Посадова інструкція асистента вчителя
1. ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ.
-
Асистент вчителя повинен мати вищу педагогічну освіту та пройти курсову підготовку щодо роботи в умовах інклюзії.
-
Асистент вчителя безпосередньо підпорядковується заступнику директора з навчально-виховної роботи, працює у співпраці з учителем інклюзивного класу.
-
У своїй діяльності асистент вчителя керується Конституцією та Законами України, Указами Президента України, рішеннями Кабінету Міністрів України, органів управління освітою всіх рівнів з питань освіти і виховання учнів, запровадження інклюзивної освіти, правилами та нормами охорони праці, санітарно-технічним, техніки безпеки і пожежної безпеки, а також Статутом і локальними правовими актами школи (в тому числі Правилами внутрішнього трудового розпорядку, наказами, розпорядженнями директора, цією посадовою інструкцією), трудовим договором (контрактом).
-
Асистент учителя дотримується конвенції ООН про права дитини.
2. ФУНКЦІЇ.
Здійснює функції:
2.1. Організаційну:
– допомагає в організації навчально-виховного процесу в класі з інклюзивним навчанням;
-
надає допомогу учням з особливими освітніми потребами в організації робочого місця;
-
проводить спостереження за дитиною з метою вивчення її індивідуальних особливостей, схильностей, інтересів та потреб;
-
допомагає концентрувати увагу, сприяє формуванню саморегуляції та самоконтролю учня;
-
співпрацює з фахівцями, які безпосередньо працюють з дитиною з особливими освітніми потребами та приймають участь у розробленні індивідуальної програми розвитку, індивідуального навчального плану;
-
забезпечує разом з іншими працівниками здорові та безпечні умови навчання, виховання та праці;
-
веде встановлену педагогічну документацію.
2.2. Навчально-розвиткову:
– співпрацюючи з вчителем класу, надає освітні послуги, спрямовані на задоволення освітніх потреб учнів;
-
здійснює соціально-педагогічний супровід дітей з особливими освітніми потребами, дбає про професійне самовизначення та соціальну адаптацію учнів;
-
сприяє розвитку дітей з особливими освітніми потребами, поліпшенню їхнього психоемоційного стану;
-
стимулює розвиток соціальної активності дітей, сприяє виявленню та розкриттю їхніх здібностей, талантів, обдарувань шляхом їх участі у науковій, технічній, художній творчості;
-
створює навчально-виховні ситуації, обстановку оптимізму та впевненості у своїх силах і майбутньому.
2.3. Діагностичну:
– разом із групою фахівців, які розробляють індивідуальну програму розвитку, вивчає особливості діяльності і розвитку дітей з особливими освітніми потребами, оцінює навчальні досягнення учня;
-
оцінює виконання індивідуальної програми розвитку, вивчає та аналізує динаміку розвитку учня.
2.4. Прогностичну:
– на основі вивчення актуального та потенційного розвитку дитини приймає участь у розробленні індивідуальної програми розвитку.
2.5. Консультативну:
– постійно спілкується з батьками, надаючи їм необхідну консультативну допомогу;
– інформує вчителя класу та батьків про досягнення учня.
Дотримується педагогічної етики, поважає гідність особистості дитини, захищає її від будь-яких форм фізичного або психічного насильства. Постійно підвищує свій професійний рівень, педагогічну майстерність, загальну культуру.
3. ПОВИНЕН ЗНАТИ:
– основи законодавства України про освіту, соціальний захист дітей;
– міжнародні документи про права людини й дитини;
– державні стандарти освіти;
– нормативні документи з питань навчання та виховання;
– сучасні досягнення науки і практики у галузі педагогіки;
– психолого-педагогічні дисципліни;
– особливості розвитку дітей з особливими освітніми потребами різного віку;
– ефективні методи, форми та прийоми роботи з дітьми, застосовуючи індивідуальний та диференційований підхід;
-
рівні адаптації навчального та фізичного навантаження;
-
методи використання сучасних технічних засобів та обладнання; основи роботи з громадськістю та сім'єю;
– етичні норми і правила організації навчання та виховання дітей; норми та правила ведення педагогічної документації.
4. ПОВИНЕН ВМІТИ
– застосовувати професійні знання в практичній діяльності, здійснювати педагогічний супровід дитини з особливими освітніми потребами в умовах інклюзивного навчання;
– разом із іншими фахівцями складати та реалізовувати індивідуальну програму розвитку дитини;
– вести спостереження та аналізувати динаміку розвитку учня; налагоджувати міжособистісні стосунки між всіма суб'єктами навчально-виховної діяльності;
– займатись посередницькою діяльністю в сфері виховання та соціальної допомоги.
5. ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ.
5.1. У визначеному законодавством України порядку несе відповідальність за:
– реалізацію не в повному обсязі навчальних програм відповідно до затвердженого календарно-тематичного планування та розкладу корекційно-розвиткових занять;
-
збереження життя та здоров'я учня з ООП під час його перебування у школі;
-
дотримання прав і свобод учня.
-
За невиконання чи неналежне виконання без поважних причин Статуту і Правил внутрішнього розпорядку школи, розпоряджень директора та інших локальних нормативних актів, посадових обов'язків, встановлених цією Інструкцією, асистент учителя несе відповідальність у порядку, визначеному трудовим законодавством.
-
За застосування, в тому числі одноразово, методів виховання, пов'язаних з фізичним і/чи психічним насиллям над особистістю учня, а також скоєння іншого аморального вчинку, асистент учителя може бути звільнений з посади відповідно до трудового законодавства і Закону України «Про освіту».
-
За нанесені школі чи учасникам навчально-виховного процесу у зв'язку з виконанням (невиконанням) своїх посадових обов'язків збитків асистент учителя несе матеріальну відповідальність у порядку і в межах, визначених трудовим законодавством.
6. ВЗАЄМОВІДНОСИНИ.
Асистент учителя:
-
Працює у режимі виконання встановленого йому навчального навантаження відповідно до розкладу навчальних та корекційно-розвиткових занять, бере участь в обов'язкових планових загально шкільних заходах; під керівництвом учителя, у класі якого працює, планує діяльність, яка визначена його посадовими обов'язками.
-
Під час відсутності учня з ООП, за яким закріплений асистент учителя, може залучатися адміністрацією школи до психолого-педагогічного супроводу інших учнів класу, де працює асистент, або учнів з ООП інших класів. За необхідності щороку учні, якими опікується асистент учителя, можуть змінюватися.
-
Під час канікул, які не збігаються з відпусткою, залучається адміністрацією школи до педагогічної, методичної чи організаційної діяльності в межах часу, який не перевищує навчальне навантаження до початку канікул.
-
Одержує від адміністрації школи матеріали нормативно-правового й організаційно-методичного характеру, ознайомлюється з відповідними документами.
-
Систематично обмінюється інформацією з питань інклюзивного навчання, які належать до його компетентності, з адміністрацією, вчителем, з яким співпрацює, з практичним психологом, батьками дитини з ООП, іншими учасниками навчально-виховного процесу.