ЗМІСТ
Передмова
Різновиди кроссенсів, алгоритм їх створення
Функції та використання кроссенсів на уроках зарубіжної літератури
Розробки кроссенсів (за програмою 5 класу)
Висновок
Список використаних джерел
Передмова
Кожен учитель намагається відшукати цікаві методи роботи з дітьми, обрати певну тактику, стиль роботи, намагається створити умови для позитивного розвитку, творчої реалізації. На сьогоднішній день існує багато сучасних навчальних технологій.
Використання нових прогресивних технологій є запорукою успішного сприйняття учнями навчального матеріалу, створення атмосфери саморозвитку та успішної самореалізації учня як суб’єкта навчального процесу. Знати і вміти запроваджувати інноваційні технології, уміти створити на уроках ситуацію зацікавленості теоретичним матеріалом, дати простір для розкриття учня потрібно для того, щоб спроєктувати й провести ефективний і цікавий для учнів урок.
Зацікавити сучасного учня заучуванням великої кількості сухої теорії, читанням великих за обсягом творів – неможливо. Тому зацікавити, здивувати здобувача освіти, стимулюючи та мотивуючи його до вивчення, читання, є для педагога чи не найактуальнішою проблемою, а вирішити її, на мою думку, допоможе візуалізація навчального процесу. І якщо раніше велика кількість ілюстрацій, малюнків вважалися прерогативою лише молодших школярів, то зараз це вимога часу у викладанні всіх предметів.
Ніхто не сперечатиметься з тим, що навчання має бути цікавим. Але як зацікавити сучасного учня? Безумовно, існує багато технологій, прийомів і методів, які час від часу використовують в освітньому процесі. З одним із таких методів, застосування якого показало високі результати в підготовці учнів, є «едьютейнмент» — навчання з розвагою, поєднання освіти та гри. Один з елементів едьютейнмента — є метод кроссенс.
Кроссенс — це сучасний методичний прийом візуалізації навчального матеріалу. Слово «кроссенс» означає «перетин значень» і вигадане за аналогією зі словом «кросворд».
Перевага кроссенсу як форми роботи – це поєднання на одному уроці логіки та інтуїції, а також розвиток креативності, уяви, мовлення.
Різновиди кроссенсів, алгоритм їх створення
Кроссенс (від англ. cross — перехрестя, sens — смисл) — це візуальний асоціативний ланцюжок, який складається з дев'яти зображень, кожен з яких пов'язаний з попереднім і наступним зображенням, що в результаті з різних боків розкриває певне поняття, явище або факт.
Ця унікальна ідея належить письменнику, педагогу і математику Сергію Федіну і доктору технічних наук, художнику і філософу Володимиру Бусленку. Кроссенс уперше був надрукований у 2002 році у журналі «Наука і життя». Він нагадує асоціативний ланцюжок, замкнутий у стандартне поле із дев’яти квадратів (як у грі «Хрестики-нулики»). Дев’ять зображень розташовані в ньому таким чином, що кожен малюнок має зв’язок із попереднім і наступним, а центральний об’єднує за смислом відразу декілька. Зв’язок може бути як поверховий, так і змістовний. Але в будь-якому випадку це прекрасне завдання для розвитку логічного і творчого мислення.
Прочитання кроссенса можна почати з будь-якого асоціативного зображення, яке розпізнали. За бажанням автора кроссенса, він може бути пов’язаний за змістом з усіма зображеннями. Отже, основне завдання учителя під час використання цього методу – пояснити кроссенс, скласти розповідь – асоціативний ланцюжок за допомогою взаємозв’язку зображень. Асоціативний ланцюжок 1-2, 2-3, 3-6, 6-9, 9-8, 8-7, 7-4, 4-5 – «основа», а 2-5, 6-5, 8-5, 4-5 – «хрест». Дев’ять зображень розставлені так, що кожне має зв’язок із попереднім і наступним, а центральне об’єднує за змістом відразу декілька.
Зв’язки можуть бути як поверховими, так і глибокими, однак це є відмінною вправою для розвитку логічного та творчого мислення. Її можна використати на уроці засвоєння нових знань, формування вмінь і навичок, застосування знань, умінь і навичок, узагальнення та систематизації знань, перевірки й корекції знань, умінь і навичок, комбінованому (змішаному) уроці, як окремий урок, в основі якого метод виступатиме вже як окрема технологія, а також у вигляді творчої самостійної роботи.
Різні автори дають власне уточнення того, що таке кроссенс:
– технологія;
– інтелектуальна гра;
– гра для ерудитів;
– головоломка для інтелектуалів;
– загадка;
– ребус;
– інтелектуальна розвага;
– інноваційна форма роботи;
– сучасний методичний прийом візуалізації навчального матеріалу;
– форма нетрадиційної перевірки знань з теми.
Приймемо всі ці визначення.
Алгоритм створення кроссенса:
1. Визначити тему, загальну ідею.
2. Виокремити дев’ять елементів, що стосуються ідеї (теми).
3. Знайти зв’язки між елементами, визначити послідовність.
4. Концентрація змісту в одному елементі (центральному).
5. Виокремити відмінні риси, особливості кожного елементу.
6. Підібрати зображення, що ілюструють елементи.
7. Замінити прямі образи й асоціації символічними.
8. Побудувати асоціативні зв’язки між образами елементів.
Для полегшення процесу створення кроссенса спочатку потрібно заповнити словами кожен квадрат, а потім замінити їх образами. Оскільки в цьому завданні велика роль суб’єктивного сприйняття образів і зображень, то можливі свої варіанти зв’язків, за умови, що учень обґрунтує свою версію.
Проблема, з якою часто зустрічаються автори кроссенсів, – це трактування зображень, які можуть бути не зовсім зрозумілі або досить загадкові. У такому випадку дається коротка текстова підказка – хто чи що зображено на кожному малюнку, а завдання – знайти зв’язки між сусідніми зображеннями або дати назву кроссенсу, знайшовши єдину нитку асоціацій.
Існує багато різновидів кроссенсів. Наприклад:
1. Кроссенс – знайомство.
Таку головоломку можна пропонувати, коли ви вперше знайомитесь із класом – берете п’ятикласників, починаєте працювати в новому класі, презентуєте свій досвід перед колегами з інших шкіл або проводите показовий урок з незнайомими учнями.
2. Кроссенс – презентація історико-культурної доби, літературного напряму.
Така головоломка містить найважливішу інформацію, що розкриває основні риси літературного напряму, епохи.
3. Кроссенс – вивчення особливостей жанру.
Літературні жанри – одна з найскладніших тем у шкільному курсі вивчення літератури. Асоціативна головоломка, присвячена особливостям того чи іншого жанру (роду), допоможе учням розгадувати цю інформацію цікаво і захопливо.
4. Кроссенс – біографія письменника.
Найбільш популярний вид кроссенсу присвячений вивченню біографії автора. У центрі такої головоломки, як правило, портрет письменника, а в зображеннях навколо закодовані важливі факти життя і творчості.
5. Кроссенс за сюжетом художнього твору.
Завдання для учнів: відтворити сюжет твору за пропонованими картинками. Кроссенс стане допоміжним інструментом, щоб пригадати основні події твору.
6. Кроссенс – характеристика персонажа.
Наочно, яскраво і легко аналізувати образи героїв твору за картинками, що пов’язані між собою.
7. Кроссенс – аналіз символіки, образної системи твору.
Навіть у невеликих поетичних творах, що вивчаються на уроках літератури, є система образів, розгадуючи які можна сформулювати ідею, тему твору, визначити образи, побачити красу і цілісність авторського задуму.
8. Кроссенс – аналіз проблематики твору.
Аналізувати проблематику твору учням не завжди просто. На допомогу прийде кроссенс, де конкретно, чітко і в зрозумілих образах-символах представлені основні проблеми твору.
9. Кроссенс – нанизування (узагальнення) поняття, почуття, філософської категорії.
Є твори, у яких увагу зосереджено навколо одного поняття, філософської категорії, почуття. Осмислити ці поняття з різних боків, розкрити всі відтінки значень, смислів допоможе асоціативна головоломка.
Наприклад:
«Слово – це…»;
«Книга – це…».
«Дружба – це»
«Радість – це… (за романом Е. Портер «Полліанна»)»;
«Кохання – це… (за трагедією В. Шекспіра «Ромео і Джульєтта»)»
10. Кроссенс – побажання.
Також такий вид кроссенсу можна присвятити улюбленому персонажу, автору твору. Перед тим, як ви прощаєтесь з учнями перед вихідними чи канікулами, подаруйте дітям креативне побажання.
Функції та використання кроссенсів на уроках зарубіжної літератури
Кроссенс може бути використаний на будь-якому етапі уроку. У цьому випадку асоціативна головоломка буде мати конкретну методичну мету:
розповісти матеріал минулого уроку).
II. Формулювання теми уроку, постановка мети уроку (знайти зв’язок між зображеннями і визначити тему уроку, визначити, що повинні зробити на уроці).
III. Розкриття інформаційного блоку теми, пошук проблеми (причини, риси, наслідки чогось в образах і символах).
IV. Узагальнення матеріалу (кроссенс складається із зображень, котрі демонструвались учителем на різних етапах уроку, учні за ними узагальнюють матеріал і роблять висновок).
V. Організація роботи в групах (скласти кроссенс на задану тему із запропонованих зображень, порівняти кроссенси груп).
VI. Творче домашнє завдання (скласти кроссенс у друкованому чи електронному варіанті на задану тему, за змістом твору, за художнім образом).
VII. Структура уроку або декількох уроків з теми (дев’ять елементів кроссенса можуть включати в собі послідовне відображення структури уроку з темою (метою, проблемою посередині).
Прийом «кроссенс» відповідає таким принципам:
- усвідомленість;
- самостійність;
- рефлексивність (самоаналіз);
- цілеспрямованість;
- обґрунтованість;
- контрольованість;
- самоорганізованість;
- науковість: має наукове обґрунтування;
- ефективність: дає гарантовані результати вже з перших днів його застосування;
- гуманність: покращує якість освіти і полегшує процес навчання;
- універсальність: можна використовувати при викладанні будь-яких предметів, для навчання дітей із різним рівнем розвитку;
- креативність: спрямований на розвиток неординарного творчого мислення.
А це означає, що прийом «кроссенс» допомагає формувати всі види універсальних навчальних дій.
Кроссенс – це сучасний методичний прийом візуалізації навчального матеріалу, який виконує такі функції:
Навчальна – сприяє засвоєнню навчального матеріалу в ігровій формі.
Мотиваційна – пробуджує інтерес до запропонованої теми та бажання розгадати головоломку.
Розвивальна – сприяє розвиткові творчого, логічного та образного мислення, умінню пояснювати певні речі.
Соціальна – пояснює причини й закономірності певного явища, його елементи, протиріччя.
Комунікативна – забезпечує діалог між різними учасниками освітнього процесу: учнями, учителем, підручником.
Метод «кроссенс» можна поєднати з інтерактивними методами:
- робота в малих групах;
Кроссенс є прекрасним засобом розвитку логічного і творчого мислення учнів.
Для ефективного застосування методу «кроссенс», зокрема щоб охопити весь необхідний обсяг матеріалу і глибоко його вивчити (а не перетворити технології на безглузді ігри), педагог повинен старанно планувати свою роботу, щоб:
1. дати завдання учням для попереднього підготування: прочитати, продумати, виконати самостійні підготовчі завдання;
2. підібрати для уроку або заняття такий матеріал, який би давав учням «ключ» до освоєння теми;
3. дати учням час подумати над завданням, щоб вони сприйняли його серйозно, а не механічно або «граючись» виконали його;
4. на одному занятті можна використовувати одну (максимум — дві) вправи, а не їх калейдоскоп;
5. дуже важливо провести глибоке обговорення за підсумками завдання, зокрема акцентувати увагу й на іншому матеріалі теми, прямо не порушеному в кроссенсі;
6. проводити швидкі опитування, самостійні домашні роботи з різноманітних матеріалів теми, які не були пов'язані із завданням.
Творчі завдання мають бути розраховані не на кілька осіб, а на весь клас.
Дитина дуже швидко освоює умови нової гри, вносить щось нове. І завдання педагога — зберегти цю гнучкість розуму для засвоєння нових знань. Адже ми живемо в час, коли життя стрімко змінюється й треба вміти швидко орієнтуватися в нових реаліях. А вчитель повинен зробити перший крок, подаючи приклад нестандартного підходу до навчального матеріалу.
Отже, досвід показує, що генератором розвитку мислення є логічна гра, а використання «едьютейнмента» із застосуванням методу кроссенса на уроках літератури створює умови для ініціативи учнів, підвищує їх мотивацію, спонукає до самостійного пошуку, допомагає знайти віру в себе, що поступово призводить до відчуття успіху.
Розробки кроссенсів (за програмою 5 класу)
Характеристика героя твору
Том Соєр із твору «Пригоди Тома Соєра»
Сюжет художнього твору
Оповідання «Снап» Ернест Сетон-Томпсон
Сюжет художнього твору + біографія автора
Вірш «Книжки в обкладинках червоних» Марина Цвєтаєва
Біографія автора
Льюїс Керролл
Кроссенс – узагальнення поняття
Радість – це… (за романом Е. Портер «Полліанна»)
Визначення теми твору
Ганс Крістіан Андерсен «Непохитний олов’яний солдатик»
Сюжет художнього твору
«Хлопчик-Зірка» Оскар Уайльд
Характеристика героя твору
Чарлі із твору «Чарлі і шоколадна фабрика» Роальда Дала
Сюжет художнього твору
Китайська народна казка «Пензлик Маляна»
Узагальнення та систематизація вивченого матеріалу у 5 класі
Пригадати назви творів та імена авторів
Висновки
Робота з кроссенсом відображає глибину розуміння учнями вивченої теми. Разом із тим кроссенс сприяє: 1) розвиткові логічного, образного і асоціативного мислення, уяви; 2) прояву нестандартного мислення і креативності; 3) розвиває можливість самовираження. Під час розгадування кроссенса розвиваються комунікативні і регулятивні вміння; навички роботи з інформацією; підвищується допитливість і мотивація до вивчення предмету. Тому кроссенс – головоломка нового покоління, яка поєднує в собі найкращі якості одразу деяких інтелектуальних розваг: загадки, ребусу, головоломки. Кроссенс є прекрасним засобом розвитку логічного і творчого мислення.
Створювати кроссенси – одне задоволення. Діти швидко запам’ятовують матеріал, розвивають логічне і творче мислення. Як будь-яке творче завдання, кроссенси підвищують ініціативність, креативність і розвивають уяву, комунікативні вміння, навички роботи з інформацією. Також головоломка має і величезний виховний потенціал. Вона може бути складена і за темою виховної години, святкового заходу, ювілейної дати.
Оскільки основне значення кроссенса – це певна загадка, ребус, головоломка, то він є гарною формою нетрадиційної перевірки знань із теми.
Кроссенс – елемент диференціації та індивідуалізації навчання, спосіб поглибити розуміння вже вивченого шкільного поняття (явища, теми); можливість показати неординарне практичне застосування знань і зв'язок вивченого з життям; можливість встановити міжпредметні зв’язки з іншими предметами.
Отже, одним із інноваційних підходів, здатним формувати активну, творчу, самодостатню особистість, виступає інтерактивне навчання, яке реально забезпечує перехід від педагогіки знаннєвої до розвивальної, до опанування учнями умінь і навичок, саморозвитку особистості.
Використання інноваційних технологій може допомогти реалізувати поставлені перед новітньою українською школою задачі: адаптувати учнів до умов сучасного життя; формувати здатність самостійно оволодівати знаннями, творчо мислити; застосовувати здобуту інформацію у власному житті; і що найважливіше — формувати ключові компетентності: комунікативну, соціальну, інформаційну.
Список використаних джерел
1. Архіпова Є.О. Критичне мислення як необхідна складова розумової діяльності людини в межах сучасного інформаційного суспільства / Є.О. Архі- пова, О.В. Ковалевська // Гуманітарний часопис. – 2012. – № 2. – С. 34–38.
2. Даниленко Л.І. Теорія і практика інноваційної діяльності в загальній середній школі // Управління освітою. 2001. – №3. – С. 18-24.
3. Дичківська І. М. Інноваційні педагогічні технології. К., 2018. С. 75–77.
4. Зінченко В. В. Візуалізація навчання як засіб підвищення пізнавальної активності учнів / В. В. Зінченко // Інноваційна професійно-технічна освіта: пошуки шляхів оновлення : матеріали ІІІ Всеукр. наук.-практ. Інтернет-конфер. (26-30 березня 2012 р.). – Донецьк : ІПО ІПП УМО, 2012. – С. 105-111.
5. Метод кросенса як елемент едьютейнмента. Використання на уроках української мови та літератури [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.osvitaua.com/2018/10/66312/.
6. Перспективні педагогічні технології в шкільній освіті: Навчальний посібник / За ред. С. П. Бондар. Рівне, Редакційно-видавничий центр «Тетіс» Міжнародного університету «РЕГІ», 2016. – 200 с.
7. Побірченко Н.В. Інтерактивне навчання в системі нових освітніх технологій / Н. Побірченко, Г. Коберник // Початкова школа. – 2004. –№ 10 – с. 8-10.
8. Пометун О., Пироженко Л. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання. – К.: А.С.К., 2004. – 192 с.
9. Стребна О.В., Соценко А.О. Інтерактивні методи навчання в практиці роботи початкової школи. – Х.: Вид. група «Основа», 2005. – 176 с.
10. Федін С., Бусленко В. Кроссенс. – М.: «Наука и жизнь», 2002. – №12– с.20- 32.
11. Химинець В.В. Інноваційна освітня діяльність / В.В. Химинець. – Ужгород: Інформаційно-видавничий центр ЗІППО, 2007. – 364 с.