Конспект уроку української мови для 3-го класу з елементами розвитку поняттєвого мислення
Тема: Роль іменників у реченні. Прийменники і закінчення як засоби вираження зв’язку між словами у реченні.
Мета: Ознайомити учнів зі зв’язком іменників з іншими словами в реченні за допомогою закінчення та прийменників. Учити будувати сполучення іменників з іншими словами, використовуючи для зв’язку закінчення і прийменники. Ознайомити з роллю іменників у реченні. Закріплювати знання про іменника та прийменник як частини мови. Розвивати мовлення, поняттєве мислення, увагу, уміння працювати у парі. Виховувати любов до природи.
Матеріали до уроку:«лист» від жучка-сонечка; малюнки із зображеннями сонця, жука-сонечка, білки; два комплекти малюнків із зображенням галявини для гри «Обери позицію» та картонні квіти на кожну дитину; картонні силуети комах із записаними на них прийменниками, відеофільм про життя комах.
Тип уроку—комбінованийурок.
Форма проведення — урок-подорож.
Хід уроку
Перевірка готовності учнів до уроку.
II. Актуалізація і корекція опорних знань (1-2хв)
1.Складання асоціативного куща «Іменник»
— Яку частину мови ми зараз вивчаємо? (Іменник).
— Пригадайте, будь ласка, все, що ви знаєте про іменник.
Діти по черзі називають раніше вивчені відомості про іменник, а один з учнів, за відповідями однокласників, зображує на дошці схему.
2.Встановлення відношень між змістом та обсягами понять за допомогою кругів Ейлера.
— За допомогою кругів Ейлера покажіть співвідношення між обсягами понять:
А — іменники.
В — іменники чоловічого роду.
С — іменники жіночого роду,
D — власні назви.
3.Визначення істинності та хибності тверджень.
Прочитайте твердження. Запишіть у дужках істинні вони (іст.) чи хибні(х.).
а) Деякі іменники — чоловічого роду.
б) Усі іменники — жіночого роду.
в) Жоден іменник не є іменником середнього роду.
г) Деякі іменники є назвами неістот.
₴) Всі іменники є назвами неістот.
д) Усі слова в українській мові — іменники.
е) Усі іменники є власними назвами.
є) Деякі іменники є загальними назвами.
ж) Всі іменники вживаються в однині.
III. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку (5-6 хв)
Вчитель повідомляє дітям, що для них надійшов лист, зачитує початок:
— Доброго дня, любі третьокласники. Виконайте завдання каліграфічної хвилинки і дізнайтеся, хто вам пише.
Каліграфічна хвилинка
На дошці записано склади. Вчитель пропонує скласти зі складів слово: «неч», «со», «ко».
— А яке сонечко нам пише? (Відповідідітей). Учитель демонструє малюнки, на яких зображеносонце і жук-сонечко.
— Як називається слово, яке має декілька значень? (Багатозначне).
Читання листа
Пише вам маленька комаха — сонечко. Вчора уроці української мови моя вчителька, мудра бджілка, сказала, що моєму твір про ліс слова зовсім не зв’язані собою. (Коментар вчителя: «Справді, це видно навіть з листа»).
Дорогі діти, терміново написати допомогою чого іменники зв’язуються іншими словами речення. Інакше я ніколи не закінчити третього класу лісова школа.
До побачення! Сонечко.
Гра «Обери позицію»
Учитель зазначає, що діти можуть допомогти казковому персонажу, бо саме вивчають цю тему. Щоб зробити це швидко, пропонує висловити свої думки так:
— Хто вважає, що для зв’язку іменників з іншими словами служать прийменники, посадить квітку на першу галявину.
— Хто вважає, що для зв’язку слів служать закінчення, посадить квітку на другу галявину.
— Хто вважає, що для зв’язку служать прикметники, посадить квітку на четверту галявину.
Учні розташовують по одній квітці на галявині відповідно до свого вибору, базуючи свою відповідь на набутих знаннях. У кінці уроку проводять таку ж вправу з метою визначення думки дітей після отримання знань на уроці. Результати обговорюють. Обирають остаточну правильну відповідь.
— Як бачите, думки розділилися. Отже, для того, щоб дати правильну відповідь сонечку, нам потрібні нові знання. Тому сьогодні на уроці ми будемо вивчати засоби зв’язку між словами в реченні.
IV. Ознайомлення з новим матеріалом (21-22 хв)
Спостереження над мовним матеріалом.
— Наше сонечко приятелювало з синичкою. (Вчитель демонструє малюнок).
Так, так. Сонечко чіплялося за її хвостик, і вони разом гуляли лісом. Ось як це було.
Діти знайомляться з текстом вправи 1 ст. 118 (підручник Микола Вашуленко, Українська мова та читання. З клас. Перша частина). Виконують завдання в зошитах.
— Який висновок можна зробити про роль закінчення? ( Закінчення служить для зв’язку слів у реченні).
Вивчення правила с. 118.
Учитель дає учням завдання
а) прочитати правило.
б) розказати правило одне одному ( робота в парах)..
Фізкультхвилинка «Сонечко скликає друзів»
По стінах класу розвішані фігурки комах, на яких написані прийменники. Вчитель дає дітям завдання: знайти фігурки комах, прикріпити їх на дошці біля зображення сонечка. Для ускладнення завдання можна, крім зображень комах використати малюнки інших тварин, наприклад павуків ( запитати, чим комахи відрізняються від павуків ).
Актуалізація знань про прийменники.
Діти читають слова, записані на спинках комах, і визначають, що це — прийменники.
— Чи можна до прийменника поставити запитання? (Ні).
— Для чого використовують прийменники в реченнях? (Прийменники служать для зв’язку слів у реченні).
Під керівництвом учителя діти роблять висновок: прийменник — службова частина мови.
Завдання з логічним навантаженням
За допомогою кругів Ейлера покажіть співвідношення між обсягами понять.Для закріплення понять «самостійні та службові частини мови», «прийменник» можна використати одне з наступних завдань.
• Розстав на рисунку назви поданих понять так, щоб зображення було правильним.
В — частини мови.
А — самостійні частини мови
С — службові частини мови.
— прийменник —
Відповідь: із більшим обсягом може бути поняття «частина мови»або«службова частина мови», з меншим — може бути приклад будь-якого прийменника.
Робота з підручником (вправа 2 ст. 119 )
Хвилинка релаксації
Діти переглядають фрагмент фільму з життя комах.
V. Формування поняття про іменник як членречення.
— Складіть і запишіть одне речення з прийменником про побачене під час хвилинки релаксації. Визначте, яким членом речення є іменники.
Після перевірки роботи діти роблять висновок про те, що іменник може бути підметом або другорядним членом речення.
Вправа «Склади твердження»
— Складіть прості істинні твердження з поняттями «іменники», «члени речення», «другорядні члени речення», «підмети».
а) Всі
б) Деякі
в) Жоден
Відповіді:
1. Всі іменники є членами речення.
2. Деякі іменники є другорядними членами речення.
3. Деякі іменники — підмети.
4. Жоден підмет не є другорядним членом речення.
5. Усі підмети є членами речення.
VІ. Узагальнення і систематизація знань (4-5хв)
1. Гра «Обери позицію»
Завдання виконують на такому ж аркуші із зображенням галявини, на якому працювали на етапі мотивації навчальної діяльності. Вчитель порушує теж саме коло проблем, а учні висловлюють думку (прикріплюють квітки) відповідно до отриманих на уроці знань. Порівнюють, як змінилися міркування дітей. Роблять висновок про те, що для зв’язку іменників з іншими словами у реченні служать прийменники та закінчення.
Написання відповіді сонечку
Роботу виконують на заздалегідь підготовленому аркуші великого розміру, прикріпленому на дошці. Хтось із дітей вписує закінчення і прийменники.
Любе сонечк_!
Іменники_ реченнях зв’язуються _ іншими
слов_ за допомог _ прийменників і закінчень.
Бажаємо успіхів_ навчанн_!
Учні 3 класу
VIІ. Підсумок уроку (3-4хв)
Назви таке поняття, щоб подана думка була істинною.
Для зв’язку іменників з іншими словами в реченні служать прийменники і… (закінчення).
Іменники в реченні виконують роль підмета або… (другорядних членів речення).
2. Встанови закономірність. Продовж ряд. Хто? кого? кому?... ким?на кому?).
3. Встанови закономірність. Продовж ряд. За, до, над, … (учні підбирають прийменники).
4. Назви найближче родове поняття до поданих понять.
В, на, під, над —… (прийменник). Прийменник, іменник — … (частини мови).
VIIІ. Домашнє завдання (1-2хв)
Вчитель пропонує учням два завдання на вибір.
С.119, вправа 3.