Цікаві прийоми та дієві лайфхаки для вчителів літератури.

Література – це безмежний простір для пізнання світу, філософського осмислення життя та відкриття вічних істин. Але покоління Z, яке цінує легкий доступ до інформації, не завжди зацікавлене в читанні. Як перетворити сучасних школярів із байдужих «перегортувачів сторінок» на активних читачів і співрозмовників? Про цікаві ідеї, інструменти та практичні прийоми, які зроблять уроки літератури цікавішими та вразять сучасних учнів, говорили в межах Всеукраїнської інтернет-конференції «Викладання літератури в школі»

Формуємо свідому особистість

Цифровізація нашого світу негативно вплинула на ставлення школярів до навчання, а особливо постраждали від цього уроки літератури. Діти просто не розуміють, навіщо читати класику! Та й із сучасними книжками ситуація не краща. Тож учителю доводиться докладати чимало зусиль, аби довести школярам, як важливо читати. Адже саме читання сприяє розвитку аналітичних здібностей, вчить мислити та аналізувати будь-які ситуації, збагачує наше мовлення, сприяє розвитку емоційного інтелекту та формує критичне мисленне.

Твори вітчизняних письменників допомагають пізнавати вічні істини, сприяють формуванню патріотизму та національної свідомості учнів. Але школярі часто говорять, що не люблять українську літературу, адже в ній усі страждають. Аби переконати учнів у тому, що вони помиляються, варто:

  • створювати позитивні образи. Літературні твори мають викликати не смуток, а захоплення, тож дійсно не варто концентруватися на негативі. Зверніть більше уваги на позитивні моменти; 
  • змінювати те, що можна. Обговорюєте твір? Надайте школярам можливість сформувати власну думку: розмірковувати, робити узагальнення тощо. Навіть якщо вони не завжди будуть ідеально правильними; 
  • аналізувати ключові епізоди твору та проводити паралелі з сучасністю.

Бажаєте дізнатися більше? Перегляньте виступ Світлани Корпач!

Робимо уроки літератури сучасними

Яким має бути сучасний урок літератури? Цікавим! Він має викликати емоції, стимулювати креативність, залишати приємний читацький післясмак. До того ж підготувати його дуже просто! Головне – дібрати матеріали та контент, розробити тематичні вправи, організувати творчу роботу школярів. А щоб точно все встигнути та нічого не забути – складіть чек-лист, так дійсно простіше. 

Організувати неймовірно цікаві уроки допоможуть різноманітні онлайн-ресурси та сервіси. Справжнім помічником учителя стане онлайн-дошка Jamboard. Її функціонал дозволяє працювати в синхронному та асинхронному режимах, розміщувати завдання різних форматів на окремих фреймах та працювати всім разом. Аби провести урок, який неодмінно запам'ятається школярам, можна створити три фрейми: 

  1. «Вивчай, досліджуй!». Тут діти виконуватимуть цікаві завдання, спрямовані на вивчення нового матеріалу. 
  2. «Практикуй!». На цьому етапі запропонуйте виконати вправи, покликані допомогти відпрацювати здобуті навички, використати їх на практиці.  
  3. «Тренуйся!». У цьому фреймі діти підбиватимуть підсумки, аналізуватимуть вивчене, вчитимуться ставити запитання тощо. 

Бажаєте отримати більше корисної інформації та теж зробити свій урок неймовірно сучасним? Неодмінно перегляньте виступ Алли Баєвої!

Застосовуємо інноваційні освітні рішення

У чому суть концепції освітньої моделі 3.0? Це актуальний, інтерактивний та мережевий контент із доступними матеріалами, персоналізованими відповідно до індивідуальних запитів користувачів. Для його реалізації використовують особливий формат освітнього процесу – едьютейнмент. Це неймовірно цікаве поєднання навчання та розважальних методик, які використовуються для подачі матеріалу. На уроках літератури едьютейнмент можна ефективно впроваджувати за допомогою: 

  • інтерактивних комплексів;
  • віртуальної та доповненої реальності; 
  • STREAM-освіти;
  • кроссенсів;
  • лепбуків.

Ще однією неймовірно цікавою інновацією є ноосферна освіта. В основі створення біоадекватного (ноосферного) інструментарію лежить світоглядний принцип природовідповідності, який сприяє розвитку цілісного мислення.

 

Бажаєте отримати безліч практичних порад щодо впровадження освітньої моделі 3.0? Перегляньте виступ Світлани Зайцевої!

Вчимо любити літературу змалечку

Одне з основних завдань вчителя початкової школи – навчити школярів читати, а згодом й аналізувати літературні твори. Завдання складне, але вкрай важливе! Вихованню стійкої мотивації до читання сприяє ведення читацьких щоденників, запрошення на уроки відомих письменників і поетів, відвідування бібліотек. А чому б не створити невелике класне книгосховище та довідкове бюро? Школярам сподобається!

І не забуваємо про розвиток мовлення! Для цього слід заохочувати школярів надавати повні відповіді, вести власний словничок із фразами (ним можна користуватися під час уроків), а також проводити цікаві мовні експрес-ігри, наприклад:

  • придумати текст або кінцівку до нього;
  • розгадати анаграми;
  • знайти маленьке слово у великому;
  • створити нове слово, замінивши один звук;
  • пояснити значення незнайомого слова;
  • пояснити значення слова, не називаючи його.

Аби розвивати читацьку компетентність, варто використовувати тексти різних жанрів (науково-популярні, художні тощо). Розвивати вміння оцінювати прочитане та творчо мислити допоможуть такі прийоми аналіз художнього тексту, вдумливе читання, інтерпретація художнього тексту тощо. Бажаєте дізнатися більше? Неодмінно перегляньте виступ Лілії Талан!

Розвиваємо гнучкі навички на уроках літератури

Сучасна школа має не лише формувати ключові компетентності, а й сприяти розвитку гнучких навичок школярів. 

Гнучкі навички (англ. soft skills) – комплекс неспеціалізованих, надпрофесійних навичок, які відповідають за успішну участь у робочому процесі, високу продуктивність і, на відміну від спеціалізованих навичок, не пов'язані з конкретною сферою. 

У яких напрямах рухатися та як прокачати soft skills на уроках літератури? Насправді все не так складно, як може здатися. Гнучкі навички можна формувати за допомогою простих, але цікавих прийомів:

  • «Вагон ідей». Попросіть учнів за 1 хвилину вигадати якомога більше ідей за запропонованою темою.
  • «А як інакше?». Запропонуйте школярам визначити проблему та придумати варіанти її розв’язання, які змінили б хід історії.
  • «Моя стратегія». Попросіть учнів написати власну стратегію опанування тієї чи іншої літературної теми. 
  • «Літературне кафе». Запропонуйте учням перевтілитися у відомих письменників та розповісти про свою творчість. 

А ще не забувайте про важливість командної роботи та проєктної діяльності, проводьте уроки з використанням віртуальної реальності, різноманітних онлайн-ресурсів та сервісів. Дітям точно сподобається! Бажаєте отримати більше практичних порад? Перегляньте виступ Вікторії Концевої!

Підписуйтесь на нас у Telegram https://t.me/naurok
Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
Поширити у соціальних мережах
facebook viber telegram Twitter