Розвиваючі ігри для дошкільнят Пальчикові ігри

Про матеріал
Пальчикові ігри дають можливість батькам та вихователям грати з малюками, радувати їх і, разом з тим поліпшувати мову і дрібну моторику. Завдяки таким іграм дитина отримує різноманітні сенсорні враження, в неї розвивається уважність та здатність концентруватися. Такі ігри формують добрі взаємовідносини між дітьми, а також між дорослим та малюком
Перегляд файлу

Розвиваючі ігри для дошкільнят

Пальчикові ігри

 

 

 

Пальчикові ігри дають можливість батькам та вихователям грати з малюками, радувати їх і, разом з тим поліпшувати мову і дрібну моторику. Завдяки таким іграм дитина отримує різноманітні сенсорні враження, в неї розвивається уважність та здатність концентруватися. Такі ігри формують добрі взаємовідносини між дітьми, а також між дорослим та малюком. Персонажі і образи наших пальчикових ігор - павучок та метелик, коза і зайчик, дерево і птиця, сонечко і дощик - подобаються малюкам від півтора-двох років, діти із задоволенням повторюють за дорослими тексти і рухи. Одні пальчикові ігри вчать малюка рахувати, в інших дитина повинна діяти, використовуючи обидві руки, що допомагає їй краще усвідомити поняття вище - нижче, зверху - знизу, право - ліво.

 

 

 

 

            Ігри, в яких малюк ловить або гладить руку дорослого чи іншої дитини, плескає його по долоні або згинає пальці партнера по грі, важливі для формування почуття впевненості у дитини. Деякі ігри, в яких пальчики називаються по черзі або діють по черзі, нагадують маленькі казочки (наприклад, "Два товстих порося", "Два рудих таргана", "Краб") і виконати їх самостійно можуть діти 4-5 років, а більш маленьким повинні допомагати дорослі. Вимовляти тексти пальчикових ігор дорослий повинен максимально виразно: то підвищуючи, то понижуючи голос, роблячи паузи, підкреслюючи окремі слова, а рухи виконувати синхронно з текстом або в паузах. Малятам важко промовляти текст, їм достатньо виконувати рухи разом з дорослим або за його допомогою. Для деяких ігор можна надягати на пальчики паперові ковпачки чи малювати на подушечках пальців очі і рот.  Пальчикові ігри розвивають в малят творчі здібності і у випадку, коли дитина придумає до текстів свої, нехай навіть не дуже вдалі рухи, її слід похвалити. Найбільше дітям подобаються пальчикові ігри зі співом. Синтез руху, мови і музики радує малюків і дозволяє проводити заняття найбільш ефективно; можна наспівувати запропоновані тексти на будь-яку підходящу мелодію.

 

 

                 Рекомендації з проведення пальчикових ігор

 

Перед грою з дитиною можна обговорити її зміст, відразу при цьому відпрацьовуючи необхідні жести, комбінації пальців, рухи. Це не тільки дозволить підготувати малюка до правильного виконання вправи, а й створить необхідний емоційний настрій.

        Виконуйте вправу разом з дитиною, при цьому демонструючи власну захопленість грою. При наступних проведеннях ігор діти нерідко починають говорити текст частково (особливо початок і закінчення фраз). Поступово текст завчається напам'ять, діти вимовляють його цілком, співвідносячи слова з рухом.

 

Вибравши дві або три вправи, поступово замінюйте їх новими. Ігри, які найбільше сподобалися Вашій дитині можете залишити у своєму репертуарі і повертатися до них за бажанням малюка.

Не ставте перед дитиною кілька складних завдань відразу (наприклад, показувати рухи і вимовляти текст).

Ніколи не змушуйте. Спробуйте розібратися в причинах відмови, якщо можливо, ліквідувати їх (наприклад, змінивши завдання) або поміняйте гру.

Стимулюйте підспівування дітей, "не помічайте", якщо вони спочатку роблять щось неправильно, заохочуйте успіхи.

 

Гра "Равлик"

Равлик у будиночку сидить, висунувши ріжки, мовчить. (Одна з рук - "квіточка". Вона стоїть на столі, спираючись на лікоть. Пальці напівзігнуті, розчепірені. Долонька - чашечка квітки. Друга рука – «равлик». Великий, середній і безіменний пальці стикаються кінчиками. Вказівний і мізинець витягнуті вперед (роги равлики ).

Ось равлик повзе ( "Равлик" розгойдується з боку у бік).

Потихеньку вперед. (Повзе вперед по столу).

На квіточку заповзе, ( "Равлик" заповзає на "квіточку").

Пелюсточки погризе. ( "Равлик" по черзі обхоплює пальці "пелюсточки" другої руки "квіточки").

Ріжки в голову втягнув, ( Рука "равлик" згортається в кулак "втягує ріжки").

У будиночок сховався, заснув. (Друга рука "квіточка" закривається, ховаючи "равлика" в "бутоні").

Гра "Вітер"

Вітер дме, задуває,

Пальму в сторони хитає. (Руки стоять на столі, спираючись на лікті. Кисті рук притиснуті одна до одної, пальці розчепірені (крона пальми). Хитаємо руками у різні боки, намагаючись не піднімати лікті від столу).

Вітер дме, задуває,

Пальму в сторони хитає.

А під пальмою краб сидить

І клешнями ворушить.

А під пальмою краб сидить

І клешнями ворушить. (Долоні лежать на столі, притиснуті одна до одної боковими частинами. Пальці рук зігнуті, розчепірені (клешні). Ворушіть ними.)

Чайка над водою літає (Долоні з'єднані великими пальцями, інші пальці стиснуті, розведені в сторони (крила); "машемо" ними в повітрі).

І за рибками пірнає. (Долоні зімкнуті і трохи округлені; виконуємо хвилеподібні рухи).

Чайка над водою літає

І за рибками пірнає.

А під пальмою краб сидить

І клешнями ворушить.

А під пальмою краб сидить

І клешнями ворушить.

Під водою на глибині

Крокодил лежить на дні.

Під водою на глибині (Долоні притиснуті одна до одної внутрішніми сторонами; пальці зігнуті (зуби). Лежачи на тильній стороні однієї з рук, "відкриваємо та закриваємо рот" крокодила).

Крокодил лежить на дні. (Перевернувши руки на інший бік, повторюємо рухи.)

А під пальмою краб сидить

І клешнями ворушить.

А під пальмою краб сидить

І клешнями ворушить.

П'ять маленьких рибок

Грали в річці, (Долоні зімкнуті, трохи заокруглені. Виконуємо хвилеподібні руху в повітрі).

Лежала велика

Колода на піску, (Руки притиснуті одна до одної; перевертаємо їх з боку на бік).

І рибка сказала:

"Пірнати тут легко!" (Долоні зімкнуті, трохи заокруглені. Виконуємо ними "пірнаючі" рухи).

Друга сказала:

"Адже тут глибоко". (Качаємо зімкнутими долонями (негативний жест).

А третя сказала:

"Мені хочеться спати!" (Долоні зімкнуті, трохи заокруглені, тильною стороною кладемо їх на стіл або коліна (рибка спить).

Четверта стала

Трохи замерзати.

Швидко ворушімо долонями (Імітуємо тремтіння).

А п'ята крикнула:

"Тут крокодил! (Зап'ястя з'єднані; долоні розкриваються і з'єднуються (рот).

Пливіть швидше,

Щоб не проковтнув!" (Швидкі хвилеподібні руху зімкнутими долонями (рибки спливають).

Гра "Зайці"

Руки лежать на столі або колінах, пальці розслаблені. Відповідно до тексту піднімаємо по черзі кілька однойменних пальців, починаючи з великих.

Десять сірих зайців

Дрімали під кущем,

І двоє раптом сказали:

"Он мисливець з рушницею"

Двоє закричали:

"Давайте втечемо!",

Двоє прошепотіли

"Давайте помовчимо!",

Двоє запропонували:

"Ми сховаємося в кущах!"

А двоє раптом запитали:

"Він може зробити" Бах "?"

"Бах" - вистрілив мисливець, (Плескаєте в долоні).

Натиснувши рушниці курок, (Тікаймо пальчиками по столу або коліну).

І десять сірих зайців

Втекли.

Гра "П'ять каченят"

 

П'ять каченят пливуть вперед,

На березі їх мама чекає, (Одна з рук - "мама качка" - стоїть на столі, спираючись на лікоть. Пальці складені щіпкою. Друга рука - каченята. Виконуємо хвилеподібні руху у напрямку до "качки". Кількість розігнутих пальців відповідає кількості каченят)

Але тільки четверо каченят

Повернулися до матусі тому. (поступово пальці загинаються)

Четверо каченят пливуть ...

Троє каченят пливуть ...

Двоє каченят пливуть ...

Ось один пливе вперед,

На березі його мама чекає, (На слова "На березі їх (його) мама чекає" "киваємо" кистю руки ( "мамою-качкою").

І відразу п'ятеро каченят

Повернулися до матусі тому.

Гра "Годинник"

Сідаємо на килимок або подушку ногами «під себе». Перебираємо пальчиками ( "біжимо") від колінок до голови.

Миша полізла в перший раз

Подивитися, котра година.

Раптом годинник сказали: "Бом!", (Плескаємо у долоні один раз).

Миша скотилася шкереберть. (Руки "скочуються" на підлогу).

Миша полізла другий раз

Подивитися, котра година.

Раптом годинник сказали: "Бом, бом!" (Плескаємо два рази).

Миша скотилася шкереберть.

Миша полізла в третій раз

Подивитися, котра година.

Раптом годинник сказали: "Бом, бом, бом!" (Плескаємо три рази).

І миша знову скотилася шкереберть.

 

 

Гра " А в жирафів та слонів…."

В жирафів плями, плями, плями, плямочки скрізь.

В жирафів плями, плями, плями, плямочки скрізь. (Плескає по всьому тілу долонями).

На лобі, вухах, на шиї, на ліктях,

На носі, на жовті, на колінах, на шкарпетках. (Обома вказівними пальцями доторкаємося до відповідних частин тіла.)

В слонів є складки, складки, складки, складочки скрізь.

В слонів є складки, складки, складки, складочки скрізь. (Щипаємо себе, як би збираючи складки).

На лобі, вухах, на шиї, на ліктях,

На носі, на жовті, на колінах, на шкарпетках. (Обома вказівними пальцями доторкається до відповідних частин тіла).

 

Гра "Кошенята"

Долоні складаємо, пальці притискаємо один до одного. Лікті спираємо об стіл.

В кішочки нашої є десять кошенят, (Похитує руками, не роз'єднуючи їх).

Зараз всі кошенята по парах стоять:

Два товстих, два спритних,

Два довгих, два хитрих,

Два самих маленьких

І найкрасивіших. (Постукуємо відповідними пальцями один по одному (від великого до мізинця).

Ігри на розвиток відчуттів та сприймань у дітей раннього віку .

 

 Гра «Посади метелика на квітку»

Мета : Учити дітей уважно розглядати предмети , поріднювати їх за двома однорідними ознаками . формувати передумови усвідомленого сприймання .

Обладнання : аркуш паперу зеленого кольору із зображенням 12 квіток однакової форми , двох розмірів (6 великих і 6 маленьких ) і шести кольорів (по одній великій і маленькій квітці одного кольору ) – червоного , оранжевого , жовтого , синього , фіолетового , білого ; 12 контурних метеликів однакової форми

 

 Хід гри.

Вихователь: подивіться на цей квітник . Якого кольору ця квітка? А ця? Вона велика чи мала ? Покажіть ці квітки такого самого розміру . А тепер послухайте вірш ( Читає вірш Н. Забіли .)

- Я біжу ,біжу по гаю , я метелика впіймаю

- А метелик не схотів , геть від мене полетів.

- Полетів він на лужок ,заховався між квіток .

- До нашого лужка теж прилетіли метелики . Тож допоможемо їм заховатися . Для цього треба знайти квітку для кожного метелика , таку саму за кольором та величиною , як він сам , і посадити метелика на неї . Подивіться на цього метелика .А тепер знайдіть таку саму квітку .Дивіться : квітка велика , і метелик ,теж великий ;квітка синя, і метелик також .Якщо посадити його на цю квітку , він буде зовсім непомітний.

 

Дидактична гра « Добери таку саму»

Дидактичне завдання: вчити добирати й накладати геометричні фігури різних кольорів на відповідні місця.

Дидактичний матеріал: на картці намальовано два квадрати двох кольорів і два кола ( так само різних кольорів). Відповідні геометричні фігури лежать окремо . Кількість фігур на картці поступово збільшується.

 

Дидактична гра « М’який – твердий».

Вихователь говорить: « Жив собі котик. Звали його Пушок. Ось він який. ( Показує дитині іграшку.) Біленький, пухнастий, м’якенький, лагідний – торкнися. Привітайся з ним. Він любить гратися лише з усім м’яким. Ану дамо котикові лише те, що м’яке».

 Дає дитині в руку камінчик, вату, кубик, хутро, вона визначає на дотик м’який предмет і дає його котикові. Повторює за дорослим слова: твердий, м’який, пухнастий тощо.

 

 Розвивальна гра «Збери квітку».

Мета: вчити дітей добирати прищіпки за кольором ; закріпити назву кольорів; розвивати дрібну моторику рук ,увагу зорову пам’ять; виховувати вміння доводити розпочату справу до кінця,старанність .

Обладнання: площинна модель квітки, прищіпки 1- 4 кольорів.

Хід гри :Вихователь пропонує дітям послухати вірш :

Виросли в саду квітки ,

Розпустили пелюстки ,

Вітерець їх розгойдав

Пелюстки всі позривав.

Педагог пропонує дітям допомогти квіточці, прикрасити її пелюстками відповідного кольору (відповідно до кольору серединки )

Дидактична гра : «Іграшковий магазин».

Мета : учити дітей використовувати у своєму мовленні ввічливі слова; називати іграшки , якими вони граються ; розвивати пам’ять , мовлення ,уяву ; виховувати бережливе ставлення до іграшок.

Матеріал : різноманітні іграшки .

Хід гри :Вихователь запрошує дітей до магазину з іграшками. На столі роставлені іграшки. діти по черзі приходять до магазину , вітаються , називають іграшку яку бажають придбати ,дякують вихователеві- продавцеві

Дидактична гра : «Прикрасимо ляльці плаття»

Мета : закріпити вміння дітей відтворювати зображене за прикладом ; розвивати зорову пам’ять ,увагу ,дрібну моторику ; виховувати естетичний смак .

Обладнання: лялька – зразок ,шаблон ляльки та деталі візерунку різної форми та кольору .

Хід гри :

- Добрий день, малята! До нас завітала в гості лялька . Роздивіться ,яке в неї вбрання ( діти уважно роздивляються )

- А ось поряд – сумна лялька . щоб вона не сумувала , давайте їй прикрасимо плаття .( Вихователь пропонує прикрасити плаття таким же візерунком, як і в першої ляльки .)

Дидактична гра «Півник»

Мета : закріпити назви кольорів ; вчити викладати смужки в певному порядку ; розвивати зорове сприйняття , дрібну моторику рук ; виховувати доброзичливість , любов до тварин .

Обладнання : малюнок півника ,різнокольорові смужки паперу ,пір’я

Хід гри :Вихователь показує дітям півника ,який загубив пір’їнки з хвоста.Пропонує дітям допомогти півникові знайти його пір’ячко.

Півник по двору ходив ,

Своє пір’ячко загубив.

Ти , малече, поспіши

І йому допоможи.

Дидактична гра « Добери за кольором»

Мета : вправляти дітей у диференціації предметів за кольором; закріпити назви кольорів ; розвивати орієнтацію у просторі; виховувати бажання грати .

Матеріал: паперові смужки, на яких зображені 2-3 предмети одного кольору та пусте віконце ;картки із зображенням предметів різних кольорів .

Хід гри : Вихователь читає вірш .

Ось стоять предмети в ряд

І до себе звуть малят –

Подивися на нас ти

І товариша знайди !

Вихователь пропонує поміркувати ,якого ж товариша загубили предмети, і знайти його ,повернувши у вільне віконце .

 

 

 

 

Пропонуємо декілька нескладних вправ для       розвитку  пам’яті

http://dnz9-berizka.at.ua/New4/d.png

На прогулянці.

Запропонуйте дитині відшукати дорогу до будинку додому. Дорогою зверніть увагу на те, що допомагає запам’ятати: яскраві вивіски, незвичайні дерева й будинки. Через деякий час повторіть прогулянку – і ви помітите, що дитина краще орієнтується.

Імена

Запропонуйте назвати 5 імен дівчаток, потім 5 імен хлопчиків, знову 5 імен дівчаток і т.д. спочатку дитина назве імена тих хто поруч, а потім ті, що коли-небудь чула.

День народження ляльки.

Скажіть  дитині, що в ляльки Олі день народження і незабаром прийдуть гості вітати іменинницю. Дитина повинна пригощати чаєм, звертаючись до кожного гостя на ім'я. Ведучий показує іграшки й говорить, як їх звуть. Дитина накриває на стіл, саджає гостей, пригощає їх чаєм і звертається до них на ім'я. Гру можна ускладнювати, поступово збільшуючи кількість гостей до шести-семи.

Дитячі казочки.

Для розвитку довільного запам'ятовування дуже ефективними є ігри на близькому для дитини матеріалі дитячих казок. Під час навчання малюка, виокремлюйте сюжет казки, її основних героїв, їхні взаємини, ключові моменти дитина опановує способи умисного запам'ятовування.

Запам’ятай та повтори за мною.

Назвіть  будь-яке слово, запропонуйте дитині повторити назване слово й додати до нього власне. Так  по черзі продовжуйте називати слова, доповнюючи один одного.  

Моя родина.

Покажіть дитині фотографії родичів, називаючи кожного, хто на них зображений. Наприклад: тато, бабуся, тітка, сестра тощо. Потім розкладіть фотографії на столі та просіть дитину знайти фотографії мами, тата й т. ін.

 

http://dnz9-berizka.at.ua/New4/bezymjannyj.png

 

 

 

 

Рекомендації  для батьків щодо розвитку креативності  дошкільників

http://sonechko5.klasna.com/uploads/editor/5293/423394/sitepage_21/images/images_6_.jpg

Для розвитку креативності дошкільників рекомендуємо наступні вправи.

 1) Мама чи тато пропонують дитині  розповісти знайому казку так, щоб в ній все було навпаки ( заєць вів полювання за вовком, слон величиною з горошину, а мишеня , як гора і т.д. ).

 2) Мама чи тато пропонують намалювати тваринку з іншої планети, самий незвичайний будиночок, доброго чарівника в дитинстві тощо.

 3) Мама з татом називають по одному знайомому казковому герою, а дитина повинна вигадати та розповісти оповідання, де були б задіяні всі ці герої.

 4) Батьки пропонують дитині уявити,що на люстрі в кімнаті сидить гном і пропонують дитині  уявити, який він, чому він тут, звідки він. Можливо вигадати історію про нього.

 5) Мама чи тато складають спільну казку – одну частинку мама, другу - тато, а дитині пропонують її продовжити.

 6) Батьки пропонують з’єднати у цікаве оповідання декілька зовсім незв’язних речень. Наприклад, «далеко на острові сталося виверження вулкану...», «...тому наша киця залишилася голодною», «по вулиці проїхав комбайн... », «...тому у діда Мороза була зелена борода», «мама купила в магазині рибу.., «...тому увечері потрібно запалити свічку» тощо.

 

 

 

docx
Додано
8 квітня 2021
Переглядів
2586
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку