Інтерес до пізнання світу зароджується у дітей із перших років життя. Але як зберігти його протягом шкільних років? У цьому допомагає мотивація. Утім, не завжди. Інколи дітям заважає негативний досвід, через який удосконалюватися та йти до успіху вже не дуже й хочеться. Тож викладачі мають створити правильні умови та атмосферу у класі: це надихатиме школярів на плідну роботу, допоможе їм розвиватися та ставати кращими.
Ми підготували для вас добірку порад, які допоможуть відродити інтерес до навчання та мотивуватимуть дітей до саморозвитку.
Дайте дітям можливість відчути себе компетентними
Що найкраще спонукає дітей щось робити? Часто це наявність шансу на успіх або відчуття того, що на виконання завдання точно вистачить сил та натхнення. Допоможіть своїм вихованцям знайти позитивні моменти навіть у найскладніших завданнях та набути впевненості у їх виконанні. Якщо учні відчуватимуть себя компетентними та впевненими, шанси на те, що їм сподобається виконувати завдання, істотно зростуть. А що, коли результат не буде гарним? Це не проблема. Коли діти мотивовані, невдала спроба не збентежить їх, а навпаки, стане стимулом.
Дитина має зосереджуватись на процесі та зусиллях, а не виключно на результаті!
Учні докладають чимало зусиль, але не отримують бажаних результатів? Похваліть дітей за те, що вони старанно виконували завдання та вкажіть, що завдяки цьому є певні успіхи. Пам'ятайте, кожна дитина – унікальна і має власні таланти та інтереси. А щоб точно мотивувати дітей, контролюйте процес виконання завдання, та за необхідності трохи підкажіть, у якому напрямку варто рухатися.
Зробіть внутрішню мотивацію дитини сильнішою за зовнішню
Якщо коротко, то внутрішня мотивація – прагнення особи до досягнення мети, а зовнішня – викликана зовнішніми чинниками на кшталт слави, солодких винагород, оцінок тощо. Внутрішньо мотивовані діти постійно прагнуть розвитку, шукають нові шляхи самовдосконалення – все це допомагає їм досягати успіхів у житті. А от зовнішньо мотивовані діти надто залежні від матеріалних проявів мотивації: як тільки зникає винагорода, в учня зникає бажання щось робити.
Мета – найкраща мотивація
Попросіть дітей завести зошит, де б вони записували свої плани та цілі. Щоб було цікавіше, сторінки можна оформлювати не офіційно (у вигляді схем чи таблиць), а творчо (з малюнками, наліпками тощо).
Цілі допоможуть дитині визначитись із напрямком, у якому треба рухатися та розвиватися, що є запорукою перспективного майбутнього. Усі цілі у зошиті варто поділяти на 2 категорії: прості (не спізнюватися до школи, не забувати підручник) та серйозні, довгострокові (поетапне планування завдань).
Ви можете завантажити готовий шаблон для записування планів і цілей.
Мотивуйте змаганнями
Діти обожнюють змагання та інстинктивно прагнуть перемагати. Можливо, і це варто використати у якості мотивації? Якщо сказати дітям, що потрібно розв'язати дві задачі з математики, це не запалить вогники в їхніх очах. А що, якщо кілька груп школярів змагатимуться між собою: хто швидко та правильно розв'яже задачі? Ну от! Зовсім інша реакція. Жага до перемоги та здорова конкуренція мотивуватимуть учнів виконувати завдання і здобути звання переможців. Зловживати цим методом не варто, оскільки постійні змагання можуть просто набриднути учням, після чого не викликатимуть жодного інтересу.
«Іграшкові перегони»
Ця вправа допоможе мотивувати учнів молодших та середніх класів. Для неї вам потрібно:
- узяти аркуш паперу (бажано формату А3), намалювати на ньому кілька ліній із 15–20 крапками на них, що буде трасою для перегонів, а також лінії старту та фінішу;
- записати окремо завдання, які потрібно виконувати учням (наприклад: у тексті підкреслити всі іменники, прикметники, записати фонетичну транскрипцію слова і т.д.);
- узяти невеличкі іграшки (4, 5 або 6 тваринок) та поставити їх на початок доріжки;
- об'єднати клас у групи та призначити кожній тваринок, за яких вони гратимуть (кількість груп має відповідати кількості іграшок на трасі для перегонів);
- далі діти мають виконувати завдання по пунктам та переставляти фігурки.
Переможе та команда, яка першою дістанеться фінішу.
Кредит довіри
Іноді вчителі можуть використовувати прийом мотивації «Кредит довіри», яким не варто зловживати. Суть: учитель замість поганої оцінки ставить у щоденнику та журналі відмітку «у кредит», тобто це своєрідний шанс для школяра проявити себе і довести вміння виконати завдання. Дитина повірить у свої сили та намагатиметься виправдати довіру учителя, наполегливо працюючи.
Усі ці прийоми зроблять навчальний процес захопливим та цікавим, що залучатиме до роботи у класі навіть тих дітей, які не завжди виявляють активність. Школярам потрібні ситуації успіху на уроці, бо вони багато в чому визначають ставлення учнів до світу, їхню внутрішню гармонію, бажання вчитися та пізнавати нове.
Мотивувати учнів на навчальні досягнення не так уже і складно, головне – повірити у себе та дітей. Бажаєте дізнатися більше про прийоми мотивації, почути безліч корисних порад, а ще дізнатися, як самим не втратити мотивацію до роботи? Про все це говоритимемо вже 18 січня на новій інтернет-конференції «На Урок» – «Мотивація в освіті: інструменти, прийоми та принципи». Досвідом ділитимуться педагоги-практики, які точно знають, як замотивувати себе та учнів, одночасно уникнувши емоційного вигорання! Реєструйтеся, буде цікаво та пізнавально!
Щоб залишити свій коментар, необхідно зареєструватись.