Порядок слів у реченні. Інверсія. Логічний наголос.8 кл.(Кравченко О.В)

Про матеріал
Конспект уроку у 8 класі з української мови. Метою уроку є дати поняття про синтаксичну та стилістичну функцію порядку слів у реченні, домогтися дотримання учнями логічного наголосу при інтонуванні речень; розвивати вміння виразно читати; прищеплювати любов до природи, виховувати естетичний смак.
Перегляд файлу

Тема. Порядок слів у реченні. Інверсія. Логічний наголос.

Мета: дати поняття про синтаксичну та стилістичну функцію порядку слів у реченні, домогтися дотримання учнями логічного наголосу при інтонуванні речень; розвивати вміння виразно читати; прищеплювати любов до природи, виховувати естетичний смак.

Обладнання: підручник, дидактичний матеріал.

ХІД УРОКУ

I. Актуалізація опорних знань учнів

Перевірка домашнього завдання.

II. Мотивація навчальної діяльності школярів

Проблемне завдання учням з коментарем учителя.

1) Прочитайте подане речення, наголошуючи щоразу інший його член та з іншою інтонацією. Який ви можете зробити висновок?

Ви добре знаєте цю місцевість (. ? !)

2) Спробуйте змінити порядок слів у реченні. Чи змінився його зміст?

Відповісти на ці та інші питання і пояснити ті зміни, які відбуваються у реченні, нам допоможуть знання про порядок слів у реченні та логічний наголос.

III. Оголошення теми й мети уроку

IV. Опрацювання нового матеріалу

1.   Пояснення вчителя.

(Учитель може запропонувати учням прочитати теоретичний матеріал підручника.)

Українська мова належить до мов з вільним порядком слів у реченні. Наприклад, з речення Слава Шевченка вийшла далеко за межі України, переставляючи його компоненти, можна зробити багато варіантів. Але вільність порядку слів не виключає правил, що регулюють розташування членів речення. Кожне переставлення пов'язане з більшою чи меншою зміною значення.

Порядок слів виконує синтаксичну й стилістичну функцію: Я побачив сина вчителя (тобто маю знайомого вчителя і побачив його сина); Я побачив учителя сина (пішов до школи і побачив синового вчителя).

Тихий світанок — односкладне називне речення; Світанок тихий — двоскладне речення з пропущеним дієсловом-зв'язкою.

У розглянутих прикладах порядок слів має синтаксичне значення, він є одним із засобів з'ясування синтаксичних стосунків між словами.

Стилістична функція порядку слів полягає в тому, що переставлення членів речення викликає додаткові виразові відтінки, змінює експресивну роль того чи іншого компонента.

Розрізняють прямий (звичайний) порядок слів і зворотний. При прямому порядку слів група підмета, як правило, стоїть перед групою присудка, узгоджене означення перед означувальним словом, неузгоджене означення — після. Прямий порядок слів характерний для наукового, офіційно-ділового та публіцистичного стилів. Зворотний порядок слів (інверсія) застосовується в художньому та розмовному стилях. При інверсії найбільша увага зосереджується на тому члені речення, який виноситься на початок чи кінець. Інверсія створює неабиякі стилістичні можливості, але її використання потребує авторської вправності. У процесі мовлення, за допомогою інтонації, пауз, логічного наголосу завжди виділяється один або кілька членів речення як комунікативне ядро висловлювання.

2.   Практична робота.

— Прочитайте речення, визначте порядок слів, підкресліть слова, на які падає логічний наголос.

Кішки-рятівниці

Здатність кішок відчувати небезпеку є надзвичайною. їхні можливості вже давно активно використовуються людьми. Кішок беруть із собою на кораблі, підводні човни. А в селах і містах, розташованих на схилах Везувію на східному березі Неаполітанської затоки, немає родини, де не жила б кішка. Відчувши, що вулкан оживає, кішки втікають якомога далі. їхні господарі знають, що головне — від них не відставати.

Під час Другої світової війни, коли з неба будь-якої миті могла впасти смерть, кішки нерідко рятували господарів, попереджаючи про небезпеку. Поки акустичні прилади зондували небеса у пошуках ознак бомбардування, що наближалося, мешканці міст спостерігали за поведінкою своїх улюбленців. У Європі була заснована спеціальна медаль із вигравіюваними на ній словами: «Ми теж служимо Батьківщині», яку вручали тваринам-рятівникам.

(З кн. «Усе для хлопчиків»)

V.   Закріплення вивченого матеріалу

1. Робота з підручником.

(Учитель пропонує учням виконати вправу з підручника.)

2. Гра «Редактор».

— Виправте помилки. Поясніть їх характер. Із поданих слів і словосполучень складіть речення; у кожному поставте логічний наголос.

1. Надворі прохладно. 2. Голольод. 3. Сніжна горка. 4. Проїжджа сторона вулиці. 5. Випадковий прохожий. 6. Пішли пішком. 7. Місто в семи кілометрах." 8. Вулиця ярко опалена.

Додаткове завдання учням високого рівня

— Складіть із виправлених речень зв'язний текст.

3. Практична робота.

Прочитайте уважно текст спочатку мовчки, потім уголос. Виділіть мовленнєві центри. Напишіть партитуру І абзацу тексту, вказавши паузи, інтонацію, мовленнєві такти, логічний наголос.

Щоб не збідніла природа

Яскраві весняні квіти серед сухих трав і торішнього листя не залишаються непоміченими. І от уже в руках у «любителів» природи букетики з квіток підсніжників, медунки, рясту... Знищуючи надземну частину, ми завдаємо рослині великої шкоди — без листків вона не зможе відновити запас поживних речовин у своїх підземних цибулинах, бульбах: вони виснажуються. Наступного року весняний килим не буде вже таким багатим... Ще більшої шкоди завдають ті, хто викопує рослини разом з підземними частинами, зменшуючи природні запаси, призводячи до непоправних втрат.

Поки що не всім рослинам загрожує загибель, деякі з них дуже поширені в природі. Але є види трав з досить обмеженим місцезростанням — їх називають ендемічними (тобто «місцевими»). Трапляються вони тільки в певній області, місцевості.

Кожний вид чимось цінний, і якщо не сьогодні, то в майбутньому наука може відкрити його корисні властивості. А він може загинути, якщо непродумано проводити меліоративні роботи, безконтрольно вирубувати ліси, неправильно застосовувати отрутохімікати, випалювати ділянки сухої трави вздовж полів, на придорожних смугах... У приміських зонах природі завдають шкоди ті люди, що визбирують квіти, руйнують автомашинами рослинний покрив. Рослини втрачають свою здатність самопоновлюватись у попередніх кількостях. Усе менше стає трав з гарними квітками, особливо тих, що цвітуть навесні. Рідкісними стали проліски, сон-трава, підсніжники. Усе далі від міст відступають конвалії, фіалки, анемони... Наша держава піклується про охорону природи. З цією метою створені заповідники, заказники. Видано Червону та Зелену книги України.

Справі збереження рослин, зокрема весняних, багато можуть допомогти члени асоціації «Зелений світ», небайдужі дорослі та школярі, юні натуралісти, взявши під захист у своїй місцевості рослини, які зазнають хижацького знищення задля отримання прибутків. Не повинна стояти осторонь цього і міліція, покликана виявляти факти незаконного продажу дикоростучих рослин, занесених до Червоної (Зеленої) книги України.

А поки що майже на кожному велелюдному місці Києва, та й інших міст України, перекупки (а нерідко й дітлахи!) жваво торгують зникаючими видами рослин. Одні байдуже проходять повз них, інші купують крихітні букетики, не задумуючись над тим, що, купуючи, стають співучасниками злочину проти природи...

(З календаря)

4.   Самостійна робота.

— Складіть речення за схемами, вказавши, де прямий порядок слів, а де – зворотний. Підкресліть слова, на які падає логічний наголос.

VI. Підбиття підсумків уроку

VII. Домашнє завдання

Написати твір, використавши як початок висловлювання: «Квіти, квіти — чаруюсь я вами». За необхідності вжити зворотний порядок слів; подумати, як це вплине на зміст твору і його художнє звучання.

 

doc
Додано
18 жовтня 2022
Переглядів
4236
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку