2 березня о 18:00Вебінар: Як казка допомагає навчати образотворчому мистецтву учнів 5-7 класів
Ключові тези з виступу Любові Найдьонової

Як ви вважаєте, чи збільшила пандемія кількість підступних «кіберризиків» для підлітків? А чи існують основні правила забезпечення здорової кіберсоціалізації учнів? Відповіді на ці запитання дала Любов Найдьонова у межах інтернет-конференції «Безпечний інтернет для учнів та освітян».   

Результати всеукраїнського опитування підлітків

Пандемія змусила нас зануритися в небезпечний світ онлайну та створила суцільну зону ризику. Особливо незахищеними почувають себе діти. Про це свідчать результати опитування, проведеного в межах проєкту «Медіакультура в часи пандемії». Серед основних негативних тенденцій слід відзначити зростання:

  • тривоги і страху дитини за своє власне здоров’я, переживання за близьких;
  • інфодемії (перенасичення інформаційного простору фейками і токсичною інформацією);
  • порнотрафіку та онлайн-міграції педофілів, що сприяє загостренню ризиків сексуальної експлуатації дітей у мережі;
  • суїцидальних провокацій;
  • традиційних кіберризиків.

А якщо розглянути окремі кіберризики? Результати шокують! Лише погляньте на цифри, які говорять нам про те, з чим зіштовхнулися підлітки під час пандемії: 

  1. Перепалки (флеймінг) – 29%.
  2. Нападки, тролінг і погрози – 32%.
  3. Наклепи – 23%.
  4. Переслідування – 19%.
  5. Самозванство і фішінг – 32%.
  6. Ошуканство, шахрайство – 19%.
  7. Ізоляція (бойкот) – непрямий кібербулінг – 34%.
  8. Хеппіслепінг (вірусне відео) – 21%.

А якщо порівняти результати з дослідженнями 2018 року? Спостерігаємо значне зростання! Ось як збільшилися «рідкісні» ризики для підлітків:

  • спонукання до насильства зросло втричі;
  • підштовхування до самоушкоджень зросли вдвічі;
  • небезпечні зустрічі з мережевими незнайомцями зросли в 2,5 рази.

Учні 7-8-х класів найчастіше зіштовхуються з шантажем та примусом, тролінгом та погрозами, поєднаним із фізичним насильством. А учні 9-10-х класів – із сексуальними ризиками, бойкотом та розповсюдженням фото без дозволу.

До того ж постійно з'являються нові суїцидальні ігри, які розповсюджуються в закритих групах соцмереж. Жахливі квести, смертельні селфі, масові самогубства – це страшні наслідки небезпечних ігор! Що робити, адже їх не так легко розпізнати? Слід звернути увагу на «фрази – маячки» (зазвичай вони подані російською мовою). Наприклад: «тихий лес», «я в игре», «сова никогда не спит», «никому не говори об этой игре/нашей переписке/нашем секрете», «ты должен всегда выполнять мои задания», «А тебе слабо?», «никто не поймет тебя так, как я». 

Окреме занепокоєння викликає секстінг. За результатами опитування майже кожен п’ятий підліток стикався з ним, а кожен четвертий порушував правило білборду («Якщо ти не хочеш побачити своє зображення біля школи, не викладай свої фото в інтернет»). 

Рекомендації дорослим

Що робити? Слід проводити системну роботу з батьками та учнями щодо формування здорової кіберсоціалізації. У цьому вам допоможуть: 

Бажаєте дізнатися більше про проведене дослідження та про те, на що варто звернути особливу увагу під час роботи з батьками учнів? Перегляньте виступ!

Підписуйтесь на нас у Telegram https://t.me/naurok
Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
Поширити у соціальних мережах
facebook viber telegram Twitter