Шановний п’ятикласнику!
Ти продовжуєш вивчати одну з найдавніших і найважливіших наук – математику. У цьому тобі допоможе навчальний посібник, який ти тримаєш в руках.
Посібник складається з шести тем. Кожна тема має таку структуру:
Нехай Бог посилає тобі мудрості у вивченні математики!!!
Тема №1. Натуральні числа
Урок №1
Натуральні числа
«Ледача рука до убозтва
веде, рука ж роботяща збагачує»
Книга приповістей Соломонових 10:4
Питання
Література
Істер О.С. Математика: підручник для 5 класу загальноосвітніх навчальних закладів. – §§1 – 4, ст. 10 – 33.
1. Натуральні числа. Число нуль. Цифри. Десятковий запис натуральних чисел |
||||||||||||||||||||||||||
1.1 |
Числа, які використовуються при лічбі предметів, називаються натуральними. |
1; 25; 1028 |
||||||||||||||||||||||||
1.2 |
Натуральні числа використовуються також для визначення порядку розміщення предметів. |
Перший, двадцять п’ятий |
||||||||||||||||||||||||
1.3 |
Цифри – це спеціальні значки для запису чисел. |
0, 1, 2, 3. 4, 5, 6, 7, 8, 9 |
||||||||||||||||||||||||
1.4 |
Запис числа за допомогою десяти цифр називається десятковим. |
|||||||||||||||||||||||||
1.5 |
Число 0 не є натуральним числом. |
|||||||||||||||||||||||||
1.6
|
Розряди натуральних чисел
|
|||||||||||||||||||||||||
1.7 |
Усі натуральні числа, записані у порядку зростання утворюють натуральний ряд чисел. |
1, 2, 3, 4, …, 1020, … |
||||||||||||||||||||||||
1.8 |
Властивості натурального ряду:
|
|||||||||||||||||||||||||
2. Порівняння натуральних чисел |
||||||||||||||||||||||||||
2.9 |
Якщо два натуральних числа мають різну кількість знаків (цифр), то більшим буде те, у якого більше знаків. |
|
||||||||||||||||||||||||
2.10 |
Якщо два натуральних числа мають однакову кількість знаків, то більшим числом є те, яке має більше одиниць у найвищому розряді. Якщо кількість одиниць у цьому розряді однакова, то порівнюють число одиниць у наступному розряді і т.д. |
|
||||||||||||||||||||||||
3. Додавання натуральних чисел. Властивості додавання |
||||||||||||||||||||||||||
3.11 |
Числа, які додаються називаються доданками, а число отримане в результаті додавання цих чисел, – сумою. |
25 + 31 = 56 25, 31 – доданки ; 56 – сума |
||||||||||||||||||||||||
3.12 |
Переставна властивість додавання: Від перестановки доданків сума не змінюється. |
|
||||||||||||||||||||||||
3.13 |
Сполучна властивість додавання: Щоб до суми двох чисел додати третє число, можна до першого числа додати суму другого і третього. |
|
||||||||||||||||||||||||
4. Віднімання натуральних чисел |
||||||||||||||||||||||||||
4.14 |
Дія, за допомогою якої за відомою сумою і одним з доданків знаходять другий доданок, називається відніманням. |
|
||||||||||||||||||||||||
4.15 |
Щоб відняти суму від числа, можна від нього відняти один з доданків, а потім від результату відняти другий доданок. |
|
||||||||||||||||||||||||
4.16 |
Щоб відняти число від суми, можна відняти його від одного з доданків і до результату додати другий доданок. |
|
Урок №2
«І все, що тільки чините,
робіть від душі, як Господу, а не людям»
Послання св. апостола Павла до Колосян 3 : 23
Фронтальне опрацювання матеріалу
Ряд натуральних чисел. Цифри. Десятковий запис натуральних чисел
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
Завдання 2.
Виконати усно:
Додайте: 48 і 7; 52 і 49.
Відніміть: від 32 число 8; 7 від 23.
Помножте: 12 і 4; 5 і 20.
Прочитайте число: 1) 94 276; 2) 127 305; 3) 502 900; 4) 1 006 005.
Визначте, в якому випадку записано натуральний ряд:
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування задач і вправ
Завдання 3.
Скільки під’їздів має будинок Дмитрика?
Урок №3
«Хто з мудрими ходить, той мудрим стає,
а хто товаришує з безумним, той лиха набуде»
Книга приповістей Соломонових 13:20
Фронтальне опрацювання матеріалу
Порівняння натуральних чисел
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1
Завдання 2.
Порівняйте числа:
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування задач і вправ
Завдання 3.
Урок №4
«Математика – це мова плюс міркування»
Р. Фейнман
Фронтальне опрацювання матеріалу
Порівняння натуральних чисел
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування задач і вправ
Завдання 2.
Усно виконайте вправи:
2.1. Вкажіть скільки сотень, десятків, одиниць у наступних числах:
253; 648; 286; 966.
2.2. Зріст Буратіно у сантиметрах записується найменшим трьохзначним числом. Який зріст Буратіно?
Завдання 3.
3.1. Записати у вигляді розрядних доданків наступні числа:
348; 5243; 23139.
3.2. Виконати завдання математичного диктанту
І варіант
Записати за допомогою цифр наступні натуральні числа:
А) Триста сорок чотири тисячі двадцять п’ять;
Б) Три мільйони двадцять вісім тисяч сто три;
В) Шість мільйонів триста сорок вісім;
Г) Один мільйон триста тисяч п’ятнадцять.
ІІ варіант
А) Двісті сорок сім тисяч триста;
Б) Вісім мільйонів тридцять дев’ять тисяч вісім;
В) Чотири мільйони шістсот вісімнадцять;
Г) Три мільйони вісімсот тисяч чотири.
3.3. Лікар прописав Катерині 6 таблеток, вказавши, що кожну наступну треба приймати через 20 хвилин. На який час вистачить таблеток?
3.4. Виконати вправу 93 ст. 17.
3.5. Виконати вправу 104 ст.18.
Урок №5
«Серед усіх наук, які відкривають
шлях до пізнання законів природи,
найвеличнішою є математика»
С. Ковалевська
Індивідуальне опрацювання матеріалу
Практична робота
Порівняння натуральних чисел
Тема 1. «Я дослідник. Математика»
Готуємось до індивідуального опрацювання матеріалу
Уроки №7, 8
«Без бажання все важке, навіть найлегше»
Григорій Сковорода
Фронтальне опрацювання матеріалу
Додавання натуральних чисел. Властивості додавання
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
Завдання 2.
Усно виконати вправи:
А) 183 001 75
Б) 8 003 175
В) 1 831 750 0
А) 1015 м
Б) 10 015м
В) 10 150м
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування задач і вправ
Письмово виконати вправи (стор. 21 – 25):
Завдання 3.
110 (1, 3), 117, 120.
Завдання 4.
124, 127.
Завдання 5.
Найменше натуральне число |
999 |
Найбільше натуральне число |
0 |
Найбільше трьохцифрове число |
1 |
На яке число ділити не можна |
1000 |
Найменше чотирьохцифрове число |
не існує |
ІІІ. Відпрацювання умінь розв’язування нестандартних вправ та задач
Завдання 5.
147, 149
Урок №9, 10
«Не буде ледачий пекти свого полову,
а людина трудяща набуде маєток цінний»
Книга приповістей Соломонових 12 : 27
Фронтальне опрацювання матеріалу
Віднімання натуральних чисел. Властивості віднімання
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
Завдання 2.
2.1. Усно заповнити пропуски у квадраті:
2.2. Поставте замість квадратиків такі числа, щоб рівності стали правильними:
219 + □ = 219; 317 – □ = 317; 711 – □ = 0; 219 + 314 + □ = 1314;
89 + □ + 74 + □ = 200; 387 + □ + □ + 13 = 1000.
2.3. Відгадати загадки:
Серед них найбільше не зможемо назвати.
А найменше знать годиться
Це звичайно…
Про числа він розповідає,
Відрізки, формули, кути –
Його нам треба берегти.
Повинен знати кожен учень,
Що це наш друг і помічник…
Як усі їх будеш знати,
Зможеш будь-яке число
Легко записати.
Пишуться красиво й стисло.
Що це, діти? Та це ж…
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування задач і вправ
Письмово виконати вправи з підручника (стор. 32 – 38):
Завдання 3.
163 (2, 4); 165 (1, 3, 5); 169.
Завдання 4.
175; 190; 194.
ІІІ. Відпрацювання умінь розв’язування нестандартних вправ
Завдання 5.
5.1. Виконайте кросворд.
5.2. Практична робота
Математичний лабіринт
Відповідь до попереднього завдання вставляється в умову наступного.
а)
б) .
в) =
г) (29+ ):10=
2. Розв’яжіть задачу:
У дитсадок купили столи по 246 грн. і 12 стільців по 121 грн. Скільки грошей заплатили за всю покупку?
Відповідь:
Відповідь:
Відповідь:
Відповідь:
Готуємось до індивідуального опрацювання матеріалу
Урок №12
«Бо що тільки людина посіє, та саме й пожне!»
Послання до галатів 6:7
Внутрішньопредметне узагальнення матеріалу
Натуральні числа. Додавання і віднімання натуральних чисел
І. Засвоєння термінології до теми
1. Повторити блок № 1.
2. Дати письмово відповідь на питання, запропоновані вчителем.
ІІ. Відпрацювання практичних умінь та навичок
Завдання 1.
Усно розв’яжи вправи:
А |
Б |
В |
Г |
5 140 070 |
5 140 007 |
5 014 070 |
|
А |
Б |
В |
Г |
60 115 |
61 115 |
60 215 |
61215 |
А |
Б |
В |
Г |
5753 |
5853 |
6753 |
6853 |
Завдання 2.
Письмово розв’яжи вправи:
Тема №2. Множення і ділення натуральних чисел
Урок №1
Множення і ділення натуральних чисел
«З усіх утрат втрата часу найтяжча»
Григорій Сковорода
Питання
Література
Істер О. С. Математика: підручник для 5 класу. – §§ 5 – 9, стор. 33 – 53.
1.Множення натуральних чисел |
||
1.1 |
Добуток натуральних чисел означає суму, що складається з доданків, кожний з яких дорівнює . |
|
1.2 |
Числа при множенні називаються так:
|
|
1.3 |
При множенні будь-якого числа на 1, одержуємо те ж саме число, яке множили: . |
|
1.4 |
При множенні будь-якого числа на нуль, одержуємо нуль:
|
|
1.5 |
Щоб помножити натуральне число на розрядну одиницю (10, 100, 1000, …) , треба до числа приписати стільки нулів, скільки їх є в розрядній одиниці. |
|
1.6 |
Перед буквеним виразом і перед дужками знак множення можна не писати. |
|
2. Властивості множення |
||
2.7 |
Переставна властивість Від перестановки множників добуток не змінюється, . |
|
2.8 |
Сполучна властивість Щоб добуток двох чисел помножити на третє число, можна перше число помножити на добуток другого і третього чисел, |
|
2.9 |
Розподільна властивість Щоб число помножити на суму двох чисел, можна це число помножити на кожний доданок і отримані добутки додати, Щоб число помножити на різницю двох чисел, можна це число помножити на зменшуване і від’ємник і знайдені добутки відняти, |
|
3. Квадрат і куб натурального числа |
||
3.10 |
Добуток двох рівних між собою чисел називається квадратом числа і записується . |
|
3.11 |
Добуток трьох рівних між собою чисел називається кубом числа і записується . |
|
3.12 |
Якщо в числовий вираз входить степінь, то спочатку виконується піднесення до степеня, а після цього інші дії. |
|
4. Ділення натуральних чисел |
||
4.13 |
Дія, за допомогою якої за добутком і одним із множників знаходять другий множник, називається діленням. |
|
4.14 |
Числа при діленні називаються так:
|
|
4.15 |
На нуль ділити не можна! |
|
4.16 |
Щоб поділити натуральне число, яке закінчується нулями, на розрядну одиницю, треба відкинути справа в цьому числі стільки нулів, скільки їх є в розрядній одиниці. |
|
5. Ділення з остачею |
||
5.17 |
Якщо одне число не ділиться націло на інше, то маємо ділення з остачею. |
|
5.18 |
Остача завжди менша від дільника. |
|
5.19 |
Щоб знайти ділене, треба дільник помножити на неповну частку і додати остачу. |
ЗАПАМ’ЯТАЙ
2 ∙ 25 = 50
2 ∙ 50 = 100
4 ∙ 25 = 100
8 ∙ 125 = 1000
Урок №2
«Людина, що не знає математики,
не здатна ні до яких інших наук»
Р. Бекон
Фронтальне опрацювання матеріалу
Множення натуральних чисел
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
Завдання 2.
Усно розв’язати вправи, запропоновані учителем під час перегляду презентації.
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування задач і вправ
Завдання 3.
3.1. Виконати множення числа 12 на числа, записані на пелюстках, та розмісти їх у вказаному порядку.
Порядок запису букв:
72 |
180 |
48 |
144 |
120 |
240 |
96 |
|
|
|
|
|
|
|
3.2. Тут вам потрібно вписати у геометричні фігури такі числа, які б зробили правильними рівності (однаковим фігурам відповідають рівні числа).
Завдання 4.
Письмово виконати вправи з підручника (стор. 35 – 37):
204 (1, 3, 5); 212; 221; 223;
ІІІ. Відпрацювання умінь розв’язування нестандартних вправ
Завдання 5 (домашнє)
230.
Урок №3
«Вчитись можна тільки весело...
Щоб переварити знання,
їх треба вживати з апетитом»
А. Франц
Фронтальне опрацювання матеріалу
Множення натуральних чисел
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування задач і вправ
Завдання 2.
Вам необхідно розв’язати приклади, а результат зафарбувати жовтим олівцем.
2 |
8 |
42 |
4 |
0 |
99 |
51 |
11 |
1 |
20 |
54 |
64 |
84 |
91 |
65 |
25 |
13 |
62 |
17 |
24 |
29 |
72 |
90 |
12 |
49 |
40 |
31 |
41 |
14 |
57 |
7 |
18 |
77 |
43 |
17 |
22 |
33 |
80 |
56 |
19 |
88 |
50 |
67 |
6 |
30 |
27 |
39 |
53 |
46 |
9 |
13 |
32 |
63 |
92 |
73 |
45 |
15 |
23 |
18 |
45 |
42 |
79 |
36 |
Завдання 3.
3.1. Мальвіна зрізала 16 троянд. Із декількох троянд вона склала букети із однаковою кількістю квітів, після чого в неї залишилось 4 троянди. Скільки троянд у букеті?
3.2. Черепаха Тортіла задумала число. Якщо від цього числа відняти 47, то вийде 68. Яке число задумала черепаха Тортіла?
3.3. На болоті жили 48 жабенят. Після того, як декілька з них перетворилися на жабенят- мандрівниць і відлетіли у далекі краї, на болоті залишилось 29 жабенят. Скільки жабенят відлетіли у далекі краї?
3.4. Задача від Карабаса-Барабаса: В саду росте 180 яблунь. Цього року половина з них в середньому вродила по 20 кг яблук. Скільки яблук зібрано в саду?
3.5. Відновіть ланцюжок обчислень, запропонованих вчителем у презентації.
3.6. Лисиця Аліса і Кіт Базиліо повинні пофарбувати 217 рам. Аліса в день фарбує 18 рам,
а Базиліо 13 рам. Скільки рам їм залишиться пофарбувати після двох днів роботи?
Завдання 4.
Виконати самостійно завдання, запропоноване вчителем.
Уроки №4, 5
«Страх Господній – початок премудрості,
нерозумні погорджують мудрістю та напучуванням»
Книга приповістей Соломонових 1:7
Фронтальне опрацювання матеріалу
Властивості множення
І. Робота над засвоєнням понять, визначень, правил
Завдання 1.
Завдання 2.
Усно розв’язати вправи:
ІІ. Відпрацювання практичних умінь і навичок
Письмово виконати вправи (стор. 40 – 42):
Завдання 3.
232 (1, 3, 5); 234 (2, 4, 6); 236.
Завдання 4.
240; 246; 248 (1, 3); 250 (2, 4); 254.
Завдання 5.
Виконати кросворд «Множення натуральних чисел. Властивості множення» (завдання і парах).
Завдання 6.
Розв’язати приклади, знайти серед розрізаних картинок з відповідями потрібну і скласти листівку-пазл.
1) 65 · 24
10)
Завдання 7.
7.1. На лузі росте дуже багато різноманітних квітів. Щоб знайти їхню кількість, вам необхідно значення змінної з пелюсток підставити у рівняння. Сума всіх знайдених результатів – це і буде кількість квітів на лузі.
ІІІ. Відпрацювання умінь розв’язування нестандартних задач
Завдання 8. (домашнє)
Скласти казку про множення натуральних чисел.
Урок №6
«Я зроблю тебе мудрим, і буду навчати
тебе у дорозі, якою ти будеш ходити, Я
дам тобі раду, Моє око вважає на тебе!"
Псалом 31 :8
Фронтальне опрацювання матеріалу
Квадрат і куб натурального числа
І. Робота над засвоєнням понять, термінів, правил
Завдання 1.
Завдання 2.
2.1. Обчисли: , , .
2.2. Усно виконати вправи з підручника (стор. 44): 260, 262.
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок, застосування правил
Завдання 3.
Виконати з підручника, стор. 44, 45, наступні вправи: 264, 268, 270, 272, 274 (1), 276.
Готуємось до індивідуального опрацювання матеріалу
Уроки №8 – 10
І все, що тільки чините, робіть
від душі, немов Господеві, а не людям!
Послання до колосян 3:23
Фронтальне опрацювання матеріалу
Ділення натуральних чисел
І. Робота над засвоєнням термінів, понять і правил
Завдання 1.
Повторіть тези 1.1. – 4.13 і дайте відповіді на питання:
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок, застосування правил
Завдання 2.
2.1. Обчислити усно:
32 – 15 81 · 6 48 : 3
96 – 38 9 · 16 340 : 2
58 + 42 63 · 3 804 : 4
2.2. Знак якої арифметичної дії треба поставити замість зірочки, щоб була
правильною рівність:
45 * 1 = 45
2 * 2 = 4
85 * 0 = 85
28 * 0 = 0
2.3. Чому дорівнює значення виразу, де а – деяке відмінне від нуля число:
а : 1 + 0 : а
а · 1 – а : 1
(а · 1 – 1) · 0
2.4. Що зашифровано у малюнку?
Завдання 3.
а) 25 · 79 · 4; б) 43 · 89 + 89 · 57.
Завдання 4.
Розв’язавши завдання, ви розшифруєте слово. Для кожного ряду своє. Слова утворюються прислів’я, яке вам треба розгадати.
Завдання 5.
Розв’яжи приклади та викресли з картки «лото» знайдені результати:
105
|
|
1003 |
3200 |
|
502
|
52 |
|
15 |
876 |
|
8760 |
|
43 |
|
Залишились не викреслені числа ____________________________________
Завдання 6.
6.1. Із сіл Квіткове і Казкове, відстань між якими дорівнює 136км, виїхали одночасно назустріч один одному козаки Шибайголова та Гострошабленко. Шибайголова рухався зі швидкістю 16км/год. З якою швидкістю їхав Гострошабленко, якщо козаки зустрілися через 4 години після виїзду?
6.2. Приклад на парту (робота в парах)
28 ∙ 19307 + 2790:9
38 ∙ 13903 + 1260:6
13 ∙ 19064 + 56700:90
23 ∙ 11743 + 7040:88
32 ∙ 11774 + 3250:5
27 ∙ 20605 + 34800:300
17 ∙ 31624 + 28700:700
23 ∙ 17506 + 3850:70
17 ∙ 31655 + 5680:40
43 ∙ 18104 + 3108:4
6.3. Першого дня зібрали 762 кг цукрових буряків, другого дня зібрали втричі менше, ніж першого, третього дня – вдвічі менше, ніж першого. Скільки кілограмів цукрових буряків зібрали за три дні?
6.4. Обчисліть:
а) 30 602 : 143; б) 716 103 : 951.
6.5. За 5 год машина суперників пройшла 725 км, а ваша – за 3 год – 456 км. Як відрізняється швидкість вашого автомобіля від швидкості автомобіля суперників?
ІІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування нестандартних задач і вправ
Завдання 7.
У вірші
Кмітливі труднощі долають,
Вони завжди перемагають.
А винахідливі завжди
Сухими вийдуть із води.
Важких завдань для нас немає
Бо сьогодні ми перемагаєм.
порахуйте кількість букв у перших двох рядках і розділіть їх на кількість слів у вірші.
Урок №11
«Трава засихає, а квітка зів’яне,
Слово ж нашого Бога повіки стоятиме!»
Ісаї 40:8
Фронтальне опрацювання матеріалу
І. Робота над засвоєнням термінів, понять і правил
Завдання 1.
Повторіть тези блоку №2 і дайте відповіді на питання:
Завдання 2.
Обчислити приклади й за кодом розшифрувати слово.
472 |
494 |
616 |
808 |
496 |
680 |
428 |
453 |
|
|
|
|
|
|
|
|
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування вправ, застосування правил
Завдання 3.
3.1. Виконай вправи з підручника (стор.51 – 52): 320; 324; 326; 328; 329.
3.2. Вам необхідно розмалювати малюнок, виконавши ділення з остачею. Кожному прикладу відповідатиме свій колір. Орієнтування має бути на остачу . Якщо остача дорівнює одиниці, то замальовуємо дане поле із прикладом синім кольором, якщо остача 2 – замальовуємо поле зеленим кольором і т.д.
Готуємось до індивідуального опрацювання матеріалу
Урок №13
«Ледача рука до убозтва
веде, рука ж роботяща збагачує»
Книга приповістей Соломонових 10 : 4
Внутрішньопредметне узагальнення матеріалу
Множення і ділення натуральних чисел
І. Засвоєння термінології до теми
1. Повторити блок № 2.
2. Дати письмово відповідь на питання, запропоновані вчителем.
ІІ. Відпрацювання практичних умінь та навичок
Завдання 1.
Усно розв’яжи вправи:
А |
Б |
В |
Г |
Множник |
Добуток |
Доданок |
Дільник |
А |
Б |
В |
Г |
480 |
4800 |
48000 |
480000 |
А |
Б |
В |
Г |
3 |
5 |
1 |
2 |
Завдання 2.
Письмово розв’яжи вправи:
Тема №3. Числові та буквені вирази. Формули. Рівняння
Урок №1
Числові та буквені вирази. Формули. Рівняння
Даремно говорити,
що ви довіряєте Ісусу,
якщо ви не слідуєте Його порадам
К. Льюіс
Питання
Література: Істер О.С. Математика: підручник для 5 класу. – §§ 10 – 14, ст. 54 – 84.
|
||
1.1. |
Вирази, які складаються із чисел, знаків дій і дужок, називаються числовими виразами. |
|
1.2. |
Якщо виконати дії в числових виразах, то отримаємо число, яке називається значенням числового виразу. |
|
1.3. |
Вираз, який містить букви, числа, знаки дій і дужки, називають буквеним виразом. |
|
1.4. |
Формула – це запис деякого правила за допомогою букв, що встановлює взаємозв’язок між величинами. |
S – площа прямокутника, – його сторони |
|
||
2.5. |
Рівність, що містить невідоме число, називається рівнянням. |
|
2.6. |
Значення невідомого, при якому рівняння перетворюється у правильну числову рівність, називається розв’язком або коренем рівняння. |
|
2.7. |
Щоб знайти невідомий доданок, треба від суми відняти відомий доданок |
|
2.8. |
Щоб знайти невідоме зменшуване, треба до різниці додати від’ємник. |
|
2.9. |
Щоб знайти невідомий від’ємник, треба від зменшуваного відняти різницю. |
|
2.10. |
Щоб знайти невідомий множник, треба добуток поділити на відомий множник. |
|
2.11. |
Щоб знайти невідоме ділене, треба частку помножити на дільник. |
|
2.12. |
Щоб знайти невідомий дільник, треба ділене поділити на частку. |
|
|
||
3.13. |
Задачі на рух. Формула шляху , - відстань, - швидкість, - час. |
|
3.14. |
Задачі, пов’язані з вартістю товару. Вартість товару дорівнює ціні, помноженій на кількість товару , - вартість товару, - ціна 1 одиниці товару, - кількість товару |
|
3.15. |
Задачі на роботу Робота дорівнює продуктивності помноженій на час роботи. , - робота, - продуктивність праці, - час роботи |
Урок №2
Математика – дивовижна вчителька в
мистецтві спрямовувати думки, наводити
порядок там, де вони не впорядковані,
фільтрувати брудне й наводити ясність.
Ж. Фабр
Фронтальне опрацювання матеріалу
Числові і буквені вирази. Формули
І. Робота над засвоєнням понять, термінів, формул
Завдання 1.
1.2. Доповнити речення:
1) Числовим виразом називається ________________________________________________
2) Значенням числового виразу називається _______________________________________
3) Буквеним виразом називається ________________________________________________
4) Для розв’язання подібних задач використовується ________________________________
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок, застосування правил
Завдання 2.
2.1. Обчисліть:
1) 75 + (25 + 13); 3) 75 – (25 + 13);
2) (36 + 19) – 19; 4) 25 + 18 + 35 + 52.
2.2. Закінчити запис властивостей:
1) a + (b + c)=_________; 3) _________=(a – b) – c;
2) (a + b) – c=_________; 4) a + b=__________.
?! Коли використовуються властивості додавання та віднімання?
Завдання 3.
Який із числових виразів має значення 18:
а) 22 – (6+2); б) 22 +(6–2); в) 22 – (6–2); г) 22+(6+2).
Завдання 4.
Запишіть вираз і знайдіть його значення при зазначених числах:
1) різниця х і 15, якщо х =21
2) сума 2 і у , якщо у =19
3) Андрійко купив 14 конвертів по а коп., та b марок по 80 коп. На скільки більше заплатив хлопчик за марки ніж за конверти( а =12, b= 7).
Завдання 5.
Знайдіть значення виразу:
1) (43 – b) 15, якщо b =28.
2) ( х – 238) у ,якщо х =16876, у =47.
Завдання 6.
Використовуючи формулу шляху ( s = vt), знайдіть:
1) значення шляху s ( у км ), якщо v =60 км/год, t =2 год;
2) значення швидкості v (у м/хв), якщо s =180 м, t =12 хв;
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування нестандартних задач
Завдання 7.
Знайдіть периметри
1) квадрата, якщо його сторона 4 см.
2) прямокутника, якщо ширина 6 см та довжина 5 см
Завдання 8.
Обчисліть значення у за формулою , якщо
1)
2)
Урок №3
Немає нічого досконалішого за природу.
Творіння природи досконаліші творів мистецтва
Цицерон
Фронтальне опрацювання матеріалу
Формули
І. Робота над засвоєнням понять, термінів, формул
Завдання 1.
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок, застосування правил
Завдання 2.
2.1. Виконати усно вправи, запропоновані вчителем у презентації.
2.2. Виконати завдання математичного диктанту.
Завдання 3.
І ряд
1)9а +13а; 6)53m+12m-36m;
2)18х - 4х; 7)14а-8а+36а;
3)43а – а; 8)30в +5в;
4)34в + в; 9) 14с +17с +9;
5)8х+16х=19х; 10)39у – 14у+5.
А |
І |
В |
О |
Н |
Р |
Ф |
К |
42а |
22а |
14х |
25у+5 |
35в |
29m |
33х |
31с+9 |
ІІ ряд
Л |
Е |
У |
А |
Н |
К |
С |
Я |
Р |
Ї |
14х |
11у |
41х |
83в=18 |
120а |
22у |
29а |
88m |
55р-14 |
76с-14 |
ІІІ ряд
1)5х+7х;
2)17а-9а; 3)34у–у; 4)а+7а;
5)с+72с; 6)7х+8х+12х;
7)53у +18у -24у
8) 69п - п -18;
9) 14m+15m+16;
10)50у - 3у;
11) 25х +37х -17х;
12) 52а – 12а +3;
13)15у +у – 3у;
Р |
А |
Е |
О |
Т |
В |
Ч |
Ш |
К |
С |
Н |
33у |
8а |
47у |
13у |
12х |
68п-18 |
29m+16 |
27х |
40а+3 |
73с |
40х |
Урок №4
Існують тисячі хвороб, але
здоров’я буває лише одне.
Л. Берне
Індивідуальне опрацювання матеріалу
Практична робота
Числові і буквені вирази. Формули
І. Робота над засвоєнням понять, термінів, формул
Завдання 1.
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок, застосування правил
Завдання 2.
Маємо посудину, у якій нагрівається вода. Нам відомо, що температура води збільшується щохвилини.
Заповніть таблицю, використовуючи дані рисунку, та дайте відповідь на запитання: скільки часу потрібно, щоб вода закипіла?
t |
9 |
10 |
|
|
15 |
|
T |
|
|
45 |
60 |
|
100 |
Зразок обчислень: якщо t = 7 то T = 7× 5 + 20 = 55 …
Завдання 3.
Маршрутне таксі рухається з одного кінця міста в інший, періодично роблячи зупинки. Відновіть таблицю руху транспорту, та з’ясуйте, через скільки часу він закінчить рейс?
t |
1 |
2 |
|
|
6 |
|
S |
|
|
50 |
65 |
|
110 |
Зразок обчислень: аналогічно з 1-м завданням.
Завдання 4.
Дано розміри деякої земельної ділянки. Вам потрібно відтворити заміри огорожі для цієї ділянки (див. табл..) та визначити, яку ширину вона повинна мати, аби довжина паркану була 56 метрів.
х |
7 |
9 |
12 |
16 |
20 |
|
Р |
|
|
|
|
|
56 |
Зразок обчислень: якщо х = 5 то Р = 2 × (5 + 6) = 22 …
Завдання 5.
Виконати тестування, запропоноване вчителем у презентації.
Уроки №5 – 7
«Серце розумне знання набуває,
і вухо премудрих шукає знання»
Книга приповістей
Соломонових 18 : 15
Фронтальне опрацювання матеріалу
Рівняння
І. Робота над засвоєнням понять, термінів, правил
Завдання 1.
Завдання 2.
2.1. Усно розв’язати вправи, запропоновані учителем під час перегляду презентації.
2.2. Знайти символи, які не мають пари:
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок, застосування правил
Завдання 3.
Користуючись правилами розв’язування рівнянь, виконати вправи з підручника, стор. 62:
377; 382; 384; 388; 403.
Завдання 4.
Робота в парах: Створенням сенкану за темою «Рівняння».
Керівництво «Як скласти сенкан»
Сенкан — це вірш, що складається з п’яти рядків.
Слово «сенкан» походить від французького слова «п’ять» і позначає вірш у п’ять рядків.
Наприклад:
Рівняння.
Цікаві, важкі.
Переносити, змінювати, ділити.
Рівняння – золотий ключ, що відкриває всі математичні сезами.
Рівність.
Завдання 5.
1) + 48 = 94 2) - 174 = 206
3) 234 + = 452 4) 378 - = 165
Завдання 6.
Виконай вправи (стор. 62) 381 (1, 3, 5); 394 (2, 4, 6).
Завдання 7.
«Збери горіхи». На горіхах написані рівняння. Їх потрібно покласти в корзину з відповіддю.
Завдання 8.
Виконайте самостійно вправи:
Варіант 1
15х = 90;
(х + 11) – 16 = 4;
3х + 7х – 2 = 118.
Варіант 2
12х = 72;
(х – 2) + 19 = 25;
14х – 9х + 4 = 59.
Завдання 9.
9.1. Виконати усно вправи, запропоновані вчителем у презентації.
9.2. Розв’язати рівняння:
1) (35 + у) – 15 = 31
2) 12 + (х + 34) = 83
3) 56 – (х – 15) = 30
4) (45 – у) + 18 = 58
5) (24 + х) – 21 = 10
9.3. Замість зірочки поставте таке число, щоб отримати рівняння, коренем якого є число 4.
1) * + 5 = 2х + 1
2) 3х - 7 = * - 2
3) (5х+ 2) : 11 = * - 3
9.4. Розв'яжіть рівняння. Замість букв впишіть числа, які є коренями рівнянь, записаних по вертикалі, і по горизонталі.
9.5. Виконати вправу 411 ст. 66.
Готуємось до індивідуального опрацювання матеріалу
Уроки №9, 10
«Без бажання все важке, навіть найлегше»
Григорій Сковорода
Фронтальне опрацювання матеріалу
Розв’язування текстових задач
І. Робота над засвоєнням понять, термінів, правил
Завдання 1.
ІІ. Відпрацювання умінь та навичок, застосування правил
Завдання 2.
Використовуючи матеріал блоку, підручника виконайте письмово вправи (стор. 70):
417 (1), 418 (2), 420, 423, 432.
Завдання 3.
Виконайте письмово вправи з підручника (стор. 77):
446, 456, 461, 466, 468.
ІІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування нестандартних задач
Завдання 3.
На день народження Фрекен Бок спекла торт. Малюк і торт важили стільки ж, скільки Карлсон і Фрекен Бок. Коли торт з’їли, Карлсон важив стільки, скільки Фрекен Бок і Малюк. Довести, що Карлсон з’їв шматок торта, що важив стільки, скільки Фрекен Бок до дня народження.
Урок №11, 12
«Найкраща помилка та, якої допускаються у навчанні»
Григорій Сковорода
Фронтальне опрацювання матеріалу
Розв’язування текстових задач за допомогою рівнянь
І. Робота над засвоєнням понять, термінів, правил
Завдання 1.
Повторіть блок №3 і дайте відповіді на питання кросворду:
ІІ. Відпрацювання практичних умінь та навичок
Завдання 2.
2.1. Від деякого числа відняли 60, отримане число зменшили на 25. В результаті отримали число 12. Знайдіть невідоме число.
2.2. Батько з сином посадили 108 кущів помідорів, причому батько посадив у 2 рази більше кущів, ніж син. Скільки кущів посадив син?
2.3. Валентин подарував Валентині троянди і орхідеї, причому орхідей було в 4 рази менше, ніж троянд. Скільки троянд подарував Валентин, якщо відомо, що їх було на 51 більше, ніж орхідей?
2.4. Фермери Іванов, Петров і Сидоров зібрали на своїх полях 600 кг полуниць. Петров зібрав у 2 рази більше, ніж Іванов, а Сидоров – на 128 кг більше, ніж Іванов. Скільки кг полуниць зібрав кожний фермер?
Завдання 3.
3.1. Виконай вправи, стор.82: 474, 478, 480.
3.2. Бабуся спекла 38 пиріжків з вишнями і декілька – з картоплею. Після того, як вона почастувала сусідів 12-ма пиріжками з картоплею, у неї залишилось 60 пиріжків. Скільки пиріжків з картоплею спекла бабуся?
3.3. Син у 4 рази молодший за батька. Скільки років батькові, якщо він старший за сина на 24 роки?
Готуємось до індивідуального опрацювання матеріалу
Урок №14
«Ледача рука до убозтва
веде, рука ж роботяща збагачує»
Книга приповістей Соломонових 10:4
Внутрішньопредметне узагальнення матеріалу
Числові і буквені вирази. Формули. Рівняння
І. Засвоєння термінології до теми
1. Повтори блок № 3.
2. Дай письмово відповіді на питання, запропоновані вчителем.
ІІ. Відпрацювання практичних умінь та навичок
Завдання 1.
Усно виконати вправи:
А |
Б |
В |
Г |
|
|
|
|
А |
Б |
В |
Г |
|
|
|
|
А |
Б |
В |
Г |
|
|
|
|
Завдання 2.
Письмово розв’яжи вправи:
1) ;
2) ;
3) ;
4) .
а) 89
б) 5
в) 11
г) 3
Тема №4. Відрізок, пряма, промінь. Шкала. Координатний промінь
Урок №1
Відрізок, промінь, пряма. Шкала. Координатний промінь
«Знання збираються по краплині, як вода в долоні»
Прислів’я
Питання
Література
Істер О.С. Математика: підручник для 5 класу. – §§ 16 – 19, ст. 92 – 111.
1. Приклади та задачі на всі дії з натуральними числами |
||
1.1. |
У виразах з дужками спочатку обчислюється значення виразів у дужках |
|
1.2. |
У виразах без дужок спочатку обчислюється піднесення до степеня, потім по порядку зліва направо множення і ділення, а потім додавання і віднімання. |
|
2. Відрізок та його довжина |
||
2.3. |
Будь-які дві точки можна сполучити лише одним відрізком.
|
АВ - відрізок |
2.4. |
Два відрізки називаються рівними, якщо їхні довжини однакові. |
|
3. Промінь, пряма |
||
3.5. |
Якщо продовжити відрізок АВ за його кінець В необмежено, то одержимо промінь АВ.
|
А – початок променя. Кінця у променя немає. |
3.6. |
Якщо продовжити відрізок АВ у дві сторони, то отримаємо пряму.
А В |
АВ – пряма. Пряма не має ні початку, ні кінця. |
3.7. |
Через будь-які дві точки можна провести пряму і до того ж тільки одну. |
|
4. Координатний промінь. Шкала |
||
4.8. |
Координатний промінь – це промінь із заданою точкою відліку та одиничним відрізком.
|
|
4.9. |
Число, яке відповідає точці на координатному промені, називається координатою точки. |
К (1); L (6) |
4.10. |
Якщо координатний промінь спрямований зліва направо, то з двох натуральних чисел більшому відповідає точка, яка лежить праворуч, а меншому — ліворуч. |
1 < 6 К – лівіше, L – правіше |
4.11 |
Систему поділок разом з відповідними числами називають шкалою.
|
Уроки №2, 3
«Я все можу в Тім, Хто
мене підкріпляє, – в Ісусі Христі»
Послання ап. Павла до филипʼян 4:13
Фронтальне опрацювання матеріалу
Вправи та задачі на всі дії з натуральними числами
І. Робота над засвоєнням понять, термінів, правил
Завдання 1.
ІІ. Відпрацювання практичних умінь та навичок
Завдання 2.
2.1. Прочитайте Буття 4:26, 5:3, 6. Знайдіть рік, коли люди почали призивати Ім’я Господнє.
2.2. Прочитайте Буття 1:31, 2:2. Порахуйте, за скільки годин Бог створив світ.
2.3. Прочитайте Буття 6:13 – 17. Випишіть значення чотирьох вимірів ковчега: кількість поверхів, довжина, ширина і висота.
2.4. Древні євреї користувалася мірою довжини 1 лікоть, що становив або 40 см (малий лікоть), або 48 см. Ми будемо користуватись ліктем у 48 см. Знайдіть:
1) довжину, ширину і висоту ковчега у метрах;
2) висоту одного поверху ковчега в ліктях та метрах.
2.5. Прочитайте Буття 7:1 – 24. Знайдіть:
1) скільки років було Ноєві, коли розпочався потоп (Бут. 7:6)?
2) через скільки днів, відколи Ной зайшов у ковчег, почався потоп (Бут 7:4, 10)?
3) скільки днів йшов дощ (Бут. 7:4, 12, 17)?
4) скільки людей було у ковчезі (Бут. 7:13)?
Завдання 3.
Завдання 4.
Завдання 5.
5.1.Виконайте дії (робота в парах)
1) 426∙205-57 816:72;
2) (362 195+86 309):56;
3) 2001:69+58 884:84;
4) 42 275:(7005-6910);
5) 1088:68+57 442:77;
6) (158 992+38 894):39.
5.2. З міст А і В, відстань між якими 110 км, одночасно на зустріч один одному виїхали два велосипедисти. Швидкість одного з них 15 км/год, а іншого – на 3 км/год менша. Чи зустрінуться велосипедисти через 4 год?
5.3. Виконати письмово вправи з підручника, стор. 93:
552, 559 (1, 3), 556 (2, 4, 6), 563.
Готуємось до індивідуального опрацювання матеріалу
2) .
Урок №5
«Справжній скарб для
людини – вміння трудитися»
Езоп
Фронтальне опрацювання матеріалу
Відрізок і його довжина
І. Робота над засвоєнням понять, термінів, правил
Завдання 1.
Завдання 2.
Прочитай казку про точку і відрізок, встав пропущене слово:
Жила собі Точка. Вона була дуже цікава і хотіла все знати. Побачить незнайому лінію і неодмінно запитає: - Як ця лінія називається? Довга вона чи коротка?
Подумала одного разу Точка, щоб більше знати, потрібно подорожувати і вирушила у подорож. Вийшла Точка на Пряму і пішла по ній. Довго йшла. Стомилася. Зупинилася і говорить:- Чи довго мені ще йти? Чи скоро кінець Прямої ? Засміялася Пряма.
Пожаліла Пряма Точку і покликала Ножиці. Клацнули вони перед носом Точки і розрізали Пряму. Точка зраділа і попросила Ножиці клацнути ще й з другого боку. Ножиці виконали прохання Точки .
Чудово!- закричала Точка. - Що ж це вийшло? З одного боку кінець і з другого?
- Це…_________.
ІІ. Відпрацювання практичних умінь та навичок
Завдання 3.
Виконати усно вправи, запропоновані вчителем у презентації.
Завдання 4.
Виконай письмово вправи, стор.99 підручника:
580, 583, 584, 588, 590
Урок №6
Щоб наш урок був плідним, будемо:
не просто слухати, а чути;
не просто дивитися, а бачити;
не просто відповідати, а міркувати;
дружно й плідно працювати!
Індивідуальне опрацювання матеріалу
Відрізок і його довжина
Виконання практичної роботи «Тема 2 робочий зошит «Я дослідник»
Урок №7
«Добре засвоєна
мудрість не забувається ніколи»
Піфагор
Фронтальне опрацювання матеріалу
Промінь, пряма
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
Завдання 2.
Пряма зображена на рисунку:
ІІ. Відпрацювання практичних умінь і навичок із застосування правил
Завдання 3.
ЧАТОК, ШИРЕВНА, КОДРІЗІВ, ВАЖИНОД
Завдання 4.
Урок №8
«Не досить оволодіти премудрістю,
потрібно також вміти користуватися нею»
Народне прислів’я
Фронтальне опрацювання матеріалу
Координатний промінь. Шкала
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
Завдання 2.
Виконайте усно:
В А D С
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок, застосування правил
Завдання 3.
ІІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування нестандартних задач
Завдання 4.
Коник стрибунець за один стрибок переміщається вздовж координатного променя вправо на 5 одиничних відрізків або вліво – на 3 одиничних відрізки. Чи зможе він за декілька стрибків із точки О (0) потрапити в точку А (7)?
Урок №9
«Точка – це перша основа геометрії»
Леонардо да Вінчі
Індивідуальне опрацювання матеріалу
Координатні промені і шкали
Виконання практичної роботи «Тема 3 робочий зошит «Я дослідник»
Готуємось до індивідуального опрацювання матеріалу
Урок №11
«Точка – це перша основа геометрії»
Леонардо да Вінчі
Індивідуальне опрацювання матеріалу
Величини та їх значення
Виконання практичної роботи «Тема 4 робочий зошит «Я дослідник»
Урок №12
«Як приємно дізнатись,
що ти чогось навчився»
Жан Мольєр, французький письменник
Внутрішньопредметне узагальнення матеріалу
Відрізок, пряма, промінь. Координатний промінь
І. Систематизація та узагальнення теоретичних знань
Завдання 1.
Завдання 2.
А |
Б |
В |
Г |
25 |
22 |
11 |
10 |
А |
Б |
В |
Г |
|
|
|
|
А |
Б |
В |
Г |
3 |
4 |
5 |
6 |
ІІ. Систематизація та узагальнення практичних умінь та навичок
Завдання 3.
Письмово виконай вправи:
Тема №5. Кути. Многокутники
Урок №1
Кути. Многокутники
«Міцні знання – гарантія успіху»
Прислів’я
Питання
Література
Істер О.С. Математика: підручник для 5 класу. – §§ 20 – 22, ст. 112 – 130.
1. Кут. Види кутів |
|||
1.1 |
Кут – це геометрична фігура, утворена двома променями, що виходять з однієї точки. Промені ОВ і ОА називаються сторонами кута, точка О – вершина кута. Позначається .
|
|
|
1.2 |
Кути називаються рівними між собою, якщо їх можна накласти один на одного і вони збігаються. |
||
1.3 |
Якщо сторонами кута є доповняльні промені, то такий кут називається розгорнутим. |
|
|
1.4 |
Кут, удвічі менший від розгорнутого, називається прямим. |
|
|
1.5 |
Кут, який менший від прямого кута, називається гострим. |
|
|
1.6 |
Кут, який більший за прямий кут, але менший від розгорнутого, називається тупим. |
|
|
2. Величина кута. Вимірювання і побудова кутів |
|||
2.7 |
Кути вимірюють у градусах. Позначають: . |
||
2.8 |
Градусна міра розгорнутого кута – 180, прямого кута – 90 . |
||
2.9 |
Прилад, за допомогою якого вимірюють градусну міру кутів, називається транспортиром. |
||
2.10 |
Промінь, який виходить із вершини кута і розбиває його на два рівні кути, називається бісектрисою кута. |
|
|
3. Трикутник та його периметр |
|||
3.11 |
Фігура, яка складається з трьох точок, які не лежать на одній прямій, та трьох відрізків, які їх сполучають, називається трикутником. |
|
|
3.12 |
Сума усіх довжин сторін трикутника називають його периметром. |
||
|
|||
4.13 |
Якщо в трикутнику дві сторони рівні між собою, то він називається рівнобедреним. |
|
|
4.14 |
Якщо у трикутнику всі сторони рівні, то він називається рівностороннім. |
|
|
4.15 |
Якщо у трикутнику немає рівних сторін, то він називається різностороннім. |
|
|
4.16 |
Сума будь-яких двох сторін трикутника більша за третю сторону. |
||
4.17 |
В залежності від величини кутів, трикутники поділяються на:
|
||
4.18 |
Сума всіх кутів трикутника дорівнює 180º. |
||
Урок №2
«Не досить оволодіти премудрістю,
потрібно також вміти користуватися нею»
Народне прислів’я
Фронтальне опрацювання матеріалу
Кут. Види кутів
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
Завдання 2.
2.1. Усно розв’яжи вправу 662, стор. 114.
2.2. Усно розв’язати вправу.
Який кут (розгорнутий, прямий, гострий, тупий) утворюють стрілки годинника, якщо вони показують:
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок, застосування правил
Завдання 3.
Виконайте письмово вправи, стор. 114: 666, 668, 670, 673, 677, 686.
ІІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування нестандартних задач
Завдання 4.
4.1. Одне яйце варять 5 хвилин. Скільки хвилин треба варити 5 яєць?
4.2. Іринка і Наталка однакового зросту. Наталка вища від Олі, а Тетянка вища ніж Іри. Хто вищий, Тетянка чи Оля?
Уроки №3, 4
«Єдиний шлях, що веде до знань – діяльність»
Бернард Шоу
Фронтальне опрацювання матеріалу
Величина кута, вимірювання та побудова кутів
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
1) З двох променів складається,
Далеко простягається.
В загадках є і там, і тут,
А називається він ..
2) Як довідатись мені:
Є цей кут прямим чи ні?
Допоможе тут в момент
Цей чудовий інструмент.
Це прямих кутів супутник
Називається він…
3) Якщо в руки кутник взяти,
Більший кут обмалювати.
Вийде результат такий:
Кут дістанемо …
4) Як назвати кут такий,
Що є меншим, ніж прямий?
Відгадати дуже просто:
Називається він …
5) Гострий кут він переріс,
До тупого не доріс.
Як відомо, кут такий
Називається …
6) Щоб кути намалювати,
Нам його потрібно мати.
Як вимірюєш кути,
Кращий прилад не знайти.
Всім кутам він командир – Помічник наш …
7) Ця точка горда та щаслива,
Бо роль у неї особлива:
Вона куту ім’я дає,
Його сторін початком є.
Ця точка для кута єдина
І називається …
8) Щоб кути побудувати,
Транспортир нам треба мати,
А як цей будуєш кут,
І лінійки досить тут.
9) Кут прямий потрібно нам
Поділити пополам.
Кут одержимо новий,
А за видом він …
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок, застосування правил
Завдання 2.
Виконай усно вправи, стор. 120: 692, 693, 695, 697.
Завдання 3.
ІІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування нестандартних задач
Завдання 4.
Індивідуальна лабораторно-графічна робота
Тема роботи: Кути та їх міри
Обладнання: лінійка, косинець, простий і кольорові олівці, транспортир.
Завдання
а) всередині кута МОК проведіть промінь ОР;
б) визначте міру кутів МОК, МОР, РОК;
в) обчисліть суму мір двох менших кутів;
г) порівняйте здобутий результат із мірою найбільшого кута. Зробіть висновок.
3. Проведіть горизонтально промінь ОА. Виконайте завдання:
а) побудуйте вгору від променя ОА кут АОВ, міра якого дорівнює 40°;
б) побудуйте вниз від променя ОА кут АОС, міра якого дорівнює 50°;
в) визначте міру кута ВОС. Як називається такий кут?
4. Побудуйте кут АОВ, міра якого 55°. Виконайте завдання:
а) проведіть (кольоровим олівцем) промінь ОК так,щоб АОК = 90° (для цього скористайтеся транспортиром або косинцем);
б) не виконуючи вимірювань, знайдіть міру кута DOK
5. Проведіть промінь ОК. Виконайте завдання:
а) побудуйте кут АОК, міра якого дорівнює 1000
б) побудуйте кут ВОК, міра якого дорівнює 400
в) обчисліть міру кута АОВ.
6. Визначте градусну міру кутів, зображених на малюнку?
Урок №5
«Загублений той час,
який ти не використав на навчання»
Пліній, історик Стародавнього Риму
Фронтальне опрацювання матеріалу
Трикутник та його периметр. Види трикутників
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
Завдання 2.
Усно розв’язати вправи:
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок, застосування правил
Завдання 4.
Виконай письмово вправи, стор. 127: 744, 748, 749, 754, 756 (1), 759.
ІІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування нестандартних задач
Завдання 5.
Готуємось до індивідуального опрацювання матеріалу
Урок №7
«Брешуть тільки одні негідники»
Ф.М. Достоєвський
Внутрішньопредметне узагальнення матеріалу
Кути. Многокутники
І. Систематизація та узагальнення теоретичних знань
Завдання 1.
Завдання 2.
Усно виконай вправи:
А |
Б |
В |
Г |
Гострий |
Тупий |
Прямий |
Розгорнутий |
А |
Б |
В |
Г |
Рівносторонній |
Рівнобедрений |
Прямокутний |
Різносторонній |
А |
Б |
В |
Г |
|
|
|
|
А |
Б |
В |
Г |
|
|
|
|
ІІ. Систематизація та узагальнення практичних умінь та навичок
Завдання 3.
Письмово виконай вправи:
Побудуй , градусна міра якого на більша
за градусну міру кута АОВ. Підпиши на малюнках
градусні міри кутів.
Тема №6. Прямокутник, квадрат, прямокутний паралелепіпед
Урок №1
Прямокутник, квадрат, прямокутний паралелепіпед
«Справжній скарб
для людини – вміння трудитися»
Езоп
Питання
Література
Істер О.С. Математика: підручник для 5 класу. – §§ 23 – 26, ст. 130 – 156.
1. Прямокутник, квадрат |
||
1.1 |
Прямокутник – чотирикутник, у якого всі кути прямі.
|
|
1.2 |
Формула для обчислення периметра прямокутника:
|
|
1.3 |
Прямокутник, у якого всі сторони рівні між собою, називається квадратом. |
|
1.4 |
Формула для обчислення периметра квадрата:
|
|
2. Площа прямокутника і квадрата |
||
2.5 |
Для обчислення площі прямокутника, треба його довжину помножити на ширину.
|
|
2.6 |
Формула для знаходження площі квадрата:
|
|
2.7 |
Площа фігури дорівнює сумі площ її частин.
|
|
3.Прямокутний паралелепіпед, куб, піраміда |
||
3.8 |
Уявлення про прямокутний паралелепіпед дають такі предмети: коробка сірників, цеглина, книга і т. д. S = 2(ab + bс + ас) – площа поверхні прямокутного паралелепіпеда |
|
3.9 |
Прямокутники, з яких складається поверхня прямокутного паралелепіпеда, називаються його гранями, сторони граней – ребрами паралелепіпеда, вершини граней – вершинами паралелепіпеда. |
|
3.10 |
Прямокутний паралелепіпед, у якого всі ребра рівні, називається кубом. S = 6a² – площа поверхні куба |
|
3.11 |
Піраміда – фігура, поверхня якої складається з основи і бічних граней. Бічні грані піраміди – трикутники, основа – будь-який многокутник. |
|
4. Об’єм прямокутного паралелепіпеда, куба |
||
4.12 |
Об’єм прямокутного паралелепіпеда дорівнює добутку трьох його вимірів (довжини, ширини, висоти)
|
|
4.13 |
Формула для знаходження об’єму куба:
|
Запам’ятай!
Одиниці об’єму Одиниці площі
1 → 1 → 1 → 1 1 → 1 → 1 → 1
1000 1000 1000 100 100 100
Урок №2
«Просіть і буде вам
дано, шукайте і знайдете…»
Євангеліє від Матвія 7:7
Фронтальне опрацювання матеріалу
Прямокутник, квадрат
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування задач і вправ
Завдання 2.
Виконай письмово вправи з підручника, стор. 13: 768, 770, 771, 773, 775.
ІІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування нестандартних задач
Завдання 3.
Чи можна квадрат поділити на 31 квадратик?
Уроки №3, 4
«Математика – гімнастика для розуму»
О.В. Суворов
Фронтальне опрацювання матеріалу
Площа прямокутника і квадрата
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
Завдання2.
Усно розв’яжи вправи:
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування задач і вправ
Завдання 3.
ІІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування нестандартних задач
Завдання 4.
1 А
2 Б
3 В
4 Г
5 Д
6 Е
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування задач і вправ
Завдання 5.
Урок №5
«Як приємно дізнатися,
що ти чогось навчився»
Жан Батист Мольєр
Фронтальне опрацювання матеріалу
Прямокутний паралелепіпед, куб
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
Завдання 2.
Усно розв’яжи вправи, запропоновані вчителем (презентація).
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування задач і вправ
Завдання 3.
Письмово розв’яжи вправи:
ІІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування нестандартних задач
Завдання 4.
Урок №6
«Математика є прообразом краси світу»
І. Кеплер
Індивідуальне опрацювання матеріалу
Прямокутний паралелепіпед, куб
Виконання практичної роботи «Тема 5 робочий зошит «Я дослідник»
Урок №7
«Не будь переможений
злом, але перемагай зло добром»
Послання ап. Павла до римлян 12:21
Фронтальне опрацювання матеріалу
Об’єм прямокутного паралелепіпеда і куба
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
Завдання 2.
Усно розв’яжи вправи, стор. 150 підручника: 872; 874.
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування задач і вправ
Завдання 3.
Завдання 4.
Завдання 5.
Розв’язання
1)8*4*2 = 64(куб.см) – об’єм мила;
2)4*2*1 = 8( куб.см) – об’єм мила через 14днів;
3)64 – 8 = 56(куб.см) - об’єм мила витратили за 14днів;
4)56 : 14 = 4(куб.см) - об’єм мила витратили за 1день;
5)8 : 4 = 2 (дні) – вистачить цього мила.
Відповідь. 2 дні
ІІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування нестандартних задач
Завдання 6.
Виконати завдання практичної роботи, запропонованої вчителем у презентації.
Урок №8
«За допомогою рівнянь, теорем
я вирішив багато різних проблем»
Чосер, англійський поет
Індивідуальне опрацювання матеріалу
Об’єм прямокутного паралелепіпеда
Виконання практичної роботи «Тема 6 робочий зошит «Я дослідник»
Готуємось до індивідуального опрацювання матеріалу
Урок №10
Бо чим серце наповнене,
те говорять уста
Євангелія від Матвія 12:34
Внутрішньопредметне узагальнення матеріалу
Прямокутник, квадрат, прямокутний паралелепіпед
І. Систематизація та узагальнення теоретичних знань
Завдання 1.
Завдання 2.
Усно виконай вправи:
А |
Б |
В |
Г |
|
|
|
|
А |
Б |
В |
Г |
|
|
|
|
А |
Б |
В |
Г |
|
|
|
|
ІІ. Систематизація та узагальнення практичних умінь та навичок
Завдання 3.
Письмово виконай вправи:
Повторення матеріалу, вивченого у І семестрі
Урок №1
Внутрішньопредметне узагальнення матеріалу
Урок - подорож
Узагальнення матеріалу, вивченого у І семестрі (презентація)
Урок №2
«Золоті яблука на срібнім
тарелі – це слово, проказане часу свого»
Книга Приповістей Соломонових 25:11
Внутрішньопредметне узагальнення матеріалу
Узагальнення матеріалу, вивченого у І семестрі
І. Систематизація та узагальнення теоретичних знань
Завдання 1.
Завдання 2.
Усно розв’язати вправи:
А |
Б |
В |
Г |
|
|
|
|
А |
Б |
В |
Г |
|
|
|
|
А |
Б |
В |
Г |
83 233 |
83 133 |
|
|
А |
Б |
В |
Г |
2360 |
23600 |
2630 |
26300 |
А |
Б |
В |
Г |
|
|
|
|
ІІ. Систематизація та узагальнення практичних умінь та навичок
Письмово виконай вправи:
Завдання 3.
Завдання 4.
1