Зазвичай дошкільнята люблять, щоб їм читали – вони радіють милозвучному ритму вірша, яскраво сприймають алегоричний сенс і образність кращих зразків української та світової літератури. Цей інтерес потрібно підтримувати й у школі.
Як допомогти дітям відчинити двері в дивовижний світ поезії? Як навчити їх розуміти сенс віршів, а не обмежуватися визначенням теми, ідеї, головної думки та аналізом художніх засобів? Про це й поговоримо.
Чому вірші часом мало цікавлять школярів? Можливо, причина в тому, що вони зачіпають болісні аспекти, змушують прислухатися до себе та своїх почуттів. Їх не прочитаєш «по діагоналі», не застосуєш метод швидкого читання. Кожне слово у вірші не випадкове. Воно вагоме, значуще. І якщо дитина відчує красу та багатогранність слова, то вона розумітиме, навіщо потрібно читати поезію. Пропонуємо вам ознайомитися з порадами, що допоможуть краще пізнати суть вірша.
11 порад, які допоможуть ближче познайомитися з віршем
1. Уважність до власних реакцій
Коли діти будуть уперше читати вірш, вони мають звернути увагу на свої «інстинктивні реакції»: будь-які емоційні реакції на слова автора, якісь спогади, що подобаються або не подобаються у віршах тощо. Вони мають спробувати поміркувати та дати відповіді на наступні запитання:
- Які емоції цей вірш викликає? Чому?
- А чому немає жодних емоцій з того чи іншого приводу?
Відстеживши власні реакції, діти зможуть припустити, які почуття автор сподівався викликати у читачів.
2. Знайти асоціації
Учні мають знайти в тексті вірша декілька ключових слів або фраз і спробувати зрозуміти, які асоціації викликають ці лексеми. Для цього потрібно відповісти на запитання: Чому саме ці слова обрав автор?
3. Поєднати літературу з малюванням
Запропонуйте учням скласти план сюжету вірша та на його основі намалювати невеликий комікс. Це допоможе візуалізувати сюжет поезії.
4. Працювати з «деформованим» текстом
Роздрукуйте текст і розріжте його на кілька частин. Завдання учнів – з'єднати шматочки вірша за змістом.
5. Ставити відкриті запитання
Поставте учням відкриті запитання за змістом поезії, на які не можна відповісти однозначно. Для цього діти мають поміркувати над подіями, описаними у вірші, характером і вчинками героїв (якщо вони є в сюжеті).
6. Ожити в тексті
Запропонуйте дітям поставити себе на місце одного з персонажів. Нехай вони пофантазують, як би вони поводилися і як вчинили би на місці героя.
7. Визначити місце вірша у творчості автора чи авторки
Нехай учні спробують поміркувати над місцем вірша у творчості поета/поетеси. Для цього потрібно віднести твір до того чи іншого періоду творчості митця, зрозуміти контекст написання вірша, що неможливо дослідити без знання творчого шляху автора хоча б у загальних рисах.
8. Розподіли поезію на смислові частини
Розподіл вірша на смислові частини дозволяє простежити розвиток теми, побачити зміну настрою, вичленувати поетичну думку, відзначити гармонійну співвіднесеність усіх його частин. Зауважте, що у деяких випадках розподіл на смислові частини неможливий через особливу змістовну цілісність або мініатюрність вірша.
9. Встановити зв'язок між автором і ліричним героєм
При аналізі вірша необхідно враховувати проблему співвіднесення ліричного героя та автора. З одного боку, ліричний герой може виступати поетичним «двійником» автора. У цьому випадку можна говорити про ліричного «я» як про спосіб розкриття авторської свідомості.
З іншого боку, іноді у вірші світ постає крізь призму вигаданого «я». У цьому випадку слід говорити не про ліричного героя, а про ліричний суб'єкт, що породжений авторською фантазією і є способом розкриття чужої свідомості. Поняття «ліричний герой» актуальне не для будь-якого вірша. Про ліричного героя важко говорити, якщо художнім завданням вірша є постановка філософської проблеми, а не зображення стану душі людини.
10. Проаналізувати поетичні засоби
Запропонуйте учням проаналізувати у вірші поетичні засоби: пошукати засоби звукової виразності (алітерація, асонанс), художні образи тощо. Діти мають відповісти на запитання: Які засоби мовної виразності використовує автор? Як ці засоби допомагають йому досягти мети?
Ще не завадить визначити, за допомогою яких лексичних засобів забезпечується в тексті вірша зв'язок між реченнями та абзацами: для цього потрібно звернути увагу на роль лексичних повторів, синонімів, антонімів, у тому числі контекстуальних.
11. Експериментувати та порівнювати
Спробуйте змінити якусь деталь у тексті вірша. Попросіть дітей поміркувати, як це може вплинути на розвиток сюжету. Також діти можуть порівняти початок і кінець вірша: завдяки яким засобам фінал вірша гармонійно поєднаний із його початком?
Усі ці поради спрямовані на те, щоб учні вчилися отримувати задоволення від читання віршів та прагнули пізнати сенс рядків. Для учнів аналізування вірша має бути схожим із відгадуванням загадок, бо в ньому теж є чимало таємниць, які цікаво досліджувати та розкривати.
Щоб залишити свій коментар, необхідно зареєструватись.