Посібник містить систематизовані за типами логічні завдання. Мета посібника – формувати мислення дітей молодшого шкільного віку, розвивати кмітливість, увагу.
Завдання, подані в посібнику, спонукають учнів підвищувати рівень своїх знань, сприяють кращому засвоєнню матеріалу за шкільною програмою і формуванню математичних навичок.
О.Б. Галан
Скринька
логічних вправ та завдань для учнів 1-4 класів
Гусятин, 2014 р.
Упорядник: Галан О.Б., вчитель початкових класів
ЗОШ І-ІІІ ступенів смт. Гусятин
Посібник містить систематизовані за типами логічні завдання. Мета посібника – формувати мислення дітей молодшого шкільного віку, розвивати кмітливість, увагу.
Завдання, подані в посібнику, спонукають учнів підвищувати рівень своїх знань, сприяють кращому засвоєнню матеріалу за шкільною програмою і формуванню математичних навичок.
Для вчителів початкових класів.
Рецензенти: Мельничук Р.Б. – методист РМК початкової
освіти.
Целінь С.М. – заступник директора з
навчально-виховної роботи ЗОШ І-ІІІ ступенів
смт. Гусятин.
Рекомендовано методичною радою
Гусятинського районного методичного кабінету
(Протокол №1 від 14.01.2014 р.)
ПЕРЕДМОВА
Розвиток творчих здібностей молодших школярів, як і засвоєння основ математики в початковій школі потребують значного розумового напруження, високого ступеня абстрагування й узагальнення, активності думки. Усьому цьому добре сприяють цікаві логічні задачі й головоломки, вміщенні в даному посібнику, які, крім того, мають на меті збудити творчу ініціативу дітей та прагнення вчителів і батьків до пошуку нових логічних завдань, що сприяють розвитку розумових здібностей і підвищенню розумової активності учнів 1-4 класів.
Зазвичай логічні задачі не залишають байдужими нікого – ні дорослих, ні дітей. Це пов’язано з тим, що, по-перше, такі задачі є своєрідною «гімнастикою для розуму», засобом угамування природної для кожної мислячої людини потреби відчувати й виправляти силу власного розуму; по-друге, цей різновид задач привертає увагу своєю ошатною літературною оболонкою; по-третє, суттєвою перевагою задач є їхня доступність.
Саме для набуття та вдосконалення таких навичок створено цей посібник. У ньому вміщено різноманітні логічні задачі, які вчителі початкової школи можуть використати на уроках математики, у ході підготовки та проведення предметних тижнів, у гуртковій роботі, під час підготовки своїх підопічних до математичних олімпіад різного рівня.
У книзі вчитель знайде різні типи логічних завдань. Тут є задачі на кмітливість, задачі – жарти, задачі – казки, цифрові, ребуси та кросворди, різноманітні магічні фігури та багато інших захоплюючих логічних проблем у загадках. Усі ці завдання, що зазвичай змушують неабияк замислитися, містять розв’язання та відповіді.
Логічні задачі
Задачі на кмітливість
1.В дзеркало Оля
Поглянула в школі,
Скільки дівчаток з’явилось?
Відповідь:2
2.Два півники, два півники
У саду в’язали віники.
Дві курочки, дві курочки
Підмітали ними вулички.
Ти назвеш мені число:
Скільки всіх курей було? Відповідь:4
3.Яка сходинка буде середньою на східцях з 9 сходинок?
Відповідь:5
4.Знайди число 7 у поданих словах
Осінь, зовсім, просинь, усім, посів, передовсім, сірий, сім я, кросівки, вісім.
5.Влітку дятел–швець спішив –
Чобітки на зиму шив
І складав їх у мішок
Для звіряток і пташок:
Совам -10 чобітків,
Ще 12 – для вовків,
14- для синичок.
Підскажіть мені, щоб я повірив:
Скільки дятел взув пташок і звірів?
Відповідь:12 пташок,3 вовк.
6.Яка цифра об’єднує райдугу, музику, дні тижня, чудеса світу?
Відповідь:7
7.Хто більше важить: три зайці чи один слон?
Відповідь:1 слон
8.На одній нозі півень важить 4 кілограми. Скільки важитиме півень на двох ногах?
Відповідь:4 кг.
9.Скільки днів на тиждень сова полює на мишей?
Відповідь:7
10.Що стоїть між числами 2 і 8? Відповідь:і
11.На столі лежало 5 яблук. Одне Даринка розрізала на чотири частинки. Скільки яблук залишилось на столі?
Відповідь:5
12.Світланка і Василь прийшли вранці в клас, а там уже було 4 учениці. Скільки учениць стало у класі?
Відповідь:5
13.У бабусі Олени були: кіт Моряк, собака Дружок, онука Леся і онук Денис. Скільки всього онуків у бабусі?
Відповідь:2
14.Дідуся звати Григорій Васильович, його онука – Андрій Віталійович. Як звуть батька онука?
Відповідь:Віталій Григорович.
15.Одне яйце можна зварити за 4 хвилини. За скільки хвилин можна зварити три таких яйця?
Відповідь:4 хв.
16.У коробці було 2 червоних і 2 зелених олівці. Художник узяв 3 олівці. Скільки олівців кожного кольору могло бути у художника?
Відповідь:2 червоних і 2 зелених;2 зелених і 1 червоний.
17.Чебурашка, крокодил Гена і Шапокляк чекали поїзда 3 години. Скільки годин чекав поїзда кожен з них?
Відповідь:3 год.
18.Пара коней побігла 20 км. Скільки кілометрів пробіг кожен кінь? Відповідь:20км.
19.Мама дала Сергію 4 сливи, 5 яблук і 2 цукерки. Скільки фруктів мама дала синові?
Відповідь:9.
20.На столі стояло 3 кухлі з молоком. Кіт випив один кухоль молока. Скільки кухлів залишилось?
Відповідь:3.
21.У школу йшло 7 дівчаток. Назустріч їм – 2 дівчинки. Скільки дітей ішло в школу?
Відповідь:7.
22.Скільки кроків зробить горобець за сім років?
Відповідь:жодного,він стрибає.
23.Знайди якомога більше «трійок» у поданих словах
Трап, стригти, сестри, гострити, Петрик, постріл, хитрий, настрій, тривога, старт, Дмитрик, ватра, вітрина, майстри, стриже, тритон, люстра, гетри, Стрий, трикотаж, струмінь.
24.Чотирьом котикам мама Киця купила чобітки, однак за розміром вони їм не підійшли. Тоді Киця запропонувала їх півникам. Скільки півників можуть взути ці чобітки?
Відповідь:8.
25.П’ятеро індиків
Бігло в черевиках.
Скільки черевиків
У п’ятьох індиків?
Відповідь:10.
26.Склади удвічі мотузок і умовно переріж його упоперек. Скільки буде кінців у відрізаних мотузків?
Відповідь:2.
27.У Юрка сьогодні день народження. Він молодший за свою сестру, якій виповнилось 7 років. Скільки років може бути Юркові?
Відповідь : (1,2,3,4,5,6).
28.Юрко, Дмитрик, Ярослав – близнята. Вони народилися в один рік і в один день. Разом їм вісімнадцять років. Скільки років кожному?
Відповідь: (18).
29.В Олесі було три ляльки: Ганнуся, Марійка та Оля. Кожна з них жила в одному з трьох будиночків.
Перша хатка була з високим дахом і маленьким вікном, друга хатка – з високим дахом і великим вікном, а третя – з низьким дахом і великим вікном. Ганнуся і Марійка жили в хатках з великим вікном, а Марійка і Оля – у хатках з високим дахом.
Відповідь: Марійка-2; Гануся-3; Оля-1.
30.Летіли гуси, а назустріч їм – гусак. «Добридень, десять гусей!» - мовив він. «Ні, нас не десять. Якби ти був з нами, та ще двоє гусей, тоді було б десять», - відповіли гуси. Скільки летіло гусей? Відповідь:(7).
31.Білочка принесла шишки та горішки, всього чотири плоди. Горішків було більше, ніж шишок. Скільки шишок і скільки горішків принесла білочка?
Відповідь:(Горішків-3,шишок-1).
32.Надворі гралося 5 дітей. Коли двоє хлопчиків пішло додому, то серед дітей, які залишилися, більше стало дівчаток. Скільки спочатку гралося дівчаток і скільки – хлопчиків?
Відповідь: (дівчаток-2,хлопчиків-3).
33.Скільки одержимо,якщо додамо найбільш однозначне число з найменш однозначним натуральним числом?
Відповідь:(10 ).
34.На скільки одиниць більше найбільше двохзначне число,чим більше однозначне число?
Відповідь: (90 ).
35.а).В рамках двадцяти назвати число,в якому число одиниць на 7 більше,ніж його десятків.
Відповідь: (18 ).
б)Написати двозначне число,в якому число десятків на 9 більше числа одиниць.
Відповідь: (90).
36.Використовуючи 2 картки з цифрами 1 і 7 ,виразити найбільше і найменше двохзначне число.
Відповідь: (17 і 71).
37.Я провів у бабусі понеділок,вівторок,середу і четвер,а моя сестра в цю ж неділю-середу,четвер, п’ятницю і суботу. Скільки всього днів ми гостювали у бабусі?
Відповідь: ( 6 днів).
38.У літні канікули Сергійко побував у Києві, Москві, Каневі, а його сестра Оленка - в Москві, Каневі, Львові. В яких містах побували діти? В яких містах були і Сергійко і Оленка?
Відповідь: (Москві,Каневі).
39.В нашому класі всього 42 учнівських місця. Спочатку навчального року у нас було 19 хлопчиків і 18 дівчаток,а потім до нас прийшли ще 4 дівчинки. Чи вистачить учнівських міст для всіх учнів нашого класу?
Відповідь: (так).
40.Двоє школярів грали у шахи дві години. Скільки часу грав кожний?
Відповідь:теж 2 години.
41.Качка важить 2 кг, коли стоїть на двох ніжках.
А як стане на одну, скільки тоді важитиме?
Відповідь:теж 2 кілограми.
42.Прилетіли галки і почали моститися на гілки.
Якщо на кожну гілку сяде по галці, не вистачить однієї гілки.
А якщо на гілку сяде по дві галки, то одна гілка буде зайвою.
Скільки було гілок і скільки галок?
Відповідь:чотири галки і три гілки.
43.Сума 10 цифрових знаків 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 0 дорівнює
45. Спробуй розставити між цими цифрами знаки додавання і віднімання так, щоб в результаті вийшло 9. Одна умова: змінювати порядок цифр не можна.
Відповідь:1+2-3+4-1-5+6-7-8+9-0=9.
44.Як чотирма двійками виразити число 111?
Відповідь:222:2=111.
45.Маємо три числа 111; 777; 999. Необхідно закреслити шість цифр таким чином, щоб числа, які залишаться, в сумі склали 20.
Відповідь:закресліть одну 1, усі 7 і дві 9.
46.У любителя крутиголовок спитали, скільки йому років. Відповів він так:
— Візьміть тричі мої літа через три роки та відніміть тричі мої літа три роки тому — і матимете мої літа.
Скільки ж йому тепер років?
Відповідь: 18.
47.Брат іде зі школи до свого будинку 20 хвилин, а сестра — 30 хвилин. Через який час брат дожене сестру, якщо вона вийшла на 5 хвилин раніше?
Відповідь:через 10 хвилин
48.Як за допомогою п’яти одиниць одержати 100?
Відповідь:111-11=100.
49.Відомо, що Оля не в зеленому платті, Люда не в салатовому, Світлана не в зеленому.
Хто в якому?
Відповідь:Люда — в зеленому, Світлана — в червоному, Оля — в салатовому.
50.Володя, Сашко, Ігор, Сергійко рибалили. Усі разом вони зловили 40 карасів. Володя спіймав на 4 рибки більше за Сашка, Сашко — на 4 більше за Ігоря, а Ігор — на 4 більше за Сергійка.
Скільки ж карасів спіймав кожний з хлопчиків?
Відповідь:Сергійко — 4, Ігор — 8, Сашко — 12, Володя — 16.
51.Які два числа, якщо їх перемножити, дають стільки ж, скільки матимемо від їх додавання?
Відповідь:2 і 2.
52.Які три цифри, якщо їх скласти або помножити, дають той самий результат?
Відповідь:1, 2, 3.
53.П’ять, п’ятнадцять,
Без двох двадцять.
Семеро, троє,
Ще й малих двоє.
Скільки вкупі?
Відповідь:50.
54.Летіли гуси:
один попереду, два позаду, два попереду, один позаду, один між двома і троє вряд.
Скільки усього гусей?
Відповідь:троє.
55.Вздовж алеї ростуть 10 дерев. Між ними стоять лавки.
Скільки їх усього?
Відповідь:9.
56.Десять яблук. Як поділити десять яблук між десятьма дітьми так, щоб кожен отримав по яблуку, а одне лишилося на тарілці?
Відповідь:Роздати 9 яблук, а одне віддати з тарілкою
57.Летіли гуси, а назустріч гусак.
«Здрастуйте, сто гусей», — каже.
«Нас не сто, а щоб було сто, треба ще стільки, та півстільки та чверть стільки і ти один».
Скільки було гусей?
Відповідь:36 гусей.
58.В родині п’ять братів. Кожен з них має сестру. Скільки дітей у цій родині?
Відповідь:6.
59. Якщо сьогодні о дванадцятій годині йде дощ, то чи можна сподіватися, що через 72 години буде сонячна погода?
Відповідь:Можна. Бо це буде вдень.
60. П’ять картоплин у каструлі зварилися за 20 хвилин. За скільки зварилася одна картоплина?
Відповідь:Теж за 20хв.
61. Сорок п’ят і сорок п’ят — скільки разом?
Відповідь: 80.
62. В сумці у мами знаходяться яблука, лимони і апельсини, всього 10 штук. Скільки в сумці окремо яблук, лимонів і апельсинів, якщо кількість яблук на 7 більше, ніж лимонів?
Відповідь: 8 яблук, 1 лимон, 1 апельсин.
63. На гілці сиділо 5 синиць і 7 горобців.6 пташок полетіло. Чи полетів хоча один горобець?
Відповідь: так, полетів, тому що синичок всього 5, і якщо всі вони полетіли, то тоді серед пташок, які полетіли був горобець.
64. Що більше - 5 одиниць другого розряду чи 8 одиниць першого розряду?
Відповідь : 5 одиниць другого розряду.
65.Кухар розрубав палку ковбаси у 4 місцях. Скільки вийшло шматків?
Відповідь:5 шматків.
66.У квартирі було 3 кімнати. Із однієї кімнати зробили дві. Скільки кімнат стало у квартирі?.
Відповідь:4 кімнати.
67.Дві дівчинки йшли зі школи додому,а назустріч їм три хлопчики. Скільки всього дітей йшли додому?.
Відповідь:2 дівчинки.
68.Максим та Славко навчаються в другому класі. Їхні прізвища Василенко і дрозденко. Яке прізвище має кожен з хлопчиків,якщо Максим вищий за дрозденка.
Відповідь:Максим Василенко,Славко Дрозденко.
69.У відрі 9 л. води. Чи вистачить цієї води,щоб наповнити 5 дволітрових банок?
Відповідь:Ні,бо 2*5=10(л).
70.Катруся з дуба груші рвала,у кошичок собі складала :дві татові,дві матусі,три братику і три Катрусі. Скільки всього груш зірвала Катруся?
Відповідь:Жодної. Груші не ростуть на дубі.
71.Груша важча від яблука,але легша від апельсина. Яблуко важче від персика,апельсин легший від ананаса. Що найлегше?
Відповідь:Персик.
72.На подвір’ї ходили кролі, кури. Всього 10 голів, а ніг 32.Скільки курей і скільки кролів було на подвір’ї?
Відповідь:6 кролів ,4 курки.
73.Дмитрик сумніший за Андрійка,Андрійко сумніший за Олега. Хто найвеселіший?.
Відповідь:Олег.
74.Сергій сильніший від Петрика ,але слабший від Євгена. Хто найсильніший?
Відповідь:Євген.
75.У матері 5 дочок. У кожної по одному брату. Скільки всього дітей у матері?
Відповідь:6.
76.Одне яйце можна зварити за 4 хв. За який час можна зварити два таких яйця?
Відповідь:4 хв.
77.Трійка коней пробігла 12 км. Скільки кілометрів пробіг кожен з них?
Відповідь:12 км.
78.Бабуся попросила Максима купити 2 дес. яєць, а Максим купив 18 яєць. Чи виконав він завдання бабусі?
Відповідь:ні.
79.Два учні домовилися сісти у 4 вагон поїзда. Але один сів у 4 вагон від початку, а другий – у четвертий вагон кінця. Чи в одному вагоні їдуть хлопці, якщо у поїзді 8 вагонів?
Відповідь:ні,у різних.
80.Два сини і два батька з’їли 3 груші. По скільки з’їв кожен. Як вони їх поділили?
Відповідь:по 1 груші,бо це були дідусь,син,онук.
81.На галявині гралися зайці. Всього в них 18 вух.4 зайці сховалися в нори. Скільки зайців залишилось на галявині?
Відповідь:5 зайців.
82.П’ять картоплин зварилося в каструлі за 20 хв. За скільки хвилин зварилась одна картопля?
Відповідь:за 20 хв.
83.У Васі кілька горіхів,а у Віті на 2 більше. Всього 6 горіхів. Скільки горіхів у кожного хлопчика?
Відповідь:у Васі 2,у Валі 4.
84.У брата і сестри разом 8 цукерок. Коли сестра віддала братові 3 цукерки,то у них стало порівну. По скільки цукерок у них було спочатку?
Відповідь:у брата-1,у сестри-7.
85.На подвір’ї було 3 курей,стільки ж індиків,качок менше ніж індиків,але більше,ніж курей. Скільки птиці було на подвір’ї?
Відповідь:9.
86.Летіли горобці, сіли на стовпці. Як сядуть по двоє,то один стовпець вільний, а як по одному, то один горобець зайвий. Скільки було горобців і скільки стовпців?
Відповідь:4 горобці і 3 стовпці.
87.Заєць стрибнув 6 разів по 4 м. кожного разу. Вовк подолав відстань за 3 стрибки. Якої довжини стрибок у вовка?
Відповідь: 8 м.
Задачі-жарти
1. На столі лежали 3 цукерки в одній кучці. Дві матері, дві дочки та бабуся з внучкою взяли цукерки по одній штучці, і не стало цієї кучки. Як це розуміти. Скільки людей брали цукерки?
Відповідь:3 людей.
2. Перед вами стоять в ряду 6 склянок, з яких перші 3 з водою, а решта 3 пусті. Що потрібно зробити, щоб склянки пусті і з водою чергувались між собою при умові, що із всіх склянок можна брати лише 1 і всього 1 раз?
Відповідь: взяти другу склянку, перелити з неї воду у п'яту і поставити на місце.
3. Два чоловіки підійшли до річки. Біля пустого берегу стояв човен, в якому міг поміститися тільки один чоловік. Обидва без всякої допомоги переправилися на цьому човні через річку і продовжили свій шлях. Як вони це зробили?
Відповідь: двоє підійшли до різних берегів річки.
4. Два батьки і два сини з’їли 3 апельсина. По скільки з’їв кожний з них?
Відповідь: по одному.
5. В клітці знаходилося 4 кролика. Четверо дітей купили по одному із цих кроликів і один кролик залишився в клітці. Як це могло статися?
Відповідь: один кролик був куплений з кліткою).
6.6 штук картоплин зварилося в каструлі за 30 хвилин. За скільки хвилин зварилась одна штука?
Відповідь: за 30 хвилин.
7. У суботу, стомившись від занять у школі і ігор, Костя ліг спати в 9 годин вечора. Щоб не вставати рано ранком, але і не проспати дуже довго, він завів будильник на 11 годин наступного дня. Скільки всього часу він проспить, перш ніж розбудить його будильник?
Відповідь: Костя проспить всього 2 години, так як в 11 годин вечора того ж дня, тобто в 23 години будильник його розбудить.
8. На березі сиділи дві ворони і дивилися в різні сторони: одна на південь, а друга на північ.
А у тебе, - говорить перша ворона, - лапки в багні.
А у тебе, - відповідає друга, - дзьоб у землі.
Як же так? Дивляться в різні сторони, а одна одну бачать?
Відповідь: вони дивляться одна на одну, а це і є різні сторони.
9. Що дорожче кілограм гривеників чи півкіло двохгривенників?
Відповідь: кілограм гривеників дорожче чим півкіло двохгривенників, так як вартість металічних монет зв'язана з вагою витраченого на них металу.
10. Якщо в 12 год. дня іде дощ, то чи можна ждати через 36 год. сонячної погоди?
Відповідь:ні,тому що це буде ніч.
11. Хто назве п'ять днів підряд, не користуючись вказівкою чисел місяця, не називати днів неділі?
Відповідь: позавчора, вчора, сьогодні, завтра, післязавтра.
12.Росли 2 верби. На кожній з них по дві гілки. А на кожній гілці по 2 груші. Скільки всього груш?
Відповідь:на вербі груші не ростуть.
13.З Однієї сторони стоїть хлопчик,а з другої дівчинка. Посередині півень зніс яйце. Хто швидше добіжить до яйця?
Відповідь:півень яєць не несе.
14.На яблуні 10 яблук,а на вербі на 2 яблука менше. Скільки всього яблук на деревах?
Відповідь:10 яблук на яблуні.
Задачі-казки
Задача 1. Як Круть і Верть зернятка ділили.
Круть і Верть знайшли зернятка Круть і каже:
- Давай, друже, розділимо зернятка порівно.
- Давай! Але слабкий я в математиці, діли ти.
Кинув Круть другові 1 зернятко, а собі 2.
- Ось тобі, Верте, одна насінинка, а мені 2.
- Чи не дуже мало ?!
- Слухай далі, не поспішай. Тобі 3 зернятка.
- Це добре!
- А мені 4, тобі 5, а мені 6, тобі 7...
- Це добре!
- А мені 4, тобі 5, а мені 6, тобі 7...
І так далі. Розділив Круть зернятка, кожного разу, збільшуючи собі на зернятко . Останній раз Круть кинув собі 20 зернинок і на цьому зернятка закінчились. Задоволений Верть, думаючи, що він отримав зерняток стільки ж, скільки і Круть побіг до нірки. Як по вашому, діти, хто більше отримав зерняток Круть чи Верть і на скільки?
Відповідь:
Круть отримав на 10 зерняток більше.
Круть 3 5 7 9 11 13 15 17 19
Верть 4 6 8 10 12 14 16 18 20
Задача 2. Казка про нуль
Лисичка, Їжачок, Зайчик і Ведмедик знайшли в лісі одне яблучко. Лисичка запропонувала виконати якусь дію з одиницею і нулем, щоб вийшло число більше за одиницю. У кого це вийде, той і з’їсть яблучко. Їжачок додав до одиниці нуль і одержав один. (1+0=1).
Зайчик: 1-0=1. Ведмедик: 1х 0=0
А Лисичка приписала нуль до одиниці і одержала 10.
Хто ж з’їв яблучко?
Задача 3. Про мишку Джері.
Джеррі прогризла у трьох шматочках сиру 6 дірочок. Подивилася крізь одну дірочку і побачила Тома, що спав у кутку. Поглянула крізь другу, третю, четверту, п’яту... – і скрізь коти.
- Звідки взялося так багато Томів? – вигукнула Джеррі і втекла.
Скількох котів побачила перелякана мишка крізь всі дірочки?
Задача 4. Червона Шапочка йшла до бабусі в гості несла їй 14 пиріжків: з м’ясом, грибами і капустою. З м’ясом було стільки й з капустою, а з грибами на 1 менше, ніж з м’ясом.
Скільки пиріжків кожного виду несла Червона Шапочка?
Відповідь:
Червона Шапочка несла до бабусі 5 пиріжків з м’ясом, 5 пиріжків з капустою, а з грибами 4 пиріжки.
5+5+4=14 пиріжків
Задача 5. Вінні – Пуху на День народження подарували бочку з медом масою 7 кг. Коли Вінні-Пух з’їв половину меду, то бочка стала важити 4 кг.
Скільки кілограмів меду було в бочечці спочатку?
Відповідь:
В бочці спочатку було 6 кг меду. Мед, що залишився в бочці мав масу 7-4=3 кг. Отже, весь мед в бочці має масу 3х2=6 кг.
Задача 6. Лисичка в курятнику тримала дев’ять курей. Щодня курочки несли по 7 яєць, які Лисичка продавала на базарі.
Скільки півників було серед курей?
Задача 7. Вовк і Заєць пішли купувати морозиво. Вовк каже: „Я більший і куплю три порції, а ти менший, то попросиш дві”. Вовк купив три порції, а Заєць... двічі по дві. З’їв Вовк морозиво, глянув на Зайця та як гукне : „Ну, заєць, постривай!” Чому розсердився Вовк?
Задача 8. Наловив дід риби повний віз. Риба – великі лящі. Їде додому і бачить лисичка згорнулась клубочком, лкжить на дорозі.
Дід зліз з воза, підійшов, а лисичка і не ворухнеться. Дід вирішив, що вона мертва.
- От гарна знахідка! Буде моїй старенькій комір на шубу.
Взяв він лисицю і поклав на віз, а сам пішов попереду.
А Лисичка тим часом стала викидати потихеньку із воза все по рибці, та по рибці. Спочатку Лисичка діяла обережно, а потім все сміливіше. У першу хвилину вона викинула лише 1 ляща, у другу – 2 лящі, в третю хвилину – 4 лящі і так далі... за кожну наступну хвилину вона викидала в два рази більше лящів. Через 7 хв. лисичка викинула всю рибку і втекла з воза.
Скільки ж, лящів дісталося хитрій Лисичці?
Відповідь:
Лисиці дісталось 127 лящів. 1+2+4+8+16+32+64=127
Задача 9. Півник Голосисте Горлечко напік 12 пиріжків. Виклав їх на столі. А мишенята Круть і Верть вже тут як тут. І гукати їх не треба.
- Ох, і голодний я! – каже Круть.
- А я який голодний! – каже Верть. Так посідали до столу. А Півник каже:
- Стривайте-но, стривайте! Ви мені переш скажіть, хто знайшов колосочок?
- Ти, - кажуть мишенята.
- А хто його обмолотив?
- Ти, - вже тихіше відказують Круть і Верть.
- А тісто хто місив? Піч топив? Пиріжків напік?
Отже, за свою працю я візьму половину пиріжків з маком, третину – з сиром, 1/2 - з пшоном. А решта – ваші. Мишенята подумали трішки і засмучені вилізли із-за стола. Чому засмутились Круть і Верть?
Задача 10. Коник – Стрибунець
Коник – Стрибунець половину часу кожної доби спав, третю частину кожної доби спав, третю частину кожної доби танцював, шосту – співав. Решту часу він вирішив готуватися до зими. Скільки годин на добу коник-стрибунець готувався до зими ?
Задача 11. Малюк може з’їсти 600 г. варення за 6 хвилин, а Карлсон – в два рази швидше. За який час вони з’дять це варення разом?
Відповідь:
За 1 хв. малюк з’їсть
600:6 = 100г.
Карлсон може з’їсти все варення за 6:2=3хв.
Отже, він за 1 хв. з’сть 600:3=200 г.
Разом вони можуть за 1 хв. з’їсти 100+200=300г.
Все варення вони разом з’їдять за 600: 300 = 2 хв.
Задача 12. У селі Простоквашино на лавочці перед будинком сидять : дядько Федір, кіт Матрос кін, собака Шарик і листоноша Пекін.
Якщо Шарик, який сидить крайнім зліва, сяде між Матроскіним і Федором, то Федір виявиться крайнім зліва. Хто ж де сидить?
Задача 13. Мауглі попрохав п’ятьох мавпочок принести йому горіхів. Мавпочки набрали горіхів порівну і понесли Мауглі. По дорозі вони засперечались і кожна мавпочка кинула в кожну по горіху. В результаті вони принесли горіхів у 2 рази менше, ніж зібрали.
Скільки горіхів отримав Манглі?
Відповідь:
Мауглі отримав 20 горіхів. Мавпочки принесли стільки горіхів, скільки кинули одна в одну, а всього вони кинули 4х5=20 горіхів.
Цифрові ребуси, кросворди
сви 100 к |
3 вога |
ли 100 к |
Пе 3 к |
ті 100 |
пі 2 л |
Е 100 нія |
нами 100 |
100 ляр |
мі 100 |
40 а |
пі 100 лет |
ш 3 х |
іс 100 рія |
с 3 ж |
100 вп |
1. Слова з цифрою «Три»
Впиши в клітинки букви так, щоб утворились слова, які містять цифру 3 і закінчуються на букву а.
2. Слова з числом «Сто»
Кросворд «Математичний»
По горизонталі:
2. Число, яке менше дев’яти
5. Назва результату дії віднімання
7. Одноцифрове число
По вертикалі:
1. Міра виміру рідини
3. Знак дії віднімання
4. Десять сантиметрів
6. Перевірка знань учнів старих класів в кінці навчального року
(2. Вісім; 5. Різниця; 7. Сім;
1. Літр; 3. Мінус; 4. Дециметр; 6. Іспит)
Магічні фігури
Магічні квадрати
Впиши в порожні клітинки квадрата числа 27, 29, 30, 32, 33, 35 таким чином, щоб сума в кожному рядку, стовпчику та по діагоналі дорівнювала 93.
Впиши в порожні клітинки квадрата числа 21, 23, 24, 26, 27, 29 таким чином, щоб сума в кожному рядку, стовпчику та по діагоналі дорівнювала 75.
Впиши в порожні клітинки квадрата числа 9, 11, 12, 14, 15, 17 таким чином, щоб сума в кожному рядку, стовпчику та по діагоналі дорівнювала 39.
Впиши в клітинки квадрата 5 х 5 числа від 1 до 25 таким чином, щоб сума в кожному рядку, стовпчику та діагоналі була однаковою.
Підказка. Впиши числа від 1 до 25 у фігуру за зразком, а потім простав числа, які знаходяться поза квадратом 5 х 5, на 5 клітинок униз, уверх, праворуч і ліворуч.
Розставити числа 1-9 так, щоб сума чисел по стовпчиках, рядках і діагоналях дорівнювала 15.
Судоку
Спробуй заповнити числами 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 квадрат 9х9. Домалюй числа в порожніх клітинках таким чином, щоб по горизонталях, по вертикалях й у кожному квадраті усі числа зустрічалися лише по одному разу.
Зірковий небосхил
Знайди закономірність і заповни порожні ділянки.
Квіткова галявина
Знайди закономірність і запиши числа в порожні пелюстки.
Загадки
на кмітливість
1. Як написати "мерзла вода" трьома літерами?
Відповідь: Лід.
2. У затінку моїм мене ти в спеку вихваляєш,
А літери лиш перестав — і цілий ліс спиляєш.
Відповідь : Липа-пила.
3. Який звір найбільше схожий на кота?
Відповідь : Кит.
4. Скільки картоплин у горщик улізе?
Відповідь : Картопля не лазить.
5. Який кінь, коли його миють?
Відповідь : Мокрий.
6. Який ключ літає?
Відповідь : Журавлиний.
7. Скільки кроків зробить горобець за сім років?
Відповідь : Жодного,бо він скаче.
8. Що посеред землі стоїть?
Відповідь : Літера «М».
9. Що стоїть посеред Києва?
Відповідь : Літера «Є».
10. Який рік тягнеться один день?
Відповідь : Новий рік.
11. На дубі три гілки, на кожній по шість яблук. Скільки всього на дубі яблук?
Відповідь :На дубі яблука не ростуть.
12. Без чого людина не проживе і п'яти хвилин?
Відповідь : Без повітря.
13. В якої птиці назва складається з 40 "а"?
Відповідь : Сорока.
14. Гора й долина, а що між ними?
Відповідь :Літера «Й».
15. Якої риби в річках найбільше?
Відповідь :Мокрої.
16. Летіла сорока, а з нею сорок. Скільки було сорок?
Відповідь : Двоє.
17. Як написати "суха трава", щоб вийшло чотири літери?
Відповідь :Сіно.
18. Коли кинути камінь у Чорне море, який він буде?
Відповідь : Мокрий.
19. Чого людина оглядається?
Відповідь :Бо на потилиці очей нема.
20. Чим вечір кінчається, а ранок починається?
Відповідь : Літера «Р».
21. Що буде з козою, як їй сім літ мине?
Відповідь : Піде восьмий
22. Хто завжди правду каже?
Відповідь :Дзеркало.
23. З "К" дерева захищає,
І на них вона завжди;
З "Н" звірятко заховає,
Коли треба, від біди;
З "Г" з-за хмари виглядає,
Шапку сніжну не скидає.
Відповідь : Кора-нора-гора.
24.В якій клітці не тримають ні птахів, ні звірів?
Відповідь:У грудній клітці
25.З якого крана не беруть води?
Відповідь: З підйомного крана
26. Що це — десять пальців, а нігтів нема?
Відповідь:Рукавиці.
27.Яка голка не тоне в морі?
Відповідь:Риба-голка.
28. На яку хворобу ніхто на землі не хворів?
Відповідь:Морською (нею хворіють лише на воді).
29.З якої посудини не можна нічого з’їсти?
Відповідь:З порожньої.
30.На що схожа половина яблука?
Відповідь:На другу половину.
31.Що можна побачити із заплющеними очима?
Відповідь:Сон.
32.Чого на ярмарку не купиш?
Відповідь: Розуму.
33.Доки біжить заєць у лісі?
Відповідь:Доки стане сил.
34.В який горщик не можна налити води?
Відповідь: В порожній.
35.Який числівник наказує?
Відповідь:Три.
36.Яке місто літає?
Відповідь:Орел.
37.Якого каміння не буває в морі?
Відповідь:Сухого.
38.Де бувають ріки без води, а міста без будинків?
Відповідь:На карті.
39.Чого немає у воді, а є в морі, річці, озері?
Відповідь:Букви Р.
40.Не кінь, а біжить, не ліс, а шумить. Що це?
Відповідь:Річка.
41.По якій дорозі півроку їздять на коні, а півроку — без коня?
Відповідь:По річці.
42.Чим кінчається літо і починається осінь?
Відповідь:Буквою О.
43.Чим закінчується день?
Відповідь:М’яким знаком.
44.Які два займенники псують шляхи?
Відповідь:Я-Ми.
45.У трьох лікарів був брат Сашко, а в Сашка братів не було. Чи може таке бути?
Відповідь:Лікарями були сестри.
46.Коли небо буває нижчим од землі?
Відповідь:Коли віддзеркалюється у воді.
47.Коли трава буває дужчою за дерево?
Відповідь:Під час бурі.
48.Чого немає у вола, а є у коня, корови, кози?
Відповідь:Букви К.
49.Гора й долина, що між ними?
Відповідь:Сполучник Й.
50.Що стоїть посеред землі?
Відповідь:Буква М.
51.Син мого батька, а не брат мені.
Відповідь:Я сам.
52.Що то за трава, що її і вночі знайдеш?
Відповідь:Сон-трава.
53.Що буває в кінці і на початку уроку?
Відповідь: Дзвінок
54.Що жаба їсть взимку?
Відповідь: Нічого. Вона впадає в сплячку
55.Куди зимою зникають комахи?
Відповідь: Ховаються й впадають сплячку
56.Який годинник показує вірно час лише двічі на добу?
Відповідь:Зламаний.
57. В якому числі стільки ж цифр, як і букв?
Відповідь:Сто.
58.Яке число має таку ж кількість літер при написанні, скільки й означає?
Відповідь:Три.
59.Що буває в кінці літа й на початку?
Відповідь:Букви Л і О.
60.Який дзвоник не дзвенить?
Відповідь:Квітка.
61.У тебе два чайники. В одному кип’ячена вода, в другому — сира. А ти поспішаєш. Який чайник закипить перший?
Відповідь:Раніше закипить сира вода, тому що в ній є розчин повітря, який прискорює кипіння.
62.Навіщо у склянку кладуть ложечку, коли наливають гарячий чай або окріп?
Відповідь:Металева ложечка є хорошим провідником тепла і вбирає в себе значну його кількість, тому склянка з ложечкою нагрівається не так сильно
63.Чи лаштують гнізда наші перелітні птахи на півдні, куди вони відлітають на зиму?
Відповідь:Перелітні птахи гнізд на півдні не лаштують
64.Коли утворюються крижані бурульки: у відлигу чи в мороз?
Відповідь:Бурульки утворюються у сонячну погоду з невеликим морозом.
65.Як перелічити один за одним п’ять днів тижня, не називаючи при цьому ані числа, ані назви дня?
Відповідь:Позавчора, вчора, сьогодні, завтра, післязавтра
66.У вазі лежали яблука.
Підійшли дві доньки, дві мами, одна бабуся і одна внучка.
Кожна взяла по яблуку. А у вазі лишилося ще два.
Скільки було яблук у вазі спочатку?
Відповідь:Було три яблука. Підійшли бабуся, мати і донька.
Література
1. Богданович, М.В. Математичні віночки [Текст]: наук.-попул. кн. для мол. шкіл. /М.В. Богданович. — К.: Веселка, 1983. — 159 с.
2. Богданович, М.В. Математическая радуга. — 2-е изд. — [Текст] / М.В. Богданович. — К.: Рад. шк., 1986. — 94 с.
3. Володарська, М.О. Зошит з математики. 2 клас. Видання друге, перероблене. [Текст] / М.О. Володарська. — Харків: Лета, 2004. — 72 с.
4. Володарська, М.О. Супутник «Перших кроків». Зошит з розвитку мовлення і логічного мислення, 1 клас [Текст] / М.О. Володарська, Р.І. Дейнека. — Харків: Лета, 2003 р. — 80 с.
5. Гордієнко, Н.І. Веселі задачки. Для дітей 6- 8 років [Текст] / Н.І. Гордієнко, С.А. Гордієнко. — X.: Факт, 2003. — 32 с.
6. Митник, О.Я. Логіка, 2 клас. [Текст]: експериментальний навчальний посібник. 2-е вид. / О.Я. Митник. — К.: Початкова школа, 2008. — 104 с.
7. Михайлова, З.А. Игровьіе занимательньїе задачи для дошкольников [Текст]: кн. для воспитателя детсада. 2-е изд. дораб. / З.А. Михайлова. — М.: Просвещение, 1990. — 94 с.
8. Свечников, А.А. Числа, фигурьі, задачи по вне- классной работе. [Текст]: пособие для учителей 1-3 кл. / А.А. Свечников, П.И. Сорокин. — М.: Просвещение, 1977. — 175 с.
ЗМІСТ
Передмова ……………………………………………... 1
1. Логічні задачі ……………………………………….. 2
Задачі на кмітливість ……………………………. 3
Задачі-жарти ……………………………………... 15
Задачі-казки ……………………………………… 18
2. Цифрові ребуси, кросворди ……………………….. 23
3. Магічні фігури ……………………………………... 27
Магічний квадрат ……………………………….. 28
Судоку …………………………………………… 31
Зірковий небосхил ………………………………. 32
Квіткова галявина ……………………………….. 33
4. Загадки на кмітливість …………………………….. 34
Література …………………………………………….. 42
1