Бібліотека вчителя
початкових класів
Навчально – творча діяльність молодшого школяра на уроках
Даний посібник містить матеріал, який можна використовувати на уроках у початкових класах.
Пропоновані завдання сприятимуть розвитку творчих здібностей дітей, їхніх нахилів та інтересів, вчитимуть самостійно творити, мислити.
Підготувала
В.І.Тимків – вчитель початкових класів Долішненської СЗШ І-ІІ ст.
Вступ
У творчості кожен з нас має змогу реалізувати повною мірою свої знання, уміння і здібності, а отже, й самореалізуватися. Отримавши можливість випробувати себе в різних видах діяльності, наочно переконуємося в наявному арсеналі знань та здібностей, адекватно оцінюємо свої можливості. Це саме відбувається і з дитиною. Тому з перших днів перебування дитини в школі потрібно розвивати її творчі здібності, нахили, інтереси. Бо якщо дитина ще в школі не навчиться щось самостійно творити, то такою ж безініціативною, пасивною вона буде в житті.
Розвивати творчість – означає виховувати у дітей інтерес до знань, самостійність у навчанні. Маленький учень добре вчиться, лише тоді, коли він переживає успіх, хоча б невеликий.
Хочеться, щоб кожна дитина розвивалася всебічно, і якщо в ній ,,дрімає" якийсь талант, то треба, щоб він розкрився на користь їй та іншим. Адже видатний педагог В.Сухомлинський мудро підкреслив, що виряджаючи дитину до школи, кожна мама вірить у те, що справжній учитель побачить у її дитині щось таке, чого не бачить вона, і буде розвивати помічені здібності.
Українська мова
(Частини мови)
Однією з важливих умов для розвитку творчих здібностей школярів є розвиток логічного та асоціативного мислення. Для цього підходять творчі завдання такого типу, а саме:
• Знайдіть спільну назву кожній парі слів:
Наприклад. Шафа, стіл – меблі.
Україна, Італія - ... ;
дуб, береза - ... ;
Київ, Донецьк - ... ;
вівторок, четвер - ... ;
Симоненко, Олесь - ... ;
Дніпро, Дністер - ... .
• Запишіть, з яким словом ( іменником) у вас асоціюється кожна назва тварин.
( Робота виконується протягом 3 хв).
Наприклад. Птах – небо, дельфін – море.
Білка, лисиця, корова, вуж, їжак, кішка, кабан, соловей, жаба, кріт, бджола.
• Доберіть до кожного іменника з правого стовпчика відповідний прикметник з лівого:
підступна сова
слизький змія
мудра білка
надутий жаба
товстошкірий птах
вільний вуж
запаслива індик
холодна бегемот.
Метод «Снігова куля»
Вчитель: На уроці ми повторимо вивчене про іменник.
1 учень: Іменник - це частина мови, яка означає предмет і відповідає на питання що? хто?
2 учень: Хто назве більше іменників – назв істот?
3 учень: Істоти – це назви людей, імена, прізвища.
4 учень: Прізвища людей, як і їхні імена, пишуться з великої букви.
5 учень: З великої букви пишемо всі власні назви.
6 учень: Назви бувають не тільки власні, а й загальні.
… і т.д.
Складання сенкану.
Сенкан завжди складається за правилами:
( Розвиток зв’язного мовлення. Самостійне складання привітань)
Мама
Мила, ніжна
Голубить, навчає, пестить
Я обожнюю матусю.
Ненечка
Інтерактивні вправи на уроках читання
Гра «Що я чую, що я бачу» (О.Олесь «Серед краси»)
Діти розподіляються на дві команди. Учитель виразно читає вірш.
Учні з першої команди розповідають про те, що бачили (ранкове сонце, туман, сріблястий лан, зелений ліс, небо в білих хмарках, пташки літають тощо); з другої команди — про те, що чули (пташки щебечуть, чайка плаче, зозуля кує).
— Чому автор назвав вірш «Серед краси», а не «Мандрівка хлопчика»? (Тому що головним у вірші є опис краси природи.)
— Який настрій викликали у вас ці поетичні рядки? Чи переживали ви подібне у житті?
— Якби ви були художниками, які кольори використали б, щоб
зобразити цю картину? Як її можна назвати? (Діти пропонують різні варіанти — «Серед краси», «Ранкова краса», «Небеса цвітуть», «Красиве літо», «Радісні пташки» тощо.)
Гра “Уяви себе...”
Учні працюють у групах по 4-5 чоловік. Після ознайомлення з новою книгою кожна група одержує картку з одним із завдань:
Метод «Прес»
(М.Рильський «Не кидайсь хлібом…»)
- Чи потрібно оберігати хліб?»
1. Позиція - Я вважаю, що хліб потрібно оберігати.
2. Обґрунтування - тому, що без хліба ми не сідаємо обідати чи вечеряти. Хлібом ми зустрічаємо дорогих гостей. Багато людей працюють, щоб одержати духмяний буханець.
3. Приклад – наприклад, шматочок хліба міг би врятувати від голодної смерті в роки Голодомору.
4. Висновок – отже, хліб – це життя, це святиня.
Завдання для уроків математики
Віршовані задачі
Десять жвавих горобців
Приземлились на посів.
Як запорпалися в житі,
То й забули все на світі.
А тим часом кіт-злодюга
Підібрався, як бандюга.
В гороб’ячу зграю – скік!
Одного схопив і втік.
Отака-то прикрість сталась
Скільки в житі їх зосталось? (0)
Над селом летіли птахи: голуб, шпак, дві черепахи,
Три ворони, чиж-невдаха. Скільки ж то летіло птахів?(6)
На дереві сім гнізд було,
По вісім птахів в них жило.
Не полохайте ви їх,
А порахуйте скільки всіх?(56)
Дятел шість годин літав –
Короїдів поїдав.
Щогодини вісім їв,
Скільки знищив шкідників?(48)
Я досліджую світ
( «Вивчення будови рослин»)
Складіть казку “Чому плакала ромашка”.
Жила-була у лузі Ромашка. Раділа вона ясному сонечку, погожій днині. Слухала спів пташок. Одного разу прийшли на луг діти ....
— Що станеться з рослинами, якщо вирвати корінь із землі? Обірвати листочки? Зламати стебло? Зірвати квіти?
— Як слід ставитися до рослин? (Шанобливо.)
(Корисні копалини)
Метод «Кубування»
На кожній грані кубика записані вказівки щодо напряму мислення для розгляду різних сторін теми. Наприклад:
5.Оціни…
Природний газ
(Птахи навесні. Охорона птахів)
1. Загадки про птахів
Він лікує ліс і гай. (Дятел)
На сто дудок і свистків чаром-співом світ залив.(Соловей)
Вища хати, нижча трави. (Ластівка)
Називають його (шпак)
Та не страшно пташці, що сидить під стріхою. (Горобець)
Та у лісі в холодку все кує: ку-ку, ку-ку. (Зозуля)
Хату на хаті має, жабам лік знає. (Лелека)
Має круглі очі, бачить серед ночі. (Сова)
Сірі лапки, чорна шапка,
Фартушок жовтенький, голосок тоненький.
Та ж ця пташка невеличка називається … (Синичка)
Поради творчому вчителеві
(ресурси інтернету)
В кожній людині є сонце,
лише дайте йому сяяти.
Сократ