Календарно-тематичне планування корекційної роботи з розвитку мовлення для дітей з ЗПР 3 клас (2 год/тиж))

Про матеріал
Календарно-тематичне планування корекційної роботи з розвитку мовлення з учнем 3-Б класу (Програма з корекційно-розвиткової роботи «Розвиток мовлення» для підготовчих, 1-4 класів спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для дітей із затримкою психічного розвитку / І.М. Омельченко, Л.О. Федорович. – К, 2016. – 187 с.)
Перегляд файлу

Календарно-тематичне планування

корекційної роботи з розвитку мовлення

з учнем 3-Б класу

 

 

 

(Програма з корекційно-розвиткової роботи «Розвиток мовлення» для

підготовчих, 1-4 класів спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для

дітей із затримкою психічного розвитку / І.М. Омельченко, Л.О. Федорович. –

К, 2016. – 187 с.)

 

 

 

2020


Пояснювальна записка

 

Програма з корекційно-розвиткової роботи «Розвиток мовлення» для  підготовчих, 1-4 класів спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для дітей із затримкою психічного розвитку розроблена на виконання Постанови Кабінету Міністрів України від 21. 08. 13 р. № 607 про затвердження Державного стандарту початкової загальної освіти для дітей з особливими потребами та Наказу Міністерства освіти і науки України від 23. 01. 2015 р. №44 «Про розроблення корекційно-розвиткового та методичного забезпечення спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів».

Корекційно-розвиткові заняття з курсу «Розвиток мовлення» – важлива складова навчальних планів спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів та інших типів навчальних закладів для дітей із затримкою психічного розвитку (навчально-реабілітаційних центрів, інтегрованих та інклюзивних класів), яка покликана сприяти цілеспрямованому подоланню порушень мовлення та удосконаленню мовних, мовленнєвих і соціально-комунікативних умінь і навичок у зазначеної категорії дітей. Його основною метою є подолання порушень мовленнєвого розвитку (фонетико-фонематичного недорозвитку, загального недорозвитку мовлення ІІІ і IV рівнів, дизартрій, дисграфій і дислексій) та формування на цьому підґрунті ключової комунікативної компетентності через розвиток основних предметних компетентностей: мовної, мовленнєвої, читацької, соціокультурної у молодших школярів із затримкоюпсихічного розвитку (далі ЗПР).

Розвиток мовленнєвої діяльності у перших класах спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів (чи інших типах закладів) для дітей із ЗПР визначається із врахуванням наступних алгоритмів:

1. Корекційно-розвиткової роботи з дітьми із ЗПР, які мають фонетико-фонематичні порушення мовлення. Несформованість фонематичних процесів провокує труднощі у формуванні мовного аналізу та синтезу на рівні звукової іскладової структури слова, що виявляються у невмінні скласти слово із звуків, а також фіксуються у вигляді пропусків, замін, перестановок звуків та складів.

Мета алгоритму: створити умови для розвитку звукової складової мовлення, фонематичних процесів, навичок звукового та складового аналізу та синтезу.

Завдання алгоритму: удосконалення диференційованої рухливості артикуляційного, дихального і голосового апарата; корекція порушень вимови кожного звуку; автоматизація поставлених звуків; диференціація приголосних звуків у вимові (твердих і м’яких) й на слух (дзвінких і глухих) схожих за артикуляційно-акустичними ознаками; розвиток навички звукового та складового аналізу та синтезу.

2. Корекційно-розвиткової роботи з дітьми із ЗПР, які мають ЗНМ. Для дітей першого класу із ЗПР є характерним ЗНМ ІІІ-IV рівнів. У дітей зазначеної групи разом із недоліками фонетико-фонематичного характеру виявляються порушення смислової сторони мовлення (змішування видових та родових понять, використання стереотипних формулювань, недоліки лексичної складової мовлення, труднощі в передачі логічної послідовності, «застрявання» на другорядних деталях сюжету з використанням переважно коротких речень).

Мета алгоритму: удосконалення і формування лексико-граматичних і фонетико-фонематичних складових, зв’язного мовлення.

Завдання алгоритму:удосконалення лексики (збагачення, уточнення словника, формування лексичної системності, структури значення слова, закріплення зв’язків між словами); граматичного боку (словозміни, словотворення); формування морфологічної і синтаксичної систем мови; фонетико-фонематичної складової мовлення; розвиток самостійного зв’язного мовлення і навичок спілкування; підготовка дітей до оволодіння елементарними навичками читання і письма.

3. Корекційно-розвиткової роботи з дітьми із ЗПР з навчання грамоти та попередження виникнення дислексії. Навчання грамоті як процес оволодіння первинними уміннями читання і письма поділяється на три періоди (добукварний, букварний, післябукварний) і найчастіше проводиться починаючи з першого дня навчання у школі.

Мета алгоритму (на етапі добукварного періоду): ознайомлення з поняттям «речення», «слово», «склад», «наголос», «звук» із формуванням навичок – слухання і говоріння, фонематичного слуху, уявлень про наголошений і ненаголошений склад, звуки мовлення; на етапі букварного періоду: формування початкових фонетичних уявлень і понять: «звуки мовлення», «голосні», «приголосні», «тверді та м’які приголосні», «дзвінкі та глухі», умінь правильно проводити звуковий,

складовий, звуко-буквений аналіз, вдосконалювати граматичну будову, зв’язне мовлення і спілкування. Завдання алгоритму: удосконалення фонематичного слуху, вміння проводити елементарний звуковий аналіз фонетично нескладних

слів; збагачення, уточнення та активізація словникового запасу школярів у процесі слухання і говоріння; первинне ознайомлення з буквою; читання складів; робота з графічними схемами слів.

4. Корекційно-розвиткової роботи з дітьми із ЗПР із підготовки руки до письма та попередження виникнення дисграфії. Успішне навчання в спеціальному загальноосвітньому навчальному закладі є одним із важливих завдань для дітей із ЗПР, які мають ФФПМ або ЗНМ. Саме для цієї категорії дітей є важливим розвиток ручної і дрібної моторики та графо моторних навичок тобто оволодіння технікою письма та його складовою – гігієнічними навичками.

Мета алгоритму: створення умов для формування технічних навичок письма: уміння користуватися засобами письма, орієнтуватися на сторінці зошита та у його розлінійці.


№ уроку

Теми уроку

 

Очікувані результати корекційно-розвиткової роботи

Кіль-кість годин

Дата проведення

Примітка

1

Сприймання на слух текстів художнього, розмовного або науково-популярного стилів, різних жанрів (казка, оповідання, вірш) і типів (розповідь, опис, міркування).

Слухає і розуміє усне висловлювання (художній чи науково-популярний текст).

З допомогою вчителя визначає  початок і кінець висловлювання (тексту).

Має уявлення про типи висловлювань – розповідь, опис, міркування.

З допомогою вчителя складає первинне уявлення про зміст почутого (що, коли, в якій послідовності відбувається).

Запам’ятовує персонажів, послідовність подій.

З допомогою вчителя передає зміст почутого «своїми словами».

Виявляє своє ставлення до дійових осіб, їхніх вчинків.

Розуміє виконує навчальні дії відповідно до прослуханої інструкції, настанови вчителя.

1

 

 

2

Робота над усвідомленням елементів фактичного змісту (дійові особи, місце і час дії, тема і мета) висловлювань

1

 

 

3

Запам’ятовування послідовності подій. Відтворення змісту прослуханого «своїми словами».

1

 

 

4

Вираження власної думки щодо змісту прослуханого, персонажів, фактів чи подій.

1

 

 

5

Слухання, сприймання і розуміння навчальних інструкцій і настанов з боку вчителя.

1

 

 

6

Розвиток загальномовленнєвих умінь і навичок.

Виконує вправи з розвитку механізмів мовленнєвого апарату.

Володіє умінням висловлювати думку з інтонацією та логічним наголосом.

Володіє умінням правильно вимовляти і писати голосні та приголосні звуки й букви.

 

1

 

 

7

Удосконалення звукового боку мовлення.

1

 

 

8

Речення. Звуки мови.

1

 

 

9

Звукобуквенний аналіз слів

Володіє умінням робити звукобуквенний аналіз слів.

Володіє умінням робити складовий аналіз слів.

Володіє уміннями чути і виділяти наголошений склад у слові.

Володіє умінням диференціації голосних й голосних йотованих звуків.

Володіє умінням позначення м'якості приголосних звуків.

Послуговується в мовленні різними лексичними засобами.

Володіє умінням морфологічного аналізу складу слова.

1

 

 

10

Склад. Наголос.

1

 

 

11

Диференціація голосних [а, е, у, і]

1

 

 

12

Позначення м'якості приголосних

1

 

 

13

Удосконалення лексико-граматичного боку мовлення.

1

 

 

14

Удосконалення лексико-граматичного боку мовлення.

1

 

 

15

Удосконалення словникового запасу.

1

 

 

16

Удосконалення словникового запасу.

1

 

 

17

Морфологічний склад слова.

 

1

 

 

18

Морфологічний склад слова.

1

 

 

19

Словотворення : знайомство з суфіксами

Послуговується в мовленні іменниками, прикметниками та дієсловами.

Володіє уміннями вживання прийменників.

Послуговується антонімами та синонімами у мовленні.

 

1

 

 

20

Словотворення іменників

1

 

 

21

Словотворення прикметників

1

 

 

22

Словотворення дієслів

1

 

 

23

Робота над реченням і зв'язним мовленням.

1

 

 

24

Речення. Уточнення уявлень про текст.

1

 

 

25

Розвиток розуміння змістовної сторони висловлювання.

 

1

 

 

Володіє умінням аналізувати тексти.

Намагається формулювати думку у формі зв'язного висловлювання.

 

1

 

 

26

Монологічне та діалогічне мовлення.

1

 

 

27

Побудова самостійного зв'язного висловлювання

1

 

 

28

Розвиток зорових функцій

Виконує вправи спрямовані на розвиток сприймання, уваги, пам'яті, мислення.

Виконує вправи спрямовані на розвиток механізмів читання.

Виконує вправи спрямовані на розвиток механізмів усного мовлення.

Виконує вправи спрямовані на розвиток читання букв, складів , слів.

1

 

 

29

Розвиток вибірковості сприймання

1

 

 

30

Розвиток загальномовленнєвих умінь і навичок усного мовлення.

1

 

 

31

Диференціація понять «звук» і «буква».

Диференціює: звук і букву; тверді та м'які приголосні звуки.

Диференціює дзвінкі та глухі приголосні звуки та приголосні звуки близькі за акустико-артикуляційними ознаками.

1

 

 

32

Диференціація твердих і м'яких приголосних

1

 

 

33

Звукобуквенний аналіз і синтез слів.

1

 

 

34

Диференціація дзвінких і глухих приголосних і приголосних

1

 

 

35

Формування розуміння прочитаного

1

 

 

36

Робота з словом, розвиток складового аналізу та синтезу.

Виконує вправи з читання слів-іменників, слів-дієслів, слів-прикметників різної складової структури.

 

 

 

 

 

 

Виконує вправи з читання речень, тексту.

Виконує вправи спрямовані на розвиток діалогічного та монологічного мовлення.

1

 

 

37

Слова, що позначають предмет – іменники

1

 

 

38

Читання слів-іменників різної складової структури

1

 

 

39

Читання слів-дієслів різної складової структури

1

 

 

40

Читання та пояснення синонімів, антонімів, омонімів, багатозначності слів.

1

 

 

41

Морфологічний аналіз і синтез слів

1

 

 

42

Читання слів-прикменників різної складової структури

1

 

 

43

Речення. Розвиток аналізу структури речення.

1

 

 

44

Розвиток зв'язного мовлення.

1

 

 

45

Розвиток зв'язного мовлення.

1

 

 

46

Розвиток базових психологічних функцій і міжфункціональної взаємодії.

Виконує вправи на розвиток сприймання, уваги, пам'яті, мислення.

Виконує вправи спрямовані на  розвиток механізмів письма.

Виконує вправи спрямовані на розвиток механізмів злагодженого функціонування мовленнєвого апарату.

Володіє поняттям «звук» і «буква», виконує вправи з голосними і приголосними звуками та буквами, звукобуквенний аналіз і синтез слів.

1

 

 

47

Розвиток загальномовленнєвих умінь і навичок усного мовлення.

1

 

 

48

Корекційно-логопедична робота на фонетико-фонематичному рівні.

1

 

 

49

Диференціація понять «звук» та «буква».

1

 

 

50

Корекційно-логопедична робота на лексико-граматичному рівні.

Володіє поняттям «слово», виконує вправи з словами – іменниками, дієсловами, прикметниками, вправляється у морфологічному аналізі слів.

Володіє написанням слів з наголошеними і ненаголошеними голосними в коренях, складних словах.

Володіє групою умінь і навичок пов’язаних із диференціацією словосполучення і речення на письмі.

Володіє навичками усного монологічного мовлення та вміє з допомогою дорослого висловлювати власну думку в писемній формі.

1

 

 

51

Робота з словом.

1

 

 

52

Морфологічний аналіз слів

1

 

 

53

Підбір перевірочних слів шляхом перенесення наголосу в заданих словах з ненаголошеними голосними в коренях на голосні звуки в корені та наступним нарощування до цілих слів.

1

 

 

54

Складні слова:

1

 

 

55

Диференціація прийменників і префіксів.

1

 

 

56

Корекційно-логопедична робота на синтаксичному рівні.

1

 

 

57

Речення. Словосполучення.

1

 

 

58

Розвиток зв'язного мовлення.

1

 

 

59

Формування монологічного мовлення:

1

 

 

60

Культура ввічливого спілкування.

Знає і доцільно вживає українські формули мовленнєвого етикету розмовного стилю.

Правильно добирає відповідні українські формули мовленнєвого етикету вітання, прощання, прохання, вибачення, запрошення у спілкуванні з людьми різного віку, статусу, родинних стосунків тощо.

Знає і дотримується правил етикету в громадських місцях.

 

1

 

 

61

Спілкування як взаємодія (децентровані дії).

1

 

 

62

Спілкування як співпраця.

1

 

 

63

Спілкування як рефлексія.

1

 

 

64

Парасоціальне спілкування з медіаперсонажем (з анімаційного серіалу чи мультфільму).

1

 

 

65

Спілкування у просторі природи.

1

 

 

66

Спілкування у просторі персоналізованого «Я».

1

 

 

67

Розуміння причин і прогноз учинків Іншого.

1

 

 

68

Присвоєння соціокультурних та морально-етичних цінностей.

1

 

 

69

Час спілкування.

1

 

 

70

Цінності спілкування.

1

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 4
Оцінки та відгуки
  1. Коник Юлія Сергіївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Ковтонюк Світлана Володимирівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Адамчук Антоніна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Руденко Наталія Іванівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 1 відгук
docx
Пов’язані теми
Логопедія, Планування
Інкл
Додано
8 лютого 2021
Переглядів
13355
Оцінка розробки
5.0 (4 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку