Календарно-тематичне планування корекційної роботи з розвитку мовлення для дітей з ЗПР 2 клас (2 год/тиж))

Про матеріал
Календарно-тематичне планування корекційної роботи з розвитку мовлення з учнем 2-Б класу (Програма з корекційно-розвиткової роботи «Розвиток мовлення» для підготовчих, 1-4 класів спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для дітей із затримкою психічного розвитку / І.М. Омельченко, Л.О. Федорович. – К, 2016. – 187 с.)
Перегляд файлу

Календарно-тематичне планування

корекційної роботи з розвитку мовлення

з учнем 2-Б класу

 

 

(Програма з корекційно-розвиткової роботи «Розвиток мовлення» для

підготовчих, 1-4 класів спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для

дітей із затримкою психічного розвитку / І.М. Омельченко, Л.О. Федорович. –

К, 2016. – 187 с.)

 

 

 

 

 

 

2019


Пояснювальна записка

 

Програма з корекційно-розвиткової роботи «Розвиток мовлення» для  підготовчих, 1-4 класів спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для дітей із затримкою психічного розвитку розроблена на виконання Постанови Кабінету Міністрів України від 21. 08. 13 р. № 607 про затвердження Державного стандарту початкової загальної освіти для дітей з особливими потребами та Наказу Міністерства освіти і науки України від 23. 01. 2015 р. №44 «Про розроблення корекційно-розвиткового та методичного забезпечення спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів».

Корекційно-розвиткові заняття з курсу «Розвиток мовлення» – важлива складова навчальних планів спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів та інших типів навчальних закладів для дітей із затримкою психічного розвитку (навчально-реабілітаційних центрів, інтегрованих та інклюзивних класів), яка покликана сприяти цілеспрямованому подоланню порушень мовлення та удосконаленню мовних, мовленнєвих і соціально-комунікативних умінь і навичок у зазначеної категорії дітей. Його основною метою є подолання порушень мовленнєвого розвитку (фонетико-фонематичного недорозвитку, загального недорозвитку мовлення ІІІ і IV рівнів, дизартрій, дисграфій і дислексій) та формування на цьому підґрунті ключової комунікативної компетентності через розвиток основних предметних компетентностей: мовної, мовленнєвої, читацької, соціокультурної у молодших школярів із затримкоюпсихічного розвитку (далі ЗПР).

Розвиток мовленнєвої діяльності у перших класах спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів (чи інших типах закладів) для дітей із ЗПР визначається із врахуванням наступних алгоритмів:

1. Корекційно-розвиткової роботи з дітьми із ЗПР, які мають фонетико-фонематичні порушення мовлення. Несформованість фонематичних процесів провокує труднощі у формуванні мовного аналізу та синтезу на рівні звукової іскладової структури слова, що виявляються у невмінні скласти слово із звуків, а також фіксуються у вигляді пропусків, замін, перестановок звуків та складів.

Мета алгоритму: створити умови для розвитку звукової складової мовлення, фонематичних процесів, навичок звукового та складового аналізу та синтезу.

Завдання алгоритму: удосконалення диференційованої рухливості артикуляційного, дихального і голосового апарата; корекція порушень вимови кожного звуку; автоматизація поставлених звуків; диференціація приголосних звуків у вимові (твердих і м’яких) й на слух (дзвінких і глухих) схожих за артикуляційно-акустичними ознаками; розвиток навички звукового та складового аналізу та синтезу.

2. Корекційно-розвиткової роботи з дітьми із ЗПР, які мають ЗНМ. Для дітей першого класу із ЗПР є характерним ЗНМ ІІІ-IV рівнів. У дітей зазначеної групи разом із недоліками фонетико-фонематичного характеру виявляються порушення смислової сторони мовлення (змішування видових та родових понять, використання стереотипних формулювань, недоліки лексичної складової мовлення, труднощі в передачі логічної послідовності, «застрявання» на другорядних деталях сюжету з використанням переважно коротких речень).

Мета алгоритму: удосконалення і формування лексико-граматичних і фонетико-фонематичних складових, зв’язного мовлення.

Завдання алгоритму:удосконалення лексики (збагачення, уточнення словника, формування лексичної системності, структури значення слова, закріплення зв’язків між словами); граматичного боку (словозміни, словотворення); формування морфологічної і синтаксичної систем мови; фонетико-фонематичної складової мовлення; розвиток самостійного зв’язного мовлення і навичок спілкування; підготовка дітей до оволодіння елементарними навичками читання і письма.

3. Корекційно-розвиткової роботи з дітьми із ЗПР з навчання грамоти та попередження виникнення дислексії. Навчання грамоті як процес оволодіння первинними уміннями читання і письма поділяється на три періоди (добукварний, букварний, післябукварний) і найчастіше проводиться починаючи з першого дня навчання у школі.

Мета алгоритму (на етапі добукварного періоду): ознайомлення з поняттям «речення», «слово», «склад», «наголос», «звук» із формуванням навичок – слухання і говоріння, фонематичного слуху, уявлень про наголошений і ненаголошений склад, звуки мовлення; на етапі букварного періоду: формування початкових фонетичних уявлень і понять: «звуки мовлення», «голосні», «приголосні», «тверді та м’які приголосні», «дзвінкі та глухі», умінь правильно проводити звуковий,

складовий, звуко-буквений аналіз, вдосконалювати граматичну будову, зв’язне мовлення і спілкування. Завдання алгоритму: удосконалення фонематичного слуху, вміння проводити елементарний звуковий аналіз фонетично нескладних

слів; збагачення, уточнення та активізація словникового запасу школярів у процесі слухання і говоріння; первинне ознайомлення з буквою; читання складів; робота з графічними схемами слів.

4. Корекційно-розвиткової роботи з дітьми із ЗПР із підготовки руки до письма та попередження виникнення дисграфії. Успішне навчання в спеціальному загальноосвітньому навчальному закладі є одним із важливих завдань для дітей із ЗПР, які мають ФФПМ або ЗНМ. Саме для цієї категорії дітей є важливим розвиток ручної і дрібної моторики та графо моторних навичок тобто оволодіння технікою письма та його складовою – гігієнічними навичками.

Мета алгоритму: створення умов для формування технічних навичок письма: уміння користуватися засобами письма, орієнтуватися на сторінці зошита та у його розлінійці.


 

 

Дата

Зміст корекційно-логопедичної роботи

(реалізує вчитель-логопед)

Очікувані результати

корекційно-розвиткової роботи (учень /учениця)

Примітки

 

 

МОДУЛЬ І. СЛУХАННЯ-АУДІЮВАННЯ (ПРОВІДНИЙ АНАЛІЗАТОР: СЛУХОВИЙ)

 

 

 

 

 

 

 

1

 

Сприймання на слух рядів з кількох звуків, складів, слів, словосполучень.

Визначає на слух кількість звуків, складів, слів у реченні. Усвідомлює значення почутих слів, словосполучень, зміст речень.

 

2

 

Зіставлення ряду прослуханих слів із малюнком, на якому зображено один із названих предметів.

Зіставляє прослухані слова з малюнком.

 

3

 

Поділ прослуханих слів на групи за поданою вчителем чи обраною самостійно ознакою.

З допомогою вчителя виділяє слова та звуки за певними ознаками.

 

4

 

Сприймання на слух текстів художнього, розмовного або науково- художнього стилів (казка, художня розповідь, сюжетна розповідь пізнавального характеру, вірш), усвідомлення елементів фактичного змісту прослуханого.

Усвідомлює зміст прослуханого тексту (при потребі з допомогою учителя). Виділяє головних персонажів, послідовність подій тексту.

 

5

 

Розвиток смислової здогадки – антиципації під час слухання (читання), умінь прогнозувати орієнтований зміст тексту на основі його заголовка, розгляду ілюстрацій.

Самостійно формулює найпростіші запитання до окремих частин тексту.

 

6

 

Сприйняття на слух інструкцій, що стосуються виконання навчальних дій

З допомогою вчителя визначає основну думку окремих частин тексту.

 

 

 

Розвиток фонематичного сприймання, уявлень, навичок звукового аналізу та синтезу складів, звукового аналізу слів

 

 

7

 

Уточнення понять: звук, голосний- приголосний звук;

Розуміє та виконує сприйняті на слух інструкції щодо виконання поставлених учителем навчальних завдань. Володіє навичками звукового аналізу та синтезу складів, слів.

 

8

 

диференціальні ознаки голосних і приголосних звуків;

 

9

 

звуковий аналіз закритих і відкритих складів, слів із 3-ох звуків; визначення наявності звуку, місця звуку в слові (кінець, початок, середина), кількості звуків у складі, в слові з 3-ох звуків; звуковий синтез закритих і відкритих складів; формування уявлення про дзвінкі та глухі приголосні звуки; виділення дзвінких та глухих приголосних звуків із низки звуків, слів; підбір слова з заданим звуком.

 

10

 

звуковий синтез закритих і відкритих складів; формування уявлення про дзвінкі та глухі приголосні звуки; виділення дзвінких та глухих приголосних звуків із низки звуків, слів; підбір слова з заданим звуком.

 

11

 

 

формування уявлення про дзвінкі та глухі приголосні звуки;

 

12

 

виділення дзвінких та глухих приголосних звуків із низки звуків, слів; підбір слова з заданим звуком.

 

МОДУЛЬ ІІ. ГОВОРІННЯ (ПРОВІДНІ АНАЛІЗАТОРИ: АРТИКУЛЯЦІЙНИЙ І СЛУХОВИЙ

 

 

Корекція і розвиток загальномовленнєвих умінь і навичок.

 

 

13

 

Нормалізація м'язового тонусу мімічної і артикуляційної мускулатури (з використанням технології логопедичного масажу в залежності від стану м'язового тонусу в мускулатурі з врахуванням рівневої організації рухів М. Бернштейна і взаємозв'язку між дрібною моторикою рук і артикуляційною М. Кольцової): для формування кінестетичої та кінетичної основи рухів.

Володіє навичками правильного нижньодіафрагмального дихання, голосоведення, темпо-ритмічними рухами органів артикуляції та їх синхронним функціонуванням у мовленні. Послуговується голосом у процесі артикуляції звуків. Узгоджує в процесі читання монологічні та діалогічні тексти із силою голосу і темпом мовлення, наближеними до природного говоріння і спілкування.

Користується прийомами плавного темпу мовлення в процесі читання, говоріння, діалогічного спілкування.

 

14

 

Нормалізація голосу: стимулювання сильного голосу; розвиток його модуляції за висотою і силою.

 

15

 

Вправи з розвитку сили голосу: подовження вимови звуків (при середній силі голосу); посилення голосу (беззвучна артикуляція-шепіт-тихо-голосно); послаблення голосу (голосно-тихошепіт-беззвучна артикуляція).

 

16

 

Вправи з розвитку висоти голосу: підвищення і зниження сили голосу (при вимові голосних, вимові поєднань із двох, трьох звуків, складів).

 

17

 

Нормалізація мовного дихання: вироблення тривалого плавного та економного видиху.

 

18

 

Застосування дихальних вправ (три групи вправ, що виконуються в наступній послідовності: розвиток діафрагмального дихання і тривалого ротового видиху; розвиток вокалізованого видиху; розвиток мовного дихання).

 

19

 

Нормалізація просодичної сторони мовлення: формування темпу; робота над ритмом проводиться в двох напрямах: сприймання і відтворення різних ритмічних структур; робота з формування інтонаційної (питальної, окличної, розповідної) виразності мовлення.

 

 

 

Корекція вимови звуків. Формування первинних вимовних умінь і навичок.

 

 

20

 

Подолання порушень шиплячих [ш, ж, ч, дж, щ] приголосних звуків (заміни або змішування): постановка (за наслідуванням, механічним, змішаним способом, від інших звуків).

Володіє навичками правильної ізольованої вимови групи шиплячих [ш, ж, ч, дж, щ] та сонорних [л], [л′], [р], [р′] приголосних звуків у складах різної структури.

 

21

 

Уточнення артикуляції звуку з опорою на зорове, слухове, тактильне сприймання, кінестетичне відчуття, формування артикуляційного та слухового (сенсорного та перцептивного) образу ізольованої вимови звуків – [ш, ж, ч, дж, щ], [j] .

 

22

 

Введення поставлених звуків і первинна автоматизація навичок вимови в складах різної структури (прямих, обернених, відкритих, закритих, із збігом приголосних).

 

23

 

Подолання порушень сонорних [л], [л′], [р], [р′] приголосних звуків (заміни або змішування): постановка (за наслідуванням, механічним, змішаним способом, від інших звуків). 

 

24

 

Уточнення артикуляції звуку з опорою на зорове, слухове, тактильне сприймання, кінестетичне відчуття, формування артикуляційного та слухового (сенсорного та перцептивного) образу ізольованої вимови звуків – [л], [л′], [р], [р′].

 

25

 

Введення поставлених звуків і первинна автоматизація навичок вимови в складах різної структури (прямих, обернених, відкритих, закритих, із збігом приголосних).

 

 

 

Корекція і розвиток активного і пасивного словника

 

 

26

 

Формування елементарних уявлень про поняття «слово».

Послуговується в мовленні іменниками, прикметниками, дієсловами, прислівниками, прийменниками (з, на, над, від, з-під, біля).

 

27

 

Розширення словника уявленнями про об'єкти довкілля, їх призначення, ознаки.

 

28

 

 Уточнення розуміння і правильного використання в мовленні: конкретних і узагальнюючих іменників, дієслів, прикметників у лексичних темах.

 

29

 

Іменників, що позначають форму предметів; матеріалів з яких зроблені предмети, речі; абстрактне значення; протилежних за значенням.

 

30

 

Дієслів, що позначають емоційний стан людей; протилежних за значенням.

 

31

 

Прикметників, що позначають кольори відтінки, форму, величину, смак, запах; якісних прикметників, що характеризують людей; присвійні прикметники. Займенників: зворотних, вказівних, питальних. Числівників: кількісних і порядкових. Прийменників (у, на, за, під, з, над, через, перед). Сполучників (і, а, але, що, тому що).

 

32

 

Займенників: зворотних, вказівних, питальних.

 

33

 

Числівників: кількісних і порядкових.

 

34

 

Прийменників (у, на, за, під, з, над, через, перед).

 

35

 

Сполучників (і, а, але, що, тому що).

 

 

 

Корекція і розвиток граматичної будови мовлення

 

 

36

 

Робота зі стійкими аграматизмами.

Володіє правильним використанням граматичних форм слів і словотворчих моделей в словосполученнях і реченнях.

Послуговується навичкою словотворення.

 Володіє навичками аналізу та синтезу слів у реченні: виділенням першого та останнього слова, місця слова в реченні (початок, середина, кінець,);

Складає речення із 3-4-ох слів із опорою на предметні картинки.

Має уявлення про значення спільнокореневих слів.

З допомогою вчителя виділяє корінь у поданих спільнокореневих словах. Розпізнає серед поданих слів спільнокореневі.

 

37

 

Розвиток навичок правильного вживання слів, порядку слів у реченні, побудови простих і складних речень правильного узгодження слів у реченнях.

 

38

 

Закріплення поняття «слово», ознайомлення з поняттям «речення».

 

39

 

Елементарний аналіз та синтез слів у реченні. Словозміна.

 

40

 

Уточнення правильного вживання множини іменників: дитинчат тварин у називному та непрямих відмінках; іменників чоловічого роду, що використовуються на позначення живих істот і неживих предметів у знахідному відмінку; іменників однини та множини в родовому відмінку з прийменниками; іменників, що використовуються на позначення неживих предметів чоловічого роду в місцевому відмінку.

 

41

 

Закріплення правильного вживання: іменників однини та множини, чоловічого, жіночого та середнього роду в непрямих відмінках (без прийменників і з прийменниками, що виражають просторові стосунки); диференціація прийменників: (під, з-під, за, із-за, біля, перед) із значенням місця, положення і непрямої дії; вживання дієслів однини та множини теперішнього часу; зворотних, вказівних займенників у відмінках).

 

42

 

Словотворення: іменників, прикметників із емоційно-пестливими відтінками за допомогою суфіксів; коротких форм якісних прикметників; відносних прикметників; прислівників у формі порівняльного ступеня; диференціація зворотних і незворотних дієслів; дієслів доконаного та недоконаного виду.

 

43

 

Синтаксис: побудова речень-звертань; простих поширених речень без прийменників і з прийменниками; поширення речень за рахунок однорідних членів; побудова складносурядних речень із сполучниками (а, але); складнопідрядних речень із сполучниками (що, щоб, якщо, тому що) із врахуванням інтонаційного забарвлення.

 

44

 

Корінь слова. Спільнокореневі слова.

 

45

 

Спостереження за значенням спільнокореневих слів. Виділення кореня в поданих словах. Складання речень зі спільнокореневими словами з метою усвідомлення значення кореня.

 

 

 

Розвиток зв'язного мовлення.

 

 

46

 

Складання оповідань за тематичними картинами.

Складає речення із спільнокореневими словами. Володіє навичками побудови цілісної і зв'язної розповіді розповідного характеру (за планом, самостійно), включаючи в оповідання опис дійових осіб, природи, діалогів героїв; розповіді на основі активізації уяви. Володіє навичками побудови цілісної і зв'язної розповіді (за планом, самостійно); опису дійових осіб, природи, діалогів героїв. Володіє уміннями і навичками слухання і говоріння у різних видах діалогічного і монологічного мовлення (самостійно чи з допомогою вчителя). З допомогою вчителя передає свої враження, почуття від прочитаного у зв’язних висловлюваннях. З допомогою вчителя намагається висловлювати елементарні оцінні судження морального та етичного характеру про події, явища, персонажів прочитаних творів з використанням оцінної лексики.

 

47

 

Складання оповідань із виходом за межі заданого.

 

48

 

Складання оповідань-описів.

 

49

 

Складання оповідань- порівнянь.

 

50

 

 Складання оповідань за малюнками розповідного характеру (з опорою на серію сюжетних картин, за запитаннями, за зразком, за планом) із розвитком здатності до встановлення причинно- наслідкових зв'язків.

 

51

 

Переказ тексту, знайомої казки або короткої розповіді (з допомогою та самостійно; з опорою на ілюстрації та без опори).

 

52

 

Складання розповіді, розповіді-опису предмета, явища природи, дійства (з допомогою та самостійно; з опорою на картинку з одноплановим та багатоплановим сюжетом).

 

53

 

Складання закінчення розповіді за заданим початком і закінченням (з елементами творчості).

 

54

 

Складання розповіді за подіями з особистистого досвіду, складання творчих розповідей за обраною тематикою.

 

МОДУЛЬ ІІІ. ЧИТАННЯ (ПРОВІДНІ АНАЛІЗАТОРИ: ЗОРОВИЙ, СЛУХОВИЙ, АРТИКУЛЯЦІЙНИЙ)

55

 

Вдосконалення і корекція навичок усного мовлення. Вдосконалення мовного аналізу і синтезу: розвиток аналізу структури речення (визначення меж речення в тексті без крапки)

Виконує аналіз структури речення, складовий, фонематичний аналіз і синтез слів. Намагається послуговуватися при висловленні думки правильними формами словозміни та словотворення.

 

56

 

Вдосконалення мовного аналізу і синтезу: розвиток аналізу структури речення (складання речення за картиною).

 

57

 

Вдосконалення мовного аналізу і синтезу: розвиток аналізу структури речення (із заданим словом)

 

58

 

Вдосконалення мовного аналізу і синтезу: розвиток аналізу структури речення (робота з деформованим реченням, складання графічних схем речення і речення за схемами, визначення місця заданого слова в реченні).

 

59

 

розвиток складового аналізу та синтезу (аналіз і синтез складів за допомогою фішок, складання складів і слів із розрізної абетки);

 

60

 

розвиток складних форм фонематичного аналізу та синтезу: (виділення голосних із складів і слів, визначення кількості та послідовності звуків у словах із опорою і без опори на допоміжні засоби).

 

61

 

Вдосконалення морфологічної системи мови: диференціація граматичних значень (вправи на диференціацію частин мови); вдосконалення навичок словозміни

 

МОДУЛЬ ІV. ПИСЬМО (ПРОВІДНІ АНАЛІЗАТОРИ: РУКОМОТОРНИЙ, ЗОРОВИЙ, АРТИКУЛЯЦІЙНИЙ, СЛУХОВИЙ)

62

 

Розвиток базових психологічних функцій і міжфункціональної взаємодії.

Виконує вправи на розвиток сприймання, уваги, пам'яті та мислення. Виконує вправи з розвитку механізмів читання і письма.

 

63

 

 Розвиток зорових функцій (об'єму та концентрації уваги, пам'яті, поля зору); слухових функцій (уваги, пам'яті); зорово-моторної координації; графомоторних навичок.

 

64

 

Розвиток вибірковості сприймання; навчання сприймання тексту з урахуванням окремих елементів на тлі цілого; розширення поля зору; розвиток зорово- просторового орієнтування і зорово- моторної координації.

 

65

 

Вдосконалення складового аналізу та синтезу слів. Звуки та букви. Диференціація понять "звук" і "буква". Голосні, приголосні звуки та букви. Склад. Складотворча роль голосного. Наголос.

 

МОДУЛЬ V. СПІЛКУВАННЯ

66

 

Простір спілкування. Спілкування у просторі соціуму. Культура ввічливого спілкування.

Знає і вживає найпростіші українські формули мовленнєвого етикету: вітання, прощання, прохання, вибачення. Намагається правильно обирати відповідні формули мовленнєвого етикету у спілкуванні з різними людьми, залежно від їхнього віку, статусу, родинних стосунків тощо. Дотримується правил етикету в стосунках з членами родини (батьками, бабусями-дідусями, братами-сестрами).

 

67

 

Вивчення найпростіших формул мовленнєвого етикету вітання (повторення форм високої тональності: «Добрий день! «Дозвольте Вас привітати! від імені... дозвольте привітати...»; форм нейтральної тональності: «Доброго ранку! Добрий день!», «Доброго дня!», «Добрий вечір!», «Здрастуйте!», прохання («Просимо..», «Дозвольте…», «Будьте ласкаві!», «Будь ласка!»), прощання (форм високої тональності: «До побачення!», «Прощайте!»; форм нейтральної тональності: «До побачення!» «На все (вам) добре!», «До нових зустрічей!»), вибачення (форм високої тональності: «Просимо (прошу) вибачити (вибачення) за...»); форм нейтральної тональності: («Вибачте!», «Пробачте!», «Даруйте!», «Перепрошую!», «Прошу вибачення!»).

 

68

 

Добір формул мовленнєвого етикету залежно від віку і статусу особи, з якою відбувається спілкування. Родинні стосунки

 

69

 

Правила етикетної поведінки в громадських місцях (кінотеатрі, музеї, поліклініці, на шкільному святі).

 

70

 

Узагальнення.

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.8
Оригінальність викладу
4.8
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.8
Всього відгуків: 4
Оцінки та відгуки
  1. Коваленко Марія Георгіївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Касяновська Таня
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Яцук Світлана
    Загальна:
    4.3
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Мединська Катерина Валеріївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 1 відгук
docx
Пов’язані теми
Логопедія, Планування
Інкл
Додано
8 лютого 2021
Переглядів
16976
Оцінка розробки
4.8 (4 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку