Любі учні!
Ти продовжуєш вивчати одну з найважливіших математичних дисциплін – алгебру. В оволодінні навчальним матеріалом курсу тобі допоможе цей посібник. Він складається з трьох блоків, кожен з яких містить уроки розбору матеріалу блоку, уроки фронтального опрацювання матеріалу, уроки внутрішньопредметного узагальнення. Також посібник містить завдання по підготовці до індивідуального опрацювання матеріалу, які позначені значком .
Будь уважний, активний і наполегливий, не лінуйся і таким чином принесеш радість собі, своїм батькам і Творцю.
Нехай Бог посилає мудрості у вивченні алгебри!!!
Урок №1
Степінь з цілим показником
«Вчора - вже пройшло, завтра – ще не
настало, щоб любити у мене є тільки СЬОГОДНІ»
Мати Тереза
Питання
Література
Істер О.С. Алгебра: підручник для 8-го класу загальноосвітніх навчальних закладів, К.: Ґенеза, 2016 рік, § 9 – 12, стор. 69 – 111.
1. Степінь з цілим показником |
||
1.1 |
Степенем з цілим від’ємним показником називається дріб, чисельник якого дорівнює 1, а знаменник – є степеню з тією ж основою і додатним показником, тобто |
|
1.2 |
Властивості степеня з цілим показником
|
|
2. Стандартний вигляд числа |
||
2.3 |
Стандартним виглядом числа b називають його запис у вигляді добутку , де , n – ціле число. - значуща частина числа, n – порядок числа. |
2000000 = 0, 00004 = 4 |
3. Функція , її графік і властивості |
||
3.4 |
Оберненою пропорційністю називається функція, яку можна задати формулою виду , де x – незалежна змінна (x ≠ 0), k – число, що не дорівнює 0. |
|
3.5 |
Криву, яка є графіком оберненої пропорційності, називають гіперболою. |
k > 0
k < 0
|
3.6 |
Властивості оберненої пропорційності 1. Область визначення функції – всі дійсні числа, крім 0 ( 2. Область значень – всі дійсні числа, крім 0 ( 3. Графік – гіпербола. 4. Якщо k > 0, то графік лежить у І і ІІІ координатних чвертях, якщо k < 0 – у ІІ і ІV. 5. Гілки гіперболи необмежено наближаються до осей координат. |
Уроки №2 – 4
«Одного разу ви зрозумієте, що ваша
велич починається там, де закінчується гординя»
Збірка «Хліб наш насущний»
Фронтальне опрацювання матеріалу
Означення та властивості степеня з цілим показником
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
Завдання 2.
Розв’язати математичне кодування. В ньому схований рік народження французького лікаря та математика 15 століття.
1 4 4 5
У 1445 році народився великий математик Ніколя Шюке, який вперше ввів від’ємні та нульові степені. А пізніше Ісаак Ньютон став застосовувати їх систематично.
ІІ. Відпрацювання практичних умінь та навичок
Розв’яжи письмово вправи з підручника, стор. 72 – 79:
Завдання 3.
268 (1, 3, 5, 7, 9, 11, 13, 15); 272; 276 (2, 4, 6, 8, 10, 12); 278; 281.
Завдання 4.
Виконати завдання математичного лото, запропонованого вчителем.
Завдання 5.
|
|
|
|
|
А |
D |
B6 |
E |
С |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
молоко, кефір |
сир |
шоколад |
зелений перець |
кава |
печінка |
чіпси |
м’ясо |
кока-кола |
хліб |
|
|
|
|
|
|
|
калій |
ртуть |
кальцій |
залізо |
сірка |
фтор |
натрій |
ІІІ. Відпрацювання умінь розв’язування нестандартних вправ та задач
Завдання 6.
Уроки №6, 7
«Що умієте — не забувайте,
Що не вмієте — того учіться»
Володимир Мономах
Фронтальне опрацювання матеріалу
Стандартний вигляд числа
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
Завдання 2.
Розгляньте приклад розв’язування задачі
ІІ. Відпрацювання практичних умінь та навичок
Завдання 3.
кг.
Завдання 4.
4.1. Подайте у вигляді степеня числа 10 вираз:
4.2. Визначте порядок числа:
4.3. Для того щоб зібрати 1 кг меду, бджола повинна облетіти 8 500 000 квітів білої акації та 4 000 000 квітів еспарцету. Визначте у скільки разів кількість квітів білої акації більша за кількість квітів еспарцету.
4.4. У таблиці наведена кількість запасів прісної води на Землі.
А) у скільки разів кількість прісної води у льодовиках перевищує її кількість у річках та озерах;
Б) у скільки разів кількість прісної води у підземних джерелах менша від її кількості у льодовиках.
4.5. Спростіть вираз
та знайдіть його значення при .
Завдання 5.
5.1. Виконайте вправи 344, 350 ст. 84, 85 підручника.
5.2. Виконайте самостійно практичну роботу.
Практична робота
Тема. Стандартний вигляд числа.
Мета: дати уявлення про стандартний вигляд числа.
Завдання. Подати у стандартному вигляді число 1) а = 4 350 000. 2) а = 0,000508
Хід роботи
1)
2)
Очікуваний результат
Відповідь: 4,35·106 .
Відповідь: 5,08·10-4.
Уроки №8, 9
«Алгебра – щедра, вона
часто дає більше, ніж в неї просять»
О. Суворов
Фронтальне опрацювання матеріалу
Функція , її графік і властивості
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
Завдання 2.
Усно розв’яжи вправи:
А |
Б |
В |
Г |
І, ІV |
І, ІІ |
ІІ, ІV |
І, ІІІ |
А |
Б |
В |
Г |
|
0,4 |
|
4 |
А |
Б |
В |
Г |
|
|
|
|
А |
Б |
В |
Г |
|
4 |
2 |
|
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування задач і вправ
Завдання 3.
Письмово розв’яжи вправи з підручника, стор. 92 – 94: 371; 373; 379; 384 (1, 2).
ІІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування нестандартних задач
Завдання 4.
Письмово розв’яжи вправи з підручника, стор. 93 – 94: 375; 374; 380.
Урок №11
«Не будь переможений
злом, але перемагай зло добром»
Послання ап. Павла до колосян 12:21
Внутрішньопредметне узагальнення матеріалу
Степінь з цілим показником
І. Систематизація та узагальнення теоретичних знань
Завдання 1.
Завдання 2.
Усно виконай вправи:
А |
Б |
В |
Г |
9 |
|
6 |
|
А |
Б |
В |
Г |
21,3 |
|
|
|
А |
Б |
В |
Г |
|
|
8у |
|
ІІ. Систематизація та узагальнення практичних умінь та навичок
Завдання 3.
Письмово виконай вправи:
Урок №1
Раціональні вирази, додавання та віднімання раціональних виразів
«І все, що тільки робите, словом
чи ділом, – усе робіть у Ім’я Господа Ісуса»
Послання ап. Павла до Колосян 3:17
Питання
Література
Істер О.С. Алгебра: підручник для 8-го класу загальноосвітніх навчальних закладів, К.: Ґенеза, 2016 рік, § 1– 4 , стор. 5 – 38
|
||
1.1 |
Раціональні вирази – це математичні вирази, які містять дії додавання, віднімання, множення, ділення та піднесення до степеня з цілими показником. |
|
1.2 |
Якщо чисельник і знаменник дробу – многочлени, то дріб називають раціональним дробом. |
|
1.3 |
Значення змінних, при яких вираз має зміст, називають допустимими значеннями змінних у виразі. |
Допустимі значення змінної – всі числа, крім – 2. |
1.4 |
Всі допустимі значення змінних називають областю допустимих значень (ОДЗ) цього виразу. |
|
1.5 |
Щоб знайти допустимі значення змінних раціонального дробу, потрібно:
|
ОДЗ: |
1.6. |
Дріб дорівнює нулю, якщо чисельник цього дробу дорівнює нулю, а знаменник – не дорівнює нулю. |
|
|
||
2.7 |
Основна властивість дробу Якщо чисельник і знаменник дробу помножити або поділити на один і той самий вираз (що не дорівнює нулю), то одержимо дріб, що дорівнює даному. |
|
2.8 |
Скоротити дріб означає поділити чисельник і знаменник дробу на спільний дільник. |
|
2.9 |
Для того, щоб скоротити дріб, треба:
|
|
2.10 |
Якщо змінити знак у чисельнику (або знаменнику) дробу одночасно із знаком перед дробом, то одержимо дріб, тотожно рівний даному. |
|
|
||
3.11 |
Щоб додати (відняти) раціональні дроби з однаковими знаменниками, потрібно додати (відняти) їх чисельники, а знаменник залишити той самий. |
|
3.12 |
Щоб додати (відняти) раціональні дроби з різними знаменниками, потрібно:
|
|
Уроки №2, 3
«Для всього свій час, і година своя кожній
справі під небом: час мовчати і час говорити»
Книга Еклезіаста 3: 1, 7
Фронтальне опрацювання матеріалу
Раціональні вирази. Раціональні дроби
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
Завдання 2.
ІІ. Відпрацювання практичних умінь та навичок
Завдання 3.
Завдання 4.
ІІІ. Відпрацювання умінь розв’язування нестандартних вправ та задач
Завдання 5.
Виконай письмово вправу, запам’ятай інформацію і використовуй у житті.
|
ІМТ в межах 18,5-24,99 кг/м² – показник нормальної ваги.
При цьому об’єм талії у жінок не повинен перевищувати 80 см, а у чоловіків – 94 см |
Уроки №4 – 6
«...помилки друзів ми повинні уміти
виправляти або зносити, якщо вони не серйозні»
Григорій Сковорода
Фронтальне опрацювання матеріалу
Основна властивість дробу. Скорочення дробів
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
ІІ. Відпрацювання практичних умінь та навичок
Завдання 2.
Розглянь приклад.
Завдання 3.
Користуючись розглянутим прикладом, письмово виконай вправи, стор. 15 – 16 підручника: 32 (1, 3, 5, 7); 37 (2, 4).
Завдання 4.
Розглянь приклад.
Завдання 5.
Користуючись розглянутим прикладом, письмово виконай вправу 39 (2, 4, 6, 8) стор. 16 підручника.
Завдання 6.
Розглянь приклад.
Завдання 7.
Користуючись розглянутим прикладом, письмово виконай вправи 43 (1, 3, 5), 44 стор. 17 підручника.
Завдання 8.
Виконай самостійно практичну роботу.
Практична робота №
Тема. Основна властивість дробу. Скорочення дробу.
Мета: навчитись знаходити область визначення і будувати графік функції.
Завдання. Знайти область визначення і побудувати графік функції
Хід роботи.
Очікуваний результат.
х |
0 |
-3 |
у |
3 |
0 |
,
Завдання 9.
Розглянь приклад.
Завдання 10.
Користуючись розглянутим прикладом, письмово виконай вправу 35 стор. 16 підручника.
Завдання 11.
Розглянь приклад.
Завдання 11.
Користуючись розглянутим прикладом, письмово виконай вправу 45 (2, 4, 6) стор. 17 підручника.
ІІІ. Відпрацювання умінь розв’язування нестандартних вправ та задач
Завдання 12.
Письмово виконай вправи, стор. 18 підручника: 53; 49 (2, 4); 48.
Завдання 13.
Виконай самостійно вправу «Вірю – не вірю», запропоновану вчителем.
Уроки №8, 9
«У Господньому страхові сильна
надія, і Він пристановище дітям Своїм»
Книга приповістей Соломонових 14:26
Фронтальне опрацювання матеріалу
Додавання і віднімання дробів з однаковими знаменниками
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
ІІ. Відпрацювання практичних умінь та навичок
Завдання 2.
Завдання 3.
Користуючись розглянутими прикладами, виконай письмово вправи, стор. 22 – 23 підручника: 63 (1, 3, 5); 65 (2, 4); 67, 70; 71 (1, 3).
Завдання 4.
Розглянь приклад, який допоможе подавати дріб у вигляді суми або різниці дробів чи у вигляді суми або різниці цілого виразу і дробу:
Завдання 5.
Користуючись розглянутим прикладом, виконай письмово вправи 73; 75; 76; 78 (2, 4), стор. 24 підручника.
Завдання 6.
Виконай письмово вправу, стор. 25 підручника: 80 (1, 3).
Уроки №10 – 12
«Бо Господь дає мудрість, з Його уст – знання й розум!»
Книга приповістей Соломонових 2:6
Фронтальне опрацювання матеріалу
Додавання і віднімання дробів з різними знаменниками
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
Завдання 2.
ІІ. Відпрацювання практичних умінь та навичок
Завдання 3.
Розглянь приклади 1, 2 на стор. 27 підручника.
Користуючись розглянутими прикладами, письмово розв’яжи вправи, стор. 29 – 30 підручника: 88; 90 (1, 3); 93 (2, 4).
Завдання 4
Розглянь приклади 3, 4 на стор. 28 – 29 підручника.
Користуючись розглянутими прикладами, письмово розв’яжи вправи, стор. 30 – 32 підручника:
95 (2, 4); 101; 115 (1, 3); 112 (2, 4).
ІІІ. Відпрацювання навичок розв’язування нестандартних задач
Завдання 5.
Урок №14
«Життя стане простішим, якщо прочитати
до нього інструкцію»
Автор невідомий
Внутрішньопредметне узагальнення матеріалу
Додавання та віднімання дробів
І. Систематизація та узагальнення теоретичних знань
Завдання 1.
Завдання 2.
Усно виконай вправи:
А |
Б |
В |
Г |
|
|
|
|
А |
Б |
В |
Г |
|
|
|
|
А |
Б |
В |
Г |
будь-яке число |
|
|
|
ІІ. Систематизація та узагальнення практичних умінь та навичок
Завдання 3.
Письмово виконай вправи:
Завдання 4.
Урок №1
«Не той дурний, хто не
знає... але той, хто знати не хоче»
Григорій Сковорода
Множення та ділення раціональних дробів. Раціональні рівняння
Питання
Література
Істер О.С. Алгебра: підручник для 8-го класу загальноосвітніх навчальних закладів, К.: Ґенеза, 2016 рік, § 5 – 8, стор. 38 – 69.
1. Множення та ділення раціональних дробів |
||||
1.1. |
Щоб помножити два раціональні дроби, слід перемножити окремо їх чисельники та окремо знаменники і записати перший добуток у чисельник, а другий – у знаменник нового дробу:
|
|
||
1.2. |
При множенні раціонального дробу на цілий вираз у чисельнику записують добуток чисельника на цей вираз, а знаменник зберігається:
|
|
||
1.3. |
Щоб піднести дріб до степеня, слід піднести до цього степеня окремо чисельник та окремо знаменник і записати перший результат у чисельник, а другий – у знаменник нового дробу:
|
|
||
Запам’ятай!
|
||||
1.4. |
Щоб поділити один раціональний дріб на другий, слід перший дріб помножити на дріб, обернений до другого дробу:
|
|
||
2. Тотожні перетворення раціональних виразів |
||||
2.5. |
Будь-який раціональний вираз можна подати у вигляді раціонального дробу, виконуючи його тотожне перетворення, тобто виконуючи всі дії, які містить цей вираз (додавання, віднімання, множення, ділення, піднесення до степеня) за правилами виконання дій.
|
|||
3. Раціональні рівняння |
||||
3.6. |
Рівняння називаються раціональним, якщо його ліва і права частини є раціональними виразами. |
|||
3.7. |
Рівняння називають цілим (або цілим раціональним), якщо його ліва і права частини є цілими раціональними виразами. |
|
||
3.8. |
Рівняння називають дробовим (або дробово-раціональним), якщо хоча б одна з його частин є дробовим раціональним виразом. |
|
||
3.9. |
Два дробово-раціональних рівняння називаються рівносильними, всі розв’язки першого рівняння є розв’язками другого рівняння, і навпаки, усі розв’язки другого рівняння є розв’язками першого. Рівносильними вважають і ті рівняння, які не мають розв’язків. Запам’ятай! – знак рівносильності |
|||
3.10 |
Значення змінної, при яких мають зміст вирази в обох частинах рівняння, називають областю допустимих значень (ОДЗ) рівняння. |
|||
3.11 |
Способи розв’язування дробово-раціональних рівнянь: |
|||
1.Зведення даного рівняння до виду |
2. Зведення даного рівняння до пропорції |
3. Множення обох частин рівняння на спільний знаменник
|
||
4) виключити з його коренів ті, які не належать ОДЗ. |
3) за властивістю пропорції записати дане рівняння у вигляді цілого і розв'язати його; 4) виключити з його коренів ті, які не належать ОДЗ. |
2) знайти спільний знаменник обох частин рівняння;
5) виключити з його коренів ті, які не належать ОДЗ. |
||
3.12 |
Під час розв’язування дробово-раціональних рівнянь отримані значення змінної можна перевірити одним з двох способів:
|
|||
Уроки №2, 3
«Любов нехай буде нелицемірна;
ненавидьте зло та туліться до доброго!»
Послання апостола Павла до римлян 12:9
Фронтальне опрацювання матеріалу
Множення дробів. Піднесення дробу до степеня
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
ІІ. Відпрацювання практичних умінь та навичок
Завдання 2.
Завдання 3.
Письмово виконайте вправи:
Група № 1 |
Група № 2 |
Група № 3 |
Група № 4 |
Група № 5 |
153 (2); 155 (3) |
154 (1); 155 (2) |
154 (2); 155 (1) |
153 (2); 156 (1) |
154 (1); 156 (2) |
Завдання 4.
Письмово виконайте вправи:
Група № 1 |
Група № 2 |
Група № 3 |
Група № 4 |
Група № 5 |
149 (1); 158 (2) |
149 (2); 158 (1) |
149 (3); 157 (1) |
149 (4); 158 (1) |
149 (5); 157 (1) |
ІІІ. Відпрацювання умінь та навичок розв’язування нестандартних задач
Завдання 5.
Виконай письмово вправи, стор. 44 підручника: 159 (1); 160 (2); 161.
Уроки №4, 5
«Хіба не любов усе єднає, будує,
творить, подібно до того, як ворожість руйнує»
Григорій Сковорода
Фронтальне опрацювання матеріалу
Ділення раціональних дробів
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
Завдання 2.
Виконай усно вправи.
1) ; 3)
2); 4)?
ІІ. Відпрацювання практичних умінь та навичок
Завдання 3.
Завдання 4.
Завдання 5.
№ |
Зима |
Весна |
Літо |
Осінь |
1. |
Вправа 174 (1) |
Вправа 174 (2) |
Вправа 174 (3) |
Вправа 174 (4) |
2. |
Вправа 176 (4) |
Вправа 176 (3) |
Вправа 176 (2) |
Вправа 176 (1) |
3. |
Спростіть вираз
та обчисліть його значення, якщо |
Спростіть вираз
та обчисліть його значення, якщо |
Спростіть вираз
та обчисліть його значення, якщо |
Спростіть вираз
та обчисліть його значення, якщо |
4. |
Спростіть вираз
та обчисліть його значення, якщо |
Спростіть вираз
та обчисліть його значення, якщо |
Спростіть вираз
та обчисліть його значення, якщо |
Спростіть вираз
та обчисліть його значення, якщо |
5. |
Спростіть вираз
та обчисліть його значення, якщо число b становить 25 % числа a |
Спростіть вираз
та обчисліть його значення, якщо число y становить 20 % числа x |
Спростіть вираз
та обчисліть його значення, якщо число b становить 25 % числа a |
Спростіть вираз
та обчисліть його значення, якщо число y становить 20 % числа x |
|
Підказка
|
Завдання 6.
Письмово виконайте вправу:
Уроки №7, 8
«Для всього свій час, і година
своя кожній справі під небом»
Книга Еклезіястова 3:1
Фронтальне опрацювання матеріалу
Тотожні перетворення раціональних виразів
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
Завдання 2.
Розглянути приклад розв’язування вправи.
ІІ. Відпрацювання практичних умінь та навичок
Завдання 3.
Завдання 4.
ІІІ. Відпрацювання умінь розв’язування нестандартних вправ та задач
Завдання 5.
Уроки №9 – 11
«Для всього свій час, і година своя кожній
справі під небом: час мовчати і час говорити»
Книга Еклезіаста 3: 1, 7
Фронтальне опрацювання матеріалу
Раціональні рівняння
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
ІІ. Відпрацювання практичних умінь та навичок
Завдання 2.
2.1. Виконати усно вправи, запропоновані вчителем у презентації.
2.2.Письмово розв’язати вправи з підручника, (стор. 76 – 28):
233; 235; 239; 245 (1); 249; 251 (1); 241, 243.
Завдання 3.
Розв’яжи рівняння:
3.1.
3.2.
3.3.
3.4.
Завдання 4.
Виконати вправу «Вірю – не вірю», запропоновану вчителем.
.
Урок №13
«Не досить оволодіти премудрістю,
потрібно також вміти користуватися нею»
Народне прислів’я
Внутрішньопредметне узагальнення матеріалу
Множення та ділення раціональних дробів. Раціональні рівняння
І. Систематизація та узагальнення теоретичних знань
Завдання 1.
Завдання 2.
Усно виконати вправи:
А |
Б |
В |
Г |
|
|
|
|
А |
Б |
В |
Г |
|
|
|
|
А |
Б |
В |
Г |
– 7 |
0 |
7 |
1 |
ІІ. Систематизація та узагальнення практичних умінь та навичок
Завдання 3.
Письмово виконай вправи:
Урок №1
«Золоті яблука на срібнім
тарелі – це слово, проказане часу свого»
Книга Приповістей Соломонових 25:11
Внутрішньопредметне узагальнення матеріалу
Узагальнення матеріалу, вивченого у І семестрі
І. Систематизація та узагальнення теоретичних знань
Завдання 1.
Завдання 2.
Усно розв’яжи вправи:
А |
Б |
В |
Г |
–3 |
3 |
6 |
–6 |
А |
Б |
В |
Г |
4 |
|
|
|
А |
Б |
В |
Г |
|
|
|
|
ІІ. Систематизація та узагальнення практичних умінь та навичок
Завдання 3.
Письмово розв’яжи вправи:
1