Адаптація |
|
Модифікація |
|
Рівні підтримки |
зміна методів і способів навчання, рівня складності завдань з урахуванням індивідуальних потреб учнів з особливими освітніми потребами (далі - учні) без зміни загального обсягу навчального навантаження та очікуваних результатів навчання |
зміна змісту (шляхом спрощення, виключення, об’єднання тощо) навчання з урахуванням особливих освітніх потреб учнів
із зміною загального обсягу навчального навантаження та очікуваних результатів навчання |
обсяг тимчасової або постійної підтримки учнів в освітньому процесі відповідно до їх особливих освітніх потреб, що надається в закладі освіти |
За наявності в закладі освіти кількох класів із здобувачами освіти одного року навчання учні розподіляються пропорційно між такими класами з
урахуванням рівнів підтримки, визначених згідно з додатком 1, а саме:
не більше одного учня, який потребує четвертого чи п’ятого рівня підтримки; не більше двох учнів, які потребують третього рівня підтримки; не більше трьох учнів, які потребують другого рівня підтримки.
Учні, які потребують першого рівня підтримки, розподіляються між класами без урахування кількості таких осіб.
За умови наявності в населеному пункті одного закладу освіти учні розподіляються між класами такого закладу освіти без урахування кількості таких осіб.
може бути продовжена
на рівнях початкової та базової середньої освіти
постанова Кабінету Міністрів України від 23 квітня 2003 р. № 585
“Про встановлення тривалості здобуття повної загальної середньої освіти особами з особливими освітніми потребами у
закладах загальної середньої освіти”
Для учнів, які навчаються в різних інклюзивних класах одного або різних років навчання,
для проведення занять, вивчення навчальних предметів, курсів, інтегрованих курсів, у тому числі вибіркових,
можуть формуватися та функціонувати інклюзивні міжкласні групи.
Під час формування таких груп враховуються індивідуальні програми розвитку.
Кількість учнів в інклюзивній міжкласній групі повинна бути
не менше 6 та не більше 12.
підписується всіма членами команди, одним з батьків (іншим законним представником) учня та затверджується керівником закладу освіти.
переглядається не рідше ніж двічі на рік та повинна враховуватися педагогічними
працівниками під час освітнього процесу в інклюзивному класі.
зберігається в особовій справі учня три роки. Батьки (інші законні представники)
учня можуть отримати копію індивідуальної програми розвитку на вимогу.
У разі відрахування, переведення учня до іншого закладу освіти копія індивідуальної програми розвитку подається батьками (іншими законними представниками) учня до закладу освіти, де він продовжує здобуття освіти.
Інклюзивне навчання у тому числі згідно
з індивідуальним навчальним планом, здійснюється відповідно
до освітньої програми закладу освіти
з урахуванням їх особливих освітніх потреб та особистісно орієнтованого спрямування освітнього процесу,
адаптації та/або модифікації окремих навчальних предметів
Форма індивідуального навчального плану визначається закладом освіти.
Індивідуальний навчальний план складається командою за участю педагогічних працівників, які викладають
Керівник закладу освіти або уповноважена ним особа складає та затверджує розклад проведення (надання) психологопедагогічних та корекційно-розвиткових занять (послуг).
Розклад занять узгоджується з розкладом навчальних занять класу, в якому навчається учень,
складається з дотриманням педагогічних вимог та вимог санітарного
законодавства з урахуванням індивідуальних особливостей учнів, затверджується керівником закладу освіти і не може призводити до перевантаження учнів.
зразків документів про загальну середню освіту, затверджених МОН.
Рішення закладу освіти про надання підтримки першого рівня приймається на основі рішення команди, яка проводила оцінку та визначила потребу у наданні підтримки першого рівня, що відображається у протоколі її засідання за формою, визначеною додатком 2, або висновку інклюзивно-ресурсного центру.
Команда проводить оцінку на основі відповідної письмової заяви одного з батьків (іншого законного представника) учня, що складається у довільній формі.
Припинення надання підтримки першого рівня здійснюється за рішенням команди та/або письмовою заявою одного з батьків (іншого законного представника) учня.
Рівень підтримки |
не змінюється |
Посада асистент вчителя |
не передбачена |
Асистент учня |
не передбачено |
Індивідуальна програма розвитку та навчальний план |
необхідно розробити та виконати ІПР |
Додаткові години корекційних занять |
не передбачено |
Зміст навчання |
не змінюється |
Розклад |
розклад класу |
Підручники |
підручники для ЗЗСО |
Результати навчання |
не змінюються |
Критерії оцінювання |
загальні критерії |
Рівень підтримки |
не змінюється |
Посада асистент вчителя |
передбачена Порядком |
Асистент учня |
не передбачено |
Індивідуальна програма розвитку та навчальний план |
необхідно розробити та виконати (навчальний план, якщо передбачений висновком ІРЦ) |
Додаткові години корекційних занять |
до 2 годин |
Зміст навчання |
адаптований |
Розклад |
розклад класу + окремий розклад корекційних занять |
Підручники |
підручники для ЗЗСО |
Результати навчання |
не змінюються |
Критерії оцінювання |
загальні критерії |
Рівень підтримки |
за рішенням команди ППС в межах суміжного рівня (2 або 4) |
Посада асистент вчителя |
передбачена Порядком |
Асистент учня |
за висновком ІРЦ |
Індивідуальна програма розвитку та навчальний план |
необхідно розробити та виконати (навчальний план, передбачений висновком ІРЦ) |
Додаткові години корекційних занять |
до 4 годин |
Зміст навчання |
адаптований |
Розклад |
адаптований |
Підручники |
адаптовані підручники для ЗЗСО |
Результати навчання |
не змінюються |
Критерії оцінювання |
загальні критерії з урахування індивідуального навчального плану |
Рівень підтримки |
за рішенням команди ППС в межах суміжного рівня (3 або 5) |
Посада асистент вчителя |
передбачена Порядком |
Асистент учня |
за висновком ІРЦ |
Індивідуальна програма розвитку та навчальний план |
необхідно розробити та виконати (навчальний план, передбачений висновком ІРЦ) |
Додаткові години корекційних занять |
до 6 годин |
Зміст навчання |
модифікований або адаптований |
Розклад |
адаптований та/або модифікований |
Підручники |
адаптовані підручники для ЗЗСО + підручники для учнів ООП |
Результати навчання |
можлива зміна результатів навчання, завдання відповідають змісту модифікованої програми навчального предмета |
Критерії оцінювання |
загальні критерії з урахуванням індивідуального навчального плану |
Рівень підтримки |
не змінюється |
Посада асистент вчителя |
передбачена Порядком |
Асистент учня |
за висновком ІРЦ |
Індивідуальна програма розвитку та навчальний план |
необхідно розробити та виконати (навчальний план, передбачений висновком ІРЦ) |
Додаткові години корекційних занять |
до 8 годин |
Зміст навчання |
модифікований або адаптований |
Розклад |
модифікований |
Підручники |
підручники для учнів ООП |
Результати навчання |
зміна результатів навчання, завдання відповідають змісту модифікованої програми навчального предмета |
Критерії оцінювання |
загальні критерії з урахуванням індивідуального навчального плану |
Рівні підтримки |
І |
ІІ |
ІІІ |
ІV |
V |
Посада асистент вчителя |
- |
ні |
так |
так |
так |
Доплати відповідно до Закону України “Про повну загальну середню освіту” та постанови Кабінету Міністрів України від 25 серпня 2004 р. № 1096 “Про встановлення розміру доплати за окремі види педагогічної діяльності” |
- |
20% |
20% |
20% |
20% |
Проведення (надання) психолого-педагогічних і корекційнорозвиткових занять (послуг) та перелік фахівців, які можуть їх проводити (надавати) у закладах освіти, визначено Порядком та умовами надання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на надання державної підтримки особам з особливими освітніми потребами, затвердженими постановою Кабінету Міністрів України від 14 лютого 2017 р. № 88 |
- |
до 2 |
до 4 |
до 6 |
до 8 |
Закупівля допоміжних засобів навчання |
- |
10% |
20% |
35% |
35% |
Фінансування засновником облаштування освітнього середовища |
- |
ні |
ні |
так |
так |
Фінансування засновником соціальних послуг |
- |
ні |
так |
так |
так |