Поговоримо, як підвищити мотивацію школярів до вивчення літературних творів

Сучасні школярі цінують легкий доступ до інформації та віддають перевагу яскравому феєричному контенту. Тож не дивно, що великі літературні твори зі шкільної програми не викликають у них радісних емоцій та задоволення. Як організувати захопливий та корисний освітній процес, що надихатиме учнів на навчання? Саме про це ми поговоримо під час Всеукраїнської інтернет-конференції «Сучасні підходи до викладання української літератури», яка відбудеться 26.01.2023. А ще ми підготували декілька ідей, які заохочуватиме школярів до плідної та творчої роботи. 

Створення гучних заголовків

В епоху стислих інформаційних продуктів і мікроблогів навіть один погляд на об'ємний літературний твір викликає у школярів відчуття розгубленості. А якщо спробувати захопити їхню увагу яскравим газетним заголовком, який пов'язаний із темою твору? Або запропонувати їм його придумати? Насправді цей спосіб може бути дуже ефективним, адже він навчає учнів систематизувати знання та пов'язувати розрізнені сюжетні лінії воєдино. Крім того, подібна активність, проведена наприкінці навчального року, здатна не лише розважити школярів, а й перевірити рівень їхніх знань за шкільною програмою. 

Зіставлення подій твору та сучасності

Може здатися, що осучаснення класичного сюжету є неефективним способом мотивації школярів до роботи. Але іноді запитання «Як, на вашу думку, це відбувалося б у наші дні?» може творити справжні дива. Адже класична література порушує універсальні питання та розкриває типові сюжети, які властиві для будь-якого часу, а отже легко вбудовуються в декорації сучасності. Запропонуйте школярам уявити популярного блогера, зірку соцмереж або комп'ютерного генія у ролі головного героя й подумати, як би він поводив себе під час подій, описаних у творі. 

Перетворення персонажів на крутих героїв комп'ютерних ігор

Покоління геймерів із задоволенням перевтілюється в улюблених героїв та завзято шукає спосіб перемогти своїх супротивників у грі. А багато літературних творів містять різного роду критичні ситуації протистояння між добром і злом. Тож чому б не запропонувати школярам перенести сюжет у площину віртуальної гри та створити нові образи літературних героїв? І нехай їхнє трактування характеру того чи іншого персонажа буде далеким від ідеального, створення такої історії є безперечно корисним. По-перше, власна творчість «за мотивами» сприяє більш  уважному прочитанню першоджерела. А по-друге, саме здатністю зрозуміти чужу позицію визначається ступінь емпатії, вміння «прочитати» почуття іншого і відреагувати на них відповідно до ситуації. 

Піар та літературний маркетинг

Багатьом школярам не подобається детально аналізувати літературні твори, але іноді вони не проти виступити в ролі критика. І цим можна скористатися! Запропонуйте їм оцінити твір із погляду сучасності, придумати стратегію просування на книжковому ринку або розробити рекламну акцію, спрямовану на популяризацію цього твору. Можливість спробувати себе у ролі маркетолога, розробника реклами, PR-менеджера або головного редактора онлайн-видавництва неодмінно зацікавить школярів та спонукатиме їх уважніше опрацьовувати навчальний матеріал.

 

Повідомлення фактів, що інтригують

Зазвичай вивчення біографії письменників не викликає у школярів великого ентузіазму. Але є декілька ідей, які дозволять привернути увагу учнів та заохотити їх дослідити життєвий шлях майстра слова. Наприклад, можна представити маловідомий, але цікавий факт із життя автора у вигляді фото чи малюнка та попросити учнів зробити припущення, що він означає. Або розпочати розмову про письменників-класиків, навмисно характеризуючи їх сучасними визначеннями. Такий прийом можна ще назвати алогізмом, адже явища і люди пояснюються термінами, які за часів їхньої діяльності були ще невідомі. Такий парадокс додає гумористичний елемент і народжує дисонанс, нерозуміння, які можуть стати поштовхом до бажання розібратися. Також під час вивчення біографії можна запропонувати учням оформити паспорт автора у вигляді сторінки соціальної мережі, де вказати основні життєві події та значущі моменти.

Навчальний квест

Квест пропонує чудову можливість для школярів отримати нову інформацію, повторити біографію письменника чи зміст твору, ефективно та швидко закріпити вивчений матеріал. Звісно його підготовка є доволі складним процесом, проте результат може вийти приголомшливим! Адже ця робота об'єднує декілька видів навчальних діяльностей - творчу, ігрову, пізнавальну, а цікава форма та командне змагання стимулює учнів до продуктивності та креативу. Запропонуйте школярам уявити себе в ролі літературознавців чи детективів та розгадати логічні ланцюжки, які дозволять досягти поставленої мети.  

Шифрування віршів

Зазвичай вивчення віршів не викликає ніякого ентузіазму та захоплення у школярів. Деякі з них  механічно зазубрюють текст,  не розуміючи його сенсу, а для деяких це завдання перетворюються на справжнє страждання. І аргумент, що ця діяльність є потужним інструментом для покращення пам’яті та інших інтелектуальних здібностей, на жаль, не працює. Тож чому б не запропонувати їм застосувати нестандартний спосіб? При заучуванні віршів попросіть їх уявити себе шпигунами та зашифрувати кожен рядок малюнками (таку вправу називають також методом піктограм). Малюнки пожвавлюють те, що відбувається в їхній уяві, а емоційна складова процесу дозволяє краще запам'ятовувати текст. 

Створення літературних коміксів

Насправді комікси є чудовим навчальним матеріалом, бо під час його створення учням потрібно підібрати максимально точну ілюстрацію, що зображує ситуацію, та доповнити її мінімумом слів. Така діяльність не лише навчає їх визначати головне й формувати власну лаконічну думку, а й має перевагу, яка безпосередньо пов'язана з вивченням літературного твору. Аби намалювати певну кількість квадратиків із текстом, учням доведеться перечитати відповідний епізод декілька разів, аби точно відбити всі деталі сюжету. Насправді це серйозна та відповідальна робота, та чи здається вона такою школярам? Ні, бо вони створюють дотепний малюнок за дорученням учителя та гарантовано отримають за створення свого шедевру чудову оцінку!

Настільна гра за мотивами літературного твору

Настільні ігри є чудовим навчальним інструментом, який позитивно впливає на емоційний та інтелектуальний розвиток учнів, покращує математичні навички та навчає їх правильно оцінювати свої можливості. Тож чому б не використати ці переваги й не запропонувати школярам як  проєкт створити настільну гру за мотивами літературного твору? Учні мають продумати учасників (героїв твору), визначити підсумкову мету, правила гри та намалювати саму «бродилку». І така робота має велику користь! Школярам доведеться детально розібратися в сюжеті твору, у мотивах кожного героя, а для ходів підготувати запитання, які потребують глибоких знань тексту чи біографії автора. Зрештою, це дуже весело!

Меми

Використання мемів у будь-якому вигляді завжди привертає увагу та мимоволі змушує зачепитися за об'єкт, якому він присвячений. Тож, аби зацікавити учнів, можна помістити образи письменників чи якісь факти з їхнього життя у «мемний простір». Їх можна використовувати на уроках як візуальний супровід на слайдах презентації, і будьте впевнені, що цей момент гарантовано запам'ятається школярам! А якщо запропонувати їм підготувати творче домашнє завдання відповідного напряму, можна отримати дивовижний результат! Адже до такої роботи навіть найпасивніші учні можуть підійти з завзятістю та бажанням.

Бажаєте отримати більше корисної інформації щодо технік та прийомів викладання української літератури? Долучайтеся до нашої конференції та отримайте багато ідей для натхнення!  

Підписуйтесь на нас у Telegram https://t.me/naurok
Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
Поширити у соціальних мережах
facebook viber telegram Twitter