Посібник допоможе з'ясувати впровадження модельних програм та ефективність сучасних технологій у навчально-виховному процесі.
ВПРОВАДЖЕННЯ МОДЕЛЬНИХ ПРОГРАМ НУШ
ТА СУЧАСНИХ ТЕХНОЛОГІЙ
НА УРОКАХ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ
У 5 КЛАСАХ
ВСТУП |
Учитель має вільний вибір форм організації навчально-виховного процесу, способів навчальної взаємодії, методів, прийомів і засобів реалізації змісту освіти, тому може обирати, щоб отримати ті результати на які розраховував. Сучасний світ складний, тож дитині вже не достатньо знань, що вона має. Все найчастіше дитина обирає ґаджети замість книги. Учнів необхідно навчити використовувати ці знання. Тому тільки у взаємодії знань та вмінь, сучасна дитина не тільки знайде своє місце у цьому світі. Ця взаємодія досягається за допомогою сучасних технологій. Тому важливою й актуальною проблемою сучасної школи є правильний вибір та впровадження новітніх технологій. Тільки завдяки ефективно обраним сучасним технологіям, методам і прийомам, можна формувати ключові компетентності учнів, необхідні для гідного життя в суспільстві та державі. Вибір сучасних технологій на уроках НУШ – це завжди вибір стратегії, пріоритетів. Концепція «Нової української школи» ставить нові вимоги до впровадження модельних програм НУШ на уроках української мови та літератури у 5 класах, а також шкільного вчителя. Показником якості уроку слугує його мобільність, креативність, емоційна гнучкість якого має відповідати запитам сучасних учнів і учениць.
Оновленого методичного формату потребує, відповідно, й сучасний урок, що залишається основною формою педагогічної взаємодії вчителя й учнів у школі третього тисячоліття.
ВПРОВАДЖЕННЯ МОДЕЛЬНИХ ПРОГРАМ |
Сучасний урок української мови та літератури за допомогою впровадження модельної програми має бути синкретичним: по-перше, компетентнісно зорієнтованим, спрямованим на формування ключових життєвих компетентностей з огляду на виклики сьогодення, спрямовані на формування здатності до самореалізації в соціумі, по-друге, інноваційним із огляду на використання цифрових технологій, без яких сьогодні цивілізований простір просто не існує, по-третє, обов’язково текстоцентричним із глибоким зануренням у природу художнього тексту, який і є головним об’єктом вивчення на уроці літератури. Усі три умови підпорядковані загальній концепції – дитиноцентризму, коли епіцентром уроку є сама дитина. Дотримання цих трьох умов є запорукою ефективного уроку.
Зародки будь-якої ключової компетентності з’являються в дитини дуже рано. Далі дорослий має побачити й підтримувати їх. Наприклад, і в початковій, і в базовій, і в старшій школах формування компетентності «володіння державною мовою» має тривати. Треба забезпечити навчальний поступ за допомогою модельних програм.
Учитель має діагностувати, розібратися, який рівень компетентності в учнів, і підтримувати його.
«Тепер позиція вчителя – підкидати дрова у вогонь, а не роздмухувати те, що тліє. Це принципово змінює взаємозв’язки між початковою та базовою школами».
Наприклад, у мовно-літературній галузі учні мають читати тексти, пов’язані з історичною та громадянською компетентністю, розширювати читацьке коло.
До того ж стара традиція, як правило, пов’язує уроки літератури з художньою літературою. Нон-фікшн був представлений лише окремими біографіями письменників або їхніми щоденниками. Нині нон-фікшн розглядають ширше.
З’явився термін «медіа тексти». У результатах навчання йдеться не лише про аналіз та інтерпретацію художніх текстів, а й медіатекстів. Діти мають розуміти, як створюється медіатекст та як його інтерпретувати, аналізувати, розуміти, порівнювати.
Мета впровадження модельних програм з української мови та літератури – розвиток компетентних мовців і читачів із гуманістичним світоглядом, які володіють українською мовою, читають інформаційні та художні тексти, зокрема класичної та сучасної художньої літератури (української та зарубіжних), здатні спілкуватися мовами корінних народів і національних меншин, іноземними мовами для духовного, культурного та національного самовираження та міжкультурного діалогу, для збагачення емоційно-чуттєвого досвіду, творчої самореалізації, формування ціннісних орієнтацій і ставлень.
З огляду на роль української мови в суспільстві, державотворенні, особистісному й професійному становленні людини цей предмет є провідним у своїй галузі й загалом у системі освіти.
Принциповою відмінністю програми є зміна пріоритетів у формуванні змісту, структури й результатів. Вивчення української мови як шкільного предмета передбачає не лише засвоєння системи знань теорії мови, формування вмінь і навичок, що по суті становлять інструментальну основу компетентності, а передусім особистісний розвиток учня, набуття духовно-морального досвіду, важливого для становлення громадянина і входження його в соціум.
Зміни в змістовому компоненті спричинені намірами надати знанням функційності, а процесу засвоєння їх – умотивованості, установити зв’язки між результатом (продуктом) учіння і тим, заради чого учіння має сенс.
ЗНО не повинне бути домінувальним мотиватором у вивченні української мови, до цього мають спонукати необмежені можливості її:
– виражати й обстоювати свою позицію;
– пізнавати світ і себе в ньому;
– самовизначатися;
– критично оцінювати подію, ситуацію, явище, вчинок тощо;
– гармонізувати стосунки, досягати порозуміння;
– бути сприйнятим і прийнятим у колективі;
– одержувати естетичну насолоду та ін.
Сучасна українськомовна освіта має набути властивостей континуума, тобто мовні й мовленнєві знання, уміння й навички мають пронизувати всі сфери соціального організму, охоплювати життя й діяльність кожної людини протягом усього життя її. Модельна навчальна програма «Українська мова» розроблена на основі Державного стандарту базової середньої освіти і є основою закладам загальної середньої освіти для розроблення навчальної програми предмета «Українська мова», білінгвальних курсів, інтегрованих курсів, що мають містити опис результатів навчання в обсязі не меншому, ніж визначено Державним стандартом та/або відповідними модельними навчальними програмами.
Навчальні програми, розроблені на основі модельних навчальних програм, затверджує педагогічна рада закладу освіти.
СУЧАСНІ ТЕХНОЛОГІЇ ТА ЇХ ВПРОВАДЖЕННЯ |
Тема дослідження: СУЧАСНІ ТЕХНОЛОГІЇ ТА ЇХ ВПРОВАДЖЕННЯ НА УРОКАХ НУШ
Актуальність дослідження: Впровадження в навчально-виховний процес сучасних технологій дозволить вирішити основне завдання сучасної освіти – навчити дітей вчитися за формулою «шукаю знання – розумію – запам’ятовую – засвоюю – застосовую – стаю компетентним учнем».
Мета дослідження: З’ясувати ефективність сучасних технологій в навчально-виховному процесі.
Завдання дослідження:
– з’ясувати ефективність застосування сучасних технологій на уроках НУШ;
– проаналізувати та дібрати методи, форми і засоби навчання, використання яких дозволить формувати в учнів основні ключові компетентності;
– заохотити до взаємодії об’єкта (учня) і суб’єкта (вчителя) на основі організації проблемно-пошукових завдань, що спонукають до самостійного мислення;
– підвищити ефективність навчально-виховного процесу шляхом впровадження сучасних технологій.
Об’єкт дослідження: навчально-виховний процес в 1-5 класах.
Предмет дослідження: ефективні сучасні технології на уроках НУШ.
Основною ідеєю дослідження є з’ясування найефективніших сучасних форм, методів, прийомів та технологій для формування особистості компетентної, діяльної, творчої, самостійної у своїх вчинках.
У 21 столітті уже неможливо викладати предмети традиційно: у центрі навчального процесу знаходиться вчитель, учні слухають пояснення, виконують завдання. Впровадження в школі сучасних технологій дає можливість докорінно змінити ставлення до об’єкта навчання. Підхід до учня, який знаходиться в центрі процесу навчання, базований на повазі до його думки, на спонуканні до активності, на заохоченні до творчості. Учитель може обирати будь-який ефективний метод, прийом чи технологію для учнів. Нова українська школа відкрита до нових технологій.
За допомогою сучасних технологій діти вчаться:
1. Ділитися власними думками та спостереженнями;
2. Слухати інших( увага);
3. Аргументувати власну точку зору(доводити);
4. Активізувати самостійність.
Висновки дозволяють розв’язати одразу кілька завдань:
– розвивають комунікативні вміння й навички. Допомагають встановленню емоційних контактів між учасниками процесу;
– забезпечують виховне завдання, оскільки змушують працювати в команді, прислухатися до думки кожного;
– знімають нервове напруження, дають можливість змінювати форми діяльності, переключати увагу на основні питання.
Нова українська школа також рекомендує до використання:
– ІКТ-технології – через демонстрацію та власну роботу на інтерактивній дошці, з ноутбуком, смарт-телевізором, старт-дошкою, з прослуховуванням через навушники тощо, аби активізувати пам’ять і розумові процеси учнів;
– парно-групові технології;
– технології особисто зорієнтованого навчання;
– авторські технології відомих майстрів педагогічної праці;
– технології рівневої диференціації та інші;
– мультимедійні додатки до підручників.
Усі вони при оптимальному застосуванні та поєднанні здатні значно підсилити ефективність освітнього процесу в початковій ланці й отримати гідний результат у вигляді комплексу не знань, вмінь та навичок, а компетентностей, необхідних для життя та подальшого навчання молодших школярів, адже це найголовніше в теперішньому світі.
Пояснення матеріалу з використанням інтерактивної дошки дозволяє зробити уроки яскравіше, інформативніше і цікавіше. Дії, що відбуваються на дошці, буквально заворожують малюків, і навіть відстаючі учні не відволікаються на таких уроках. Інтерактивна дошка дозволяє прискорити темп уроку і залучити до нього весь клас. Інтерактивна дошка на уроці – це цінний спосіб зосередити й утримувати увагу учнів.
Наочність навчання особливо цінна для роботи з дітьми з розсіяним увагою, вона цілком захоплює їх. Всі учні класу приділяють більше уваги поясненням вчителя, дошка досить велика, щоб бачили її всі. Застосування інтерактивної дошки дозволяє привернути увагу дітей до процесу навчання на різних етапах уроку. Працюючи з дошкою, учні легко і впевнено розкривають свій творчий хист, яскраві сторони характеру. У класі не залишається байдужих, всі предмети стають доступними і цікавими. За рахунок великої наочності, використання інтерактивної дошки дозволяє привернути увагу дітей до процесу навчання, підвищує мотивацію.
Навчальний процес проходить досить легко, цікаво і весело. Дітям подобається працювати на уроці, їм легко і цікаво – це головне.
АВТОРСЬКІ ТЕХНОЛОГІЇ ТА УРОКИ
ДЛЯ ВПРОВАДЖЕННЯ МОДЕЛЬНОЇ ПРОГРАМИ |
Найчастіше, аби зацікавити учнів я складаю найрізноманітніші завдання за програмою НУШ з потрібних мені предметів та візуально оформлюю.
Органічно сприймаються учнями яскраві сучасні збірники, уривки з яких я пропоную в даному посібнику.
Збірки можуть бути спрямовані на розвиток читацьких умінь і навичок. Це дає розширення словникового запасу слів, допомагає дітям робити висновки, аналізувати події. У дітей виховується любов до читання, вони вчаться співпрацювати з іншими в парах, групах.
Тема уроку: УКРАЇНСЬКА МОВА В ЖИТТІ УКРАЇНЦІВ
Мета: розширити відомості шестикласників про рідну мову; сформувати поняття про багатство і красу української мови; удосконалити вміння аналізувати висловлювання, відтворювати деформований текст, складати невеликі тексти відповідно до комунікативного завдання, визначати засоби, що збагачують нашу мову, доречно використовувати їх у власному мовленні; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу сприяти осмисленню краси й багатства рідної української мови; виховувати любов до слова.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань (формування мовної компетенції).
Внутрішньопредметні зв’язки: культура мовлення, стилістика, лексикологія.
Міжпредметні зв’язки: українська література, історія України.
Обладнання уроку: підручник, дидактичний матеріал, таблиця «Що робить українську мову багатою і красивою?», відеозапис «Краса української мови».
Методика та прийоми проведення уроку: бесіда, розповідь, контроль і самоконтроль, самостійна робота, «вільний мікрофон».
Епіграф уроку:
Мови нашої слова – наче музика жива,
Наче житні зерна чисті в хлібороба на руці,
Наче роси росянисті, наче хвильки по росі.
С. Пархоменко
План уроку
1. Організаційний момент.
2. Мотивація навчальної діяльності, оголошення теми та мети уроку.
3. Актуалізація опорних знань.
4. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу.
5. Виконання вправ на закріплення знань, умінь і навичок.
6. Підсумок уроку.
7. Домашнє завдання.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
1.1. Знайомство з новим підручником.
1.2. Читання передмови.
1.3. Ознайомлення з використаними в підручнику умовними позначеннями (знаками-символами).
ІІ. Мотивація навчальної діяльності, оголошення теми та мети уроку.
Психологічна настанова учнів і внутрішня мотивація щодо вивчення нової теми.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
1. Бесіда за запитаннями.
Продовжте речення: «Українська мова: милозвучна, чарівна….».
У чому на вашу думку проявляється краса української мови?
За допомогою чого досягається милозвучність нашої мови?
Чи можемо ми сказати, що наша мова багата? Доведіть.
Яка роль мови у житті людини?
IV. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу.
1. Слово вчителя.
Українська мова вважається наймилозвучнішою у світі. Вона дивує й захоплює багатством словника, безмежністю форм, плинністю. Цією мовою були написані неперевершені твори Шевченка, Франка, Лесі Українки, Коцюбинського. Українське слово живе в піснях мого народу, чаруючи світ поетичністю, мінливістю настроїв. Вона вводить нас у чарівний світ народних вірувань, у народну творчість, вчить любити рідний край, велику Батьківщину.
Наша мова і надзвичайно багата, адже у ній є чимало синонімів. Це доводить вірш О. Підсухи.
2. Читання вірша учнями.
МОВА
Ой яка чудова українська мова
Де береться все це, звідкіля і як
Є в ній ліс-лісок-лісочок, пуща, гай, діброва,
Вір, дерелісок, чорноліс. Є іще байрак.
І така ж розкішна і гнучка, як мрія.
Можна «звідкіля» і «звідки», можна і «звідкіль».
Є у ній хурделиця, віхола, завія,
Завірюха, хуртовина, хуга, заметіль.
Та не в тому справа, що така багата
Помагало слово нам у боротьбі.
Кликало на битву проти супостата,
То звучало сміхом на полях плаката,
І за все це, мово, дякуєм тобі.
Скрізь одне жадання, і мета, і ясність.
Живемо, працюємо, як одна сім’я,
І краса новітня окриля сучасність.
Цю красу звеличує мова і моя.
Нас далеко чути, нас далеко видно.
Дмуть вітри історії в наші паруси.
Розвивайся й далі, мово наша рідна,
І про нас нащадкам вістку донеси.
Завдання. Знайти й виписати синонімічні ряди слів. З’ясувати, яку роль вони відіграють у розкритті теми вірша.
1) Ліс – … .
2) Звідкіля – … .
3) Заметіль – … .
3. Колективне опрацювання опорної схеми.
► Розглянути схему. Зробити висновок про засоби, що роблять українську мову виразною, багатою і красивою.
4. Проблемне питання.
► Які б ще аргументи ви додали на підтвердження тези «Що робить українську мову багатою і красивою?»
V. Виконання вправ на закріплення знань, умінь і навичок.
Вправа 1. Творче спостереження з елементами аналізу.
► Прочитати вислови про рідну мову відомих поетів і письменників. З’ясувати, про що йдеться в них. Який крилатий вислів, на ваш погляд, є «зайвим»? Свій вибір обґрунтувати. Виписати слова, що характеризують українську мову.
1) Рідна мово, ти ніжний цвіт,
Ти п’яниш нас, як рута-м’ята.
Таж на цілий на білий світ
Ти духмяністю розіллята. (Д. Білоус)
2) Запашна, співуча, гнучка, милозвучна, сповнена музики і квіткових пахощів – скількома епітетами супроводиться визнання української мови. І, зрештою, усі ці епітети слушні (О. Гончар).
3) Українська мова в багатстві, витонченості й гнучкості форм не поступається ані жодній із сучасних літературних мов слов’янства (М. Драгоманов).
4) Мово рідна, слово рідне,
Хто вас забуває,
Той у грудях не серденько –
Тільки камінь має. (С. Воробкевич)
5) …Я дуже люблю… народну українську мову, звучну, барвисту й таку м’яку (Л. Толстой).
Вправа 2. До поданих іншомовних слів усно дібрати з довідки українські відповідники. Чому потрібно віддати перевагу в мовленні – іншомовному слову чи українському?
Колектив, азартний, блокнот, клумба, контур, реальний, авантюрист, констатувати, модернізувати
Пейзаж, фантазер, пріоритетний, монстр, прейскурант, паніка, інструмент, реагувати, публікувати
Відповіді.
Гурт, затятий, записник, квітник, обрис, дійсний, пройдисвіт, стверджувати, оновлювати.
Краєвид, мрійник, першорядний, потвора, цінник, переполох, знаряддя, відгукуватися, оприлюднювати.
Вправа 3. Перепишіть, вибираючи з дужок потрібну літеру. Свій вибір обґрунтуйте. Що робить мову милозвучною, наспівною, приємною на слух?
Напились сонця ліс (і,й) степ (Б. Чепурко). А я цей ліс за друга маю, за подарунок (у,в) житті (М. Луків). Тут яблуками пахне осінь (і,й) клепле бузьок (у,в) гнізді (Н. Черкес). Занадив(сь,ся) журавель до бабиних конопель. Якби пес робив, то (у,в) чоботях (б,би) ходив (Нар. творч.).
Вправа 4. Вибірково-розподільний диктант.
► Згрупувати за тематичними блоками слова-епітети, що стосуються слова мова.
1. Про правильну мову: …
2. Про грубу, збіднілу мову: …
3. Про багату, гарну мову: …
Довідка. Барвиста, безграмотна, бездоганна, зрозуміла, відшліфована, розкішна, убога, засмічена, незвичайна, неповторна, кострубата, зразкова, точна, живописна, незграбна, колоритна, чародійна.
► Розібрати за будовою виділені слова.
Вправа 5. Творче конструювання.
► Доповнити синонімічний ряд прикметників, що виражають красу й багатство української мови.
Мова – барвінкова, калинова, квітуча, солов’їна, …
► Із двома-трьома прикметниками скласти речення про рідну мову.
Вправа 6. Ігрове дослідження-моделювання.
► Знайти продовження народних висловів. Визначити їх тематику.
1. Із двох однаково розумних той спритніший, … 2. Розум дає мові точність, … 3. Цементом нації … 4. Рідна мова та, … |
… є рідна мова. … а душа – красу. … якою говорили предки. … хто вживає рідне слово. |
Вправа 7. Попереджувальний диктант.
І. Рідна мова... Вона прекрасна, мелодійна, милозвучна. Недаремно її називають солов’їною. Мов пісня, вона ллється живлющим струмочком, надихає, збагачує, облагороджує. (М. Красуцький). Рідна мова моя поетична й пісенна, пелюсткова і ніжна, як спів солов’я (Н. Красоткіна). Барвистість одвічна народної мови – це щось невимовне, прекрасне, казкове (П. Усенко).
VI. Підсумок уроку.
«Вільний мікрофон»: «Українська мова найпрекрасніша і найбагатша у світі тому, що…»
VIІ. Домашнє завдання.
1. Дібрати 4-5 прислів’їв про мову або висловів письменників про багатство рідної мови. Вивчити їх напам’ять.
2. Завдання на вибір: 1. Скласти твір на тему «Моя солов’їна мова».
3. Скласти кросворд «Багатство української мови».
Тема уроку: ПОГЛИБЛЕНЕ ПОВТОРЕННЯ ВИВЧЕНОГО
В 1-4 КЛАСАХ. ЛЕКСИЧНЕ ЗНАЧЕННЯ СЛОВА
Мета уроку: поглибити знання учнів про лексичне значення слова, дати поняття про однозначні та багатозначні слова, формувати вміння розрізняти такі слова, доречно використовувати їх у мовленні; удосконалювати вміння самостійно збагачувати власний словниковий запас, в тому числі за допомогою словників; виховувати любов до митців рідного краю, зокрема вшанувати Т. Г. Шевченка
Очікувані результати: діти знають поняття «лексичне значення слова», «лексикологія», дають визначення поняття про однозначні та багатозначні слова вміють розрізняти такі слова, доречно використовувати їх у мовленні; самостійно збагачувати власний словниковий запас
Обладнання: підручник, дидактичний матеріал, таблиця «Багатозначні та однозначні слова», портрет Т. Г. Шевченка, тлумачний словник.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Хід урок
І. Організаційний момент.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.
1. Діти, зверніть увагу на епіграф нашого уроку. Як ви думаєте, про що ми сьогодні говоритимемо. (Відповіді учнів)
2. Поетична хвилина.
Сьогодні у нас незвичайний урок,
Сьогодні ми зробимо ще один крок
В країну прекрасну, в країну чудову,
Яка нас чекає й збагачує мову.
Ця країна зветься Лексиконія.
І ми нині разом з вами
Побуваємо у ній.
Де є вулиці, і площі,
І маєтки словників.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
Сьогодні ми віддамо належне великій галузі мовознавства – лексиці. Адже саме вона, володіючи величезним багатством – словами, щедро дарує їх нам щодня. Головне, щоб ми їх правильно вибирали та використовували.
IV. Оголошення теми та мети уроку.
Тож тема нашого уроку – «Лексичне значення слова. Однозначні й багатозначні слова». Ми будемо з вами говорити про слова та їхні лексичні значення, однозначні та багатозначні. Метою нашого уроку буде засвоїти вищезгадані поняття, навчитись визначати лексичне значення слів, користуватись різними прийомами тлумачення лексичного значення, а також навчитись працювати з тлумачним словником української мови.
V. Усвідомлення теоретичного матеріалу у процесі практичної роботи.
Українське слово багате, різнобарвне, усміхнене, жартівливе, розумне. А ще – непередбачуване. Усі слова мови – це лексика, а наука про словниковий склад – лексикологія. Її можна порівняти з багатою царицею, яка щиро дарує свої багатства іншим розділам науки про мову: морфології, синтаксису, орфографії та іншим. Слова – це її діти.
Вправа на розрізнення слів і звуків
Порівняйте подані записи. У якій колонці маємо слова, а в якій – сполучення звуків? Зробіть висновок, за якої умови сполучення звуків може бути словом.
веешнчок |
Шевченко |
акуїанр |
Україна |
броакз |
Кобзар |
Слово – це знак, який має значення. Тобто слово щось позначає. У кожній мові – свої слова, свої знаки; українською мовою отвір у стіні будинку для світла, повітря, закладений рамою зі склом, – «вікно», німецькою – «das Fenster», англійською – «window», іспанською – «una Ventana».
Кожне слово має своє значення, а деякі навіть кілька. Ті, які мають тільки одне значення, – однозначні, слова з кількома значеннями – багатозначні. Якщо ми не можемо пояснити значення слова, звертаємося по допомогу до тлумачного словника.
В 11-томному словнику української мови зафіксовано 137 тисяч слів.
► Робота з підручником (теорія)
– До однозначних слів належать слова-терміни та деякі загальновживані слова, що називають чітко окреслені предмети та явища.
VI. Закріплення вивченого матеріалу.
► Виконання вправ
1. У поданих словосполученнях пояснити значення слів поле, золотий, клас.
Поле діяльності; поле зору; поле боротьби; поле зошита; магнітне поле; нашого поля ягода.
Золотий пісок; золоті кучері; золота середина; золоте дно; золоті руки; золота пора.
Учень першого класу; клас фортепіано; сидіти в класі за партою; клас ссавців; клас морських суден; каюта першого класу; показати клас у грі.
2. Пояснити значення слова голова в поданих реченнях.
Соняшник за тином голову схилив (В. Сосюра).
Роман підвів голову, ніби розплющив очі (І. Нечуй-Левицький).
Тільки голови вершників виринали (О. Гончар).
Одна голова добре, а дві – краще (Народна творчість).
Йонька був головою в домі (Г. Тютюнник).
Як голова без голови, то й ноги не носять (І. Франко).
3. У наведених віршових рядках знайти багатозначні слова. Указати кому належать ці віршовані рядки.
По діброві вітер виє,
Гуляє по полю,
Край дороги гне тополю
До самого долу.
Стан високий, лист широкий
Марне зеленіє.
Кругом поле, як те море
Широке, синіє
Гра «Хто про що подумав?»
Учасники гри тримають напоготові ручки. Ведучий голосно зачитує одне з наведених нижче слів, після чого гравці повинні швидко записати речення чи словосполучення, з якого б ясно випливало значення цього слова. Наприклад, якщо ведучий прочитає слово корінь, один учень може записати корінь рослини, другий – корінь квадратний, третій – корінь слова, четвертий – корінь зла тощо. Далі відповіді зачитують, і ведучий жартома оголошує, хто з учасників гри стане в майбутньому хліборобом, математиком, лікарем та ін.
Слова для гри: одиниця, гніздо, цвісти, крутий.
Гра «Спіймай однозначне слово»
Діти хлопають у долоні, коли чують однозначне слово.
Ручка, зірка, банкомат, журавель, медсестра, перо, ноутбук, посіяти, крило, присудок, теплий, помідор, корінь, Шевченко, корабель.
Робота з тлумачним словником
Користуючись тлумачним словником, визначити, яке значення мають слова голка, лінійка. Скласти з цими словами речення, де вони вживалися б у різних значеннях.
VІІ. Підсумок уроку.
1. Клоуз-тест.
Лексика – це всі слова,…
Лексикологія – це розділ науки про мову, що вивчає…
Лексичне значення слів – це те, що слово…
Однозначні слова мають … значення, а багатозначні – …
У тлумачному словнику ми дізнаємося…
2. Оцінювання роботи учнів на уроці.
3. Заключне слово вчителя.
– Що важливіше – знати багато слів чи вміти їх використовувати у власному мовленні?
– Які слова важливо використовувати у спілкуванні з іншими людьми?
VІІІ. Домашнє завдання.
Вивчити правила, на вибір учнів виконати вправу _______ або скласти сенкан про Т. Г. Шевченка.
Тема уроку: НЕОЛОГІЗМИ. ПИСЬМЕННИЦЬКІ НОВОТВОРИ
Мета уроку: ознайомити учнів із застарілими словами та новими словами (неологізмами), їх особливостями та сферами вживання; розвивати навички доречного використання цих слів в усному та писемному мовленні; виховувати культуру мовлення школярів.
Обладнання: підручник, тлумачний словник.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
I. Актуалізація опорних знань учнів.
1. Перевірка домашнього завдання.
2. Бесіда з учнями:
– Що ви знаєте про словниковий запас української мови за походженням?
– Які слова відносяться до запозичених? Наведіть приклади.
– Що таке загальновживана лексика? Наведіть приклади.
– Які слова називаються діалектними? Наведіть приклади слів.
– Наведіть приклади професійної лексики.
3. Розподільний диктант.
Записати слова у три колонки: загальновживані, професійні, діалектизми.
Хліб, вуйко,банкір,файний, дощ, ватра,скальпель, земля, шахта, термометр, сонце, маржинка, стетоскоп, сім’я, калькулятор, кошувка,міксер.
II. Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку.
1. Слово вчителя.
Мова нагадує живий організм, який постійно росте й поновлюється. Якісь слова виходять з ужитку, якісь з'являються разом з новими предметами і явищами. Саме про ці слова й піде мова на сьогоднішньому уроці.
III. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу.
1. Пояснення вчителя з використанням теоретичного матеріалу підручника.
2. Кодовий диктант.
Запишіть коди слів.
Код 1 – застарілі слова, код 2 – неологізми.
Мушкет, файл, ланіти,чоло, кіборг, глаголити,уста, гіпермаркет, телевізор, принтер, комп’ютер, крам, кухоль, сканер, фустка.
3. Кросворд.
Доберіть до застарілих слів їх сучасні відповідники
|
|
|
1.в |
с |
у |
є |
|
|
2.п |
е |
р |
с |
т |
|
3.с |
п |
у |
д |
е |
й |
4.з |
и |
г |
з |
и |
ц |
я |
|
5.в |
р |
а |
ж |
и |
й |
|
|
6.і |
н |
а |
к |
о |
|
|
|
7.м |
а |
п |
а |
1. |
|
|
|
|
|
|
|
2. |
|
|
|
|
|
|
|
3. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4. |
|
|
|
|
|
5. |
|
|
|
|
|
|
|
6. |
|
|
|
|
|
|
|
7. |
|
|
|
|
|
|
|
Відповіді: 1. Марно. 2. Палець. 3. Студент. 4. Зозуля. 5. Ворожий. 6. Інакше. 7. Карта.
4. Вправа.
Поясніть лексичне значення кожного з неологізмів. Два-три з них уведіть до самостійно складених речень (усно).
Веб-майстер, зелентур, камерофон, гастропсихолог, ГПМ, дрескод, куїд.
Словник.
Веб-майстер – той, хто створює Інтернет-сторінки для міжнародної комп’ютерної мережі Інтернет.
Зелентур – туризм, пов’язаний з вивченням історії, культури, побуту українського села.
Камерофон – мобільний телефон з умонтованою фотокамерою.
Гастропсихолог – лікар, який досліджує вплив продуктів харчування на людську психологію.
ГПМ (генетично модифіковані продукти) – рослини та тварини, генні характеристики яких було змінено лабораторно.
Дрескод – стиль одягу, обов’язковий для працівників певних організацій.
Куїд – грошова одиниця для космічних туристів.
IV. Закріплення вивченого матеріалу.
1. Вправа (усно). Поясніть, як утворені неологізми. Назвіть їх.
…А якісь слова обов’язково
Тільки змінюють життя нове.
То й буває, що відоме слово,
Але значення його – нове.
В нашім побуті така новина
Для старих людей звучить не влад:
Каблуки – шпильки, вид меблів – стінка,
А портфель квадратний – дипломат.
І якби моя бабуся встали,
Здивувались теж би, що двірник –
Не людина, як вони вважали,
А на склі машини очисник. (Д. Білоус)
2. Диктант із коментуванням.
Вкажіть авторські неологізми (письменницькі новотвори) та слова, які увійшли до мови відносно недавно у зв’язку з розвитком науки і техніки.
Ракетяться ранкові небеса. «На старт!» – лунають дальні космодроми. І пахне материнкою роса, а космонавт вертається додому (А. Камінчук). Звичними персонажами телестрічок стали безжальні кіборги та підступні андроїди (З газ.). Вже скоро, скоро хмарнокрилі дні завісять світ марудними дощами (Б. Чіп). Зеленіє світ, зеленіє. І майбутній квіт брунькотіє (Я. Кремінський).
V. Систематизація й узагальнення вивченого.
1. Гра «Ланцюжок» (Учні по черзі ставлять питання з теми уроку).
VI. Підсумок уроку.
1. Бесіда за питаннями:
– Чому в багатьох випадках виникає потреба вживати застарілі слова? Наведіть приклади застарілих слів.
– Чим викликана поява неологізмів? Наведіть приклади неологізмів.
VII. Домашнє завдання.
Напишіть оповідання (8-10 речень) «Подорож на машині часу», використовуючи неологізми та застарілі слова.
АВТОРСЬКІ ВІЗУАЛІЗОВАНІ КАРТКИ
З УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ
КУЛІНАРНІ ПОСТЕРИ
ДЛЯ СМАЧНИХ УРОКІВ НУШ З УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ
ВИСНОВКИ
Сучасне освітнє середовище НУШ розвивається таким чином, щоб діти вчилися через діяльність, а не механічне запам’ятовування. Атрибутом мотивації та зацікавленості учнів є безпосередньо нові сучасні технології. В даному посібнику я запропонувала лише декілька технологій, що є актуальними при моїй взаємодії з учнями п’ятого класу. Результати, які я отримую, допомагають скласти цілісну картину навчання. Отримані на уроках знання, за допомогою освітніх, сучасних технологій допоможуть учням системно мислити та використовувати отримані знання у суспільному житті.
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
ЗМІСТ
Вступ.......................................2
Впровадження модельних програм на уроках української мови та літератури у 5 класах 3
Сучасні технології та їх впровадження на уроках НУШ....7
Авторські технології та уроки для впровадження модельної програми на уроках української мови та літератури 11
Висновки.....................................40
Список використаних джерел.......................41
1