Як ви вважаєте, чи збільшила пандемія кількість підступних «кіберризиків» для підлітків? А чи існують основні правила забезпечення здорової кіберсоціалізації учнів? Відповіді на ці запитання дала Любов Найдьонова у межах інтернет-конференції «Безпечний інтернет для учнів та освітян».
Результати всеукраїнського опитування підлітків
Пандемія змусила нас зануритися в небезпечний світ онлайну та створила суцільну зону ризику. Особливо незахищеними почувають себе діти. Про це свідчать результати опитування, проведеного в межах проєкту «Медіакультура в часи пандемії». Серед основних негативних тенденцій слід відзначити зростання:
- тривоги і страху дитини за своє власне здоров’я, переживання за близьких;
- інфодемії (перенасичення інформаційного простору фейками і токсичною інформацією);
- порнотрафіку та онлайн-міграції педофілів, що сприяє загостренню ризиків сексуальної експлуатації дітей у мережі;
- суїцидальних провокацій;
- традиційних кіберризиків.
А якщо розглянути окремі кіберризики? Результати шокують! Лише погляньте на цифри, які говорять нам про те, з чим зіштовхнулися підлітки під час пандемії:
- Перепалки (флеймінг) – 29%.
- Нападки, тролінг і погрози – 32%.
- Наклепи – 23%.
- Переслідування – 19%.
- Самозванство і фішінг – 32%.
- Ошуканство, шахрайство – 19%.
- Ізоляція (бойкот) – непрямий кібербулінг – 34%.
- Хеппіслепінг (вірусне відео) – 21%.
А якщо порівняти результати з дослідженнями 2018 року? Спостерігаємо значне зростання! Ось як збільшилися «рідкісні» ризики для підлітків:
- спонукання до насильства зросло втричі;
- підштовхування до самоушкоджень зросли вдвічі;
- небезпечні зустрічі з мережевими незнайомцями зросли в 2,5 рази.
Учні 7-8-х класів найчастіше зіштовхуються з шантажем та примусом, тролінгом та погрозами, поєднаним із фізичним насильством. А учні 9-10-х класів – із сексуальними ризиками, бойкотом та розповсюдженням фото без дозволу.
До того ж постійно з'являються нові суїцидальні ігри, які розповсюджуються в закритих групах соцмереж. Жахливі квести, смертельні селфі, масові самогубства – це страшні наслідки небезпечних ігор! Що робити, адже їх не так легко розпізнати? Слід звернути увагу на «фрази – маячки» (зазвичай вони подані російською мовою). Наприклад: «тихий лес», «я в игре», «сова никогда не спит», «никому не говори об этой игре/нашей переписке/нашем секрете», «ты должен всегда выполнять мои задания», «А тебе слабо?», «никто не поймет тебя так, как я».
Окреме занепокоєння викликає секстінг. За результатами опитування майже кожен п’ятий підліток стикався з ним, а кожен четвертий порушував правило білборду («Якщо ти не хочеш побачити своє зображення біля школи, не викладай свої фото в інтернет»).
Рекомендації дорослим
Що робити? Слід проводити системну роботу з батьками та учнями щодо формування здорової кіберсоціалізації. У цьому вам допоможуть:
- спільний акт медийників та психологів щодо висвітлення засобами масової інформації теми суїциду;
- «Обачність. Пильність. Захист. Ввічливість. Сміливість». Посібник із цифрового громадянства й безпеки. Google Ukraine
- добірка матеріалів із протидії сексуальній експлуатації та насильству над дітьми проєкту «Stop-Sexting».
Бажаєте дізнатися більше про проведене дослідження та про те, на що варто звернути особливу увагу під час роботи з батьками учнів? Перегляньте виступ!
Щоб залишити свій коментар, необхідно зареєструватись.