Тема: Додаємо і віднімаємо числа з переходом через розряд. Розв’язування задач виразом
Мета: актуалізувати знання учнів складу чисел другого десятка, уміння замінювати двоцифрове число сумою розрядних доданків; ознайомити з додаванням і відніманням числа з переходом через розряд; удосконалювати обчислювальні навички та вміння розв’язувати задачі на обчислення третього доданка; розвивати увагу, логічне мислення; виховувати товариськість.
Обладнання: картки для групової роботи, ілюстративний та роздавальний матеріал.
Тип уроку: урок формування знань, умінь та навичок.
Освітні галузі: математична.
Хід уроку
І. ВСТУПНА ЧАСТИНА
1. Організація класу (2 хв.)
- Діти, в народі кажуть, що добрий гість – дому радість. Гадаю, що ви, як і я дуже раді нашим гостям. Давайте з ними привітаємося.
Привітання до гостей:
Добрий день!
У добрий час,
Радо ми вітаємо Вас!
Лего-вправа «Світлофор настрою».
Девіз уроку:
Діяти активно,
Думати оперативно,
Сперечатись доказово
Для всіх обов’язково!
2. Мотивація навчальної діяльності (1 хв.)
- Навіщо нам вивчати математику?(Вміти рахувати дуже важливо)
- Чого ви очікуєте від уроку?Яким би ви хотіли бачити наш урок? (Цікавим, навчальним, творчим, добрим,продуктивним)
- А якими вам потрібно бути на уроці, щоб наш урок був саме таким, ви узнаєте, коли обчислите ось ці вирази:
12-3+1=10 УВАЖНИМИ
10-1+2=11 АКТИВНИМИ
4+5+3=12 РОЗУМНИМИ
12-6+7=13 КМІТЛИВИМИ
20-5+1=16 СТАРАННИМИ
18+1+1=20 ОРГАНІЗОВАНИМИ
3. Актуалізація знання складу чисел другого десятку. Усні обчислення. Робота в групах
9+6=15 |
К |
|
9+6=15 |
К |
|
8+9=17 |
С |
|
7+8=15 |
Х |
|
9+9=18 |
Ч |
|
5+6=11 |
С |
6+6=12 |
А |
|
7+7=14 |
Р |
|
7+4=11 |
Н |
|
8+3=11 |
О |
|
9+6=15 |
А |
|
8+9=17 |
Р |
8+8=16 |
З |
|
9+4=13 |
И |
|
7+7=14 |
І |
|
9+8=17 |
Л |
|
7+7=14 |
Р |
|
8+8=16 |
І |
8+7=15 |
К |
|
9+9=18 |
Ж |
|
8+8=16 |
Г |
|
7+4=11 |
О |
|
7+6=13 |
І |
|
6+7=13 |
Б |
8+3=11 |
О |
|
7+5=12 |
А |
|
6+7=13 |
О |
|
9+5=14 |
Д |
|
6+5=11 |
В |
|
7+8=15 |
Н |
9+4=13 |
В |
|
8+8=16 |
Н |
|
6+6=12 |
В |
|
8+5=13 |
Н |
|
8+8=16 |
Н |
|
6+6=12 |
А |
8+4=12 |
А |
|
8+4=14 |
А |
|
7+8=15 |
А |
|
6+6=12 |
А |
|
8+7=15 |
А |
|
|
|
Кола вена
4. Каліграфічна хвилинка.
- Напишіть каліграфічно число 24.
5. Математичний диктант
- Запишіть суму чисел 5 і 7 (12);
- Запишіть різницю чисел 17 і 8 (9);
- Число 9 збільшити на 4 (13);
- Число 12 зменшити на 3 (9);
- Перший доданок – 20, другий – 6. Обчисліть суму (26);
- Зменшуване – 38, від’ємник – 5. Обчисліть різницю (33).
ІІ. ОСНОВНА ЧАСТИНА
1. Ознайомлення з додаванням числа з переходом через розряд. Дослідження (с.65,№2)
- Прокоментуйте розв’язання прикладу 82+2.
- Поясніть спосіб розв’язання прикладу 87+3
- Розгляньте схему розв’язання прикладу 87+4. Зіставте цю суму з попередніми. Визначте, що змінюється в сумах. Чим вони відрізняються? Як ц відмінність вплине на розв’язання?
- Прокоментуйте за схемою розв’язання прикладу 87+4
Коментування. Перший доданок 87 подано у вигляді суми розрядних доданків 80 і 7. До суми 80 і 7 додаватиму 4. Зручно одиниці додавати до одиниць, тому до 80 додам суму чисел 7 і 4. Обчислюю: 7+4=11. До 80 додаю 11, одержую 91.
- Що спільного у міркуваннях для всіх трьох випадків? (Спосіб міркування для обчислення значення сум однаковий: двоцифровий доданок подають у вигляді суми десятків та одиниць, другий доданок додають до одиниць, отриманий результат додають до десятків).
2. Первинне закріплення
1) складання алгоритму додавання
Алгоритм:
1.Розкладаю двоцифрове число на розрядні доданки.
2. Працюю з одиницями. Додаю одиниці.
3. Отримане число додаю до десятків
4. Називаю результат.
2) розв’язування прикладів з коментуванням (с.65, №2)
Руханка
3. Формування вміння змінювати число сумою зручних доданків (с.65,№3). Робота за зразком
- Скільки в числі десятків? Яким буде перший доданок суми?(Десятки, але на один десяток менше.) Скільки в числі десятків? Яким буде другий доданок суми?(10+одиниці числа.)
4. Ознайомлення з відніманням числа з переходом через розряд. Дослідження (с.65,№4)
- Обчислите значення різниці за схемою. Зіставте різниці.
- Що змінилося? Як ця зміна вплине на розв’язання?
- Обчисліть значення другої різниці.
Коментування. Зменшуване 32 подаємо у вигляді суми зручних доданків:20 і 12. Від суми 20 і 12 віднімаємо 6. Зручно відняти 6 від 12 і до іншого доданка додати одержаний результат. Обчислюємо: 12-6=6; до 20 додаємо 6, одержуємо 26.
- Зіставте способи міркування в обох випадках. Що в них спільного? (Зменшуване подаємо у вигляді суми зручних доданків; віднімаємо число від суми.) Що відмінного? (Зменшуване подаємо у вигляді суми зручних доданків, де другий доданок одиниці та ще 10).
5. Первинне закріплення
1) складання алгоритму віднімання
Алгоритм:
1. Подаю зменшуване у вигляді суми зручних доданків, де перший доданок десятки, але на 1 десяток менше, а другий доданок – одиниці +10.
2. Віднімаю від’ємник від другого доданка.
3. Додаю до першого доданка одержане число.
4. Називаю результат.
2) розв’язування прикладів з коментуванням (с.65, №2)
- Обчисліть значення виразів із поясненнями.
6. Формування вміння розв’язувати задачі
1) Вправа «Кубування»
Завітав сьогодні в клас
На урок знову до нас
Кубик, діти, не простий
Кубик, діти, чарівний.
Від доріжку прокладає,
Знання наші перевіряє.
На кубику Блума запитання:
2) Формування вміння розв’язувати задачу на обчислення третього доданка виразом (с.65, №6)
- Прочитайте задачу. Повторіть її умову. Назвіть запитання. Виділіть числові дані. Яке число є шуканим?
- Складіть короткий запис задачі. Що означає кожне число задачі? Яке число є шуканим?
- Що достатньо знати, щоб відповісти на запитання задачі? (Достатньо знати два числові значення: скільки всього солодощів у буфеті (суму трьох доданків) (відомо – 30 кілограмів), та скільки всього кілограмів печива в буфеті (суму двох перших доданків) (невідомо). Якою арифметичною дією відповімо на запитання задачі? (Дією віднімання.)
- Чи можна відразу відповісти на запитання задачі? (Ні, оскільки невідомо, скільки всього кілограмів печива в буфеті.) Що достатньо знати, аби відповіти на це питання?(Достатньо знати два числові значення: скільки кілограмів печива в першій коробці (відомо – 12 кг) та скільки кілограмів печива в другій коробці (відомо – 8 кг). Якою арифметичною дією відповімо на це запитання? (Дією додавання.) Чи можна відразу відповісти на це запитання?(Так, оскільки відомі обидва числових значення.) Розбийте задачу на прості.
- Сформулюйте кожну просту задачу та покажіть опорні схеми до них.
- сформулюйте план розв’язування задачі. Про що ми дізнаємося першою дією? Другою дією? Запишіть розв’язання задачі з поясненнями. Назвіть повну відповідь на запитання задачі.
Розв’язання:
Вираз: 30- (12+8)=10 (кг)
Відповідь: у третій коробці 10 кг цукерок.
ІІІ. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА (7 хв.)