Пошук та вивчення нових технологій і методів у роботі художньо- продуктивної діяльності з дошкільниками для розвитку їх колаборації, критичного мислення, комунікації та креа

Про матеріал
В даній роботі висвітлено проблему щодо використання у роботі вихователя інноваційних, нетрадиційних методів, прийомів у художньо - продуктивній діяльності. Освітній напрям, «Дитина у світі мистецтва», мистецько – творчу компетентність розкриває як здатність дитини практично реалізувати свій художньо-естетичний потенціал для отримання бажаного результату творчої діяльності на основі розвинених емоцій та почуттів до видів мистецтва.
Перегляд файлу

 

Комунальний заклад вищої освіти

«Дніпровська академія неперервної освіти» Дніпропетровської обласної ради»

Відділ освіти виконавчого комітету Софіївської селищної ради

Софіївського району Дніпропетровської області

Софіївський комунальний дошкільний навчальний заклад «Чайка»

 

 

Букет

 

 

 

 

 

Пошук та вивчення нових  технологій і методів

у роботі   художньо- продуктивної діяльності  з дошкільниками для розвитку їх

колаборації, критичного мислення,

комунікації та креативності

 

 

 

 

 

 

                                                           Автор:

                                                           Бондаренко Наталія Григорівна, вихователь

 

 

 

 

 

 

 

Дніпро

2021

Напрям «Дитина у світі мистецтва»

 

Формування творчої особистості - одна з важливих задач педагогічної теорії і практики на сучасному етапі. Сьогодні наше суспільство потребує нестандартних, різнобічно розвинутих особистостей. Творчий процес - це справжнє диво - діти розкривають свої унікальні здібності і відчувають радість, яку їм приносить їх творча робота. Тут вони починають відчувати користь творчості і вірять, що помилки - це всього лише кроки до досягнення мети, а не перешкода, як у творчості, так і у всіх аспектах їхнього життя. Дітям краще вселити: «У творчості немає правильного шляху, немає неправильного шляху, є тільки свій власний шлях».  Досвід показує, що  наявність творчих здібностей грає в житті людини важливу роль, починаючи від формування особистості і закінчуючи становленням спеціаліста, сім'янина, громадянина.

Дошкільна освіта, як говориться у Базовому компоненті, є невід’ємним складником   та першим рівнем у системі освіти, стартовою платформою особистісного розвитку дитини. Також у документі наголошується, що за підтримки педагогів, батьків у дошкільників формуються ключові компетентності.  Дошкільний вік є сенситивним для розвитку творчих здібностей. Освітній напрям, «Дитина у світі мистецтва», мистецько – творчу компетентність розкриває як здатність дитини практично реалізувати свій художньо-естетичний потенціал для отримання бажаного результату творчої діяльності на основі розвинених емоцій та почуттів до видів мистецтва, застосовувати образотворчі навички у життєвих ситуаціях під час освітньої та самостійної діяльності. Дитяча творчість — одна з форм самостійної діяльності дитини, в процесі якої вона відступає від звичних і знайомих їй способів прояву навколишнього світу, експериментує і створює щось нове для себе й інших. Застосування нетрадиційних матеріалів і технік сприяє розвитку у дитини дрібної моторики рук і тактильного сприйняття, просторового орієнтування на аркуші паперу, окоміру і зорового сприйняття, уваги і посидючості, образотворчих навичок й умінь, спостережливості, естетичного сприйняття, емоційної чуйності Також нові технології і методи з образотворчості допомагають навчити дитину мислити сміливо і вільно. На заняттях з образотворчої діяльності нетрадиційні техніки зображення використовуються рідко, не враховується їх корекційна значущість, між тим, застосування нетрадиційних технік сприяє збагаченню знань і уявлень дітей про предмети і їх використанні; матеріали, їх властивості, способів дій з ними. Нетрадиційна техніка не дозволяє копіювати зразок, що дає ще більший поштовх до розвитку уяви, творчості, самостійності, ініціативи, прояву індивідуальності. Дитина отримує можливість відобразити свої враження від навколишнього світу, передати образи уяви, втіливши їх за допомогою різноманітних матеріалів у реальні форми. А головне те, що нетрадиційне малювання відіграє важливу роль у загальному психічному розвитку дитини. Адже самоцінним є не кінцевий продукт - малюнок, а розвиток особистості: формування впевненості у собі, у своїх здібностях, самоідентифікація у творчій роботі, цілеспрямованість діяльності. Використовуючи в роботі різноманітні матеріали (нитки, поролон, зубні щітки, стеки, свічки, мило, клей, крейди, різні за формою кришки, тички, штампи з природного матеріалу, плівку, пензлики для клею, сіль, крохмаль, гуашеві та акварельні фарби тощо), малята здатні почути шелест намальованого листя, відчути на щітках теплий вітерець, вдихнути пахощі лісу або лугу. Робота з кольором, різними об`ємними формами готує дошкільника до занять математикою та логікою. Діти можуть малювати на альбомних аркушах паперу, на аркушах різного розміру і форми (квадратні, прямокутні, круглі, силуети миски, чашки, фартушка, рушничка, сорочки тощо), на різних предметах (коробках, ящиках, камінчиках, шпалерах, лінолеумі, асфальті і тд.). Під час створення свого власного творчого продукту дитина сама реалізовує свої задуми, а педагоги, батьки  є активними учасниками спільного творчого проєкту.  Саме така співпраця - дитина + вихователь + батьки є основним фундаментом для розвитку у дітей  колаборації, критичного мислення, комунікації та креативності. Але для творчого розвитку недостатньо традиційного підходу, а потрібне систематичне використання нових, нетрадиційних методів та прийомів:

- Дудлінг (несвідомий малюнок). Малювання за допомогою простих елементів (кружечки, закорючки, ромби, крапочки, палички та інш.). Особливість такого малювання – кожну лінію малюємо один раз. Не обводимо, не підводимо, не виправляємо.

- Ляпкографія.  Аркуш паперу складають навпіл і прогладжують пальцями лінію згину.  На внутрішній бік згину капають кілька ляпок фарби різного кольору. Знову складають аркуш, прогладжують його. В одержаному зображені можна впізнати якийсь образ. Олівцем домальовуємо деякі елементи, щоб образ був виразніший.

- Малювання на зволоженому папері. Аркуш паперу зволожують поролоновою губкою.  Наносять малюнок пензлем або пальцем, умоченим у акварельну фарбу.

- Штампування з картоплини, буряка, моркви тощо вирізають штампи. З їх відбитків складають візерунки, композиції або створюють образ будь – якого предмета.

- Монотипія.  Рідкою фарбою вкриваємо прозору пластикову плівку згори донизу. Притискаємо її до аркуша паперу, перевіряємо чи не залишилося повітря.  Починаємо повільно знімати, йдучи до верхнього краю. Так можна малювати море, небо тощо.

- Малювання зубною щіткою. Вмочуємо зубну щітку у фарбу. Прикладаємо щітку до аркуша і притискаємо до аркуша пальцем. Малюємо ялинку, морські хвилі тощо.

- Малювання свічкою. На аркуші паперу восковою свічкою роблять малюнок. Накладають на нього акварельну фарбу поролоновою губкою. На зафарбованому тлі проявляється білий малюнок, зроблений свічкою.

- Малювання пір’ям. Вмочуємо пір’їну у рідку фарбу.  Робимо нею розводи по аркушу, тримаючи за кінчик (заметіль).

- Ниткографія (нитка повинна бути гладенька і кручена, типу «ірис», довжина нитки повинна дорівнювати довжині дитячої руки від пальців до ліктів).  Один кінець нитки намотати на палець або зробити петельку для зручності і вільним кінцем опустити її в палітру з фарбою. Притримуючи пензлем, щоб не набралася зайва фарба, витягнути нитку. Викласти петельку на одну сторону, зігнутого навпіл аркуша так, щоб чистий кінець нитки звисав з нього.  Накрити другою стороною аркуша, притиснути зверху рукою і витягнути нитку. При розгортанні аркуша на обох його сторонах утвориться симетричне зображення. Домалювати малюнок.

- Рельєфне малювання. Змішати 0.5 склянки крохмалю, 0.5 склянки солі з розведеною фарбою. Здобутою сумішшю можна створювати рельєфний малюнок.

- Пуантилізм. Діти малюють пальчиком, долонькою, кулачком, ребром долоньки вмочених у густу гуашеву фарбу.

- Метод набризку. Для малювання потрібні готові трафарети предмета, тонований папір, гуашева фарба для забризкування, зубні щітки, стеки. Зубну щітку вмочуємо у фарбу і стекою обережно проводимо по щітці до себе так, щоб бризки летіли на трафарет.

- Малювання квачиком. Квачик – це квадратик тканини 8/8, який згорнутий у формі трикутника, зв’язаний ниткою. Використовують його замість пензлика. Зображене має об’єм, реальність. Це курча, квітка кульбабки тощо.

Враховуючи важливість існуючої проблеми в розвитку творчості в дошкільному віці, звернемося до розгляду та використання в педагогічній діяльності нових підходів, методів, прийомів до вирішення цього питання. І поставимо перед собою мету роботи, яка буде полягати в розвитку творчих здібностей дітей дошкільного віку за допомогою використання нетрадиційних технік малювання.

 

Освітній проєкт

«Пошук та вивчення нових  технологій і методів у роботі   художньо- продуктивної діяльності  з дошкільниками для розвитку їх колаборації, критичного мислення, комунікації та креативності»

 

Автор проєкту: Бондаренко Н. Г, вихователь СКДНЗ «Чайка».

 

Учасники та співучасники  проєкту:  діти, батьки, вихователі.

 

Характеристика проєкту:

         за домінуючою діяльністю: творчий

         за тривалістю: довготривалий

         за кількістю учасників: колективний

         за характером контактів: в межах освітньої установи.

База реалізації проєкту: Софіївський комунальний дошкільний навчальний 

                                          заклад «Чайка».

 

Очікуваний результат (діти, педагоги, батьки):

1.  Підвищення професійної компетентності педагогів.

2. Розкриття творчого потенціалу учасників проекту.

3.  Активне впровадження нетрадиційних технік у зображувальній діяльності.

4. Розвиток колаборації, креативності, конструктивних здібностей та художнього смаку.

7.  Сприяння власному розвитку., прагнення до самовдосконалення.

8.  Підвищення якості освітньо-виховного процесу.

9.  Оновлена практика освітньо-виховного процесу.

 

Результативність проєкту:

  • організація вернісажу «Скриня творчих здібностей дошкільнят та їх батьків»;
  • виготовлення фотоальбому робіт;
  • участь дітей , батьків, педагогів у онлайн конкурсах;
  • стимулювання творчого потенціалу дітей в образотворчому мистецтві;
  • виставка робіт на сайті ЗДО, сторінці Facebook.

 

Мета проєкту:

Діти:

  • поглибити знання дітей про різні матеріали, їх властивості, призначення;
  • формувати вміння дітей працювати з різними матеріалами;
  •  вчити добирати відповідні засоби реалізації задуму;
  •  формувати вміння використовувати різні техніки у зображувальній діяльності;
  •  вчити дітей добирати відповідні засоби реалізації задуму;
  • вчити встановлювати зв’язки між практичною діяльністю людини та природним довкіллям;
  •  ознайомлення з різними способами отримання інформації;

·        вчити складати план своєї діяльності для досягнення якісного кінцевого 

         результату.

 

Дорослі:

  • активізація творчого потенціалу вихователів, батьків як одна з передумов розвитку творчих здібностей дітей в образотворчому мистецтві;
  • відстежити динаміку розвитку творчих здібностей і розвиток образотворчих навичок дитини;

Розвивальна:

  • прищеплення інтересу до образотворчого мистецтва як засобу вираження почуттів, взаємин, залучення до світу прекрасного;
  • розвиток естетичного сприйняття об’єктів та явищ;
  • розвивати власне бачення поставленої проблеми;
  •  розвивати самостійність, ініціативу;
  • розвиток творчих здібностей;
  • розвивати вміння реалізовувати задуми учасників проекту в практичній діяльності;
  • розвивати комунікативно-мовленнєву компетентність.

Соціалізуюча:

  • сприяти збагаченню досвіду спілкування дитини з дорослими і однолітками;
  • застосовувати особистий досвід у роботі над проєктом;
  • розвивати самооцінку, самоконтроль;
  • створити умови для реалізації пізнавальної і соціальної активності дітей.

Виховна:

  • виховувати емоційно-ціннісне сприймання мистецтва та його видів, жанрів;

·        виховувати бережливе ставлення до природи 

 

Етапи реалізації проєкту

 

Підготовчо ­ організаційний етап

Мета: мотивація обраної проблеми; визначення форм, методів та прийомів реалізації проєкту.

Діти

Педагоги

Батьки

Віртуальна екскурсія «Подорож до музею».

Обговорення ідеї проєкту, обмірковування шляхів його реалізації.

Навчання на онлайн платформах: «Всеосвіта, «На урок».

Екскурсія на базі ЗДО до народної світлиці.

Складання педагогами індивідуальних планів роботи над проєктом.

Тематичні  пізнавальні заняття: «Веселі олівці», «Що можуть фарби»,  «Подорож до художника», «Кольорова веселка», «Чим можна малювати?».

Планування заходів щодо реалізації проєкту.

Опрацювання методичних рекомендацій на сайті ЗДО.

Вправи для розвитку технічних навичок «Раз мазочок, два мазочок», «Чарівні лінії»

Обговорення форми презентації результатів проєкту.

Визначення очікуваних результатів.

Дослідна діяльність «Чим можна малювати».

 

Опрацювання необхідної літератури.

Підбиття підсумків підготовчого етапу.

Технологічний етап

Мета: спрямувати роботу методичної служби на організацію і проведення заходів щодо реалізації проєкту; створити творчу групу; організувати роботу інформаційно – консультаційного центру.

Діти

Педагоги

Батьки

«Веселі кольори»  дидактичні та рухливі ігри, казки, вірші та загадки про кольори, презентації складених кольорів.

Планування роботи вихователя з дітьми.

«Нетрадиційні техніки малювання» альбом з методичними рекомендаціями.

Ігри та ігрові вправи для вивчення та закріплення кольорів, відчуття їх настрою та характеру: «Розкажи  про характер та настрій кольорів», «Назви подруг синьої фарби», «Допоможи Вернигорі пройти до Вернидуба і Крутивуса», «Чарівники», «Підбери одяг для Снігової королеви і веселого клоуна», «Порівняй колір і настрій пейзажів», «Веселка», «Допоможи Веселунчику  і Сумунчику знайти свої стрічки», «Знайди сліди пір року», «Килимки доброї  і злої феї», «Розкажи  про характер та настрій кольорів».

Підбір педагогічної та методичної літератури, яка може допомогти в реалізації проекту.

«Чарівне коло» багатофункціональна дидактична гра для закріплення знань про кольори, жанри живопису, пори року, для розвитку мовлення, уявних операцій (порівняння, аналізування, класифікація, узагальнення).

Розроблення тематики та планів занять.

 

Поповнення куточка з народознавства творами народно ­ вжиткового мистецтва.

Планування роботи з батьками.

Дидактична гра «Кольорове доміно»  для закріплення знань про кольори, їх відтінки та для профілактики порушень постави (діти грають на підлозі.

Поповнення куточка зображувальної діяльності нетрадиційними матеріалами для малювання.

Створення музичної фонотеки.

Поповнення добірки комплексів пальчикової гімнастики,  упорядкування матеріалів та оформлення картотек.

Дидактична гра «Склади візерунок»  закріплення знань про композицію та навичок заповнення різних форм декоративними елементами.

«Художнє слово про природу» — добірка літературних творів для занять з образотворчої діяльності;

Ознайомлення з репродукціями картин відомих художників» — добірка репродукцій картин, короткі бібліографічні довідки про життя і творчість відомих художників, методичні рекомендації щодо ознайомлення з жанрами живопису, засобами виразності цього виду мистецтва тощо.

Онлайн екскурсія «Подорож до музеїв декоративно – прикладного мистецтва України».

Діяльнісний етап

Мета: формувати у дітей образну уяву, виховувати художній смак;

розвивати уміння та навички експериментування з матеріалами, необхідними для роботи в нетрадиційних техніках малювання; створювати умови для розвитку творчих здібностей.

Діти

Педагоги

Батьки

Організація підготовчої роботи до занять — спостереження у природі, бесіди, використання художнього слова, розглядання картин та ілюстрацій тощо.

Організація роботи творчої групи над темою «Розвиток творчих здібностей дітей засобами нетрадиційних технік малювання».

Консультації на теми:

«Майстерня генія»,

«Як готувати руку дитини до письма»,

«Значення спільної роботи з дорослим для розвитку творчих здібностей дитини».

Ознайомлення та вправляння у використанні нетрадиційних технік малювання на заняттях: дудлінг, ляпкографія, ниткографія, монотипія, малювання квачиком, малювання пір’ям, малювання по – вологому, малювання зубною щіткою, рельєфне малювання, штампування та інше.

Засідання педагогічної ради на тему «Розвиток творчості у дітей дошкільного віку засобами зображувальної діяльності»

здоров’я та розвитку творчості людини».

 

Виготовлення папки ­ширми та папки-«пересувки» з рекомендаціями щодо створення умов для організації образотворчої діяльності дитини вдома.

Консультації на теми:

«Гармонія барв»,

«Арт ­ терапія як засіб збереження психічного здоров’я дошкільника».

 

Закріплення знань під час дидактичних ігор,

проведення рухливих ігор.

Проведення онлайн майстер-класу «Нетрадиційні техніки малювання».

Удосконалення умінь та навичок під час самостійної художньої діяльності.

 

Вернісаж «Скриня творчих здібностей дошкільнят та їх батьків».

Створення дитячих альбомів,

організація виставок дитячих робіт.

Залучення батьків до оснащення розвивального середовища у групі та участі в освітньому процесі.

Підсумковий етап

Мета: проаналізувати роботу над проектом; провести моніторинг досягнень дітей і оцінювання діяльності педагогів; презентувати результати проекту.

Діти

Педагоги

Батьки

Моніторинг рівня вмінь і навичок дітей, аналізування продуктів їх творчої діяльності.

 

Онлайн показ інтегрованого заняття «Барви веселки».

Проведення підсумково - аналітичної онлайн бесіди за участю педагогів та батьків з метою підбиття підсумків проектної діяльності.

Організація виставок дитячих робіт.

Презентація результатів проєкту.

 

Мультимедійна презентація «Нетрадиційні техніки малювання» на засіданні методичного об’єднання вихователів.

 

 

Висновок

Освітній проект ««Пошук та вивчення нових  технологій і методів у роботі   художньо- продуктивної діяльності  з дошкільниками для розвитку їх колаборації, критичного мислення, комунікації та креативності» відповідає потребам та інтересам дітей, їх віковим та індивідуальним особливостям, стимулює дитячу самостійність. Його застосування забезпечує особистісний розвиток дітей, дає змогу фіксувати цей розвиток, вести кожну дитину сходинками зростання — від елементарного відтворення до самостійної творчості. Впровадження нових  технологій і методів у роботі   художньо- продуктивної діяльності дає змогу ефективно використовувати потенціал  який  відповідає особливостям розвитку дітей дошкільного віку (з особливими освітніми потребами, походження з корінних народів і національних меншин), а також створюють передумови забезпечення наступності між дошкільною та початковою освітою.

 

 

Список використаних джерел

1. Базовий компонент дошкільної освіти Міністерство освіти і науки України 2012. [Електронний ресурс] – Режим доступу до ресурсу: https://mon.gov.ua/ua/osvita/doshkilna-osvita/bazovij-komponent-doshkilnoyi-osviti-v-ukrayini

2. Метод проектів в ДНЗ [Електронний ресурс] – Режим доступу до ресурсу: http://novoukrainka doshkillia.edukit.kr.ua/korisni_posilannya/metod_proektiv/

3. Розвиток творчих здібностей дітей дошкільного віку через нетрадиційні форми образотворчої діяльності [Електронний ресурс] – Режим доступу до ресурсу: http://vihovateli.com.ua/stati/3093-razvitie-tvorcheskikh-sposobnostej-detej-doshkolnogo-vozrasta-cherez-netraditsionnye-formy-izobrazitelnoj-deyatelnosti.html

4. Правила оформлення списку використаних джерел при написанні наукових робіт [Електронний ресурс] – Режим доступу до ресурсу: https://www.pdaa.edu.ua/sites/default/files/node/4518/pravylaoformlennyaspyskuvykorystanyhdzherel.pdf

5.  Чопель В. В. Розвиток творчих здібностей дітей дошкільного віку нетрадиційними техніками малювання ( методичний посібник) – Чернівці. 2015 р.

 

 

 

 

 

 

Додатки

Галерея новітніх (нетрадиційних) методів малювання

Дудлінг

Ляпкографія

Пуантелізм

Рисунки дудлинг: красивые дудлинг картинки

Нетрадиционные техники рисования. Урок №2 «Кляксография» (выдувание  трубочкой). Воспитателям детских садов, школьным учителям и педагогам -  Маам.ру

Малюємо з дошкільнятами в техніці «пуантилізм»

Набризк

Штампування

Монотипія

Картинки с выставки 1 Нетрадиционные техники рисования | Осеннее искусство,  Художественное образование, Художественные проекты

 

 

C:\Users\Наташа\Desktop\75-7941.jpg

     монотипия пейзажи - Поиск в Google | Картины, Рисунки, Уроки рисованияDekoratyvinė plokštė ant sienos su savo rankomis +75 nuotraukos interjere >  Padarykite tai patys

Малювання свічкою

Малювання

 по - вологому

Ниткографія

Сборник эффектов «Удивление чудом»

Весняний букет». Нетрадиційні техніки малювання в дитячому садку. Малювання  на мокрому папері

Урок з образотворчого мистецтва на тему: « Ниточка в країні малювання »

Малювання

зубною щіткою

Рельєфне малювання

Малювання

на піні для гоління

Нетрадиційні техніки малювання – Малювання зубною щіткою (опис та приклади)

Солоні малюнки, рельєфні візерунки | Джміль – журнал для дітей, їхніх  батьків і педагогів

Нетрадиційна техніка дитячого малювання під назвою мармуровий папір

Майстер - клас для педагогів та батьків

 «Нетрадиційні техніки малювання»

 

Актуальність обраної теми майстер-класу:

На заняттях з малювання вирішуються завдання всебічного розвитку дітей, яке необхідне для успішного навчання в школі. В процесі праці в дітей формуються розумові операції (аналіз, синтез, порівняння та інш.), навички роботи в колективі, вміння узгоджувати свої дії з діями однолітків.

Мета:

Формування у дітей дошкільного віку художньо-творчих здібностей через творчі завдання з використанням в роботі цікавою і незвичайною образотворчої техніки, невідомого матеріалу.

Познайомити педагогів з використанням нетрадиційних технік малювання на заняттях з образотворчої діяльності для дітей дошкільного віку.

Завдання:

1. Познайомити з різними техніками малювання.

2. Розвивати інтерес різних нетрадиційних способів зображення предметів на папері.

3. Сприяти розвитку інтересу до художньо-естетичної діяльності.

4. Розвивати творчі здібності та експериментування.

5. Виховувати почуття прекрасного.

Матеріал:

Акварельні фарби, гуаш, туш, свічка, акварельні олівці, аркуші паперу, кисті.

Розміщення:

Проведення можна бути відео заняттям (дистанційно)

Учасники майстер-класу сідають за столи, на яких розташовані матеріали для образотворчої діяльності.

Хід майстер-класу:

Ведучий: Добрий день, колеги, шановні батьки. Сьогодні я познайомлю Вас з деякими нетрадиційними способами малювання. Творчий підхід до вирішення будь-якої задачі виникає у дитини тільки в тому випадку, якщо педагог познайомить його з безліччю способів і варіантів її рішення. Вибір того чи іншого прийому при створенні зображення, обумовлений вмінням спостерігати, вдивлятися в навколишній, помічаючи не тільки яскраві, впадають в очі деталі, але і нюанси. Мало навчити дітей ремісничим навичок, прийомів роботи з різними художніми матеріалами, головне - пробудити в них почуття, особистісне ставлення до задуманого твору.

1. Малювання свічкою

Вік: від 4 років

Засоби виразності: колір, лінія, пляма, фактура

Матеріал: свічка, щільний папір, акварель, пензлі

Спосіб отримання зображення: малюємо свічкою на папері. Потім зафарбовуємо аркуш аквареллю в один або кілька кольорів. Малюнок свічкою залишається білим.

 

2. Монотипія предметна

Вік: від 5 років

Засоби виразності: пляма, колір, симетрія

Матеріал: щільний папір будь-якого кольору, пензлі, гуаш або акварель

Спосіб отримання зображення: складаємо аркуш паперу вдвічі і на одній його половині малюємо половину зображуваного предмета (предмети вибираються симетричні). Після малювання кожної частини предмета поки не висохла фарба, лист знову складається навпіл для отримання відбитка. Потім зображення можна прикрасити, також складаючи аркуш після малювання декількох прикрас.

3. Ляпкографія з трубочкою

Вік: від 5 років

Засоби виразності: ляпка

Матеріал: папір, туш або рідко розведена гуаш у мисочці, пластикова ложечка, трубочка (соломинка для напоїв)

Спосіб отримання зображення: набираємо пластиковою ложкою або великим пензлем  фарбу, виливаємо її на лист, роблячи невелику ляпку (крапельку). Потім на цю ляпку дуємо з трубочки, так, щоб її кінець не торкався ні ляпки, ні паперу. При необхідності процедура повторюється. Відсутні деталі домальовуються.

4. Акварельні олівці

Вік: від 5 років

Засоби виразності: пляма, колір, лінія

Матеріал: щільний папір, акварельні олівці, губка, вода в блюдечку

Спосіб отримання зображення: змочуємо папір водою за допомогою губки, потім малюємо на ній олівцями. При висиханні папір знову змочується.

Сьогодні я познайомила Вас лише з 4 нетрадиційними прийомами зображення. Сподіваюся, використання їх у роботі дозволить зробити заняття з образотворчої діяльності більш цікавими та різноманітними.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ігри та ігрові вправи

для вивчення та закріплення кольорів,

відчуття їх настрою та характеру

 

Назви подруг синьої фарби

Завдання: вчити створювати нові кольори і відтінки, давати їм імена; розвивати творчу уяву, фантазію дітей, виховувати інтерес до творчої діяльності.

Матеріал: пензлик, фарби, аркуш паперу.

Хід гри: Вихователь розповідає дитині казку про синю фарбу: «Жила-була на світі синя фарба. Їла із синього посуду, спала в синьому ліжечку на синій постелі. І все, що її оточувало, було довкола синім. Жилося їй тихо, спокійно, але вельми одноманітно. Одного разу вона запросила в гості білу та жовту фарбу. Вони влаштували гру, під час якої крапельки синьої фарби змішалися з білою, а потім із жовтою фарбою. Синя фарба дуже зраділа новим кольорам, назвала їх своїми подругами і запропонувала жити разом».

Вихователь пропонує дитині придумати імена новим кольорам.

 

Допоможи Вернигорі пройти до Вернидуба і Крутивуса

Завдання: вчити розповідати, застерігати кольором, розвивати творчу уяву, фантазію нестандартне мислення, виховувати доброзичливість, чуйність, бажання комусь допомогти.

Матеріали: картка із зображенням розгалуження трьох доріг, кольорові квадратики.

Хід гри: Покласти перед дитиною картку із зображенням розгалуження зараз під’їде Вернигора, і вибиратиме дорогу, яка приведе до Вернидуба і Крутивуса. А ми з тобою точно знаємо, що коли він поїде однією із доріг, то йому загрожуватиме смерть; другою – небезпечні пригоди; третьою – повна перемога і виконання бажань. Звичайно, він сам буде вирішувати, куди їхати, і, можливо, обере найнебезпечнішу дорогу, але нам потрібно попередити його. Отже, зробимо для нього дорожні знаки з кольорових квадратиків. Які з них обрати, щоб Вернигора, дивлячись на них, міг здогадатися, що його чекає на кожній з трьох доріг?»

Дитина виконує завдання.

 

Чарівники

Завдання: вчити створювати нові кольори і відтінки, бачити взаємодію кольорів, розуміти їх мову; розвивати творчу активність дітей; виховувати інтерес до експериментів з кольорами.

Матеріал: набір фарб, пензлі, білий папір.

Хід гри: Праворуч на столі стоять дві-три яскраві фарби, ліворуч – дві-три темні і глухі, окремо від них – чорна та біла.

Пропоную дитині уявити себе чарівником і змішати кольори в різних поєднаннях, чим спонукаю самостійно визначати, як змінюється при цьому їх характер і настрій.

 

Підбери одяг для Снігової королеви і веселого клоуна

Завдання: далі вчити дітей зображувати характер кольорами, розрізняти теплі і холодні, добрі і злі, веселі і сумні кольори; розвивати творчу уяву, фантазію; виховувати інтерес до творчої діяльності.

Матеріал: набір карток із зображенням одягу різних кольорів, картки зі зображенням  Снігової королеви і веселого клоуна.

Хід гри: Дати дитині два малюнки із зображенням замків Змія Горинича і веселих гномів. Запропонувати викласти із кольорових скелець (картонні фігурки) вікна обох замків.

 

Веселка

Завдання: закріпити назви кольорів спектра, вчити називати їх у правильній послідовності, знаходити предмети, в яких живе кожен із кольорів; розвивати пам’ять, мислення дітей; виховувати інтерес до роботи з кольором.

Матеріал: набори розрізної веселки.

Хід гри: Запропонувати дитині скласти веселку з окремих частинок. Потім вибрати  одну, назвати її колір і підібрати картинки із зображенням тих предметів, в яких є такий колір.

 

Порівняй колір і настрій пейзажів

Завдання: закріпити знання дітей  про кольори і їх відтінки, кольорову гаму, властивій тій чи іншій порі року. Вчити дітей називати теплі та холодні кольори, визначати їх настрій.

Матеріал: репродукції пейзажів відомих художників.

Хід гри: Діти називають, які фарби використав художник, як він  досяг передачі різних відтінків, який настрій викликають картини.

 

Допоможи Веселунчику  і Сумунчику знайти свої стрічки

Завдання: вчити дітей розрізняти кольори за настроєм, визначати їх характер, правильно називати основні кольори та їх відтінки; розвивати відчуття настрою в кольорі; виховувати доброзичливість, бажання комусь допомогти.

Матеріал: картки із зображенням пензлика - Веселкарика і пензлика-Сумунчика, стрічки різних кольорів та відтінків.

Хід гри: Сказати дитині, що стрічки хотіли подарувати кольоровий танець і переплуталися. Пензлики просять допомогти розділити стрічки. Веселкарику – веселі кольори, а Сумунчику – сумні.

Дитина виконує завдання, називаючи кожен колір.

 

Знайди сліди пір року

Завдання: закріпити знання дітей про сезонні зміни в природі, про кольорову гаму, властиву тій чи іншій порі року; вибрати кольорові картинки, властиві осені, зимі, весні, літу; закріпити знання про класифікації кольорів: теплі і холодні, легкі і важкі.

Матеріали: силуети стопи різних відтінків теплих і холодних кольорів.

 

Килимки доброї  і злої феї

Завдання: спонукати дітей до самостійного визначення добрих і злих кольорів, їх настрою; формувати у дітей поняття про добрі і погані вчинки, вчити їх оцінювати; розвивати у дітей відчуття кольору; виховувати людяність, доброту.

Матеріал: аркуш паперу, фарби, пензлик, кольорові квадратики (2 х 2), клаптики тканини довільної форми

Хід гри: Пояснити дитині, що килим доброї феї може розвеселити, вилікувати, заспокоїти , зробити добрішим кожного, хто ступить на нього. А от другий робить похмурими, вередливими, сумними.

Дитина мусить розмалювати ці два килими (можна скласти їх із кольорових клаптиків тканини або з квадратиків).

 

Розкажи  про характер та настрій кольорів

Завдання: вивести дитину на вищий рівень художнього розвитку; вчити визначати  характер чи настрій іншого кольору (різних кольорів); розвивати зорову пам’ять дітей; виховувати інтерес до світу кольорів.

Матеріал : 12 кольорових квадратиків ( розмір)

Хід гри: Розкласти перед дитиною 12 кольорових квадратиків (з- поміж яких будуть світлі і темні, насичені і м’які пастельні відносно близькі один до одного за кольором і різко контрастні ) і запропонувати вгадати,  який «характер» , який «настрій» у цих кольорів? Чи є з-поміж них «добрі» і «злі»? Веселі і «сумні», «сердиті»?

 

 

 

 

 

1

 

docx
Додано
7 квітня 2021
Переглядів
2053
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку