Добірка порад та вправ для покращення концентрації уваги учнів.

Стрімкий розвиток технологій полегшує життя учнів: діти можуть без проблем отримати цікаву наукову інформацію; легко знаходити потрібні книжки, не звертаючися до бібліотеки; спілкуватися з іноземцями, щоб прокачати знання мов тощо. 

Однак, технології можуть впливати на учнів і негативно: гаджети розвивають у дітей кліпове мислення, а увага розсіюється, що заважає продуктивно працювати у класі та якісно виконувати домашні завдання. Зосереджуватися на конкретних завданнях і контролювати свій час також буває складно. Тоді як уміння зосереджуватися на потрібних деталях звільняє мозок від «інформаційного сміття». Ми розкажемо вам про те, як навчити учнів концентруватися! 

Спершу давайте розберемося, що можна вважати ознаками проблем із концентрацією. У такому випадку дитина:

  • не може всидіти на місці та легко відволікається;
  • часто губить речі, не може самоорганізуватися;
  • на уроках постійно замислена, не слідкує за розповіддю вчителя;
  • не завжди дотримується правил дисципліни;
  • має надмірну тривожність;
  • має труднощі з запам'ятовуванням інформації.

Окремо зауважимо, що проблеми з концентрацією дитима може мати через синдром дефіциту уваги та гіперактивність. Утім, наявність СДВГ має визначити спеціаліст.

Концентрацію можна назвати «м'язами» нашої психіки, які потрібно «качати» за допомогою спеціальних вправ. Ми радимо вам під час виховних занять чи на уроці виділяти час на те, щоб тренувати уважність всіх учнів, адже це корисно не тільки для напосидючих дітлахів! 

Поради для вчителів:

  1. Поговоріть тет-а-тет із не надто уважною дитиною, можливо, причиною стали сімейні проблеми або конфлікт з однокласниками/товаришами.
  2. Завжди записуйте на дошці тему та план уроку (це здається банальним, але виконання кожного пункту плану крок за кроком підвищує рівень уваги дітей).
  3. Задійте у дітей під час уроку аудіовізуальний та кінестетичний канали сприйняття інформації (демонструйте презентації, вмикайте відео- чи аудіозапис, застосовуйте роздатковий матеріал).
  4. Проводьте фізкультхвилинки, бо це не лише корисно для здоров'я, а і дозволяє учням переключитися на інший вид діяльності, після чого вони стають уважнішими.
  5. Частіше запитуйте учнів, які бувають розсіяними, так вони звикнить до того, що до них у будь-який момент можуть звернутися.
  6. Попросіть непосилючу дитину допомогти вам: роздати аркуші, зібрати зошити тощо.
  7. Хваліть своїх учнів (позитивні оцінки та вдячність підвищують мотивацію школярів).

Вправа на уважність

Завантажити у високій якості

Роздайте дітям картки із наведеним вище малюнком. Учні мають вирізати одну із тваринок (яка сподобається) та поставити її у центральну клітинку. Далі вчитель має керувати напрямком руху тваринок («угору», «вниз», «вправо» або «вліво»), а школярі мають уважно слухати та переміщувати тваринку згідно з командою. Команди подаються учасникам по черзі у помірному темпі. Кожен гравець має пильно слідкувати за своїми діями, щоб тваринка не «вийшла» за межі клітинок. Якщо хтось із учасників помиляється, він каже «Стоп!», після чого тваринку повертають на центральну клітинку і гра починається знову. 

Здавалося б, усе просто. Але ця вправа вимагає повної зосередженості, бо той, хто відволічеться, буде вимушений починати спочатку. От побачите, лише через пару місяців таких занять діти стануть набагато уважнішими!

Запитання для концентрації уваги

Насправді для того, щоб сконцентруватися, достатньо вчасно поставити собі кілька запитань: Де я? Котра година? Що я маю зараз робити? Це доволі простий прийом, що допомагає повернутися в реальність, тож неодмінно навчіть учнів користуватися ним.

Наприклад: Де я? – У класі; Котра година? – Зараз 9:15; Що я маю робити? – Я маю прочитати вірш, а потім проаналізувати його. 

Пошук чисел (таблиці Шульте)

Таблиці Шульте – набір чисел від 1 до 25, що хаотично розміщені у клітинках. Суть вправи: учень має якомога швидше показати та назвати всі числа від 1 до 25. Кожне число можна фіксувати поглядом або ручкою, але не залишати у клітинках позначки. Якщо дитина на одну таблицю витрачає не більше 40 секунд – це хороший результат (концентрація на гарному рівні), а якщо більше 50 секунд – над концентрацією треба ще попрацювати. 

 

Завантажити у високій якості

Секундна стрілка

Космонавти серйозно готуються до польоту в космос: барокамера, центрифуга... Та найскладніше завдання – спостерігати за секундною стрілкою годинника протягом п'яти хвилин. Потрібно думати лише про стрілку, а якщо відволікся, починати знову. Дітям буде складно виконувати завдання протягом 5 хвилин, але ж не кожен і прагне стати космонавтом. Вони можуть почати з 1 хвилини, а потім поступово збільшувати час. 

Кольоровий обман

 

Завантажити у високій якості

На картці записані різнокольорові слова. Завдання учнів полягає у тому, щоб називати кольори, не звертаючи уваги на те, що написано. Слова будуть заплутувати дітей, оскільки вони не співпадають із кольором. Результат можна вважати хорошим, якщо школярі виконали вправу і жодного разу не помилилися. 

Лінія концентрації уваги

Попросіть дітей узяти чисті аркуші паперу та дуже повільно провести на них горизонтальну лінію. Потрібно думати лише про неї. Як тільки учень відволікається на щось, має намалювати маленький пік, як на кардіограмі, після чого продовжити виконання вправи. Рівень концентрації можна вважати хорошим, якщо за три хвилини дитина не зобразила жодного «піку». Але є важлива умова: школярі мають бути чесними перед собою.

Складання пазлів

Дітям у молодших класах надзвичайно важко виконувати одноманітні завдання протягом тривалого часу. Запропонуйте їм щодня складати пазли з будь-якої кількісті деталей (це можна роботи під час перерв, об'єднавшися з товаришами). Це допоможе їм краще та довше концентруватися на виконанні певних завдань, особливо якщо на них треба витратити більше 20 хвилин. 

Метод Мюнстерберга

Тест Мюнстерберга – це суцільний текст із літер, які розташовані хаотично. Але це лише на перший погляд. Насправді серед них є повнозначні слова. Учні мають протягом двох хвилин читати літери і при цьому шукати серед них лексеми. Кожне знайдене слово дитина має підкреслити олівцем. Після виконання цього завдання необхідно порахувати кількість підкреслених слів та порівняти їх із правильною відповіддю в «ключі». Цікавіше виконувати це завдання на швидкість. 

Завантажити у високій якості

Ключі: сонце, район, новина, факт, іспит, прокурор, теорія, хокей, трон, телевізор, пам'ять, сприйняття, любов, спектакль, радість, народ, репортаж, конкурс, особистість, плавання, комедія, відчай, лабораторія, підстава, психіатрія.

«Знайди літеру»

Для цієї вправи дітям знадобиться олівець і будь-який текст (окремо роздрукований, з газети чи книги). Далі учні обирають для себе якусь одну літеру, наприклад, «м», і підкреслюють її у тексті. Тільки її! Важливо намагатися не пропускати літери. Щоб перевірити якість виконаного завдання, діти можуть взяти ручку чи олівець іншого кольору та підкреслити літери, які пропустили після першого перегляду тексту.

Якщо діти систематично виконуватимуть ці та схожі вправи, вони матимуть оптимальний рівень концентрації, швидше виконуватимуть домашні завдання та краще запам'ятовуватимуть інформацію. А які ви знаєте методи покращення концентрації уваги учнів?

Підписуйтесь на нас у Telegram https://t.me/naurok
Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
Поширити у соціальних мережах
facebook viber telegram Twitter