Посібник "Навчально – творча діяльність молодшого школяра на уроках"

Про матеріал
Даний посібник містить матеріал, який можна використовувати на уроках у початкових класах. Пропоновані завдання сприятимуть розвитку творчих здібностей дітей, їхніх нахилів та інтересів, вчитимуть самостійно творити, мислити.
Перегляд файлу

                                                                                    Бібліотека вчителя

початкових класів

 

Навчально – творча діяльність молодшого школяра на уроках

  

Результат пошуку зображень за запитом "картинки діти на уроці"

 

 

 

 

 

 

 

 

  Даний посібник містить матеріал, який можна використовувати на уроках у початкових класах.

   Пропоновані завдання сприятимуть розвитку творчих здібностей дітей, їхніх нахилів та інтересів, вчитимуть самостійно творити, мислити.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Підготувала

В.І.Тимків – вчитель початкових класів Долішненської СЗШ І-ІІ ст.

 

Вступ

 

  У творчості кожен з нас має змогу реалізувати повною мірою свої знання, уміння і здібності, а отже, й самореалізуватися. Отримавши можливість випробувати себе в різних видах діяльності, наочно переконуємося в наявному арсеналі знань та здібностей, адекватно оцінюємо свої можливості. Це саме відбувається і з дитиною. Тому з перших днів перебування дитини в школі потрібно розвивати її творчі здібності, нахили, інтереси. Бо якщо дитина ще в школі не навчиться щось самостійно творити, то такою ж безініціативною, пасивною вона буде в житті.
    Розвивати творчість – означає виховувати у дітей інтерес до знань, самостійність у навчанні. Маленький учень добре вчиться, лише тоді, коли він переживає успіх, хоча б невеликий.
Хочеться, щоб кожна дитина розвивалася всебічно, і якщо в ній ,,дрімає" якийсь талант, то треба, щоб він розкрився на користь їй та іншим. Адже видатний педагог В.Сухомлинський мудро підкреслив, що виряджаючи дитину до школи, кожна мама вірить у те, що справжній учитель побачить у її дитині щось таке, чого не бачить вона, і буде розвивати помічені здібності.
 

 

 

 

 

Українська мова

(Частини мови)

Однією з важливих умов для розвитку творчих здібностей школярів є розвиток логічного та асоціативного мислення. Для цього підходять творчі завдання такого типу, а саме:

 

• Знайдіть спільну назву кожній парі слів:

Наприклад. Шафа, стіл – меблі.
Україна, Італія - ... ;
дуб, береза - ... ;
Київ, Донецьк - ... ;
вівторок, четвер - ... ;
Симоненко, Олесь - ... ;
Дніпро, Дністер - ... .

• Запишіть, з яким словом ( іменником) у вас асоціюється кожна назва тварин.
( Робота виконується протягом 3 хв).
Наприклад. Птах – небо, дельфін – море.
Білка, лисиця, корова, вуж, їжак, кішка, кабан, соловей, жаба, кріт, бджола.

• Доберіть до кожного іменника з правого стовпчика відповідний прикметник з лівого:
підступна                            сова
слизький                               змія
мудра                                   білка
надутий                              жаба
товстошкірий                   птах
вільний                                вуж
запаслива                            індик
холодна                              бегемот.

 

Метод «Снігова куля»

 

Вчитель: На уроці ми повторимо вивчене про іменник.

1 учень: Іменник - це частина мови, яка означає предмет і відповідає на питання що? хто?

2 учень: Хто назве більше іменників – назв істот?

3 учень: Істоти – це назви людей, імена, прізвища.

4 учень: Прізвища людей, як і їхні імена, пишуться з великої букви.

5 учень: З великої букви пишемо всі власні назви.

6 учень: Назви бувають не тільки власні, а й загальні.

… і т.д.

 

 

Складання сенкану.

Сенкан завжди складається за правилами:

  1. Перший рядок повинен містити слово, яке відображає назву теми (іменник).
  2. Другий рядок являє собою опис теми, який складається з двох слів (частіше прикметників).
  3. Третій рядок виражає дію, пов’язану з темою, і складається із трьох слів (дієслова).
  4. Четвертий рядок є фразою із чотирьох слів, що виражає ставлення до обговорюваного.
  5. Останній  рядок складається з одного слова – синоніма, який передає сутність теми.

( Розвиток зв’язного мовлення. Самостійне складання привітань)

Мама

Мила, ніжна

Голубить, навчає, пестить

Я обожнюю матусю.

Ненечка

 

 

Інтерактивні вправи на уроках  читання

                    Гра «Що я чую, що я бачу» (О.Олесь «Серед краси»)
Діти розподіляються на дві команди. Учитель виразно читає вірш.
Учні з першої команди розповідають про те, що бачили (ранкове сонце, туман, сріблястий лан, зелений ліс, небо в білих хмарках, пташки літають тощо); з другої команди — про те, що чули (пташки щебечуть, чайка плаче, зозуля кує).
  — Чому автор назвав вірш «Серед краси», а не «Мандрівка хлопчика»? (Тому що головним у вірші є опис краси природи.)

 — Який настрій викликали у вас ці поетичні рядки? Чи переживали ви подібне у житті?
— Якби ви були художниками, які кольори використали б, щоб
зобразити цю картину? Як її можна назвати? (Діти пропонують різні варіанти — «Серед краси», «Ранкова краса», «Небеса цвітуть», «Красиве літо», «Радісні пташки» тощо.)

                        Гра “Уяви себе...”

Учні працюють у групах по 4-5 чоловік. Після ознайомлення з новою книгою кожна група одержує картку з одним із завдань:

  • “Уяви собі, що ти  продавець у книгарні. Зроби рекламу цієї книги так, щоб її охоче розкупили”.
  • “Уяви, що ти  літературний критик. Напиши, що тобі не сподобалось у цій книзі. Обґрунтуй свою думку”.
  • “Уяви себе вдячним читачем. Тобі необхідно написати листа-подяку авторові цієї книги”.
  • “Уяви себе співавтором книги. Зроби необхідні зміни, доповнення до сюжету, композиції, оформлення книги”.
  • “Уяви себе вчителем класу. Допоможи дітям ознайомитись із книгою, зумій викликати до неї інтерес. Напиши, що ти для цього зробиш: покажеш ілюстрації, обереш історичні факти, розкажеш про..., зачитаєш..., даси такі завдання... тощо”.

 

 

Метод «Прес»

(М.Рильський «Не кидайсь хлібом…»)

- Чи потрібно оберігати хліб?» 
1. Позиція - Я вважаю, що хліб потрібно оберігати.

2. Обґрунтування - тому, що  без хліба ми не сідаємо обідати чи вечеряти. Хлібом ми зустрічаємо дорогих гостей. Багато людей працюють, щоб одержати духмяний буханець.

3. Приклад – наприклад,  шматочок хліба міг би врятувати від голодної смерті в роки Голодомору.

4. Висновок – отже, хліб – це життя, це святиня.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Завдання для уроків математики

 

Віршовані задачі

Результат пошуку зображень за запитом "картинки горобці"  Десять жвавих горобців

  Приземлились на посів.

  Як запорпалися в житі,

  То й забули все на світі.

  А тим часом кіт-злодюга

  Підібрався, як бандюга.

  В гороб’ячу зграю – скік!

  Одного схопив і втік.

  Отака-то прикрість сталась

  Скільки в житі їх зосталось? (0)

 

Над селом летіли птахи: голуб, шпак, дві черепахи,

Три ворони, чиж-невдаха. Скільки ж то летіло птахів?(6)

         

           На дереві сім гнізд було,

           По вісім птахів в них жило.

           Не полохайте ви їх,

           А порахуйте скільки всіх?(56)                                          

 

Пов’язане зображенняДятел шість годин літав –

Короїдів поїдав.

Щогодини вісім їв,

Скільки знищив шкідників?(48)

 

 

 

 

 

Я досліджую світ

( «Ви­вчення будови рослин»)

Складіть казку “Чому плакала ромашка”.
Жила-була у лузі Ромашка. Раділа вона ясному сонечку, погожій днині. Слухала спів пташок. Одного разу прийшли на луг діти ....

    Що станеться з рослинами, якщо вирвати корінь із землі? Обірвати листочки? Зламати стебло? Зірвати квіти?
    Як слід ставитися до рослин? (Шанобливо.)

 

(Корисні копалини)

Метод «Кубування»

   На кожній грані кубика записані вказівки щодо напряму мислення для розгляду різних сторін теми. Наприклад:

  1. Опиши.                  2.Проаналізуй…
  1.  Порівняй з…        4. Знайди застосування…

      5.Оціни…

  1. Вислови своє ставлення…

Природний газ

  1. Безбарвний, горить синім полум’ям, виділяє багато тепла.
  2. Родовища газу розташовані в багатьох районах Землі. Він знаходиться в підземних сховищах.
  3. На відміну від нафти, вапняків, не потребує переробки.
  4. Довгі газопроводи переносять газ під тиском у міста на відстані в тисячі кілометрів, де він, в основному, використовується на металургійних заводах і електростанціях. Більшу частину одержуваного газу використовується для приготування їжі та опалення житлових приміщень,  на промислових підприємствах.
  5. Газ відноситься до чистих видів палива, тому він дуже широко використовується.
  6. Використання газового палива — це один із способів забезпечення відносної чистоти повітря в містах.

 

(Птахи навесні. Охорона птахів)

 

1. Загадки про птахів

  • Що за пташка? Відгадай.

           Він лікує ліс і гай. (Дятел)

  • Сам вечірньої години заховався в кущ калини.

           На сто дудок і свистків чаром-співом світ залив.(Соловей)

  • Хто з води сухим виходить? (Качка, гуска)
  • Біліша снігу, чорніша ночі,

           Вища хати, нижча трави. (Ластівка)

  • Це весняний ранній птах.

           Називають його (шпак)

  • За вікном сніжок, піднялася віхола.

           Та не страшно пташці, що сидить під стріхою. (Горобець)

  • Хто гнізда свого не має, яйця іншим підкладає

           Та у лісі в холодку все кує: ку-ку, ку-ку. (Зозуля)

  • Які ноги заввишки, такий дзьоб завдовжки,

          Хату на хаті має, жабам лік знає. (Лелека)

  • Уночі гуляє, а вдень спочиває,

          Має круглі очі, бачить серед ночі. (Сова)

  • Біла латка, чорна латка по дереву скаче. (Сорока)
  • Пташка невеличка, в неї білі щічки,

          Сірі лапки, чорна шапка,

          Фартушок жовтенький, голосок тоненький.

           Та ж ця пташка невеличка називається … (Синичка)

 

 

 

 

 

 

Поради творчому вчителеві

(ресурси інтернету)

 

В кожній людині є сонце,

 лише дайте йому сяяти.

Сократ

 

  • Не намагайтеся дати якомога більше знань, навчіть краще здобувати їх;
  • вчасно помічайте, виявляйте приховані творчі здібності дітей;
  • задіюйте не стільки розум, скільки почуття учнів, емоційно надихайте дітей на створення власних текстів;
  • зосередьте увагу на відборі оптимальних та ефективних завдань, враховуючи вікові особливості школярів;
  • шукайте такі завдання, які б пробуджували дитячі душі до творчості, заохочуйте дітей шляхом постійного тренування, творчими вправами, спрямованими на розвиток допитливості, гіпотетичного мислення, фантазії, уяви
  • для творів добирайте теми, які порушують актуальні проблеми, дають можливість висловитися;
  • завдання для творчих робіт давайте у кількох варіантах, щоб учень мав змогу вибирати;
  • створюйте проблемні ситуації, що вимагають пошуків альтернативи, прогнозування;
  • під час опрацювання програмового матеріалу залучайте учнів до творчої пошукової роботи з використанням випереджувальних завдань;
  • допомагайте учням повірити у свої сили;
  • не обмежуйте творчу уяву учнів, не ставте її у вузькі рамки, а навпаки, давайте волю дитячій фантазії;
  • не повчайте відкрито, не критикуйте строго, а лише тактовно давайте поради;
  • стимулюйте і підтримуйте ініціативу учнів,  їхню самостійність;
  • помічайте навіть незначні досягнення учнів, підкреслюючи їхню оригінальність, важливість, адже творчість є тоді, коли дитина відчуває, що її цінують.

 

 

docx
Додано
25 жовтня 2021
Переглядів
622
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку