СИСТЕМА ВИВЧЕННЯ ІМЕННИКА
Сформовані уявлення про частини мови дають можливість дітям розпізнавати граматичні форми. Для цього використовуємо таблицю-схему, в якій представлено блок знань з теми «Іменник». З ними школярі ознайомлюються, починаючи з 2 класу. Ця таблиця є проблемним завданням для пошуку під час вивчення іменника.
Вводячи наукові терміни, ми поступово готуємо учнів до осмисленого цілісного сприйняття теми. Звичайно, не всі ці відомості є обов’язковими для засвоєння у 2 класі. Але ненав’язливе ознайомлення з ними, постійне звертання до таблиці допоможе в 3 класі, коли ці відомості будуть необхідними.
Іменники:
Істоти (люди, тварини) — хто?
Неістоти —що?
Власні (імена, по батькові, прізвища людей, клички тварин, назви міст, сіл, річок, озер і т. д.).
Загальні — всі інші.
Мають рід:
Змінюються за числами:
Відмінками:
Н. (називний)
Р. (родовий)
Д. (давальний)
3. (знахідний)
О. (орудний)
М. (місцевий)
Тему «Рід іменників» я пропоную дітям у вигляді цікавої казочки про Півника, Курочку та золоте яєчко :
Поняття «форма слова» для розуміння багатьом дітям важка. Часто вони говорять, що земля і землі звучать по-різному, тому — різні слова. Щоб діти зрозуміли, я використовую таку розповідь.
З нашого яєчка вилупилось маленьке Курчатко. І от одного разу воно потрапило у дивну історію. Ходило подвір’ям, шукало собі зерно. І не вгледіло, як заблукало: потрапило до кімнати, в якій стояло шість дзеркал, до того ж кривих. Курчатко
злякалося і почало гукати — йому здавалося, що його дражнять: «Де мама? Немає мами! Пожаліюся мамі. Не бачили маму? Ходитиму лише з мамою. Я слухняний у мами! Мамо, мамо!»
А в 4 класі над дзеркалами надписуємо назви відмінків. Розповідаємо казку.
Відмінки іменників.
У славному царстві Частин мови, в графстві Іменника служили брати Відмінки і їх сестра Клична форма.
Називний відмінок відповідав за назву предметів і ставився до всіх з підозрою. Він весь час запитував: «X т о? Щ о?»
Родовий завжди стояв на варті і допитувався: «Кого, чого немає в царстві?»
Давальний розподіляв їжу між мешканцями і весь час чувся його голос». «Кому,чому скільки чого дати?»
Знахідного завжди гукали на допомогу, коли треба було знайти що-небудь в царстві. Він з вигуком: «К о г о, щ о треба знайти?» завжди біг на допомогу.
Орудний керував графовим військом; він трішки недочував і перепитував: «Ким,чим, питаєте, керую?»
Місцевий керував транспортом. Він завжди знав накому? начому?перевозять вантажі в царстві.
Клична форма прислужувала тоді, коли треба було когось погукати до його величності Іменника.
Щоб легше було визначити відмінок іменника, в тексті використовуємо допоміжні слова.
Вивчивши тему «Іменник», учні дійшли висновку, що іменник дуже таємничий — він лише називає себе (говорить «ім’я» своє), а все інше (який він? що вміє робити?) тримає в секреті. Бо живе за правилом: «Не хвали сам себе, хай тебе інші похвалять». І тими «іншими» є всі частини мови, крім нього самого звичайно.
1.Прочитайте загадки і відгадайте їх. Із словами-відгадками складіть речення.
Я антонім слова «літо»,
В мене біла тепла свита,
Хоч мороз люблю сама,
Адже звуть мене …(зима).
(прийшла, і. білосніжна, ось).
Ось і прийшла білосніжна зима.
Я антонім шуму, стуку,
Уночі без мене мука,
Для спочинку наймиліша,
Відгадали, хто я? (Тиша)
(землею, над рідною, лягла, вечірня)
Над рідною землею лягла вечірня тиша.
У корови — телятко |
У зайця —… |
У кози —… |
У собаки —… |
У кобили —… |
У лося —… |
У качки —… |
У білки —… |
У індички —… |
У жабки —… |
У курки —… |
У кішки —… |
У тигра —… |
У їжачка —… |
У лева —… |
У борсука —… |
У зебри —… |
У ведмедя — |
(Полосата конячкатравичкужує,
Напевне в родині моряк в неї є).
3.Запишітьречення за зразком.
Зразок: Того, хтоживе в Індії, називаютьіндієць.
Того, хтоживе в Україні, —
Того, хтоживе в Росії, —
Того, хтоживе в Америці, —
Того, хтоживе у Франції, —
Того, хтоживе в Італії, —
Того, хтоживе в Японії, —
Того, хтоживе в Китаї, —
Того, хтоживе в Грузії.—
4.Допишіть словосполучення, утворивши зменшувальну форму іменника використовуючи антоніми. Складіть одне речення із словосполученнями за власним вибором.
Великий камінь —маленький камінець.
Великий прапор —
Могутній корінь —
Свіжий хліб —
Високий гребінь —
Великий ремінь —
Сильний голос —
Рідна стежина —
5. Розставте речення в певному порядку, щоб утворилась зв’язна розповідь.
1. Клен ростиме в парку і милуватиме своєю красою.
2. Діти посадили розкішний клен.
3. Клен розправив своє розкішне гілля.
4. Клену сподобалось місце у міському парку.
5. Дощик напоїв клен цілющою водичкою.
6. Встав у речення слова, які кращепояснюють поняття:
а) Темно-коричневий…, що живитьсянасінням ялинових і соснових … — цешишкар.
б) Маленький, сіренький, по подвір’юстрибає, крихти збирає. Це — (горобець).
в) …, … — заєць.
г) Він щовечора літає, шкідливих комах поїдає, а спить вдень вниз головою. Це —… (кажан).
д)… гість із півночі — це снігур.
е) …, … — це білка.
є) …, … — це лисиця.
7. Доповніть тлумачення слів. Доведіть, що це назви істот.
Лікар — той, хто лікує.
Вчитель — той, хто …
Будівельник — той, хто …
Швець — той, хто …
Кравець — той, хто …
Копач — той, хто …
Визволитель — той, хто …
Пекар — той, хто …
Хлібороб — той, хто …
8.Запишіть речення в такому порядку, щоб вийшов текст. Уникайте повторень слів.
Українські пироги — страва унікальна. Тепер пироги знайшли визнання й в інших народів. Пиріг в українців — символ місяця. Крім наших предків, пирогів не ліпив ніхто. У пироги клали ягоди калини, шматочки яблук, сливи, вишні, шматочки ревеню.
9. Замініть подані визначення однимсловомі запишіть його. Складіть речення з одним із цих слів.
Той, хто вчиться в школі — (школяр).
Той, хто доповідає — (доповідач).
Той, хто спостерігає — (спостерігач).
Той, хто слухає — (слухач).
Той, хто читає — (читач).
Той, хто мудрує — (мудрець).
Той, хто мріє — (мрійник).
Той, хто мандрує — (мандрівник).
Той, хто рятує людей — (рятівник).
10. Прочитайте вірш. Складикількаречень про хліб, щобвийшларозповідь.
Пахнехліб.
Як тепло пахнехліб!
Любов'ю трударів
І радістю земною,
І сонцем, щовсміхається весною,
І щастям наших неповторнихдіб —
духмяно пахнехліб!
(П. Воронько)
11. Від даних слів утворіть слова ізсуфіксами—ят, — ат.
Хлопчик – хлоп’ятко |
Курча — |
Дівчина - |
Гусеня — |
Коза - |
Індича — |
Малеча - |
Тигрик — |
Пташка - |
Левеня — |
Ягня - |
Котеня — |
Лоша - |
Зайченя — |
Ведмежа - |
Кроленя — |
12. Прочитайте вірш. Запишіть кілька речень про ліс, спираючись на головну думку вірша.
Спасибі людям, що зростили ліс!
За всі дуби спасибі, за ялини,
І за красу отих зелених кіс
Берізок, милих серцеві людини.
(М. Познанська)
13. Прочитайте вірш про зиму. Використовуючи слова із вірша, склади опис зимового дня.
Ох, яка ж краса!
Сад увесь убрався в іній.
Проти сонця він, як синій.
Гілля до землізвиса –
Ох, яка краса!
14. Утворіть від поданих іменників слова за зразком:
Зима, зимонька, зимовий, зимувати.
Зоря, … Дим, … Мороз, …
Туман, … Сніг,… Квітка, …
15. Вставте у текст пропущені слова за змістом.
Завітала в гай … . Всі дерева в гаю стояли безлисті. Лише ялинка красувалась своїм вбранням. Послала … вітер і мороз на зелені… і сосни. Та дарма. Ялиночки покололи їх своїми …. Мороз і… завили від… і втекли геть з гаю. А ялиночки й досі стоять кожної зими…
16. Складіть речення із такими словосполученнями, об’єднавши їх у текст:
Сердитий мороз, холодний вітер, пухнастим снігом, біла ковдра, весела хурделиця.
17. Подумайте, на що схожі падаючі пухнасті сніжинки. Склади речення.
(На білих мух, на метеликів, на танок чарівних пушинок, мов пух із перини бабусі Зими).
18. Подумайте, яке небо над нашим краєм пізньої осені. Опиши його, використовуючи слова:
Похмуре, сердите, непривітне, захмарене, заплакане.
19. Прочитай вірш. Опиши, яку картину зими ти уявляєш.
А земля, мов казка, чарівна ібіла.
В інеї дерева, сріблом скрізьблищить.
Де весною річка ніжно голубіла,
Там сьогодні біла стежечкабіжить.
Всюди тихо-тихо, спокій. Мріє тиша.
І такий чарівний, дивовижний світ.
Гілка не шелесне, вітерець не дише,
Лише червоніють снігурі між віт.