Поради вчителям , які працюють в інклюзивних класах з дітьми з порушеннями зору.

Про матеріал
Поради вчителям , які працюють з дітьми з особливими освітніми потребами ( з порушеннями зору). Індивідуальний та диференційний підхід до кожної дитини з урахуванням діагнозу
Перегляд файлу

ІНКЛЮЗИВНО-РЕСУРСНИЙ ЦЕНТР  ОЛЕКСАНДРІВСЬКОГО  РАЙОНУ  м. ЗАПОРІЖЖЯ

 

  Поради вчителям загальноосвітніх шкіл,

які навчають у своїх класах дітей із  особливими освітніми потребами

                             Якщо в класі навчається дитина з порушеннями зору

 

 У дітей  з порушеннями зору:

-  первинне ускладнення – це порушення зорового сприймання;

-  вторинне та подальші – не­доліки просторового орієнтування, обмеженість конкретних предметних уявлень, зміни у моториці та ході, невиразна мі­міка, характерологічні особливості, вербалізм та формалізм знань.

 

     Причини порушення:

   -   зорові порушення пов’язані з оптичною системою очей – помутніння рогівки (кератит, бельмо) і хрусталика (катаракта), астигматизм, близорукість (міопія), далекозорість (гіперметропія

  -  дефекти і пошкодження зовнішніх очних м’язів, а також порушення в системі окорухової регуляції -  косоокість, дисгармоніїя рухів правого й лівого очей і як наслідок розлад бінокулярного зору;

  -  порушення,  пов’язані з фоторецепторами-  гемеролопія (куряча сліпота), різні дефекти кольорового зору (дальтонізм, протанопія, тританопія),  ахроматопсії;

  -  порушення, які виникають  при довготривалому перебуванні людини в умовах сенсорної ізоляції -  макропсія,  мікропсія.

  

  Дефекти зору:  прогресуючі і стаціонарні:

  •  прогресуючі:

 – первинна і вторинна глаукоми;

 – незакінчені атрофії зорових нервів;

 – пігментна дегенерація сітківки;

 – злоякісні форми високої близорукості;

 – відшарування сітківки .

 

     Зорові порушення це численні відхилення від нормального зору, зорові аномалії, які мають довготривалий і незворотній характер.

  • Слабозорі ( значне зниження зору, при якому гострота зору на оці, яке ліпше бачить за

допомогою звичайних засобів корекції  (окулярів) є в   межах з 0,05 до 0,2, або менше зниження гостроти зору при значних порушеннях інших зорових функцій (звуження границь поля зору):

-діти характеризуються сповільненістю, зниженням точності, зорові уявлення у них менш чіткі, іноді викривлені. У них виникають труднощі у просторовій орієнтації, швидко втомлюються. Зорова втома викликає зниження фізичної і розумової працездатності;

- слабкий зір залишається у слабозорих дітей основним аналізатором. Вони користуються зором як основним засобом сприйняття. У слабозорих дотик не замінює зорових функцій як це відбувається у сліпих.

           *Сліпота – найбільш різко виражена ступінь аномалій розвитку і порушень органу зору, при якому неможливе або обмежене зорове сприйняття дійсності внаслідок глибокого порушення гостроти центрального зору (з 0 до 0,04) або звуження поля зору. За ступенем збереженості залишкового зору розрізняють:

– абсолютну сліпоту, яка характеризується повною відсутністю зорових відчуттів;

– сліпота, при якій зберігаються світловідчуття, які допомагають відрізнити світло від темряви;

– сліпота, яка характеризується залишковим зором, який дає можливість порахувати пальці біля обличчя, розрізнити контури, форми і колір предметів на близькій відстані.

Більшістю випадків при сліпоті зберігається залишковий зір. Сліпота може бути вродженою і набутою. Набута сліпота у дітей є наслідком атрофії зорового нерва, катаракти, глаукоми; захворювань центральної нервової системи (менінгіт, менінгоенцефаліт, пухлини мозку).

При вроджених формах трапляються внутрішньоутробні аномалії розвитку органу зору, або спадкова передача деяких дефектів зору.

При відсутності зору спостерігається своєрідність орієнтаційної реакції, особливо на звукові подразники. Це пояснюється тим, що при втраті зору звуки є важливим фактором орієнтації сліпих у навколишній дійсності.

       Сліпі діти, які володіють залишками зору, вчаться писати і читати рельєфним шрифтом і користуються наочними посібниками, які пристосовані для дотику. Залишковий зір допомагає орієнтуватися в просторі, виступає як додатковий для дотику і слуху шлях до сприйняття.

Стан залишкового зору зумовлюється характером захворювань і аномалій розвитку органу зору. В період навчання в школі залишковий зір може погіршуватися та поліпшуватися. В зв’язку з цим учителі і батьки повинні слідкувати за виконанням усіх лікувально-профілактичних заходів, які призначаються лікарем. Окуляри й тифлоприбори підсилюють зір, тому необхідно слідкувати за тим, щоб діти користувалися ними лише за вказівкою лікаря-офтальмолога), використовувати зоровий аналізатор як основний у навчальній роботі .

 

  • Рання діагностика порушень зору в дітей дає змогу вчасно надати їм необхідну допомогу.

 Сучасні технології (комп’ютери, спеціальні оптичні та відео пристрої) дають можливість багатьом дітям із поганим зором навчатись у звичайних класах. Зрозуміло, що для цього треба мати відповідні навчальні матеріали та посібники – книжки, надруковані збільшеними літерами і шрифтом Брайля, тексти на стрічках тощо. 
 

Рекомендації  щодо загальної стратегії  підтримки дітей 

 із порушеннями зору в освітньому середовищі

 

Загальні стратегії супроводу,                                                                   облаштування просторово - фізичного середовища                                              для  дітей   із порушеннями зору в освітньому середовищі

 

Особливості зорового сприймання дитини в залежності від офтальмологічного діагнозу.  Рекомендації педагогам щодо використання наочності                              

*Безпечність та доступність простору закладу освіти.

-  Додаткові орієнтири у просторі (тактильні орієнтири; направляючи вздовж підлоги чи стін; контрастне виділення дверей; контрастно пофарбовані сходи тощо);

- таблички зі збільшеним шрифтом та шрифтом  Брайля з позначенням приміщення;

- наявність вільного доступу до місць навчання та відпочинку                                     ( показати дитині основні маршрути в приміщенні, розташування меблів у класі тощо);

- для позначення різних зон та центрів діяльності в класі можна використовувати різні види покриття на підлозі або знаки, придатні для тактильної ідентифікації. 

 

• Адаптація змісту навчання в залежності від способу сприймання:

- збільшення шрифту (  та контрастності);

- схематизація зображень;

- використання шрифту Брайля;

- освітлення;

- використання  світлих, яскравих предметів різних розмірів і форм для візуальної стимуляції;

- під час вивчення нових умінь можна стати  за дитиною і продемонструвати  правильну послідовність дій, рухаючи її руками. За потреби зробити  це ще кілька разів, поступово зменшуючи свою допомогу;

- перед тим як починати нове заняття, розказати дітям, що відбуватиметься;

 - чорне або контрастне обрамлення по периметру аркуша паперу може полегшити малювання дитині із залишком зору. 

 

• Зменшення часу зорового навантаження, заміна візуальної інформації тактильною та аудіоінформацією.

 

 • Розвиток навичок альтернативного зоровому сприймання.

    Завдання педагога в загальноосвітньому закладі:

- включити потенційні можливості, компенсаторні механізми організму, навчити дитину самостійно пізнавати навколишній світ та користуватися збереженими аналізаторами, накопиченим досвідом, знаннями.

     Знати що :

-деякі діти з вадами зору можуть використовувати периферійне бачення. У таких випадках, навіть якщо голова учня повернута вбік, це не означає, що він на вас не дивиться; 
- що діти з поганим зором значною мірою спираються на інформацію від інших органів чуття, тому треба стежити за тим, щоб загальний рівень шуму в класі не був занадто високим;

- велике значення в навчанні незрячої дитини, компенсації сліпоти має мова   (  її комунікативна функція,  зміст). Враховувати, що внаслідок обмеженості (або відсутності) зорового сприйняття і формальності предметних та операційних дій мова має дещо формальний, неконкретний характер; 

- труднощі дітей із вадами зору в пізнавальній діяльності пов’язані з недостатнім оволодінням моторикою свого тіла, орієнтуванням у малому та великому просторі, зорово-моторною координацією ока («рука-око»).

 

• Стимулювання активності та самостійності учня.

   Діти зі складними  порушеннями  потребують широкого, багатопрофільного підходу:

- у  роботі з ними особливу увагу необхідно приділяти    розвитку самообслуговування і побутових навичок;

-   заохочувати  незалежність дітей, облаштування  класного середовища  повинно бути таким , щоб вони могли діяти самостійно; сповіщати дітей про будь-які зміни в класі;

- доручати  іншим дітям називати себе і розповідати про свої заняття, коли дитина з поганим зором наближається до якого-небудь центру діяльності або ігрової зони;

-   спонукати   дітей до рухливості, до пізнавальної  активності.

 

 

 Косоокість, ністагм (порушення окорухових функцій):

- порушення цілісності сприймання внаслідок розладу бінокулярного зору;

 –уповільненість сприймання

Необхідно збільшити час на розглядання зображень, використання рельєфної, тактильної наочності

 

Катаракта:

– порушення чіткості та цілісності сприймання.

Забезпечити  достатній рівень освітленості,  сприймання на мультисенсорній основі

 

Глаукома:

– швидка втомлюваність і зниження зорової працездатності.

Дотримуватися  режиму зорового навантаження, сприймання на мультисенсорній основі

 

Міопія:

– труднощі сприймання предметів на далекій відстані,

– погіршення якості сприймання при поганому освітленні,

– труднощі переведення погляду з близької на далеку відстань.

Використовувати  підставки  для наближення предметів до очей з метою:

- збільшення контрастності зображень і виділення контурів,

– забезпечення достатнього рівня освітленості,

– збільшення часу на розглядання

 

Гіперметропія, амбліопія:

– ускладнення сприймання на близькій відстані,

 – утруднення сприймання дрібних деталей,

– як наслідок, труднощі при письмі та читанні

Необхідно:

- віддалити  об’єкти від очей на оптимальну відстань, 

– обводити, виділяти дрібні деталі,

– збільшити міжрядкові відстані

 

Астигматизм:

– труднощі збереження зображення у фокусі.

Забезпечити  сприймання на мультисенсорній основі

 

Порушення поля зору

Враховувати під час розміщення робочого місця

 

 

 

Директор ИРЦ  Олександрівського района міста Запоріжжя Очеретнюк Тетяна Леонідівна

 

docx
Пов’язані теми
Педагогіка, Методичні рекомендації
Інкл
Додано
16 квітня 2020
Переглядів
2900
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку