Можете використати дихальну вправу для заспокоєння (вдихайте глибоко в живіт і повільно видихайте). Дайте попити холодної води (нехай п’є дрібними ковтками) чи дайте посмоктати м’ятну цукерку (сам процес ковтання, смоктання заспокоює, відволікає увагу від зовнішніх об’єктів). |
|
Знижений контроль власної поведінки. Можливе намагання тікати.
|
|
Якщо постраждалий говорить, то слухайте його, проявляйте зацікавленість, співчуття, розуміння, терплячість. |
|
Відволічіть його від ситуації, яка викликає реакцію страху, задавайте питання чи просіть зробити щось, що займе його увагу (перелічити речі у приміщенні, пограти в ігри на телефоні тощо). |
|
Розімніть найбільш напружені м’язи (плечі, передпліччя, шиї, потилиці). |
|
Залишатися поруч до покращення/відновлення стану людини. |
|
Організувати подальшу допомогу – повідомити класного керівника/ фахівця психологічної служби/ директора/ батьків/ медиків. |
Надання першої психологічної допомоги особі з ознаками нервового тремтіння
Нервове тремтіння |
Засоби допомоги |
Ознаки: Сильне тремтіння, яке виникає раптово після якогось інциденту.
|
Оцінити небезпечність ситуації для себе і постраждалого. Убезпечитись. Усі наступні дії необхідно виконувати з врахуванням фактору небезпечності ситуації. |
Постраждалий самотужки (за власною волею, бажанням) не може припинити цю реакцію.
|
|
Нервове тремтіння – це стан, допомога при якому полягає не у перериванні, а у прискоренні процесу. Недопустимим є вчиняти дій, які загальмовують /призупиняють тремтіння (укривати, обіймати, заспокоювати, просити, взяти себе в руки). Такі дії викличуть м’язові болі, підвищення тиску тощо. Потрібно посилити тремтіння. Для цього постраждалого беруть за плечі й сильно, різко трусять протягом 10-15 секунд. Протягом процедури чи перед нею потрібно пояснити постраждалому свої наміри і дії, щоб він не сприйняв їх як напад. |
|
Сильне тремтіння всього тіла або окремих частин (не може втримати в руках дрібні предмети).
|
|
Після завершення реакції потрібно постраждалому дати відпочити, вкласти його спати. Якщо є м’язові болі, то промасажувати м’язи. |
|
Реакція триває довго (декілька годин), потім настає втома, виснаження.
|
|
Залишатися поруч до покращення/відновлення стану людини. |
|
Організувати подальшу допомогу – повідомити класного керівника/ фахівця психологічної служби/ директора/ батьків/ медиків. |
Надання першої психологічної допомоги особі з ознаками галюцинацій та марення
Галюцинаторні переживання та марення |
Засоби допомоги |
Ознаки: Втрата адекватності оцінки зовнішньої обстановки і здатності орієнтуватися в ній, адекватно реагувати на ситуацію.
|
Оцінити небезпечність ситуації для себе і постраждалого. Убезпечитись. Усі наступні дії необхідно виконувати з врахуванням фактору небезпечності ситуації. Проявіть терпіння і турботу (галюцинації можуть бути ознакою загострення прихованого психічного захворювання, інтоксикації (не обов’язково алкогольної чи наркотичної), травмувань головного мозку). |
Потерпілий переживає відчуття присутності уявних об’єктів, яких немає в реальності.
|
|
Ізолювати постраждалого. Не залишати його самого, слідкувати, щоб він не нашкодив собі та оточуючим.
|
|
Робить хибні умовиводи, в помилковості яких його не можна переконати.
|
|
Говоріть з постраждалим спокійним голосом, погоджуйтесь з ним, не намагайтесь його переконати (це неможливо).
|
|
Залишати під постійним наглядом. |
|
Організувати подальшу допомогу – повідомити класного керівника/ фахівця психологічної служби/ директора/ батьків/ медиків. |
Надання першої психологічної допомоги особі з ознаками плачу
Плач |
Засоби допомоги |
Ознаки: Людина плаче або готова розридатися.
|
Оцінити небезпечність ситуації для себе і постраждалого. Убезпечитись. Усі наступні дії необхідно виконувати з врахуванням фактору небезпечності ситуації. Сльози є реакцією, що пов’язана з фізіологічними процесами виділення заспокійливої речовини в організмі, тому непотрібно переривати плач, м’яко розмовляйте з постраждалим, погладжуйте його – робіть усе, щоб підтримувати рівний помірний рівень плачу - щоб постраждалий міг виплакатися та виговоритися, «виплеснути ззовні» своє горе, образу, страх, але щоб ця реакція не перейшла в істерику. Не потрібно ставити запитань, давати порад – не робіть дій, які можуть підсилити, чи припинити реакцію помірного плачу. Просто вислухайте і емоційно підтримайте. |
Перебуває у пригніченому стані. |
|
Тремтять губи.
|
|
Не залишайте постраждалого наодинці. Установіть з ним фізичний контакт (покладіть руку на плаче або спину, погладьте). Дайте йому відчути, що Ви поруч.
|
|
Немає порушень адаптації та поведінки, як при істериці.
|
|
Залишатися поруч до покращення/відновлення стану людини. |
|
За потреби, організувати подальшу допомогу – повідомити класного керівника/ фахівця психологічної служби. |
Надання першої психологічної допомоги особі з ознаками істерики
Істерика |
Засоби допомоги |
Ознаки: Свідомість (адекватність сприйняття дійсності) зберігається, хоча увага постраждалого прикута до його потреб, відчуттів, переживань, до власного «Я».
|
Оцінити небезпечність ситуації для себе і постраждалого. Убезпечитись. Усі наступні дії необхідно виконувати з врахуванням фактору небезпечності ситуації.
|
Допоможіть постраждалому оволодіти собою: приберіть сторонніх, створіть спокійну обстановку. Залишайтесь з постраждалим наодинці (якщо це небезпечно для вас). Зненацька зробіть якусь дію, яка здивує постраждалого (переключить його увагу з своїх переживань на зовнішній світ) – дайте ляпас, облийте водою. |
|
Надмірна рухливість, безліч рухів, театральні пози.
|
Говоріть з постраждалим короткими фразами, впевненим тоном, змусьте його почати самостійно діяти: «Випий води», «Вмийся». Не потурайте бажанням потерпілого, будьте з ним строгим та стриманим (без надмірної суворості та зневаги). |
Мова емоційно насичена, швидка, в змісті мови часто звучить тема власних потреб, їх фрустрації, несправедливості світу: «Я хотів …», «Мені потрібно…», «Всім байдуже до мене…», «Чому це зі мною сталося…».
Можливе ридання, схлипування.
|
|
Оцініть вірогідність вчинення постраждалим демонстративного суїциду (наприклад, наявність фраз на кшталт: «Коли я помру, ви усі пошкодуєте», «Я не хочу більше так жити…», демонстрація імітації різання вен, прагнення демонстративно усамітнитися, демонстрація наявності пігулок тощо). |
|
Залишати під постійним наглядом. Після істеричного припадку настає виснаження. |
|
Порушується адаптація та поведінка.
|
Організувати подальшу допомогу – повідомити класного керівника/ фахівця психологічної служби/ директора/ батьків/ медиків. |
Надання першої психологічної допомоги особі з незакінченим суїцидом
Незакінчений суїцид |
Засоби допомоги |
|
Ознаки: |
Оцінити небезпечність ситуації для себе. Прибрати загрозу життю особи, що чинить спробу самогубства, за потреби надати необхідну медичну допомогу. |
|
Особа вчинила спробу самогубства. |
||
Може бути збудженою, тремтіти, плакати / може бути апатичною, байдужою / може буде спокійною зосередженою (якщо прийняла рішення довести спробу до кінця). |
Не залишати наодинці (навіть якщо особа виглядає спокійною), говорити з постраждалим (не бійтесь запитувати про суїцид, про те, чому він так вчинив, нехай виговориться, виплесне накопичені образи, горе тощо). |
|
Може просити бути з ним, підтримати його чи навпаки, намагатися укритися з полю зору оточуючих. |
|
|
Соціально підтримати (якщо є можливість покликати близьких друзів).
|
||
Залишати під постійним наглядом.
|
||
Організувати подальшу допомогу – повідомити класного керівника/ фахівця психологічної служби/ директора/ батьків/ медиків/ лікаря-психіатра. |