Поради вчителям, які працюють у класах з поглибленим вивченням української мови і літератури
Поглиблене вивчення предметів (мови і літератури) – це важливе і відповідальне завдання, яке стоїть перед учителем та учнями.
-
Учитель повинен спланувати роботу так, щоб навчально - виховний процес на уроках і в позакласній роботі був на рівні новітніх технологій, які базуються на особистісно зорієнтованому та інтерактивному навчанні.
-
Так, для актуалізації знань ефективним буде прийом самостійного дослідження «Читай- міркуй – роби висновок» (це дасть змогу учням виявити щось нове, закріпити раніше вивчене).
-
Для перевірки чи повторення вивченого рекомендується ділова гра «Навчаючи – учусь» (учні працюють у парах, перевіряють, як засвоїв матеріал однокласник і самі тим часом ще раз повторюють правила).
-
На цьому етапі роботи цікавою і корисною для учнів буде ділова гра «Мікрофон» та гра «Перезва», які націлюють учнів бути уважними, орієнтуватися у навчальному матеріалі, вміти поставити питання правильно, доречно.
-
Для формування умінь і навичок пропоную проблемні й ситуативні завдання. Цікавими будуть рубрики «Згоден? – Не згоден? – Обгрунтуй!» «Своя думка» «На мій погляд» (учні, працюючи на цьому етапі уроку, висловлюють різні точки зору на одне й те ж мовне явище, це спонукає школярів неординарно мислити, приймати чи не приймати певну позицію, аргументовано доводити або заперечувати правильність висунутої гіпотези.
-
Підбиваючи підсумки уроку, учням (сильним) слід запропонувати цікавий прийом – складання синкану (це вільний, 5- рядковий вірш, який будується за формою :
Перший рядок – тема (одне слово іменник)
Другий рядок – опис теми (два слова - прикметники)
Третій рядок - пов’язаний з темою ( три слова – дієслово)
Четвертий рядок – ставлення до теми ( чотири слова – прислівники)
П’ятий рядок – перефразування теми (одне слово синонім, що передає сутність теми)
На етапі «Узагальнення і систематизація знань з вивченої теми», щоб уникнути повтору, необхідно провести урок у формі гри: « Аукціон знань», «Мовознавчий турнір». Це дасть можливість учителеві здійснювати багаторазове варіативне повторення вивченого матеріалу, що сприяє кращому його засвоєнню.
-
У кінці кожного або окремих уроків цікавою є рефлексивна діяльність учнів. Рефлексія – це усне або письмове відтворення основних компонентів діяльності на уроках :
-
Чого я навчився на уроці?
-
Що було цікавим?
-
Яких успіхів і яким способом досяг?
-
Які труднощі траплялися і як я їх подолав?
-
Мої побажання собі, класу, вчителеві.
-
Оцінювання роботи учнів бажано проводити шляхом самооцінки, взаємооцінки та рецензування. Тому можна на деяких уроках використовувати пам’ятку « Оціни себе сам», яка включає такі питання:
Вивчивши тему, я можу:
-
пояснити
-
розкрити
-
назвати
-
схарактеризувати
-
визначити
-
аргументовано довести
-
дати власну оцінку
-
проаналізувати
-
правильно вживати
-
рецензувати
-
створити самостійно…
Така робота не проста, бо потребує багато часу, знань, терпіння і уміння учителя і учнів. Але вона приносить результати, причому високі!
Отже, успіхів усім, хто використає це у своїй праці!