Ківерцівська експериментальна школа
Навчальний посібник
І семестр
Шановний десятикласнику!
Ти продовжуєш вивчати одну з найдавніших і найважливіших наук – математику. Курс математики 10 класу складається з двох частин – алгебри та геометрії. В оволодінні навчальним матеріалом геометрії тобі допоможе цей посібник. Він складається з двох блоків, кожен з яких містить уроки розбору матеріалу блоку, уроки фронтального опрацювання матеріалу, уроки внутрішньопредметного узагальнення. Також посібник містить завдання по підготовці до індивідуального опрацювання матеріалу, які позначені значком .
Будь уважний, активний і наполегливий, не лінуйся і таким чином принесеш радість собі, своїм батькам і Творцю.
Нехай Бог посилає мудрості у вивченні алгебри!!!
Урок №1
Аксіоми стереометрії. Паралельність прямих у просторі. Паралельність прямої і площини
Математик, подібно до художника чи поета, -
творець форм… Перше випробування – краса.
Г. Харді
Питання
Література
Істер О.С. Математика: (алгебра і початки аналізу та геометрія, рівень стандарту): Підручник для 10 класу закладів загальної середньої освіти. Київ: Генеза, 2018 рік, розділ Геометрія, §§1 – 2, 4, стор. 224 – 248, 259 – 267.
1. Основні поняття, аксіоми стереометрії та найпростіші наслідки із них |
||||||
1.1 |
Стереометрія – це розділ геометрії, в якому вивчаються властивості фігур у просторі. |
|||||
1.2 |
Основними фігурами стереометрії є точка, пряма і площина.
|
|
||||
1.3 |
Яка б не була площина, існують точки, які їй належать, і які їй не належать.
|
|
||||
1.4 |
. Якщо дві точки прямої лежать у площині, то й кожна точка цієї прямої лежить у даній площині. |
|
||||
1.5 |
Якщо дві різні площини мають одну спільну точку, то вони перетинаються по прямій, яка проходить через цю точку. |
|
||||
1.6 |
Через будь – які три точки, що не лежать на одній прямій, можна провести площину і до того ж тільки одну. |
|
||||
2. Найпростіші наслідки з аксіом стереометрії |
||||||
2.7 |
Наслідок 1. Через пряму і точку, що не лежить на ній, можна провести площину, і до того ж тільки одну. |
|
||||
2.8 |
Наслідок 2. Через дві прямі, що перетинаються можна провести площину і до того ж тільки одну.
|
|
||||
2.9 |
Площину можна задати:
|
|||||
3. Взаємне розміщення прямих у просторі |
||||||
3.10 |
Якщо дві прямі у просторі мають одну спільну точку, то кажуть, що вони перетинаються. |
a A
b
|
||||
3.11 |
Прямі, які лежать в одній площині і не перетинаються, називаються паралельними. |
|
||||
3.12 |
Прямі, які не лежать в одній площині, називаються мимобіжними. |
|
||||
4. Властивості і ознака паралельності прямих |
||||||
Властивості паралельних прямих |
||||||
4.13 |
Теорема Основна властивість паралельних прямих у просторі Через точку простору, яка не лежить на даній прямій, можна провести пряму, паралельну даній, і тільки одну.
|
|
||||
4.14 |
Якщо прямі паралельні, то: 1) внутрішні різносторонні кути, утворені цими прямими і січною, рівні; 2) сума внутрішніх односторонніх кутів дорівнює 180°; 3) відповідні кути рівні; і навпаки, якщо дві прямі перетнуто січною і: 1) внутрішні різносторонні кути, утворені при цьому, рівні, то ці прямі паралельні; 2) сума внутрішніх односторонніх кутів дорівнює 180°, то ці прямі паралельні; 3) відповідні кути рівні, то ці прямі паралельні. |
1) ; 2) ; 3)
|
||||
4.15 |
Теорема Якщо одна з двох паралельних прямих перетинає площину, то і друга пряма перетинає цю площину. |
|
||||
4.16 |
Теорема Ознака паралельності прямих Дві прямі, паралельні третій прямій, паралельні між собою. |
|
||||
4.17 |
Теорема Ознака мимобіжних прямих Якщо одна з двох прямих лежить у деякій площині, а друга пряма перетинає цю площину у точці, що не належить першій прямій, то ці прямі – мимобіжні. |
|
||||
5. Розміщення прямої і площини у просторі |
||||||
5.18 |
Якщо пряма має з площиною безліч спільних точок, то кажуть, що вона належить площині. |
|
||||
5.19 |
Якщо пряма має з площиною лише одну спільну точку, то кажуть, що вони перетинаються. |
|
||||
5.20 |
Якщо пряма і площина не мають спільних точок, то вони називаються паралельними. |
|
||||
5.21 |
Теорема Ознака паралельності прямої і площини Якщо пряма, яка не належить площині, паралельна якій – небудь прямій в цій площині, то вона паралельна і самій площині. |
|
||||
5.22 |
Теорема Обернена до ознаки паралельності прямої і площини Якщо дана пряма паралельна площині, то в цій площині знайдеться пряма, паралельна даній прямій. |
|||||
5.23 |
Наслідок. Якщо пряма паралельна площині, то через будь-яку точку цієї площини можна провести пряму, паралельну даній, і до того ж тільки одну. |
|||||
Урок №2
І все, що тільки чините, робіть від душі,
немов Господеві, а не людям!
Послання до колосин 3:23
Фронтальне опрацювання матеріалу
Основні поняття стереометрії. Аксіоми стереометрії та наслідки з них
І. Робота над засвоєнням термінів, понять і правил
Завдання 1.
Повторіть тези 1.1. – 2.9 блоку №1 і дайте відповіді на запитання:
Завдання 2.
Усно дайте відповіді на питання:
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування задач, застосування правил
Завдання 3.
Письмово розв’язати вправи:
Урок №3
“Коли добре щось умієте – того
не забувайте, а чого не вмієте – того учітесь…”
Володимир Мономах
Фронтальне опрацювання матеріалу
Аксіоми стереометрії
І. Робота над засвоєнням термінів, понять і правил
Завдання 1.
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування вправ, застосування правил
Завдання 2.
Усно виконайте вправи:
Завдання 3.
Підказка до рішення задачі
Заповніть пропуски:
1) М α, М а, α ∩ β = b (за умовою)
2) Тоді, М … (якій площині?).
3) Отже, М – спільна точка … (яких площин?);
4) А значить, М b (чому ? за якою аксіомою?)
Урок №5
«Геометрія — це інтуїція»
Г. Гельмгольц
Фронтальне опрацювання матеріалу
Розміщення двох прямих у просторі
І. Робота над засвоєнням термінів, понять і правил
Завдання 1.
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок, застосування правил
Завдання 2.
Користуючись рисунком, визначте взаємне розміщення прямих i заповнiть таблицю.
Прямі |
AB |
BB1 |
A1D1 |
MN |
|
|
|
C1A1 |
|
|
|
C1B1 |
|
|
|
Завдання 3.
Допишіть розв’язування задачі:
Дано чотири точки, що не лежать в одній площині. Скільки можна провести різних площин, які проходять через три з цих точок. Відповідь поясніть.
|
|
Нехай точки А, В, С, D не лежать … Ці точки і ніякі три з них … на одній прямій (чому?), тому кожна із чотирьох можливих трійок точок: А,В,С; …;…; …; визначають …. Ці чотири площини різні. Відповідь: _____________ |
Завдання 4.
Уроки №6, 7
Природа і життя людини формулює
власні закони мовою математики
Г.Галілей
Фронтальне опрацювання матеріалу
Властивості паралельних прямих. Ознака паралельності прямих у просторі
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
Завдання 2.
Чи правильно що:
Завдання 3.
а) паралельнi;
б) перетинаються;
в) мимобiжнi?
а) паралельнi;
б) перетинаються;
в) мимобiжнi?
а) паралельнi;
б) перетинаються;
в) мимобiжнi?
а) правильне в просторi, але неправильне в площинi;
б) правильне в площинi, але неправильне в просторi.
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок, застосування правил
Завдання 4.
Завдання 5.
Завдання 6.
Самостійно виконати індивідуальне завдання, запропоноване вчителем.
Урок №9
«Вивчай усе не заради
марнославства, а заради практичної користі»
Г. Ліхтенберг
Фронтальне опрацювання матеріалу
Паралельність прямої і площини
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
Завдання 2.
Усно розв’яжи вправи:
1 ВС А Г
2 AC Б
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок, застосування правил
Завдання 3.
Письмово розв’яжи вправи:
Уроки №10, 11
«Як приємно дізнатися,
що ти чогось навчився»
Ж. Мольєр
Фронтальне опрацювання матеріалу
Властивості прямої, паралельної площині
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
Завдання 2.
Усно виконай вправи:
А) Пряма перетинає площину у точці, що не належить прямій
Б) Пряма не перетинає пряму і належить площині
В) Пряма перетинає площину у точці, що належить прямій
1) Перетинаються
2) Мимобіжні
3) Паралельні
А) Довжина
Б) Довжина
В) Довжина
Г) периметр
Д) периметр
1) 18 см
2) 46 см
3) 12 см
4) 16 см
5) 23 см
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок, застосування правил
Завдання 3.
Письмово виконай вправи:
Урок №13
«Серед усіх наук, які відкривають шлях до пізнання законів
природи, найвеличнішою є математика»
С. Ковалевська
Внутрішньопредметне узагальнення матеріалу
Аксіоми стереометрії. Паралельність прямих у просторі. Паралельність прямої і площини
І. Систематизація та узагальнення теоретичних знань
Завдання 1.
Завдання 2.
Усно виконай вправи:
прямих вкажи пару: а) паралельних прямих; б) мимобіжних прямих.
А |
Б |
В |
Г |
Д |
|
|
|
|
|
вкажи пару: а) паралельних прямих; б) мимобіжних прямих.
А |
Б |
В |
Г |
Д |
|
|
|
|
|
взаємне розміщення прямих .
А |
Б |
В |
Г |
Д |
Паралельні |
Мимобіжні |
Паралельні або перетинаються |
Мимобіжні або перетинаються |
Паралельні або мимобіжні |
ІІ. Систематизація та узагальнення практичних умінь та навичок
Завдання 3.
Письмово виконай вправи:
Урок №1
Паралельність площин
…щоб слухало мудрості вухо твоє,
своє серце прихилиш до розуму
Приповісті Соломонові 2:2
Питання
Література
Істер О.С. Математика: (алгебра і початки аналізу та геометрія, рівень стандарту): Підручник для 10 класу закладів загальної середньої освіти. Київ: Генеза, 2018 рік, розділ Геометрія, §§3, 5, стор. 248 – 258, 268 – 276.
1. Паралельність площин |
|||
1.1 |
Дві площини називаються паралельними, якщо вони не мають спільних точок.
|
|
|
1.2 |
Теорема (ознака паралельності площин) Якщо дві прямі, що перетинаються однієї площини, відповідно паралельні двом прямим, які перетинаються, другої площини, то ці площини паралельні. |
Якщо,, то |
|
2. Властивості паралельних площин |
|||
2.3
|
1.Теорема (основна властивість паралельних площин) Через точку, яка не лежить у площині, можна провести площину, паралельну даній площині, і тільки одну. |
||
2.4 |
2.Теорема Якщо дві паралельні площини перетнути третьою, то прямі їх перетину паралельні. |
Якщо
то .
|
|
2.5 |
3. Теорема Відрізки паралельних прямих, кінці яких належать двом паралельним площинам, рівні між собою. |
Якщо, , то
|
|
2.6 |
Взаємне розміщення площин: 1) мають спільну точку – перетинаються по прямій – 2) не мають спільних точок – паралельні – |
||
3. Паралельне проектування і його властивості |
|||
3.7 |
Для зображення фігур у просторі користуються паралельним проектуванням: проектування здійснюється паралельними прямими.
|
α – площина проекцій, – напрям проектування – проектуюча пряма - проекція точки А на площину α |
|
3.8 |
Основні властивості паралельного проектування
|
||
4. Зображення фігур у стереометрії |
|||
4.9 |
Паралелограм, квадрат, прямокутник, ромб зображуються паралелограмом.
|
|
|
Всі види трикутників зображуються довільним трикутником.
|
|
|
|
Коло зображується еліпсом
|
|
|
|
Всі види трапецій зображуються довільною трапецією |
|
|
Урок №2
«Не роби ніколи того, що не знаєш.
Але вчись усьому, що потрібно знати,
і тоді будеш вести спокійне життя»
Піфагор
Фронтальне опрацювання матеріалу
Взаємне розміщення двох площин у просторі
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
Повторивши тези 1.1 – 2.6 блоку № 2, дай відповіді на питання:
Завдання 2.
Побудуй куб . Назви площину, паралельну:
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування задач і вправ
Завдання 3.
Письмово виконайте вправи:
Урок №3
«Не роби ніколи того, що не знаєш.
Але вчись усьому, що потрібно знати,
і тоді будеш вести спокійне життя»
Піфагор
Фронтальне опрацювання матеріалу
Ознака паралельності площин
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
Завдання 2.
Усно виконати вправи, стор. 271 підручника: 5.4, 5.6.
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування задач і вправ
Завдання 3.
Письмово виконати вправи, стор. 272 підручника: 5.14, 5.16, 5.30, 5.42.
Урок №4
«Хто стереже уста свої і язика
свого, той береже від лиха душу свою»
Приповісті Соломонові 20:23
Фронтальне опрацювання матеріалу
Властивості паралельних площин
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
Якщо твердження правильне, ставите знак , якщо неправильне – знак .
Завдання 2.
Завдання 3.
Дивлячись на малюнки, скажіть, якому правилу вони відповідають або сформулюйте свою правило.
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування задач і вправ
Завдання 4.
Урок №5
«Людина, що не знає математики, не здатна ні до яких інших наук. Більш того, вона навіть не здатна оцінити рівень свого невігластва, а тому не шукає від нього ліки»
Роджер Бекон
Фронтальне опрацювання матеріалу
Паралельне проектування, його властивості. Зображення плоских і просторових фігур у стереометрії
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
Завдання 2.
Виконайте усно:
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування задач і вправ
Завдання 3.
Завдання 4.
Урок №6
«Новий Заповіт є найвеличнішою книгою
тепер і в майбутньому для всього світу»
Чарльз Діккенс
Фронтальне опрацювання матеріалу
Паралельність площин. Паралельне проектування
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
Завдання 2.
Усно виконайте вправи:
А |
Б |
В |
Г |
Д |
Жодної |
Тільки одна |
Жодної або нескінченна множина |
Жодної або одна |
Нескінченна множина |
А |
Б |
В |
Г |
Д |
Квадрат |
Паралелограм |
Прямокутник |
Трапеція |
Ромб |
А |
Б |
В |
Г |
Д |
Одна точка |
Дві точки |
Одна пряма |
Два відрізки, які перетинаються |
Дві прямі |
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування задач і вправ
Завдання 3.
Урок №8
«Не роби ніколи того, що не знаєш.
Але вчись усьому, що потрібно знати,
і тоді будеш вести спокійне життя»
Піфагор
Внутрішньопредметне узагальнення матеріалу
Паралельність площин
І. Узагальнення теоретичних знань
Завдання 1.
ІІ. Узагальнення практичних умінь та навичок
Завдання 2.
Усно виконайте вправи:
А |
Б |
В |
Г |
Д |
|
|
|
|
|
А |
Б |
В |
Г |
Д |
Ромб |
Квадрат |
Довільна трапеція |
Прямокутник |
Довільний трикутник |
А |
Б |
В |
Г |
Д |
Паралельні |
Перетинаються |
Збігаються |
Збігаються або перетинаються |
Паралельні або збігаються |
Завдання 3.
Письмово виконайте вправи:
Урок №1
«Геометрія є пізнання всього існуючого»
Платон
Перпендикулярність прямих у просторі. Перпендикулярність прямої і площини
Питання
Література
Істер О.С. Математика: (алгебра і початки аналізу та геометрія, рівень стандарту): Підручник для 10 класу закладів загальної середньої освіти. Київ: Генеза, 2018 рік, розділ Геометрія, §§6, 7, стор. 278 – 297.
1. Перпендикулярність прямих, прямої і площини |
||
1.1 |
Дві прямі, які перетинаються під прямим кутом, називаються перпендикулярними прямими. |
|
1.2 |
Пряма, яка перетинає площину, називають перпендикулярною до площини, якщо вона перпендикулярна до кожної прямої, яка лежить у площині і проходить через точку перетину. |
|
1.3 |
Теорема (ознака перпендикулярності прямої і площини) Якщо пряма, яка перетинає площину, перпендикулярна до двох прямих цієї площини, що проходять через точку перетину, то вона перпендикулярна до площини. |
|
2. Властивості взаємно перпендикулярних прямих і площин |
||
2.4 |
Теорема (про паралельні прямі та перпендикулярну площину) Якщо площина перпендикулярна до однієї з двох паралельних прямих, то вона перпендикулярна і до другої
|
|
2.5 |
Теорема (про паралельні площини і перпендикулярну пряму) Якщо пряма перпендикулярна до однієї з паралельних площин, то вона перпендикулярна і до другої
|
|
3. Перпендикуляр і похила |
||
3.6 |
Перпендикуляром, проведеним з даної точки до даної площини, називається відрізок, що сполучає дану точку з точкою площини і лежить на прямій, перпендикулярній до площини. |
АH – перпендикуляр H – основа перпендикуляра АM – похила M – основа похилої HM – проекція похилої |
3.7 |
Похилою, проведеною з даної точки до даної площини, називають будь-який відрізок, який сполучає цю точку з точкою площини і не є перпендикуляром. |
|
3.8 |
Відрізок, який сполучає основи перпендикуляра і похилої, називають проекцією похилої на площину. |
|
3.9 |
Теорема 1) Довжина перпендикуляра, проведеного з точки до площини, менша за довжину будь-якої похилої, проведеної з цієї самої точки до площини; 2) проекції рівних похилих рівні і, навпаки, похилі, що мають рівні проекції, рівні; 3) з двох похилих більша та, проекція якої більша. |
|
4. Теорема про три перпендикуляри |
||
4.10 |
Теорема ( про три перпендикуляри) Якщо пряма, проведена на площині через основу похилої, перпендикулярна до її проекції, то вона перпендикулярна і до самої похилої. |
|
4.11 |
Теорема (обернена до теореми про три перпендикуляри) Якщо пряма на площині перпендикулярна до похилої, то вона перпендикулярна і до проекції похилої. |
Урок №2
«З усіх утрат втрата часу найтяжча»
Григорій Сковорода
Фронтальне опрацювання матеріалу
Перпендикулярність прямих у просторі. Перпендикулярність прямої і площини
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування вправ і задач
Завдання 2.
Усно виконайте вправи, стор. 282 підручника: 6.1, 6.2.
Завдання 3.
Письмово виконайте вправи, стор. 283 підручника: 6.11, 6.35.
Завдання 4.
Письмово виконати вправи:
Урок №3
«Якщо ти змудрів – то для себе змудрів»
Книга приповістей Соломонових 9:12
Фронтальне опрацювання матеріалу
Ознака перпендикулярності прямої і площини
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
Завдання 2.
і центр грані , перпендикулярна до прямої .
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування задач і вправ
Завдання 3.
Виконати усно вправи за готовими малюнками, запропоновані вчителем.
Завдання 4.
Урок №4
«Більше думай і тоді вирішуй»
Григорій Сковорода
Фронтальне опрацювання матеріалу
Перпендикуляр і похила
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
Завдання 2.
Користуючись рисунком, дайте відповідь на питання:
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування вправи
Завдання 3.
Усно виконати вправи:
1) АВС; 2) ВВ'С'
Завдання 4.
Письмово виконати вправи:
Урок №5
«Якщо ти змудрів – то для себе змудрів»
Книга приповістей Соломонових 9:12
Фронтальне опрацювання матеріалу
Перпендикулярність прямої і площини. Перпендикуляр і похила
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1
Завдання 2.
Усно виконати вправи:
А |
Б |
В |
Г |
Д |
АВ |
ВС |
|
АС |
ВD |
А |
Б |
В |
Г |
Д |
|
|
|
|
|
А |
Б |
В |
Г |
Д |
|
|
|
|
|
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування вправи
Завдання 3.
Письмово виконати вправи:
1 Якщо з точки проведено дві рівні похилі, то А більша похила має більшу проекцію
2 Якщо з точки проведено дві різні похилі, то Б більша похила має меншу проекцію
3 Якщо з точки проведено перпендикуляр і похилу, то В вони мають рівні проекції
4 Якщо з точки проведено два перпендикуляри, то Г вони збігаються
Д похила більша від проекції
похилої
Уроки №7, 8
«Хто думає про науку, той любить її,
а хто її любить, той ніколи не перестає вчитися»
Григорій Сковорода
Фронтальне опрацювання матеріалу
Теорема про три перпендикуляри
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
Завдання 2.
Усно виконати вправи:
А |
Б |
В |
Г |
Д |
AC |
DB |
BC |
CD |
SA |
А |
Б |
В |
Г |
Д |
|
|
|
|
|
А |
Б |
В |
Г |
Д |
|
|
|
|
|
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування задач і вправ
Завдання 3.
Виконайте письмово вправи:
Завдання 4.
Виконати письмово вправи
Урок №9
«Батько і мати дали тобі життя й живуть
заради твого щастя. Бережи їх здоров’я і спокій»
В. Сухомлинський
Фронтальне опрацювання матеріалу
Теорема про три перпендикуляри
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування задач і вправ
Завдання 2.
Письмово розв’яжіть задачі, заповнивши пропуски:
Розв’язування
АС, АD-_____________;
ВС і ВD- їх ________________ відповідно;
Так як АС:АD=__________, то
Нехай АС=______см, АD=______см,
де х- коефіцієнт пропорційності.
Оскільки більшій похилій відповідає _____________ проекція, то
ВС=_____см, ВD=_____см.
З ∆ АВD (<АВD=_____°) за теоремою Піфагора:
АВ2=_______-________, АВ2=_______-________
Аналогічно, з ∆ АВС: АВ2=_______-________, АВ2=_______-________
Складаємо рівняння:___________=____________
________________________________
________________________________
Тоді АВ2=______________________
АВ=±√_______=±_______(-______ не задовольняє умову задачі).
Відповідь: довжина перпендикуляра _____см.
Розв’язування
Математична модель поверхні Землі - площина ____,
а відстані 8 м і 20 м від поверхні Землі – прямі, що ___ площині ___.
За властивістю прямих і площин:
АВ ____СD.
Проведемо BF___AD, тоді BF=____
і ∆BCF=_________________(<BFC=____°)
CF=____________.
За теоремою _____________: BF2=________________________________
BF=±√ ____=±_____ (____ не задовольняє умову задачі).
Відповідь: відстань між будинком і стовпом _____м.
Розв’язування
Аналіз умови задачі:
Всі вершини квадрата повинні знаходитися на однаковій відстані від найвищої точки даху.
Тому маємо математичну модель:
OS площині квадрата, SD- похила, OD-її _______________
Діагональ квадрата BD=_________ м, ВО= =____ м
З ∆SOD (<______=90°) за теоремою ________________:
SD2=22+ ______=_______________________
SD=±√_______=±_____ (____ не задовольняє умову задачі).
Відповідь: довжина кожної основної балки ____ м.
Розв’язування
Оскільки перпендикуляр і три похилі проведені з 1 точки до 1 площини, то з трьох похилих більше та, _______________ якої _______________.
МО=4 - катет, прилеглий до кута між перпендикуляром ______ і похилими _____,______
і______, тому довжини похилих обчислюється за формулами:
АМ= ( З ∆AOM, < AOM=______°), АМ=----------------
ВМ= =___________( З ∆ВOM, < ВOM=______°),
СМ= =___________( З ∆СOM, < СOM=______°).
Відповідь:________<________<________
Завдання 3.
Виконати графічний диктант, запропонований вчителем.
Записуєте в робочих зошитах відповіді на запитання диктанту, користуючись символами «так»-∩, «ні»- ─, а потім здійснюєте самоперевірку за ключем – відповіддю, запропонованим вчителем.
Урок №10
« Математика цікава тоді,
коли дає поживу нашій
винахідливості й
здатності до міркувань»
Д. Пойа
Фронтальне опрацювання матеріалу
Теорема про три перпендикуляри
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
Завдання 2.
Усно виконати вправи:
А |
Б |
В |
Г |
Д |
AC |
DB |
BC |
CD |
SA |
А |
Б |
В |
Г |
Д |
|
|
|
|
|
А |
Б |
В |
Г |
Д |
|
|
|
|
|
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування задач і вправ
Завдання 3.
Виконайте письмово вправи:
1 пряма А пряма
2 пряма Б пряма
3 пряма В пряма
4 пряма Г пряма
Д пряма
Урок №12
«Не роби ніколи того, чого не знаєш. Але вчись усьому,
що потрібно знати, і тоді будеш вести спокійне життя»
Піфагор
Внутрішньопредметне узагальнення матеріалу
Перпендикулярність прямих у просторі. Перпендикулярність прямої і площини
І. Узагальнення теоретичних знань
Завдання 1.
ІІ. Узагальнення практичних умінь та навичок
Завдання 2.
Письмово виконати вправи: