Краще один раз побачити, ніж сто разів почути. Утім, коли справа стосується не помилок, а наукових експериментів, значно краще зробити самому і дізнатися з власного досвіду. Добірка простих експериментів, які можна без проблем виконати в умовах класу, стане родзинкою уроку та збільшить цікавість дітей до науки.
Замінник гелієвих кульок
Як надути повітряну кульку? За допомогою насосу, гелію чи, може, у класичний спосіб? А чи знають ваші учні, що це можна зробити за допомогою оцту, соди, та звичайної пляшки? Це дуже просто, достатньо зробити все так, як показано на відео.
Чому так відбувається: Під час змішування соди та оцту виділяються вода (H2O) та вуглекислий газ (СО2), який і наповнює кульку. Вода залишається у пляшці, тоді як газ, маючи значно меншу щільність, заповнює об’єм у кілька разів більший за початкову сукупну масу оцту і соди. Аналогічна ситуація і з водяною парою. Щільність води при температурі 100С майже в 2000 разів вища за щільність пари.
Цікаво знати: Цей ефект застосовують кулінари та косметологи. Дія зозпушувачів тіста та масок-пілінгів для обличчя базується саме на ньому. Тісто піднімається завдяки молекулам вуглекислого газу, що виробляється під час контакту реактивів із рідиною, а суміш маски створює пружну піну.
Схожий експеримент можна повторити з дещо іншими інгредієнтами, замість вуглекислого газу наповнивши кульку воднем.
Важливо! Такий дослід обов'язково треба виконувати за участі дорослих!
Паперова кришка
Розказуєте дітям про атмосферний тиск? Покажіть! Експеримент із паперовою кришкою не тільки здивує учнів, а й продемонструє користь та винахідливість науки.
Наповнюємо колбу рідиною та накриваємо папером (можна використати ламіновану картку). Акуратно перевертаємо, утримуючи паперовий лист та даємо йому просякнутися водою, після чого він «приклеїться» до країв склянки (за рахунок сили поверхневого натягу). Прибираємо руку та дивимося на результат!
Чому так відбувається: вода не виливається зі склянки завдяки різниці атмосферного тиску. Коли ми перевертаємо посуд, виникає повітряна подушка – середовище зі зниженим тиском, яка й утримує рідину. Спочатку, під дією сили тяжіння, вода стікає вниз та зменшує щільність кисню вгорі, а оскільки папір перешкоджає проникненню повітря, тиск лишається дуже низьким.
На жаль, ефект не вічний. Вода випарується, а щільність повітряної подушки неодмінно зростатиме, відповідно, сила утримання зменшуватиметься.
Зауважте: експеримент може виглядати ефектніше, якщо крім паперу використати дрібну сітку, що здатна тримати воду у склянці після усунення паперу чи ламінованої картки.
Ефект гумового яйця
Багато хто у дитинстві бачив рекламу – одне з курячих яєць змащують зубною пастою, тоді як інше лишають у слабкому кислотному розчині незахищеним. Через кілька годин шкаралупа незахищеного яйця стає м'якою, тоді як на змащеному лишається міцною.
Аналогічний експеримент можна провести у класі, але для наочності дослід має тривати щонайменше 24 години.
Чому це відбувається: оцет належить до слабких кислот та за певний час (зазвичай, 24 години) повністю розчиняє кальцій у шкаралупі. Ацетат кальцію, з якого складається тверда оболонка яйця, переходить у оцтовий розчин, лишаючи на поверхні лише тонку мембрану – шар папероподібної прокладки, що відділяє шкаралупу від білку.
Мембрана є пористою, тому вода та ніші речовини можуть проходити всередину яйця, що робить його більш пружним та гладким. А щоб досягти ефекту гумового яйця, його доведеться потримати в оцті кілька днів.
Температура і щільність води
Для експерименту знадобляться дві склянки – з теплою та холодною водою (для наочності теплу воду можна пофарбувати у червоний колір, а холодну – в синій) і ламінована картка. Кладемо картку на склянку з теплою водою, перевертаємо та ставимо на склянку з холодною. Обережно прибираємо перетинку, дозволяючи шарам води зіткнутись.
Тепла вода залишиться зверху, а холодна – знизу. Якщо провести цей експеримент навпаки, розташувавши склянку з теплою водою внизу, то вона змішається з холодною.
Чому так відбувається: Легша (менш щільна) рідина піднімається, а важча опускається. Звісно, цей ефект тимчасовий. Як тільки температура у склянках зрівняється, рідини змішаються.
Аналогічний експеримент можна провести у контейнері з холодною водою, як показано у відео нижче.
Те саме стосується й повітря. Примусьте папір рухатися за допомогою теплого повітря, що піднімається над свічкою.
Різна щільність рідин
Можливо, школярі чули про те, що Мертве море настільки солоне, що у ньому не можна потонути. Звісно, ви не відправите всіх учнів на узбережжя Мертвого моря, втім, дивовижні властивості рідин можете продемонструвати і у шкільних умовах.
Чому так відбувається: Вода, сироп та олія мають різну щільність, тож можуть утримати предмети різної ваги. Металева гайка має найбільшу щільність, тому тоне навіть у сиропі, а от пластик важчий за олію, але легший за воду.
Проведення дослідів не лише допоможе запам’ятати абстрактні теорії, а і продемонструє школярам прикладне значення науки. А спонукати дітей застосовувати отримані знання для вирішення щоденних проблем – одна з важливих місій учителя!
Щоб залишити свій коментар, необхідно зареєструватись.