Тема: Порушення обміну речовин (метаболізму), пов’язані з нестачею чи надлишком надходження певних хімічних елементів, речовин
Цілі уроку:
■ освітня: сформувати поняття про порушення обміну речовин, пов'язані з нестачею або надлишком надходження певних хімічних елементів та речовин;
■ розвивальна: розвивати вміння логічно мислити, аналізувати та порівнювати вплив нестачі та надлишку вітамінів та мікроелементів на живий організм;
■ виховна: виховувати розуміння значення вивчення процесів обміну для формування навичок здорового способу життя.
Обладнання і матеріали: таблиці вмісту вітамінів та елементів у продуктах харчування.
Базові поняття і терміни: авітаміноз, гіповітаміноз, гіпервітаміноз.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Ключові компетентності: спілкування державною мовою; наукове розуміння природи; уміння аналізувати, формулювати висновки; знання та розуміння фундаментальних принципів біологи; збереження власного здоров'я.
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
Питання для бесіди
ІІІ. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Порушення обміну речовин - це зміна в одній зі стадій метаболізму - в катаболизме або анаболізмі. Катаболізм або дисиміляція - процес окислення або диференціації складних елементів до стану простих органічних молекул, які зможуть брати участь в процесі анаболізму (асиміляції) - синтезування, який характерний енергозатратністю. Процес метаболізму відбувається все життя згідно наступних етапів:
Існує кілька основних факторів, які можуть сприяти порушенню обмінних реакцій:
Ознаки обмінних порушень в організмі можуть даватися взнаки візуальними симптомами або супроводжуватися характерними захворюваннями обміну речовин.
Симптоми порушення всіх хімічних процесів, що відповідають за метаболічні реакції, можуть бути різними в залежності від їх порушеного рівня обміну речовин:
Симптоми іноді можуть і не проявлятися, але найчастіше їх можна розпізнати за такими ознаками:
Складання порівняльної таблиці «Прояви надлишку та нестачі хімічних елементів і вітамінів в організмі людини» (див. с. 136-139)
Прояви надлишку та нестачі хімічних елементів і вітамінів у організмі людини
Елемент або речовина |
Прояви нестачі |
Прояви надлишку |
Макроелементи |
||
Калій (К) |
Слабкість, дистрофія, параліч, набряки, гіпотензія, зупинка серця, порушення передачі нервових імпульсів, сухість шкіри |
Аритмії чи тахікардія, параліч, конвульсії, слабкість, гіпотензія, уповільнене мислення |
Кальцій (Са) |
Підвищена крихкість кісток, нігтів, зубів, деформація хребта, припинення росту, оніміння й відчуття поколювання в кінцівках, безсоння, судоми, збудження |
Біль у кістках і м’язах, міастенія, порушення балансу під час ходьби, пригнічення рефлексів, нудота, сплутаність свідомості |
Магній (Мg) |
Гемолітична анемія, аритмія, тахікардія, ущільнення в м’яких тканинах, гіпо- й гіпертензія, депресії |
У разі порушення функції нирок, сухість у роті, підвищена стомлюваність, м’язова слабкість нудота, утруднення дихання |
Натрій (Nа) |
Непритомність, апатія, стомлюваність, м’язові спазми, набряки, гіпотензія, тахікардія, нудота, втрата маси тіла, зниження імунітету |
Навантаження на нирки; набряки, гіпертензія, судоми, спрага, м’язова й нервова дратівливість, анорексія |
Сульфур(S) |
Іноді можуть виникнути болючість суглобів, високий рівень глюкози й тригліце- ридів у крові |
Надмірна слабкість, блювання, втрата свідомості, сильне тремтіння кінцівок, судоми |
Фосфор (Р) |
Судоми, слабкість, підвищена стомлюваність, біль у кістках, утрата маси тіла, крихкість кісток та їх деформація, рахіт, порушення росту |
Тільки за ниркової недостатності — надлишок Р призводить до зниження рівня Са і до відповідних симптомів |
Хлор (СІ) |
Нудота, блювання, сплутаність свідомості, слабкість, кома |
Порушення кислотно- лужної рівноваги у рідинах організму, слабкість, сплутаність свідомості, кома |
Мікроелементи |
||
Бром (Вг) |
Безсоння у хворих під час ниркового діалізу |
Загальмованість, сонливість, слабкість, мовна невиразність, утрата свідомості |
Ферум (Бе) |
Порушення еритропоезу, анемія, послаблення імунітету, порушення росту, виснаження, розтріскування в кутах рота, запалення язика, анорексія |
Діарея, сильна нудота, біль у животі, блювання, слабкість, блідість, посиніння губ, кистей рук, нігтів, поверхневе дихання |
іод(і) |
Гіпофункція щитовидної залози; у дитинстві — кретинізм, відставання у розвитку, порушення розвитку кісток; у дорослих — мікседема, ендемічний зоб |
Втрата ваги, порушення у роботі шлунка, кишечнику та серці; порушення теплового обміну, слабкість, зниження працездатності |
Купрум (Си) |
Осередкова алопеція, анемія, емфізема легень, стомлюваність, зниження імунітету, остеопороз, пігментація шкіри та висипання на ній |
Біль у м’язах і животі, анемія, нудота, блювання, депресія й дратівливість |
Фтор (F) |
Підвищена крихкість кісток, зубів, карієс |
Флуороз — порушення функції нирок, ПІКТ, неврологічні й м’язові розлади, коричневі плями на емалі зубів |
Жиророзчинні вітаміни |
||
А |
Блідість і сухість шкіри, схильність до лущення, утворення вугрів, сухість і тьмяність волосся, ламкість нігтів. Світлобоязнь, нічна сліпота і ксерофтальмія |
Нудота, блювання, анорексія, головний біль, утрата волосся, біль у суглобах, ламкість кісток, збільшення печінки і селезінки |
D |
Порушення мінерального обміну, у дітей — рахіт |
Блювання, діарея, втома, втрата ваги, відкладання сполук Кальцію у м’яких тканин |
Водорозчинні вітаміни |
||
В1 |
Порушення вуглеводного обміну, захворювання бері- бері |
Невідомі |
B2 |
Сухість і тріщини губ, виразки в кутах губ, глибокі тріщини на пальцях; уповільнене загоювання ран |
Невідомі |
В3(РР) |
Пелагра, симптомами якої є дерматит, діарея та деменція |
Гіперглікемія, розширення кровоносних судин, ураження печінки, подагра |
В5 |
Порушення обміну речовин (дерматити, депігментація, припинення росту та ін.) |
Невідомі |
В6 |
У дітей: дратівливість, конвульсії, анемія, блювання, слабкість, біль у животі. У дорослих: себорейні ушкодження навколо очей і рота, підвищена ймовірність серцевих захворювань |
Пригнічення глибинних сухожильних рефлексів, заніміння кінцівок, труднощі під час ходьби, ушкодження нервів |
В9 |
Анемія, розлади шлунково- кишкового тракту, діарея |
Невідомі |
В12 |
Перніціозна анемія, що проявляється блідістю, анорек- сією, втратою ваги, задишкою; неврологічні розлади |
Невідомі |
C |
Цинга |
Діарея, підвищена мобілізація мінеральних речовин кісткової тканини, посилене зсідання крові, формування ниркових каменів |
H |
Ураження шкіри |
Невідомі |
Прояви надлишку та нестачі хімічних елементів і вітамінів у організмі людини
Елемент або речовина |
Прояви нестачі |
Прояви надлишку |
Макроелементи |
||
Калій (К) |
|
|
Кальцій (Са) |
|
|
Магній (Мg) |
|
|
Натрій (Nа) |
|
|
Сульфур(S) |
|
|
Фосфор (Р) |
|
|
Хлор (СІ) |
|
|
Мікроелементи |
||
Бром (Вг) |
|
|
Ферум (Бе) |
|
|
іод(і) |
|
|
Купрум (Си) |
|
|
Фтор (F) |
|
|
Жиророзчинні вітаміни |
||
А |
|
|
D |
|
|
Водорозчинні вітаміни |
||
В1 |
|
|
B2 |
|
|
В3(РР) |
|
|
В5 |
|
|
В6 |
|
|
В9 |
|
|
В12 |
|
|
C |
|
|
H |
|
|
Біоелементи – хімічні елементи, які входять до складу живих організмів і беруть участь у процесах життєдіяльності. Ці елементи перебувають в організмі: а) як складові біомолекул; б) у формі нерозчинних сполук; в) у формі йонів. Поширення та біологічне значення хімічних елементів у живій природі пов'язане з розташуванням елементів у періодичній системі.
Основними групами біоелементів за їх вмістом в організмах:
1) легко і в різному порядку поєднуються між собою, утворюючи один з одним міцні ковалентні зв'язки, що забезпечує стійку структуру біомолекул;
2) здатні утворювати слабші за ковалентний водневі зв'язки, які обумовлюють можливість зміни структури біомолекул та їх взаємодію між собою;
3) здатні утворювати порівняно невелике число типів зв'язку, що зменшує кількість необхідних для клітини каталітичних систем;
4) мають малі розміри, малу відносну атомну масу і є легкими елементами, що обумовлює можливість їх використання у великій кількості для побудови біомолекул;
5) у звичайних умовах проявляють неметалічні властивості, що лежить в основі їх структурної функції.
1) мають високу здатність утворювати йони, що беруть участь в утворенні йонних зв'язків і обумовлюють існування йонних сполук,
2) деякі можуть мати змінну валентність, завдяки чому їхні йони використовуються в життєвих циклах для регульованої передачі електронів;
3) більшість є сильними відновниками або окисниками, тому у складі біосистем досить часто беруть участь в регуляції життєвих функцій;
4) у звичайних умовах проявляють металічні та неметалічні властивості.
1