Українці – унікальна нація, яка довела всьому світу, що завдяки згуртованості, мужності та любові до своєї країни ми можемо робити неможливе. Ми можемо волонтерити та всебічно допомагати нашим героїчним ЗСУ, розбирати руїни та будувати нові будинки, гасити пожежі та надавати першу медичну допомогу під обстрілами, евакуйовувати людей із найнебезпечніших територій та рятувати «пухнастих» друзів. Ми можемо навчати та виховувати дітей у будь-яких складних умовах – у пунктах незламності, метрополітені, супермаркетах чи будь-де під час блекаутів. Ми можемо працювати заради нашої Перемоги протягом багатогодинних годин повітряної тривоги. А ще ми можемо відстоювати власні права, які гарантовані нам Конституцією та Законами України, та захищати тих, хто найбільше потребує нашої допомоги – людей, які опинились у неймовірно складних умовах через війну. Саме таку позицію продемонструвала громадськість щодо проєкту наказу МОН «Про затвердження порядку та умови здобуття загальної середньої освіти в державних, комунальних закладах загальної середньої освіти в умовах воєнного стану в Україні». Як це відбулось та яку відповідь ми отримали від компетентного органу вищої влади? Це і розберемо у нашому матеріалі.


Кіт Шредінгера – герой відомого уявного експерименту Ервіна Шредінгера, в якому цей кіт перебуває рівночасно у двох станах – живий і мертвий.

Уявного кота поміщено в коробку, перебуваючи в якій, він із ймовірністю 0,5 живий та 0,5 – мертвий. Згідно з принципами квантової механіки, кожна елементарна частинка рівночасно може перебувати в кількох станах. Так само й кіт Шредінгера в умовах експерименту може бути живий і мертвий водночас, допоки хтось не відчинить коробку й не визначить живий кіт чи ні

За матеріалами Вікіпедії

Реакція суспільства

У статті «Резонансний наказ МОН: позиція експертів щодо змін в організації здобуття освіти в умовах воєнного стану» команда Освітнього проєкту «На Урок» висловила незгоду щодо реалізації цього документа та  висвітлила думку щодо катастрофічних наслідків цієї ініціативи від громадських організацій та Асоціації міст України (далі – АМУ). Хочемо звернути увагу, що АМУ обʼєднує 1055 громад України та системно працює для збереження мережі закладів середньої загальної освіти на всій території нашої країни. Черговим підтвердженням цього є рішення АМУ звернутися до Верховної Ради України та Президента України з переліком пропозицій, що ухвалене на засіданні Правління 10.07.2024. Зокрема у зверненні було надано такі пропозиції:

  • зобов’язати МОН відкликати з реєстрації у Міністерстві юстиції України наказ від 13.06.2024 № 850 «Про затвердження Порядку та умов здобуття загальної середньої освіти в комунальних закладах загальної середньої освіти в умовах воєнного стану в Україні» (звертаємо увагу на те, що наказ вже поданий для процедури юстування);
  • гарантувати право закладам загальної середньої освіти здійснювати освітній процес за дистанційною формою навчання до завершення дії правового режиму воєнного стану;
  • повернути можливість використання під час освітнього процесу у закладах освіти усі наявні види захисних споруд, зокрема й модульні

Відповідно до ст.1 Закону України «Про звернення громадян» громадяни України мають право звернутися до органів державної влади із зауваженнями, скаргами та пропозиціями, що стосуються соціально-економічних, особистих прав і законних інтересів та скаргою про їх порушення. Тож 08.07.2024 на сайті Кабміну з'явилась петиція №41/006750-24еп «Щодо права на освіту дітей ВПО та скасування наказу МОН України від 13.06.2024 № 850 «Про затвердження Порядку та умов здобуття загальної середньої освіти в комунальних закладах загальної середньої освіти в умовах воєнного стану в Україні» (автор – Сергій Борисенко). За менш ніж 2 дні голосування петицію підписали понад 25 000 осіб. І ця кількість продовжує збільшуватись.

(дані станом на 13.07.2024)

Також негативну реакцію щодо наслідків виконання цього наказу у публічному просторі озвучили освітянські профспілки, педагоги та батьки учнів.

 

Роз'яснення МОН: чи дійсно це відповіді на запитання?

Враховуючи резонанс у суспільстві, викликаний цим документом, 11.07.2024 МОН опублікувало роз'яснення щодо проєкту наказу №850. До речі, слід зазначити, що цей документ і досі відсутній на сайті відомства. Тож ми вирішили звернути увагу на деякі аспекти цього роз'яснення  (вони оформлені у вигляді цитати) та доповнили їх деякими фактами, а деінде поставили риторичні запитання. Запрошуємо вас також поділитись власною думкою у коментарях на нашій сторінці у Facebook.

На сьогодні наказ не затверджений МОН і відповідно не набрав чинності.

За інформацією АМУ, цей наказ має дату та номер - від 13.06.2024 №850, містить підпис міністра О. Лісового, а сам Порядок підписаний т.в.о. генерального директора І. Кільдеоровою та знаходиться на процедурі юстування. Слід зазначити, що відповідно до загальних норм ведення ділової документації документ, що підписаний керівником та зареєстрований в установі, вважається НАКАЗОМ.

Також Профспілка працівників освіти і науки України повідомила, що 11.07.2024 вони отримали лист від Міністерства юстиції України «Щодо державної реєстрації наказу МОН від 13 червня 2024 року № 850». Зокрема повідомлено, що зазначений наказ подано на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України, який нині знаходиться на розгляді в міністерстві. 


Команда МОН надсилала проєкт наказу на погодження центральним органам виконавчої влади, а також обласним департаментам освіти і науки. Ми провели низку непублічних робочих зустрічей з громадськими організаціями та ОВА. І продовжуємо працювати з регіонами, щоб адаптувати наказ до потреб областей. Уже надійшло чимало важливих пропозицій, які опрацьовуємо. 

На порушення законодавства та незабезпечення проведення консультацій з громадськістю звертали увагу громадські організації. Вони зазначали, що розробка та оприлюднення Проєкту наказу відбувалось з  порушенням Порядку проведення консультацій з питань формування та реалізації державної політики. Зокрема не відбувалось публічне обговорення документа (у строк не менше як 15 календарних днів) та консультування з Громадською радою при МОН. 

Також варто звернути увагу на те, що на цей час відсутня реакція щодо цього наказу від служби Освітнього омбудсмена та Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини.


МОН спільно зі Службою зайнятості України працюють над кроками щодо створення кадрового резерву вчителів з виплатою середньої заробітної плати й підготовкою їх для роботи на деокупованих територіях. А також над єдиним порталом вакансій учителів та індивідуальним супроводом кар'єрними консультантами.

Сучасні онлайн-платформи мають потужний функціонал зі зручним інтерфейсом, навігацією та можливістю обирати бажані критерії відбору даних. Ми не стали моніторити різноманітні сайти пошуку роботи, а оббрали для аналізу Єдиний портал вакансій Державної служби зайнятості. Станом на 12.07.2024 кількість вакансій за напрямом “Освіта/Наука” нараховує понад 6000 пропозицій:

Вражає, чи не так?

А ще нас зацікавив термін «кар'єрний консультант» і чим він може бути корисним для педагогів. В офіційних документах, що регламентують питання працевлаштування освітян, ця інформація відсутня. А  у вільному просторі ми знайшли таке трактування: «кар'єрний консультант – це фахівець, який допомагає людям у питаннях, пов'язаних з їхньою кар'єрою». Можливо, органи вищої влади планують скористатись вже наявними комерційними пропозиціями на ринку праці щодо подальшої «допомоги» звільненим вчителям у пошуку роботи. А, можливо, створити й нові структури за рахунок бюджетних коштів. У цьому ключі питання щодо створення єдиного порталу вакансій вчителів також потребує додаткових роз'яснень. 


Важливо, що наказ є одним з інструментів комплексної політики «Школа офлайн», яку впроваджує Міністерство освіти і науки України для повернення дітей до очного навчання....Основним фокусом комплексної політики «Школа офлайн» є відновлення доступу до очної освіти для якомога більшої кількості дітей там, де дозволяє безпекова ситуація…

Тож що відомо про проєкт з такою гучною назвою - комплексна політика «Школа офлайн»?  В офіційних джерелах ми не знайшли ані стратегії/програми/положення, ані плану заходів щодо його реалізації. Згадування про неї є в новині на  сайті МОН, яка присвячена презентації «Шкільні укриття: нові правила розподілення коштів», що відбулась за ініціативи МОН і Мінцифри України 01.04.2024:

Під час виступу міністр цифрової трансформацій України Михайло Федоров зазначив, що у роботі над проєктом було проаналізовано масиви даних для оцінки безпекової ситуації в регіонах та визначення пріоритетних територій, де можна повернутися до безпечного очного навчання. А Оксен Лісовий розповів, що  для того, щоби зробити механізм виділення субвенції на укриття для освітніх закладів більш прозорим, розподіл коштів між громадами відбуватиметься з використанням бальної системи через платформу DREAM. Громади самостійно передаватимуть пропозиції в цю систему, щоб отримати державне фінансування на укриття.

Ознайомитись з платформою DREAM можна за посиланням.

 МОН виступає за безпеку, збереження зв’язку з дітьми на окупованих територіях та за кордоном і відновлення доступу до якісної очної освіти. У центрі всіх змін — діти та їхнє майбутнє.

Сподіваємось, що у новому проєкті наказу всі права та гарантії учасників освітнього процесу, які регламентовані Конституцією та законодавством України, з урахуванням позиції всіх зацікавлених сторін будуть  дотримані.


І наостанок. За інформацією автора петиції Сергія Борисенка за підсумками урядової наради, яка відбулась 11.07.2024 під головуванням Віце-премʼєр-міністерки України - міністра з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій Ірини Верещук,  було запропоновано створити робочу групу та протягом двох місяців напрацювати чи то новий наказ, чи то зміни до цього наказу. Ми продовжимо стежити за ситуацією довкола наказу…. Та інформуватимемо вас

Підписуйтесь на нас у Telegram https://t.me/naurok
Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
Поширити у соціальних мережах
facebook viber telegram Twitter