«Вік живи – вік учись того, як слід жити» – запевняв Луцій Сенека. І педагогічне життя – не виключення. Скільки навчаємо – стільки вчимося мистецтву навчати! Щоби підвищення кваліфікації не здавалося нескінченним монотонним обов'язком, пропонуємо розкласти його на пять послідовних кроків. Після цього шлях до мети стане набагато приємнішим та простішим! Вивчаємо постанову про Деякі питання підвищення кваліфікації педагогічних і науково-педагогічних працівників та починаємо!
Крок 1: Визначтеся з напрямом підвищення кваліфікації
Шлях до педагогічної майстерності починається з першого кроку. І саме цей крок задає напрям подальшого руху. Він надзвичайно важливий! Тому слід розуміти, куди ми йдемо, що хочемо вдосконалити та навіщо нам це потрібно. Як визначитися з напрямами, які потребують уваги?
- Оцініть рівень власної професійної майстерності, фахових і загальних компетентностей. Таке самооцінювання допоможе зрозуміти, у якому напрямку маємо йти.
- Вирішить, чого саме потребуєте: отримати нові чи поглибити здобуті раніше компетентності? Можливо, у вашому професійному житті щось змінилося: ви стали класним керівником чи взагалі директором ЗЗСО; до класу прийшла дитина з ООП; необхідно оперативно протидіяти випадкам булінгу? І отут вам можуть знадобитися нові знання!
- Зверніться за порадою до колег. Адже інколи зі сторони таки видніше.
Нагадаємо, що основними напрямами підвищення кваліфікації є:
- розвиток професійних компетентностей;
- формування у здобувачів освіти спільних для ключових компетентностей вмінь, визначених частиною першою статті 12 Закону України «Про освіту»;
- психолого-фізіологічні особливості здобувачів освіти певного віку, основи андрагогіки;
- створення безпечного та інклюзивного освітнього середовища, особливості інклюзивного навчання,
- забезпечення додаткової підтримки в освітньому процесі дітей з особливими освітніми потребами;
- використання інформаційно-комунікативних та цифрових технологій в освітньому процесі;
- мовленнєва, цифрова, комунікаційна, інклюзивна, емоційно-етична компетентність;
- розвиток управлінської компетентності тощо.
Якою може бути форма підвищення кваліфікації? Інституційною (очною, заочною, дистанційною, мережевою), дуальною, на робочому місці тощо. Крім того, ви можете їх поєднувати. А от основними видами підвищення кваліфікації є навчання за програмою підвищення кваліфікації (у тому числі участь у семінарах, практикумах, тренінгах, вебінарах, майстер-класах тощо), а також стажування. Більш того, ви маєте право поєднувати форми підвищення кваліфікації та підвищувати кваліфікацію у різних суб'єктів.
Крок 2: Розрахуйте обсяг
Не намагайтеся охопити все й одразу! Сфокусуйтеся на 2-3 аспектах педагогічної діяльності та починайте працювати. Розрахуйте свої сили, чітко окресліть мету та сформулюйте покроковий план дій.
Розпишіть свої професійні плани на найближчі 5 років, потім розподіліть їх за роками та семестрами. Лишайте 20% на імпровізацію, адже можуть виникнути нагальні питання, які потребуватимуть оперативного розв'язання та нових знань. Це нормально!
Плануйте навантаження заздалегідь та не перегніть палицю – у період активної підготовки до шкільних конкурсів, олімпіад, семестрових та річних контрольних робіт доцільніше надавати ще більше уваги учням. Розподіляйте час на професійний розвиток рівномірно.
Головне пам’ятати, що ви маєте підвищувати кваліфікацію щорічно, а загальна кількість академічних годин для підвищення кваліфікації протягом 5 років не може бути меншою за 150 годин. Зверніть увагу: не менше 10 відсотків загальної кількості годин обов'язково повинні бути спрямовані на вдосконалення знань, умінь і навичок роботи з учнями з особливими освітніми потребами.
Крок 3: Оберіть суб'єкт підвищення кваліфікації
Наразі вибір суб'єктів підвищення кваліфікації доволі широкий. Тому ви обов'язково знайдете цікаві курси, які задовольнять ваші потреби. Основним питанням має стати вивчення, аналіз і оцінювання програм підвищення кваліфікації, якості послуг з підвищення кваліфікації та переліку очікуваних результатів.
Хто може підвищувати кваліфікацію педагога?
- заклад освіти або його структурний підрозділ;
- наукова установа;
- юридична особа;
- фізична особа, в тому числі – фізична особа-підприємець.
Будьте уважними до свого вибору, не підходьте до цього формально. Цифри, документи, години – це добре, але є й інші важливі моменти. Проаналізуйте можливості, які відкриваються перед вами з отриманням нових знань. Обирайте ті види підвищення педагогічної кваліфікації, які підходять саме вам. Вебінари, семінари, інтенсиви, конференції чи курси? Вибір є! Також пошукайте інформацію про суб'єкта підвищення кваліфікації – позитивні рекомендації відіграють велику роль!
Крок 4: Перевірте документи про підвищення кваліфікації
Відповідно до частини четвертої статті 51 Закону про ПЗСО, за результатами успішного підвищення кваліфікації педагог має отримати відповідний документ. Але він має відповідати певним вимогам. Звісно, досвідчені суб’єкти підвищення кваліфікації навряд чи припустяться помилки, втім, ви теж маєте знати, якими мають бути документи. Отже, документ про підвищення кваліфікації має містити таку інформацію:
- повне найменування суб'єкта підвищення кваліфікації (для юридичних осіб) або ПІБ фізичної особи, яка надає освітні послуги;
- ПІБ педагогічного працівника, який підвищив кваліфікацію;
- форму, вид, напрям підвищення кваліфікації та його тривалість в годинах або кредитах ЄКТС;
- опис результатів навчання;
- дату видачі та обліковий запис документа про підвищення кваліфікації;
- найменування посади, ПІБ особи, яка підписала документ від імені суб'єкта підвищення кваліфікації, та її підпис.
Будьте уважні! Ви маєте обов’язково інформувати керівництво закладу освіти про стан своїх справ у плані підвищення кваліфікації у поточному році, і це має статися не пізніше 25 грудня. Слід додати копії документів про підвищення кваліфікації (сертифікатів, свідоцтв тощо) – їх зберігатимуть у вашій особовій справі.
Крок 5: Оформіть визнання результатів підвищення кваліфікації
Ви пройшли курси, переглянули цікаві вебінари, взяли участь у важливих конференціях… Саме час оформити все офіційно! Якщо ви підвищували кваліфікацію у суб'єктів, що провадять освітню діяльність за акредитованою програмою, то окремо окремого визнання і підтвердження документи, отримані від них, не потребують.
А от якщо ви підвищували кваліфікацію в інших суб'єктів освітньої діяльності, фізичних та юридичних осіб, то доведеться почекати рішення педагогічної ради. Порядок визнання результатів встановлюється педагогічною радою.
Педрада має заслухати вчителя, оцінити якість засвоєння та реалізації програми підвищення кваліфікації. Після цього приймається рішення про визнання або невизнання результатів підвищення кваліфікації. Одна з основних умов визнання – набуття педагогом нових чи вдосконалення наявних компетентностей (знань, умінь, навичок тощо).
От і все. Насправді все не так складно, як може здатися на перший погляд, особливо якщо підійти до справи виважено та спокійно.
Щоб залишити свій коментар, необхідно зареєструватись.