Любі учні!
Сучасний світ неможливо уявити без математики. Саме вона є царицею всіх наук. Без обчислень, розв’язування задач, прикладів важко жити в сучасному світі.
Посібник, який ви тримаєте в руках, допоможе вам засвоїти знання, розвинути вміння з математики. Він спрямований на вивчення курсу «Математичні смарагди» у 5 класі.
Будьте уважними, активними і наполегливими, не лінуйтеся і таким чином принесете радість собі, своїм батькам і Творцю.
Нехай Бог посилає мудрості у вивченні математики!!!
Урок №1
«Природа говорить мовою математики:
букви цієї мови — круги, трикутники та
інші математичні фігури».
Г.Галілей
Перші кроки в геометрії. Найпростіші геометричні фігури
Розповідь вчителя про найпростіші геометричні фігури: точку, пряму, промінь, відрізок і кут, многокутник.
Завдання 1. Станція теоретична
Вам необхідно з’єднати між собою малюнок і назву предмету, який йому відповідає
|
Транспортир |
|
Пряма |
|
Циркуль |
|
Точка |
|
Відрізок |
|
Квадрат |
|
Промінь |
|
Лінійка |
|
Круг |
|
Прямокутник |
|
Кут |
|
Коло |
|
Трикутник |
Завдання 2. Станція Художня
Кожен учень отримує листочок із завданням:
Скільки і яких фігур використано на цьому малюнку робота.
Завдання 3. Станція Веселих Рибалок
На озеро математичне,
На озеро логічне,
Вирушаємо ми!
Учні «ловлять» вудочкою, до якої прикріплено магніт, «рибку» із запитаннями, на які дають відповіді.
Запитання на « рибках».
1.Кришка стола має чотири кути. Один із них відпиляли. Скільки кутів стало?
2.Колесо має 10 спиць. Скільки проміжків між спицями?
3.Лікар приписав Каті три таблетки, вказавши, що приймати їх треба через 20 хвилин одну після іншої. На який час вистачить цих таблеток?
4.Є пісочний годинник на 3 хвилини і 7 хвилин. Треба опустити яйце в киплячу воду на 4 хвилини. Як це зробити за допомогою годинників?
Завдання 4. Гра Танграм
Необхідно всередину білого контуру вмістити всі 7 фігур таким чином, щоб вони не накладались одна на одну.
Завдання 5. Гра «День – ніч»
Вчитель ставить на дошку різні предмети – геометричні фігури. Наприклад: круг, лінійка, транспортир, трикутник, квадрат, прямокутник, олівець, циркуль, ромб.
Вам необхідно назвати предмети, які ви бачите. «Ніч» - діти заплющують очі, вчитель забирає один предмет. «День» - який предмет зник? Розкажіть про нього.
Завдання 6. Дослідження
Накресліть довільний відрізок АВ і позначте на ньому точку С. На скільки частин поділила ця точка відрізок АВ? Виміряйте довжини відрізків АВ,АС,ВС і результати запишіть в табличку. Зробіть висновок.
АС |
СВ |
АС + СВ |
АВ |
5 |
2 |
7 |
7 |
Урок № 2
На базарі їх не купиш, на дорозі не знайдеш,
їх не зважують на терезах і ціни не підбереш. Що це?
Арифметичні дії з натуральними числами
Завдання 1.
Усно дати відповідь на питання:
Завдання 2.
Виконати усно
2.1. Обчислити найзручнішим способом.
1) 312 + 396 + 688 = 1396;
2) 25 ∙ 35 ∙ 4 = 3500;
3)65 ∙ 100 = 6500;
4) 24 ∙ 18 : 9 = 24 ∙ 2 = 48;
5) 43 ∙ 65 + 65 ∙ 57 = 65(43 + 57) = 6500;
6) (564 + 677) – 364 = 200 + 677 = 877.
2.2. Давайте спробуємо визначити учня, який дасть найбільшу кількість відповідей на логічні задачі.
1.Скільки днів має високосний рік?
(366 днів)
2. Скільки місяців року мають 30 днів?
(11 місяців)
3. На руках десять пальців. Скільки пальців на десяти руках?
(50)
4. Пара коней пробігли 10 км. Скільки кілометрів пробіг кожний кінь?
(10 км)
5. Скільки дістанемо десятків, якщо три десятки помножити на три десятки?
(90 десятків)
6. Заєць витягнув 8 морквин і з’їв усі, крім 5. Скільки морквин залишилося?
(5)
7. Яке число в стародавньому Вавилоні вважали священним?
(12)
2.3. Ти, Вітю, - знаєм всі ми, досвідчений юнак.
Не міг би ти штук 10 метеликів спіймать?..
Взяв сачок на плечі й пішов юнак у ліс,
Прийшов він аж надвечір…
А Вітя каже: “Ох, лишилось сім піймати,
Якщо спіймаю трьох…”
То може з вас хто, діти, уже порахував:
Скільки ж в лісі Вітя метеликів спіймав? (жодного)
Завдання 3.
Виконати письмово вправи:
3.1. На землі живе майже 75 мільярдів пташок. Найбільші екземпляри одного з видів птахів мають масу 135 кг, а їх висота сягає 2 м 40 см. У минулому столітті на острові Мадагаскар жив такий птах-гігант. Його яйце було величиною з добру диню: 33 см завдовжки і 24 см завширшки. Воно могло вмістити понад 9 л води і було більше курячого в 150 разів. Дізнатися, як називається цей птах вам допоможе таке завдання:
P 1) 135 : 9 =
C 2) 150 : 15 =
Т 3) 240 : 12 =
У 4) 24 : 6 =
A 5) 33 : 3 =
С 6)75мільярдів : 25 мільярдів=
3 |
20 |
15 |
11 |
4 |
10 |
|
|
|
|
|
|
3.2. 1) На землі живе птах, який безпомилково складає прогноз погоди на літо. Він будує гнізда у вигляді зрізаного конуса. Якщо споруда висока, літо буде дощове, якщо низьке –
посушливе. Обчисли добутки і знатимеш назву цього птаха.
Л 1) 88 * 0 =
І 2) 80 * 100 =
О 3) 120 * 30 =
Н 4) 41 * 200 =
М 5) 40 * 50 =
Г 6) 1 * 643 =
Ф 7) 60 * 70 =
А 8) 20 * 250 =
4200 |
0 |
5000 |
2000 |
8000 |
8200 |
643 |
3600 |
|
|
|
|
|
|
|
|
3.3. У південних морях живуть розумні, великі й напрочуд добрі, сильні тварини. Як вони називаються, ви дізнаєтесь, розв’язавши приклади.
Ь 1) 345 + 27 =
Е 2) 1276 + 34 =
І 3) 38 + 246 =
Д 4) 457 + 143 =
Ф 5) 182 + 304 =
Л 6) 498 + 107 =
Н 7) 273 + 57 =
600 |
1310 |
605 |
372 |
486 |
284 |
330 |
|
|
|
|
|
|
|
3.4. На островах Тихого океану мешкають черепахи-гіганти. Вони такі великі, що діти можуть кататися, сидячи у них на спинах. Якщо ви правильно виконаєте завдання, то дізнаєтеся, як називається найбільша у світі черепаха.
Д 1) 1000 – 374 =
Х 2) 1000 – 586 =
Л 3) 1000 – 198 =
С 4) 1000 – 621 =
О 5) 1000 – 745 =
Е 6) 1000 – 817 =
І 7) 1000 – 921 =
М 8) 1000 – 489 =
Е 9) 1000 – 293 =
Р 10) 1000 – 987 =
626 |
183 |
13 |
511 |
255 |
414 |
707 |
802 |
79 |
379 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3.5. Івасик, Оксанка та їх батько з матір'ю зібрали разом 243 гриби. Мати зібрала 84 гриби, що на 27 грибів більше, ніж зібрав Івасик, а Оксанка і батько зібрали грибів порівну. Скільки грибів зібрала Оксанка?
3.6. У багатьох садах живе істота, яка має 14 175 зубів. Дізнайтеся назву цієї найзубатішої істоти, виконавши дії ділення:
Ч 1) 14 175 : 5 =
К 2) 2 835 : 5 =
В 3) 567: 3 =
’ 4) 189 : 3 =
Р 5) 63 : 3 =
Я 6) 21: 3 =
Е 7) 7 : 7 =
2835 |
1 |
21 |
189 |
63 |
7 |
567 |
|
|
|
|
|
|
|
3.7. Найбільше в світі дерево досягає висоти 83 м, в обхваті сягає 24 м, росте це дерево у Каліфорнії (США). В народі називають Мамонтовим деревом. Прочитайте назву найбільшого дерева у світі, виконавши дії:
12 |
90 |
5 |
6 |
80 |
100 |
790 |
44 |
90 |
3 |
49 |
200 |
80 |
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
К 1) 55 : 11 =
Д 2) 4 * 11 =
С 3) 48 : 4 =
О 4) 16 * 5 =
Н 5) 42 : 14 =
Й 6) 25 * 4 =
Д 7) 49 * 1 =
Р 8) 293 – 93 =
В 9) 356 – 350 =
Е 10) 72 + 18 =
Я 11) 769 + 21 =
3.8. Записати вираз за схемою та знайти значення виразу.
Урок № 3
Урок-квест з QR-кодами
Математики-розумники
Обладнання: 20 кольорових карток для жеребкування (3 кольори для 3 команд по 5+1 од), роздруковані завдання на кожен етап квесту.
Обладнання (для учнів): мобільний телефон (хоча б один на команду) + програма для зчитування QR-codes + інтернет, гарний настрій
Інструкція щодо проведення квесту:
Підготовча частина
Шкільна дошка поділена на 6 зон для кожного етапу квесту.
Клас поділити на 3 команди (за кольорами, які діти обрали шляхом жеребкування на початку уроку).
Основна частина
1. Завдання квесту – Розминка
По одному учню з команди підходять до дошки до зони 1 та обирають по одному листочку із завданням. Вся команда розв’язує приклад.
За правильно виконане завдання – 1 бал
2. Завдання квесту «Реставратор»
По одному учню з команди підходять до дошки до зони 2 та обирають набір букв, із яких необхідно скласти математичний термін. Кожна команда обирає три набори букв.
(Кожний термін – 1 бал) Час-5 хв.
ЛЕДІНЕ (ділене)
ОЛКО (коло)
БДІР (дріб)
НОДАКОД (доданок)
ДВАТРАК (квадрат)
РИТНУКТИК (трикутник)
РОГЕМТЕІЯ (геометрія)
ОГНОМТУКНИК (многокутник)
НЬМІПРО (промінь)
3. Завдання квесту «Штурм вершин»
Учасники підходять до зони 3 на дошці і беруть листок свого кольору, в який треба вписати в порожні клітинки слова так, щоб збігалися перша та остання літери (всі слова пов’язані з математикою).
(Кожне слово – 1 бал). Час – 5 хв.
С |
|
М |
|
|
|
|
|
|
П |
|
|
С |
|
|
|
|
|
П |
|
|
|
А |
|
|
|
|
Г |
|
|
|
|
Р |
|
|
|
В |
|
|
|
|
|
А |
|
|
В |
|
|
|
|
|
|
К |
|
З |
|
|
|
|
|
|
|
К |
Відповідь. Сім, плюс, пряма, гектар, вершина, відсоток, знаменник.
4. Завдання квесту «Розгадай ребус»
Один учасник з команди підходить до зони 4 на дошці, сканує QR-код, в якому зашифрований математичний ребус. Всі учасники команди розшифровують разом. За правильну відповідь – 2 бали. Час виконання – 10 хвилин.
Транспортир
Мінус
Квадрат
Дроби
Корінь
Одиниця
5. Завдання квесту «Шифрувальник»
Один учасник команди підходить до зони 5 на дошці, знімає завдання свого кольору. Вся команда виконує. Дана кодувальна таблиця.
|
а |
б |
в |
г |
д |
е |
є |
ж |
1 |
А |
Д |
З |
Л |
П |
У |
Ч |
Ю |
2 |
Б |
Е |
И |
М |
Р |
Ф |
Ш |
Я |
3 |
В |
Є |
І |
Н |
С |
Х |
Щ |
, |
4 |
Г |
Ж |
К |
О |
Т |
Ц |
Й |
- |
Завдання: за допомогою таблиці розшифрувати слова відомого вченого Галілео Галілея.
(Кількість балів – 5). Час – 3 хв.
Г2А1Д4Б2Г2А1Д4В2В4А1 Ж4 Е4Б2 Г2Г4А3А1Ж3 Г3А1 Ж2В4В3Є4 Г3А1Д1В2Д3А1Г3А1 В4Г3В2А4А1 Д1Д2В2Д2Г4Б1В2.
Відповідь: «Математика – це мова, на якій написана книга природи.»
6. Завдання квесту «Патріоти»
Один учасник команди підходить до зони 6 на дошці і знімає завдання свого кольору. Команді треба порахувати скільки букв, що позначають голосні звуки у тексті Гімну України.
(Кількість балів – 5). Час – 7 хв.
Ще не вмерли України ні слава, ні воля. 14
Ще нам, браття українці, усміхнеться доля. 14
Згинуть наші вороженьки, як роса на сонці, 14
Запануєм і ми, браття, у своїй сторонці. 14
Душу й тіло ми положим за нашу свободу, 14
І покажем, що ми, браття, козацького роду.14
Станем, браття, в бій кривавий від Сяну до Дону,14
В ріднім краю панувати не дамо нікому; 14
Чорне море ще всміхнеться, дід Дніпро зрадіє,14
Ще у нашій Україні доленька наспіє.14
Душу й тіло ми положим за нашу свободу,14
І покажем, що ми, браття, козацького роду.14
А завзяття, праця щира свого ще докаже,14
Ще ся волі в Україні піснь гучна розляже,14
За Карпати відоб'ється, згомонить степами,14
України слава стане поміж ворогами.14
Душу й тіло ми положим за нашу свободу,14
І покажем, що ми, браття, козацького роду.14
Відповідь: 252
7. Етап квесту «Підбиття підсумків».
Урок №1
Загадки
Вчитель розповідає про види математичних загадок.
Види математичних загадок:
Звичайно, є ще багато видів математичних загадок, але ми розглянемо лише найосновніші.
Частину уроку проводимо у вигляді гри BINGO, кожен учень грає сам за себе. Закреслення у грі: горизонталь, вертикаль, діагональ, все закреслено. Коли в учня виконуються умови гри, вчитель задає йому загадку. За правильну відповідь учні отримують смарагди, які в кінці уроку можна обміняти на оцінку.
Завдання 1.
У парах вам необхідно розв’язати три задачі з сірниками, запропоновані вчителем у презентації.
Завдання 2. (початок гри у бінго)
Відгадайте загадки-добавлянки:
Чітко, правильно і стисло,
Щоб ці числа прочитати,
Точно все підрахувати,
Розгадати шифри,
Нам потрібні…(цифри)
Числа різні є у світі.
1,2,3,4,5,…-
Числа поряд так стоять.
Ближні є і дальні
Числа…(натуральні)
У світі є багато.
З них число найбільше
Не можна назвати.
Найменше ж знати всім згодиться
І це, звичайно ж, …(одиниця)
Заборонено ділити,
Проте множити чудово -
Зразу ж відповідь готова.
Не роби собі проблем,
Обережним будь з … (нулем)
І вона важлива дуже.
Бо вона – даю вам слово -
Арифметики основа.
Щирі вам вітання
Від дії …(додавання)
Можна результат дістати.
Зовсім це не таємниця.
Зветься результат …(різниця)
Пишеться то так , то так:
Крапкою, хрестом косим –
Час від часу зміни з ним.
А до букв як потрапляє,
Там і зовсім він зникає.
Але ми не стривожені –
Це вдача знака …(множення)
Нам про все доповідає.
Масу, довжину і час –
Все показує для нас.
І велика, і мала
Є на приладах …(шкала)
Калькулятор має нині,
А були часи давнішні –
Вид мав прилад зовсім інший.
І тоді ця помічниця
Мала назву…(рахівниця)
Без нього дехто – як без рук.
І кнопки, і екран він має,
Нам результат доповідає.
Обчислень він організатор.
Чудовий прилад… (калькулятор)
Та як ним будеш зловживати,
Розучишся ти рахувати.
Про числа він розповідає,
Відрізки, формули, кути…
Його нам треба берегти.
Повинен знати кожний учень:
Наш друг і помічник - …(підручник)
Кінця – краю не знайти.
І початку теж нема,
Бо ця лінія – …(пряма)
І далеко в нескінченність простягається.
Кожен з хлопців і дівчаток
Скаже: точка ця - …(початок)
Далеко простягається.
В загадках є і там , і тут,
А називається він .. (кут)
Є цей кут прямим чи ні?
Допоможе тут в момент
Цей чудовий інструмент.
Це прямих кутів супутник
Називається він…(кутник)
Нам його потрібно мати.
Як вимірюєш кути,
Кращий прилад не найти.
Всім кутам він командир –
Помічник наш … (транспортир)
Є й кути – прямі вони.
Знають учні всі підряд,
Що фігура ця …(квадрат)
Завдання 3.
Розгадайте загадки-пастки. Поясніть, в чому їхня особливість. (За зовнішнім виглядом ці загадки схожі на добавлянки, але відмінність істотна: немає «підказуючої» рими, навпаки рима провокує неправильну відповідь).
А кінця в неї нема
І неважко здогадатись,
Що фігура ця - …(промінь)
Це, звичайно же… (півгодини)
Поділити пополам.
Кут одержимо новий,
А за видом він …(гострий)
І виміряй кути.
У курсі географії
Можеш його знайти…
Відома одиниця,
В житті потрібна нам
І вам було неважко
Впізнати…(градус)
Завдання 4.
Вам необхідно розгадати загадки-ситуації. Вони складніші за попередній вид загадок. Будьте дуже уважні.
І діленим воно буває,
Шукаєш серед дільників
І бачиш – там його немає. (нуль)
Визначає результат,
Як між множників потрапить –
Знищить інші всі підряд. (нуль)
Чудове це число,
Воно ніяк не зміниться.
Оце так повезло!
Але саме на себе, діти,
Його не можна поділити. (нуль)
Той факт цей добре знає,
Що повна і неповна
Вона у нас буває. (частка)
Транспортир нам треба мати,
А як цей будуєш кут,
І лінійки досить тут. (розгорнутий)
Домашнє завдання: самостійно придумати 3 загадки або скористатись ресурсами інтернету.
Урок №2
Цікаві історії
Завдання 1.
Перевірка домашнього завдання. Учні загадують власні загадки.
Сьогодні на уроці завданням кожного буде розв’язування задач, які містять цікаву історію. Таких задач є дуже багато: це задачі на кмітливість, задачі на винахідливість, детективні задачі і багато інших.
Завдання 2.
2.1. Я провів у бабусі понеділок, вівторок, середу і четвер, а моя сестра на цьому ж тижні - середу, четвер, п'ятницю і суботу. Скільки всього днів ми гостювали у бабусі? (Відповідь: 6 днів).
2.2. В межах двадцяти назвати число, в якому число одиниць на 7 більше, ніж його десятків. (Відповідь: 18).
2.3. Пішов батько з чотирма синами в ліс по ягоди. Батько знайшов 45 ягід тоді, коли жодний з його синів, не знайшов жодної ягоди. Роздав батько всі зібрані ним ягоди дітям і всі знову розійшлися по лісу. Коли зібралися йти додому, виявилося, що один із синів знайшов ще стільки ягід, скільки одержав від батька, другий знайшов 2 ягоди, третій дві з'їв, а четвертий, не знайшовши жодної, з'їв половину того, що одержав від батька, після чого виявилося, що в усіх ягід стало порівну. Скільки ягід дав батько кожному з синів? (відповідь 5, 8, 12, 20)
2.4. Скільки цифр ви бачите на даному малюнку?
Завдання 3.
Виконати задачі із відео, запропоновані вчителем, поділившись на 4 групи.
3.1. Задача «Автобус» (10 пасажирів)
3.2. Задача «Немає нічого складнішого, як полегшити»
3.3. Задача «Який ліфт приїхав першим?» (другий, тому що двері вже закрились)
3.4. Задача «Таємничий будиночок» (через треті двері, тому що чоловік у гумових чоботах, а вони не проводять струм).
3.5. Задача «Два поїзди» (поїзди їхали у різні пори доби: один їхав вранці, другий – ввечері)
3.6. Задача «Космічна станція» (Гаррі намагався вбити Бен, тому що на знімку видно, що всі 4 скафандри знаходяться у кімнаті, значить він не міг бути в космосі).
3.7. Задача «Небезпечний міст» (при наявності часу або домашнє завдання) (відповідь: першими проходять внук і внучка за 5 хвилин, внук з ліхтарем повертається назад за 4 хвилини, віддає ліхтар бабусі і дідусю і вони переходять міст за 13 хвилин, внучка назад з ліхтарем за 5 хвилин, і внук з внучкою переходять за 5 хвилин 5+4+13+5+5=32 хвилини)
Домашнє завдання: взяти олівці, фломастери і папір А4 на наступний урок.
Урок №3
Ребуси
Завдання 1. (презентація)
Познайомитись з історією виникнення ребуса, а також з основними правилами створення ребусів. Записати ці правила у зошит.
Завдання 2.
Гра «Пантоміма». Клас ділиться на 3 групи.
Один учасник з команди (під час гри їх можна змінювати) виходить до дошки і повертається до екрану спиною. На екран проектується ребус. Команда бачить його, розгадує і показує учаснику, який знаходиться біля дошки. Учасник має відгадати слово, зашифроване у ребусі.
Завдання 3.
На столі розкладені картки з ребусами. Один учень з команди виходить, витягує картку, разом з командою необхідно розв’язати ребус.
відсоток (візок)
дріб
кут
трикутник
Один
множник
масштаб
ромб
Завдання 4.(домашнє, якщо не вистачить часу)
Кожному з вас необхідно створити власний ребус з математики. Намалювати або оформити його на комп’ютері. Він має бути кольоровим. Можна скористатись сервісом для створення ребусів http://rebus1.com. Далі необхідно ваш ребус презентувати для класу.
Урок №4
Задачі-усмішки
Завдання 1.
Учні презентують власні ребуси
Завдання 2.
Урок проходить у формі гри «Морський бій». Вчитель на дошці малює порожнє ігрове поле. Вчитель грає проти учнів. Учні називають варіанти «пострілів». Коли потрапляють у корабель, вчитель дає розв’язати задачу-усмішку. Складність задачі залежить від величини корабля. Чим більший корабель – тим складніша задача. За правильно розв’язану задачу, учень отримує смарагд.
Задачі-усмішки
Шестипалубний корабель:
А у тебе, - говорить перша ворона, - лапки в багні.
А у тебе, - відповідає друга, - дзьоб у землі.
Як же так? Дивляться в різні сторони, а одна одну бачать? (Відповідь: вони дивляться одна на одну, а це і є різні сторони).
Чотирипалубні кораблі:
Трьохпалубні кораблі:
Двохпалубні кораблі:
Урок №5
Відгадування чисел
Завдання 1.
Дайте відповідь на питання:
Що це?
Завдання 2.
2.1. Графічне завдання.
Виконайте дії за ланцюжком
2.2. Виконайте обчислення:
Проаналізуйте отримані результати. Не виконуючи обчислень, запишіть значення добутків числа 37 з діапазону від 9 до 27, які діляться на 3.
Завдання 3.
Прочитайте приклад виконання математичного фокусу.
Задача – фокус «Угадай задумане число»
Фокусник пропонує асистентові задумати будь-яке число від 1 до 20 й виконати такі дії:
Фокусник просить повідомити йому результат і легко відгадує задумане асистентом число.
Розгадайте секрет фокуса.
Розгадка
Позначаємо задумане число буквою . Запишемо послідовність дій:
Ми отримали, що задумане число завжди в 3 рази менше за результат.
Висновок. Щоб відгадати задумане число, фокусник повинен поділити на 3 названий асистентом результат.
Завдання 4.
Використовуючи наведений приклад, виконайте наступну задачу:
Фокусник пропонує асистентові задумати число й виконати такі дії:
Підказка. Позначте задумане число буквою і виконайте дії в загальному вигляді.
Угадування результату обчислень
Завдання 5. Фокус «Математична забава М.Ю. Лермонтова»
Фокусник пропонує асистентові задумати будь-яке число, додати до нього 25, додати ще 125, відняти 36, потім відняти задумане число, остачу помножити на 5, отриману різницю поділити на 2. Тепер фокусник оголошує, що асистент отримав число 285. Як фокуснику вдалось відгадати результат обчислень? Використовуючи секрет цього фокуса, придумайте свій фокус.
Завдання 6. Фокус «Число Шехерезади»
Для виконання цього фокуса потрібно три асистенти. Фокусник просить першого асистента загадати трицифрове число на написати його на аркуші паперу два рази підряд. Цей аркуш фокусник передає другому асистенту й пропонує йому тримане шестицифрове число поділити на 7 та записати результат ділення. Потім фокусник передає аркуш третьому асистенту і просить отриманий результат поділити на 11, а потім на 13. Аркуш із записаним результатом фокусник повертає першому асистенту, який бачить, що кінцевий результат – це загадане число. Розгадайте секрет фокуса. Чому назва фокуса пов’язана з іменем Шехерезади?
Підказка. Перевірте, у скільки разів збільшиться трицифрове число, якщо до нього приписати його самого.
Завдання 7.* Фокус «Угадування віку й дня народження»
Фокусник повідомляє, що він може дізнатись дату народження будь якої людини. Тому, хто хоче це перевірити, фокусник пропонує виконати такі дії:
Якщо від цього результату фокусник відніме число 444, то останні дві цифри отриманої різниці покажуть число повних років, наступні дві цифри – число народження, а дві перші цифри – порядковий номер місяця. Розгадайте секрет фокуса.
Підказка. Позначте порядковий номер місяця буквою , число місяця – буквою , число повних років – буквою і запишіть усі вказані обчислення у вигляді виразу.
Завдання 8.
Виконайте задачі.
8.1. Задача з книги Л.Ф. Магницького «Арифметика»: Фокусник пропонує асистентові задумати будь-яке двоцифрове число, збільшити число десятків задуманого числа в 2 рази, до добутку додати 5, отриману суму збільшити в 5 разів, до нового добутку додати 10 і число одиниць у задуманому числі, а потім результат виконаних дій повідомити фокусникові. Фокусник віднімає від зазначеного результату число 35 і називає задумане число. Розгадайте секрет фокуса.
8.2. Фокус «Число з улюбленої цифри».
Запишіть свою улюблену цифру.
Отримали:
Отримали:
Розгадайте секрет фокуса.
Домашнє завдання:
Знайдіть або придумайте самостійно цікавий фокус із числами й арифметичними діями. Запишіть секрет цього фокуса.
Урок №1
Задачі на складання та розрізання фігур
Завдання 1. Розділіть квадрат 4 × 4 на чотири однакові частини по лініях клітинок. Скільки різних способів розрізання ви знайдете?
Відповідь:
Завдання 2.
Виконайте письмово вправи:
2.1. Скільки можна вирізати з даної на малюнку фігурки рівних між собою 5-клітинкових фігурок? Різати можна лише по лініях клітинок.
Відповідь: від 2-х до 4-х рівних пятиклітинкових фігурок. Один із можливих вирізів 4-х фігурок:
2.2. Скільки фігурок виду 5-клітинковий кутник (див. малюнок) можна помістити в квадрат розміром клітинок без накладань?
Відповідь: від 1 до 4 фігурок. Можливий виріз 4 фігурок:
2.3. Чи можна дану на малюнку фігурку розрізати по лініях клітинок на 4 рівні частини?
Відповідь: Так, можна. Можливий розріз:
2.4. Чи можна дану на малюнку фігуру розрізати по лініях клітинок на чотири рівні частини?
Відповідь: так можна. Можливий розріз:
Завдання 3. Практична робота
Клас ділиться на 3 групи. Кожна група отримує своє завдання
1 група
Чи можна дану на малюнку фігурку позрізати по лініях клітинок на 4 рівні частини?
Відповідь: так, можна. Можливий розріз:
2 група
Чи можна дану на малюнку фігурку позрізати по лініях клітинок на 4 рівні частини?
Відповідь: так, можна. Можливий розріз:
3 група
Чи можна дану на малюнку фігурку розрізати по лініях клітинок на чотири рівні частини?
Відповідь: Так можна. Можливий розріз:
Домашнє завдання. Розділіть дану фігуру на 9 однакових фігур. На наступний урок взяти кольоровий папір (цупкий), ножиці, клей, 1 листок кольорового картону.
Відповідь:
Уроки №2, 3
Мистецтво складання фігур з паперу орігамі
Завдання 1.
Перегляньте презентацію «Історія виникнення орігамі», запропоновану вчителем.
Завдання 2.
Виготовлення всіх класом трьох фігурок, запропонованих вчителем у презентації (під час виготовлення орігамі вчитель запитує, які геометричні фігури отримують учні).
Завдання 3.
Тепер настав час для нашої ще однієї важливої роботи. Пограємо у гру « Мистецька студія». Але для цього ми поділимось на три групи, кожна з яких отримає окреме завдання. Для поділу на групи пропоную вам кружечки трьох кольорів. Виберіть собі будь-який. Тепер учні, котрі вибрали кружечки червоного кольору, сядуть за стіл №1, хто вибрав кружечки жовтого кольору – за стіл №2, і нарешті ті, хто має кружечки зеленого кольору, – за стіл №3.
Займіть, будь ласка, свої місця відповідно до кольорів кружечків і номерів столів Кожна з груп отримає окреме завдання, адже кожна група – це команда митців.
Тепер запрошую до себе по одному учаснику від кожної команди для отримання завдання. Перед вами є матеріали, а також інструкція для виконання завдання. Ознайомтеся з ними і приступайте до роботи. Пам’ятайте, що робота обмежена в часі.
Інструкція
по виконанню завдань для груп
1. Створити композицію, використавши аплікаційні матеріали (кольоровий папір, клей, ножиці) та аркуш картону, як основу аплікації, задіявши одну або декілька виготовлених вами фігурок орігамі.
2. Розпланувати роботу, враховуючи, що час виготовлення композиції обмежений.
3. Дати назву роботі, беручи до уваги те, що тема композиції довільна.
4. Завершити роботу, оголосити про це, представивши та захистивши композицію.
Кожна група буде виконувати виготовлення квітки у техніці орігамі.
Інструкція для виконання виробу:
Для виготовлення листочків, необхідно:
Домашнє завдання: підготувати презентацію або відео-ролик про виникнення гри «Танграм». Взяти матеріали для гри у танграм: картон А4 кольоровий (2 шт), клей, матеріал для фігурок: кольоровий папір або фетр, ножиці.
Урок №4
Конструювання «Танграм»
Завдання 1. Прослухати повідомлення про виникнення гри «Танграм».
Завдання 2.
Кожен учень на своїх матеріалах креслить квадрат і створює фігури для гри танграм за схемою. Вам необхідно вирізати ці фігури.
Завдання 3.
Вам необхідно на кольоровому листку паперу, із вирізних фігурок скласти зображений об’єкт, запропонований вчителем. Для цього користуйтесь клеєм. Пам’ятайте основні правила гри у танграм. Після закінченої роботи ваші створені шедеври запропонуйте вчителеві на виставку у кабінеті математики.
Завдання 4.
З допомогою мережі Інтернет або інших джерел придумайте власну фігуру танграм на тему «Тварини Африки». Запропонуйте вашу роботу на виставку.
Домашнє завдання: взяти кольоровий папір, ножиці, клей, листок А4 кольорового картону.
Урок №5
«Стомахіон» Архімеда
Завдання 1.
Прослухайте презентацію вчителя про гру «Стомахіон» Архімеда.
Завдання 2.
Створіть власний набір фігурок для гри стомахіон за схемою. Для цього приклейте дану схему на листок кольорового паперу і виріжте.
Завдання 3.
Гра «Стомахіон» набагато складніша за танграм, недаремно її назва перекладається як «та, що доводить до люті».
Тому вашим завданням буде, поділившись на 5 груп, скласти фігури стомахіона, але по готових схемах.
Група 1.
Група 2.
Група 3.
Група 4.
Група 5.
Домашнє завдання. Підготуйте на наступний урок фігурки, запропоновані вчителем. Для цього наклейте їх на картон, покладіть під прес (під книги) для висихання і виріжте. Можна наклеїти на кольоровий картон, тоді виконані завдання будуть цікавіші.
Урок №6
Конструктор «Пентаміно»
Завдання 1.
Дайте відповіді на питання, запропоновані вчителем у презентації.
Завдання 2.
Найбільш відома гра у пентаміно – скласти із всіх фігурок прямокутник, без перекриття і відступів.
2.1. Самостійно замостити прямокутник без підказок. Хто перший справиться із завданням, показує свій варіант вчителю.
2.2. Самостійно замостити прямокутник без підказок. Хто перший виконає завдання, показує свій варіант вчителю.
2.3. Складіть всі 12 фігур пентаміно в прямокутник .
Завдання 3.
Поділіться на 5 груп. Використовуючи домашні заготовки фігурок пентаміно, складіть зображення тваринок, запропоноване вчителем. Наклейте фігурки на листок паперу або у зошит.
Група 1.
Група 2.
Група 3.
Група 4.
Група 5.