Поради вчителям ЗОШ,
які навчають дітей з порушенням інтелекту
1. Перед прийомом до класу дитини з легкою розумовою відсталістю детально ознайомтеся з його анамнестичними даними. З цією метою поспілкуйтеся з батьками дитини; вивчить медичні довідки; усвідомте, в чому полягає першопричина (пологова чи післяпологова травма, хвороба в ранній період, вплив медикаментів тощо).
2. Вивчить спеціальну медичну та педагогічну (дефектологічну) літературу з метою з’ясування впливу ушкоджень (пологові травми, хвороби, психічні захворювання тощо) на процеси навчання та розвитку.
3. Детально вивчить особливості розвитку психічних процесів дитини з легкою розумовою відсталістю (стан пам’яті, уваги. мислення, темп роботи, працездатність, прояви поведінки, стан емоційно-вольової сфери тощо).
4. Ознайомтеся з сучасними педагогічними підходами і методиками, які застосовуються у спеціальних школах під час навчання дітей з легкою розумовою відсталістю. В школі необхідно мати спеціальні навчальні програми (відповідного класу), щоб мати уявлення, якими знаннями, вміннями та навичками мають оволодіти розумово відсталі діти на кінець навчального року.
5. На кожну дитину з обмеженими можливостями складіть індивідуальний навчальний план (враховуючи складність дефекту).
6. Знаючи специфічні особливості психічних процесів розумово відсталих дітей, враховуйте та корегуйте їх у процесі навчання.
Кролевецька ЗОШ І-ІІІ ступенів №2 ім. М.О. Лукаша
Поради вчителям,
які навчають дітей з порушеннями інтелекту
«…Особлива дитина – перш за все дитина,
а потім вже особлива.»
В.С. Виготський
До осіб з порушенням розумового розвитку (розумово відсталих) відносять осіб зі стійким, необоротним порушенням пізнавальної сфери, які виникають внаслідок органічного ураження кори головного мозку, що має дифузний характер. Це виражається в порушенні пізнавальних процесів (відчуттів, сприйняття, пам'яті , мислення, уяви, мови, уваги), страждають емоційно - вольова сфера, моторика, особистість у цілому.
Особливості корекційного навчання:
Основні напрямки корекційної діяльності:
Обов'язковою умовою корекційної діяльності є її практична орієнтованість. Матеріал, що викладає вчитель, повинен бути цікавим для учня, тому що свідомий інтерес сприяє кращому розумінню і засвоєнню знань (для цього бажано наводити приклади з навколишнього життя, трудової діяльності). Усний виклад матеріалу необхідно поєднувати з наочними і практичними завданнями. У процесі пояснення важливим є отримання зворотнього зв'язку: постановка питань, які допомагають зрозуміти труднощі у навчанні та усунути їх; внести коректування в пояснення матеріалу, якщо це необхідно. У ході бесіди вчитель повинен продумати ряд уточнюючих, допоміжних запитань на той випадок, якщо відповіді будуть неправильними. Необхідно вчити дітей спостерігати предмети, явища, виділяти в них основні риси, порівнювати.
Розвиток зв'язного мовлення - найбільш складне завдання при навчанні розумово відсталих дітей. З метою розвитку зв'язного мовлення дитини з легким ступенем розумової відсталості можна використовувати наступне:
Успішне проведення словникової роботи має свої особливості: