Кибинська загальноосвітня
школа І-ІІІ ступенів
Миргородської районної ради
Полтавської області
Маніпуляція
з предметами
Навчально-методичний посібник
Скубій Любов Сергіївна
вчитель початкових класів
Кибинці – 2019
З досвіду роботи Скубій Любов Сергіївни, учительки початкових класів Кибинської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів, спеціаліста вищої кваліфікаційної категорії.
У даному посібнику пропонуються вправи маніпуляції з предметами, які можна використовувати на уроках математики та української мови в 1 класах відповідно до структури уроку. Надаються зразки уроків із використанням зазначених вправ.
Посібник розрахований для вчителів початкових класів, який допоможе зробити процес навчання зробити цікавим, різноманітним, ефективним та демократичним.
Рецензенти:
Лисенко Л.П., директор Кибинської ЗОШ І-ІІІ ступенів.
Омельченко Л.І., методист районного методичного кабінету відділу освіти Миргородської районної державної адміністрації Полтавської області.
Схвалено методичною радою районного методичного кабінету відділу освіти Миргородської районної державної адміністрації (протокол № 2 від 27.12.2019 р.). Рекомендовано для друку.
ВСТУП
Для сучасної освіти характерним є пошук педагогічних можливостей, що пов’язано насамперед з відмовою від традиційного навчання та виховання, з ідеєю цілісності педагогічного процесу як системи. Новий Закон України «Про освіту», Концепція нової української школи ставить багато вимог та завдань перед сучасним педагогом: сфокусувати увагу, всі зусилля на досягнення життєво важливої для учня й суспільства мети, увиразнити ключові компетентності.
У навчальному процесі першокласників в першу чергу потрібно приділяти значну увагу формуванню пізнавальної діяльності дітей, розвитку процесів мислення, вихованню інтересу до знань. Після цього постає питання: «Як підготувати цікавий та продуктивний урок так, щоб просліджувалася реалізація наскрізних ліній, а у дітей виникав інтерес та бажання здобувати нові знання?» У зв’язку з цим виникає необхідність у застосуванні нових форм роботи і неформальних підходів до організації навчального процесу. Крім того, необхідно оволодіти вмінням знаходити індивідуальний підхід до кожної без виключення дитини,адже дитиноцентризм – один із компонентів формули нової української школи.
Створення ігрових ситуацій на уроках підвищує інтерес до предмету, вносить різноманітність, емоційне забарвлення у навчальну роботу, розвиває кмітливість і спостережливість, знімає втому.
Одним із шляхів вирішення цього питання – це використання на уроках дидактичних ігор з елементами предметної маніпуляції. Саме у процесі гри в школярів виробляються навички самостійного мислення, розвиваються увага і потяг до знань. Граючи, учні ніби мимоволі вчаться, пізнають, запам’ятовують нове, орієнтуються в надзвичайних ситуаціях, поповнюють запас уявлень, понять, розвивають фантазію. Навіть пасивні діти підключаються до гри з неабияким бажанням, стараючись не підвести товаришів. Щобвиробитиспіввідноснерозуміння, дитинаповинна активнопід час гри маніпулюватипредметнимматеріалом. При такійдіяльностідитинамуситьматинагоду з одноліткамиусно обговорювати процес, якийвідбувається. Лише післятакоїдіяльностідитиназможе перенести вже зрозумілі поняття на папір. А великого успіху можна досягти, якщо предмети взяті з повсякденного ужитку кожного. Завдання педагога уникати рутинного засвоєння інструментального розуміння, діти повинні оперувати предметним матеріалом та усно обговорювати з однолітками спів відносини, які їх виражають.
Коли ми показуємо дитині ілюстрацію, на якій зображено п’ять предметів, ми не даємо поняття «пʼять», адже воно є абстрактним, а ілюструємо та співставляємо з предметом. Для учителя головне завдання усвідомити, що математичні співвідношення неможливо дитині показати чи пояснити. Кожне математичне поняття, яке складається з співвідношень, учень має створити самостійно. Для цього потрібно, щоб дитина активно маніпулювала предметним матеріалом, самостійно за особистим бажанням створювала та змінювала співвідношення між ним.
Маніпуляцію з предметами легко пояснити використовуючи китайську народу мудрість:
Скажи мені – і я забуду,
Покажи мені – і я запам’ятаю,
Дай доторкнутися – і я зрозумію.
РОЗДІЛ 1. ПОНЯТТЯ ПРО МАНІПУЛЯЦІЮ З ПРЕДМЕТАМИ
Для того, щоб зрозуміти будь яке явище, необхідно детально розглянути, вивчити і проаналізувати історію його розвитку. Це стосується іманіпуляції з предметами. Без розуміння, того як маніпуляцію розглядали колись, неможливе усвідомлення її сьогоднішнього стану.
Слово «маніпуляція» (від латинського manipulare) здавна виступало у суто позитивному сенсі «керувати зі знанням справи». Перехідним етапом до метафори стало використання цього терміна стосовно демонстрування різноманітних маніпуляцій з предметами.
Неметафоричне початкове значення терміну «маніпуляція» означає прості види дій, що виконуються певними рухами: управління важелями, виконання медичних процедур, довільне поводження з предметами, що потребують майстерності та швидкості у виконанні.
У першому класі з допомогою маніпуляції з предметами на уроках діти більше пізнати навколишній світ. Буденність на уроках може викликати в них не цікавість та апатичне відношення до навчання. Під час маніпуляції з предметами діти перевіряють свою спритність, увагу, у них виникає бажання фантазувати, відкривати таємниці і прагнути до чогось прекрасного.
Уроки з використанням вправ наочністю дарують щохвилинну радість, задовольняє актуальні невідкладні потреби, а ще спрямовують в майбутнє, бо під час такого навчання у дітей формуються та закріплюються властивості, вміння, здібності, необхідні їм для виконання соціальних, професійних, творчих функцій у майбутньому.
Маніпуляція з предметами може бути самостійною діяльністю учнів, яка поступово перетворюється у засіб виховання і дає змогу використовувати її для розв’язання відповідних завдань:
Проаналізувавши використання на уроках прийомів маніпуляції можна зробити певні висновки:
Маніпуляція з предметами це ніби гра і є складним, багатогранним явищем, яке неможливо однозначно трактувати, але як і гра може тривати від кількох хвилин й використовуватися на різних етапах.
РОЗДІЛ 2. ПРИЙОМИ МАНІПУЛЯЦІЇ З ПРЕДМЕТАМИ НА УРОКАХ МАТЕМАТИКИ ТА УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ
З давніх-давен математика вважалася царицею наук, адже не володіючи мовою, можна прочитати математичні записи будь якого народу. Іноді її називають міжнародною мовою та наукою, яка здатна побудувати мости між кулями головного мозку. Тому дітей ще з дитинства потрібно вчити не лише вимірювати та обчислювати, а й міркувати, тобто розвивати логічне мислення.Але знання не обмежуються лише вивченням математики. Кожна дитина повинна знати й шанувати свою рідну мову. Використання на уроках різних дидактичних матеріалів перетворює звичайний урок математики та мови на захоплюючу гру. У процесі такої учні знайомляться з деякими фізичними властивостями певних предметів, тренують моторику рук, спритність і координацію.
Відомо, що жодна функція дидактичного матеріалу не виступає ізольовано від інших. Практика підтверджує, що за допомогою одного і того ж дидактичного матеріалу досягаються різноманітні цілі в навчальному процесі.
Розпочинаємо роботу з найпростішого – розвитку дрібної моторики і доходимо до диференційованої маніпуляції з предметами на уроках.
Використання на уроках предметів з щоденного вжитку підвищує інтерес до навчання. До того ж учні вже з першого класу розуміють, що одну й ту ж річ можна використовувати в різних ситуаціях.
Ґудзики – легкодоступний та незвичний матеріал для розвитку дрібної моторики школярів. Як предмет маніпуляції вони розвивають особистість дитини, сприяють її адаптації в соціумі, активізують всі психічні процеси. Ґудзики є багатогранним і цікавим матеріалом,що захоплює дітей, спонукає до активної участі у продуктивній діяльності, а гра з ними позитивно впливає на їх емоційний стан.
«Скарбничка»
«Ґудзиковий масаж»
Масаж допомагає активізуватитак званий «мануальний інтелект», який знаходиться на кінчиках пальчиків рук, тобто відбувається сенсомоторний розвиток.
«Ґудзикові геометричні фігури»
«Запам’ятай і повтори»
Гарна вправа для розвитку уваги та пам’яті.
«Ґудзикове письмо»
2.2 Вправи з прищіпками
Звичайні прищіпки, які використовуються в господарстві, стали в пригоді на уроках нової української школи. Учні з задоволенням працюють з цими предметами, адже це вже не іграшка, а предмет яким часто користується мама. Ігри з добре знайомими в побуті предметами дають великі можливості розширювати сферу соціального орієнтування.Зараз прищіпки бувають різної форми, різного яскравого кольору, що подобається дітям.
Вправи з прищіпками не лише розвивають моторику, але й допомагають вивчати кольори, рахунок, розширюють знання про навколишній світ та допомагають на уроках української мови. Іншими словами, використання на уроках прищіпок дає комплексний, навчальний, терапевтичний ефекти.
«Папужка», «Яблука»
Завдання дуже просте:
«Порахуй предмети на малюнку»
Порахуй предмети на малюнку та знайди прищіпку з відповідним числом.
Різновидом цієї вправи є творча робота: покласти в квадрати різну кількість кольорових ґудзиків, а потім прищипнути прищіпку з відповідним числом і навпаки.
«Встав пропущену цифру,літеру в слові»
Віднайти прищіпку з необхідною цифрою чи літерою.
«Казкова абетка»
Завдання:
«Цікаві роздруківки»
Навіть звичайні картинки з Інтернету можна перетворити в цікаве завдання на знаходження правильного розв’язку до прикладу.
«Піца»
Викласти на основу зазначену кількість інгредієнтів (2 шм. помідорів, 3 шм. бекону, 4 шм. перцю тощо)
2.3 Вправи з речами щоденного вжитку
Досить нестандартним роздатковим матеріалом на уроках є екологічно чистий одноразовий посуд. Як виявилося за допомогою цього матеріалу можна виконати багато цікавих вправ.
«Шпажки + трубочки для коктейлю»
Достатньо розрізати трубочки довжиною 1-2 см та роздрукувати кольорову схему чергування послідовності нанизування. З допомогою цих предметів можна обчислювати приклади як на рахівниці.
.
«Цікаві приклади»
Таким способом можна перевіряти вміння розв’язувати приклади.
«Хто швидше»
Узагальнити знання з теми «Числа першого десятку» допоможуть скрепки, резинки для волосся, канцелярські кнопки, губки, намистинки.
РОЗДІЛ 3. РОЗРОБКИ УРОКІВ МАТЕМАТИКИ ЗВИКОРИСТАННЯМ ПРИЙОМІВ МАНІПУЛЯЦІЇ
3.1. Розробка уроку математики з теми: «Число «три». Цифра 3. Утворення числа 3 способом прилічування одиниці і числа 2 – способом відлічування одиниці. Написання цифри 3. Складання записів за малюнком. Зростання і спадання чисел»
Мета: ознайомити з утворенням числа, вчити називати назви і послідовність натуральних чисел від 1 до 3; вчити писати цифру 3 у зошиті в клітинку; утворювати число додаванням одиниці до попереднього і відніманням одиниці від наступного до нього числа; вчити лічити у порядку зростання і спадання, розвивати логічне мислення, увагу, спритність, моторику рук, виховувати пізнавальний інтерес.
Обладнання:елементи світлофора, дитячі інструменти: три молотки, три викрутки, три плоскогубці, три ложки, три миски, три чашки, три серветки, 2 яблука, 1 апельсин, сік «Мультивітамінний».
Хід уроку
І. Організація класу
Ти визнана давно
Главою всіх наук.
Потрібна нам
Ти завжди, скрізь і всюди.
Без математики
Ми нині, як без рук!
З тобою з казки
Дійсність творять люди.
Освоївши тебе,
Рвемося у політ.
Створили ми
Розумні вже машини.
Штурмуємо космічний світ
І різних фактів
Узнаємо причини
З тобою ми впевнено ростемо,
З тобою підкоряємо природу
Твої досягнення ми віддаємо
На благо українського народу.
ІІ. Повідомлення теми, мети уроку. Загальна мотивація
- Який сьогодні день тижня? (середа) Який він порахунку в тижні? (третій)
- Як ви гадаєте, яку цифру сьогодні з вами будемо вчити?
ІІІ. Контроль, корекція та закріплення знань
Руханкаhttps://www.youtube.com/watch?v=uRSKiP5ZKfw
Пояснення написання цифри 3.
Робота з зошитах. Самостійне письмо.
IV. Розвиток математичних знань
Розв’язуємо задачу з допомогою наочного матеріалу: 2 яблук та 1 апельсину.
V. Підсумок уроку. Рефлексія
- Ось наша подорож завершується, адже пального в нас вистачає лише на 35 хв уроку. Пригадаємо де ми були і що робили під час подорожі. І як винагорода вип’ємо по скляночці свіжого яблучного соку.
3.2. Розробка уроку математики з теми:«Додавання та віднімання 1 до числа»
Мета: перевірити засвоєння учнями таблиці додавання та віднімання 1; формувати швидкість обчислювальних навичок; вправляти у самостійному складанні задачі за малюнком; закріпити вміння розв’язувати задачі щодо знаходження суми та різниці на основі аналізу слів; розвивати образне мислення шляхом розпізнавання найпростіших геометричних фігур на малюнках; виховувати самостійність та працелюбність.
Обладнання:фрукти та овочі з прикладами, листочки з відповідями, завдання на картках, кошик з яблуками, математичне доміно, відео супровід для руханки.
Хід уроку
І. Організація класу
Продзвенів уже дзвінок
Скликав всіх нас на урок
Сіли всі за парти гарно
Наш урок розпочинаймо.
ІІ. Повідомлення теми, мети уроку . Мотивація навчальної діяльності
(Учні шукають по класові фрукти та овочі)
ІІІ. Контроль, корекція та закріплення знань
Налите сонцем,
Налите соком,
З гілки зірвалось,
Впало звисока.
— Боляче, певно?
— То вам здається. –
Лежить рум’яне в траві
Й сміється. (Яблуко)
Руханкаhttps://www.youtube.com/watch?v=lCyFLC7SKbg
IV. Розвиток математичних знань
Випишітьдва приклади на додавання 1та два приклади на віднімання 1.
Їжачок запас собі та своїй родині яблука. Коли він приніс із саду ще одне, то в нього стало 10 яблук. Скільки яблук було спочатку у їжачка?
Об’єднаємося в пари, розрахувавшись на перший, другий. Сіли за парти парами.
V. Підсумок уроку. Рефлексія
Використання інтерактивної технології «Коло».
Продовж речення «Я дружу з математикою, тому що … .»
Інтерактивна технологія «Коло» - це форма роботи, яка надає можливість усім присутнім на уроці дітям відповісти на певне питання. Під час використання «Кола» відповіді учнів можуть повторюватися.
3.3. Розробка уроку математики з теми: «Маса. Поняття рівноваги і не рівноваги. Встановлення «що важче?», «що легше?» за малюнками або «на руку». Прилади для зважування»
Мета: формувати знання про те, що всі предмети навколишнього середовища мають масу, ознайомити з поняттями «важчий», « легший», вчити порівнювати предмети за масою в руках, ознайомити з поняттям рівноваги та не рівноваги, з приладами для зважування предметів, розвивати увагу, мислення; виховувати інтерес до математики.
Обладнання: ілюстрований матеріал, предмети для порівняння за масою, якщо їх тримати в руках, ваги кухонні або напільні, терези, гирі 1кг, 2 кг, інгредієнти для приготування тістечок, контейнери, кульки наповнені різними дрібничками.
Хід уроку
І. Організація класу
Промінь падає в долоні –
Другу посміхнись.
Очі у небес бездонні –
За руки візьмись.
Шелестить над нами листя –
Весело стрибай.
Хвиля мружиться іскристо –
То ж і ти моргай!
Вже метелик не сумує –
З радістю танцюй.
Квіти хтось комусь дарує –
Тож і ти даруй.
На поляні гриб-грибочок –
В кошик поклади.
А на річці є місточок –
Швидше перейди.
Заховалася суничка –
Нахились мерщій.
Вітер вже лоскоче личко –
Ти його закрий.
В небо пташечка злетіла –
Спробуй полети.
Десь за лісом сонце сіло –
Тож сідай і ти.
Задощила раптом хмарка –
Руки підставляй.
Потім знову стало жарко –
Голову сховай.
Ось таке воно, це літо –
В небо задивись.
Пісня лине понад світом –
Другу посміхнись!
Вправа-розминка «Кульки»
В непрозорих кульках знаходяться різні дрібнички (гречка, цукор, макаронні вироби, деталі конструктора тощо).
Завдання: вгадати, що в кульці. Клас об’єднаний в дві групи. Учасники групи, яка швидше виконала вправу отримують фішки-кульки.
ІІ. Повторення вивченого матеріалу.
Математичний диктант.
Запишіть:
Перевірка математичного диктанту.
ІІІ. Повідомлення теми й завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності
1. Формування поняття «важчий — легший»
— Подивіться на ці два пакети. (заздалегідь підготовлені пакети мають бути однакові за кольором, за формою, за розміром, але різні за вагою)
IV. Контроль, корекція та закріплення знань
1. Робота з підручником.
Робота з довідником (с.204)
Завдання 1 (с.205)
2. Практична робота
«Математика з другом»
- До речі ми з вами можемо зробити пристрій для вимірювання рівноваги з підручних матеріалів. Працюємо парами. (Предмети для рівноваги гумки, гострилки, лего тощо)
3. Вправа «важчий, легший»
Руханка
https://www.youtube.com/watch?v=6dDs907uDlg
1 кілограм — одиниця вимірювання маси.
Для вимірювання маси на терезах використовують гирі.
У давні часи існували міри, які використовувалися тільки в одній країні: в Україні — пуд, в Англії — фунт. Людям щоразу доводилося пояснювати одне одному, яку масу вони позначають тією або іншою мірою. Тому вони домовилися використовувати однакові міри маси. Ви знаєте, що, купуючи картоплю в магазині, ми просимо зважити, наприклад, скільки? (2-3 кілограми)
V. Узагальнення та систематизація знань
Індивідуальна практична робота
VІ. Підсумок уроку. Рефлексія діяльності
Вправа «Шість капелюхів»
- Ось промайнув час так швидко, але ми встигли зробити багато справ.
- З якою величиною ознайомилися на уроці?
- Чим вимірюють масу?
- Який предмет допомагає виміряти масу?
Ось і пролунав дзвінок —
закінчився наш урок.
До літа ми приготувались –
Потанцювали, смаколики зготували
Про масу багато дізнались.
За роботу — по заслузі!
Щиро дякую вам, друзі!
Розділ 4. РОЗРОБКИ УРОКІВ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ
З ВИКОРИСТАННЯМ ПРИЙОМІВ МАНІПУЛЯЦІЇ
4.1. Розробка уроку української мови з теми: «Звук і буква К. Визначення складу з буквою К. Інсценізація»
Мета:ознайомити учнів з новою буквою «ка» та її звуковим значенням; формувати вміння читати склади і слова з буквою «ка»; поповнювати словниковий запас учнів; розвивати пам'ять, логічне мислення, навички звукового аналізу слів, розвивати вміння інсценувати відведену роль; виховувати любов і бережливе ставлення до рослин.
Обладнання:малюнки квітів, справжні квіти, горщики з ґрунтом для квітів, саджанці кактусів, макаронні вироби у вигляді літер, відео супровід до руханки,капелюхиБлума, ребус.
Хід уроку
І. Організація класу
Знову день почався, діти!
Всі зібрались на урок.
Тож пора нам поспішати –
Кличе в подорож дзвінок.
Сьогодні у нас урок незвичайний,
Він вчить багато нас чому.
А що ми будемо робити?
Про що ми будемо читати?
Ви можете усі сказати,
Як спробуєте ребус відгадати.
(квіти)
ІІ. Повідомлення теми, мети уроку. Загальна мотивація
Наше завдання виконати завдання, що пропонують нам квіти
ІІІ. Робота над темою уроку
Ковпак на ковпаку, під ковпаком — ковпак.
Колективне розповідання скоромовки.
Перегляд відео «Каліграфія написання літери К,к»https://www.youtube.com/watch?v=NBw7IMHq29I
Написання літери в повітрі.
Написання зворотною стороною ручки на парті.
Написання літери в зошитах.
Руханка
https://www.youtube.com/watch?v=RxQG-O-qXas
- Таке цікаве завдання нам підготувала квітка Клематис.
IV. Узагальнення та систематизація знань
Завдання від літери К синього кольору.
V. Підсумок уроку. Рефлексія
Метод «ҐудзикиБлума»
Кожен обирає таємний капелюх Блума і відповідає на запропоновані питання.
Чи було цікаво,
Чи було вам лінь?
Хочеш буть розумним
Заглядай частіше в чарівну глибінь.
Спасибі тим хто працював.
Актором був та танцював.
Ви – неповторні річ ясна.
Хай світить сонце вам щодня!
4.2. Розробка уроку української мови з теми: «Звук і буква З. Текст. Частини тексту. Розвиток мовлення»
Мета:закріпити знання учнів про вивчену букву З, формувати навички роботи з текстом; визначати тему і головну думку в тексті; розвивати фонематичний слух,уміння узагальнювати, зіставляти; виховувати старанність, уважність, турботливе ставлення до тварин.
Обладнання:малюнки тварин шимпанзе, зебра, змія, відео «Планети ZOO. Ранок у зоопарку», читацький матеріал для «щоденних 5», кубики Зайцева, конструктор LEGO.
Хід уроку
І. Організація класу
Ось дзвінок нам дав сигнал –
Працювати час настав.
Привітаємося ми не звично,
Швидко, дивно, органічно:
Привітались ніби мишки.
А тепер як справжні кішки.
Заричали як той лев.
Всі привітні ми тепер.
ІІ. Актуалізація опорних знань. Повідомлення теми, мети уроку
Учні взявшись за руки ходять по колу, а в колі два учні: один грає роль кози, інший – відважного хлопця.
За-за-за – тут прив’язана коза.
Зу-зу-зу – відв’яжіть козу!
Уз-уз-уз – я ж не боягуз!
Зі-зі-зі – покатаюсь на козі,
Зи-зи-зи – не чіпай кози!
Корова, кінь, зебра, вівця.
Шимпанзе, голуб, півень, папуга.
Загадковий, залізний, заповзятий, змія.
|
11. |
з |
и |
м |
а |
|
|
|||
|
|
22. |
з |
о |
л |
о |
т |
о |
||
33. |
з |
о |
ш |
и |
т |
|
||||
44. |
з |
а |
п |
а |
х |
|
||||
|
55. |
з |
а |
д |
а |
ч |
а |
|||
66. |
б |
е |
р |
е |
з |
а |
|
|||
77. |
з |
а |
м |
о |
к |
|
||||
ІІІ. Формування навичок роботи з текстом
Руханка
Потягнулись, як ведмідь.
Пострибали, як зайчик.
Пробіглися тишком, як лисичка.
Полетіли, як пташка
І тихо, ніби мишенята
сіли всі на коврик.
Фізкультхвилинка дляочей
https://www.youtube.com/watch?v=T9-CnfdD340
Читання тексту «буксиром».
Бесіда за змістом тексту.
IV. Узагальнення та систематизація знань.
Об’єднуємося в дві групи за допомогою чарівного капелюха в якому знаходяться два види літери з (друкована та рукописна). Кому випала друкована літера працює з «Кубиками Зайцева», рукописна – з конструктором Lego.
Завдання «Кубики Зайцева» скласти та записати назви тварин, які можуть жити в зоопарку.
Завдання «Конструктор Lego» збудувати вольєр для звірів. Через 2 хвилини команди міняються місцями.
V. Підсумок уроку. Рефлексія
Вправа «Інтерв’ю»
Крок 1. Об’єднання в пари.
Крок 2. Розподіл ролей: кореспондент і респондент.
Крок 3. Кореспондент задає три питання за темою уроку, а респондент відповідає на них.
Крок 4. Зміна ролей.
4.3. Розробка уроку української мови з теми: «Букви Тт. Письмо малої букви Т. Вірш. Тема вірша. Розвиток зв’язного мовлення: пояснюю прислів’я»
Мета: вчити учнів правильно аналізувати структуру малої букви т, писати її в рядках зошита, у складах та словах; читати правильно та виразно вголос різні тексти; визначати тему і головну думку в тексті; досліджувати особливості прислів’їв; розвивати мовлення, увагу, мислення, інтелектуальні здібності; виховувати інтерес до усної народної творчості.
Обладнання: робочий зошит, підручник «Українська мова. Буквар», ватман для вправи «Алфавіт», прислів’я, два телефони, кольорові олівці, аркуші паперу, відеоролик для руханки.
Хід уроку
І. Організація класу.
Продзвенів уже дзвінок,
Починається урок.
Приготуйте без мороки
Все, що треба до уроку.
Книжку, зошит, ручку, олівці.
Приготувались?
Молодці!
Все у нас уже на місці,
залишилось тільки сісти!
Сядьте, дітки, всі гарненько,
Руки покладіть рівненько.
Голову вище підніміть,
Плечі свої розведіть.
Всі на мене подивіться,
І приємно посміхніться!
Девіз нашого уроку.
- Не кажи ”не вмію ”, а кажи „навчусь”.
ІІ. Пальчикова гімнастика.
- Для того, щоб гарно писати,
треба пальчики розім’яти.
ІІІ. Актуалізація знань.
1. Повторення правила.
Зошит свій я відкриваю
Навскоки його кладу.
Ручку я ось так тримаю,
Сяду рівно, не зігнусь.
Буду я писати вправно,
До роботи я берусь.
Букву пишу рівнесенько
Щоб була гарнесенька
Щоб міг пишатись я
Вся моя сім’я
І вчителька моя.
2. Перевірка засвоєння матеріалу попередніх уроків.
Завдання від світлофорчика.
- У першому кружечку живуть букви, в яких є малька похила палочка з заокругленням внизу (а, и, і, л, м, н)
- У другому кружечку живуть букви, в яких буквах є маленький овал? (о, а)
- У третьому кружечку живуть букви, які мають маленьку похилу палочку. (н, к, п)
(Підказка: яка буква схожа на грубочок і має одну ніжку?
- Друкована мала літера т)
- А який предмет влітку називають грибком? Знайдіть на малюнку.
Складіть словодопоможе в подорожі зберегти чай теплим.
IV. Вивчення нового матеріалу.
- Ведемо від верхньої до нижньої рядкової лінії вниз коротку пряму лінію.
- Повертаємось по писаному майже до верхньої робочої лінії.
- Закругляємо праворуч, торкаючист верхньої лінії робочого рядка.
- Ведемо вниз на себе коротку пряму лінію до нижньої рядкової лінії.
- Повертаємось по писаному майже до верхньої робочої лінії.
- Закругляємо праворуч, торкаючись верхньої лінії робочого рядка.
- Ведемо вниз на себе коротку пряму лінію до нижньої рядкової лінії.
- Торкаючись нижньої лінії робочого рядка, заокругляємо праворуч.
- Закінчуємо писати близько середини робочого рядка.
2. Письмо літери в повітрі.
3. Письмо водою на дошці. (окремі учні)
4. Робота в прописах.
- Записування букви т в зошитах, кілька учнів на дошці. (аналіз)
- Написання в 2 рядку букв т, п, р (що потрібне у всіх буквах?)
- Читання складів, аналіз з’єднання (ти, тр, вт, от)
- З’єднання верхнє.
Руханка
Ми писали, ми трудились,
Наші пальчики стомились.
Щоб добре далі працювати,
Треба пальці розім'яти.
Відпочивши дружно враз,
Приступив до праці клас.
5. Складовий диктант.
То, ті, ту, ит, ат.
6. Вправа «Оживи літеру»
- В кожного на парті є листок з писаною літерою. Оживіть цю літеру.
7.Розвиток зв’язного мовлення.
А зараз поп'ємо водички
З поетичної кринички.
До неї в гості завітаємо —
Секрети творчості пізнаємо.
По класній кімнаті розвішені аркуші паперу з прислів’ями на три теми: «Літо, свято, танці». Кожен навмання бере аркуш.
Завдання: прочитати прислів’я, визначити тему, підкреслити літеру «т»
Бджоли раді цвіту, люди — літу. Улітку один тиждень рік годує. Два рази в році літо не буває. Одне ліпше, ніж сто зим. Садок улітку, як кожух узимку.
|
Обідранці пішли в танці,
голобоки пішли в скоки. Аби танцювати умів, а робити і лихо навчить.
|
Бджола каже: «Годуй мене до Івана, я зроблю з тебе пана». До Іллі зробити сіно — наче пуд меду в нього вкласти. До Іллі сіно і під кущем сушать, а після Іллі й на кущі не сохне. До Минув спас — держи кожух про запас. Миколи не буде літа ніколи: не сій гречки і не стрижи овечки. |
Завдання для груп: обрати прислів’я, обговорити в групі, обрати представника який представить і пояснить обране прислів’я.
Руханка
https://www.youtube.com/watch?v=29gX6z9MVAw
VI. Робота з підручником (с.63)
Завдання: розіграти телефонну розмову «Запрошую на свято» .
VIІ. Узагальнення та систематизація знань.
На великому аркуші паперу ланцюжком кожен учень повинен написати якнайбільше фактів про тему навчання «Літо, свято, танці», кожне слово-факт має починатися з літер абетки. Учні витягують з торбинки літеру і записують слово.
А |
|
Б |
|
В |
|
Г |
|
Г |
|
Д |
|
Е |
|
Ж |
|
З |
|
І |
|
К |
|
Л |
|
М |
|
Н |
|
О |
|
П |
|
Р |
|
С |
|
Т |
|
У |
|
Ф |
|
Х |
|
Ц |
|
Ч |
|
Ш |
|
Ю |
|
Я |
|
VІII. Підсумок уроку.
Всі ви діти – молодці!
Гарно працювали!
Але дзвоник пролунав,
Він мені і вам сказав,
Що урок вже час кінчати,
Треба йти відпочивати.
ВИСНОВКИ
Школа протягом тривалого часу є провідним чинником соціалізації особистості кожного школяра. Оскільки початковий період шкільного навчання є найбільш важливим для розвитку таких якостей, як працелюбність, почуття обов’язку та відповідальність, то необхідно уроки будувати таким чином, щоб вони були більш пов’язані з життєвими ситуаціями та активно включати кожного учня в навчальний процес.
Використання на уроках маніпуляції з різними предметами допомагає учням зрозуміти необхідність певних предметів, підвищує пізнавальну мотивацію, розвиває уміння передбачати наслідки свого вибору.
Сучасна система освіти вимагає, щоб на уроці передбачався не тільки виклад теоретично нового матеріалу, а й завдання, що припускають засвоєння цієї інформації на практиці. Добре відомо, що маніпуляція з предметами на уроках – ефективний засіб активізації, коли легше долаються труднощі, перешкоди, психологічні бар’єри, а також є чітко поставлена мета та відповідний педагогічний результат..
Методично правильні побудова та проведення уроків з використання різного матеріалу сприяють зростанню професійної майстерності вчителя, тому що вимагають від педагога володіння методикою сучасних технологій навчально-виховного процесу. Вчитель по-новому бачить і розкриває предмет, який викладає, ясніше усвідомлюючи його співвідношення з іншими науками.
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
Інтернет-ресурси
1