ПОСАДА АСИСТЕНТА ВЧИТЕЛЯ В ЗАКЛАДІ ОСВІТИ З ІНКЛЮЗИВНИМ НАВЧАННЯМ
у складі групи фахівців приймає участь у розробленні та виконанні індивідуальної програми розвитку дитини; адаптує навчальні матеріали з урахуванням індивідуальних особливостей навчально-пізнавальної діяльності дітей з особливими потребами.
Виконуючи організаційну функцію, асистент учителя:
-
допомагає в організації освітнього процесу в класі з інклюзивним навчанням;
-
надає допомогу учням з особливими освітніми потребами в організації робочого місця;
-
проводить спостереження за дитиною з метою вивчення її індивідуальних особливостей, схильностей, інтересів та потреб;
-
допомагає концентрувати увагу, сприяє формуванню саморегуляції та самоконтролю здобувача освіти;
-
є членом команди психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами;
-
співпрацює з фахівцями, які безпосередньо працюють з дитиною з особливими освітніми потребами;
-
приймає участь у розробленні індивідуальної програми розвитку;
-
забезпечує разом з іншими працівниками здорові та безпечні умови освітнього процесу та праці;
-
постійно підвищує свій професійний рівень, педагогічну майстерність, загальну культуру;
-
веде встановлену педагогічну документацію.
Здійснюючи навчально-розвивальну функцію асистент учителя:
-
співпрацюючи з учителем/вихователем класу/групи, надає освітні послуги, спрямовані на задоволення освітніх потреб здобувачів освіти;
-
здійснює соціально-педагогічний супровід дітей з особливими освітніми потребами, дбає про професійне самовизначення та соціальну адаптацію;
-
сприяє розвитку дітей з особливими освітніми потребами, поліпшенню їхнього психоемоційного стану;
-
стимулює розвиток соціальної активності дітей, сприяє виявленню та розкриттю їхніх здібностей, талантів, обдарувань шляхом їхньої участі в науковій, технічній, художній творчості.
-
створює освітні ситуації, обстановку оптимізму та впевненості у своїх силах і майбутньому.
У межах діагностичної функції асистент учителя:
-
разом з командою супроводу розробляє індивідуальну програму розвитку, вивчає особливості діяльності і розвитку дітей з особливими освітніми потребами, оцінює навчальні досягнення учня;
-
оцінює виконання індивідуальної програми розвитку, вивчає та аналізує динаміку розвитку учня.
При реалізації прогностичної функції асистент учителя:
-
на основі вивчення актуального та потенційного розвитку дитини приймає участь у розробленні індивідуальної програми розвитку;
Здійснюючи консультативну функцію асистент учителя:
-
постійно спілкується з батьками, надаючи їм необхідну консультативну допомогу;
-
інформує членів команди супроводу та батьків про досягнення учня.
Асистент учителя під керівництвом учителя може працювати з учнями індивідуально або в невеликих групах, проводячи різну роботу для підсилення та покращення засвоєння навчальної програми. Він також дає вчителям відповідні поради та пропозиції. Наприклад, асистент учителя може оцінювати дії учнів, складати перевірочні тести, (але не інтерпретувати результати тестування), спостерігати за поведінкою учня під час освітнього процесу й вести нотатки, а також допомагати планувати освітню програму.
Для виконання своїх обов’язків асистент учителя взаємодіє з:
-
директором та заступниками директора закладу освіти;
-
педагогічними працівниками закладу освіти;
-
практичним психологом закладу освіти та працівниками психологічної служби;
-
медичними працівниками закладу освіти та територіального закладу охорони здоров’я;
-
інклюзивно-ресурсним центром;
-
педагогічною радою та радою закладу освіти;
-
батьківським комітетом закладу освіти;
-
батьками дітей з особливими освітніми потребами;
-
громадськими організаціями, позашкільними та культурно-освітніми закладами;
-
службами у справах дітей;
-
правоохоронними органами.
Асистент учителя не повинен виконувати завдання, які є прерогативою вчителя – планування освітнього процесу, оцінювання навчальних завдань учнів, що передбачає професійну інтерпретацію результатів їх виконання .
Працюючи в тандемі, учитель може запропонувати асистенту:
-
провести підбір навчальних завдань, які учень міг би виконати (але остаточне рішення про використання цих завдань прийматиме вчитель);
-
перевіряти вправи та тести на множинний вибір, інші види вправ/ запитань, де учень повинен дати єдину вірну відповідь;
-
зробити ксерокопії роздаткових матеріалів, виготовити наочність чи інші матеріали під керівництвом учителя.
Здійснюючи професійну діяльність, асистент учителя має право:
-
Самостійно обирати форми, методи, способи навчальної роботи, нешкідливі для здоров’я учнів.
-
Брати участь у роботі методичних об’єднань, нарад, зборів закладу освіти та зборів інших органів самоврядування, в заходах, пов’язаних з організацією освітнього процесу.
-
Обирати форми підвищення своєї кваліфікації; навчатися закладах вищої освіти і закладах системи підготовки та підвищення кваліфікації педагогічних працівників.
-
Вносити керівництву закладу освіти і органам управління освітою пропозиції щодо поліпшення освітнього процесу.
-
Бути членом професійних спілок та інших об’єднань громадян, діяльність яких не заборонена законодавством.
-
Порушувати питання захисту прав, професійної та людської честі і гідності.
-
У професійній діяльності асистент учителя дотримується педагогічної етики, поважає гідність особистості дитини, захищає її від будь-яких форм фізичного або психічного насильства.
Чинники, які впливають на обов’язки асистента:
-
наявність і детальне вивчення посадової інструкції;
-
особистість учителя, з яким він працює, усвідомлення і чіткий розподіл ролей між педагогом та асистентом;
-
рівень довіри й комфорту в стосунках «учитель / вихователь – асистент»;
-
рівень навичок і професійного досвіду;
-
стосунки з дітьми, фізичне середовище класу.
-
-
Асистент учителя – це посередник між дитиною з особливостями розвитку та іншими дітьми і дорослими в освітньому середовищі. Однією з найважливіших передумов успішного розвитку дитини з особливими освітніми потребами є створення сприятливих, комфортних умов. Мета роботи асистента вчителя полягає в організації умов для успішного включення дитини з особливостями розвитку в середовище школи.