Урок №1
Перпендикулярність площин
«…наочне розуміння грає
першочергову роль у геометрії»
Д. Гільберт
Питання
Література
Істер О.С. Математика: (алгебра і початки аналізу та геометрія, рівень стандарту): Підручник для 10 класу закладів загальної середньої освіти. Київ: Генеза, 2018 рік, розділ Геометрія, §§8 – 10, стор. 298 – 322.
1. Двогранний кут. Перпендикулярність площин |
||
1.1 |
Двогранним кутом називають фігуру, яка утворена двома півплощинами зі спільною прямою, що їх обмежує |
|
1.2 |
Градусною мірою двогранного кута називають градусну міру його лінійного кута. |
|
1.3 |
Дві площини, що перетинаються називаються перпендикулярними, якщо, перетинаючись, вони утворюють прямі двогранні кути.
|
|
1.4 |
Теорема (ознака перпендикулярності площин) Якщо площина проходить через пряму, перпендикулярну до другої площини, то ці площини перпендикулярні |
|
2. Відстані у просторі |
||
2.5 |
Відстанню від точки до прямої називається довжина перпендикуляра, проведеного з цієї точки до прямої |
А
а В АВ – відстань від точки А до прямої а |
2.6 |
Відстанню від точки до площини є довжина перпендикуляра, проведеного з цієї точки до площини |
ОК – відстань від точки К до площини АВС |
2.7 |
Відстанню від прямої до паралельної їй площини називають довжину перпендикуляра, проведеного з будь – якої точки цієї прямої до площини |
a A
B АВ – відстань від прямої а до площини |
2.8 |
Відстанню між паралельними площинами називають довжину перпендикуляра, проведеного з будь – якої точки однієї площини до іншої |
АВ – відстань від площини α до площини β |
3. Кути у просторі |
||
3.9 |
Кутом між прямими, які перетинаються називають менший із кутів, що утворились при перетині цих прямих.
|
|
3.10 |
Кутом між мимобіжними прямими називається кут між прямими, що перетинаються і паралельні даним мимобіжним прямим |
|
3.11 |
Кутом між прямою і площиною називається кут між цією прямою і її проекцією на площину
|
|
3.12 |
Кутом між площинами, які перетинаються, називається кут між прямими, проведеними в цих площинах перпендикулярно до лінії їх перетину |
|
3.13 |
Кут між паралельними площинами дорівнює 0° |
|
4. Ортогональне проектування |
||
4.14 |
Якщо напрям паралельного проектування перпендикулярний до площини проекції, то таке проектування називають ортогональним або прямокутним |
|
4.15 |
Площа ортогональної проекції многокутника на площину дорівнює добутку його площі на косинус кута між площиною многокутника і площиною проекції
|
Урок №2
«Серед рівних розумом, за однакових
умов, перемагає той, хто знає геометрію»
Блез Паскаль
Фронтальне опрацювання матеріалу
Двогранний кут. Перпендикулярність площин
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
Завдання 2.
Усно виконати вправи:
А |
Б |
В |
Г |
Д |
|
|
|
|
|
А |
Б |
В |
Г |
Д |
|
|
|
|
|
А |
Б |
В |
Г |
Д |
|
|
|
|
|
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування задач і вправ
Завдання 3.
Уроки №3, 4
«Поводься так, ніби ти вже
щасливий, і ти дійсно станеш щасливішим»
Дейл Карнегі
Фронтальне опрацювання матеріалу
Відстані у просторі
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
Завдання 2.
Усно виконати вправи:
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування задач і вправ
Завдання 3.
Урок №5
Вивчай все не заради марнославства,
а заради практичної користі.
Г. Сковорода
Фронтальне опрацювання матеріалу – практична робота
Відстані у просторі
Оціночна картка роботи на уроці учня
Знання блоку |
Дешифровка (0-3,2) |
Робота в парах (0-7) |
Пропуски в задачах (0-9) |
Фронтальне опитування (0-7) |
Самостійна робота (0-6) |
Всього (0-40) |
Бліц- опитування (0-2,8) |
||||||
|
|
|
|
|
|
|
Знання блоку
Теоретичний блок. Бліц опитування «Так – ні» (за кожну правильну відповідь по 0,2 бали)
Чи правильне твердження?
1. Через будь-яку пряму можна провести площину, перпендикулярну до заданої.
2. Якщо пряма паралельна одній з двох перпендикулярних площин, то вона перпендикулярна й до другої.
3. Якщо дві площини перпендикулярні до третьої, то вони можуть бути паралельними.
4. Якщо дві площини перпендикулярні до третьої, то вони перпендикулярні між собою.
5. Якщо пряма перетинає одну з двох перпендикулярних площин, то вона перетинає й другу
6. Якщо площина перпендикулярна до заданої площини, то вона перпендикулярна і до будь-якої прямої, паралельної цій площині.
7. Площини вертикальних діагональних перерізів куба є взаємно перпендикулярними.
8. Якщо пряма паралельна одній з двох перпендикулярних площин, то вона
паралельна і другій.
9. Через точку, взяту поза площиною, можна провести площину, перпендикулярну до цієї площини, і причому тільки одну.
10. Якщо пряма паралельна одній з двох перпендикулярних площин, то вона лежить в другій площині.
11. Якщо дві площини перпендикулярні до третьої, то вони не можуть перетинатися.
12. Якщо площина і пряма перпендикулярні до однієї й тієї самої площини, то вони паралельні між собою.
13. Якщо дві площини перпендикулярні до третьої площини, то пряма їх перетину також перпендикулярна до тієї самої площини.
14. Через перпендикуляр до заданої площини можна провести єдину площину, перпендикулярну цій площині.
Мотивація навчальної діяльності учнів
Тема уроку з’ясовується учнями самостійно за допомогою дешифровки. (Запишіть перші літери слів, запропонованих означеннями)
|
Буква |
|
Буква |
|
Частина прямої, що лежить між двома точками |
|
|
|
Відрізок, що сполучає дану точку з точкою площини і лежить на прямій, перпендикулярній до площини. |
Чорна, червона, кабачкова |
|
|
Результат віднімання |
|
Хорда, що проходить через центр кола. |
|
|
Паралельні сторони трапеції |
|
Розділ геометрії, який вивчаємо |
|
|
Відношення протилежного катета до гіпотенузи у прямокутному трикутнику |
|
Твердження, що потребує доведення |
|
|
Рівнобедрений . . . |
|
Твердження, що не потребує доведення |
|
|
.… координат |
|
5-5= |
|
|
Чотирикутник, всі сторони якого рівні. |
|
Сухофрукт із винограду |
|
|
М’ясо птиці, не курятина |
Розв’язування вправ
1. На зображенні куба вкажіть спільний перпендикуляр до прямих АВ і СD |
|||||
|
|
|
|
||
2. АВСD – квадрат, МВ(АВСD). Продовжити речення:
|
|||||
1) Відстанню від точки М до |
|||||
прямої АВ буде довжина відрізка … |
прямої АD буде довжина відрізка … |
прямої АС буде довжина відрізка … |
|||
2) Відстанню між прямими ВМ і АD буде довжина відрізка … |
|||||
3) Відстанню між прямими AD і DC буде довжина відрізку … |
|||||
3. АBCD – прямокутник зі сторонами 6 см і 8 см, МО (АВСD), МО=4 см. Продовжити речення: |
|||||
1) Відстань між прямими МО і АВ дорівнює … |
|||||
2) Відстань між прямими МО і ВС дорівнює … |
|||||
3) Відстань від точки А до прямої МО дорівнює … |
|||||
4) Відстань від точки М до прямої АВ дорівнює … |
|||||
5) Відстань від точки М до точки В дорівнює … |
|||||
Задача 1. ( за кожен заповнений пропуск по 0,5 бали)
Рівні прямокутники ABCD і ABC1D1 лежать у перпендикулярних площинах. Знайдіть відстань між мимобіжними прямими AD1 і С1D, якщо АВ=15 см, ВС=20 см
Розв’язання
Оскільки D1A і C1В – … до прямої перетину двох перпендикулярних площин, то D1A … (АВС), С1В … (АВС).
Побудуємо ортогональні проекції прямих AD1 і С1D на площину АВС.
Проекціями є відповідно … та … . Шукана відстань дорівнює висоті АН ΔABD (A=900).
За теоремою Піфагора ВD = … см, то
Відповідь: … см
Задача 2. ( за кожен заповнений пропуск по 1 балу)
Два відрізка упираються своїми кінцями в дві паралельні площини різниця цих відрізків дорівнює 17 см а їх проекції на одну із площин дорівнюють 9 см і 42см знайти відстань між площинами.
Розв’язання
Нехай αβ, АВ, CD - дані відрізки, АВ – СD = 17 cм, AA1BA1= 42 cм, C1D = 9 cм.
Нехай CD = x cм, тоді АВ = … см.
Із АВА1: AA12 = AB2 - A1B2 = …
Із CC1D: CC12 = CD2 - C1D2 = …
Враховуючи, що AA1 = СС1, маємо …
Отже CD = … cм, CC1= … cм.
№ |
Варiант 1 |
Варiант 2 |
1 |
Пряма CD перпендикулярна площинi гострокутного трикутника ABC, CK — його висота. Доведiть, що прямi DK i AB взаємно перпендикулярнi. Знайдiть вiдстань вiд точки A до площини DKC, якщо DA = см, ∠DAK = 45º. |
Діагоналі чотирикутника ABCD перетинаються в точці O. З точки O проведено перпендикуляр OM до прямої AB i перпендикуляр OK до площини чотирикутника. Доведiть, що кут між прямими MK i AB прямий. Знайдiть вiдстань вiд точки B до площини OKM, якщо KM = см, ∠MKB = 30º. |
2 |
Площини α i β перпендикулярнi. Рівносторонній трикутник ABC лежить у площинi α так, що сторона AB належить прямій перетину площин. Пряма b лежить у площинi β, паралельна прямій перетину площин i віддалена вiд неї на 4 см. Обчисліть вiдстань вiд точки C до прямої b, якщо AB =см. |
Площини α i β перпендикулярнi. Рівнобедрений трикутник ABC лежить у площинi α так, що його основа AB належить прямій перетину площин. Пряма b лежить у площинi β, паралельна прямій перетину площин i віддалена вiд неї на 5 см. Обчисліть вiдстань вiд точки C до прямої b, якщо AB = 32 см, AC = 20 см. |
4. Фронтальне опитування ( за кожну повну відповідь по 1балу)
1. Дайте визначення ключового слова у всіх означеннях відстаней у просторі.
2. Сформулюйте означення вiдстанi та проілюструйте кожне з них на відповідних моделях або предметах навколишнього середовища:
а) від точки до прямої;
б) від точки до площини;
в) від прямої до площини;
г) між площинами;
д) між паралельними прямими;
е) між мимобіжними прямими.
Оцінювання навчальних досягнень учнів
Таблиця переводу отриманих балів
Набрані бали |
35-33 |
32-30 |
29-26 |
25-22 |
21-18 |
17-13 |
12-8 |
7-4 |
Оцінка |
11 |
10 |
9 |
8 |
7 |
6 |
5 |
4 |
1 A
2 Б
3 В
4 Г
Д
Уроки №7, 8
90% наших турбот стосується того,
що ніколи не станеться
Маргарет Тетчер
Фронтальне опрацювання матеріалу
Кути у просторі
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
Повторіть тези 3.9 – 3.13 блоку № 4 і дайте відповіді на питання:
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування задач і вправ
Завдання 2.
2.1. Знайдіть довжину проекції похилої та відстань від точки А до площини α, якщо похила дорівнює 10см і утворює із площиною кут .
2.2. Рівносторонній трикутник АВЕ і квадрат АВСD мають спільну сторону АВ довжиною 4 см. Знайдіть кут між площинами, якщо
2.3. Квадрат і прямокутник, площі яких відповідно дорівнюють і , мають спільну сторону, а кут між їх площинами дорівнює . Знайдіть відстань між паралельними сторонами трикутника і квадрата.
Завдання 3.
Урок №9
«Чи не дивина, що один у багатстві
бідний, а інший у бідності багатий?»
Григорій Сковорода
Фронтальне опрацювання матеріалу
Кути у просторі. Площа ортогональної проекції многокутника
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
Завдання 2.
Усно виконати вправи:
А |
Б |
В |
Г |
Д |
0° |
30° |
45° |
60° |
90° |
А |
Б |
В |
Г |
Д |
0° |
30° |
45° |
60° |
90° |
А |
Б |
В |
Г |
Д |
|
|
|
|
|
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування задач і вправ
Завдання 3.
Письмово виконати вправи:
Урок № 11
«Не роби ніколи того, чого не знаєш. Але вчись усьому,
що потрібно знати, і тоді будеш вести спокійне життя»
Піфагор
Внутрішньопредметне узагальнення матеріалу
Перпендикулярність площин
І. Узагальнення теоретичних знань
Завдання 1.
ІІ. Узагальнення практичних умінь та навичок
Завдання 2.
Усно виконати вправи: S
А |
Б |
В |
Г |
Д |
DSC |
SBK |
SBD |
SAB |
SDK |
А |
Б |
В |
Г |
Д |
0° |
30° |
60° |
45° |
90° |
А |
Б |
В |
Г |
Д |
|
|
|
|
∠SAB |
Завдання 3.
Письмово виконати вправи:
Урок №1
Координати та вектори у просторі
«Тим, хто не знає математики, важко
збагнути справжню, глибоку красу природи»
Річард Фейнман, американський фізик
Питання
Література
Істер О.С. Математика: (алгебра і початки аналізу та геометрія, рівень стандарту): Підручник для 10 класу закладів загальної середньої освіти. Київ: Генеза, 2018 рік, розділ Геометрія, §§11 – 14, стор. 324 – 355.
1. Прямокутна система координат у просторі |
||||
1.1 |
Коли кожній точці простору поставлена у відповідність трійка чисел, і навпаки, довільній трійці чисел відповідає єдина точка простору, – кажуть, що задано просторову систему координат. |
Ох – вісь абсцис Оу – вісь ординат Оz – вісь аплікат
Площини поділяють простір на октанти. Знаки координат залежать від октанта, в якому міститься точка |
||
1.2 |
Простір із заданою в ньому системою координат називають координатним простором. |
|||
1.3 |
Квадрат відстані між двома точками дорівнює сумі квадратів різниць їх відповідних координат. |
|
||
1.4 |
Координати середини відрізка дорівнюють півсумі відповідних координат його кінців. |
, |
||
2. Вектори у просторі |
||||
2.5 |
Відрізок, у якого вказаний напрям, називають вектором. |
|
||
2.6 |
Довжина напрямленого відрізка називається довжиною (модулем) вектора . |
|||
2.7 |
Види векторів у стереометрії:
1) колінеарні – належать паралельним прямим (або одній прямій); 3) компланарні – паралельні одній площині або лежать в одній площині, але не колінеарні; 4) одиничні – модулі дорівнюють 1; 5) нульові – довжина дорівнює 0, напряму немає; 6) координатні вектори (орти) – одиничні вектори, напрям яких збігається з напрямком осей координат. |
|||
2.8 |
Вектори називаються рівними, якщо вони співнапрямлені та їх модулі рівні між собою. |
|||
2.9 |
Координати вектора дорівнюють різниці координат кінця і координат початку. |
|
||
2.10 |
Рівні вектори мають рівні координати, і навпаки, якщо у векторів рівні координати, то вектори рівні. |
Якщо , то і навпаки. |
||
2.11 |
Модуль вектора, заданого координатами, дорівнює квадратному кореню із суми квадратів його координат. |
|
||
2.12 |
Кожна координата суми (різниці) двох векторів дорівнює сумі (різниці відповідних координат цих векторів. |
. |
||
2.13 |
Добутком вектора на число називають вектор |
|
||
2.14 |
Відповідні координати колінеарних векторів пропорційні. |
Якщо – колінеарні, то . |
||
2.15 |
Скалярним добутком векторів називають число |
|
||
2.16 |
Кут між двома ненульовими векторами , що не мають спільного початку, називають кут між векторами, що дорівнюють даним і мають спільний початок. |
|
||
2.17 |
Властивості скалярного добутку векторів:
|
|||
Урок №2
«… нащадки будуть вдячні мені не тільки за те, що я сказав, але і за те,
що я не сказав і тим самим дав їм можливість і задоволення додуматися до цього самостійно»
Рене Декарт
Фронтальне опрацювання матеріалу
Прямокутна система координат у просторі. Координати точки
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
Завдання 2.
Складіть алгоритм побудови точки у просторі на прикладі точки А(2; 3; 5).
Завдання 3.
Завдання 4.
Розв’яжіть усні вправи, запропоновані вчителем.
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування задачі вправ
Завдання 5.
Письмово виконати вправи:
.
Урок №3
«Своє серце зверни до навчання,
а свої уші – до розумних речей.»
Книга приповістей Соломонових 23:12
Фронтальне опрацювання матеріалу
Відстань між точками. Координати середини відрізка
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
ІІ. Відпрацювання практичних умінь та навичок
Завдання 2.
Письмово виконати вправи:
Точка |
Координати точки |
||
1 |
|
А |
|
2 |
|
Б |
|
3 |
|
В |
|
4 |
|
Г |
|
|
Д |
|
Уроки №5 – 7
«…з усіх втрат втрата часу найтяжча...»
Григорій Сковорода
Фронтальне опрацювання матеріалу
Операції над векторами та їх властивості
І. Засвоєння термінології до теми
Завдання 1.
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування задач і вправ
Завдання 2.
Письмово виконати вправи:
2) і .
Завдання 3.
Письмово виконати вправи:
При якому найменшому значенні m довжина вектора буде більша за число 6?
Завдання 4.
Письмово виконати вправи:
Завдання 5
Письмово виконати вправи:
.
Завдання 6.
Гра «Математичне доміно»
(Учитель готує набір карток двох кольорів. На одних записується початок речення, на інших його закінчення; діти працюють в парах ).
Початок речення |
Закінчення речення |
Вектори називаються рівними … |
Якщо вони співнапрямлені і мають рівні довжини |
Два ненульових вектори називаються колінеарними….. |
Якщо вони паралельні одній прямій |
Щоб задати вектор… |
Достатньо вказати його початок і кінець. |
Два вектори називають протилежними векторами…. |
Якщо вони мають рівні модулі, але протилежні напрями. |
Співнапрямленими векторами називають колінеарні вектори… |
Якщо вони мають однаковий напрямок. |
Нуль-вектором називають вектор… |
Якщо його початок і кінець співпадають. |
Довжиною вектора називають… |
Відстань між його початком і кінцем. |
Довжина нуль-вектора…. |
Дорівнює нулю. |
Довжина і напрям вектора не залежать від… |
Розміщення його початку в системі координат |
Вектори рівні… |
Коли їх відповідні координати рівні. |
Вектори колінеарні… |
Коли їх відповідні координати пропорційні |
(Кожній парі учнів роздається доміно, яке необхідно скласти у відповідності: початок речення – кінець )
Завдання 7.
Користуючись рисунком, назвіть вектори, що є:
1) колінеарними;
2) спів напрямленими;
3) протилежно напрямленими;
4) рівними;
5) протилежними?
Завдання 8.
Виконати самостійно завдання математичного диктанту
Математичний диктант Варіант 1 1.Запишіть коротко «вектор а». 2. Зобразити вектор . 3.Запишіть позначення вектора з кінцем у точці Х та початком у точці У. 4.Зобразити два співнапрямлених, але не рівних вектора. 5.Що можна сказати про напрямок двох рівних векторів ? 6.Запишіть у вигляді рівності, чому дорівнює абсолютна величина нульового вектора. 7. Зобразити вектор і точку У. Відкладіть від точки У вектор, рівний . 8. Запишіть за допомогою позначень «довжина вектора дорівнює 3 см». 9.Знайдіть довжину вектора, зображеного на рисунку: Т 3 см S 5 см 10. Чи вірно твердження: «Якщо вектори й рівні, то вони колінеарні»? |
Математичний диктант Варіант 2 1.Запишіть коротко «вектор в». 2. Зобразити вектор . 3.Запишіть позначення вектора з кінцем у точці Р та початком у точці А. 4.Запишіть у вигляді рівності, чому дорівнює абсолютна величина нульового вектора. 5. Зобразити вектор і точку М. Відкладіть від точки М вектор, який дорівнює вектору . 6.Що можна сказати про напрямок двох рівних векторів ? 7.Зобразити два співнапрямлених, але не рівних вектора. 8. Запишіть за допомогою позначень «довжина вектора дорівнює 4 см». 9.Знайдіть довжину вектора, зображеного на малюнку: М К 2 см
6 см 10. Чи вірно твердження: «Якщо два вектори колінеарні, то вони співнапрямлені»?
|
Урок №8
«Невдача - це просто можливість
почати знову, але вже більш мудро»
Генрі Форд
Фронтальне опрацювання матеріалу
Вектори у просторі
І. Засвоєння термінології до теми
Завдання 1.
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування задач і вправ
Завдання 2.
Усно виконати вправи:
А |
Б |
В |
Г |
|
|
|
|
А |
Б |
В |
Г |
|
|
|
|
А |
Б |
В |
Г |
|
|
|
|
Завдання 3.
Письмово виконати вправи:
Урок №10
«Без бажання все важке, навіть найлегше»
Григорій Сковорода
Внутрішньопредметне узагальнення матеріалу
Координати та вектори у просторі
І. Засвоєння термінології до теми
Завдання 1.
ІІ. Відпрацювання практичних умінь та навичок
Завдання 2.
Усно виконати вправи:
А |
Б |
В |
Г |
D |
С |
В |
А |
А |
Б |
В |
Г |
5 |
4 |
7 |
49 |
А |
Б |
В |
Г |
|
|
|
|
Завдання 3.
Письмово виконати вправи:
1