У посібнику представлені інноваційні підходи щодо формування здоров'язбережувальної компетентності в учнів початкових класів шляхом впровадження в освітній процес інформаційно-освітнього проекту «Три молочні продукти на день».Збірник містить розробки уроків з основ здоров'я, інтегрованих уроків, позакласних заходів з використанням інноваційних методів навчання та виховання, в яких представлено практичну реалізацію інформаційно-освітнього проекту «Три молочні продукти на день».
Відділ освіти виконавчого комітету Первомайської міської ради
Харківської області
Первомайська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №6
Первомайської міської ради Харківської області
Формування
здоров’язбережувальної компетентності молодших школярів шляхом реалізації
інформаційно-освітнього проекту
«Три молочні продукти на день»
(з досвіду роботи)
Первомайський
2017
Схвалено методичною радою відділу освіти виконавчого комітету
Первомайської міської ради Харківської області
Протокол №2 від 05.10.2017
Рецензенти: Спінчевська Л.Р., директор Первомайської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №6 Первомайської міської ради Харківської області, спеціаліст вищої кваліфікаційної категорії, учитель-методист;
Єрмоленко В.В., заступник директора з навчально-виховної роботи Первомайської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №6 Первомайської міської ради Харківської області, спеціаліст вищої кваліфікаційної категорії
Автор-упорядник: Снігуренко Т.І., вчитель початкових класів Первомайської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №6 Первомайської міської ради Харківської області, спеціаліст першої кваліфікаційної категорії
Формування здоров’язбережувальної компетентності молодших школярів шляхом реалізації інформаційно-освітнього проекту «Три молочні продукти на день» (з досвіду роботи) – Первомайський, 2017. – 66 с.
У посібнику представлені інноваційні підходи щодо формування здоров'язбережувальної компетентності в учнів початкових класів шляхом впровадження в освітній процес інформаційно-освітнього проекту «Три молочні продукти на день».
Збірник містить розробки уроків з основ здоров'я, інтегрованих уроків, позакласних заходів з використанням інноваційних методів навчання та виховання, в яких представлено практичну реалізацію інформаційно-освітнього проекту «Три молочні продукти на день».
Практичний блок містить інформаційні матеріали до уроків та позакласних заходів «Все про молоко та молочні продукти», добірку компетентнісних задач з математики, творчих завдань з української мови та літературного читання, дидактичних ігор, чистомовки, малюнкові диктанти, прислів'я, диктанти, загадки, вірші, кросворди, ребуси.
Посібник адресовано вчителям початкових класів закладів освіти, вихователям груп продовженого дня, заступникам директорів з навчально-виховної виховної роботи, педагогам-організаторам, студентам ВНЗів та учням.
Зміст
ВСТУП……………………………………………………………………………. |
5 |
|||||
І. ІННОВАЦІЙНІ ПІДХОДИ ДО ФОРМУВАННЯ ЗДОРОВ'ЯЗБЕРЕЖУВАЛЬНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ ………………………………………................................................... |
7 |
|||||
ІІ. КУЛЬТУРА ХАРЧУВАННЯ – ОСНОВНИЙ ЧИННИК ЗДОРОВОГО СПОСОБУ ЖИТТЯ. ІНФОРМАЦІЙНО-ОСВІТНІЙ ПРОЕКТ «ТРИ МОЛОЧНІ ПРОДУКТИ НА ДЕНЬ»…………………………………………. |
11 |
|||||
ІІІ. ФОРМУВАННЯ ЕКОЛОГІЧНОЇ ГРАМОТНОСТІ І ЗДОРОВОГО СПОСОБУ ЖИТТЯ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ ШЛЯХОМ РЕАЛІЗАЦІЇ ІНФОРМАЦІЙНО-ОСВІТНЬОГО ПРОЕКТУ «ТРИ МОЛОЧНІ ПРОДУКТИ НА ДЕНЬ» (ПРАКТИЧНИЙ БЛОК): |
|
|||||
|
1. Плани-конспекти уроків, виховних годин, екскурсій: |
|
||||
|
|
1.1. «Харчування і здоров’я. Овочі, фрукти, молочні продукти, їх значення для росту і розвитку» (1 клас)………………………......... |
12 |
|||
|
|
1.2. План-конспект виховної години «Молоко та його родина» (1 клас). …………………………………………………………………...… |
15 |
|||
|
|
1.3. План-конспект уроку з основ здоров'я «Вітаміни і мікроелементи, їх вплив на здоров’я. Вибір продуктів харчування. Молоко та молочні продукти» (3 клас) ……………………………………….... |
20 |
|||
|
|
1.4. План-конспект уроку з основ здоров'я «Корисні та шкідливі мікроорганізми. Молоко та молочні продукти. Практична робота. Моделювання поведінки під час епідемії грипу» (3 клас) ………. |
25 |
|||
|
|
1.5. План-конспект інтегрованого уроку з математики та основ здоров’я «Молоко та молочні продукти. Розв’язування задач. Приклади на порівняння» (3 клас) …………………………………. |
28 |
|||
|
|
1.6. Екскурсія на підприємство «Ржавчицька корівка» у селі Ржавчик Харківської області Первомайського району «Як молоко приходить до нас на стіл» (для 2-4-х класів)………………………. |
33 |
|||
|
2. Реалізація навчальних проектів: |
|
||||
|
|
2.1.Екологічний проект на тему»Упаковка користь та шкода для довкілля» (2 клас) …………………………………………………… |
35 |
|||
|
|
2.2. Навчальний проект «Молоко – корисне для здоров'я» (3клас)………………………………………………………………… |
36 |
|||
|
3.Формування ціннісної мотивації молодших школярів до здорового способу життя (матеріали до уроків та позакласних заходів): |
|
||||
|
|
3.1.Компетентнісні задачі з математики………………………………...... |
38 |
|||
|
|
3.2. Завдання для уроків з української мови та літературного читання: |
|
|||
|
|
|
3.2.1. Дидактична гра «Відгадай твір»………………………………….. |
39 |
||
|
|
|
3.2.2. Дидактична гра «Молочні приклади»………………………….. |
39 |
||
|
|
|
3.2.3. Чистомовки………………………………………………………… |
39 |
||
|
|
|
3.2.4. Малюнковий диктант……………………………………………… |
40 |
||
|
|
|
3.2.5. Диктанти…………………………………………………………… |
40 |
||
|
|
3.3.Прислів'я ………………………………………………………………… |
42 |
|||
|
|
|
45 |
|||
|
|
3.5.Вірші ……………………………………………………………………. |
48 |
|||
|
|
3.6.Вікторина на тему «Молоко та його родина»……………………........ |
50 |
|||
|
|
3.7.Розфарбовки ……………………………………………………………. |
51 |
|||
|
|
3.8.Кросворди та ребуси…………………………………………………… |
53 |
|||
|
|
3.9. Практичні роботи: |
|
|||
|
|
|
3.9.1. «Вивчаємо упаковку йогурта»……………………………………. |
55 |
||
|
|
|
3.9.2. «Вибираємо якісні продукти з молока»………………………...... |
56 |
||
|
|
3.10.Все про молоко та молочні продукти (інформаційні матеріали до уроків та позакласних заходів) .……………………………………………... |
57 |
|||
ВИСНОВКИ……………………………………………………………………... |
63 |
|||||
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ………………………………………. |
64 |
|||||
ВСТУП
Концепцією «Нова українська школа» передбачено докорінне та системне реформування змісту освіти в Україні, який спрямований на формування компетентностей в учнів, потрібних для успішної самореалізації в суспільстві. Перехід до компетентнісного та особистісно орієнтованого навчання спрямований на здобуття учнями вміння навчатися впродовж життя, критично та творчо мислити, працювати в команді, спілкуватися в багатокультурному середовищі, що необхідне для їхньої успішної самореалізації в майбутньому та становлення конкурентноспроможньої особистості.
Актуальною проблемою сьогодення є збереження здоров'я дітей, формування в них світогляду, спрямованого на оволодіня навичками здорового способу життя та безпечної поведінки, створення умов для гоармонійного розвитку душі і тіла. Здоров'я – це найбільша цінність не лише окремої людини, а й усього суспільства. Тому одним із провідних напрямів розвитку освіти в Україні є збереження здоров'я дітей, що визначає ступінь їх життєздатності, життєтворчості, можливості реалізувати свої потенційні, біологічні та соціальні функції.
Отже, особливу увагу необхідно приділяти формуванню в учнів однієї з ключових компетентностей як екологічна грамотність і здоровий спосіб життя, тобто уміння дитини розумно та раціонально користуватися природними ресурсами в рамках сталого розвитку, усвідомлення ролі навколишнього середовища для життя і здоров’я людини, здатність і бажання дотримуватися здорового способу життя. Дитині недостатньо дати лише знання, а важливо навчити користуватися ними упродовж життя. Знання та вміння, взаємопов’язані з ціннісними орієнтирами учня формують його життєві компетентності, в тому числі здоров'язбережувальну. Набуття учнями навичок збереження, зміцнення та дбайливого ставлення до здоров'я не можливе без формування в учнів культури здорового харчування.
Здорове харчування - один із фундаментальних факторів, що підтримують здоров’я і настрій людини упродовж життя. За даними вітчизняних фізіологів здоров’я на 40–45% залежить від харчування. Правильне здорове харчування сприяє росту і розвитку організму, забезпечує нормальний фізичний і психічний розвиток дітей, підвищує імунітет і захищає від несприятливої екологічної ситуації, що оточує нас сьогодні.
Одним із шляхів підвищення рівня сформованості екологічної грамотності та здорового способу життя є підвищення культури здорового харчування шляхом упровадження в освітньому процесі інформаційно-освітнього проекту «Три молочні продукти на день».
Реалізація проекту сприяє поширенню знань із питань раціонального харчування та свідомого вибору корисних продуктів, підвищенню поінформованості усіх учасників освітнього процесу щодо принципів здорового способу життя та здорового харчування, здійсненню процесу вдосконалення та оновлення відповідних знань, формуванню ключової компетентності екологічна грамотність і здоровий спосіб життя.
У даному посібнику представлені шляхи формування в молодших школярів здоров'язбережувальної компетентності як на уроках, так і в позаурочний час із використанням інноваційних форм та методів навчання.
Подані матеріали можуть бути використані під час проведення уроків основ здоров'я, математики, української мови та літературного читання, під час проведення позакласних заходів, екскурсій, практичних робіт та допоможуть зробити процес навчання цікавим, різноманітним, активним.
З досвіду роботи представлена практична реалізація інформаційно-освітнього проекту «Три молочні продукти на день» допоможе розширити знання з питань раціонального харчування та свідомого вибору корисних продуктів, формування свідомого споживчого вибору дітей.
Сподіваюсь, що матеріали посібника стануть в нагоді вчителям початкових класів закладів освіти, вихователям груп продовженого дня, заступникам директорів з навчально-виховної роботи, педагогам-організаторам, студентам ВНЗів, учням та сприятимуть прискоренню процесів, що наближатимуть учасників освітнього процесу та Україну в цілому до європейських стандартів життя, харчування, вихованню свідомих та здорових громадян нашої держави.
І. Інноваційні підходи до формування здоров'язбережувальної компетентності
молодших школярів
Однією із засад державної політики у сфері освіти та принципами освітньої діяльності є формування культури здорового способу життя, екологічної культури і дбайливого ставлення до довкілля.
Враховуючи те, що метою повної загальної середньої освіти є всебічний розвиток, виховання і соціалізація особистості, яка здатна до життя в суспільстві та цивілізованої взаємодії з природою, має прагнення до самовдосконалення і навчання впродовж життя, готова до свідомого життєвого вибору та самореалізації, відповідальності, трудової діяльності та громадянської активності, розумію, що одним з напрямків роботи класного керівника є пошук механізмів збереження та зміцнення здоров’я дітей та створення системи превентивної освіти і формування здорового способу життя підростаючого покоління.
Здоров’я – це найбільша цінність людини. Нині занепокоєння викликає значне зменшення кількості абсолютно здорових дітей. Ми живемо в екологічно несприятливому міському середовищі, що сприяє зниженню імунітету дітей, в результаті чого вони дуже часто хворіють. Тому одним із основних завдань вчителя є активізація власної діяльності щодо застосування сучасних форм і методів щодо формування здорового способу життя, фізичного розвитку і культури, спрямованої на формування сталої відповідальної поведінки дітей та молоді, вироблення імунітету до негативних впливів соціального оточення (схема 1).
Виникає необхідність у формуванні здоров’язбережувальної компетентності учнів шляхом використання інноваційних освітніх технологій, що полегшують формування нових знань, зберігаючи при цьому здоров'я учнів; забезпечують дитині можливість збереження здоров'я під час навчання у школі, формують в неї необхідні знання, уміння та навички щодо здорового способу життя, навчають використовувати отримані знання у повсякденному житті. Здоров'язбережувальна компетентність - здатність учня застосовувати в умовах конкретної ситуації сукупність здоров'язбережувальних компетенцій, дбайливо ставитися до власного здоров'я та здоров'я інших людей.
Мета здоров'язбережувальних освітніх технологій – забезпечити дитині можливість збереження здоров’я під час навчання у школі, сформувати в неї необхідні знання, уміння та навички щодо здорового способу життя, навчити використовувати здобуті знання в повсякденному житті.
Схема 1
Чинники, які негативно впливають на здоров'я учнів
До найбільш важливих засобів забезпечення здоров'я відносять правильне раціональне харчування. Виникає питання: що ж таке правильне харчування? Правильне харчування - це сума усіх процесів і функцій, які визначають ріст і розвиток, підтримку і відновлення організму, його відтворення.
Зв'язок харчування і здоров'я був помічений ще в давнину. Люди бачили, що від неправильного харчування діти погано ростуть і розвиваються, дорослі хворіють, швидко стомлюються, погано працюють і гинуть. Їжа є одним з найважливіших чинників довкілля, що впливає на стан здоров'я, працездатність, розумовий і фізичний розвиток, а також на тривалість життя людини. Стабільний настрій, висока розумова і фізична працездатність, повноцінний сон, гармонійна фігура і хороша шкіра - результат правильного харчування!
Важливим і незамінним продуктом дитячого харчування є молоко. Воно за своїм хімічним складом і біологічними властивостями займає виняткове місце серед продуктів тваринного походження, що використовуються в харчуванні дітей усіх вікових груп. Молоко містить багато біологічно активних речовин, причому в поєднанні, найбільш корисних для організму, які йому потрібні для розвитку і підтримки життєвих функцій.
Розуміючи те, що здоров’я людини, тривалість життя, творче довголіття багато в чому залежить від самої людини, її самореалізації, свою діяльність спрямовую на формування здорового способу життя молодших школярів, підвищення рівня ставлення до свого здоров'я як до цінності, навички керування своїм здоров’ям та необхідність у веденні здорового способу життя. Одним із способів реалізації поставлених завдань є залучення учнів до участі в інформаційно-освітньому проекті «Три молочні продукти на день».
У межах реалізації проекту на уроках з основ здоров’я проводжу практичні роботи на тему «Визначення якості молочних продуктів», «Вивчаємо упаковку молочного продукту», «Побутові способи перевірки молочних продуктів». Із зацікавленням учні беруть участь у роботі над навчальними та екологічними проектами, такими як «Молоко – це здорово», «Молоко – корисне для здоров'я», «Упаковка – користь та шкода для довкілля». Під час роботи над проектами учні вчаться працювати з різними джерелами інформації, аналізувати її, спів ставляти різноманітні факти, робити висновки. Таким чином формується в учнів екологічна грамотність та ціннісне ставлення до себе, до власного здоров'я, до сім’ї, до родини та держави.
На уроках з української мови пропоную написання тематичних та малюнкових диктантів, за допомогою яких формуються не лише орфографічні та граматичні навички в учнів, а й відбувається процес сприйняття інформації про молоко та молочні продукти, про цікаві факти з життя тварин, про культуру харчування та шляхи становлення здорової, соціально активної особистості.
Під час розв’язання компетентнісних задач з математики з використанням даних про молоко та молочні продукти в учнів активізується процес навчання, сприйняття інформації, розвивається логічне та математичне мислення.
Використання розмальовок на відповідну тематику дають можливість підвищити рівень розвитку дрібної моторики рук, що сприяє розвитку мовлення учнів. Використовуючи чистомовки, скоромовки, прислів’я, вірші та загадки на уроках літературного читання, в учнів не лише розвивається артикуляційний апарат, а й виробляються навички правильного, свідомого читання текстів про здоров'я та здорове харчування.
Із задоволенням молодші школярі беруть участь у розв’язуванні кросвордів та ребусів, різноманітних вікторинах, іграх тощо.
Для пропаганди здорового способу життя проводжу конкурси малюнків, тематичні виставки, наприклад «Друге життя упаковки молока та молочних продуктів».
З метою ознайомлення про те, як молоко приходить до нас на стіл організовую екскурсії на підприємства та фермерські господарства нашого міста. Під час екскурсії на ферму «Ржавчицька корівка» учні ознайомились із місцевим підприємством – виробником молочної продукції, із процесом виготовлення молочних продуктів, із умовами догляду за тваринами. Такі екскурсії сприяють формуванню в учнів соціальної, громадянської компетентності, загальнокультурної та екологічної грамотності молодших школярів.
Переконана, що взаємозв’язок класної та позакласної роботи активізує пізнавальну діяльність учнів та спонукає до збереження власного здоров'я та здоров'я оточуючих взагалі.
Під час канікул у літньому таборі проводжу такі конкурси , як «Кращий рецепт із молочних продуктів», «Знавці молочної кухні», конкурси малюнків «Молочні ріки», «Реклама молочного продукту». Тим самим підвищую престиж українського виробника, виховую гордість за наших виробників; формую ціннісне ставлення до свого здоров'я та допомагаю жити повноцінним здоровим життям.
Це комплекс знань, умінь, ставлень та цінностей, які спрямовані на збереження й укріплення здоров'я – свого та оточуючих, на уроках та в позаурочній діяльності.
Впровадження проекту «Три молочні продукти» стало колективною спільною справою, яка згуртовує школярів, батьків та вчителів, допомагає розкритися талантам, навчає діяти дружньо, організовано і саме в наш час є дуже актуальним, бо формує в учнів ціннісне ставлення до себе. А це передбачає сформованість у зростаючої особистості вміння цінувати себе як носія фізичних, духовно-душевних та соціальних сил. Воно є важливою умовою формування у дітей та учнівської молоді активної життєвої позиції та здорового способу життя.
ІІ. Культура харчування – основний чинник здорового способу життя.
Інформаційно-освітній проект
«Три молочні продукти на день»
З 23 січня 2013 року розпочато впровадження та реалізація інформаційно0освітнього проекту «3 молочні продукти на день» за участю представників державних органів влади, неурядових профільних організацій асоціацій та виробників. Його завдання – підвищити обізнаність українців про важливість споживання трьох порцій молочних продуктів щодня.
Стратегічною метою проекту є підвищення споживання молочної продукції в Україні з 22 на 26кг на душу населення в рік до 2016 року, що є еквівалентним росту споживання молочної продукції промислового виробництва на 5% щорічно.
Всеукраїнський інформаційно-освітній проект «Три молочні продукти на день» має на меті підвищення якості й тривалості життя українців.
В умовах українських релігій, враховуючи соціальні та економічні фактори, молочні продукти є найдоступнішим джерелом білків, кальцію, калію, вітамінів та поживних речовин. Згідно з рекомендаціями Міністерства охорони здоров'я України і Всесвітньої організації здоров'я, споживання трьох порцій молочних продуктів на день є надзвичайно корисним для організму.
Проект спрямований на розвиток молочної галузі України. Використання цього проекту збагатить знання школярів щодо користі молочних продуктів і допоможе жити повноцінним здоровим життям.
ІІІ. Формування екологічної грамотності і здорового способу життя молодших школярів шляхом реалізації інформаційно-освітнього проету «Три мололчні продукти на день»
(практичний блок)
План-конспект уроку з основ здоров'я
(1 клас)
Тема: «Харчування і здоров'я. Овочі, фрукти, молочні продукти, їх значення для росту і розвитку».
Мета :
Обладнання: плакат «Молоко – джерело сили та здоров’я». Ілюсторації фруктів та овочів; загадки
Тип уроку: урок засвоєння нових знань, умінь та навичок
Хід уроку:
I. Організаційний момент
Бережи здоров'я змалку
Бо хазяїн тіла ти.
Щоб життя прожити довге,
Себе треба берегти.
II. Актуалізація опорних знань
- Сьогодні я пропоную вам здійснити подорож до країни Правильного харчування. Щоб потрапити до країни Правильного харчування, нам треба пригадати основні групи продуктів.
( риба, м'ясо, хлібні вироби, молочні продукти, овочі та фрукти,
крупи).
2. Робота над загадками
- Відгадайте загадки і назвіть до якої групи відносяться ці продукти:
Маленькі плоди,
Мов сережки, повисли.
Червоно-солодкі, зелені – ще кислі. (Вишні)
І олію з мене б'ють.
І макуху дістають. (Соняшник)
Як дитиною буваю,
Пелюшок тоді не маю,
Постарію, мов бабуся,
В сто пелюшок одягнуся. (Капуста)
Розколеш лід – візьмеш срібло
Розколеш срібло – візьмеш золото. (Яйце)
Ріжуть мене, в'яжуть мене.
Б'ють нещадно, колесують,
Пройду вогонь і воду,
І кінець мій ніж і зуби. (Хліб)
Чорний пень, а золотий верх. (Гречана каша)
3. Робота з таблицею.
- Назвіть продукти, які зображені на таблиці:
III. Оголошення теми і мети
ймовірність виникнення нестачі або надлишку якоїсь однієї поживної речовини.
- На малюнку, діти, ви бачите продукти однієї групи, до якої групи вони відносяться? (Молочні продукти)
- Якими поживними речовинами вони багаті? (Білками)
- Білки є будівельним матеріалом для організму. З них утворюються і ростуть нові клітини, завдяки чому росте людина. Ось сьогодні ми і поговоримо про молочні продукти.
IV. Вивчення нового матеріалу
1. Розгадування загадок
Біла копиця йде води напитися,
Хвицає ногами, буцає рогами,
Бородою трясе, молоко несе,
Ласує лозою, зветься … (Козою)
Голодна реве, а нагодована жує,
Дітям усім молоко дає (Корова)
Повідомлення учнів:
Сир – багатий на білки та амінокислоти, що сприяють росту дитини.
Йогурт – займає головне місце серед молочних продуктів. По-перше, він легко засвоюється організмом, а по-друге, покращує засвоєння вітамінів, які надходять до організму з інших продуктів. Йогурт можна використовувати як соус до салатів, або замінити ним сметану.
Молочні продукти слід вживати 2-3 порції на добу.
V. Закріплення вивченого матеріалу
- Згадайте, які тварини дають молоко, що п'ють люди? (Корова, коза)
- Якщо молоко залишити на добу в теплі, воно скисне і утвориться? (Кефір)
- Якщо молоко, яке скисло, злегка підігріти, з нього утвориться маса білого
кольору, яку називають? (Сметана)
- Як одним словом назвати ці продукти? (Молочні)
- Якими поживними речовинами вони багаті? (Білками)
VІ. Підсумок уроку
План-конспект виховної години
(1 клас)
Тема: «Молоко та його родина»
Мета:
Розширити знання дітей про молочні продукти, підвести до розуміння для чого людині потрібно вживати в їжу молоко і молочні продукти;
Обладнання : стенд про здорове зхарчування; плакат з зображенням молока та ширма для лялькового театру, ляльки -дід, баба, корова; дидактична гра «Чиє молоко?»; м'яч;пластикові стаканчики з молоком і водою, коктейльні трубочки для дослідів, стаканчики з молочною продукцією (кефір, сирок, йогурт, сир, молоко), одноразові ложечки на кожну дитину
Хід заходу
- Діти, я запрошую вас подивитися невеличку виставу. Розсаджуйтеся зручніше.
(сценка з лялькового театру «Смачне молоко»)
Бабка: Дід, дивись, скільки грибів в лісі, давай збирати.
Дід: Де ти баба гриби знаходиш? Я ось жодного не бачу.
Бабка: Да-а-а, дід. Видно зовсім ти старий став, коли нічого не бачиш. Іди краще до річки, лови рибу, а гриби я сама збирати буду.
Дід: Ловись, ловись рибко, велика й маленька.
Бабка: Ау, дід, ау-у! Подивися, скільки я грибів назбирала.
Дід: А я рибку зловив.
Бабка: Ох, заморити я, сяду відпочину.
Дід: Ох, ох, ох! І я стомився.
лунає мукання
Бабка: Ой, хто це сюди йде? Може бути кішечка?
Дід: Ні. Що ти, бабо. Це не кішечка.
Знову чується мукання
Бабка: Може бути це собачка?
Дід: Та ні, ж. Це не собачка. - Діти, підкажіть, хто це до нас йде?
( входить корова і мукає )
Бабка: Корівка прийшла! Що ти корівка мичішь? Є напевно хочеш? Іди до мене, я тебе грибочками пригощу. Їж!
(Корова мотає головою, не хоче грибочків)
Дід: Іди до мене, я тобі рибку дам. Їж рибку.
(Корова відмовляється, не хоче)
Дід: Чим же нам корову нагодувати?
Бабка: - Діти! А ви знаєте, що любить їсти корова?
Ведуча: - Давайте розповімо бабусі і дідові, чим харчується корова (проведення гри «Нагодуй корівку»). - Для цього нам потрібно розділитися на 2 команди (діти заздалегідь поділені на команди: у кожної дитини на руці зав'язана кольорова стрічка синя або червона). У кожної команди в кошику лежать різні картинки. Виберіть тільки ті картинки, на яких намальована їжа для корови.
(діти вибирають з кошика картинки і перераховують те, що любить корова).
1-й дитина: Молоко дає корова, Щоб була вона здорова,
Її треба погодувати, А потім вже доїти.
Дід з бабою (хором): Дякую вам. Тепер-то ми знаємо, чим корівку нагодувати.
Бабка: - Піду, корівку погодую, а потім подою! (дід з бабою йдуть)
Ведуча: - А хто ще крім корови нам може давати молоко? (коза, верблюдиця, кінь)
Ведуча: Молодці, як ви багато знаєте! А хочете пограти? У мене є м'ячик. Кому я його кину, той назве як називається молоко від кози, вівці, корови, верблюдиці і т. Д. (Проводиться дід. Гра «Чиє молоко»)
Дід: - А ось і я! Чув, чув, як ви все правильно відповідаєте. Ось, дітки, Бабка вам гостинці передала, угощайтесь! (передає кошик з молочними продуктами)
Ведуча - Спасибі, тобі Дідусь. Ой, а Бабуся-то не тільки нам молоко передала, але і ще дещо. А щоб дізнатися, що передала нам Бабуся, вам доведеться відгадати загадки. Чи готові?
Ведуча: (загадує загадки)
Біла водиця
Всім нам стане в нагоді.
З водиці білої
Все, що хочеш, роби:
Сливки, кисле молоко,
Масло в кашу нашу,
Сирок на пиріжок,
Їж, Іванко, друже! (Молоко)
Дуже люблять діти
Холодок в пакеті.
Холодок, холодок,
Дай лизнути тебе разок! (Морозиво)
Здогадайтеся, хто така?
Білосніжна, густа.
Щоб була у нас. (Сметана)
Що за білі крупинки?
Чи не зерно і не сніжинки.
Скисло молоко - і в строк
Отримали ми. ( Сирок)
Зроблений він з молока,
Проте тверді його боки.
У ньому так багато різних дірок.
Здогадалися? Це. (Сир)
Ми на хліб його намажемо
І додамо до різних каш. (Масло)
Бабка: - Ай, да молодці, дітки! Всі загадки розгадали. А чи зможете ви з закритими очима вгадати молочні продукти на смак?
Ведуча: - Ну що, зможемо відгадати за смаком з закритими очима?
- Ну тоді давайте пограємо! (граємо в гру «Вгадай за смаком»: в стаканчиках знаходяться молочні продукти: йогурт, кефір, молоко, сир, сир. Ведуча набирає ложечкою певний продукт і дає спробувати дитині)
Дід: - Глянь-но, бабка, які діти молодці - всі знають.
Бабка: - раз ви все знаєте, то напевно часто п'єте молоко ? А ви знаєте, як воно з'явилося у вас на столі?
Ведуча: Давайте розповімо і покажемо, який довгий шлях пройшло молоко, перш ніж з'явитися на нашому столі?
1. Корова пасеться на лузі, їсть травичку;
2. Після того, як вона поїла, у неї в вимені з'явилося молочко. Потім її потрібно подоїти;
3. Машина «молоковоз» забирає молоко з ферми і везе на молочний завод;
4. На молочному заводі молоко переробляють і розливають в красиві упаковки: пляшечки, коробочки, пакетики. Роблять з молока різні молочні продукти (сирок, сир, масло);
5. З молочного заводу машина розвозить молоко і молочну продукцію по магазинах нашого міста;
6. У магазині ми купуємо молоко і молочні продукти, приносимо додому або його привозять в дитячий сад. Так молоко з'являється на нашому столі.
Бабка: - Все-то ви знаєте. Молодці! А я ось молоко не купую, я сама корівку дою. А ще я вмію сама йогурт і молочний коктейль робити. А ви вмієте?
Ведуча - А щоб це дізнатися, я пропоную пройти в нашу лабораторію, де ми проведемо досліди з молоком.
В першу чергу ми з вами з'ясуємо властивості даного продукту, а саме - смак, колір, запах, прозорість. А щоб нам було легше визначити всі ці якості, ми будемо порівнювати його з водою.
Дослід №1: «Чи є у молока смак?»
Перед дітьми стоять дві склянки - один з водою, інший - з молоком.
- Що знаходиться в склянках?
- Що спільного у молока і води? (рідини)
- Запропонувати дітям спробувати через трубочку воду. Чи є у неї смак? (Відповіді дітей)
- А тепер спробуйте молоко. Чи є смак у молока? Яке воно на смак? (відповіді дітей)
Висновок: у молока є смак, а вода - без смаку.
Дослід №2 «Чи є у молока колір?»
Запропонувати дітям розглянути і порівняти молоко і воду. Якого кольору молоко? А вода? (Відповіді дітей)
Висновок: молоко білого кольору, а вода - прозора.
Дослід №3 «Молоко і мед»
Запропонувати дітям покласти чайну ложку меду в склянку з молоком. Як і для чого, на вашу думку можна використовувати цей напій? (відповіді дітей)
Висновок: з'єднання молока з медом можна використовувати в лікувальних цілях.
Досвід №5 «Молоко і полуничне варення»
Проведемо досвід з молоком і варенням. Якщо в молоко додати варення, а потім збити міксером, то вийде молочний коктейль. Як назвемо коктейль?
Бабка: - М-м-м, як ви смачно коктейль приготували! Краще ніж я.
Дід: Ау-у, Бабка, де ти-и-и?
Бабка: Тут ми Діда.Зголоднів, мабуть? На ось, випий-ка молочка.
Дід: Та не хочу я пити молоко. Яка мені від нього користь?
Ведуча: Давайте розповімо Дідусеві, яку користь приносить молоко.
Дід: Ух, ти, як багато користі від молока! Налийте-но мені молочка. Ох, і смачне молочко! Спасибі, вам дітки за те, що ви так багато про молоко мені розповіли.
Корова: Будь ласка, пийте на здоров'я. - Діти! Ви такі молодці! Так багато знаєте про мене, про молоко та молочні продукти. Так добре розповіли про користь молока. Напевно любите молоко? І для вас я приготувала подарунки (роздає йогурт «Растишка» і прощається з дітьми)
Ведуча: Ось і закінчився наш захід. Вам сподобалось? А що вам сподобалося найбільше? Підніміть руки, хто буде пити молоко кожен день? Молодці! Адже все починається з молока! Будете пити молоко - будете здоровими і розумними!
План-конспект уроку з основ здоров'я
(3 клас)
Тема: «Вітаміни і мікроелементи, їх вплив на здоров'я. Вибір продуктів харчування. Молоко та молочні продукти».
Мета:
Обладнання: зображення різних видів молочної продукції; нагрудні картки з зображенням молочних продуктів (склянка молока, пляшка кефіру, шматочок плавленого сиру, тарілка сиру зі сметаною та інші зображення); уривки з українських народних казок, у яких згадується молоко та молочні продукти; рецепт сир домашній.
Тип уроку: комбінований
Хід уроку
І . Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань
- Прочитайте вислів, який належить давньогрецькому філософу Сократу:
«Ми живемо не для того, щоб їсти, але їмо для того, щоб жити», і посніть, як ви його розумієте?
ІІІ. Робота з новим матеріалом
- Сьогодні ми з вами вирушимо в подорож до Країни Здоров’я і затримаємось на зупинках:
1. Зустріч з Принцесою Харчування та Питайликом
2. Загадкова.
3. Вітамінна.
4. Молочна.
5. Ігрова.
- Розгляньте малюнки. Назвіть продукти, що належать різним групам їжі.
Розкажіть, яка їжа вам найбільше смакує.
- Чи повинна їжа бути різноманітною? (Так).
- А тепер ми з вами вирушаємо в Країну Здоров’я, місто «Добростравія».
- Хто зуміє пояснити це слово?
1 зупинка «Принцеса харчування»
Повідомлення учнів
Я - Принцеса Харчування, старша дочка Королеви Здоров’я.
Харчування – неодмінна умова вашого життя. Без їжі людина не може жити. З їжею ми отримуємо поживні речовини необхідні для роботи мозку, серця, легенів, м’язів. Від того, яку їжу ви вживаєте, залежить ваше здоров’я. Отже, щоб бути здоровим, потрібно правильно харчуватися. А ще у мене є помічники - мої братики. Це – вітаміни. Слово «вітамін» походить від латинського слова «vita» - життя. Назва ця - не випадкова. Якщо вітамінів не вистачає, людина тяжко хворіє. Вітаміни потрібні для нормального росту і розвитку дитячого організму.
Вітамін В:
Я необхідний для розумової і фізичної праці. Вітаміни групи В містяться у гречаній та вівсяній крупах, у горосі, печінці, м’ясі, яйцях.
Вітамін С:
Я підвищую протидію організму захворюванням, сприяю росту. Багато мене у овочах: капусті, помідорах, цибулі, картоплі, а найбільше – у ягодах чорної смородини, у плодах шипшини.
Вітамін D:
Я зміцнюю кістки. Вітамин D міститься у яйцях, печінці, молочних продуктах, риб’ячому жирі. Крім того вітамин D людина отримує з власної шкіри, у якій він утворюється під дією сонячних променів.
Гра
- Якщо це корисно – плескаємо в долоні, а якщо ні - сидимо тихо.
Можна переїдати?
Їсти треба 4 рази на день?
Під час їжі вживання їжі можна відволікатись?
Їжа повинна бути різноманітною?
Їсти треба швидко, не пережовуючи їжу?
Сіль потрібна людині у великій кількості?
2 зупинка «Загадкова»
- Відгадайте, у яких відгадках міститься вітамін С?
- Шкір має 7, а сльози випустить усім. (Цибуля)
- Що то за голова, що лиш зуби і борода. (Часник)
- Сидить баба серед літа, у 100 сорочок одіта. (Капуста)
- Я кислий, був зелений, а потім пожовтів, з країн морських і південних
прилетів. (Лимон)
- Росте зелений кущик, червоні ягідки. Торкнись його - вкусить. (Шипшина)
- Хтось на кущиках висипав намистинки чорні, їх збирають в кошики дівчата
моторні. (Чорна смородина)
3. Фізкультхвилинка
- Діти, подивіться на дошку і пригадайте, як звуть цих казкових героїв?
(Фея Смачнюля та Питайлик)
(З абетки харчування)
(Відповіді дітей)
І поживне, і смачне,
Біле, пінне, запашне.
Залюбки малята п'ють,
Здоровенькими ростуть.
3 зупинка «Молочна»
(Робота в групах. За правильну відповідь діти отримують фішку).
Кожній групі роздані малюнки, з якими вони будуть працювати). На малюнках ви бачите продукти однієї групи, до якої групи вони відносяться?
(Молочні продукти)
Відгадайте загадки про тварин, які дають молоко, що п’ють люди?
Голодна реве, а нагодована жує,
Дітям усім молоко дає. (Корова)
Наступна загадка:
Пасеться на лугу тварина:
Пухка і сіра, як хмарина.
Вона нам вовною дає
Турботу і тепло своє. (вівця)
Біла копиця йде води напитися,
Хвицає ногами, буцає рогами,
Бородою трясе, молоко несе,
Ласує лозою, зветься… (Козою)
Молоко – рідкісний створений самою природою харчовий продукт. У молоці містяться всі поживні речовини необхідні дитячому організму.
На сметану, масло, сир
Нам воно згодиться.
І корисне, і смачне,
Тече, як водиця.
Колір в нього, наче сніг,
Пригощу їм вас усіх! (Молоко)
4 зупинка «Ігрова»
Конкурс «Відгадай»
Учитель прикріплює на дошці чотири зображення ємностей з молоком. Під кожним зображенням написане речення, яке учням необхідно закінчити.
– «Якщо молоко залишити на добу в теплі, воно скисне і утвориться…»
– «Якщо молоко, яке скисло, злегка підігріти, з нього утвориться маса білого кольору, яку називають…»
– «Якщо молоко поставити в гарячу духовку і потримати його там декілька годин, то утвориться…»
– «Якщо в гарячу духовку на декілька годин поставити молоко, яке скисло, то утвориться…»
Конкурс – «Реклама сиру». Вчитель пропонує учням створити етикетки на листках – завданнях різних сирних товарів (наприклад: сирок в шоколаді, плавлений сирок, твердий сир та інші).
Конкурс – «Народна мудрість».
Назвати прислів’я або приказки,
у яких згадується молоко та молочні продукти:
- Кашу маслом не зіпсуєш.
- Де млинці, там і ми.
- Живе, як кіт у маслі.
ІV. Підсумок уроку
Здоров’я - це сила!
Здоров’я – це клас!
Хай буде здоров’я
у вас і у нас.
План-конспект уроку з основ здоров’я
(3 клас)
Тема: «Корисні та шкідливі мікроорганізми. Молоко та молочні продукти. Практична робота. Моделювання поведінки під час епідемії грипу».
Мета:
Обладнання: Плакат за темою уроку; презентація про молочні продукти. Відеофільм про мікроби. Картки для групової роботи «Створення реклами».
Тип уроку: комбінований
Хід уроку
I. Організаційний момент
Доброго ранку,
Щедрого дня.
Сонечко радо
Усіх нас віта!
II. Повторення вивченого матеріалу
1. Фронтальне опитування
Вправа «Закінчи речення»:
— З минулого уроку я пам'ятаю, що відпочинок...
III. Оголошення теми уроку
— На уроці ми поглибимо свої знання про світ організмів, з'ясуємо, треба робити, щоб уберегтися від інфекційних хвороб, як захиститися від інфекцій. Поговоримо про молочні продукти, з'ясуємо важливість його в нашому харчуванні.
IV. Вивчення нового матеріалу
1. Розповідь учителя
Згадаймо, мікроорганізми — це організми, яких ми не бачимо неозброєним оком, і які поширені скрізь. Бактерії є корисні і шкідливі. До корисних належать:
використовують для одержання ке сиру,
ряжанки;
гнильних мікроорганізмів.
Але існують і шкідливі
мікроорганізми, які, оселяючись в нашому спричиняють різноманітні захворювання. Потрапляючи в організм, частіше через органи травлення і дихання (з їжею, водою, повітрям), вони швидко розмножуються і виділяють отруту, що вбиває живі клітини. Так виникають інфекційні хвороби. Інфекційними називають хвороби, викликані шкідливими хвороботворними мікробами і вірусами, що їх не побачиш без мікроскопа
2. Робота з підручником (с. 12)
а) Опрацювання статті.
б) Аналіз ілюстрацій.
в) Робота над додатковою інформацією.
г) Перегляд відеофільму
3. Фізкультхвилинка
V. Закріплення вивченого матеріалу
1. Створення реклами молочного продукту
- Обєднайтеся у групи.
- Визначте і запишіть назву молочного продукту, який будете рекламувати.
- Складіть вірш чи загадку про цей продукт.
- Підготуйте презентацію обраної вами молочної продукції.
2. Практична робота «Моделювання поведінки під час епідемії грипу»
1) Мозковий штурм
— Які симптоми захворювання на грип?
2) Гра-практикум
Надівання та зав'язування марлевої пов'язки.
VI. Підсумок уроку
План-конспект інтегрованого уроку
з основ здоров'я та математики
(3 клас)
Тема: «Молоко та молочні продукти. Розв’язування
задач. Приклади на порівняння».
Мета:
в харчуванні. Удосконалювати вміння виконувати приклади на порівняння з використанням арифметичних дій. Розв'язувати цікаві математичні задачі; вміти використовуватиїх в житті;
Обладнання: ілюстрації за темою уроку, загадки, прислів’я, роздатковий матеріал.
Тип уроку: комбінований
Хід уроку
І. Організаційна частина
Сьогодні в нас незвичний урок,
Сьогодні ми зробимо ще один крок.
У цікаву країну пізнань, в країну чудову,
Що нас так чекає й збагачує мову,
Та щоб швидше до неї потрапити
Потрібно екзамен кмітливості скласти,
Тож сядьте рівненько, стежте уважно,
Щоб здогадатись було вам не важко.
Всі міркуєм швидко діти,
Домовляємсь не шуміти,
Руку гарно піднімаєм,
На уроці не дрімаєм!
ІІІ. Оголошення теми та мети уроку
Колір має білий,
Смак чудовий, ніжний.
Полюбляють його всі:
І дорослі і малі.
Що про нас там вже казати,
П’ють його навіть звірята.
Що це може буть таке,
Ніжне, біле та смачне? (молоко)
Молоко – рідкісний, створений самою природою харчовий продукт. У глибоку давнину цей унікальний продукт лікарі називали «еліксиром життя». Жодна дитина не може вижити та вирости без цього продукту харчування.
У молоці містяться всі основні поживні
речовини, необхідні дитячому організму.
Молочні продукти багаті на білки та мінеральні
речовини.
У молоці найбільше вітамінів А і Д. Вітамін А – вітамін зору, підвищує опірність організму інфекційним захворюванням. Найбільше цього вітаміну міститься у вершковому маслі. Вітамін ДЖ сприяє росту кісток, зубів. На нього багаті молоко та вершкове масло.
Поруч з молоком у дитячому харчуванні мають бути присутніми молочнокислі продукти: кефір, сир, ряжанка, йогурт, які є надзвичайно цінними для дітей, оскільки вони підвищують апетит, легко засвоюються. чудову інформацію надали ви. А зараз ми будемо в склянування грати.
У склянці назви різноманітних молочних виробів. Та деякі букви загубилися. Вставте пропущені букви. Назвіть молочні продукти.
сметана |
|
ряжанка |
йогурт |
|
МОЛОЧНІ ПРОДУКТИ |
|
молоко
|
кефір |
|
масло |
Гра «Так, так. Ай-я-я»
Молоко традиційно вважається повноцінною їжею. У народі й досі кажуть: «Поїсти молока».
Наші прадіди вживали молоко з кашею, картоплею, хлібом. Дуже часто на столі були вареники із сиром у сметані, налисники заправлені сметаною та маслом, сирники, молочні киселі.
Ой погляньте, но малята,
Хто сопе там у кутку?
Діти:
Котик наш то вайлуватий,
Переїв мабуть пухнатий.
Треба його розбудити,
Й їсти правильно навчити.
Порція – це річ свята,
Знає навіть немовля.
Зараз трішки віддихнем,
Й котика учить почнем.
Фізкультхвилинка
1 порція = 1 склянка молока
півсклянки йогурту
півсклянки сиру
30г твердого сиру
ІV. Розвиток математичних вмінь.
За 3 дні Мурчик випиває 12 склянок молока. Скільки склянок молока вип’є Мурчик за 5 днів? На скільки склянок молока він вип’є за день більше, якщо ще буде смакувати сиром та йогуртом?
Задача 2
На сніданок Мурчик з’їдає – 1 склянку йогурту, на обід – 1 склянку молока і 30г твердого сиру, на вечерю – 1 склянку сиру. Скільки всього молочних продуктів з’їдає котик за день?
1 склянка молока - 30г твердого сиру
1 склянка молока - 1 склянка сиру
1 склянка сиру - 90г твердого сиру
1 склянка молока - 1 склянка йогурту
Котик хитро поглядає
Зрозумів чи ні – не знаю
А ми трішки почаклуєм
Й смачні страви приготуєм.
VІ. Закріплення вивченого матеріалу
VІІ. Підсумок уроку
Інтерактивна вправа «Незакінчене речення»
Екскурсія на підприємство
«Ржавчицька корівка»
(с.Ржавчик Первомайського району Харківської області )
«Як молоко приходить до нас на стіл»
Мета:
Хід екскурсії
Вчитель повідомляє учням правила безпечної поведінки на підприємстві, умови проведення екскурсії, мету відвідування підприємства. Повідомляє про те, що учні повинні по завершенню екскурсії поділитися своїми враженнями під час екскурсії.
Завдання для учнів під час екскурсії:
процесом; зі змістом праці людей
різних професій( ветеринар,
доярка,
лаборант); з заходами
по збереженню навколишнього середовища;
Реалізація навчальних проектів
Екологічний проект на тему: «Упаковка – користь та шкода для довкілля» (2 клас)
Мета:
Обладнання: зразки упаковки молочних продуктів. Дослідження: вплив різних видів упаковки на навколишнє се- родовище.
Хід проекту
Навчальний проект на тему: «Молоко – корисне для здоров'я» (3 клас)
Мета:
Підготовчий етап роботи над проектом
1. Скласти анкету для батьків про вивчення смаків дітей у виборі молочних продуктів.
2. Підготувати матеріал для батьків про значення і користь молока.
3. Залучити батьків у реалізацію проекту (спільні малюнки батьків з дітьми, упаковка від молочної продукції для оформлення колажу до сюжетно-рольовій грі «Відділ молочних продуктів».
4. Підібрати вірші, загадки, ігри, оповідання на дану тему.
5. Провести конкурс малюнків на тему: «Молочні продукти».
Складання плану роботи над проектом
«Модель трьох питань»
Що ми знаємо? |
Що ми хочемо дізнатися? |
Що зробити, щоб дізнатися? |
Молоко дає корова. Коза теж дає молоко. Молоко корисне, тому що від нього зростають. Якщо пити молоко, міцні зуби. З молока варять суп і кашу. З нього роблять сир і сметану. Кип'ячене Молоко буває. У молоці багато вітамінів. |
Як отримують кисляк з молока? Хто придумав робити сир? Які смакоту можна приготувати з молока? Хочу дізнатися загадки або вірші про молоко. Як кухарі нам готують сирну запіканку?
|
Можна почитати казку «Горщик каші» Сходити на екскурсію в продуктовий магазин. Подивитися програму «Смак», там всі вміють готувати. Подивитися журнали. Знайти в енциклопедії. Подивитися, як мама на кухні готує. |
Хід реалізації проекту
1. Розміщення інформації в класному куточку на тему: «Скільки потрібно дитині молока в день?».
2. Пізнавальний матеріал «Все з молока».
3. Колективна робота дітей «Молочна продукція».
4. Виставка малюнків батьків і дітей на тему: «Молочні продукти».
5. Розвага для дітей на тему: «Звідки молоко до нас на стіл приходить?».
Формування ціннісної мотивації молодших школярів до здорового способу життя (матеріали до уроків та позакласних заходів)
Компетентнісні задачі з математики
Задача 1. За 3 дні Мурчик випиває 12 склянок молока. Скільки склянок молока вип’є Мурчик за 5 днів? На скільки склянок молока він вип’є за день більше, якщо ще буде смакувати сиром та йогуртом?
Задача 2. На сніданок Мурчик з’їдає 1 склянку йогурту, на обід — 1 склянку молока і 30 г твердого сиру, на вечерю — 1 склянку сиру. Скільки всього молочних продуктів з’їдає котик за день?
Задача 3. Порівняти в порціях: 1 склянка молока — 30 г твердого сиру;
1 склянка молока — 1 склянка сиру;
1 склянка сиру — 90 г твердого сиру;
1 склянка молока — 1 склянка йогурту
Задача 4. На столі стояло 3 кухлі з молоком. Кіт випив один кухоль молока. Скільки кухлів залишилось? (Три).
Задача 5. Скільки масла вийде з 33 л молока, якщо з 22 л молока виходить 2 кг масла?
Задача 6. Як за допомогою бідонів місткістю 5л та 8л відлити з молочної цистерни 7л молока?
Задача 7. Кіт Матроскин надоїв від корови 12л молока. 3л молока він випив разом із Шариком., а інше відправив в місто до Дяді Федора. Скільки літрів молока отримав дядя Федір?
Задача 8. Корова Милка дала 20л молока вранці і 16л ввечері. Скільки всього літрів молока дала корова Милка?
Задача 9. Бабуся зняла 3л сливок, а 7л поставила на просто квашу. З молока, що залишилося зробила масло. Скільки літрів молока пішло на масло?
Задачі - «дотепинки»
Завдвання для уроків з української мови та літературного читання
Дидактична гра «відгадай твір»
Гра «Молочні приклади»
(Діти розв'язують приклади, потім придумують свої.)
МОЛОКО +манка +масло = (каша)
Сир + яйця + масло +родзинки = (запіканка)
Сир +хліб + масло = бутерброд
Чистомовки
За – за – за – замекала коза.
Зу – зу – зу – прив’язали ми козу.
Зо – зо – зо – йди сюди, козо!
Зе – зе – зе – дід їй сіно везе.
Зі – зі – зі – є що їсти цій козі.
Зи – зи – зи – буде молоко нам від кози.
Ла-ла-ла, ла-ла-ла – Алла молоко пила.
Ло-ло-ло, ло-ло-ло – дуже весело було.
Ли-ли-ли, ли-ли-ли – ми малину полили.
Ол-ол-ол, ол-ол-ол – ми забили гол.
Му-му-му! - молока кому
Ма-ма-ма - молока нема.
Мо-мо-мо - зараз подамо.
Ми-ми-ми - напилися ми.
Малюнковий диктант
Запишіть слова: корова, вівця, як, лама, буйвол, верблюд, коза. Як назвати їх одним словом? В якому слові звуків більше, ніж букв? З якими словами їх можна об’єднати? (Молоко, ферма.) Які слова називаються спорідненими? Дівчатка, доберіть і запишіть спорідненні слова до слова «молоко» (молочний, молоковоз, молокозавод, молокопродукт), хлопчики — до слова «ферма» (фермер, фермерський, фермерша, фермерство).
Диктанти
Корова
Корова - дуже шляхетна тварина. Її по праву називають годувальницею селянської сім'ї. Корова в середньому живе 18-20 років. У рік , як правило , корова приносить одного теляти. Бувають випадки народження двійнят. За господарськокорисними якостями вони діляться на молочні , молочном'ясні та м'ясні . У нашій країні розводять більше 50 порід великої рогатої худоби. Серед них найбільше значення придбали такі породи , як симентальська і чорноряба .
Корова
Корова — одна з перших тварин, яких приручила людина. Вже высым тисяч років корови живуть поруч з людьми, забезпечуючи їх молоком. З молока люди навчилися готувати різні корисні і смачні продукти — сир, морозиво, йогурт, сметану, кефір, масло.
Молоко корисне для здоров'я
У день корова дає приблизно 25 літрів молока, це майже три великих відра! Молоко дуже корисне для здоров’я: в ньому міститься дуже багато вітамінів. Молоко використовується як не перероблене , так і для виготовлення різних молочних продуктів.
Цікаві факти про корову
За хвилину корова здатна зробити близько 100 жувальних рухів. Корови досить доброзичливі та навіть здатні дружити, обираючи собі товаришів у стаді. Вони одні з небагатьох тварин, здатних плакати. Присмак коров'ячого молока безпосередньо залежить від трави, яку з'їла тварина.
Користь молока
Ще з дитинства кожен обізнаний про користь молока. Мабуть, це єдиний продукт, який наскільки корисний, настільки і смачний. А скільки різноманітних продуктів виходить на основі його переробки! Молочні продукти можна перераховувати безкінечно. Організм так звик до них, що часом сприймає як щось само собою зрозуміле. Якщо запитати людей про користь молока, то кожен відповість завченою фразою про неоціненну роль кальцію в зростанні і зміцненні кісток.
Прислів'я
Загадки
Хто пасеться на лужочку
Товстобокий, наче бочка?
Любить сіном ласувати,
Молочко дає малятам.
– Будьте, му-му-му, здорові
І подякуйте… (корові).
Я в гадзівстві допомога
Маю вим’я і два роги.
Цілий день траву жую,
Молоко смачне даю. (Корова)
Чотири ходуни –
Щоб чобітки топтати.
Чотири цвіркуни –
Щоб чобітки нам дати.
А вила над собою –
Несе усім на страх.
А ззаду – мухо боєм
Хлясь – мах!
Хлясь – мах!
Хлясь – мах! (Корова)
Іде в поле – як дощечка, а з поля – як бочечка. (Корова)
Голодна – мукає, сита – жує, всім дітям молока дає. (Корова)
І своє дитя не забула, і чужих погодувала. (Корова)
Серед двору стоїть копа,
Спереду вила, а ззаду мітла.
Спереду – рогач,
А на хвості – квач.
Огрядна, боката,
На молоко багата. (Корова)
Роги, вим’я, довгий хвіст,
В кого чималенький зріст? (Корова)
На тім рогачі, що не був у печі,
Якась куховарка здорова
Щоденно нам приносить корисні харчі.
Звемо її просто -… (корова).
Мале забавненьке воно:
у дворі гуляє,
Або підійде під вікно – хліба дожидає.
Буває, з двору як чкурне,
шукать його – робота!
Або дивується воно,
що перед ним ворота. (Теля)
Загадки про молоко
І поживне, і смачне,
Біле, пінне, запашне.
Залюбки малята п’ють,
Здоровенькими ростуть. (Молоко)
На сметану, масло, сир
Нам воно згодиться.
І корисне, і смачне,
Тече, як водиця.
Колір в нього, наче сніг,
Пригощу їм вас усіх! (Молоко).
Рідке, а не вода, біле, а не сніг. (Молоко)
Зелену травичку корівка жує
Та біле мене вона людям дає. (Молоко)
Наче сонечко, жовтеньке,
А розтане – то м’якеньке.
Молочко у ньому є,
Смак до каші додає. (масло)
Я духмяний, в дірочках, а на смак так просто – ах! (Сир)
Солоденьке, як медок,
Холодненьке, як льодок. (Морозиво)
Біле, та не сніг,
Смачне, та не мед.
Від рогатої беруть
І хлопцям дають. (Молоко)
Хоч рідке - але не вода,
Чи не сніг, а біле. (Молоко)
Під чорною коровою білий теля. (Молоко)
Від нього - здоров'я, сила
І рум'янець щік завжди.
Біле, а не білила,
Рідке, а не вода. (Молоко)
З водиці білої -
Все, що хочеш, роби:
Масло в нашу кашу,
Вершки в кисле молоко,
Сирок на пиріжок.
Їж та пий, гостям налий,
І коту не пошкодуй. (Молоко)
Вірші
«Корівка»
Му-му-му! Му-му-му!
Що мукає корівка?
Підходьте хутчіше
Із відерцем срібним.
Дам я найсмачніше,
Тепле, білопінне
Молоко, молоко.
Буде сир і каша,
Масло і сметана.
Щоб дитинка наша
Виростала гарна.
Му-му-му! Му-му-му!
Пий, дитинко, молочко
На здоров’ячко.
«Молоко»
В чашці ще було чимало,
Та збулось, що збутись мало –
Розлилося молоко
Дуже шкода, що й казати!
Узялись його лизати
Мурзик, Мурка і Мурко.
Не зберу назад у чашку,
Тож, хоч як лизати важко,
Треба пити, так як є.
Брись! Посуньтесь, ви, на суші!
Молоко, хоч і в калюжі,
Не котяче, а моє!
Вміють швидко й гарно пити,
Щоб і вуса не втопити,
Мурзик, Мурка і Мурко.
Й я стараюсь, хоч не киця.
Шкода, скоро вже скінчиться
Це калюжне молоко!
«Корисне молоко»
Молоко дає нам сир,
Вершки, масло і кефір.
Йогурт, ряжанку й сметану…
Добавляють в кашу манну.
До вподоби воно всім —
Здоровішаємо з ним!
Молоко вживайте зранку –
Кращого нема сніданку!
«Молоко»
Дуже люблять молоко
Котик Няв і пес Сірко.
Йде додому кізка Рита.
— Ой, так хочеться вже пити!
І стрибає котик Нявчик:
«В мене є новий слинявчик,
Мур-р, мур-р, мур-р я замурчу І –
нап’юся до-схо-чу!»
Песик лиш хвостом виляє,
Наперед він добре знає:
Буде скоро для Сірка
Повна миска молока!
Квочка квокче: «Ко-ко-ко!
Любим теж ми молоко,
Дітки, швидше підлітайте,
В коло дружно всі ставайте!»
Не тишко я і не соня,
Дідуся прошу я Льоню:
«Можна, поки спить ще свинка,
Злижу зверху хоча б пінку?»…
Вікторина на тему: «Молоко та його родина»
Відповідь: Молоко втікає при кипінні, воно піднімається наверх и вибігає з каструлі.
Відповідь: Молоко дають не тільки свійські тварини.
Відповідь: Корова, вівця, коза, віслюк, олень, верблюд та інші.
Відповідь: Молоко
Відповідь: молоко – це висококалорійний продукт.
Відповідь : з казок
Відповідь : це молоко, яке щойно дала нам корова
Відповідь: сметана, творог, йогурт, сир, кефір, ряжанка, масло.
Відповідь: морозиво
10.Які різновиди молока ви знаєте?
Відповідь: свіже, кисле, парне, топлене, грудне, кип’ячене.
Розфарбовки
Кросворди та ребуси
Кросворд №1
Питання
По горизонталі:
1. Густий верхній слой сметани. (сливки)
2. Густе кисле молоко. (просто кваша)
3. Желейне молоко зі шматочками фруктів. (йогурт)
4. Жирна речовина, отримана шляхом взбиття молока. (масло)
5. Твердий продукт , який отримують з кислого молока. (сир)
По вертикали:
1. Молочнгий продукт з кислих сливок. (сметана)
2. Біла рідина, яку дають корови, а оюди використовують у їжу. (молоко)
3. Густий напій з кислого молока. (кефір)
4. Напій з кобилячого молока. (кумис)
5. Густі частинки кислого молока. (творог)
Кросворд №2
1. |
|
|
|
|
|
|
|
|
2. |
|
|
|
|
|
|||
3. |
|
|
|
|
||||
4. |
|
|
|
|
|
|
|
|
5. |
|
|
|
|
|
|
|
|
6. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Питання
Кросворд №3
|
|
|
|
|
|
|
|||||
|
|
|
|
|
|
||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||||
|
|
|
|
|
|||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||
|
|
|
|
|
|
||||||
Питання
Ребуси
Практичні роботи
Практична робота «Вивчаємо упаковку йогурта»
Мета:
Обладнання: зразки різних видів упаковок йогуртів, малюнки та плакати із зображенням упаковок, надписів на упаковках, фото та малюнки якісних та неякісних упаковок йогуртів.
Хід практичної роботи
Учитель повідомляє учням, що при виборі йогурту необхідно звертати увагу на упаковку. Особливо ретельно слід перевірити її цілісність, терміни придатності та склад йогурту. Також необхідно звернути увагу на інформацію про харчову та енергетичну цінність продукту. Важливо ознайомитись зі умовами його зберігання. Також вчитель демонструє упаковки різних йогуртів та пропонує учням ознайомитись з тим, яку ще інформацію вони містять.
Завдання для учнів:
1. Об’єднайтеся у групи. Кожна група отримує одну упаковку йогурту. 2. Визначте, який вид упаковки дістався групі?
3. Дослідіть упаковку й повідомте, яку інформацію можна отримати з упаковки.
4. Визначте «плюси» і «мінуси» упаковки.
5. Зробіть висновок: чи може задовольнити споживача ця упаковка.
6. Обговоріть зібрану інформацію між групами.
7. Визначте різницю між різними видами упаковки йогуртів і зробіть спільний висновок: Яка саме інформація з упаковки йогурту впливає на вибір споживача? Упаковка якого йогурту містить найбільш повну інформацію? Який вид упаковки зручніший для користування?
Практична робота «Вибираємо якісні продукти з молока»
Мета:
Хід практичної роботи
Учитель повідомляє учням, що при виборі будь-якого молоч- ного товару необхідно звертати увагу перш за все на упаковку. Слід ретельно перевірити її цілісність, термін придатності та склад. Не- обхідно звернути увагу на інформацію про харчову та енергетичну цінність продукту, ознайомитись із умовами його зберігання. Учитель демонструє різні продукти з молока і пропонує учням за вже відомими ознаками вибрати саме якісний, а значить, корисний.
Завдання для учнів:
1. Об’єднайтеся у чотири групи.
2. Кожна група отримує один з підготовлених зразків продуктів.
3. Група самостійно визначає, за якими ознаками доцільно визначати якість їхнього зразка.
4. Група проводить необхідне дослідження продукту, записує результат і готує повідомлення.
5. Кожна група доповідає про результати свого дослідження.
6. Підбиваються підсумки роботи.
Все про молоко та молочні продукти (інформаційний матеріал до уроків та позакласних заходів)
Молочні продукти є джерелом кальцію і
вітаміну B2. Їх можна замінити йогуртами, кефіром, а також пісним сиром. Молоко та молочні продукти часто використовувані продукти раціону. Молоко називають іноді першим продуктом в дієтології, підкреслюючи його роль у лікувальному харчуванні. Молочна їжа корисна і здоровим людям різного віку, тому молоко і молочні продукти повинні займати в харчуванні одне з провідних місць.
Види молочних продуктів — це вершки, сметана, вершкове масло, сири, кисломолочні продукти, йогурти, морозиво, молочні консерви й сухі молочні продукти.
Молочні супи з вермішеллю, крупами, овочами, молочні каші, сметанні та молочні соуси, сир, сирні пудинги, суфле, запіканки, сирники, ватрушку з сиром, сир з молоком, сметаною, варенням, збиті вершки і сметана, молочний кисіль і просто стакан молока або кефіру, кислого молока, скибочка ароматного сиру - все це не просто сума харчових речовин: білків, жирів, вуглеводів і т. д. Це. перш за все смачне і різноманітне лікувальне харчування. З молоком і молочними продуктами наш організм отримує тваринний повноцінний білок, не менш цінний, ніж білок, що міститься, наприклад, у м'ясі та рибі.
Кефір - один з найбільш часто вживаних молочнокислих продуктів. Ще в минулому столітті лікарі звернули увагу на цілющі властивості напою кавказьких горців - кефіру. Ялтинський лікар В. Дмитрієв одним з перших опублікував роботу, присвячену дієтичним властивостям напою. Високо оцінював корисні властивості кефіру І.І. Мечников. Звернувши увагу на високу тривалість життя горців Кавказу та деяких районів Болгарії, значну частину раціону яких становили молочнокислі продукти, він прийшов до висновку, що молочнокислі бактерії можуть затримувати розвиток деяких шкідливих мікроорганізмів і сприяти продовженню життя людини.
У харчовій промисловості кефір одержують із молока шляхом додавання до нього кефіру грибка. До складу кефіру грибка, крім молочнокислих бактерій, входять молочні дріжджі, які й надають напою особливий аромат і смак.
Кефір легко засвоюється, надає тонізуючу дію. Він, впливає на роботу шлунка і кишечника: стимулює виділення травних соків, нормалізує моторну функцію травного тракту, збуджує апетит. Саме тому кефір рекомендують при хронічних захворюваннях шлунка і кишечника (гастрит зі зниженою секрецією, коліт). Нерідко люди, які страждають алергією до молока, добре переносять кефір.
Сир як продукт харчування необхідний всім, особливо дітям і людям похилого віку. Він входить до складу дієт при лікуванні захворювань печінки, атеросклерозу і гіпертонічної хвороби. Широко використовують сир у лікувальному харчуванні хворих на виразкову хворобу шлунка і дванадцятипалої кишки, хронічним гастритом, хронічними захворюваннями жовчного міхура, панкреатитом, хворобами кишечника.
Сир входить практично в будь-яку дієту. Його по праву називають продуктом, що не знають заборони в лікувальному харчуванні.
У магазини надходить зазвичай сир пастеризований, приготований за допомогою закваски з молока, попередньо знешкоджених від бактерій. Його можна їсти сирим, без теплової обробки, наприклад з молоком, сметаною, варенням і т. д. З пастеризованого сиру готують сирну пасту різної жирності, солодкі й солоні сирні сирки.
Непастеризований сир з кислого молока можна використовувати для приготування страв, які піддаються термічній обробці.
Сир широко використовують у лікувальному харчуванні. Негострі сорти типу російського, костромського включають у харчування при виразковій хворобі, хронічних гастритах і колітах, хронічних захворюваннях печінки і жовчного міхура .
На сьогодні у всьому світі існує близько двох тисяч сортів сиру. В якості сировини для виробництва сирів використовують коров’яче, козяче та інші види молока, а також молочні суміші. Процес виробництва молока полягає у зсіданні молока за допомогою сичужного ферменту чи молочної кислоти. Після посолу і дозрівання сири покривають оболонками, за виключенням розсільних сирів, які доз- рівають у розсолі. До розсільних сирів, зокрема, відноситься бринза. Сичужні сири — це високопоживні харчові продукти, які виготовляють шляхом ферментативного згортання білків молока, з подальшою обробкою і дозріванням виділеної сирної маси. Сичужні сири поділяються на натуральні і перероблені. До натуральних належать: тверді, напівтверді, м’які і розсільні. М’які сичужні сири поділяють на декілька типів, які відрізняються смаковими та ароматичними властивостями, консистенцією, зовнішнім виглядом.
Вершки одержують сепаруванням (розділення частини молока на вершки — жирний продукт, і знежиреного молока). Вони мають широке застосування. Їх рекомендують споживати при виразці шлунку та дванадцятипалої кишки, гастритах, для посиленого харчування дітей та дорослих. З вершків одержують сметану і вершкове масло. Цей продукт використовують у виробництві деяких кондитерських і хлібобулочних виробів, морозива та ін. У питних вершках міститься від 8 до 35 % жиру, 2,53 % білків і 3,54 % цукру. Залежно від термічної обробки вершки виготовляють пастеризовані і стерилізовані. Вони бувають без наповнювачів і з наповнювачами. Стерилізовані вершки мають у своєму складі 10 % жиру. Як наповнювачі використовують цукор, какао, каву та інші добавки.
Сметана - це кисломолочний продукт, який отримують у промислових та побутових умовах з вершків шляхом сквашування їх закваскою, виготовленою на чистих культурах молочнокислих і певних бактерій.
Вершкове масло з давніх часів має славу кращого харчового жиру. У ньому міститься значна кількість молочного жиру. Воно не повинно містити ніяких спеціальних харчових домішок. В залежності від масової частки жиру, масло розділяють на групи:
• вершкове масло бутербродне (з масовою часткою жиру від 61,5 % до 72,4 %);
• вершкове масло селянське (з масовою часткою жиру від 72,5 % до 79,9 %);
• вершкове масло екстра (з масовою часткою жиру від 80 %
до 85 %);
• топлене масло (або молочний жир, з масовою часткою жиру не менше 99 %). На кожній упаковці масла мають бути нанесені наступні позначення:
• назва і адреса підприємства-виробника, його товарний знак (при наявності), адреса виробництва;
• повна назва масла (торгова марка і власна назва при наяв- ності);
• склад масла;
• кінцева дата споживання чи дата виробництва і строк придатності до споживання;
• умови зберігання ;
• маса;
• інформаційні дані про харчову і енергетичну цінність (калорійність) в 100 г продукту.
Йогурт — це кисломолочний продукт з підвищеним вмістом сухих речовин, який виробляють сквашуванням молока. Продукт виникає завдяки сквашуванню пастеризованого молока, в яке додають спеціальну культуру бактерій (болгарську паличку), яку відкрив І. Мечников.
Морозиво — це продукт харчування, який складається із замороженої суміші натурального молока, вершків, згущеного чи сухого молока, бурякового цукру, різноманітних смакових і ароматичних речовин (какао, мигдаль, ізюм, ванілін, горіхи тощо) та повітря. Перше морозиво було виготовлене в глибокій давнині. Італійський мандрівник Марко Поло (12541323 рр.) привіз з Китаю багато рецептів його приготування. У XVII столітті морозиво почали виготовляти у Франції, причому головним кондитером став італієць Франческо Кельтеллі. Організація виробництва морозива в Америці та Англії також належить італійцям. Перша лавка по продажу морозива була відкрита в Нью-Йорку в 1770 р., а в Лондоні — в 1860 р. За своїм хімічним складом морозиво ділять на чотири види: молочне, вершкове, пломбір та фруктово-ягідне. Молочне морозиво містить 5 % жиру, вершкове — 10 % і пломбір — до 15 %. Фруктово-ягідне морозиво готують тільки з плодів і ягід або натуральних плодово-ягідних соків і пюре, в ньому міститься 2830 % цукру і 2030 % плодів і ягід. Морозиво — висококалорійний продукт. Морозиво містить повноцінні молочні білки, пов’язані із фосфором і кальцієм, а також вітаміни А, В, С, D, Е. Якісне морозиво має чистий смак без побічних присмаків і запахів з явно вираженим ароматом внесеної домішки (какао, кава, фрукти, ягоди та інших). Його консистенція має бути щільною, маслянистою, структура — ніжною. На упаковці морозива мають бути нанесені наступні позначення:
Молочні консерви і сухі молочні продукти. Виробництво молочних консервів і сухих молочних продуктів є найбільш індустріальною галуззю молочної промисловості. Консервування молока, вершків та інших молочних продуктів проводять з метою збільшення строку зберігання і розширення асортименту. Воно пов’язане також з сезонністю отримання молока. Виготовлення молочних консервів і сухих молочних продуктів дозволяє використати всі корисні речовини молока. Це виробництво є практично безвідходним.
До молочних консерв належать згущені і стерилізовані молоко і вершки. Склад молочних консервів нагадує склад молока та вершків, з яких вони виготовлені, але
хімічні речовини в них більш концентровані, ніж у молоці і вершках. У згущеному молоці з цукром міститься від 25 до 30 % води, тоді коли у складі стерилізованого молока її 7274 %. Кількість білків коливається від 7 % (молоко незбиране з цукром) до 11 % (молоко нежирне з цукром). Білки, жири і цукор, які містяться у молочних консервах, дуже добре засвоюються. Енергетична цінність згущених молочних консервів висока. У молочних консервах містяться вітаміни, мінеральні речовини, особливо багато кальцію і фосфору. Молочні консерви мають широке застосування. Вони незамінні в експедиціях, туристичних походах. Їх використовують для приготування відновлених молока і вершків, кави, какао; в кондитерській, хлібопекарській, макаронній та інших галузях харчової промисловості. Молочні консерви дуже добре зберігаються і транспортуються.
Сухі молочні продукти. В сухих молочних продуктах міститься дуже мало води (від 2 до 4 %). Вміст сухих речовин у порівнянні зі свіжим молоком або свіжими вершками в них у 910 разів більший. В сухому молоці міститься майже однакова кількість білків і жирів (по 2426 %), лактози 3840 %. Сухі вершки дуже багаті жиром; вміст білків і лактози в них відповідно складає 1525 % і 2126 %. В сухих молочних продуктах є незначна кількість вітамінів і багато мінеральних речовин. Споживні властивості сухих молочних продуктів для дитячого харчування навіть вищі, ніж свіжого молока. Це досягається за рахунок різних добавок: вітамінів, мінеральних речовин, декстрин-мальтози, олії, білкових та інших добавок. Розчинність сухого молока і вершків висока, вона складає від 95 до 99 %. Дані продукти характеризуються високими споживними властивостями: фізико-хімічні показники відновленого молока та інших продуктів майже такі, як і звичайного пастеризованого молока.
ВИСНОВКИ
Негативна ситуація в Україні щодо зростання рівня захворюваності учнів початкових класів закладів освіти упродовж навчання у школі нерідко пов’язана з неправильним харчуванням.
Впевнена, що кожен учень початкової школи повинен мати повне уявлення про раціональне харчування, володіти вмінням здійснювати свідомий вибір продуктів харчування, бути компетентним у сфері споживчих товарів, здорового способу життя. Знання дітей про раціональне харчування та корисні молочні продукти потрібно надавати з початкових класів, оскільки споживчі смаки та звички, ставлення до харчування супроводжуватимуть людину впродовж усього життя.
Формування знань про основи раціонального харчування, корисні властивості молока та молочних продуктів, їх роль у становленні та підтримці здоров'я дитини дали змогу збільшити кількість учнів, які стали додавати у свій раціон молоко та продукти, які з нього виготовляють, що є одним із шляхів покращення стану здоров'я учнів. Проведення такої комплексної роботи сприяє поліпшенню в учнів показників фізичного розвитку, зростанню рухової підготовленості, зменшенню пропусків через хворобу, своєчасному зняттю розумової втоми та поліпшенню успішності школярів.
З практики роботи впевнена, що формування свідомого та відповідального ставлення до власного здоров'я молодших школярів можна досягти шляхом набуття ними навичок збереження, зміцнення здоров'я та дбайливого ставлення до нього. Тому, якщо ми разом із батьками, навчимо учнів із раннього віку берегти і зміцнювати своє здоров'я, особистим прикладом будемо демонструвати здоровий спосіб життя, то майбутнє покоління буде більш здоровим, розвиненим особистісно, інтелектуально, духовно і фізично.
Список використаних джерел
1