Посібник "Дидактичний матеріал на основі повнозернових текстів" для 5 класу

Про матеріал
КАРТКА 1 до теми «Повторення вивченого в початкових класах. Текст. Речення. Слово. Усні й письмові висловлення, текст. Зміст, заголовок тексту. План тексту. Поділ зв’язного висловлення (тексту) на речення. Інтонація речень, різних за метою висловлення. Розділові знаки в кінці речення. Добір заголовка тексту. Колективне складання простого плану прослуханого або прочитаного тексту.» Покинуте кошеня Хтось виніс із хати маленьке сіре кошенятко й пустив його на дорогу. Сидить кошеня та й нявчить. Бо хоче додому, до матусі. Проходять люди, дивляться на кошеня. Хто сумно хитає головою, хто сміється. Хто жаліє: «Бідне кошенятко», та й іде собі. Настав вечір. Зайшло сонце. Страшно стало кошеняткові. Притулилося воно до куща та й сидить, тремтить. Поверталася із школи Наталочка. Чує – нявчить кошеня. Вона не сказала ні слова, а взяла кошеня й понесла додому. Василь Сухомлинський ЗАВДАННЯ 1:  Прочитайте текст.  Подумайте, чому кошеня винесли на дорогу?  Як ви гадаєте, чому більшість лідей не забирали кошеня додому?  Хто проявив співчуття до звірятка?  Які риси характеру притаманні дівчинці? Поясніть свою думку.  Поділіть текст на частини. Назвіть кожну з них.  Який заголовок можна дібрати ще до цього тексту?  Придумайте кінцівку до тексту. (3-5 речень)  Складання плану (колективно). ЗАВДАННЯ 2:  Випишіть виділене слово, розберіть його за будовою. Складіть із ним речення, запишіть та підкресліть головні слова (підмет і присудок).  Які бувають речення за метою висловлювання? Які речення є тексті?  Випишіть перше і друге речення у другому абзаці і доповніть їх самостійно дібраними словами. Підкресліть головні слова.  Доберіть синонім до слова «страшно», запишіть у зошит.  Поясніть значення прислів’я : • Добре ім'я краще багатства. • Добре роби - добре й буде. • Добре треба шукати, а зло саме прийде.  Яку людину можна вважати доброю?  Чи робили ви добрі справи? Які саме? ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ:  Складіть розповідь про добрий вчинок. Доберіть заголовок, запишіть текст у зошит, поділивши його на частини (абзаци: зачин, основна частина, кінцівка).
Перегляд файлу

КАРТКА 1  до теми «Повторення вивченого в початкових класах.

Текст. Речення. Слово. Усні й письмові висловлення, текст. Зміст, заголовок тексту. План тексту. Поділ зв’язного висловлення (тексту) на речення. Інтонація речень, різних за метою висловлення. Розділові знаки в кінці речення. Добір заголовка тексту. Колективне складання простого плану прослуханого або прочитаного тексту.» 

Покинуте кошеня

Хтось виніс із хати маленьке сіре кошенятко й пустив його на дорогу. Сидить кошеня та й нявчить. Бо хоче додому, до матусі. Проходять люди, дивляться на кошеня. Хто сумно хитає головою, хто сміється. Хто жаліє: «Бідне кошенятко», та й іде собі.

Настав вечір. Зайшло сонце. Страшно стало кошеняткові. Притулилося воно до куща та й сидить, тремтить. Поверталася із школи Наталочка. Чує – нявчить кошеня. Вона не сказала ні слова, а взяла кошеня й понесла додому.                          Василь Сухомлинський    

ЗАВДАННЯ 1:

  • Прочитайте текст.
  • Подумайте, чому кошеня винесли на дорогу?
  • Як ви гадаєте, чому більшість лідей не забирали кошеня додому?
  • Хто проявив співчуття до звірятка?
  • Які риси характеру притаманні дівчинці? Поясніть свою думку.
  • Поділіть текст на частини. Назвіть кожну з них.
  • Який заголовок можна дібрати ще до цього тексту? 
  • Придумайте кінцівку до тексту. (3-5 речень)
  • Складання плану (колективно).

ЗАВДАННЯ 2:

  • Випишіть виділене слово, розберіть його за будовою. Складіть із ним речення, запишіть та підкресліть головні слова (підмет і присудок).
  • Які бувають речення за метою висловлювання? Які речення є тексті?
  • Випишіть перше і друге речення у другому абзаці і доповніть їх самостійно дібраними словами. Підкресліть головні слова.
  • Доберіть синонім до слова «страшно», запишіть у зошит.
  • Поясніть значення прислів’я :

  Добре ім'я краще багатства.

  Добре роби - добре й буде.

  Добре треба шукати, а зло саме прийде.

  • Яку людину можна вважати доброю?
  • Чи робили ви добрі справи? Які саме?

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ:

  • Складіть розповідь про добрий вчинок. Доберіть заголовок, запишіть текст у зошит, поділивши його на частини (абзаци: зачин, основна частина, кінцівка).

КАРТКА 2 до теми «Слово як компонент речення. Лексичне значення слова. Слово як частина мови. Добір слів для доповнення речення. Складання речень певного змісту. Доповнення речення самостійно дібраними словами».

Дивний мисливець

Живе у нашому селі дід Максим. Усі кажуть: дід - мисливець. Як тільки починається полювання на зайців чи качок, дід щодня йде з рушницею до лісу. Виходить із дому рано-вранці, а повертається ввечері.

Але що це за дивний мисливець такий! Ніколи не несе додому ні зайця, ні качки. Приходить із порожньою торбою. Одного разу приніс дід Максим зайченя маленьке. Знайшов під кущем. У зайченяти була зламана ніжка. Дід зробив із двох гілочок пов’язку, забинтував ніжку. Через тиждень ніжка зрослася, і дід відніс зайченя в поле.

Чого ж це дід Максим такий невдаха?

Пішов одного разу слідом за дідом, захотілося подивитись, як же він полює. Бачать: поклав дід рушницю, а сам ходить лісом та й розкладає під кущами сіно зайцям.

Зрозуміло тоді, чого дід Максим дивний мисливець.

 В.Сухомлинський

ЗАВДАННЯ 1 : 

  • Прочитайте текст. Зясуйте головну думку (тему).
  • Чому діда Максима називають «дивним мисливцем»?
  • Що ви знаєте про полювання у вашій місцевості?
  • Як ви думаєте: процес полювання - це захоплення чи прияв черствості душі? Поясніть свою думку.

ЗАВДАННЯ 2:

  • Що називають словом? (учитель може пояснити)
  • З чого складається речення? Текст?
  • Випишіть виділені слова, поясніть їх значення (можна скористатися тлумачним словником).
  • Із трьома словами складіть три речення , різні за метою висловлювання.
  • Доберіть до слова «дивний» синоніми, запишіть.
  • Заповніть хмарки словами із текту:
  • Домашнє завдання: скласти текс-опис (5-8 речень) про осінь.Дібрати заголовок.

 

 

 

 

 

 

КАРТКА 3 до теми Типи мовлення: розповідь, опис, роздум, оцінка предмета (явища). Особливості будови опису предмета (тварини).

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                ЗАВДАННЯ : 

  • Прочитайте тексти, визначте, до якого типу мовлення належить кожен з них, підпишіть. Поясніть свою думку.
  •  Назвіть у текстах їх структурні елементи (зачин, основну частину, кінцівку).                                                                   
  • Розгляньте схему «Будова опису предмета»

       Науковий стиль
1. Назва предмета або явища.
2. Ознаки предмета або явища (технічні, біологічні, історичні або інші характеристики) .
3. Сфера використання, спосіб застосування (наприклад, в описі приладів), ступінь корисності для людини (наприклад, в описі гірських порід).

                                                                                Художній стиль
                                       1. Загальне враження від предмета або явища.
                                       2. Ознаки предмета або явища (використовуються художні засоби).
                                       3. Естетична оцінка предмета або явища.

  •                   Спробуйте скласти твір-опис квітки в художньому стилі, використовуючи такі слова: стебельце, видовжені, ніжно-рожеві, темно-зелені, пелюстки, овальні, ароматна, привабливий. Доберіть заголовок.

 

 

                                                  

 

КАРТКА 4 до теми «Лексичне значення слова. Однозначні й багатозначні слова (повторення). Використання  багатозначних слів у прямому й переносному значеннях (повторення)».

ДОБРЕ СЛОВО

В однієї жінки була маленька донька Оля. 
Коли дівчинці виповнилося п’ять років, вона тяжко захворіла: просудилась, почала кашляти і танула на  очах. До нещасної матері почали приходити родичі:
Олині тітки, дядьки, бабусі, дідусі. Кожен приносив щось смачне й поживне: липовий мед і солодке коров’яче масло, свіжі лісові ягоди й горіхи, перепелині яєчка й бульйон з курячого крильця. Кожен говорив: «Треба добре харчуватися, треба дихати свіжим повітрям і хвороба втече в ліси й на болота».
Оля їла мед у стільниках і солодке коров’яче масло, лісові ягоди й горіхи, перепелині яєчка й бульон з курячого крильця. Але нічого не допомогало – дівчинка вже ледве вставала з ліжка.
Одного дня біля хворої зібрались родичі. Дідусь Опанас сказав:
- Чогось їх не вистачає. А чого – і сам не можу зрозуміти.
Раптом відчинились двері, і в хату ввійшла прабабуся Олі – столітня Надія. Про неї родичі забули, бо багато років сиділа прабабуся в хаті, нікуди не виходила. Але почувши про хворобу правнучки, вирішила навідати її.
Підійшла до ліжка, сіла на ослінчик, взяла Олину руку в свою, зморшкувату і маленьку, й сказала: 
— Немає в мене ні медових стільників, ні солодкого коров’ячого масла, немає ні свіжих лісових ягід, ні горіхів, немає ні перепелиних яєчок, ні курячого крильця. Стара я стала, нічого не бачу. Принесла я тобі, мила моя правнучко, один-єдиний подарунок: сердечне бажання. Єдине бажання залишилось у мене в серці — щоб ти, моя квіточко, видужала й знову раділа ясному сонечкові.
Така величезна сила любові була в цьому доброму слові, що маленьке Олине серце забилось частіше, щічки порозовішали, а в очах засяяла радість.
- Ось чого не вистачало Олі, - сказав дід Опанас. - Доброго слова.   В. Сухомлинський

ЗАВДАННЯ 1 : 

  • Прочитайте уважно текст. Що хотів донести до нас автор?
  • Чому Олі не допомагали видужати ніякі смаколики?
  • Як можна охарактеризувати прабабусю Надію? Запиши слова-асоціації, за бажанням  розфарбуй малюнок.

 

                                         ПРАБАБУСЯ НАДІЯ

 

 

ЗАВДАННЯ 2:

  • Поясніть значення виділених слів, запишіть невідомі вам.
  • Які слова називають однозначними, а які – багатозначними? Що ви знаєте про пряме і переносне значення?
  • Запиши у дві колонки сова: стара, маленька, зморшкувата, хата, сонце, радість, бажання, бульйон, свіжі, поживне, танули, солодке.

 

 

ОДНОЗНАЧНІ

БАГАТОЗНАЧНІ

 

 

 

  • Як ви вважаєте, у словосполученнях «солодке масло», «зморшкувата рука» прикметники вжиті в прямому чи переносному значенні? Чому?
  • Складіть словосполучення із прикметниками сололкий, гострий, золотий у прямому й переносному значеннях, уведіть їх у речення. У реченні підкресліть підмет і присудок.
  • Розгляньте картинку, складіть невеличку розповідь, доберіть заголовок.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

КАРТКА 5 до теми «Групи слів за значенням: синоніми

( повторення й поглиблення ).Ознайомлення зі словником синонімів.Робота з деформованим текстом (заміна повторюваних слів синонімами, використання синонімів як засобу зв’язку речень у тексті)»

МАТЕРИНСЬКЕ ЩАСТЯ

Гарячого літнього дня вивела гуска своїх маленьких жовтеньких гусенят на прогулянку. Гуска показувала діткам великий світ. Цей світ був зелений і радісний — перед гусенятами простягнувся величезний луг. Гуска навчала діток скубти молоду травичку. Травичка була солодка, сонечко тепле й ласкаве, моріг м’якенький, світ співав багатьма голосами жучків, метеликів, комах. Гусенята були щасливі.
           Коли це налетіла чорна хмара, на землю впали краплі дощу. А потім посипались чималі, як горобині яєчка, градинки. Гусенята прибігли до гуски, вона підняла крила й накрила ними дітей  . Під крильми було тепло й затишно, гусенята чули, як нібито звідкись іздалеку долинає гуркіт грому, виття вітру й стукіт градинок. Їм навіть стало весело: за материнськими крилами коїться щось страшне, а вони в теплі й затишку.
          Потім усе вщухло. Гусенятам захотілось мерщій на зелений луг, але гуска не піднімала крил. Вони вимогливо запищали: «Випускай нас, мамо».
          Тихо підняла мати крила. Гусенята вибігли на траву. Вони побачили, що в матері крила зранені, вирвано чимало пір’я. Гуска тяжко дихала. Але світ навколо був такий радісний, сонечко сяяло так яскраво й лагідно, жучки, бджоли, джмелі співали так гарно, що гусенятам чомусь і на думку не спало поцікавитись: «Мамо, що з тобою?» І коли одне найменше і найслабше гусеня підійшло до мами й запитало: «Чого в тебе зранені крила?» — вона тихо відповіла: «Все добре, мій синку».
         Жовтенькі гусенята розсипались по траві. Мати була щаслива.

                                                                                            В. Сухомлинський

ЗАВДАННЯ 1 : 

  • Прочитайте уважно текст. Що поранило крила гусці-матері?
  • Чому діти не зрозуміли, що сталося?
  • Як можна описати вчинок гуски?
  • Чому гуска була щасливою?

ЗАВДАННЯ 2:

  • Які слова часто повторюються у першому абзаці. Як можна уникнути цих повторів?
  • Спишіть перший абзац, замінивши повторювані слова синонімами.
  • Підкресліть у першому реченні головні члени.
  • Доберіть синоніми до слів: радісний, тепло, матір.
  • Складіть з трьома словами питальне, розповідне і спонукальне речення.
  • Знайдіть у словнику синоніми до слів: йти, добрий.

КАРТКА 6 до теми «Групи слів за значенням: синоніми, антоніми, омоніми (повторення й поглиблення). Пароніми. Ознайомлення зі словниками антонімів, синонімів, омонімів, паронімів».

ЧОГО СИНИЧКА ПЛАЧЕ?

У хаті край села жили чоловік і жінка.
Було в них двоє дітей — Мишко й Оля. Біля хати ріс високий гіллястий осокір.
    Зробимо на осокорі гойдалку, — сказав раз Мишко.
    Ой, добре буде гойдатися! — зраділа Оля.
Поліз Мишко на осокір, прив’язав до гілки мотузку. Стали на гойдалку Мишко й Оля та й ну собі гойдатися.
Гойдаються діти, й осокір гойдається. Гойдаються діти, а навколо них синичка літає та й співає, співає.
Мишко й каже:
    І синичці весело, що ми гойдаємось. Як вона радісно співає.
Глянула Оля на стовбур осокора й побачила дупло, а в дуплі — гніздечко синиччине, а в гніздечку — пташенята маленькі.
    Синичка не радіє, а плаче, — сказала Оля.
    Чого ж їй плакати? — здивувався Мишко.
    Подумай, чого, — відповіла Оля.
Мишко зліз із гойдалки, став на землю, дивиться на синиччине гніздо й думає: «Чого синичка плаче?»         В. Сухомлинський

ЗАВДАННЯ 1 : 

  • Прочитайте текст. Що вирішили зробити діти на осокорі?
  • Що побачила Оля на на стовбурі дерева?
  • Чому синичка літала навколо дітей?
  • Закінчіть розповідь (3-5 речень).

ЗАВДАННЯ 2:

  • Доберіть синоніми до слова «радіє», запишіть.
  • Доберіть антоніми до слів «радіє», «маленька», запишіть.
  • Поясніть прислів’я, назвіть у них антоніми. Випишіть їх парами.

Буде добре, як мине зле.                                  

 Добро пушить, а лихо сушить. 

 Доброго тримайся, поганого цурайся.      

  • Як ви думаєте, до якої частини мови належить слово «мати»? Складіть два речення так, щоб в одному це слово виступало іменником, а в другому – дієсловом.
  •  Як називаються слова, що однаково звучать, але мають різне значення? Наведіть приклади.
  • Пригадайте, що називають паронімами? Наведіть приклади. Складіть 4 речення зі словами-паронімами, запишіть. Визначте у реченнях головні члени.

КАРТКА 7 до теми «Основа слова (корінь, суфікс, префікс) і закінчення — значущі частинислова(повторення й поглиблення відомостей)»

ЦАРІВНА КВІТІВ

Чарівна окраса наших лісів і дібров – конвалія. Її ніжнопахучі білі..звіночки втілюють у собі радощі в..сни. Вона є однією з улюблених ра..ніх квіток. їй присвятили поетичні рядки Михайло Лєрмонтов, Леся Українка, Олександр Купрін та інші.

“Царівною квітів я визнаю конвалію”,- писав Петро Ілліч Чайковський. А скіл..ки казок, легенд, повір’їв та міфів складено про цю невелику квітку!

Українс..ка ботанічна назва – “конвалія звичайна” походить від латинської назви “конваляріямаяліс”, яку можна п..р..класти так: “лілія долин, травнева”.

Конвалія ці..на лікарс..ка рослина. Ліки, виготовлені з неї, поліпшують діял..ність сер..ця та кровообіг, діють як загальний заспокійливий засіб.

Збирають квіти й траву в період цвіті..ня, тобто в травні-червні. Стебла зрізують ножами або серпами, залишаючи в гніздах частину рослин.

Великої шкоди запасам цієї лікарської рослини завдають ті, хто зриває і квіти, і її листя. При цьому дуже ушкоджуєт..ся кореневище і може загинути вся сім..я конвалій. А деякі “любителі” природи саме так “заготовляють” цю дорогоці..ну квітку.

Юні друзі природи! Бережіть красуню-конвалію! Пильнуйте, щоб її не винищували в лісах (З журналу).

ЗАВДАННЯ 1 : 

  • Прочитайте уважно текст. Яку квітку називають «царівною квітів»?
  • Які властивості має ця квітка?
  • Хто назвав так цю квітку? 
  • Чому потрібно берегти рослини, занесені до Червоної книги України?
  • До якого типу та стилю мовлення належить цей текст?

 

ЗАВДАННЯ 2:

  • Випишіть виділені слова, розберіть їх за будовою.
  • Випишіть із тексту слова з пропущеними буквами, вставляючи їх. Визначіть будову у цих словах.
  • Складіть пам’ятку для однокласників «Як потрібно берегти природу» (5-7 речень). П’ять слів, використаних у реченнях, розберіть за будовою.

 

 

 

 

КАРТКА 8 до теми «Спільнокореневі слова й форми слова.

Редагування речень, що містять спільнокореневі слова й форми одного слова».

Життя квітів навесні починається з пролісків.

Пролісок – квітка ніжна, але смілива й нетерпляча. Ще не зійде сніг, а вже крізь весняну ніздрювату снігольодову скоринку пнеться цупкий паросток. Сьогодні це біло-жовтуватий хвостик, завтра це біло-зелена гостриця, післязавтра це вже довгий зелений листок з тоненькою стрілкою всередині. Ще за день брунька на кінці стрілочки розквітає враз твердою білою кашкою. І квітів визоріє так густо, що земля знову стає біла від рясного холодного цвіту.

І негайно заквітковує ряст. Це вже весна. Квіти рясту – фіалкові, теплі і сонячні. І хоча тіло квітки ще тверде, напружене, готове до опертя холоду і негоди – її дух вже ніжний, теплий, весняний. Вона вже пахне (Ю. Смолич).

 

ЗАВДАННЯ 1 : 

  • Прочитайте текст. Перекажіть його. Визначте стиль і тип мовлення.

ЗАВДАННЯ 2:

 

  •  Знайдіть і випишіть спільнокореневі слова. До слів життя і цвіт доберіть спільнокореневі слова.
  • Доберіть спільнокореневі слова до слова «квітка», запишіть.
  • Доберіть форми слова до слова «квітка». Чим відрізняються форми слова від спільнокореневих слів?
  • Розфарбуйте пелюстки квіточки: форми слова -  жовтий колір,спільнокореневі – блакитний.
  • Доберіть до кожного з варіантів слова, запишіть, визначте будову  :

1. Префікс+корінь+суфікс+закінчення;

2. Корінь+суфікс+закінчення;

3. Корінь+суфікс+суфікс+закінчення;

4. Корінь+закінчення;

5. Корінь+інтерфікс+корінь+закінчення;

6.Префікс+корінь+суфікс+суфікс+закінчення.

  • Назвіть, які квіти ростуть у вашій місцевості.
  • Складіть текст-розповідь з елементами опису про те, як мама доглядає за квітником. Використайте форми одного слова та спільнокореневі слова.

 

КАРТКА 9 до теми «Незмінні й змінні слова.

Створення розповіді про відвідування зоопарку з використанням незмінних слів (назв тварин)».

ЧОМУ МАМА ТАК ХВАЛИТЬ?

Пішла мама на роботу, а вдома залишилась шестирічна дівчинка Люда. Вона ще не ходить до школи.
           Мама сказала Люді, щоб вона курей нагодувала й квіти полила.
           Люда нагодувала курей і полила квіти, потім думає: «Зварю борщу. Мама прийде з роботи втомлена. Хай відпочине».
          Зварила Люда борщу, попробувала.
          Борщ несмачний... Оце буде мама сваритися, що вона несмачного борщу наварила.
Прийшла мама з роботи. Здивувалась, що Люда зварила страву. Насипала борщу, їсть і хвалить:
— Ой смачного ж ти борщу зварила, дочко.
Люді ніяково слухати ці слова. Адже вона пробувала борщ — він несмачний. Думає Люда: "Чому ж мама так хвалить?"

ЗАВДАННЯ 1 : 

  • Прочитайте текст. Що попросила зробити мама ?
  • Як Люда вирішила потішити маму?
  • Чому мама казала, що борщ смачний , та ще й хвалила донечку?
  • Як ви допомагаєте своїм батькам?
  • Якими теплими  словами називають вас ваші батьки?

ЗАВДАННЯ 2:

  • Утворіть можливі форми слова від слова «борщ», запишіть.
  • Які продукти необхідні для приготування борщу, запишіть їх назви
  • Спишіть виділені слова, розберіть їх за будовою, зробіть висновок: які слова називаються змінними, а які -  незмінними.
  • Спишіть речення, розкриваючи дужки:

Вчора ми ходили на (вечірка) з нагоди святкування (Новий рік). Там було дуже (весело), тому нам не хотілося йти (додому).

  • Чому деякі слова в тексті змінилиь , а деякі –ні?
  • Розгляньте малюнок. Яких тварин ви тут бачите, запишіть їх назви.Які слова-назви тварин є змінними, а які – незмінними. Складіть розповідь про те, як ви відвідували зоопарк, використовуючи назви тварин (змінні і незмінні).Запишіть розповідь у зошит.
  • Прочитайте цікаві факти про тварин.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

КАРТКА 10 до теми «Написання префіксів пре-, при-, прі-.

Конструювання речень-компліментів (для привітання з днем народження, святом) з використанням слів із префіксом пре-.»

ЗАПАМЯТАЙ!

ЗАВДАННЯ 1 : 

 

 

 

 

 

 

 

 

ЗАВДАННЯ 2:

Складіть речення-привітання до дня народження своєї однокласниці, використовуючи слова з префіксом пре-.

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

КАРТКА 11 до теми «Письмовий твір-опис предмета (тварини) з використанням слів із суфіксами та префіксами, що надають тексту емоційного забарвлення й виразності (у художньому стилі»).

ЗАВДАННЯ 1 : 

  • Вправа «Мікрофон». Пригадайте:
  • Що називають текстом?
  • Які є типи текстів?
  • Які є стилі мовлення?
  • Назвіть особливості тексту-опису?

ЗАПАМЯТАЙТЕ!

Описувати щось — означає називати характерні ознаки предмета (форму, розмір, колір тощо).

Художній опис — емоційне, образне висловлювання, яке не лише передає певні відомості, а й збуджує нашу уяву, розвиває фантазію.

Щоб написати художній твір-опис, треба використати епітети, метафори, порівняння та інші художні засоби. При цьому варто уникати багатослів’я та штучних мовних прикрас, які затемнюють висловлювану думку.

  • Розгляньте таблицю. Доберіть для опису тваринки слова-характеристики із суфіксами та префіксами, що надають тексту емоційної виразності.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Мордочка

МОРДОЧКА:___

 

 

 

 

МОРДОЧКА:________________________________________________________________________________________________________________________________________

ВУШКА:_________________________________________________________________________________________________________________________________________________

ЛАПКИ:_________________________________________________________________________________________________________________________________________________

ТУЛУБ:__________________________________________________________________________________________________________________________________________________

ЗАГАЛЬНЕ ВРАЖЕННЯ:______________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

  • Складіть з дібраними словами, обєднайте їх в текс, дотримуючись послідовності та структуритексту. Доберіть заголовок, запишіть текст.

_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

КАРТКА 12 до теми «Орфоепічна помилка ( практично). Орфоепічний словник. Проговорювання скоромовок, виконання артикуляційних вправ».

Накращий подарунок

Тарас прокинувя об одинадцятій. Сонце вже давно було високо на небі. Ще вчора мама сказала сину, що у нього буде важливе завдання. Цілу ніч хлопчик думав, що ж це може бути. Але під самісінький ранок заснув, бо вже не міг тримати очі розплющеними.

Тарас швидко вибіг на кухню, проте мами вже не було. На столі лежала записка, у якій зазначено: «Синочку, сходи, будь ласка, до магазину купити чорнослив. А ввечері допоможеш мені підготуватись до твого дня народження. Разом спечемо твій улюблений пиріг».

Це був якраз той випадок, коли хлопець геть забув, що завтра його день народження. Просто цьогоріч тато Тараса поїхав на заробітки, і його вже не було аж пів року. Син сумував за батьком і про веселощі геть забув.

Мама повернулася ввечері, десь о вісімнадцятій. Тарас чекав її, бо знав, що вона обов’язково принесе щось смачненьке. Згодом у кухні пахло смачним пирогом із чорносливом. Тарас був задоволений тим, що допоміг мамі.

Раптом двері відчинилися, і на порозі стояв тато. Тарас не зміг стримати слів. Обіймаючи батька, син сказав:

  • Це накращий подарунок на день народження.

 

ЗАВДАННЯ  : 

  • Прочитайте уважно текст, дотримуючись правил наголошування слів.
  • Як потрібно наголошувати виділені слова. Спишіть їх, позначивши наголос.
  • Зверніть увагу! Правильно вживаємо:
  • Розташуйте слова за абеткою, визначте наголоси, перевірте їх за словником.

Камбала, колесо, данина, читання, форзац, завдання, подруга, дочка, олень, ознака, вірші, приятель, живопис, старий, високо, фольга, донька, феномен, причіп, адже, вантажівка, перепис, надлишок, цінник, соломинка, ринковий.

  • Проведіть артикуляційну вправу:

«Дудка»

Губи в дудочку звернули,

і тихесенько подули.

Дудочка дудить,

і дітей веселить.

Витягування губ вперед „дудочкою”

 

«Смачне варення»

Ой, яке смачне варення,

Таке солодке, запашне.

Язик вверх піднімаємо

і на верхню губу завертаємо


  • .Прочитайте скоромовку спочатку повільно хором, потім трохи швидше. Згодом спробуйте дуже швидко проговорити її, правильно вимовляючи всі звуки:

Бук бундючивсь перед дубом,
Тряс над дубом бурим чубом.
Дуб пригнув до чуба бука —
Буде букові наука.


  • Домашнє завдання: вивчити і проговорити скоромову.

КАРТКА 13 до теми «Орфографічний словник. Орфограма (практично).

Орфографічна помилка (практично), її умовне позначення».

ЩО ПОСІЄШ, ТЕ Й ПОЖНЕШ

   Посіяв байдужість — пожав знивагу.
             Одного разу до нас прелетіли голуб і голубка. Сіли на ґанку та й воркочуть. Ніби девляться на мене й щось просять. Я поліз на дах, відчинив маленьке віконце. Голуби заховалися в нього. Я виніс їм зирна, вони поклювали й знову сховались у віконці.
           Наступного ранку я знову погодував їх і поставив корицце з водою. А потім було так — коли погодую, а коли й забуду. Більше було таких днів, що я забував погодувати гулубів. Вони сидять на ґанку, дивляться на мене, а я все кудись поспішаю. Коли це йду, а голуб летить наді мною, немов збирається на плече мені сісти. Я думав, що голуб грається. І не догадався, що йому їсти хочеться.
          А то якось уранці бачу — голуби сидять на подвір’ї в сусідів, а маленька дівчинка Оля годує їх.
         А батько ставить на стовпі маленьку хатку — голубник.
Боляче мені стало. Кликав я голубів, кликав, але вони більше до мене не прилетіли. Поселилися в голубнику. Оля щодня годує їх — і вранці, й увечері.
Вони полюбили дівчинку: сідають їй на пличі, даються в руки.
        Що посієш, те й пожнеш, — говорить наше українське прислівя. Посіяв байдужість — пожав зневагу.
       Птахи зневажають тих, хто байдужий до них.

ЗАВДАННЯ 1:

  • Прочитайте уважно текст. Чому, як ви вважаєте, хлопчик забував годувати голубів?
  • Хто проявив велику турботу про птахів?
  • Як можна описати вчинок дівчинки Олі?
  • Чому потрібно турбуватись про птахів?
  • Чи доглядаєте ви за птахами? Як саме? Розкажіть про це друзям.

ЗАВДАННЯ 2:

  • Чи помітили ви в тексті орфографічні помилки? У яких словах?
  • Випишіть ці слова, виправляючи помилки. Поясніть написання.
  • Знайдіть в орфографічному словнику слова, написання яких вам незрозуміле.
  • Поясніть значення слова «ґанок». Скористайтеся тлумачним словником.
  • Запишіть у зошит десять назв птахів, із трьома складіть речення, підкресліть головні члени.    ЦЕ ЦІКАВО!!!

 

 

 

 

 

 

КАРТКА 14 до теми «Вимова  наголошених і ненаголошених голосних».

ЯК БІЛОЧКА ДЯТЛА ВРЯТУВАЛА

Серед зими потепліло, пішов дощ, а потім знову замерзло. Вкрилися льодом дерева, зледеніли шишки на ялинках. Немає чого їсти дятлові: стукає об лід, а до кори не достукається. Б’є дзьобом шишку, а зернятка не вилущуються. Сів дятел на ялині й плаче. Падають гарячі сльози на сніг, замерзають.
Дивиться білка з дупла — дятел плаче. Стриб, стриб, прибігла до дятла.
    Чого це ти, дятле, плачеш?
    Немає чого їсти, білочко.
Жаль стало білочці дятла. Винесла вона з дупла велику ялинкову шишку. Поклала між стовбуром і гілкою. Сів дятел біля шишки та й ну її молотити дзьобом.
А білочка сидить біля дупла й радіє. І білченята в дуплі радіють. І сонечко в небі радіє.

ЗАВДАННЯ 1:

  • Прочитайте уважно текст. Чому плакав дятел?
  • Хто допоміг птахові?
  • Як ви думаєте, чому дятел залишився голодним?

ЗАВДАННЯ 2:

Прочитайте уважно ще раз текст, правильно наголошуючи слова, вимовляючи голосні звуки.

  • Що ви помітили у вимові голосних звуків?
  • Прочитайте слова, зверніть увагу на вимову голосних звуків. Поділіть слова на склади, запишіть фонетичною транскрипцією. Із трьома складіть речення, підкресліть головні члени.

Зозуля, дерево, голубка, село, весна,  джміль,  дзьоб, білченята, сонечко, потепліло, замерзло,дивиться.

  • Записати слова. У кожному зі слів вказати сумнівний голосний, усно дібрати перевірне слово . Позначити в словах орфограму «сумнівний ненаголошений голосний».

Вишневий, перезимувати, крижаний, небесний, зупинитися, зернистий, впливати, помиритися, висипаний, верхівка.

  • Подані  слова записати в колонку, підкреслити букву, що позначає сумнівний голосний. Дописати до кожного слова самостійно дібране перевірне  слово.

Червоний, липневий, глибокий, здивований, крикливий сивина, дверцята, медичний, випиляний, листуватися, записати, розумниця,  зупинити, впливати, сливовий, вишневий.

  • Записати слова, вставляючи пропущені букви. Змінити слова так, щоб сумнівний ненаголошений голосний випав.

Чов..н, груд..нь, січ..нь, віт..р, тижд..нь, хлоп..ць, зброєнос..ць, селез..нь, дур..нь, пал..ць, виш..нь.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Іваненко Людмила
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Кирильченко Любов Михайлівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
23 жовтня 2022
Переглядів
1187
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку