Посібник "А зараз відпочинемо"

Про матеріал
У пропонованому посібнику використано методичні поради щодо проведення вправ для очей; рук; вправ пальчикової гімнастики; імітаційних вправ; віршованих фізкультхвилинок для учнів 1-4 класів. Особливу увагу відведено для створення емоційного настрою, мобілізації уваги, пізнавальної діяльності першокласників. Запропоновано римовані рядки, загадки, частина віршів сучасних українських авторів про кожну букву, ігрові завдання. Мета посібника - допомогти вчителю вчасно і вміло організувати відпочинок на уроках, зняти втому дітей.
Перегляд файлу

 

 

C:\Documents and Settings\Alex\Мои документы\Мои рисунки\img048.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

        Чабанівська філія Староушицького ліцею

                            Мельник   Г.І.

 

 

      А   зараз

       відпочинемо

     

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                              2020 рік

                  

                                                       

 

 

 

                                        Зміст

1.Передмова……………………………………………………………………….4

2.Методичні  рекомендації   щодо  проведення   фізкультхвилинок…………...5

3.Вправи для  очей……………………………………………………………….…7

4.Вправи  для  пальців  та  рук……………………………………………………..8

5.Пальчикова  гімнастика…………………………………………………………..9

6.Імітаційні  вправи……………………………………………………………..…15

7. Фізкультхвилинки  для  першокласників……………………………………...16

8.Віршовані фізкультхвилинки…………………………………………….……..27

9.Використана  література…………………………………………………………40

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

                                            ПЕРЕДМОВА                                                

 

      У  пропонованому    посібнику   використано    методичні поради   щодо   проведення   вправ    для   очей;  рук; вправ   пальчикової   гімнастики;   імітаційних   вправ;

віршованих    фізкультхвилинок   для  учнів   1-4  класів.

     Особливу  увагу   відведено   для   створення  емоційного

настрою,  мобілізації    уваги,   пізнавальної    діяльності

першокласників.    Запропоновано   римовані   рядки,  загадки,   частина   віршів  сучасних    українських   авторів про   кожну   букву,  ігрові   завдання.

       Мета   посібника  -    допомогти   вчителю    вчасно    і

вміло    організувати   відпочинок    на  уроках,   зняти

втому   дітей.

 

 

     

 

 

 

 

 

 

4

 

 

                                                         Турбота  про  здоров’я -  це                                             найважливіша   праця   вихователя.

                                                        Від  життєрадісності,  бадьорості      дітей   залежить  їхнє  духовне  життя,   світогляд,  розумовий   розвиток,   міцність  знань,   віра   в  свої  сили.

                                                                    В. О.  Сухомлинський

 

 

 

 

C:\Documents and Settings\Alex\Мои документы\Мои рисунки\img043.jpg

 

 

 

 

 

 

5

 

   Вступ

        Діти   дошкільного  та  молодшого шкільного  віку  відчувають  велику   потребу   у  русі.  Та  з  приходом    до  школи   загальна   рухова   активність   дітей   падає   майже   на   50%.

     Шестерічним     першокласникам    потрібен  певний    час,  щоб  адаптуватися   до   нових   умов,  нового  режиму   роботи  без  шкоди    для  здоров’я  і  нервової   напруги.  Краще   це  вдається    дітям    з  розвинутим  інтелектом,   грунтовними пізнавальними   інтересами,  самоконтролем.

    Проте  35-хвилинне  сидіння   за  партою  згубно    діє  на фізіологічний  розвиток    усіх   школярів,  призводить    до   того,  що  дихання   стає  менш  глибоким.  Знижується  обмін речовин,  відбувається   застій   крові   в  нижніх  кінцівках,  що  веде   до   зниження   працездатності  всього  організму і  особливо   мозку:  послаблюється    увага,  пам’ять,  погіршується  координація    рухів.

   Щоб   нейтралізувати    негативні   явища,  що  розвиваються  під   час   тривалої   розумової   праці,   доцільно    чергувати   її   з   активною    фізичною     діяльністю.  Причому   активно  відпочивати   мають   не   лише   кисті  рук,   очі,  а  й   усі   м’язи  тулуба,  нижніх   і  верхніх    кінцівок.

     Методична   література   пропонує    в  1-4  класах   проводити дві  фізкультхвилинки   на  15-й   та  25-й   хвилинах  уроку, що  має  бути  постійним  компонентом  структури  уроку  в початкових   класах.

    Різноманітні фізичні вправи не тільки сприяють відпочинку, а й благотворно впливають на ста­новлення і розвиток таких функцій центральної нервової системи як сила, рухливість та врівно­важеність нервових процесів, емоційно збагачують дитину.

    В організації навчальної діяльності молодших школярів варто враховувати вікові фізіологічні особливості учнів. Так, у дітей, що прийшли до школи, краще  розвинені   м’язи       тулуба, ніж  кінцівок, відстають у розвитку дрібні м'язи, що утруднює дрібні і точні рухи пальців та кисті руки.    Тому на уроках письма дітям необхідно давати якомога більше вправ для вдосконалення коорди­нації рухів та розвитку м'язової сили. При цьому важливо вдосконалювати в них м'язове чуття — розрізнення темпу і амплітуди рухів, ступеня на­пруження і розслаблення м'язів, давати вправи, що вимагають короткочасних швидкісно-силових напружень.

 

 

      

 

   

     

6

 

  Вправи   для   очей

       Зручно    сісти,  голову  тримати прямо,  міцно   закрити   очі  на   рахунок  3,   потім   відкрити.  Повторити   5   разів.

                                                   ***

       Сидячи   за   партою  швидко   відкривати   і    закривати

    очі  10   секунд.

                                                  ***

       Сидячи   за  партою,  голова    нерухома,   повернути  очі       вправо,   вліво,   вгору,   вниз.

                                                   ***

       Сидячи  за   партою,    очі     закриті,   злегка   натиснути  пальцями  на    очі,   промасажувати   скроні   біля  очей.

                                                  ***

       Сидячи   за  партою,   голова   нерухома,   очі   стежать  за   наближенням   пальців    правої   руки   до  кінчика    носа.

        

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7

 

       Вправи для пальців та рук

      Виконувати на вибір учителя сидячи за партою або стоячи біля парти.

      Розтискання та стискання пальців у кулачках.

***

      Стряхування кистей.

***

      Пальці в кулачках, кругові оберти кулачків.

***

      Пальці з'єднані «замочком». Кругові обер­тання «замочка» на 4 рахунки вправо.

***

      Руки перед собою, пальці сплетені. Імітація плавного руху хвиль.

***

       Вправа «Птахи» — імітація рухів лебедів, голубів.

***

      Вправа «Музиканти» — імітація гри на музичних інструментах.

 

 

 

lito_sova

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8

          Пальчикова    гімнастика

     Масаж кожного пальця (розтирання)

     Після цього енергійно розтерти кисті, струснути ними.

     Пальці правої руки — лівою рукою і навпаки. Виконуємо з віршиком.

                                                         ***

    Спочатку з'єднуємо по черзі мізинці, безіменні пальці та ін. і промовляємо «1, 2, 3, 4, 5, вміли пальці погулять» (сплескуємо долонями).

  А потім почерговий масаж пальців від основи нігтя із      зовнішнього боку.

  ***

    Сильно стиснути руки в кулачки.

     Розправити пальці і сильно «розтягнути» їх, напруживши м'язи.

    Розслабити м'язи і вільно струснути кистями рук.

***

     Стулити   долоні.        

     Запропонувати пальчикам «привітатися» один з одним, відводячи їх у сторони.

***

      Покласти руки на парту долонями вниз.

      Схрестити руки, стиснувши в кулачки і т. д.

***

        «Квітка»

   Зімкнуті й трішки округлені долоні — бутон квітки. Поступово пальці розводяться в сторони, руки злегка колишуться.

Діти показують руками спочатку пташок, а потім квіти, які розпуска­ються.

***

     «Щука»

    Діти повільними рухами зображують щуку рукою до ліктьового сугло­ба. Рот щуки формується пальцями.

***

      «Щеня»

    Поставити долоню на ребро, тильною стороною на себе. Великий па­лець підняти вгору.

    Вказівний, середній,безіменний cтулити докупи. Мізинець поперемінно опускається й піднімається (щеня гавкає).

 ***

      «Дзиґа»

    Діти імітують рух, яким заводять дзиґу, а потім швидко обертають кистю руки за годинниковою стрілкою.

***

    «Пташенята у гнізді»

   Обхопити всі пальчики правої руки лівою долонею й ворушити ними.

 

9

***

     «Дзвіночок»

   Тильні сторони рук повернені вгору, пальці обох рук схрещені. Серед­ній палець правої руки опущений униз, і дитина вільно робить ним колові рухи.

***

    «Кішка»

   Середній і безіменний пальці упираються у великий. Вказівний і мізи­нець підняті уверх.

***

    «Шпаківня»

    Долоньки вертикально поставлені одна до одної,  мізинці притиснуті (як човник), а великі пальці загнуті всередину.

***

     «Зайчик»

    Показати зайчика. Пальці стиснути в кулачок. Виставити вгору вказівний  і середній пальці. Ворушити ними в сторони та вперед.

***

    «Розминка»

   Діти повільно піднімають руки перед собою, потім струшують кистями.

***

    «У лісі»

   Діти «вирушають» у ліс — показують руками ялинки, а потім - кошики.

 

***

      «Пташка»

    Спочатку діти руками зображують пташку, потім простягають дві долоньки, складені разом у вигляді блюдечка, ніби сиплють крихти в долоньку, щоб нагодувати пташку.

***

     «Журавель»

   Діти вказівним і середнім пальцями показують рухи ніг журавля, під­німаючи пальці якнайвище.

***

     «Пекар»

  Діти імітують рухи пекаря: місять тісто, ліплять пироги, сиплють цукор  і т. п.

***

    «Хом'ячок»

   Уявіть, що у вас на долоньці сидить хом'ячок. Погладьте його спо­чатку мізинчиком, потім по черзі іншими пальцями. Злегка торкніться кінчиками пальців до його теплої шубки, але не придавіть.

***

     «Екскаватор»

    Діти правою рукою зображують ківш екскаватора: «захоплюють» зем­цю, розвертаються й «висипають» її.

 

10

***

 

      «Розминка»

    Діти загинають у кулачок і розгинають пальчики як лівої, так і правої руки, починаючи з мізинця.

***

      «Курка»

    Долоня розташовується горизонтально. Великий і вказівний пальці показують око. Інші пальці накладаються один на   одного  у напівзігнутому положенні.

***

      «Будиночок»

    Зобразити будиночок з трубою. Долоні трохи зігнуті, кінчики пальців стикаються: середній палець правої руки піднятий вертикально вгору, зображуючи трубу, кінчики мізинців торкаються один одного, утворюючи   пряму   лінію (балкон).

***

      «Дерево»

    Зобразіть дерево. Пригорнути руки тильною стороною одну до одної. Пальці розчепірені й підняті вгору. Ворушити кистями й пальцями.

***

      «Їжачок»

    Лікті на парті, долоньки притиснуті одна до одної, пальці направлені вверх. Великі пальці відвести до себе, інші — розчепірити.

***

       «Птах»

     Долоні повернені до себе, великі пальці випрямлені від себе й переплетені (ніби чіпляються один за одного), великі пальці — голівка, інші замкнуті пальці — крила. «Помахати» крилами.

***

      «Сонце»

    Руки перехрещені тильною стороною долонь до себе. Спочатку пальці обох рук стиснуті в кулаки, стулені докупи (хмаринка). Потім пальці-промінчики розкриваються, руки повертаються вниз-вправо і вниз-вліво.

***

      «Швачка»

    Діти імітують рухи швачки: усовують нитку в голку, прошивають стібки.

 

***

      Гра «Угадай, хто я»

    Один учень за допомогою пальців зображує звірятко, діти відгадують, хто це, а потім усі разом зображують того ж звірятка.

 

 

 

11

***

      «Яхта»

    Обидві долоні поставлені на ребро, мізинці притиснуті (як ківшик), а великі пальці підняті вгору.

***

    «Горобці»

   Показати п'ять пальців — це горобці на заборі. Потім загинати по одному, ніби вони по черзі полетіли.

***

      «Жук»

     Які комахи приходили в гості до Мухи-Цокотухи? Подивіться, як можна показати пальцями жука.

            Жук повзе, жук дзижчить

            Та вусами ворушить.

    Пальчики стиснути в кулачок. Вказівний і мізинець розведені в сторо­ни, дитина ворушить ними, просуваючи руку по парті вперед.

***

     «Пензлик»

    Рука — це пензлик, пальці — щетинки. Повільними рухами «фар­буйте» знизу вверх, справа наліво, навскіс. Пальці повинні бути м'якими і пружинистими.

   Уявіть, що ви своїм пензликом малюєте кавун, ананас, айстри.

***

    «Моторчик»

    Пальці рук, крім великих, з'єднуються в замок.

    Діти великими пальцями роблять обертальні рухи, при цьому із за­критим ротом на одному подиху вимовляють звук [м].

***

     «Равлик»

    Покласти праву руку на стіл долонею вниз, підняти й розвести вказів­ний і середній пальці, поворухнути ними, зображуючи равлика.

***

      «Мишеня»

    Діти зображають мишенятко. Середній і безіменний пальці упирають­ся у великий. Вказівний і мізинець зігнуті в дуги й притиснуті до серед­нього і безіменного пальців.

***

      «Теремок»

    Діти зображають теремок, у якому ледве розмістилися всі звірі.

    Долоні зімкнуті перед грудьми. З'єднавши кінчики вказівних паль­ців, максимально прогнуту пальці в перших суглобах. Те ж саме зробити з іншими пальцями. Можна зігнути всі пальці відразу.

 

 

12

 

***

      «Телефон»

    Учні вказівним пальцем правої руки роблять обертальні рухи, ніби набираючи номер телефону; потім піднімають кулачок до вуха, немов   слухають співрозмовника по телефону.

***

      «Оса»    

    Показати ос, які летять до солодкого. Виставити середній палець, затиснути його між вказівним і безіменним, посовати ними.

***

       «Ножиці»

     Пальці правої руки стиснути в кулаки, виставивши вперед вказівний і середній. Зводити і розводити їх, імітуючи рух ножиць. 

***

          «Лисиця»

     Обидві долоні зробити «ківшиком», великі пальці підняти вгору, вказівні пальці й мізинці зігнути всередину долонь і притиснути один до одного. Середні й безіменні пальці зображають вузьку лисячу мордочку.

***

      «Лоша»

     Праву долоню поставити на ребро пальцями від себе. Великий палець піднятий уверх. Зверху накладається ліва долоня під кутом, утворюючи гриву з пальчиків. Великий палець піднятий угору. Два великих пальці зображають вуха.

***

      «Папуга»

    Долоня повернута вгору, вказівний палець перекриває великий. Інші пальці розгорнуті в сторони й підняті уверх.

***

      «Розминка»

     Стиснути пальці обох рук у кулачки. По черзі розгинати п'ять пальців правої руки, поворушити ними, постукати пальцями в лівий кулачок, ро­зігнути пальці лівої руки, поворушити обома руками.

***

      «Катер»

    Обидві долоні поставлені на ребро, великі пальці притиснуті до долонь (як ківшик).

***

      «Зайченя»

    Пальчики стиснути в кулачок. Вказівний і середній пальці підняті вгору й стулені. Безіменним і мізинцем стукати по великому пальцю.

 

 

 

 

13

                                                         ***

      «Барабанщик»

    Витягнути униз вказівний і середній пальці, інші стиснути в кулаки. Імітувати пальцями марширування в ритмі вірша про барабанщика. На останні слова вірша плеснути в долоні.

***

       «Миші»

     Пальцями однієї руки зобразимо пустунчика-мишенятко, а пальцями другої — його маму.

Середній і безіменний пальці упираються у великий. Вказівний і мізи­нець зігнуті в дуги й притиснуті до середнього та безіменного пальців.

***

      «Чайки»

    Діти руками зображують хвилі, а потім схрещеними кистями рук — змахи крил чайок.

***

     «Горобчик»

    Долоні повернені до себе, великі пальці випрямлені від себе й пере­плетені (ніби чіпляються один за одний). Великі пальці - голівка, інші зімкнуті пальці — крила. Помахати ними.

 

 

http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSiZWMadebpjRxqI_xahSu4WsH15ZcHeS07Dr8NYGxizKcUEiEUfg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

14

 

 

                      Імітаційні вправи

   «Йдуть солдати» — енергійна ходьба на 4 рахунки.

   Звернути увагу на правильну координацію рухів рук і ніг. Крок лівою ногою, права рука вперед, крок правою ногою, ліва рука вперед.

***

        «Літак гойдає крилами»

     Стійка ноги нарізно, руки в сторони,  нахил ліворуч,   нахил праворуч.

***

      «М'ячики» 

    Стрибки на місці на обох ногах.

***

     «Паровоз»

   Стійка ноги разом, руки зігнуті в ліктях. Виконуємо ходьбу на місці й колові руки зігнутими руками.

***

     «Штангіст»

    Стійка ноги нарізно,   руки на плечі долонями вперед, лікті внизу, пальці стиснуті в кулак,  з силою випростати руки вгору, подивитися на ніс.

***

    «Косарі» 

   Ноги нарізно, руки вперед і вниз. Повороти тулуба  праворуч,    ліворуч.

***

      «Бокс»

     Стійка ноги нарізно, руки зігнуті до грудей. Різка зміна положення рук.

***

    «Рухи тварин» — ведмедя, зайця, чаплі, лебедя.

***

    «Гра на музичних інструментах»- піаніно,  труба, барабан.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

15

 

         Віршовані фізкультхвилинки

 Хто ж там, хто вже так стомився і наліво нахилився?

 Треба дружно всім нам встати, фізкультпаузу почати.

 Руки вгору, руки вниз,

 На сусідів подивись.

 І зроби 4 кроки (марш на місці).

***

 Вище руки підніміть і спокійно опустіть.

 Виростем високими (стають на носочки, руки вгору),

 Яблук нарвемо (імітують зривання яблук).

 В кошики великі (розводять руки)

 Ми їх складемо.

***

 1, 2—всі пірнають (присіли),

3,4 — виринають,

5, 6 на воді, кріпнуть пальці молоді.

***

                 Ми писали, ми трудились,

Наші руки вже стомились.

 А щоб гарно написати,

 Треба пальці розім'яти.

 Руки кілька раз струснемо

 І писати знов почнемо.

 Відпочивши дружно, враз

 Приступив до праці клас.

***

  Сильний вітер до землі

  Гне дерева молоді (присідають).

  А вони ростуть, міцніють (піднімаються),

  Вгору  тягнуться,  радіють   (піднімаються  на  носки,  руки   тягнуть вгору).

                                     ***

       

Забавлялися зайченята,

1.  Встати,  підняти  руки  вгору,

  потягнутися.

Виглядаючи   маму   і  тата.

2. Руки   на   пояс.

Повороти  вліво-вправо.

Ось так — лапку до лапки.

3. Поплескати в долоні.

 

 

16

 

Ось так — шапку до шапки.

4. Руки до голови — вгору.

Ось так — вусом потрусим.

5.   Похитати   головою.

 

Так, так, так!

                                                   ***

             Віє  вітер нам в лице.

             Захиталось    деревце.

             Вітерець    все  тихше,  тихше ,

             Деревце  все   вище,  вище.                            

6. Пострибати.

 

 

 

                                              ***

                                 Петрик йшов,  йшов, йшов

                                 І  суницю   знайшов. З’їв  і  далі   пішов.                  

Петрик йшов, йшов, йшов

                                 І горішок знайшов, підняв і далі пішов.

     Петрик йшов, йшов, йшов

                                       І грибочок знайшов,

                                       Поклав у корзинку і додому    пішов.

                                              ***

             Он де равлик повзе,

             Свою хатку везе.

             Хатка в равлика чудна —

             На спині вона.

             Коли   равлик   спочиває,—

             Ріжки й ніжку в ній ховає.

                               ***

                 Туп-туп-туп! Там і тут.

                 До садочка діти йдуть.

                 Не біжать, не кричать,

                 Лиш ніжками тупотять.

                 Хто тихесенько іде,

                 Той ніколи не впаде.

                 А хто дуже побіжить,

                 Може носика набить.

                                 ***

Рибки весело плескали               1. Руки над    столом,   долоні              вниз.

В чистій, свіженькій воді.          2. Торкнутися кож­ним 

                                                            пальчиком   столу.

То зіжмуться, розіжмуться,       3.  Стиснути в ку­лачки.

То зариються на дні.                   4.  Струснути кис­тями  рук.       

                          ***

       Будем  ми відпочивать.

       Нумо пальці рахувать:

       Раз, два, три, чотири, п'ять.

 

 

17

                                                     ***

           Прилетіло сонечко

           На мою долонечку —

           Крильця червоненькі,

           Цяточки чорненькі.

           По всіх пальчиках ходило,

           З мізинчика полетіло.

                        ***

Диб-диб-диб!

Диб-диб-диб!

Біля пенька гриб!

Отакий товстезний,

Отакий грубезний,

Бриль на голові

А нога в траві. Диб-диб-диб! Диб-диб-диб!

Біля пенька гриб!

                        ***

    Налетів з-за лісу вітер

    Та сердитий і рвучкий,

     Покрутив   в   саду    нам  квіти,

     Розгойдав   усі     гілки.

     У вікно, у двері грюкнув,

     Розстелив по хаті дим,

     Впав на шлях і мчить на луки,

     Я наввипередки з ним.

                              ***

Сірі гуси налетіли,

І на лузі тихо сіли,

Походили-походили,

 Попоїли-попоїли,

                               Знялися і полетіли. 

         

     Особливу увагу  потрібно звернути  на  фізкультхвилинки   на уроках письма в добуквар­ний період. Коли дитина тільки пересту­пила поріг школи, їй важко звикати до уроку, режиму роботи, тут потрібна вміла, чуйна і тактовна підтримка вчите­ля.

      Скільки сил та енергії докладає учень, щоб вивести перші елементи складних конфігурацій букви. Перед цим доцільно проводити зі школярами так зване повіт­ряне письмо, усно коментуючи написан­ня певного елемента літери. На уроках письма можна   проводити такі фізкультхвилинки:

         Фізична вправа

   Випрямити руки, зробити кілька обертів кистями рук. Встати, руки на пояс і під рахунок учителя нахили вправо, вліво і назад (2 рази).

 

18

***

    Фізична вправа

   Потягування: сидячи розкрити руки, підняти вгору, прогнутися назад, потім вперед, вправо, потім вліво (3 рази).

***

    Гра «Коник»

   Руки на поясі. Підстрибуючи на двох ногах, пересуватися вперед  у напрямі до дошки, а потім у зворотному напрямі.

***

     Гра «Вітер»

  Школярі разом із класоводом уявляють, як вітер колише жита, піднімають руки вгору, роблять нахили разом з тулубом вправо і вліво, імітуючи при цьому шум вітру. Потім, мов метелики, змахуючи руками, пробігають на носоч­ках до дошки.

  ***

    Фізична вправа

   Прогнутись, дістати руками підлогу (4 рази), присісти (2 рази) і підстрибнути на двох ногах (2 рази).

 

      Під час розучування цих рухів велику увагу потрібно приділяти   естетичній досконалос­ті. Формування гарної постави — один з головних стимулів, що спонукають учнів щодня робити ранкову гімнастику.

      Наступні   фізкультхвилинки    пов'язані з життєвим досвідом першокласників, їх спосте­режливістю і кмітливістю.

                                                ***

    Гра «Ведмідь»

   Учитель пропонує дітям уявити, як повільно ходить ведмідь, вайлувато пересту­паючи з ноги на ногу; як бігає: швиденько і прямо пересувається вперед, як він бурчить (дозволити школярам пробігти від своїх парт до дошки).

***

     Гра «Піаніно»

   Поставити всі пальці на парту і під рахунок вчителя «раз і два» (на і пальці відриваємо від парти), імітується гра на піаніно, пальці перебираються по порядку, починаючи від великого до мізинця.

***

     Гра «Комарики»

    Школярі виходять із-за парт, спочатку звуками імітують дзижчання комара,потім рухами — його політ навколо голови, рук, ніг, ловлять його оплесками. Наприклад: «Комарик над головою». Діти плещуть у долоні над головою. «Комарик біля вуха» і т. д.

***

     Гра «Зайчик»

   Учні присідають біля своїх парт. На слова вчителя: «Сірий зайчик сів і жде, спритно вушками пряде» — вихованці, приклавши кисті до вух, то розгинають, то згинають їх. Потім класовод пропонує «зайчикам» ніжки погріти:

19

                      Зимно зайчику стоять,

                      Треба трошки пострибать:

                      Скік-скік, скік-скік, скік-скік.

                      Треба трошки пострибать,

                      Пострибавши, відпочить.

«Зайчики» займають місце за партою.

          ***

     Гра «Чи знаєш ти свій клас? »

   Учитель: «Покладіть ручки і заплющіть очі. Я називаю предмет, який є в нашому класі, а ви показуєте на нього рукою, коли я скажу розплющити очі, ви побачите, чи правильно показали».

    Пізнавальну діяльність першокласни­ків стимулюють ігрові фізкультхвилинки. Граючись, дитина краще осмислює, сприймає, запам'ятовує навчальний ма­теріал. Більшість першокласників уміють лічити до 10 чи 20, тому наступні фізкультхвилинки  краще пов'язати з математи­кою, це дасть змогу закріпити лічбу до 10, а слабшим учням опанувати її. Можна  дотримуватися такої послідовності фізкультхвилинок   на уроках письма в добукварний період.

Гра «Гойдалки»

     Стати прямо, ноги нарізно, руки на поясі. Гойдатися, піднімаючись на носки й опускаючись на п'яти під рахунок учителя «раз і два», і «раз» — на носках, «два» — на п'яти. (10 разів).

                                                  ***

     Гра «Будь уважним» (на відпочинок м'язів шиї та очей).

    Школярів заспокоїти, посадити рівно, запропону­вати руки покласти на парту, закрити очі і під повільний рахунок зробити кілька обертів головою: на «раз» — підборіддя торкається грудей; на «два» — голова нахиляється праворуч; на «три» — потилиця провисла над спиною; на «чотири» — голова нахиляється ліворуч. (Вправу виконуємо З—4 рази).

    Відкрити очі, подивитись на парту і сусіда, по команді вчителя погляд перевести на стіну, потім у вікно, знайти за вікном предмет, розташований якомога далі. Можна, щоб учні відповіли на запитання: «Який предмет ви побачили?»

 ***

      Гра «Косар»

    Встати з-за парт, випростатися, ноги   нарізно,  руки  перед  собою.   Повертаючись     ліворуч і   праворуч, робити широкі рухи руками «раз» і «два», ніби косячи траву. Дихання вільне. (Виконувати у середньому темпі 5—6 разів).

***

      Гра «Потягни канат»

   Стати прямо, руки нарізно, підняти руки вгору (вдихнути повітря), робити такі рухи, ніби тримаєшся за канат і тягнеш його вниз, трохи згинаючи коліна (видихати повітря), до рахунку вчителя 7—8. (Виконувати   З     рази). 

 

20

   ***

     Фізкультхвилинка: під мовний супровід    учителя діти виконують вправи (4 рази).

«Раз» — підняти руки вгору,

«Два» — нагнутися додолу,

 Не згинайте, діти, ноги,

                              Як торкаєтесь підлоги.

«Три-чотири» — прямо стати,

Будем знову починати.

   Фізкультхвилинки     розглядаються   як суттєва    вікова  потребу молодших школярів і як пізнавально-виховний засіб навчально-оздоровчої роботи. «У грі немає людей серйозніших, ніж малі діти. Граючись, вони не лише сміються, а й глибоко переживають, іноді страждають» (В.О.Сухомлинський. — Т. 1. — С. 273). І тут важливу роль відіграє слово — це ніби той міс­ток, через який наука виховання перехо­дить у мистецтво бачення світу, всього навколишнього. Учні уявляють прочита­ну вчителем картину і доповнюють римованим словом чи відгадкою загадки. Це розвиває уяву і спонукає до актив­ного залучення школярів до розумової, творчої діяльності.

   Класовод має іти від найпростіших  фізкультхвилинок до складніших загадок чи віршів.

     Гра «Хто що промовляє?» Учитель починає, а діти продовжують:

Вчитель :                                                   Учні:

 

Зозуля кує:                                         «Ку-ку, ку-ку!»

Голуб воркує:                                    «Гу-гу, гу-гу, гу-гу!»

Півень кукурікає:                             «Ку-ку-рі-ку! Ку-ку-рі-ку!» Сова кричить                                      «Угу, угу, угу!»

Риба мовчить,                                     ні пари з уст.

   Після виконання цієї вправи-гри діти займають місця за

партами.

***

    Гра «Цікавинка». Пропонується розповідь, що містить у собі пізнавальний матеріал.

 Наприклад:

       Вчитель :                                                                Учні:

Діти, а чи знаєте ви, хто як спить?          Так, знаємо.

Як спить зайчик?                                       Зайчик спить лежачи.

Як спить курка?                                          Курка спить сидячи.

Як спить чапля?                                          Чапля спить стоячи.

А як же спить кажан?                                 Кажан спить, висячи

                                                                       донизу     головою.

   Бажано мати картинки з зображен­ням зайчика, курки, чаплі, кажана і по­казувати їх по ходу розповіді. Це зумо­вить краще запам'ятовування дітьми дій тварин та птахів.

 

21

***

    Завдання: Що ти уявив, прослухавши цю загадку, яка її відгадка?

                Рано-вранці по городу

                Золоте курчатко ходить.

                Зазира в моє віконце,

                По городу ходить ... (сонце).

Бесіда:   Чому така відгадка?.

               Які  ознаки сонця подані в загадці?   (Виділені в тексті слова становлять відповідь на 2 запитання).

***

 Завдання: Доведіть свою думку, що відгад­кою є рослина?

               Червоненькі намистинки

               Нанизались на стеблинки.

               Запашні та невеличкі,       

               Називають їх ... (сунички).     

 Бесіда.      Чому така відгадка?

                    Які  ознаки сунички подані у загадці? (Виділені слова станов­лять відповідь на 2 запитання).

***

   Завдання: Про якого птаха йдеться в за­гадці?

                 Перше місце між птахів

                 За свої пісні посів..

                 Сам сіренький, та що з того?

                 В нього з горла золотого

                 Золотий лунає спів,

                 Бо цей птах з чарівників,

                 Він улюбленець людей,

                 Незрівнянний ... (соловей).

 Бесіда:    Яким є соловей?

                  Чому він посі­дає перше місце?

                  Який у нього спів?

На уроках письма можна практикува­ти виконання вправ під декламацію вірша вчителем. Темп читання повільний.

           - Де ,  Вороно -  каркороно,  ти  була?

           - Що, Вороно -  каркороно,  принесла?

           - Покружляла ,  покружляла   угорі,

            Стріла   півня  розбишаку – пісняра,

            І  чкурнула,  дременула  із  двора. 

            Горобців  порозганяла   у  дворі.

                                             ***

            Трава  низенька-низенька,

            Дерева  високі-високі,

            Вітер  дерева  колише-гойдає,

            То  направо,  то   наліво  нахиляє.

            То  вгору,  то  назад,   то  вниз   нагинає.

22

            Птахи  летять-відлітають, 

            А  учні  тихенько  за  парти   сідають.

                                                 ***

Я  намалюю зайчика для вас — раз.

Це у нього, бачте, голова — два.

Це у нього вуха догори — три.

Це стирчить у нього хвостик сірий - чотири.

Це очиці весело горять — п'ять.

Ротик, зубки — хай морквинку їсть — шість.

Шубка тепла, хутряна на нім — сім.

Ніжки довгі, щоб гасав він лісом,— вісім.

Ще  навколо  посаджу дерев я — дев'ять.

І хай сонце сяє з піднебесся — десять.

                                            ***

                             Всі піднесли руки — раз!

На носках стоїть весь клас,

Два — присіли, руки вниз,

На сусіда подивись.

Раз!— і вгору,

Два!— і вниз,

На сусіда не дивись.

Будем  дружно ми вставати,

Щоб ногам роботу дати.

Раз — присіли, два — піднялись.

Хай мужніє ваше тіло.

Хто старався присідати,

Може вже відпочивати.

    Важливу роль потрібно  відвести    уявному малюванню картин природи,  коли відпочивають: малі м'язи, тулуб, шия, зір (запропонувати   закрити очі й класти голову на парту).    Тільки тоді  читає вчитель вірш, а учні уявляють  прочитане своїми образами. Це дає великий поштовх   до цілісного сприйняття тексту на уроках читання, розвиваючи  при цьому творчі здібності школяра.     

    Діти закривають очі і уявляють картини   природи, а вчитель дає завдання: Що вас найбільше   схвилювало в цьому вірші?

Це малий, але ж сміливець!

Сам біжить у гай...

Ти, мій хлопче, українець —

Те запам'ятай.

Ще мала, а по барвінок

Вже ходила в гай...

Ти, дівчатко, українка —

Теж не забувай.

Вирина   стежина рідна

З теплої трави...

 

23

Мати наша — Україна,

Не забудьте ви! (Віктор Терен)

  Бесіда:  Які риси характеру українців подані   у вірші?

                           ***

2.  Завдання:    Подумайте і скажіть, чому так відповів   журавель?

                    Облітав журавель,

                    Сто морів, сто земель,

 Облітав, обходив,

 Ноги, крила натрудив.

 Ми спитали журавля:

   Де найкраща земля?

Журавель відповідає:

   Краще рідної немає. (Платон  Воронько)

Бесіда:     Як ви думаєте, чи правильно відповів журавель?                                                                          

                  Чим дорогий вам рідний край?

***

  Завдання: Які образні вислови вам найбільше сподобалися?

Струмочок серед гаю, як стрічечка,

На квітці метелик, мов свічечка,

 Хвилюють, квітують, маюють поля

 Добридень тобі, Україно моя! (Павло Тичина)

Бесіда:     Про що говориться у вірші?

                   З чим би ви порівняли струмочок?

                   З чим би ви порівняли метелика?

   ***

      Завдання:   Чому поет закликає посадити деревце?

Від земної краси заясніло лице,

 І краса має власне начало...

 Посади деревце, молоде деревце.

 Щоб воно рідний край заквітчало.

                               (Вадим Крищенко)

Бесіда:      Як ви виконуєте поради поета?

                  Чому потрібно садити дерева на землі?

                  Як ви розумієте ці слова письменника?

   Під час вивчення написання букв учням можна запропонувати на уроках письма такі фізкультхвилинки.

    Завдання до всіх фізкультхвилинок: 

визначити, яка з літер найбільше повторюється, і лише потім приступати до її написання на уроці.

                    Білка бігала багато,

                    Бо шукала в лісі брата

                    Брат на дереві сидів

                    І смачні горішки їв.

 

24

                    Поки знайде білка брата,

                    Будемо всі букви знати! (Ганна Чубач)

 

 

                       ***

 Івасик іграшками грався,

 А по двору ішов індик.

 Івась побачив і злякався,

 І від індика в дім утік.   (Наталя   Забіла)

                                       ***

                 Сіяв, віяв дід Мусій —

                 Вуса, вії у вівсі.

                 Сіяв, віяв, висівав,

                 Славну пісеньку співав:

                 — Сію, вію, висіваю,

                          Бо вівсяні вуса маю.      (Ганна Чубач)

                          

              ***               

                                Я — не шість! Я — м'який знак!

Це повинен знати всяк.

 Я — не літера нова, я пом'якшую слова,

 А у слові «олівець»

 Забігаю аж в кінець. (Ганна Чубач)

Для розвитку спостережливості, уваж­ності можна запропонувати систему віршів-переплутанок, у яких першоклас­ники мають визначити помилки. Всі фізкультхвилинки   проводимо під   девізом: «Будь уважним».

Завдання: Скажіть, що переплутав   Вітя?

                 Геть усе, усе на світі

Переплутав хлопчик Вітя.

Каже: Діти вчаться в полі,

А комбайн працює в школі.

Всіх людей стрижуть в лікарні

Ліки — у бібліотеці.

От який Вітьок дивак! ,

А лікують в перукарні.

Ми книжки берем в аптеці,

                Ти ж бо знаєш — це не так!

Вчитель :                                             Учні:

Діти звісно вчаться в...                        школі,

А комбайн працює в...                        полі,

Ми лікуємось в...                                 лікарні,

А стрижемось в...                                перукарні,

Ліки беремо в...                                   аптеці,

А книжки в...                                         бібліотеці.  (Г. Малик) 

25

                                              ***

Завдання:   Скажіть,   що   переплутав   автор?

Посадив ведмідь в лісочку

Шість берізок, два дубочки.

Рахувати сам не вмів.

І ворону попросив.

Почала вона літати,

Почала вона   кувати,

Та не може полічить,

Ану ж ви допоможіть. (М. Савчук)

Бесіда:     Скільки дерев посадив ведмідь?

                   Чи може ведмідь садити дерева?

                   Що переплутав автор?

***

Завдання:    Які літери переплутав автор?  

              Риба-кіт живе у морі,

              Кит — у хаті та коморі.

              Кіт у морі спить вночі,

              Кит ночує на печі.

              Хоч не дружить кит і кіт,   

              Кит коту сказав:

                 Привіт.

Бесіда:     Як називається велика риба, що живе в морі?

                  Як називається свійська тварина?

                  Чим різняться ці слова?

***

Завдання:    Що приніс із магазину хлопчик?

В хату з магазину

 Я приніс торбину,

 А торбина дуже свіжа,

 Зараз я її розріжу.

 Дам я мамі й татові,

 І малому братові,

 дідові й бабусі,

                     І сестрі Катрусі.

Бесіда:      Як  ставитесь   до  хліба?

                  Хто  знає   звідки  береться  хліб ? 

   Важливу роль в естетичному вихованні дітей відіграє музика, тому частину фізкультхвилинок  можна проводити під музичний супровід пісень . Можна  починати з народних пі­сень. Вправи — рухи, що імітують дії, які зустрічаються в текстах пісень.

 

26

    Можна   проводити  фізкультхвилинки    і  під   музичний

супровід  дитячих  пісень, записаних  на  дисках.

  Учні    2-4   класів   адаптувалися    до   шкільного   режиму .

Їм   можна  запропонувати  більш   складніші   віршовані   фізкультхвилинки.

ВІРШОВАНІ    ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКИ

 Раз! Два! Всі присіли,

 потім вгору підлетіли.

                                   Три! Чотири! Нахилились,

 із струмочка гарно вмились.

 П'ять! Шість! Усі веселі,

                                   летимо на каруселі.

Сім! Вісім! В поїзд сіли,

 ніжками затупотіли.

 Дев'ять! Десять! Відпочили –

                                    і за парти дружно сіли.

                  ***

Станьмо, діти, чітко в ряд.

Вирушаємо у сад.

 Руки вгору піднімаєм,

 наче яблука зриваєм.

 Назбираємо багато,

 щоб узимку ласувати.

                   ***

Руки на пояс ставимо всі,

 будем стрибати, мов горобці.

 Скік вперед і скік назад,

 крильця вниз всі опустили

 і на місці походили.

                 ***

Плів павутинку павучок —

І заболів йому бочок.

                                   Встанем разом на хвилинку

Й проведем фізкультхвилинку.

Руки вгору, руки вниз.

                                   Вліво, вправо повернись.

Сіли — встали, сіли — встали.

Кошенята заплигали.

У долоньки заплескали

                  ***

Заніміла наша спинка

 І затерпли кулачки.

                                                           27

Знов у нас фізкультхвилинка,

 Наші любі діточки.

 Позгинали вправні пальці

 В кулачок і з кулачка.

 А тепер немов у танці,

 Затанцюєм гопачка.

 І ось так поставим руки

До плечей — і розведем,

 Колові ми зробим рухи

 І на парти покладем.

                 ***

Із-за парт ми піднялись,

 Всі добряче потяглись,

Гарно спинки всі прогнули

І про втому геть забули.

Пальці всі в замок закрили

Й стисли їх мерщій щосили.

А тепер присіли — раз!

Фізкультхвилинка   у нас.

Піднялись і пострибали,

 Мов сніжинки покружляли.

 Сіли рівно — і до праці.

 Хай не стомлюються пальці.

                    ***

 Щоб ніколи не хворіти,

 Треба вправи вам робити.

 Із-за парт швиденько встали,

 Спинки гарно розрівняли,

 На носочки піднялись

 І до сонця потяглись.

 Руки разом опустили

 І швидесенько присіли.

 Потім встали, руки в боки,

 Всі красиво робим кроки.

 Назад — вперед прогнулись добре

 Не будем мати ми хвороби.

                       ***

З чого день наш починається?

Із ранкової зарядки.

Кожен з вас хай прогинається

 І походить навприсядки.

Хай до сонечка потягнеться,

 Розімне хай свої плечі.

 Нехай здоров'я добре тягнеться

 В щасті й радості до малечі.

                    28

                       ***

Раз, два, три, чотири, п'ять —

треба вправи починать.

 Раз, два, три, чотири —

руки в боки, два підскоки.

 Раз, два, три —

 нові вправи почали:

нахил вправо, нахил вліво,

вгору, вниз подивись,

 до роботи знов берись.

                                                   ***

Раз, два, три, чотири.

Три, чотири, раз, два.

Хто крокує дружно в ряд?

Гурт дівчаток і хлоп'ят.

 Ми глибоко всі вдихнули,

 на пальчиках підтягнулись.

Дружно видихнули всі

й нахилились до землі.

Ще так раз і два зробили

 і за парти знову сіли.

                   ***

Часу гаяти не варто,

руки кладемо на парти.

Сонце, діти, вже високо,

 всі вдихаємо глибоко.

Руки разом опускаєм

 і глибоко видихаєм.

                  ***

Встали, діти, наче сад.

Закружляв вже листопад.

Вже дерева роздягнулись,

Трохи в сні солодкім вгнулись.

Вітер їх заколисав,

В сніг, мов ковдрою, вмотав.

Як весняне сонце блисне,

Як піднімуться сніги,

Як земелька миттю висхне,

Сік їх пуститься в біги.

               ***

 Встали, діти, тільки — раз.

 Фізкультпауза у нас.

 Віє вітер: «Шу – шу - шу,

 Я берези колишу.

 

                                                         29

 Хмари розганяю в небі,

 Дощ несу вам по потребі.

 Як стомлюся, то спинюсь.

 Я нікого не боюсь».

 Сіли й ми за парти, діти,

 Будем далі тему вчити.

                 ***

Котик рано піднімався,

Добре лапкою вмивався.

Гарно вушка вимивав,

Шубку добре розчесав,

Потім трішки поплигав,

Ноженята розім'яв.

Поруч муха задзижчала,

І його роздратувала.

Він її прогнав від себе,

До роботи ж йому треба.

                   ***

Шумить вітер, шумить ліс.

Тихо лісом ходить лис.

Заховався зайчик в кущ.

 Із куща піднявся хрущ.

 Не хитайте ви куща,

 Не лякайте-но хруща.

 Хай росте угору ліс,

 Не чіпа хай зайця лис.

 Тільки вітер: «Шу-шу-шу!».

 Сядьте тихо, вас прошу.

                 ***

А тепер у нас розминка,

 А тепер фізкультхвилинка.

Встали рівно біля парт,

                                   Починаємо наш старт.

Ось зігнули так ручата

Й полетіли, мов качата.

Ніжками затупотіли,

Потім разом всі присіли.

                                  До сонечка потяглися

                                  І у боки так взялися.

Вправо разом нахилились,

 Вліво, щоб не помилились.

 Руки вниз ми опустили

 Й трохи ними потрусили.

 

                30

 Шию трішки розім'яли

 І за парти посідали.

 А тепер мерщій до справ,

 Кожен вченим з нас щоб став.

                   ***

 В казковому лісі розминка.

 Настала фізична хвилинка.

 Втому проженем руками

 Вгору їх піднімем з вами.

 Потім присядемо дружно,

 Ноги згинаємо пружно.

 Руки, мов крила, розправим

 І до плечей їх поставим.

 Коло вперед покрутили,

 Потім назад повторили.

 Голову вниз опустили,

 Потім назад нахилили,

 Потім наліво поклали,

 Потім направо. І стали.

 Рівно і струнко.

 Швидко скінчилась хвилинка.

 Нас збадьорила розминка.

                    ***

Встали рівно біля парт.

                                   Починаємо наш старт.

Руки вгору, руки вниз,

                                   Подивились пильно скрізь.

Головою покрутили,

Потім разом всі присіли.

Піднялись, понагинались

І здоровими зостались.

                     ***

Взимку холодно у лісі.

                                  Всі дерева голі й лисі.

                                  Білка ж гарне хутро має,

                                  Ще й зарядка зігріває.

                                  Зранку хутко із дупла —

                                  Зігріватись до тепла.

Поскакає по гілках,

Побігає по стежках.

На всі боки прогиналась,

 Лосів в лісі роздивлялась.

 Плечі добре розрівняли

 І за парти посідали.

 

                                                            31

               ***

Станем в коло, дітвора,

 Дітвора, дітвора,

До ялинки вже пора.

 Нам пора, нам пора.

Станем в коло й покружляєм,

                                   Покружляєм,  покружляєм.

                                   Зупинились й поплескаєм,

Поплескаєм, поплескаєм.

Тупаємо ніжками,

 Мов йдемо доріжками.

 Наче зайчики, йдемо,

 Ідемо ми, ідемо.

 Поплигали, поскакали

 І за парти посідали.

                 ***

Хто старався — притомився.

                                   Я прошу, щоб він підвівся.

З рук струсили слабкість й втому,

                                  Побілили стіни дому,

Постругали ми дошки,

Забивали в них цвяшки.

Фарбували ми підлогу,

 Брудні руки в нас від того,

 їх ми добре вимиваєм

 І за парти всі сідаєм.

                 ***

Дзінь - дзелень, дінь - дзелень,

                                   Працювали цілий день.

                                   А тепер спочинем трішки,

Розімнемо ручки й ніжки.

Руки вгору, руки вниз,

На всі боки повернись.

У долоньки поплескали

І руками помахали.

Ніжками затупотіли,

 Потім дружно всі присіли.

 Встали хутко, посміхнулись

 І до праці повернулись.

                   ***

Раз — підняти руки вгору,

Два — нагнутися додолу.

Не згинайте, діти, ноги,

Як торкаєтесь підлоги.

                      32

Три, чотири — прямо стати,

Будем знову починати.

Руки — в боки,

Нахилились вперед,

Нахилились назад,

І направо, і наліво,

Щоб нічого не боліло.

Раз, два, три, чотири —

Набираємося сили.

Нахилились, повернулись,

До товариша всміхнулись.

                                                   ***

А ми зерно сіяли, сіяли

У земельку чорную, свіжую.

І з'явилися перші листочки,

Із них повні тугі колосочки.

До сонечка потягнулись,

І сонечку усміхнулись.

                 ***

Слухати ми перестали

 І тепер всі дружно встали.

 Будем ми відпочивати.

 Руки — вгору і руки — вниз

 І легесенько прогнись.

 Покрутились, повертілись,

 На хвилинку зупинились.

 Пострибали, пострибали,

 Раз — присіли, другий — встали,

 Всі за парти посідали.

                    ***

Ми копали ямку.

Води лили склянку.

                                  Саджанця садили

 І його ростили.

 Біля нього ми ходили,

 Ми земельку розпушили.

 Ти рости до неба,

 Бо ж нам яблук треба.

 Вітре, гілок не ламай,

 Краще гусінь обмітай.

 Яблуньку широку

 Підстрижу щороку.

 

 

 

                                                     33

                                                   ***

А я юний тракторист.

                                  Є до праці в мене хист.

                                  Довго в ліжку не лежу,

Як устану — пробіжу.

Потім стану на галявці

І даю уроки Мавці:

Руки вгору, руки вниз.

                                   Сядь, устань і повернись.

 Руки в боки й нахились

Вправо, вліво і вклонись.

Ноги трішки ти зігни

Й навприсядки походи.

Потім млин зроби руками.

                                  Хай цей день щасливим стане.

                        ***

Діти йшли, йшли, йшли

 І сніжинку знайшли.

 Присіли, подивилися, підняли ...

 Налетів сильний вітер, розлетілися сніжинки.

 Вітер стих.

 Сніжинки повернулися у наші долоні.

 Сніжинки-пушинки втомилися літати.

  Кружляти припинили, тихесенько сіли.

                         ***

Раз! Два! Всі присіли,

                                  Потім вгору підлетіли.

Три! Чотири! Нахилились,

                                   Із струмочка гарно вмились.

П'ять! Шість! Всі веселі

 Крутимось на каруселі.

 Сім! Вісім! В поїзд сіли.      

 Ніжками затупотіли.

 Дев'ять! Десять! Відпочили

 І за парти дружно сіли.

                                                   ***

 Стали струнко, мов солдати,

 Не хотілося щоб спати.

 Руки вгору підняли,

 Опустили й потрясли.

 Наші ніженьки замліли,

 

                    34

 

 Тож на раз, два, три — присіли.

 Потім всі швиденько встали

 І разом закрокували.

 Навкруг себе покрутились

 І за парти всі вмостились.

                     ***

Звірі в лісі проживають

 І роботу також мають.

 Тож виходять на полянку

 І зарядку роблять зранку.

 Встали й ми побіля парт.

 Встали всі: — Мерщій на старт.

 Лапки вгору, лапки вниз,

 Землі-матінці вклонись.

 Сонцю руки простягни,

 До проміння поверни.

 А тепер прогнімо спини,

 І замремо на хвилину.

 Розігнулись, пострибали,

 Потім трішки політали

  І за парти посідали.

                     ***

Раз, два! Всі вставайте -                      

Будемо відпочивати.                           

Три, чотири! Присідаймо,                   

Швидко втому проганяймо.

П'ять, шість! Засміялись,                 

Кілька разів понахилялись.

Сім.  вісім!, Час настав

 Повернутися до справ.

                                                    ***

Я   знайшла ягідку червону,

                                   Нагнулась, взяти щоб в долоню

А далі - ягідка вгорі,

На розлогому гіллі,

                                   Висить собі й милує око.

Зірвем її ми дітворі,

Бо ж так кортить, хоча й високо.

 Підстрибнем високо мерщій.

 Стрибай і ти, лишень не стій.

 Затерпли рученьки від праці.

 В кулак зберемо наші пальці,

 А потім їх потрясемо,

Спочити пальчикам дамо.

                    35

 

 Сідайте, діточки, за парти,

                  

 

 Навчання — праця. Це, не жарти.

                         ***

 Дід Данило встав раненько

 Нарубав дровець швиденько,

 Грубку ними розтопив,

 Грядочки в саду полив.

 Дав корівоньці сінця.

 Та ця пісня без кінця.

                         ***

 Встало сонечко вгорі,

 Посміхнулось дітворі.

 Віє вітер їй в лице,

 Захиталось деревце.

 Присіли всі біля доріжки,

 Вирвем ягідок тут трішки.

  А тепер ми поплигаєм.

 Відпочинем й посідаєм

                         ***

Рак все клешнею махає.

 Рак поживу розрізає.

 Рак не ножицями крає,

 Клешню добру рак наш має.

 Вліво клешню, вправо клешню

 Переріже рак і блешню.

 А тепер заліз у мул,

 Заховався від акул.

 Він акули не злякався.

 Відпочити заховався.

                       ***

 Раз, два — дружно встали,

 Добре спинки порівняли.

 Три — швиденько взяли гирі,

 Підняли їх на чотири.

 Попиляли ми дрова —

 Раз, два, раз, два.

 Порубали ми дрова —

 Раз, два, раз, два.

 Не стомились — відпочили

 І за парти тихо сіли.

                   ***

Швидко, діти, підлетіли,

                  36

 

Мов горобчики малі.

Руку вправо, руку вліво

 Всі дружненько розвели.

 А тепер, до сонця руки

 І на носочки піднялись.

 Руки в боки, два підскоки,

Всі прогнулись, підвелись.

 Як горобчики, присіли,

 Поклювали зернятко.

 Піднялись і полетіли.

                 ***

В другій вправі для дітей

руки ставим до плечей.

Руки вгору почергово,

вправу зробимо чудово.

Руки вже за головою,

дивимось перед собою.

Випростовуєм хребет,

лікті зводимо вперед.

Мов метелики злітаєм,

крильця зводим — розправляєм.

Тепер на поясі руки тримати.

Будем вставати та присідати:

встати — присісти, встати — присісти,

як перед грою всі футболісти.

                   ***

 Лисичка рано піднялась,

 Любесенько потяглась,

 Мила личко, мила очки,

 Рвала квіточки й листочки.

Хатку власну прикрашала,

 Скрізь гарнесенько прибрала.

 А тепер вперед мерщій

                             37

 Полювать сніданок свій.

Ну, а ти, малюк, не стій,

 Ледачкувати й мить не смій.

                   ***

Ю-ю-аю! Ю-ю-аю!

 Я працюю і співаю.

Я навшпиньки встаю

І  до стелі дістаю,

Вліво-вправо повертаюсь,

 Низько до землі вклоняюсь!

 Ую-юю! Ую-юю!

Знову сяду і працюю.

                                                   ***

Буратіно  потягнувся.

Раз  нагнувся,  два  нагнувся.

Руки  в  сторони  розвів,

Ключик,  мабуть,  загубив.

А  щоб  ключик  нам  знайти,

Треба  всім   в  похід  іти.

                  ***

У   веселому   гайку

На  зелененькій  травиці

У  веселому   танку

Зайці,  ведмеді,  білки   і   лисиці.

Вони  бігають,  стрибають,

Вушками  прислухаються,

У  спритності   змагаються.

                                                ***

                                   Раз,  два.  Ліва,  права!

Крокуємо   залюбки.

Руки  вліво,   руки  вправо!

Стали  разом   на  носки.

Присідаємо   й  стрибаємо!

Біг  на  місці      починаємо!

Сісти-видих,   встати-вдих!

Припиніть  розмови  й   сміх!

 

                

                       38

                     ***

Звірі в лісі проживають

 І роботу також мають.

 Тож виходять на полянку

 І зарядку роблять зранку.

 Встали й ми побіля парт.

 Встали всі: — Мерщій на старт.

 Лапки вгору, лапки вниз,

 Землі-матінці вклонись.

 Сонцю руки простягни,

 До проміння поверни.

 А тепер прогнімо спини,

 І замремо на хвилину.

 Розігнулись, пострибали,

 Потім трішки політали

                                    І за парти посідали.

     На уроках  дитина стомлюється. І це природно. Тут важливо, щоб тимча­сова втомлюваність не переросла в хро­нічну. А це може статися, коли учень недостатньо рухається, не одержує необ­хідних йому позитивних емоцій, що веде до зниження працездатності, пасивності  школярів.                   

   Фізкультхвилинка  підтримує в дитині впевненість у своїх силах, позитивні емоції. Тож завдання педагога — вчасно і вміло застосувати її на уроках, зняти втому дітей.

                                               

http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQUksMh-D5oVNve5c9qP33_DufxJV8dbglvaeifw2VQNIWVcTI74Q

 

              

 

 

    

  

          

   

                                               

 

 

 

 

 

 

                               39

 

   Використана  література:

1. Бойко Г.  Ворона-Каркарона. - К: Веселка, 1995.

2. Державний  стандарт початкової  загальної  освіти. – Постанова Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018р. №87

3. Типові освітні програми для закладів загальної середньої освіти. 1-2 класи. (Савченко О.Я.).  Київ: ТД «Освіта-Центр плюс», 2018 

4.Єфімова І. В.  Загадки,  скоромовки. - К:Веселка, 1996.

5.Забіла   Н. Весела  абетка. - К:Веселка, 1989.

6.Козуб  О.В. Фізкультхвилинки  та  ігри  в  1-4 класах. – Т. Богдан, 2001.

7.Корнієнко  С. М. Весела  перерва. – Т. Богдан, 2007.

8.Савченко  О. Я. Вікова  характеристика  готовності  дітей  до  шкільного  навчання. К: Абрис, 1997.

9.Пішов  котик  на  торжок.- К: Веселка, 1992.

10. Січовик  І. Скоромовки. - К:Веселка, 1995.

11.Федоров  В. Д. Збереження  та  зміцнення  психологічного  здоров’я.-

Хмельницький. 1993.

12.Фінько Г. М., Бойцун  В. С. Роль  ігрової діяльності  в навчально-виховному  процесі  шестирічок.- Хмельницький. 2003.

13. Ярешко  Л.С. Весела  абетка. -Чернігів.  Десна,1992.

Використані     Інтернет – ресурси:

1. http://www.abetka-loqopedka.orq

2. http://uk.wіkіpedіa.orq/wіkі/

3.Skoromowkі 200309.dyvu

4.chytanka.com.ua/ebooks/іndex.php?ac

5.metodportal.net/node/595

                                                                        40

 

docx
Додано
19 жовтня 2023
Переглядів
227
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку