У посібнику подано цікавий матеріал з теми, ,Займенник"
(казки, вірші, загадки про займенник), усну народну творчість, дидактичні ігри, творчі завдання, диктанти, тестові завдання.
Посібник рекомендовано вчителям для використання на уроках української мови в 7 – 8 спеціальних класів, учителям спеціальних шкіл – інтернатів для дітей з особливими потребами.
Комунальний заклад загальної середньої освіти ліцей «Перспектива»
Жовтоводської міської ради
Українська мова
Займенник
м. Жовті Води
Займенник
Посібник для спеціальних класів та спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для дітей з порушеннями інтелектуального розвитку
У посібнику подано цікавий матеріал з теми ,, Займенник”
( казки, вірші, загадки про займенник ) , усну народну творчість, дидактичні ігри, творчі завдання, диктанти, тестові завдання.
Посібник рекомендовано вчителям для використання на уроках української мови в 7 – 8 спеціальних класах, учителям спеціальних шкіл – інтернатів для дітей з особливими потребами.
Робота над займенником - це цілеспрямований процес, що містить розуміння та узагальнення лексичного значення, , засвоєння граматичних ознак, розвиток навичок правильного застосування займенників в мовленнєвій діяльності з поступовим
ускладненням практичної діяльності учнів. Під час вивчення теми ,, Займенник " учні набувають ряд необхідних вмінь: - ставити запитання до слів;
- розпізнавати слова за питаннями хто? або що?;
- свідомо вживати термін ,,займенник";
- встановлювати зв’язок слів у реченні;
- знаходити слово, з яким пов’язаний займенник у реченні за змістом;
- користуватися відмінковими формами займенника в усному й писемному мовленні.
У центрі уваги постають морфологічні ознаки займенника в тісному зв’язку з розширенням його значення та формування орфографічних навичок і синтаксичних умінь. Школярі сприймають нову систему граматичних зв’язків.
Одним із завдань, що стоять перед учителем спеціальних класів , є розвиток у учнів зв’язного логічного мовлення. Під час закріплення правопису відмінкових закінчень займенників можуть бути використані вправи на редагування речень, вставлення пропущеного слова в речення, складання словосполучень, для узгодження слів в словосполученні, реченні вибір з кількох даних займенників слово потрібної форми. Тексти мають бути змістовними. Для того , щоб навчити дітей самостійно застосовувати набуті знання з української мови в писемному та усному мовленні, необхідно проводити роботу з літературними текстами підручників для старших класів спеціальних шкіл. Літературні твори письменників, усна народна творчість у відмінності від граматичних вправ на уроках рідної мови створюють мовне середовище для вивчення граматики та сприяють виробленню навичок літературного мовлення. Літературні тексти необхідно використовувати під час виконання орфографічних вправ, письма по пам’яті, для диктантів. Така робота сприяє вихованню самоконтролю під час письма та більш уважному відношенню до літературного тексту під час читання.
В даному посібнику подано матеріал ( казки, вірші), який вчитель може використовувати під час пояснення поняття ,, займенник " та закріплення вивченого(загадки про займенник, усна народна творчість, літературні твори українських письменників), дидактичні ігри, творчі вправи , що сприяють формуванню граматичних та мовленнєвих вмінь учнів; контрольні диктанти та тести для перевірки знань, умінь та навичок школярів. Оскільки комунікативна змістова лінія є основною, то й більшість вправ спрямована на розвиток зв’язного мовлення школярів, на вироблення у них уміння користуватися багатством мови, на удосконалення різних видів мовленнєвої діяльності. Цій меті підпорядковані вправи, які спонукають дитину до мовленнєвої діяльності, заохочення до роздумів, уважного ставлення до мовленнєвого слова, виконання нестандартних завдань, пробудження віри у власні сили і творчі можливості.
Казка про Займенник1. У давні часи в одному царстві жили собі добрі та веселі люди. Вони трудилися не покладаючи рук, і тому їхня держава славилася багатством та достатком. А недалеко від царства, серед темних скель, у Чорній печері, жила зла чаклунка, яку дратували сміх і веселощі, працелюбство та життєрадісність людей. Вона довго думала над тим, як нашкодити своїм щасливим сусідам, щоб вони перестали працювати, веселитися і радіти, і нарешті придумала. Зла чаклунка взяла свою чарівну палицю, ударила три рази об землю і промовила: «Хай ці щасливчики забудуть свої імена: хай діти забудуть імена батьків, а батьки — імена дітей. Тоді вони обов'язково посваряться, не розуміючи один одного». І враз люди стали злі, роздратовані, сумні. Ще нічого не розуміючи, вони намагалися пояснити те, що сталося, але не могли. Так було доти, поки мешканці царства не зрозуміли, що вони забули свої імена, імена знайомих, назви всього, що їх оточувало. Як повернути свої імена, як дізнатися про назви предметів, вони не знали. Якось до їхнього царства випадково потрапив добрий мудрець з довгою сивою бородою. Люди розповіли йому про своє горе і попросили допомоги — повернути їм життя, повне радощів ' веселощів. «Добре, я допоможу вам повернути імена, але це буде не відразу,— пообіцяв мудрець.— А поки що я дам вам слова замість імен та назв, які забрала у вас зла чаклунка. Ці слова будуть тільки вказувати на особу чи предмет. Використовуючи їх, ви зможете говорити між собою, розуміти один одного, є називаючи імен та предметів. Наприклад, кожен з вас про "себе говоритиме «Я», а якщо вас буде багато — «МИ». Звертаючись до однієї людини, говоритиме «ТИ», а до кількох — «ВИ». Розповідаючи про когось або про щось, кажіть «ВІН», «ВОНА», «ВОНО», а якщо їх багато — «ВОНИ»: А поки що прощавайте, і я йду до злої чаклунки».
-Коли мудрець знайшов злу чаклунку, то попросив її віддати людям їхні імена. Вона згодилась, але з умовою, що мудрець відгадає її загадки. Чаклунка сподівалась, що він не зможе їх відгадати, але помилилася. Мудрець відгадав загадки, та й ви їх можете відгадати.
1.По білому полю чорним маком сіяно.
2.Не думає, не гадає, а інших навчає.
3.На базарі не знайти, на вагах не зважити.
Довелося чаклунці віддати імена мешканцям веселого царства. Але людям таксподобалися слова, які подарував мудрець, що їм шкода було з ними розлучатися. І люди залишили їх собі, щоб вживати у мовленні. Ці слова були дані замість імен, томі/ їх так і назвали — займенниками.
2. Є добрий друг в іменника, В числівника й прикметника, А звуть його – займенником.
Як втомляться іменники у реченнях стояти, До себе звуть займенників від втоми рятувати.
Вивчим цю частину мови,
Вивчимо обов’язково, бо вона потрібна дуже
І мені, й тобі, мій друже .
Я до тебе усміхнусь і з тобою подружусь. Усміхнешся ти в отвіт – Ми з тобою цілий світ.
Всі всміхнуться навкруги – Він, вона, воно, вони,
Бо усмішка всіх єднає, Жити в дружбі помагає.
Займенник – це частина мови,
Яка об’єднує слова,
Що ні особи, ні предмета,
Ні рис прикметних будь-яких, Ні якості не називають, А тільки вказують на них.
Щоб займенники всі гарно знати Все про них нам треба розпізнати:
Про зворотний, особові і питальні,
Заперечні та відносні й означальні,
Вказівні, присвійні й неозначені –
Цікаве в кожного займенника призначення!
Хто? – Хлопчина.
Що? – Картина.
Яка? – Цікава дуже.
Кому й чому? – займенники .
Ти без друзів не існуєш, Поважаєш їх, шануєш, їх, як треба, заміняєш І в біді не залишаєш.
Не прикметник, не іменник, Звуть тебе усі... (займенник).
Я розрядів вдосталь маю І предмет я означаю, Його ознаку чи кількість Вивчіть про мене тільки. Особовий я й зворотний,
І питальний, і відносний,
Заперечний й вказівний,
Означальним можу бути, Варто все це не забути.
Частіш згадуйте про мене, Називаюсь я … (Займенник).
До всього небайдужі.
Ми тільки й чуємо: я, ти, мене, Себе, воно, тебе? Вас, нам, тобі, мені,
Мій, твій і свій, його, її, У неї, нього, їхній. До вас, до них, їм і йому, Своїм, твоїм і нашим.
Займенники такі всі невгамовні – Вони – помічники імен у мові.
Як звати кожного, неважко відгадати – Попробуй їхні імена назвати.
Я буду їсти апельсин, А ти бiжи у магазин. Ми будем цiлий день гуляти, А ви iдiть собi до хати. Вiн пiде зранку на базар, Вона нагрiє самовар.
Воно повинне всiм свiтити, Повинне землю всю зiгрiти. Вони зростають в полi рясно, Якщо воно їм свiтить ясно.
- Десь загубилися іменники, бо замінили їх …
ПРИСЛІВ'Я ТА ПРИКАЗКИ
До свого роду — хоч через воду.
У нього не розживешся і серед зими льоду. Хоч кілка на голові теши, а він своє.
Хто хоче більше знати, треба менше спати.
Чим розумний стидається, тим дурний величається.
Яка головонька; така й розмовонька.
Сам себе раз на рік любить.
Ваша Катерина нашій Орині двоюрідна Одарка.
Всякий молодець на свій образець.
Його мати моїй матері двоюрідна Параска.
Такий родич, як чорт козі дядько.
Дай землі, то і вона тобі дасть.
Заступи природу дверима, то вона тобі вікном.
Прислів'я, мов комариний носок, а мудрості в ньому озеро.
Шануй батька і матір твоїх — і добре тобі буде, і добре житимеш на землі.
Добрі діти — батькам вінець, злі діти — їм кінець.
КОЛОМИЙКИ
Як заграю, заспіваю — туга ізчезає,
Бо то наша коломийка таку силу має.
Коломийка верховинська, коломийка жарка, Коли тупну, заспіваю — затрясеться хмарка.
Ой співанки-коломийки, в'язанку з них в'яжу, Як попросять заспівати, я ся не відкажу.
Звідки мої співаночки? — питаються люди.— В полонинах, буковинах ростуть вони всюди.
Ой ви гори високії, ви гори Карпати,
У нас, гори, любо жити, любо і вмирати.
Нема краю веселого, як Карпати літом, Коли гори, полонини вкриваються цвітом.
Вийшла, вийшла дівчинонька за бойка, за бойка, Бо у бойка сиві воли, корова гладенька.
Жито, мамцю, жито, мамцю, жито не гречанка, Як дівчини не любити, коли галичанка.
Ой там в саді зеленая трава по коліна, Ой за добрим чоловіком жінка, як калина.
Не буду журитися, краще заспіваю,
В мене дітей повна хата, а я гаразд маю.
Я багато книг читала, багато вивчала,
Але близько до серденька лиш «Кобзар» узяла.
ЗАГАДКИ, ЯКІ МОЖНА ВИКОРИСТАТИ ПРИ ВИВЧЕННІ ЗАЙМЕННИКІВ
Він прилітає з далекого краю, Не спочиваючи, лине, лине.
Здається, на світі миліш немає,
Чим наше подвір'я, стара яворина. (Бусол)
Видно край, а до нього не дійдеш. (Обрій)
Моє тіло під землею, Кучерики — понад нею. Мене любить кожна юшка. Називаюсь я... (Петрушка)
Як він іде — я мокну весь,
Зате сухий хазяїн.
А пройде дій — повісять десь,
І знов його чекаю, (Плащ, дощ)
Нас не було — воно було, Нас не буде — воно буде.
Ніхто ні в кого його не бачив, А в кожного є. (Прізвище)
Від неї шовком коси пломеніють, Коли настоєм їх. помиють.
А що за лікувальні квітки,
Скажіть, будь ласка, дітки. (Ромашки)
Стоїть дуб, на ньому 12 гілок, а па кожній гілці по 4 гілочки, а на них по 7 жолудів. (Рік, місяць, тиждень, день)
Не скляний він, не з металу, а прислухайтесь — дзвенить. (Струмок)
Хто малюнок уночі на вікні зробив мені? (Мороз)
Їде силач, на нім ловкач, за ним копач добувати калач. (Трактор, тракторист, плуг)
Він нам, як мама, дорогий, Він хоче нас навчити
Любити край чудовий свій.
Це мудрий наш... (учитель)
Всі його ногами б'ють, Відпочити не дають.
Він не журиться, не плаче,
На зеленім полі скаче! (Футбольний м'яч)
Б'є вода в усі боки
Із залізного тюльпана.
Поспішаєм залюбки
Ми до красеня... (фонтана)
Соняшникова, запашна, Дітьми любима усіма.
Солодка і смачна така. А зветься як вона? (Халва) Мене б'ють, товчуть, ріжуть, перевертають. Я. все терплю і всім добром плачу. (Земля)
ВІРШІ УКРАЇНСЬКИХ ПОЕТІВ, ЯКІ МОЖНА
ВИКОРИСТАТИ ПРИ ВИВЧЕННІ ТЕМИ
«ЗАЙМЕННИК» Дивлюсь я на яснії зоріДивлюсь я на яснії зорі, Смутні мої думи, смутні. Сміються байдужії зорі
Холодним промінням мені.
Ви, зорі, байдужії зорі!
Колись ви інакші були, В той час, коли ви мені в серце Солодку отруту лили.
(Леся Українка)
***
Я народився на землі
Від батька, що орав ту землю.
Ніколи я не відокремлю Себе від хлопської ріллі. Із неї виріс я, немов
Пшеничний колосок зернистий.
Я тілом – дужий, духом чистий:
В мені землі моєї кров.
Мої зернини – то слова.
Як відберуть їх на насіння – Мене чекає воскресіння,
І сонце, і весна нова, І слави жнива золоті.
Та мав би вищу нагороду,
Як стали б хлібом для народу Хоч на єдиний день в житті.
( Д.Павличко)
Не називаю її раєм
Тії хатиночки у гаї
Над чистим ставом край села.
Мене там мати сповила І , повиваючи, співала,
Свою нудьгу переливала
В свою дитину… В тім гаю,
У тій хатині, у раю,
Я бачив пекло… Там неволя,
Робота тяжкая, ніколи
І помолитись не дають.
( Тарас Шевченко)
Наша мова
Мова, наша мова — |
Мова, наша мова — |
Мова кольорова, |
Пісня стоголоса, |
В ній гроза травнева |
Нею мріють весни, |
Й тиша вечорова. |
Нею плаче осінь. |
Мова, наша мова — |
Нею марять зими, |
Літ минучих повість, |
Нею кличе літо. |
Вічно юна мудрість, |
В ній криваві рими |
Сива наша совість. |
Й сльози Заповіту. |
Мова, наша мова |
Я без тебе, мово, |
Мрійнику — жар-птиця, Без зерна полова,
Грішнику — спокута, Соняшник без сонця, Спраглому — криниця, Без птахів діброва.
А для мене, мово, |
Як вогонь у серці, |
Ти мов синє море, |
Я несу в майбутнє |
У якому тоне |
Невгасиму мову, |
І печаль, і горе. |
Слово незабутнє. (Ю.Рибчинський) |
Думи мої, думи мої...
Думи мої, думи мої, В Україну ідіть, діти!
Лихо мені з вами! - В нашу Україну,
Нащо стали на папері Попідтинню, сиротами, Сумними рядами? А я — тут загину.
Чом вас вітер не розвіяв Там найдете щире серце
В степу, як пилину? І слово ласкаве,
Чом вас лихо не приспало, Там найдете щиру правду, Як-свою дитину? А ще, може, й славу...
Думи мої, думи мої, Привітай же, моя ненько,
Квіти мої, діти! Моя Україно,
Виростав вас, доглядав вас,- Моїх діток нерозумних, Де ж мені вас діти? Як свою дитину.
(Т.Шевченко)
Я, може, божевільним тут здаюся.
Ми з вами люди різного коша.
Ця дівчина не просто так, Маруся.
Це — голос наш. Це — пісня. Це — душа!
Коли в похід виходила батава,— її піснями плакала Полтава.
Що нам було потрібно на війні? Шаблі, знамена і її пісні.
Звитяги наші, муки і руїни Бесмертні будуть у її словах. Вона ж була як голос України,
що клекотав у наших корогвах!*
А ви тепер шукаєте їй кару.
Вона ж стоїть німа од самоти. Людей такого рідкісного дару
хоч трохи, люди, треба берегти! ( Ліна Костенко)
Над світом високі тополі
Несуть своє горде крило… Належим жіночій ми долі, Куди б нас життя не вело.
Бабусям, казкам нашим тихим,
Де правди не гасне свіча, де завжди заносить над лихом Добро правдоносне меча. Матусям, пташкам сивочолим Щоб білий цей світ не погас, То в полі самі стали полем І дихають хлібом на нас. Належим, належим коханим Земним благовісним зіркам, Їх вічним тривогам і ранам, За душі їх – серце віддам!
( Іван Драч)
Пісне, моя ти сердечна дружино,
Серця відрадо в дні горя і сліз, З хати вітця, як єдинеє віно, К тобі любов у життя я приніс.
Тямлю як нині: малим ще хлопчиною
В мамині пісні заслухувавсь я; Пісні ті стали красою єдиною Бідного мого, тяжкого життя. ( Іван Франко)
ЧАСТІВКИ
Посилала мене мати
Заганяти гусака, А я вийшла за ворота І давай гопака.
На березовій галявині
Розгулятись в самий час,
Ми припівки та частівки
Підготували для вас - Ні концерту, ні кіно Не було уже давно.
Діти в нашому дворі Розганяють комарів.
А на вулиці, на нашій Діти зранку варять кашу.
І чекають все одно,
Що покажуть їм кіно. (Г.Чубач)
ПОСМІХНИСЬ
- Андрійку, хто у вашому класі найшвидше бігає?
- Якщо стометрівку, то Сергійко, а якщо в шкільну їдальню, то швидше за всіх я.
- Сьогодні водій автобуса дивився на мене так, ніби я їхав без квитка.
- А ти що?
- Дивився на нього так, ніби мав квиток.
Мама копає грядку для квітів. Неподалік грається Андрійко.
Мама каже:
-Сину, допоможи мені. Я й заступ принесу.
Стали копати грядку вдвох: мама швидко і легко, Андрійко – аж сопе, бо заступ не слухається його рук. Копав хлопчик землю, копав, а потім питає:
-Мамо, чому твій заступ гарно копає, а мій – ні?
(В.Сенцовський)
Мама супу із каструлі налила, Мама ложку вередулі подала. - Нащо ложка? Забери ти!
Хочу суп з тарілки пити!-
І руками обома він тарілку підніма (Г.Бойко)
Чи ж то сонному до вправ?!
Фіззарядку я проспав.
На географії, в імлі,
Побачив дивний фокус:
На учительськім столі
Роздвоївся глобус!.. (І.Кульська)
Гра “Спіймай займенник”.
Учитель проказує речення. Учні, почувши займенник, плескають у долоні. Виграє той, хто найменше помиляється. Для гри можна використати такі речення:
1. Приколю свою картинку над столом у мами я. 2. Ми для тебе із татом подарунок шукаєм весь день. 3. Ти ж бо гідна дарунку такого, що лиш в казці бува золотим. 4. Ми сміливі, ми правдиві. 5. Пішов йому десятий рік, він працювати добре звик. 6. Якщо в мене є цукерка, пів цукерки другу дам.
Гра “Угадай займенник”.
На дошці написано речення з пропущеними в них займенниками. Учні списують ці речення, вставляючи займенник. Виграє той, хто першим виконає завдання. Для гри можна використати такі речення:
... мрію продовжити навчання у коледжі,стану швачкою.
... знаєш видатних постатей України?
…любить читати твори Дмитра Павличка.
... завжди говоримо правду, не терпимо брехні.
... отримали перемогу в обласних змаганнях з тенісу.
Гра “Хто найшвидше напише три займенники з двома е” ?
Учитель пропонує написати три займенники, щоб у кожного з них було по два е, наприклад: мене, тебе, себе. Виграє той, хто першим правильно виконає завдання.
Гра “Хто найшвидше напише три займенники з ьо, йо”?
Учитель пропонує написати три займенники, щоб у кожному з них були ьо чи йо, наприклад: ньому, його, йому.
Виграє той, хто найшвидше правильно виконає завдання.
Гра “Що це за займенник”?
1. Назвіть займенник І особи однини, який вказує на особу, яка сама про себе говорить. 2. Назвіть займенник ІІІ особи однини чоловічого роду, який вказує на особу або предмет, про яких розповідають. 3. Назвіть займенник ІІ особи множини, який вказує на осіб, до яких ми звертаємося. 4. Назвіть займенник, який вказує на особу, до якої ми звертаємося.
Гра « Утвори слово »
Утвори займенники із букв, якими записується ряд слів, беручи їх у порядку: з першого слова – перша буква, з другого – друга, з третього – третя і т.д.
- Телевізор, зимівля.
- Ваза, лісник, син.
- Верба, водограй, ганьба, сирий.
- В ‘яз, лото, пеньок, лопата.
- Машина, кількість, бойовий.
- Їжа, схованка, піна, горіх, синій.
- Слава, свобода, кліп, свійські.
Гра « Слово в слові »
Ярослав, Микита, Тимофій, вирій, заправити, мийка, свійські, Матвійко, повінь, вишиванка, армія, соломина, математика, історія, мислення, заввишки, потилиця.
Гра « Цікаве слово »
• Через який іменник, утворений із займенників 1-ї особи однини і множини, можна перестрибнути?(ями)
• Яке дієслово утвориться, якщо поєднати три займенники: 2 -ої особи множини,
1-ї особи множини, 2-ї особи однини?(вимити)
• Попереду я , позаду я, а посередині тварини, це слово – назва країни. Що це за слово, в якому два займенники я? ( Японія)
• У якому іменнику сім займенників 1-ї особи однини?(сім’я)
• Назвіть займенник, який вказує на особу, яка говорить сама про себе ( Я ).
• Назвіть займенник, який вказує на особу чи предмет, про якого розповідають (Він, вона, воно).
• Назвіть займенник, який вказує на осіб, до яких звертаються ( Ви).
• Який займенник складається з однієї буква? (Я)
• До якого займенника слід додати одну букву, щоб він перетворився у провалля. ( Яр)
• Які два особові займенники допомагають пташці змайструвати гніздо? (ви-ти)
• Які три особові займенники характеризують чисті руки? (ви-ми-ті)
1 |
2 |
|
3 |
4 |
|
|
|||
5 |
||||
|
6 |
|
|
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|||
|
|
|||
|
8 |
|||
|
|
|||
|
|
|
|
9 |
*Чайнворд “Займенник”
1. Особовий займенник чоловічого роду в називному відмінку.
2. Родовий відмінок однини особового займенника жіночого роду.
3. Займенник третьої особи у формі давального відмінка множини.
4. Присвійний займенник чоловічого роду в називному відмінку.
5.Давальний відмінок особового займенника чоловічого роду.
6. Означальний займенник чоловічого роду в називному відмінку.
7. Давальний відмінок однина питального займенника.
8. Означальний займенник жіночого роду в називному відмінку однини.
9. Неозначений займенник чоловічого роду в формі називного відмінка.
Гра « Заміни іменник займенником » Зразок: Велосипед - він .
Телебачення , професіонал , мряка , океан, дитинство, мальви, комп’ютер , будівельники , родовід, рідня, родичі, війська, Конституція, закони, тісто, овочі, дитинство, базар, стоматолог, корозія, обценьки, математика.
Кросворд
Прочитайте прислів’я. Замість крапок вставте пропущені займенники.
1. Ми з …, як риба з водою.
2. Будемо гостити то у …, то у тебе.
3. Та мова мила, якою мати говорила, якою … колискової співала.
4 .Спочатку ти мене підвези, тоді я на … поїду.
5 Комусь ніяково, а … однаково.
6 Як ви нам, так і ми … . 7. Ти йому про діло, а … про козу білу.
|
1 Т |
О |
Б |
О |
Ю |
2 В |
А |
С |
|
|
|
|
3 В |
О |
Н |
А |
|
4 Т |
О |
Б |
І |
|
|
|
5 Й |
О |
М |
У |
|
|
6В |
А |
М |
||
7 В |
І |
Н |
|
ТВОРЧІ ЗАВДАННЯ
1. Прочитайте вірші, що розповідають про різні професії. Замість крапок поставте потрібні займенники.
Коли б чарівником … став
Хоч ненадовго, хоч на день,- Тоді чимало добрих справ
звершив би … для всіх людей. (Л.Компанієць)
А можна б інженером стати.
Учителем – дітей учить,
Складним наукам научати,
І головній: як треба жить. (О.Орач)
Пекар чоботи носить, Швець пошив … дбайливо, а шевцеві без хліба ну ніяк неможливо! (Ю.Тувім) Смачний у кухаря пиріг, Чудова каша манна.
… дбає про здоров`я всіх,-
… подяка і шана. (М.Познанська)
В таємниці лісові проник Здавна … сусід – лісник.
Лісникове діло – не просте,- Знає …, як дерево росте, як садити клена чи сосну,
І яку потрібно глибину. (О.Ющенко)
… такий же, як і … ,
Непомітний між людьми.
А в театрі грає ролі: Нині – вчителя у школі,
Завтра буде інша роль,
То бідняк … , то король. (В.Паронова)
2. Вправа « Утвори словосполучення »
Заховатися від (ти) ; прийдем до (ти) в гості; хотіли подарувати (ви) квіти; школа пишається (ти); запрошуємо (ви) на святковий концерт; принесу (ти) цікаву книжку; підемо з (ви) по гриби.
Дивився (на кого?) я . Розмовляв (з ким?) я .
Сміявся (з кого?) ми.
Вибачився (перед ким?) ми.
Подарував (кому?) я. 3. Вправа « Редактор ». Прочитайте текст, замінюючи особи займенників.
1 група – від 1 особи множини
2 група – від 2 особи однини
3 група – від 2 особи множини
4 група – від 3 особи однини
5 група – від 3 особи множини
Я побачив пораненого чоловіка і підійшов до нього. Мені було шкода нещасного. Я перев’язав йому рани, потім доглядав його.
4. Змініть текст так, щоб розповідь у ньому велась від особи, до якої звертаються. Я навчаюсь у сьомому класі. У мене гарні оцінки з усіх предметів. Мені найбільше подобаються уроки читання і музики.
5. Займенники, що в дужках, поставте в потрібній формі.
Всім серцем любіть Україну свою – і вічні ми будемо з (вона). Рідна мова в рідній школі! Що бринить (ми) чарівніш? Не одцурайсь, мій сину, мови, у (ти) іншої нема.
6.Прочитайте текст та відредагуйте його.
Родовідна пам’ять
Пам’ять про (своїх,наших) пращурів – не забаганка і тим паче не данина моді. Пам’ять про своїх пращурів – природна потреба триматися свого родоводу, оберігаючи в такий спосіб сімейні реліквії і традиції та передаючи (їх , них)у спадок наступним поколінням. Деякі люди цуралися чи нехтували історичною пам’яттю. Тоді цих людей (їх, них) зневажливо називали: «Людьми без роду-племені». 7. Спишіть текст, підкресліть займенники, визначте особу і число.
« Книги – морська глибина», - сказав І. Франко. Безцінною пам’яткою історії людської культури є Біблія – священна книга віруючих християн. Це вислови з Біблії.
Кожному, хто в тебе просить, дай,
А з тим, хто взяв щось твоє, не судись.
Не судіть, то й вас не судитимуть.
Не осуджуйте, то й ви не будете осуджені. Давайте, то й вам буде дано.
!!! Виведення "золотого правила" з Біблії:
"Отже, в усьому, як хочете, щоб з вами поводилися люди, так поводьтесь і ви з ними"
8. Спишіть текст, підкресліть займенники, визначте особу і число.
Один чоловік потрапив між розбійників. Вони обдерли його, побили й покинули на шляху ледве живого. Випадково якийсь священик ішов цією дорогою. Побачив його – і пішов далі. Так само і другий пройшов до нього і, побачивши його горе, змилостився. Він поперев’язував рани, змиваючи їх олією й вином, потім посадив його на свого коня, привіз до готелю та доглядав його. А вранці, пускаючись у дальшу дорогу, дав два срібняки господареві готелю й сказав йому: « Подбай про цього нещасного, а якщо витратиш на нього більше, то я , вертаючись, віддам тобі».
9. Прочитайте текст, знайдіть в ньому особові займенники, визначте відмінок. Є на світі дуже багато цікавих професій. Одна з них – вихователь дитячого дошкільного закладу. Вихователь працює з дітьми, яких цікавить все, через це він повинен знати відповіді на багато питань. В яслах дітки плачуть, як тільки-но мама виходить з приміщення садочка. Старші діти із задоволенням ідуть в садок, бо там їх чекають друзі, добрий вихователь, ігри, заняття, живий куточок (папуга, рибки в акваріумі, їжачок, миша).
З моменту народження дитина виховується в сім`ї, в колі батьків та рідних, які її люблять. І коли дитина приходить до садочка, вихователь намагається допомогти дитині призвичаїтися до нової обстановки, навчає дітей дружити, допомагати один одному, не
ображати. Розпорядок дня в дитячих дошкільних закладах спрямований на те, щоб дитина росла і розвивалась здоровою, розумною.
10. Прочитайте, вставляючи пропущені слова. Випишіть особові займенники, вкажіть особу, число, відмінок. Наше … розташоване в низині. Тому й назву воно має Поділ. Ми любимо Поділ.
Люди в нас славні, працьовиті. Кожна хата потопає в садках.
Немає на землі кращого місця, ніж наше … Поділ! (В.Григоренко)
11. Замініть ім`я дівчинки (Мартуся), яке вживається в кожному реченні, займенником або іменником (дівчинка, вона, помічниця). Запишіть такий текст, який вийшов у вас.
Мартуся допомагала неньці мити посуд. Ось біляМартусі кілька скляних банок з видовженим скляним горлом. Мартуся взяла йорж, спеціальний порошок, воду. Йоржем Мартуся терла стінки банок ретельно-ретельно. Обливала чистою водою. І через кілька хвилин вони засяяли. (В.Григоренко)
?! Йорж – щітка для миття посуду з вузьким горлом.
12. Прочитайте текст. Спишіть його, вибираючи з дужок потрібний займенник або іменник.
Багатоликий степ (Степ,він) завжди був і залишається загадкою. Вночі огортає (степ, його) хвилюючий важкий морок. Але як тільки визирне з-за обрію сонечко, як тільки барвистий промінь торкнеться землі – пробуджується (степ, він). Пильно вдивляється (степ, він) у блакить неба. В цей час нагадує (степ, він) немовля, яке тільки починає пізнавати світ. А вдень підійметься вгору пекуче сонце, і (степ , він) перетворюється на розжарену, важку, спекотну пустелю. Стомлено гойдаються хвилі трав. Навіть птах-вітер згортає свої могутні крила. Тільки духмяний медовий запах гречки прокочується над (степом,ним) долітаючи з далеких полів.
Весна – це чарівність. Летить весна (красуня, вона) над землею з пролісками, сонтравою, фіалкою, мати-й-мачухою.
Весна (чарівниця, вона) заплітає різнобарвний яскравий вінок. Сонячні промені відсвічуються в (вінку, ньому) теплими кольорами. Пробуджується природа, оживає, буяє ніжною зеленню. Тягнуться до сонця своїми рученятами провісники весни – проліски. Блищать сльози-роси на їхніх пелюстках. Стоять (проліски, вони) тендітні, ніжні і водночас велично замріяні. Неподалік пробивається сон-трава, посміхаються ніжні фіалки. Мати-й-мачуха та сон-трава доповнюють дивну картину природи. Квіти – діти весни! Рясно вкривають (квіти, вони) землю-плодоносицю. М`які і волохаті фіалчині пелюстки гаптують живий килим. Стелить долом своє листя хрещатий барвінок. Буяє природа. Усі милуються землею, мов нареченою у дивовижному вінку. Життя вирує.
13. Замініть займенники, вжиті в реченнях, на іменники.
Ми (друзі; хлопці; однокласники; Антон та В`ячеслав) ходили провідувати хворого товариша. Ми (Олеся, Софія та Віра; дівчата; третьокласниці) допомагали вчителю саджати квіти на подвір`ї школи. Вони (птахи; горобчики та синички) задоволено клювали зерно у годівничці. Вони (письменники та поети; українські патріоти) розвивали та зберігали рідну мову для прийдешніхпоколінь. Вони (лікарі, медсестри; медичний персонал) працюють в малих та великих містах, допомагаючи людям та рятуючи їх життя.
14. Замініть у поданих реченнях виділені слова займенником.
Одного (кожний) дня учні провідували вдома хворого товариша. Гліб, Дмитро та я (ми) ходили на прогулянку до лісу. Одні учні прибирали шкільне подвір`я, а другі (інші) садили дерева. Дівчатка приймали участь у одній (іншій) виставі шкільного театру.
15. Прочитайте текст, знайдіть в ньому особові займенники. Яким членом речення вони виступають?
٭٭ ٭ Відомий український письменник Іван Якович Франко написав безліч казок та творів для дітей, бо дуже любив їх та деякий час працював у дитячому журналі «Дзвінок». У нього є дуже цікава казка «Абу-Каси-мові капці». В ній розповідається про арабського купця Абу-Касима, який не може позбутися старих драних капців. Письменник сам знав багато народних казок та пісень. В своїх творах звірів він представляв розумними істотами, які вміють думати, говорити .Велика частина казок увійшла до збірки «Коли ще звірі говорили». Це казки народів світу (російські, українські, грецькі, індійські). Героями цих казок є тварини, але вони уособлюють людей, мудрих, хитрих, лінивих, примхливих, забавних. Дуже популярною є казка «Лис Микита». В ній розповідається про хитрого лиса та його пригоди. Показуючи царство звірів, автор висміює через нього
вади сучасного суспільства, де панує неправда, де багаті пригнічують менших і слабших за себе.
У цій поемі -казці Іван Франко використовує твори народної творчості – пісні, байки, казки.
٭٭ ٭ Народне визнання і славу Леся Українка здобула як поетеса. Ім`я цієї жінки увійшло в історію нашої літератури як символ мужності та боротьби. В своїх поетичних творах вона описує життя українського народу, закликає його вірити в краще майбутнє та будувати його. Вірші вона писала упродовж всього життя. Вона багато вчилася у своїх попередників (українських поетів Тараса Шевченка, Івана Старицького, Павла Грабовського), які були для неї зразком. Пізніше визначилась і її особиста творча дорога. Вона дуже любила читати і добре знала твори російських класиків (Олександра Пушкіна,Михайла Лермонтова, Олександра Некрасова), знала багато з цих творів напам`ять. Вона добре знала декілька іноземних мов, тому перекладала твори іноземних поетів на українську мову.
Поетичний світ Лесі Українки багатий та різноманітний, дуже емоційний, наповнений яскравих фарб. Вона багато пише про природу, в її творах присутні теми любові до рідного краю, роздуми про майбутнє народу, теми боротьби за краще майбутнє.
16.Випишіть займенники. Визначте, якими частинами речення вони виступають у реченні.
Шануй і поважай матір і батька. Вони дали тобі життя. Ти будеш дорослою людиною, але для матері і батька до останнього їхнього подиху залишишся дитям.
Своєю працею і піклуванням вони несуть радість у твою колиску. Не забувай, що батьки також мають право на радість. Шануй і поважай бабусю й дідуся... дорожи честю сім'ї, оберігай її, як святиню. Де б ти не був, ніколи не забувай про свою рідну домівку. Завжди пам'ятай про неї (В. Сухомлинський).
17. Поставте замість питань особові займенники в потрібному відмінку й поясніть наявність або відсутність у них звука н.
Зразок: Розмовляти (з ким?) — зі мною, з тобою, з ними, з вами.
Підготувати (для кого?), задоволений (ким?), підійти (до кого?), зустріти (кого?), розповісти (кому?). 18. Читаючи текст, залиште у дужках потрібну форму займенника, а інші викресліть.
(Ти, тобі, тебе) ще зовсім мало живеш на світі. Тому не знаєш, що це чуже яйце. (Його, її, йому) підкинула (ми, нам, нас) зозуля. (її, вона, їй) ліньки будувати гніздо , пташенят виводити, ось(він, воно, вона,.вони) й підкида свої яєчка. А як виведеться зозуленя, (він, вона, воно, його усіх наших діточок з гнізда повикидає...
Ю. Старостенко
19. Допишіть особові займенники.
___ дякую, ____ дякує, ____ дякуєш, ____ дякують ___ дякуємо,____ дякуєте.
___поважає, ___ поважаємо, __поважають, ___поважаю.
20. Доберіть займенники чоловічого та жіночого роду однині. Запишіть їх.
Дякую (кому?)
усміхаюся(до кого?) зустрінуся (з ким?) відвідаю (кого?) погостюю (у кого?)
сподіваюся(на кого?) поїду (на чому?)
21. Спишіть, розкриваючи дужки.
(До) нього, (у) нього, (з) нього, (з) ним, (з) неї, (іщ нею, (за) нами, (зі) мною, (з) тобою, (на) ньому, (у) ніі (наді) мною, (піді) мною.
22. Доберіть з дужок займенники за змістом.
Ти ... дуже до душі, та ... собі ще ближче. Про людину ... можеш судити тільки тоді, коли був з ... в дорозі чи жив під одним дахом. (Ти, нею, я, мені)
23.Перепишіть фразеологізми, визначте відмінок зворотного займенника.
Собі на умі, дати собі раду, само собою зрозуміло, сам собі пан, показати себе, відчути на собі, себе не пам'ятати, бути не в собі, сам не при собі, сушити собі голову, та й ні гадки собі, ціну собі знати, шукати себе, набивати собі ціну.
24. Випишіть займенники, визначте їх розряд і відмінок.
Усі ми знаємо слово порт. Та не кожний скаже, звідки воно. Адже porta по-латині — «ношу», портмоне (гаманець) — «нести монети», портфель — «нести аркуші» (паперу). Походження слова порт пов'язують із давньоримським звичаєм. При заснуванні міста римляни оточували його стіною. Але перед тим, як вимурувати її, місце оборювали плугом. Там, де мала бути міська брама, не орали, а несли плуга на руках. Отже, porta буквально означає «місце, де плуга несли на руках». Звідси значення porta — «двері». Тепер нам стає ясно, чому служник, який стоїть біля дверей готелю, називається портьє і звідки походить слово портьєра (завіса, що затуляє двері) . (Є. Чак)
25. Знайдіть присвійні займенники, визначте відмінок та слова , до яких вони відносяться.
Тріпоче серце спійманої птиці, В руках моїх не чує доброти.
- Я дам тобі водиці і пшениці,
Моя пташино, тільки не тремти!
- Хіба потоки загубили воду, Хіба а полях уже зерна нема?! Мусти мене, мій хлопче, на свободу, А все, що треба, я знайду сама.
- Я ж лагідно тебе тримаю, пташко,
В своїх руках легеньких, як вітрець.
Хіба неволя це? Хіба це важко ,- Від мене взяти кілька зеренець?
( Д.Павличко)
26. Перепишіть. Займенники, що в дужках, поставте в потрібному відмінку.
Спитав у (він), передав через (вони), глянув (вона) у вічі, прийшла до (вона), перед (він), люблю (вони), сміявся з (вони), бачилась із (вони), збудив (вона), згадав про (він), надіявся на (вони), допоможу (вона), в'ється над (воно), зв'язок з (вони), усміхнувся до (він), звільнили (він), переказав через (вона).
27*. Перепишіть, розкриваючи дужки. Підкресліть звертання.
1. Я славлю (ті), хто множить славу землі (своя) у труді (В. Сосюра). 2. О краю рідний мій!.. (Твій) красу ні з (що), ні з (що) я не зрівняю (В. Сосюра). 3. В (моє) серці навіки сині очі (твій) (В. Сосюра). 4. Вклонися, (мій) Україно, (цей) людям величним і скромним, що в назвах фронтів титанічних пронесли наймення (твій) (М. Бажан). 5. Я жду (ти) на перехресті днів перед порогом радості (свій) (Т. Коломієць)
28. Відредагуйте речення, використовуючи займенники, уникаючи повторення слів.
1. Тарас Шевченко — великий український поет. Поет народився в селі Моринцях на Київщині. 2. Наш клас посадив п'ятнадцять яблунь, а третій клас — п'ятнадцять груш. 3. Зацвіли червоні півонії. Червоний колір радує всіх.
29. Виправте неправильно побудовані речення, уникаючи двозначності, і запишіть їх. Підкресліть головні члени речення.
1. У неділю Лариса зустрічатиме свою маму. Вона буде у червоній сукні. 2. Ми підійшли до клумби школи, навколо якої росли дерева. 3. Раптом заєць наскочив на вовка. Він злякався і почав тікати. 4. Панночку доглядала Устя. Вона її била й штовхала.
30. Знайдіть у поданому нижче тексті особові і присвійні займенники, зробіть їхній розбір. Дехто думає, що в колі сім'ї немає потреби дотримуватися тих норм поведінки, які вважаються обов'язковими під час спілкування зі сторонніми. Так може думати тільки людина низької культури, для якої ввічливість — щось на зразок парадного костюма: в домашній обстановці вона швидко його знімає, щоб не зім'явся і не запилився від зайвого користування. Сім'я тим і відрізняється від інших колективів, що вона заснована на взаємній повазі, на близьких стосунках. Повага до старших — основа кожної сім'ї. А тому великого значення набуває повсякденна ввічливість у спілкуванні, готовність завжди прийти на
допомогу. Молодь повинна уникати суперечок із старшими, не зчиняти галасу на захист своїх тверджень.
Навіть коли старший справді в чомусь помиляється, і ви не змогли спокійно переконати його в цьому, краще перевести розмову на іншу тему.(3 журналу)
31. Прочитайте пари речень. Замініть іменники, що повторюються, відповідними займенниками.
Вовк, який нападає на овець , завдає людям шкоди. Проте , полюючи на слабких , хворих тварин, яких легше впіймати, вовк приносить користь лісу та його мешканцям. Хліб - найцінніший продукт. Хліб увібрав радість землі, тепло сонця і чистоту неба, пісню жайворонка, благородство праці трударя. 32. Прочитайте текст, замінивши займенники 1 - особи однини займенниками 2 - ої особи множини.
І як тільки не сварить мене , хоч винна я лиш в тому , вмію себе захищати . А ще я дуже корисна. Мене із задоволенням їдять корови, кози. Зі мною варять смачний борщ, адже у мене дуже багато вітамінів.
33. Замість крапок допишіть у потрібних відмінках займенники, які б вказували на осіб і предмети, названі на початку кожного ряду. Поясніть їхній правопис. 1. Приятель. Ми не застали ...; говорили про ...; книжку відніс ...; я був з ...; бачив ... . 2. Подруга. Я зустріла ...; ми підійшли до ...; пішли з ...; розповіли ... усе; на ... було рожеве плаття. 3. Дерево. Біля ...; на ... сорока звила гніздо; ми сіли відпочивати під ...; вітер зломив ... . 4. Книги. Люблю читати ...; з ... ми черпаємо знання; я завдячую ... найприємнішими хвилинами.
34.Перепишіть, замінюючи іменники, що в дужках, займенниками. Вставте пропущені букви в іменниках.
Серед лозових кущ., в'ється стежка. Щодня втоптують (стежку) дитячі ног.., поспішаючи на купання. Річка виблискує на сонц.. вигнутою сріблястою смуг.. . За (річкою) починається широкий луг. На (лузі) у червн.. рясно зацвітають трав.., приваблюючи до себе бдж..л. Гудуть (бджоли) від ранк.. до веч..р.., вклоняються кожній квіточ.. . (О. Копиленко.)
1. Нарцис
В одному селі жив дуже вродливий парубок. Він любив ходити на берег річки і дивитися у воду на свою вроду. Одного разу повз того хлопця йшов лихий чаклун. Йому стало заздрісно, що парубок гарний.
Чаклун розсердився і сказав хлопцеві, що від того дня він завжди буде дивитися у воду, і перетворив його на нарцис.
У цієї квітки голівка схилена і ніколи не підводиться. Ніби сидить красивий хлопець і дивиться у воду.
(З легенди, 72 слова)
2. Зеленів луг. На ньому весною розцвітали квіти, літали метелики, гули бджоли. Луг пахнув медом.
За лугом — ліс. Щоб потрапити до нього, треба
об’їхати луг.
Щоб не об’їжджати так далеко, хтось зробив через луг дорогу. Широку, курну. На її сірій смузі не залишилося й сліду від краси.
Якось теплого дня ішли дорогою двоє мандрівників. Дорога пахтіла жаром. І от мандрівники зупинилися. Вони не могли відірвати очей від квітки. Дивувалися, як така краса збереглася на битій дорозі.
(За В. Сухомлинським, 75 слів)
3. Дерен
Дерен — де кущ або невелике деревце. Він цвіте у
березні. Його плоди мають приємний кисло-солодкий смак. Споживають їх свіжими або зроблять з них варення, настоянку, компоти, начинки для цукерок. Плоди використовують і для лікування різних захворювань. Вони також дуже допомагають при застуді.
Дерен широко використовують у зеленому будівництві. З нього роблять зелену огорожу. Він добре закріплює грунт на схилах . ( 60 слів )
ТЕСТОВІ ЗАВДАННЯ
Варіант 1 1. Займенник – це __________________________, що вказує на_____________, але не_____________________ і відповідає на питання__________? ,___________?
2. У котрому рядку записано тільки займенники?
а) первоцвіт, я, він, вони, земля;
б) я, ти, він, ми, його, нами;
в) він, день, печатка, мила.
3. Займенниками третьої особи однини є:
а) він, вона, воно;
б) він, вона, воно, вони;
в) ми, ви.
4. Допиши особові займенники: вважаю, ___ вважає, вважаєш, ___вважають, _____ вважаємо ,
_____ вважаєте.
5. Запиши займенники у потрібній формі:
На ( вона) , з ( ми) , перед ( воно), у ( ви), по ( він).
6. Визнач число й особу таких займенників:
До вас, мені, твого, за нього, ми.
7. Спиши текст, ставлячи займенники у потрібній формі. Підкресли займенники, визнач відмінок.
Багато можна говорити про (мій) батька. Скажу лише, що (я) любила (він) усім (своє) дитячим серцем. І зараз люблю пам'ять про (він).
(Моя) мати Оксана Ничипорівна була молодша від батька. (Я) ніколи не бачила, щоб вона гнівалася. Дуже любила дітей (свій) і чужих.
Варіант 2
1. Займенниками називають слова, що вказують на:
а) ознаку предметів;
б) особу, але не називають її;
в) кількість предметів, їх порядок при лічбі. 2. Займенники відповідають на запитання:
а) хто? котрий? де?
б) який? котрий? що?
в) хто? що?
3. У котрому рядку записано тільки займенники?
а) перерва, ти, ми, ніч;
б) я, ми, вона, мною;
в) його, тебе, річ.
4. Перепиши текст, добираючи з дужок займенник у потрібній формі. Визнач їх особу, число.
Мова йшла про( я, мене, він).
Ми подружилися з ( вас, нею, мені).
На святі ( мені, ним, їх) вручили грамоту.
Батько подарував лижі ( я, вона, мені).
5. Спиши , добираючи з довідки пропущені займенники. Визнач відмінок займенників: Найбільше у світі озеро – Каспійське. … таке велике, що … називають морем. На великій глибині … знайдено нафту. Для добування … далеко від берегів збудували штучні острови, а на … - бурові вишки.
Для довідки: воно, них, його, її, його.
ЗМІСТ
Вступ ……………………………………………… с. 3
Цікаво про займенник (казка,загадки,вірші)……….с. 4
Займенники в усній народній творчості
Прислів’я та приказки ……………………… ............ с. 6
Коломийки ……………………………………. …….. с. 7
Загадки із займенниками…………………… …….. с. 7
Вірші українських поетів …………………… ……. с. 9 Частівки …………………………………….... с. 11 Посміхнись …….……………………………... с. 12
Дидактичні ігри…... ………………………... с. 13 Творчі завдання …...………………………… с. 15
Контрольні диктанти…… …………………… с. 23 Тестові завдання………… ………………… ... с. 24
ЛІТЕРАТУРА
1. І.П.Ющук. Рідна мова ( 4 – е видання). Підручник для 5 класу середніх загальноосвітніх закладів. Київ, ,, Освіта ", 1998 рік.
2. Л.В.Скуратівський, В.І. Новосьолова, Я.І.Остаф. Рідна мова. Підручник для 5 класу середніх загальноосвітніх закладів. Київ, ,, Абрис ", 2000 рік.
3. Л.І.Нижник, О.С.Сагірова. Літературна читанка. Підручник для 8 класу допоміжної школи. Київ, ,,Освіта", 2001 рік.
4. М.Наумчик. Картки з української мови. 4 клас. Тернопіль, ,,Підручники і посібники", 2005 рік.
5. Л.А.Шевелєва. Новий збірник диктантів з української мови. Видавництво ,,Ранок ", Веста , 2006 рік.
6. Серія ,, Майстер – клас ". Т.М.Шабельник . Рідна мова.
5 клас : Плани – конспекти уроків. Видавництво ,,Ранок ", 2010 рік.
7. Серія ,, Майстер – клас ". Т.М.Шабельник . Рідна мова. 6 клас : Плани – конспекти уроків. Видавництво ,,Ранок ", 2009 рік.
Для нотанок _________________________________________________________
____________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________ ____________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________ ____________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________ ____________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________