Посібник з хімії ВПРАВИ І ЗАДАЧІ З ХІМІЇ – ЦЕ ЦІКАВО!!! 7-9 КЛАС

Про матеріал
Завдання для кожної теми, підібрані так, що їх можна застосувати для самостійної, групової та індивідуальної роботи з учнями. Для перевірки знань передбачені різноманітні завдання. Для активізації пізнавальної діяльності учнів, в посібнику передбачені «хімічні - цікавинки». Структура завдань. їх розмаїття, використання ілюстративного матеріалу, схем., практичних і проблемних запитань, дозволить педагогу об’єктивно оцінити рівень навчальних досягнень учнів, перетворити заняття на цікаву й плідну співпрацю вчителя і учня.
Перегляд файлу

http://pedsovet.su/_ld/431/74456101.jpg Відділ освіти Рокитнівської райдержадміністрації

Сновидовицька загальноосвітня школа  І-ІІІ ступенів

Рокитнівської районної ради Рівненської області

 

 

http://www.alhimik.ru/portraits/lomonosov02.jpg                           http://i64.fastpic.ru/big/2014/0525/71/80d58f47d8f54369339cdcfb82cbc271.gif

http://alhimic.ucoz.ru/_ph/12/2/435264691.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

Рокитне - 2016

Автор-упорядник:                       

Букеєва Павлина Василівна, вчитель хімії Сновидовицької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів, кваліфікаційна категорія «спеціаліст»

Вправи і задачі з хімії – це цікаво!!! 7-9 клас.  Рокитне, 2016, - 28 с.

Рецензент:

Романчук Інна Миколаївна, методист районного методичного кабінету Рокитнівської районної ради

 

 

Вправи і задачі з хімії відповідають чинній Програмі з хімії     7 – 11 класи для загальноосвітніх навчальних закладів.

   Завдання для кожної теми, підібрані так, що їх можна застосувати для  самостійної, групової та індивідуальної роботи з учнями. Структура завдань, їх розмаїття дозволить педагогу перетворити заняття на цікаву й плідну співпрацю вчителя і учня.

 Також у посібнику після кожної теми розміщені сторінки для допитливих.

 

 

 

Схвалено методичною радою Сновидовицької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Рокитнівської районної ради Рівненської області. Протокол №3 від 06 січня 2016 р.

 

 

Зміст

Вступ

Тема 1. Основні поняття хімії

Для допитливих

Тема 2. Періодична система хімічних елементів                         Д.І. Менделєєва

Для допитливих

Тема 3. Хімічний зв’язок і будова речовини

Для допитливих

Тема 4. Основні класи неорганічних сполук

Для допитливих

Тема 5. Органічні сполуки

Для допитливих

Використана література

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вступ

    Знання робить нас людиною. Тому, найголовнішою цінністю людини в сучасному динамічному суспільстві є знання. І саме вчитель – провідник до вічних цінностей, до знань.

    У   сучасній   педагогічній   практиці   спостерігається   тенденція   до   пошуку шляхів активізації пізнавальної  діяльності учня, що дає змогу відкрити світ як систему   систем,   як   картину   суперечностей,   озброїти   школяра   способами розв’язання різноманітних проблемних ситуацій. допомогти йому отримати той рівень знань, який він може і хоче отримати.

    Відповідно до нової освітньої концепції, особистість, що навчається, сама будує власний освітній процес, а найважливішою функцією педагога є

стимулювання й підтримка процесу самоосвіти і саморозвитку особистості.

    Розвиток науки і техніки дав учителям та учням нові форми комунікації, нові способи вирішення абстрактних та конкретних завдань, перетворюючи вчителя з авторитарного транслятора готових ідей на натхненника  у процесі розвитку інтелектуального і творчого потенціалу учнів, їх критичного мислення

    Критичне мислення – це складний ментальний процес який починається із залучення інформації і закінчується прийняттям рішення.

    В цьому збірнику учням пропонуються різнотипні завдання (класифікувати хімічні об’єкти, вказати сфери їх застосування, виконати обчислення за формулами, розв’язати розрахункову задачу, графічні завдання, скласти рівняння реакцій, малюнки-задачі і т.д.)

  • Вони дають змогу на уроках хімії:
  • Розвивати соціальну та громадську компетентності;
    Розвивати пізнавальні можливості учнів у здобуванні, аналізі та
  • застосуванні інформації з різних джерел;
  • Використовувати здобуті знання в нестандартних ситуаціях;
  • Активно взаємодіяти всередині учнівського колективу;
  • Розвивати комунікативні уміння і навички;
  • Поєднувати різноманітні види діяльності 
  • Працювати на уроці в міру своїх можливостей.   

Сторінки для допитливих покликані активізувати навчальний процес та розвивати критичне мислення.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Відгадай загадку

Цариця є серед наук,

Що математикою звуть,

Та є не менш важлива;

 Що зветься… вона.

 

 

 

                                     Доповни трикутник пізнання

 

 

 

 

 

На листочках напиши основні

завдання хімії

 

http://i48.beon.ru/5/97/2439705/40/93723840/fourleafclover.gif

 

 

 

 

Гра “Загадки старого аптекаря”


Дати визначення:

  • “хімічний елемент”
  • “атом”
  • “молекула”
  • “відносна атомна маса”
  • “хімічна формула”
  • “індекс”
  • “коефіцієнт”
  • “якісний склад”
  • “кількісний склад”
  • “речовина”
  • “неметали”

  • “метали”

 

 

 

                        Склади формули сполук

 

 

http://pixelbrush.ru/uploads/posts/2013-07/1374009348_01-9.jpg

Після  догоряння  багаття  залишається  купка  попелу  

набагато меншої  маси,  ніж  була  маса  дров.  Чи  не суперечить  це  закону збереження  маси  речовин?

 

 

http://asd.co.ua/wp-content/uploads/2013/05/%D1%86%D1%96%D0%BA%D0%B0%D0%B2%D0%B8%D0%BD%D0%BA%D0%B8-1.jpg

 

 

 

Цікава властивість срібла

 IV столітті до нашої ери війська Олександра Македонського вторглися до Індії. На берегах річки Інд у військах вибухнула епідемія шлунково-кишкових захворювань, яка, як не дивно , не торкнулася жодного воєначальника. Виявилося , що прості воїни користувалися олов’яним посудом, а їх командири — срібним. Тоді й згадали, що перський цар Кір II Великий про час військових походів наказував зберігати питну воду в срібних посудинах . Багато пізніше римські легіонери стали носити панцири, наколінники і поножі зі срібла. Срібло має бактерицидні властивості, тому сприяло швидкому загоєнню ран без нагноєнь 

http://cs623716.vk.me/v623716400/3eec/sO86tG0JB0k.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Підпиши листа адресату

 

             Символами познач «жителів» будиночку

C:\Users\Павлина\Desktop\Безымянный.jpg

 

                      «Цікавий квадрат»

1. З’єднайте стрілочками елементи за порядком, починаючи з Гідрогену.

2. Знайдіть і випишіть усі металічні (неметалічні) елементи, запишіть їх назви. 

3. Знайдіть трійки хімічних елементів, сума порядкових номерів яких дорівнює 24 і 36 ?

                                                                                                                                                                          

                         Казка-загадка

C:\Users\Павлина\Desktop\книжечка\nnnn.jpg

Поблизу великого Бору на Фермій жив кіт на ім'я Лютецій. Яка це була країна — невідомо. Може, Індій чи Германій, а може, Америцій, а то й Францій.

Кіт був не простий, а чарів­ний. Він був надзвичайно Ак­тиній і рухливий, як Меркурій. Очі кота світилися, як Фосфор, а сам він уночі ставав Неодим. Шубка в нього Сірка з двома біленькими плямами на Талій.

На цій Фермій крім котика Лютеція мешкали ще маленька дівчинка Галій та її мама Іри­дій.

Лютецій був завжди Радій бачити Галій. Вона часто Бери­лій котика на руки і бавилася з ним.

Котик інколи захоплював мишку у Полоній, і то був ве­ликий   Цирконій, коли мишка тікала з Полоній і Молібден бога за свій порятунок.

Наближався день народжен­ня Галій, і вона Гадоліній про свої подарунки.

Приїхали гості з Європій, Америцій, Рутеній: Ванадій та Арсен із Тулій, Родій з Калі­форній, Нікол із Самарій.

А найкращим подарунком ви­явився маленький песик Ко­бальт. На шиї в нього виблис­кував сріблястий Силіцій.

Мама Іридій діставала з Барію гостинці й частувала гостей.

Свято було веселим та радіс­ним і тривало, аж поки Гелій сіло за обрій, а на небі з'явився Селен. Між Лютецієм і Кобаль­том ледве не дійшло до неве­личкого Скандію. Але котик був у стосунках великий Технецій і залагодив їх, Ніобій нічого й не сталося. І собачка завжди зустрічав котика веселим — Гафній, Гаф­ній!

 Завдання. Правильно назвіть хімічні елементи, які зустрічаються в тексті.

 

 

 

 

 Дайте відповіді на питання і визначте ключове слово:             

http://disted.edu.vn.ua/media/images/Reznik/him7/urok_5/03.gif

1. Найлегший хімічний елемент

2. Крилатий елемент.

3. Елемент, що утворює просту речовину, яка підтримує дихання та горіння.

4. Елемент - символ заможності. 

5. Метал війни.

6. Елемент, названий у честь Європейської країни.

7. Метал, який є матеріалом, з якого виготовлений солдатик у одній із казок Г.Х. Андерсена. 

http://defectolog.by/system/files/images/u5/zagalki.jpg

http://skazles.ru/files/img/0005.jpg

Історія «сну Менделєєва»

Свої міркування про періодичній системі елементів Д.І. Менделєєв довго не міг уявити у вигляді ясного узагальнення, суворої і наочної системи. Про завершальній творчий процес інтуїції Менделєєва професор А.А. Іноземців повідомив наступне. Одного разу, вже будучи секретарем фізико-математичного факультету, Іноземців зайшов провідати Менделєєва. Д.І. Менделєєв заговорив про те, що згодом втілилося в періодичну систему елементів, але в ту хвилину закон і таблиця ще не були сформовані. «Все в голові склалося, – з гіркотою додав Менделєєв, – а виразити таблицею не можу». Після цього Менделєєв три дні і три ночі, не лягаючи спати, пропрацював у конторки, пробуючи скомбінувати результати своєї уявної конструкції в таблицю, але спроби виявилися невдалими. Нарешті, вкрай стомлений Менделєєв ліг спати і негайно заснув. Пізніше він говорив: «Бачу у сні таблицю, де елементи розставлені, як потрібно. Прокинувся, негайно записав на клаптику паперу, – тільки в одному місці згодом виявилася потрібною поправка ». Ця розповідь породив різні міфи і спрощені уявлення.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Заповніть таблицю:

 

 

 

 Моделі яких речовин зображені на малюнку? Який тип зв’язку в їхніх молекулах

 

C:\Users\Павлина\Desktop\Безымяр.png

 

 

 

Вкажіть речовину що має молекулярну кристалічну гратку:

1.Йод                                                     2. Кухонна сіль       

     http://ukrhealth.net/wp-content/uploads/2013/04/Depositphotos_3383582_s.jpg.pagespeed.ce.Dizdj4OEGs.jpg                                  http://www.ua.all.biz/img/ua/catalog/3104438.jpeg

3. Графіт                                                        4.Цукор

 http://x-inf.info/wp-content/uploads/2012/10/graphite.jpg                               http://pro-vincia.com.ua/uploads/posts/2012-02/1330430492_medium_1.jpg

 

 

                                  Відгадайте ребус

1.

 

2.

3.                                             

4.

                                          

Гра «Хрестики-нулики»

Виберіть ряд, в якому містяться речовини з ковалентним полярним зв’язком

Н2

НСІ

І2

НF

H2O

NH3

O2

H2SO4

Al

 

Найміцніший мінерал

Алмаз - камінь з незвичайним блиском, грою кольорів, внутрішнім вогнем. Блиск у алмазу сильний - алмазний. Алмаз дуже твердий - «цар усіх мінералів». По твердості він не поступається жодному з відомих мінералів. Алмаз є «чемпіоном твердості»: він у 1000 разів твердіше кварцу, в 150 разів твердіше корунду. Може бути, тому стародавні греки вважали алмаз талісманом влади.

Алмаз стійкий до кислот, нагрівання. Це єдиний мінерал, який залишає подряпину на корунді. За цією ознакою відрізняється від схожих з ним мінералів - гірського кришталю, топазу і ін.

Алмаз дуже твердий, але в той же час крихкий. Він легко розколюється по площинах спайності. Спайність досконала по гранях октаедра. Цю властивість алмазу використовують ювеліри при його обробці. Знайдений новий мінерал, що володіє великою твердістю, «брат» алмазу - Якутія.

Жоден дорогоцінний камінь не має стільки відтінків, як алмаз: починаючи від безбарвного до майже чорного, білий, блакитний, зелений, жовтуватий, рожевий, червонуватий, коричневий, димчасто-сірий тони; нерідко прозорий.

Зустрічається алмаз здебільшого у вигляді окремих кристалів - октаедрів з викривленими гранями, за зовнішньою формою наближаються до кулі. Розміри кристалу зазвичай невеликі. Кристалізується в кубічній сингонії.

        http://4.bp.blogspot.com/-nQnDJdZAuHA/UHDwFHy_-FI/AAAAAAAAhDA/MRYs_MwBwMY/s1600/beautiful_diamond1.gif    

           http://media.vorotila.ru/ru/items/t1@c9be0496-daa2-4b72-997f-4c56b2ad974e/ALMAZ-KAMEN.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Засели будинок хімічними сполуками, розміщуючи їх за класами

 

Оксиди

 

 

Кислоти

 

 

Основи

 

 

Солі

 

http://2.bp.blogspot.com/-nED7LPlcjTM/UE9LDm13zxI/AAAAAAAAAKo/p4cSns4gWJ8/s1600/%D1%87%D0%B0%D1%80%D1%96%D0%B2%D0%BD%D0%B8%D0%B9+%D0%B1%D1%83%D0%B4%D0%B8%D0%BD%D0%BE%D0%BA.png

Na2O, Ca(OH)2, MgSO4, Al2O3,

HCl, ZnO, H3PO4, NaNO3, KI,

H2S, Ba(OH)2, NaCl, Fe(OH)3,

CO2, HNO3, H2O, Cu(OH)2, KBr.

 

 

Здійсни перетворення відповідно до схеми

 

«С» по діагоналі

Завдання: у відповідні клітинки впишіть назви класів складних речовин, щоб по діагоналі сходитись літери «С»

http://image.slidesharecdn.com/random-121130083943-phpapp02/95/-2-638.jpg?cb=1354264916

 

Гра «Хімічний морський бій»

Потрібно вразити кислоти

 

А

Б

В

Г

Д

Е

Є

1

HBr

KI

NaCl

FeO

Ca

H2

CO2

2

H2O

HCl

H2 SO4

Na

Cl2

HNO3

Zn

3

CO

NH3

NaOH

CaCO3

HI

CH4

H3 PO4

4

F2

CuSO4

Ca(OH)2

ZnO

H2 CO3

Fe(OH)3

K2SO3

5

Fe(OH)2

H2 SO3

SO3

Br2

Fe2(SO4)3

P2O5

HF

 

 

 

Складіть схеми реакцій

http://ua.convdocs.org/pars_docs/refs/163/162274/162274_html_m162cfb65.png

 

                   

Склади формули

по назві

 

Чому водоспад у Антарктиді червоний?

http://bokosmart.com/images/turyzm/podororzi/Kryvavyy-vodospad-5.jpgВ Антарктиді з льодовика Тейлора часом виходить Кривавий водоспад. Вода в ньому містить двовалентне залізо, яке, з'єднуючись з атмосферним повітрям, окислюється і утворює іржу. Це і додає водоспаду криваво-рудий колір. Однак двовалентне залізо у воді виникає не просто так - його виробляють бактерії, що живуть в ізольованій від зовнішнього світу водоймі глибоко під льодом. Ці бактерії зуміли організувати життєвий цикл при повній відсутності сонячного світла і кисню. Вони переробляють залишки органіки, а «дихають» тривалентним залізом з навколишніх порід.

 

 

 

 

                               Вправа «Ромашка». Відривай пелюсточку і відповідай.

http://www.kostyor.ru/deti/img/klad.jpg                        

                                               

 

http://ua.dosyg.com.ua/images/tovar/tovar1421066216_ZyarbgbJG4/small-kartina-po-nomeram-parochka-tretij-lishnij-e026-30-h-40-sm-1421066301.jpg                      

Гра «Третій зайвий» Вибери і поясни.

1)    СН4, С2Н4, С2Н6.

2)    СН3ОН, С2Н5ОН, С5Н12.

3)    С3Н6, С5Н10, С5Н12.

 

 

 

   Заповни пропуски в гомологічному ряді алканів

 

СН4

 

С2Н6

http://us.cdn3.123rf.com/168nwm/yayayoy/yayayoy1403/yayayoy140300005/27517277-sad-emoticon-wiping-tear.jpg

 

С4Н10,

 

С5Н12

http://us.cdn3.123rf.com/168nwm/yayayoy/yayayoy1403/yayayoy140300005/27517277-sad-emoticon-wiping-tear.jpg

 

С7Н16

http://us.cdn3.123rf.com/168nwm/yayayoy/yayayoy1403/yayayoy140300005/27517277-sad-emoticon-wiping-tear.jpg

http://us.cdn3.123rf.com/168nwm/yayayoy/yayayoy1403/yayayoy140300005/27517277-sad-emoticon-wiping-tear.jpg

 

С10 Н22

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Встав невідомі речовини і розтав коефіцієнти

 

 

 

 

 

http://www.kancport.com.ua/i/pic_a877e8dfc501b9b059b54de7dbd125d9.jpg

 

Вправа «Коректор»

Знайди і виправ помилки

 

1)    Крохмаль – це суміш трьох речовин.

2)    Крохмаль – це білий аморфний порошок, добре розчинний у воді.

3)    Якщо до охолодженого крохмального клейстеру додати розчин іоду,  то  з̉ являється жовте забарвлення.

4)    6Н10О5) – структурна формула крохмалю.

5)    Крохмаль – це природний полімер, що складається з багаторазово повторюваних структурних ланок С6Н12О6.

http://static9.depositphotos.com/1007989/1112/i/950/depositphotos_11129291-Nerdy-Smiley.jpg

Вправа  «Незакінчене речення»

1)    Глюкоза являє собою…

2)    Глюкоза поширюється в природі…

3)    Глюкоза має хімічні властивості характерні для…

4)    У молекулі глюкози міститься альдегідна група,тому для глюкози характерна…

5)    Глюкоза реагує з купрум(ІІ)гідроксидом, утворюючи комплексну сполуку, забарвлену в…

6)    Глюкоза належить до…

7)    Широко застосовують глюкозу в… .

 

 

 

 

Цікаво про алкани

  • До складу феромонів  тварин входять деякі  вищі алкани. Запах феромонів приваблює комах або їх відлякує. Наприклад, феромон тривоги в мурашок-древоточців містить насичений вуглеводень декан. Вуглеводи С1636, які є в поверхневому шарі кутикул рослин, запобігають їхньому висиханню. У ході еволюції насичені вуглеводні, які виробляють квітки орхідеї роду Оphrys (О. sphegodes), набули нової функції - приваблювання комах.
  • На поверхні фруктів воскоподібна плівка містить гомологи метану.
  • Парафін ( С18 – С35) – використовується в медицині (парафінотерапія)
  • Вазелінова олія (до С25)  - у медицині, парфумерії, косметології
  • Вазелін (до С25)  - у медицині для виготовлення мазей
  • Спрей-заморозку «Doc Spоrt» використовують для швидкого охолодження шкіри і м’язів при  вивихах і  розтягненнях. Містить зріджені пропан і бутан (раніше С2Н5Сl – токсичний)
  • Спрей «Дин фріз» - зовнішній засіб для лікування  болю в м’язах, попереку, ревматичного болю, болю від забиття, судом, розтягнення зв’язок. Головна його складова – С5Н12 (на шкірі випаровується, поглинаючи тепло, охолоджує ділянку шкіри.)

 

 

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, Матеріали до уроків
Додано
20 лютого
Переглядів
205
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку