Чи помічали ви цікаву тенденцію: що менше ви докладаєте зусиль, то кращий отримуєте результат? А якщо працюєте щосили, нічого не виходить? Таке траплялося з кожним. І підготовка учнів до ЗНО з англійської мови – не виключення!
Насправді це скоріше припущення, ніж правило, проте воно знайшло втілення у математичній закономірності, виведеній італійськім економістом Вільфредо Парето. Ще сто років тому науковець підрахував, що 20% людей у світі належать 80% усіх грошей. І так було завжди. Наступники Парето довели, що ця закономірність працює незалежно від обставин.
Чи може принцип Парето бути нам корисним? Так! Наприклад, його можна застосувати під час вивчення англійської мови. Принцип 80/20 дозволить мінімізувати помилки та досягти бажаного результату.
Крок 1. Виокремити найчастіші помилки
Якщо застосувати принцип Парето до навчання, то виходить, що 80% помилок учні припускають через те, що не засвоїли лише 20% правил. Отже, варто зосередити увагу саме на цих правилах – їх відпрацювання дозволить майже позбутися помилок.
Використати принцип Парето у навчальному процесі не складно, головне – зрозуміти, які ж саме помилки складають 80%. За словами вчителів, найчастішими помилками в ЗНО з англійської мови є:
- Уживання займенників (упоралися 16,2% учнівства).
- Уживання артиклів (24,4%).
- Словотворення (24,7%).
- Визначення часу дієслів (28,3%).
- Уживання прийменників (33%).
Наведена статистика – зручний орієнтир, проте дані дуже узагальнені, тому можуть не відображати реальну картину знань ваших школярів. У кожного регіону, школи та навіть класу є своя специфіка, тож найефективніше – ініціювати «пробне ЗНО» саме для ваших учнів. Украй важливо отримати чесні результати, тож слід відмовитися від оцінювання тесту та заохотити школярів виконувати вправи самостійно. Ретельний аналіз отриманих результатів допоможе вчителю визначити, які завдання виявилися найпростішими, а які потребують більшої уваги.
Цікаво знати: Внутрішнє «пробне ЗНО» дозволить перевірити, чи справді закон Парето працює, чи це лише вигадка економістів. Проаналізуйте, з якими вправами діти впоралися найгірше та якому відсотку правил зі шкільної програми вони відповідають? Якщо відповідь буде близька до співвідношення 80/20 – принцип Парето діє!
Крок 2. Зосередитися на найголовніших правилах
Наступним логічним кроком є виділення тих правил англійської мови, які найскладніше даються дітям. Саме на роботу з ними потрібно виділити 80% часу. Наприклад, доволі розповсюдженим є неправильне використання ідіом, а обмежений лексичний запас взагалі неймовірно ускладнює ЗНО.
Як впоратися з проблемою? На початку уроку відводьте 10 хвилин на коротеньке тестування, під час якого можна перевірити вивчені слова з тієї чи іншої теми, ідіоми, словосполучення. Перевірку варто проводити відповідно до Програми оцінювання з англійської мови. При чому особливо ефективною є перевірка ідіом, словосполучень або дієслів з іменниками, адже вивчення одного слова без контексту не дає зрозуміти його сенс та особливости вживання.
Наприклад, to stay – залишатися, так само як to remain. Проте можна надати для вивчення одразу декілька слів, щоб їх сенс став зрозуміліший:
- to stay in teaching – залишатися вчителювати (перебувати на місці, посаді)
- only a few koalas remain today – небагато коал залишилося сьогодні (продовжують існувати)
Цікаво знати: Покращити навички читання та письма учнів можна за допомогою правильних запитань до текстів. Глибокі запитання стимулюють школярів мислити ширше та вчитися формулювати власні думки. Звичайно, англійською мовою.
Крок 3. Планування уроків
Якщо ми вже знаємо про найчастіші помилки учнів та з’ясували, які правила запам’ятати складніше, слід подумати над реорганізацією навчального процесу. Тож ще на етапі планування уроку варто виділити більше часу для роботи над проблемними питаннями. Це зовсім не означає, що інші правила слід ігнорувати, просто проблемні питання мають бути у пріоритеті.
Принцип Парето має інший бік: лише 20% зусиль учителя дають 80% успіху для учнів. Тож вирішальним є розуміння того, який спосіб донесення інформації та які вправи є найефективнішими для ваших учнів. Наприклад, дослідження доводять, що вчити граматику необхідно у комплексі з читанням та письмом, ізольовані граматичні конструкції не є ефективними.
Цікаво знати: Важливу роль грає не е тільки насиченість інформації, але і спосіб її донесення. Дослідження демонструють, що позитивне ставлення до мовця залежить від слів (7%), інтонації (38%) та жестів, мови тіла (55%).
Із будь-яким завданням хочеться впоратись ідеально. І підготовка учнів до державного тестування – не виключення. Аналіз учнівських помилок, визначення пріоритетів у викладенні інформації та застосування ефективних прийомів – заощадять не тільки ваш час, але і сили.
Щоб залишити свій коментар, необхідно зареєструватись.